Helluntailaisuus ja universalismi? ( Osa 1)

Anonyymi-ap

Helluntailaisuus ja universalismi? ( Osa 1)


INFOA

Tämä on Suomi24 palstan aiheeseen kuuluva aloitus: keskustele helluntailaisuudesta.

Aloituksen tarkoitus on nostaa keskusteluun ja tarkasteluun se miten
• Raamatun, UT:n ”sovitusoppi” ja
• universalismin ”sovitusoppi” eroavat toisistaan?

Syynä tarkasteluun ja koetteluun on, että tällä helluntailaisuus-palstalla näyttää olleen trendi, jossa tarjotaan sellaista ”sovitusoppia”, joka ei ole Raamatun, UT:n mukainen.

Koska helluntailaisuudessa on ollut aiemmin auktoriteettina Raamatun sana, on yleisesti ja yleisön näkökulmasta tarpeen olla selvillä vesillä? Onko helluntailaisuudessa nykyisin universalismin oppisuunta mukana?

Tällä palstalla on ollut vääntöä UT:n sovitusopin asiasta. Erityisen pontevasti on tuotu sellaista ”oppia”, että sovitusasia voidaan kuitata Yhdellä Jakeella: 2. Kor 5:19.

HUOMAUTUSTA

Aloittaja on aatteellisesti, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton, vapaa kirjoittaja ja palvelija Jumalan valtakunnassa, eikä edusta mitään kristillisiä suuntia. Jeesus Kristus on ollut Herrani yli 50 vuotta, ja edelleen. (Nimien tuominen palstalle on Suomi24 sääntöjen vastaista.)
Pyydän asiallista kommentointia ja keskustelua, kiitos! Työnimeni (täällä) voisi olla Lyrics.

INTROA

1) Mitä universalismi on – mitä se tarkoittaa kristinuskossa?
-----------------------------------------------------------------------

LÄHTEITÄ, infoa:

1. ”Universalismi viittaa käsitteisiin ja oppeihin, jotka soveltuvat kaikkiin ihmisiin tai asioihin aina ja kaikissa tilanteissa. ”

2. ”Universalismin periaate tarkoittaa, että tietyt asiat, kuten pelastus, oikeudet tai palvelut, koskevat kaikkia ihmisiä ilman poikkeusta. Toisin sanoen, universalismi korostaa kaikkien ihmisten tasa-arvoista kohtelua ja yhtäläisiä mahdollisuuksia.”

3. ”Uskonnossa: Kristillinen universalismi katsoo, että kaikki ihmiset lopulta pelastuvat.”

4. ”Universalismi on kristinuskon käsitys, jonka mukaan kaikki ihmiset pelastuvat. Esimerkiksi Origeneen mukaan dualismin hylkääminen oppina merkitsee, ettei maailman loppuessa Saatanalle voi kuulua kukaan (ei edes Saatana itse): Jumala pelastaa jokaisen, ja maailma palautuu alun täydellisyyteen (apokatastasis) ”

2) Raaamatun sovitus-ja pelastusoppi on oppi Jeesuksesta, syntien sovittajasta
-----------------------------------------------------------------------------------

Jokainen joka on tutkinut Raamatun ja UT:n sisältöä, tietää ja tuntee, että syntisen ihmisen pelastus on vain Jeesuksen Kristuksen ristin työn ansiota. Golgatalla Hän suoritti sen ”sovituksen” – josta UT paljon opettaa.

Kuolemansa ja ylösnousemisensa perästä Herra Jeesus antoi tehtävän oppilailleen:
• ”Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.” ( Markus 16:15-16)
• "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.” (Matt 28: 18-20)

• "Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä ja kolmantena päivänä nousta kuolleista, ja että parannusta syntien anteeksiantamiseksi on saarnattava hänen nimessään kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista. Te olette tämän todistajat. Ja minä lähetän teille sen, minkä minun Isäni on luvannut. Mutta pysykää te tässä kaupungissa, kunnes teidät puetaan voimalla korkeudesta." ( Luukas 24:47-49)

3) Ilosanoma lähti liikkeelle Jerusalemista, kun Pyhä Henki vuodatettiin!
-----------------------------------------------------------------------------------------

Kun Jeesuksen apostolit saivan ”työasun” – eli heidät ”puettiin voimalla korkeudesta”, he nousivat esille julistamaan sovitusta ja uskoa Jeesukseen Kristukseen. (Apt 2. luku)

Apostoli Pietari ei vesittänyt evankeliumia! Vaan lausui:
• ”Tehkää parannus, ja ottakoon kukin kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen, syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.” ( Apt2:38)
• ”Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta.” ( Apt 2:40)

Toiset ottivat vastaan sovituksen sanan, uskoivat Jeesukseen, kaikille ei ”tarjous” tietenkään kelvannut! Pietari ei saarnaansa ”pehmittänyt”. Sanoi taas:
• ”Tehkää parannus ja käntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois.” ( Apt 3:19)

Aloitus jatkuu

by, Lyrics

39

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jatkoa aloitukseen: helluntailaisuus ja universalismi (Osa1)

      4) Kristillisen (?) universalismin aatesuunta?


      Universalistinen ”kristillisyys” (?) kyllä vetoaa tietyllä tavalla Raamatun, sanaan. Mutta taktiikkaa ja tendenssi on käyttää Sanaa eksyttävästi. Vastoin Raamatun UT:n selkeää opetusta:
      • sovituksesta
      • lunastuksesta
      • pelastuksesta (Jeesuksessa Kristuksessa)

      Universalistinen eksytys näyttää nojautuvan erityisesti YHTEEN UT:n jakeeseen, 2 Kor 5:19.

      • ”Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan. ”

      Tähän yhteen jakeeseen nojaten on nostettu täysin Raamatun sanan vastainen oppi. Sen sisältö on tiivistetysti se, että KAIKKI pelastuvat! Koko maailma. Koska? Jumala sovitti kaikki ja kaiken.

      Ei tarvita ihmisten taholta MITÄÄN!

      Tällä teemalla ja teesillä kumotaan KAIKKI se oppi ja opetus, joka UT:n sisällä liittyy taivastien matkaajaa koskevaan opetukseen.

      Otan tässä käyttöön luovan ilmaisun, profaanin tason tekstiä kyseisen ”oppisisällön” sfääreistä.

      Karrikoidusti voidaan kristillisen universalismin ydinpotissa nähdä ja kuulla seuraavaa:

      Kun kerran ”koko maailma” sovitettiin, tarkoittaa:
      • ettei kenenkään ihmisen tartte tehdä yhtään mitään
      • sen kun vain elää ja olla möllöttää
      • kaikki hoituu kuin automaatista kun Jumala kerran sovitti KOKO MAAILMAN
      • olkaa rauhassa – kuka mitenkin
      • eläkää miten lystäätte - syntiäkin saa tehdä
      • koska ne sovitettiin ja kauan sitten!
      • kaikki on valmiissa paketissa
      • koko maailma on onnelan maan kierroksella
      • lillukaa vaikkapa pahuuksissanne – tehkää vääryyksiä – mitä himot vaatii?
      • ei haittaa – koska kerran JUMALA jo sovitti nuo
      • ja totaalinen pelastus on varattu KAIKILLE. .
      • koko MAAAILMA on jo kauan sitten paketoitu ”sovitukseen”…
      • ?

      Niinkö? EM:ssa luettelossa on analyysiä siitä, mitä muun muassa ”universalistinen kristillisyys” on sisällöltään! Tälläkin palstalla sitä on ”ajettu kuin käärmettä pyssyyn”!

      • ei tarvita mitään ihmisen osuutta
      • ei parannusta, ei pyhitystä
      • Jumala kohtelee kaikkia samanarvoisesti
      • kaikki kerran pelastuvat
      • pyhät ja pahat ovat samalla viivalla. . .
      jne, etc

      Lopuksi (Osa 1)
      ………………

      On siis aika tarkistaa missä mennään ja miten mennään? Jos joku tahtoo?

      Seuraavassa (Osa 2) on tarjolla erään ”kristityn universalistin” tekstiä (Raamatusta) joiden nojalla hän pönkittää oppiaan. Otetaan se syyniin!

      11.8.2025
      By, Lyrics

    • Anonyymi

      Kun omaa agendaa pitää ajaa riittävän kiihkeästi, ei ole mitään väliä, jos kertoo kritisoimastaan opista mitä irvokkaimpia valheita.

      Ja sitä aloittaja tekee.

      En tiedä KENENKÄÄN helvettiopin palvojan selvittäneen OMAN helvettiopinsa historiaa, koskaan. Milloin ja missä muodossa helvetin idea Raamattuun ilmestyi, mihinkä alkukielen sanoihin se perustui jne?

      Jos ja kun OMALLE opilleen niin sokea kuin avauksen kirjoittaja, ei se ihme ole, jos katsoo voivansa kirjoittaa täysin järjetöntä hevonpaskaa vastustamastaan opista.

      Oppi helvetistä perustuu NELJÄN ERI ALKUKIELEN SANAN MERKITYKSEN RAISKAAMISEEN.

      Tämä hanke sai alkunsa aikana, jolloin Rooman kirkko oli jo täysin maallistunut ja poliisoitunut laitos, jossa valtaa pitivät paavi ja keisari. Helvetin idea sopi kui nenä päähän kirkkokansan = tavallisen kansan kurissa pitämiseksi. Siksipä Hieronymos kehitti Raamatun latinannokseen Vulgataan käsitteen INFERNOS, johon hän ymppäsi NUO NELJÄ ERI ALKUKIELEN SANAA ja josta koko sianpaskaoppi sai alkuna.

      Ja tätä samaa sianpaskaa julistaa myös avaaja.

      • Anonyymi

        Asiaton kommentti
        "Hevonpaska, sianpaska"` Eivät ole Suomi24 mukaista asiallista kielenkäyttöä.
        Ja. Aloittaja ei näytä mitään helvetin asiaa kirjoittaneen.
        Joten aloittajan solvaaminen on ala-arvoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiaton kommentti
        "Hevonpaska, sianpaska"` Eivät ole Suomi24 mukaista asiallista kielenkäyttöä.
        Ja. Aloittaja ei näytä mitään helvetin asiaa kirjoittaneen.
        Joten aloittajan solvaaminen on ala-arvoista.

        Mitä ihmisen sydämessä on, sitä hän suoltaa ulos sanoillaan. Jos sisällä on vain ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmisen sydämessä on, sitä hän suoltaa ulos sanoillaan. Jos sisällä on vain ...

        Sinun sydämessäsi ei asu muuta kuin itsetyytyväisyyttä, johon typerä kuvitelma harvojen ja valittujen sisäpiiriin kuulumisiesta synnyttää.


    • Anonyymi

      Viime kädessä infernalistien julistama "ilosanoma" kuuluu: "Ei riitä, että ihminen uskoo Jeesukseen. Ihmisen on uskottava myös helvettiin."

      • Anonyymi

        Jos ei olisi helvettiä, ei olisi taivastakaan. Ei olisi pelastusta, jos ei olisi hirveää kohtaloa, josta pelastua. Ei olisi pian tapahtuvaa ylöstempausta, jossa Jeesus vie omansa turvaan ja pahuus saisi maan päällä täyden vallan seitsemäksi vuodeksi. Joko kaikki temmattaisiin taivaaseen, pahinta lapsentappajaa myöten, eikä antikristukselle jäisi ketään, jolle tuputtaa pedon merkkiään, tai sitten ylöstempausta ei olisi kenellekään.

        Jeesus puhui helvetistä enemmän kuin kukaan muu Raamatussa. King James Biblen kääntäjät olivat Raamatun ja Raamatun kielten asiantuntijoita, joita ei enää nykyään mistään löydy. Jotkut heistä puhuivat ja kirjoittivat sujuvasti hepreaa, kreikkaa, latinaa, ja nykyajan englanti sai perustuksensa heiltä. Joka päivä englanninkielessä lainataan Raamattua; sananlaskut, vertaukset. KJB on täydellinen. Ei tosin noiden äärimmäisen oppineiden miesten ansiosta, vaan pyhän hengen, joka johdatti heidän kynäänsä kirjain kirjaimelta, pilkku pilkulta. King James Raamatussa on täsmälleen 7x7x7x7x7x7x7 sanaa. Sen ensimmäisen (hepreasta käännetyn) ja viimeisen (kreikasta käännetyn) jakeen vokaalien ja konsonanttien määrät ovat samat kuin yhdessä Raamatun jakeessa (eikä missään muussa jakeessa), joka selittää Jumalan kolmiyhteisyyden, 1 John 5.

        Raamatussa (KJB) mainitaan sana 'hell' 54 kertaa. Tehkääpä haku nettiraamatusta, siis KJB:sta, kaupallisista versioistahan tuo sana on poistettu), missä yhteyksissä helvetistä puhutaan: damnation of hell, shalt be thrust down to hell, sorrows of hell, the wicked shall be turned into hell, cast them down to hell, and in hell he lift up his eyes being in torments, the gates of hell shall not prevail against it, death and hell were cast into the lake of fire, this is the second death, ye make him twofold more the child of hell than yourselves, and if thy hand offend thee, cut it off: it is better for thee to enter into life maimed, than having two hands to go into hell, into the fire that never shall be quenched, and if thine eye offend thee, pluck it out: it is better for thee to enter into the kingdom of God with one eye, than having two eyes to be cast into hell fire, and if thy foot offend thee, cut it off: it is better for thee to enter halt into life, than having two feet to be cast into hell, into the fire that never shall be quenched, but I will forewarn you whom ye shall fear: Fear him, which after he hath killed hath power to cast into hell; yea, I say unto you, Fear him, hell fire, fire of hell, hell fire...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei olisi helvettiä, ei olisi taivastakaan. Ei olisi pelastusta, jos ei olisi hirveää kohtaloa, josta pelastua. Ei olisi pian tapahtuvaa ylöstempausta, jossa Jeesus vie omansa turvaan ja pahuus saisi maan päällä täyden vallan seitsemäksi vuodeksi. Joko kaikki temmattaisiin taivaaseen, pahinta lapsentappajaa myöten, eikä antikristukselle jäisi ketään, jolle tuputtaa pedon merkkiään, tai sitten ylöstempausta ei olisi kenellekään.

        Jeesus puhui helvetistä enemmän kuin kukaan muu Raamatussa. King James Biblen kääntäjät olivat Raamatun ja Raamatun kielten asiantuntijoita, joita ei enää nykyään mistään löydy. Jotkut heistä puhuivat ja kirjoittivat sujuvasti hepreaa, kreikkaa, latinaa, ja nykyajan englanti sai perustuksensa heiltä. Joka päivä englanninkielessä lainataan Raamattua; sananlaskut, vertaukset. KJB on täydellinen. Ei tosin noiden äärimmäisen oppineiden miesten ansiosta, vaan pyhän hengen, joka johdatti heidän kynäänsä kirjain kirjaimelta, pilkku pilkulta. King James Raamatussa on täsmälleen 7x7x7x7x7x7x7 sanaa. Sen ensimmäisen (hepreasta käännetyn) ja viimeisen (kreikasta käännetyn) jakeen vokaalien ja konsonanttien määrät ovat samat kuin yhdessä Raamatun jakeessa (eikä missään muussa jakeessa), joka selittää Jumalan kolmiyhteisyyden, 1 John 5.

        Raamatussa (KJB) mainitaan sana 'hell' 54 kertaa. Tehkääpä haku nettiraamatusta, siis KJB:sta, kaupallisista versioistahan tuo sana on poistettu), missä yhteyksissä helvetistä puhutaan: damnation of hell, shalt be thrust down to hell, sorrows of hell, the wicked shall be turned into hell, cast them down to hell, and in hell he lift up his eyes being in torments, the gates of hell shall not prevail against it, death and hell were cast into the lake of fire, this is the second death, ye make him twofold more the child of hell than yourselves, and if thy hand offend thee, cut it off: it is better for thee to enter into life maimed, than having two hands to go into hell, into the fire that never shall be quenched, and if thine eye offend thee, pluck it out: it is better for thee to enter into the kingdom of God with one eye, than having two eyes to be cast into hell fire, and if thy foot offend thee, cut it off: it is better for thee to enter halt into life, than having two feet to be cast into hell, into the fire that never shall be quenched, but I will forewarn you whom ye shall fear: Fear him, which after he hath killed hath power to cast into hell; yea, I say unto you, Fear him, hell fire, fire of hell, hell fire...

        Jeesus ei puhunut hellvetistä lainkaan. Hinnomin laakso ei ole mikään Danten helvetti.

        Ja vaikka leikittäisiin ajatusleikki, että silmien päästää kaivamis -kohdassa Jeesus tosiaan puhui helvetistä, te helvettiuskovaiset olette uskossanne nilkkimäisiä, kun ette ota tuota kkohtaa kaikilta osin kirjaimellisesti - siis sitä, että helvetin tuomiolta välttyy AINOASTAAN KAIVAMALLA SILMÄN PÄÄSTÄÄN JA KATKAISUTTAMALLA KÄTENSÄ. Muita keinoja EI OLE.


    • Anonyymi

      nfernalismin onttous/outous/järjettömyys tulee esille siinäkin, että infernalisti ei tunnu kykenevän määrittelemään Jumalan pyhyyttä ilman syntiä, synnin käsitettä. Jumala, joka on Pyhä, oli kuitenkin olemassa ennen maailman luomista. Ja koska Jumalan olemus ei muutu, Hän on ollut aina sellainen kuin Hän on ollut - jo ennen maailman luomista. Jumalassa ei niin ollen voi olla ominaisuutta, joka olisi jollain tavoin riippuvainen jostakin, mikä ilmaantui olemaan vasta maailman luomisen myötä. Jumalan pyhyys ei voi siis määrittyä synnin kautta. Kuitenkin se melkein aina infernalismissa määritellään niin. Mutta jos Jumalan pyhyys olisi tosiaan sitä, että Hän ei voi sietää syntiä, silloin Hän olisi varmistanut, että synti ei pääse ilmaantumaan maailmaan - Hän olisi tehnyt Aadamin ja Eevan lankeamisen mahdottomaksi. Tälle faktalle infernalismi on sokea. Infernalismissa Jumalalla on ominaisuus, jota ei oikeastaan ole olemassa ilman syntiä. Infernalistien Pyhä Jumala on riippuvainen synnin olemassaolosta. Niinpä helvetinkin on oltava olemassa. Syntiä kun ei voi tyystin hävittää, koska jos se häviäisi, silloin häviäisi se ainoa asia, johon peilaten Jumalan pyhyys saa merkityksen. Jotta Jumala voisi olla Pyhä ikuisesti, on oltava olemassa ikuisesti syntisiäkin muistutukseksi Hänen pyhyydestään.

    • Anonyymi

      "Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme, joka tahtoo, että KAIKKI ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden. Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus, joka antoi itsensä lunnaiksi KAIKKIEN edestä, josta todistus oli annettava aikanansa, ja sitä varten minä olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu — minä puhun totta, en valhettele — pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa."

    • Anonyymi

      Näin rakkaudellisen asenteen infernalismi ihmisissä synnyttää:

      Isaac Watts:
      “Mikä autuus täyttää lunastettujen sielut, kun he asuvat kirkkaudessa, nähdessään syntisen kiemurtelevan sammumattomissa helvetin liekeissä.”

      Jonathan Edwards:
      “Helvetin piinojen näkeminen korottaa pyhien onnellisuutta ikuisesti... Voiko uskova isä taivaassa olla onnellinen, kun hänen epäuskoiset lapsensa ovat helvetissä... Sanon teille, kyllä! Hänen oikeudentajunsa on sellainen, että se lisää hänen autuuttaan sen sijaan, että vähentäisi sitä.”

      Tuomas Akvinolainen:
      “Jotta pyhien onnellisuus olisi heille suloisempaa ja jotta he voisivat antaa runsaammin kiitosta Jumalalle siitä, heidän sallitaan nähdä täydellisesti tuomittujen kärsimykset... Jotta heitä kehotettaisiin yhä enemmän ylistämään Jumalaa... Taivaan pyhät tietävät selvästi kaiken, mitä tapahtuu... tuomituille.”

    • Anonyymi

      Jokainen infernalisti voi kysyä itseltään, pulppuileeko hänen sisikunnassaan ilo hänen ajatellessaan viimeistä tuomiota ja helvettiin joutuvia ihmisiä. Jos näin ei käy, kuinka tämä käy yksiin rakkauden kanssa - rakkauden, joka "ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa"?

      Miksi infernalistit iloitsevat niin VÄHÄN helvetin olemassaolosta

    • Anonyymi

      Kolmannen poissuljetun laki (lat. principium tertii exclusi tai tertium non datur) on logiikan laki, jonka mukaan jokin väittämä voi olla vain tosi tai epätosi, kolmatta vaihtoehtoa ei ole. Ymmärrämme kaikki tämän intuitiivisesti. Tämä on ymmärryksemme perusasetuksissa. Joko kaikki ihmiset aikanaan pelastuvat tai sitten kaikki eivät pelastu. Jos on sitä mieltä, että kaikki eivät pelastu, silloin ne jakeet, jotka julistavat suoraan tai epäsuorasti kaikkien lopullista pelastumista, on selitettävä jollakin tavoin pois. Sama käänteisesti: jos on sitä mieltä, että kaikki lopulta pelastuvat, silloin ne jakeet, jotka suoraan tai välillisesti julistavat, että kaikki EIVÄT pelastu, on selitettävä pois. Oma näkemykseni on, että ns. universalistisia jakeita on huomattavan paljon enemmän kuin ns. infernalistisia (yhdessä vaiheessa Hartin mukaan tuo luku oli 47-3 universalististen jakeiden eduksi, omasta mielestäni universalistisia jakeita on koko Raamatussa yli sata), ja lisäksi olen sitä mieltä, että universalistisia jakeita on mahdotonta selittää pois rikkomatta kielen sääntöjä, kun taas infernalistiset jakeet paljastuvat tarkemmassa analyysissä joksikin muuksi kuin millaisiksi infernalistit ne selittävät. Infernalistit eivät esim. rakastamassaan Matteuksen evankeliumin luvussa 25 tule ottaneeksi huomioon, että kyseisessä kohdassa tuomitaan KANSAKUNTIA KANSAKUNNITTAIN. He ovat onnistuneet jotenkin vääntämään tuon kohdan sellaiseksi, että kyse olisi yksilöihmisistä. Jos he olisivat johdonmukaisia infernalismissaan, he julistaisivat, että tuossa kohdassa tuomitaan KOKONAISIA KANSAKUNTIA, ei suinkaan yksilöitä, "iankaikkiseen rangaistukseen". On lisäksi käsittämätöntä, että infernalisteja ei kiinnosta paljastaa, että helvetistä puhuessaan Jeesus EI PUHU MISTÄÄN DANTELAISESTA HELVETISTÄ vaan Hinnomin laaksosta, joka oli olemassa Jerusalemin lähettyvillä Jeesuksen aikoihin. Miksi tätä faktaa täytyy pimittää? Infernalistiseen raamatuntulkintareseptiin kuuluu myös se, että joitakin läpikotaisin allegorisia tekstejä luetaan sopivasti joistakin kohdin allegorisesti ja joistakin taas kirjaimellisesti. Tämä pätee niin joihinkin Jeesuksen puheisiin kuin Ilmestyskirjaankin. Tällainen rusinat pullasta -menetelmä on paikoitellen niin härskiä, että se tuntuu uskomattomalta. Mutta miehen tai naisen on toimittava niin kuin miehen tai naisen on toimittava, jos on kerran mielessään päättänyt, etteivät kaikki pelastu.

    • Anonyymi

      "Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme, joka tahtoo, että KAIKKI ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden." Alkukielen tahtoa-verbi (θέλει) on sama kuin kohdissa "Tuuli puhaltaa, missä tahtoo", "Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo" ja "Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo." Kun τέλος-tahtojana on Jumala, asia tapahtuu.

      Paitsi tietysti infernalistien mielestä, joidan mukaan Jumalan tahddon on alistuttava ihmisen tahdon/tahtomattomuuden edessä.

    • Anonyymi

      Infernalismi edellyttää sitä, että Uudessa testamentissa jokin, mitä se sitten onkin, muodostuu tärkeämmäksi/painavammaksi/perustavanlaatuisemmaksi kuin se, mitä Jeesukselle ja ihmiskunnalle tapahtui ristillä. Jollakin tavoin tuo "jokin" (ajatus/hokema/uskomus/tulkinta/traditio/jaerypäs) pääsee hivuttautumaan ristin tapahtuman yläpuolelle määrittelemään sitä ja rajoittamaan sovituksen ja lunastuksen todellisuutta ja kattavuutta. Näin voi tapahtua ainoastaan, jos kieltäytyy seuraamasta Paavalia hänen päätettyään olla tuntematta MITÄÄN MUUTA kuin Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.

    • Anonyymi

      HELVETTIOPPI on universalismia - nimittäin Aadam-universalismia. Se on uskoa siihen, että Aadamin lankeemuksessa lankesi KOKO UNIVERSUMI, samoin kuin siihen, että Jeesuksen vanhurskas teko - se, että Jeesus antoi vapaaehtoisesti henkensä koko maailman lunnaiksi ristillä - EI tehnyt Aadamin lankeemuksen UNIVERSAALIA vaikutusta tyhjäksi samalla tavoin kuin Aadamin lankeemus teki tyhjäksi Paratiisissa vallinneen viattomuuden. Jeesuksen ristinkuoleman vaikutus ei ollut vastaavalla tavalla UNIVERSAALI kuin Aadamin lankeemuksen. Paavali kylläkin on asiasta eri mieltä; hän kuvailee roomalaiskirjeen 5. luvussa, kuinka Kristus teki ja tekee tyhjäksi kaiken sen, mitä Aadamin lankeemuksesta seurasi, mutta jostain syystä tämä Paavalin sanoma ei saa jalansijaa infernalistien keskuudessa.

    • Anonyymi

      Infernalismi sisältää tai johtaa väistämättä ajatukseen, jossa Jeesuksen ristinkuolema käy merkityksettömäksi, JOLLEI joku tai jotkut joudu helvettiin - Jeesuksen ristinkuolemalla on arvoa ainoastaan, jos helvetti on ja sinne joutuu ihmisiä. On vaikea kuvitella tätä sairaampaa ajatusta. Ajatus, että Jumala olisi antanut Poikansa ihmisten tapettavaksi minkään vähemmän kuin koko maailman pelastumisen vuoksi, halveksii niin Isän rakkautta, Pojan vapaaehtoista uhria kuin Pyhää Henkeäkin, jonka kautta Poika antoi itsensä koko maailman lunnaiksi.

    • Anonyymi

      Infernalismin keskeisen sanoman voi ilmaista näin: "Kristus kuoli turhaan, JOS KAIKKI PELASTUVAT."
      Toisaalta voi sen ilmaista näinkin: "Kristus EI kuollut turhaan, kunhan vain KAIKKI EIVÄT PELASTU."

      Voiko olla SAATANALLISEMPAA oppia?

    • Anonyymi

      Infernalismi on kelpo oppi, kunhan

      a) ensiksi vetää henkselit Raamatun kymmenien universalististen jakeiden yli

      b) määrittelee Jumalan pyhyyden sammumattomaksi, sadistiseksi kostonhimoksi

      c) kuvittelee Jeesuksen ja hänen kuulijoidensa lukeneen 1300 vuotta etuajassa Danten "Jumalaisen näytelmän" ja

      d) kykenee vetoamaan Jeesuksen ristinkuolemaan OMAKSI PELASTUKSEKSEEN samalla kun vetoaa siihen TOISTEN KADOTUKSEKSI.

      Nääin kiero on avaajan edustama ooppi.

    • Anonyymi

      Ristinkuolema oli se Tapahtuma, jonka ansiosta Teurastettu Karitsa istuu nyt Valtaistuimella. Jeesuksen valtasuuruus Teurastettuna Karitsana perustuu nimenomaan koko maailman lunastukseen ja sovitukseen, ei yhtään vähempään.

      Jos ylistää Jeesusta maailman Vapahtajana ja julistaa samalla, etteivät kaikki pelastu, se on kuin petkuttaisi parhaan ystävänsä.

    • Anonyymi

      Milläköhän tavoin - millä LOGIIKALLA - ajatus "minä pelastun, mutta kaikki eivät suinkaan pelastu", on jotenkin moraalisempi tai pyhempi tai epäitsekkäämpi tai rakkaudellisempi kuin ajatus "minä pelastun, ja niin pelastuvat kaikki muutkin"? Millä tavoin se on Kristus-keskeisempi?

      • Anonyymi

        Sinun mielestäsi ovat taivaassa Jumalaa ylistämässä Hitler, Stalin, Mao, ajatollahit, Muhammed (jos hän edes oli olemassa), vapaamuurarit, pedarit, katoliset raiskuripapit, Kenneth Copelandit, Raamatun sanan vääristelijät, evokit ja muut atet, 'eliitit', murhaajat, satanistit ja kaikki.

        Minun mielestäni jopa tuollainen ihminen (yksilö) voi pelastua, jos hän vilpittömästi katuu kauheita syntejään ja ottaa vastaan syntiensä sovituksen Jeesuksen veressä.

        Kun taas ihminen, joka kieltää Jeesukseen uskon välttämättömyyden, ei pelastu. Ainut synti, jota ei saa anteeksi, on se, että ei usko Jeesukseen. Mutta jos teet parannuksen, eli alat nähdä itsesi helvetin ansaitsevana Jumalalle kelpaamattomana syntisenä (kuten me kaikki olemme), ja otat vastaan Jeesuksen sinullekin valmistaman syntiesi sovituksen, pelastut. Mutta sinä tunnut vihaavan yli kaiken tuota tarvetta uskoa Jeesukseen. Omaksi vahingoksesi sen teet. Miksi sinulla on tuollainen kiihko vetää muita mukanasi helvettiin? Uudestisyntynyttä uskovaa et toki voi vahingoittaa, mutta jos onnistut estämään jotain kääntymästä ja uskomasta Jeesukseen, saanet vielä suuremman rangaistuksen kuin muuten saisit. Näin olen Raamatusta ymmärtänyt. Minä en tuomitse, vaan varoitan. Kaikki me olemme hengeltämme kuolleita, Aatamin kuvina, kunnes otamme vastaan Jumalan elävän pyhän hengen. Hengeltään kuollut ei voi astua Jumalan eteen; hän palaisi poroksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun mielestäsi ovat taivaassa Jumalaa ylistämässä Hitler, Stalin, Mao, ajatollahit, Muhammed (jos hän edes oli olemassa), vapaamuurarit, pedarit, katoliset raiskuripapit, Kenneth Copelandit, Raamatun sanan vääristelijät, evokit ja muut atet, 'eliitit', murhaajat, satanistit ja kaikki.

        Minun mielestäni jopa tuollainen ihminen (yksilö) voi pelastua, jos hän vilpittömästi katuu kauheita syntejään ja ottaa vastaan syntiensä sovituksen Jeesuksen veressä.

        Kun taas ihminen, joka kieltää Jeesukseen uskon välttämättömyyden, ei pelastu. Ainut synti, jota ei saa anteeksi, on se, että ei usko Jeesukseen. Mutta jos teet parannuksen, eli alat nähdä itsesi helvetin ansaitsevana Jumalalle kelpaamattomana syntisenä (kuten me kaikki olemme), ja otat vastaan Jeesuksen sinullekin valmistaman syntiesi sovituksen, pelastut. Mutta sinä tunnut vihaavan yli kaiken tuota tarvetta uskoa Jeesukseen. Omaksi vahingoksesi sen teet. Miksi sinulla on tuollainen kiihko vetää muita mukanasi helvettiin? Uudestisyntynyttä uskovaa et toki voi vahingoittaa, mutta jos onnistut estämään jotain kääntymästä ja uskomasta Jeesukseen, saanet vielä suuremman rangaistuksen kuin muuten saisit. Näin olen Raamatusta ymmärtänyt. Minä en tuomitse, vaan varoitan. Kaikki me olemme hengeltämme kuolleita, Aatamin kuvina, kunnes otamme vastaan Jumalan elävän pyhän hengen. Hengeltään kuollut ei voi astua Jumalan eteen; hän palaisi poroksi.

        Kommenttisi on valaiseva esimerkki siitä, kuinka itsetyytyväistä sianoksennusta voi suoltaa näppikseltään ihminen, jonka hengelllinen narsisimi on kasvanut riittävän suureksi.

        On päivänselvää, että Kristuksen Henki ei ihmistä tuollaiseen kannnusta.

        Kannattaisikohan sinun antaa elämäsi Jeesukselle? Tuollainen omahyväisyys ei voi johtaa muuhun kuin täydelliseen näivettymiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun mielestäsi ovat taivaassa Jumalaa ylistämässä Hitler, Stalin, Mao, ajatollahit, Muhammed (jos hän edes oli olemassa), vapaamuurarit, pedarit, katoliset raiskuripapit, Kenneth Copelandit, Raamatun sanan vääristelijät, evokit ja muut atet, 'eliitit', murhaajat, satanistit ja kaikki.

        Minun mielestäni jopa tuollainen ihminen (yksilö) voi pelastua, jos hän vilpittömästi katuu kauheita syntejään ja ottaa vastaan syntiensä sovituksen Jeesuksen veressä.

        Kun taas ihminen, joka kieltää Jeesukseen uskon välttämättömyyden, ei pelastu. Ainut synti, jota ei saa anteeksi, on se, että ei usko Jeesukseen. Mutta jos teet parannuksen, eli alat nähdä itsesi helvetin ansaitsevana Jumalalle kelpaamattomana syntisenä (kuten me kaikki olemme), ja otat vastaan Jeesuksen sinullekin valmistaman syntiesi sovituksen, pelastut. Mutta sinä tunnut vihaavan yli kaiken tuota tarvetta uskoa Jeesukseen. Omaksi vahingoksesi sen teet. Miksi sinulla on tuollainen kiihko vetää muita mukanasi helvettiin? Uudestisyntynyttä uskovaa et toki voi vahingoittaa, mutta jos onnistut estämään jotain kääntymästä ja uskomasta Jeesukseen, saanet vielä suuremman rangaistuksen kuin muuten saisit. Näin olen Raamatusta ymmärtänyt. Minä en tuomitse, vaan varoitan. Kaikki me olemme hengeltämme kuolleita, Aatamin kuvina, kunnes otamme vastaan Jumalan elävän pyhän hengen. Hengeltään kuollut ei voi astua Jumalan eteen; hän palaisi poroksi.

        Oikeaa asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommenttisi on valaiseva esimerkki siitä, kuinka itsetyytyväistä sianoksennusta voi suoltaa näppikseltään ihminen, jonka hengelllinen narsisimi on kasvanut riittävän suureksi.

        On päivänselvää, että Kristuksen Henki ei ihmistä tuollaiseen kannnusta.

        Kannattaisikohan sinun antaa elämäsi Jeesukselle? Tuollainen omahyväisyys ei voi johtaa muuhun kuin täydelliseen näivettymiseen.

        Siivoa suusi, täällä ei puhuta sianoksennuksesta. Mene sikalaan jos haluat!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun mielestäsi ovat taivaassa Jumalaa ylistämässä Hitler, Stalin, Mao, ajatollahit, Muhammed (jos hän edes oli olemassa), vapaamuurarit, pedarit, katoliset raiskuripapit, Kenneth Copelandit, Raamatun sanan vääristelijät, evokit ja muut atet, 'eliitit', murhaajat, satanistit ja kaikki.

        Minun mielestäni jopa tuollainen ihminen (yksilö) voi pelastua, jos hän vilpittömästi katuu kauheita syntejään ja ottaa vastaan syntiensä sovituksen Jeesuksen veressä.

        Kun taas ihminen, joka kieltää Jeesukseen uskon välttämättömyyden, ei pelastu. Ainut synti, jota ei saa anteeksi, on se, että ei usko Jeesukseen. Mutta jos teet parannuksen, eli alat nähdä itsesi helvetin ansaitsevana Jumalalle kelpaamattomana syntisenä (kuten me kaikki olemme), ja otat vastaan Jeesuksen sinullekin valmistaman syntiesi sovituksen, pelastut. Mutta sinä tunnut vihaavan yli kaiken tuota tarvetta uskoa Jeesukseen. Omaksi vahingoksesi sen teet. Miksi sinulla on tuollainen kiihko vetää muita mukanasi helvettiin? Uudestisyntynyttä uskovaa et toki voi vahingoittaa, mutta jos onnistut estämään jotain kääntymästä ja uskomasta Jeesukseen, saanet vielä suuremman rangaistuksen kuin muuten saisit. Näin olen Raamatusta ymmärtänyt. Minä en tuomitse, vaan varoitan. Kaikki me olemme hengeltämme kuolleita, Aatamin kuvina, kunnes otamme vastaan Jumalan elävän pyhän hengen. Hengeltään kuollut ei voi astua Jumalan eteen; hän palaisi poroksi.

        Kun ihminen on tarpeeksi itseriittoinen, hän kykenee siirtämään katseen omasta syntisyydestään Hitlerin syntisyyteen ja kauhistelemaan, että saattaisi joutua olemaan taivaassa Hitlerin kanssa.

        Ja tämä kauhistelija-taivastelija ei tosiaankaan tajua, että hänen kauhistelemisensa ja taivastelemisensa on ristiriidassa Jeesuksen Kristuksen ristinkuoleman kanssa. Jeesus näet oli ja on Jumalan Karitsa, joka OTTI POIS MAAILMAN SYNNIN.

        Kauhistelija-taivastelija kuvittelee, että HÄNELLÄ on oikeus kaivaa merten syvyyksistä joidenkuiden (muiden) syntejä ja syntisyyttä ja kauhistella ja taivastella niitä. Missäköhän kohtaa Raamatussa näin sanotaan?

        Ajatteleekohan tämä kauhistelija-taivastelija, että hänen kauhistelunsa ja taivastelunsa kumpuavat Jeesuksen Kristuksen ristiltä?

        Mikä ristillä riippuvassa Jeesus Nasaretilaisessa on sellaista, että se saa ihmisen keskittymään JOIDENKUIDEN MUIDEN SYNTEIHIN kuin omiinsa? Mikä ristillä riippuvan Jeeesuksen olemuksessa on sellaista, että se saa ajattelemaan, että Jeesus ei kantanut ruumiissaan tiettyjen ihmisten syntejä - juuri niiden, joita kauhistelija-taivastelija kauhistelee ja taivastelee?

        Koska ja missä neuvottelussa Jumalan kanssa kauhistelija-taivastelija on HANKKINUT ITSELLEEN OIKEUDEN ARVOSTELLA JEESUKSEN UHRIA TÄLLÄ TAVOIN?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeaa asiaa.

        Taattua hevonpaskaa.


    • Anonyymi

      "Sentähden, niinkuin YHDEN ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut KAIKKIEN ihmisten osaksi, koska KAIKKI ovat syntiä tehneet — 13sillä jo ennen lakiakin oli synti maailmassa, mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole; 14kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva. 15Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin YHDEN lankeemuksesta MONET ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja YHDEN ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut MONIEN osaksi. 16Eikä lahjan laita ole, niinkuin on sen, mikä tuli yhden synnintekijän kautta; sillä tuomio tuli YHDESTÄ ihmisestä kadotukseksi, mutta armolahja tulee monesta rikkomuksesta vanhurskauttamiseksi. 17Ja jos YHDEN ihmisen lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut YHDEN kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan YHDEN, Jeesuksen Kristuksen, kautta. — 18Niinpä siis, samoin kuin YHDEN ihmisen lankeemus on koitunut KAIKILLE ihmisille kadotukseksi, niin myös YHDEN ihmisen vanhurskauden teko koituu KAIKILLE ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi; 19sillä niinkuin YHDEN ihmisen tottelemattomuuden kautta MONET ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta MONET tulevat vanhurskaiksi."

    • Anonyymi

      Rom 1 (KJB)
      16 For I am not ashamed of the gospel of Christ: for it is the power of God unto salvation to every one that believeth; to the Jew first, and also to the Greek.

      17 For therein is the righteousness of God revealed from faith to faith: as it is written, The just shall live by faith.

      Hebr 11 (KJB)
      6 But without faith it is impossible to please him: for he that cometh to God must believe that he is, and that he is a rewarder of them that diligently seek him.

      7 By faith Noah, being warned of God of things not seen as yet, moved with fear, prepared an ark to the saving of his house; by the which he condemned the world, and became heir of the righteousness which is by faith.

      8 By faith Abraham, when he was called to go out into a place which he should after receive for an inheritance, obeyed; and he went out, not knowing whither he went.

    • Anonyymi

      Jeee mulla on luottoa vaa syntisyydessä. Kiitos Jeesus että olet👏🏻☝🏻

      • Anonyymi

        Asiaa! Komppaan, sama täällä. T. Kristiitty universalisti


    • Anonyymi

      Kristitty universalisti?

      Ajaako se sellaista kuin Hybridiauto?

      1 . Ottaa bensaa tankkiin.
      2. Lataa auton akkuja...

      Ja jos akuissa virta loppuu niin bensaa virtaa?

      Mitä Jeesus sanoi ja sanoisi:

      "Ette voi palvella kahta herraa."

      Ette voi palvella Jumalaa, jos palvelette Tämän Maailman oppeja...

      • Anonyymi

        Kristitty infernalisti? Valheen isän paras kannattaja? Kaikkien oksymoronien äiti?

        Ihminen, jonka mielestä Aadamin lankeemus kattoi konkreettisesti koko UNIVERSUMIN, kun taas Jeesuksen vanhurskas teko ei kattanut konkreettisesti yhtään mitään eikä ketään, koska sen vaikutus - koko maailman sovitus ja lunastus - jäi jonnekin maan ja taivaan välille roikkumaan ja joka tällä välin pilkotaan yksilöllsiksi sovituksen ja lunastuksen TARJOUKSIKSI, jotka jokainen YKSILÖihminen ostaa itselleen infernalistien palvomilla epäjumalilla nimeltä "parannuksen teko" ja "kääntymys".

        Oletervehditty, sinä kävelevä oksymoroni kristitty infernalisti, joka pyyhit Paavalin julistamalla sovituksen sanalla

        "Jumala oli Kristuksessa ja sovitti MAAILMAN (kr. kosmos eli universumi) itsensä kanssa"

        omavanhurskaan perseesi samalla kuin toistelet noita idioottisloganeitasi idioottimainen kuola suupielestäsi valuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristitty infernalisti? Valheen isän paras kannattaja? Kaikkien oksymoronien äiti?

        Ihminen, jonka mielestä Aadamin lankeemus kattoi konkreettisesti koko UNIVERSUMIN, kun taas Jeesuksen vanhurskas teko ei kattanut konkreettisesti yhtään mitään eikä ketään, koska sen vaikutus - koko maailman sovitus ja lunastus - jäi jonnekin maan ja taivaan välille roikkumaan ja joka tällä välin pilkotaan yksilöllsiksi sovituksen ja lunastuksen TARJOUKSIKSI, jotka jokainen YKSILÖihminen ostaa itselleen infernalistien palvomilla epäjumalilla nimeltä "parannuksen teko" ja "kääntymys".

        Oletervehditty, sinä kävelevä oksymoroni kristitty infernalisti, joka pyyhit Paavalin julistamalla sovituksen sanalla

        "Jumala oli Kristuksessa ja sovitti MAAILMAN (kr. kosmos eli universumi) itsensä kanssa"

        omavanhurskaan perseesi samalla kuin toistelet noita idioottisloganeitasi idioottimainen kuola suupielestäsi valuen.

        Yököttävää tekstiä, perkeleem varastoista...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yököttävää tekstiä, perkeleem varastoista...

        perkeleeM...???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yököttävää tekstiä, perkeleem varastoista...

        Pasko sinäkin sovituksen sanan päälle sydämesi kyllyydestä siinä perkelettä hokiessasi, törppö.


    • >>KJB on täydellinen. >>

      Täydellinen on. Maa pysyy paikallaan ja englantia puhuttiin jo paratiisissa.

      😊😊😊😊😊

    • Anonyymi
      UUSI

      4. ”Universalismi on kristinuskon käsitys, jonka mukaan kaikki ihmiset pelastuvat. Esimerkiksi Origeneen mukaan dualismin hylkääminen oppina merkitsee, ettei maailman loppuessa Saatanalle voi kuulua kukaan (ei edes Saatana itse): Jumala pelastaa jokaisen, ja maailma palautuu alun täydellisyyteen (apokatastasis) ”

    • Anonyymi
      UUSI

      On niitä Suomessa jotka saarnaavat Raamatun sanan ja Universalismin oppia sikin sokin!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      213
      1413
    2. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1266
    3. Ikävöin sua

      Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      3
      1057
    4. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

      Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      15
      971
    5. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

      Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      9
      918
    6. Minä täällä vaan

      Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛
      Ikävä
      86
      890
    7. Jos haluat jatkaa tutustumista

      Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.
      Ikävä
      59
      828
    8. Olet huippunainen

      Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      32
      820
    9. T, miten mun pitäis toimia

      Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      37
      758
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

      Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      44
      744
    Aihe