Maailmassa oli ennen kaksi eri valtiota, oli Neuvosto-Venäjä ja sitä seurannut Neuvostoliitto. Mikä rooli ateismilla oli noissa valtioissa? Mitä erilaisia ateistisia järjestöjä niissä oli ja mitä ateistisia tapoja niissä noudatettiin?
Miten ateismia on harjoitettu?
21
230
Vastaukset
- Anonyymi
Ateismi oli valtiojohtoista. Joku allianssi taisi ateisteilla olla.
- Anonyymi
Aluksi bolševikit suhtautuivat uskontoon taikauskona, joka vähitellen tieteen edetessä tulisi häviämään. Vuonna 1921 suhtautuminen kuitenkin muuttui ja puolue omaksui uuden ”taistelevan ateismin” ja ”taistelevan materialismin” periaatteet, joiden perusteella aloitettiin laaja uskonnonvastainen propagandakampanja. Jumalattomien liitto (myöhemmin Taistelevien jumalattomien liitto) suoritti ateismin levitystyötä.
- Anonyymi
Eikös uusateisteista mm. Richard Dawkins käyttänyt taistelevan ateismin käsitettä puheissaan?Ja hän oli aikansa eräs kuuluisimmasta ateististen tilaisuuksien esiintyjistä. Depatoiden mm. avaruusolennoista, ihmissyönnistä yms.?
- Anonyymi
Ja sitten "taistelevasta ateismista" luovuttiin...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös uusateisteista mm. Richard Dawkins käyttänyt taistelevan ateismin käsitettä puheissaan?Ja hän oli aikansa eräs kuuluisimmasta ateististen tilaisuuksien esiintyjistä. Depatoiden mm. avaruusolennoista, ihmissyönnistä yms.?
Sehän oli vain tahallista provosointi... :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös uusateisteista mm. Richard Dawkins käyttänyt taistelevan ateismin käsitettä puheissaan?Ja hän oli aikansa eräs kuuluisimmasta ateististen tilaisuuksien esiintyjistä. Depatoiden mm. avaruusolennoista, ihmissyönnistä yms.?
Joo kai, mut sit se hävisi julkisuudesta kun kehtasi sanoa ettei keisarilla ole vaatteita, eli että jäytännössä ateismi ei tarjoa islamia vastaan yhtään mitään ja länsimaisen sivistyksen paras toivo on siksi kristinusko. 😂
- Anonyymi
Sitä harjoitettiin niin, että kaikki olivat uskomatta niin ssssssssssssssssssssssssssssssssaatanasti. Lopulta kukaan ei uskonut yhtään.
- Anonyymi
Ei ateismia harjoiteta mitenkään.
- Anonyymi
Siten että tehdään pienen pieni pahvilaatikko ja kurkistellaan sinne määräajoin ettei vaan mitään jumalia näy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siten että tehdään pienen pieni pahvilaatikko ja kurkistellaan sinne määräajoin ettei vaan mitään jumalia näy.
Minä taas pieraisen ja sanon: "Haista Jumala siitä!"
Vain uskovaiset ovat haistelleet.
- Anonyymi
kommunistithan oli kuin uskovaiset ilman jumalaa !!! kaikki ovat samanarvoisia
- Anonyymi
Paitsi puolueen hillotolppalaiset, ja niitähän oli ihan tautisesti, jotka olivat tasa-arvon yläpuolella...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi puolueen hillotolppalaiset, ja niitähän oli ihan tautisesti, jotka olivat tasa-arvon yläpuolella...
Tai ne gulgien uhrit tai muuten ideologisesti murhatut.
Että aika tukevasti eri asia kuin kristillisyys jo ideologisella tasolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai ne gulgien uhrit tai muuten ideologisesti murhatut.
Että aika tukevasti eri asia kuin kristillisyys jo ideologisella tasolla.saatanalliseksi syytetyt ja noidat
Kommunismihan on kuin kristinusko. Siinä on dogmaattisia totuuksia, jopa tieteellisten havaintojen vastaisesti. Ajatelkaapa esimerkiksi kreationismia ja lysenkolaisuutta? Molemmissa hylättiin evoluutioteoriaa ja lamarckismia pidettiin totena. Kommunisteilla auktoriteetti oli kommunismi, kreationisteilla Raamattu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lysenkoism
Ja kyllähän neuvostokommunismista löytää helposti kristinuskoon verratavan kolminaisuuden Marxista, Leninistä ja Stalinista.- Anonyymi
Kommunismi ei todellakaan ole kuin kristinusko.
Väite edellyttää suoraan sanottuna kohtuullisen tukevaa tietämättömyyttä joko kommunismista tai kristinuskosta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kommunismi ei todellakaan ole kuin kristinusko.
Väite edellyttää suoraan sanottuna kohtuullisen tukevaa tietämättömyyttä joko kommunismista tai kristinuskosta.Kyllä niillä on yhteistä. Molemmat ovat dogmaattisia uskomuksia joissa auktoriteetteja ei saa epäillä eikä haastaa.
Dogmaattiset opit sietävät heikosti kilpailevia dogmaattisia oppeja joten ei ole mikään ihme että kommunistit ja kristityt ovat toistensa kurkussa kiinni.
- Anonyymi
Joko ei mitenkään tai kaikilla, jopa ristiriitaisilla toistensa kanssa olevilla tavoilla. Ateismissa ei ole oppia, jota noudattaa.
- Anonyymi
Muvostoliitossa jumaliin uskomista pidettiin psyykkisenä sairautena ja kaikkien kaheleimmat aitolaiset vietiin sinne, mihin kuuluisivat meilläkin eli mielisairaalaan.
- Anonyymi
Kommunismin ateismi ideologia aiheutti Neuvostoliiton hirmuteot, murhat, teloitukset ym. Tekijät luulivat, etteivät he joudu vastuuseen teoistaan, mutta heillä ei ole mukava olla viimeisellä tuomiolla, kun heidät tuomitaan tekojensa mukaan. Ainoastaan Jeesukseen Kristukseen uskovat armahdetaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921135
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116968- 125906
- 83708
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten283699Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74631Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54586Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483