Kun entinen helluntailainen näki valon ja se valo ei ollutkaan kadotuksen liekki

Anonyymi-ap

Kylläpä sitä ihminen voi muuttua, vaikka kuvitteli jo kaiken ymmärtäneensä.
Olen ollut vuosikymmeniä vanhan liiton helluntailainen. Sellainen, joka tiesi tasan missä raja kulkee ja kuinka vähällä ihmiset joutuvat tuonelan tulille. Olin varma, että pelastus on kuin harvinaisen kallis käsintehty huonekalu. Vain harvat saavat sen kotiin asti, ja muut jäävät kylmälle kuistille.

Mutta sitten… luin täältä palstalta keskustelua universalismista. Siinä se “rähinämummo” kirjoitti isolla kädellä, kuinka tämä oppi muka on “UT:n vastainen” ja että siihen nojataan “YHTEEN jakeeseen, 2. Kor 5:19”

Ja minä vanha tiukkapipo ajattelin, että katsotaanpa nyt tämä jae.
Ja kun katsoin, en enää nähnyt vain yhtä jaetta. Sieltä alkoi aueta kokonainen kudelma:

“Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei KUKAAN, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.” (Joh. 3:16)

“Ja minä, kun minut ylennetään maasta, vedän kaikki luokseni.” (Joh. 12:32)

“Sillä niin kuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa.” (1. Kor. 15:22)

“Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.” (Room. 11:32)

Eikä siinä vielä kaikki. Nuo eivät ole yksi jae vaan kokonainen virta.

Rähinämummon listassa oli kaikenlaista värikästä karikatyyriä: ei parannusta, ei pyhitystä… pyhät ja pahat samalla viivalla…

Mutta Raamattu ei kuvaa Jumalan rakkautta näin lapsellisen karnevalistisena. Se ei sano: “tehkää syntiä, ei väliä” vaan että “missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi” (Room. 5:20). Armo ei kumoa pyhitystä, mutta se ei myöskään ole ehtosopimus, jonka ihminen voi rikkoa niin että Jumala rikkoo lupauksensa.

Minä heräsin siihen, että mummon maailmankuva on itse asiassa pienempi kuin Jumalan valtakunta. Hän pelkää, että jos armo on oikeasti kaikille, koko hänen rakentamansa hengellinen torni romahtaa. Mutta se torni ei olekaan Jumalan valtakunta. Se on ihmisten tekemä järjestelmä, joka tarvitsee “me vastaan he” asetelman.

Universalismi ei sano “elä miten lystäät” se sanoo “Kristus on kaiken keskus, ja hänen rakkautensa voittaa lopulta kaiken vastarinnan”. Sillä jos Jumala on todella kaikkivaltias ja hänen tahtonsa on pelastaa kaikki (1. Tim. 2:4), kuka voi sen estää?

Minulle tämä oli todellinen ilosanoma. Ei enää pelon kautta eläminen. Ei enää rajattua pelastusta, jossa Jumala on kuin nirso keräilijä, joka poimii vain tietyn väriset helmet. Nyt näen, että jokainen on hänen kädessään. Ja kun hän sanoo “minä teen kaiken uudeksi” (Ilm. 21:5), hän tarkoittaa todella kaikkea.

Rähinämummo voi jatkaa listojensa kirjoittamista, mutta minä en enää pelkää niiden ääniä.
Olen nähnyt sen, mitä Paavali tarkoitti: “Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa” eikä se ole yksi irrallinen jae, vaan koko evankeliumin sydän.

2

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Näin tämä on!

• Anonyymi

Paavalihan on kaikista hairahtanein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      26
      2446
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      114
      2076
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      121
      1732
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      45
      1557
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1497
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1075
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      123
      1044
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      975
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      967
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      949
    Aihe