Minulle on usein kerrottu, että uskovat ovat "Jumalan lampaita". Tiedän, että tämä on tarkoitettu lempeäksi ja lohdulliseksi vertaukseksi. Hyvä Paimen huolehtii, ettei kukaan eksy ja että kaikilla on suojaa ja ruokaa.
Mutta en voi olla miettimättä, miksi juuri lammas? Lammas ei ole vapaa kulkija, vaan tuotantoeläin. Sitä keritään, ohjataan, ja joskus - no, te tiedätte - syödään. Lampaan elämä on täysin paimenen ja lauman sääntöjen varassa. Se ei päätä reittiään, eikä se kyseenalaista määränpäätä.
Jos vertaus todella kuvastaa uskon ihannetta, tarkoittaako se, että paras uskovainen on kiltti, tottelevainen ja valmis luovuttamaan oman tahtonsa toisen käyttöön? Eikö suhde Jumalaan voisi olla enemmän kuin omistajan ja hyötyeläimen välinen?
Mitä jos uskova olisi vaikka Jumalan ystävä, joka kulkee rinnalla - ei takana laumassa? Tai Jumalan kissa, joka valitsee seuransa itse mutta palaa kotiin, koska haluaa, ei koska sauva ohjaa?
En sano, että lammas olisi huono eläin. Se on arvokas, herttainen ja tärkeä. Mutta minusta olisi kiinnostavaa kuulla, miksi juuri tämä vertaus osuu niin monen sydämeen. Onko kyse turvasta, tottelevaisuudesta… vai jostain, mitä minun silmäni eivät vielä näe?
- Eräs utelias
Lampaita vai lemmikkejä?
8
155
Vastaukset
- Anonyymi
Uskoville lammas kuvaa kaikessa tottelevaa. Jeesus nähdään paimenena ja uskova on se joka ohjautuu käskyjen mukaan. Jos se olisi kissa, se olisi itsenäinen. Tekisi mitä itse tahtoo. Koira oli tuohon aikaan halveksittu eläin,ehkä vieläkin joissain kulttuureissa... meidän länsimaisten ihmisten käsitysten mukaan toki koirakin olisi isäntääntäänsä palvova, jopa uskollisemmin kuin lammas.
Lampaat vain määkivät laumoissa, ne ovat laumaeläimiä ja sopii uskovan kuvaamiseen. Uskovat tarvitsevat jotain joka kahlitsee kulkemaan muiden mukana, se luo turvaa.
Lightning
Lightning - Anonyymi
Lampaat ovat korvanneet naiset.
- Anonyymi
Lammasliha on hyvää.
- AnonyymiUUSI
Jännä juttu muuten, että uskovien keskusteluissa liha tulee niin usein puheeksi. Ensin ollaan lampaita, sitten puhutaan lihasta, ja lopulta päädytään siihen, kuka saa syödä ja kuka ei.
Omaperäistä sakkia 😄 - AnonyymiUUSI
Jeesus sanoi, että hän kutsuu omiaan ystävikseen. Ei kyse siis ole mistää hyötysuhteesta. Ihmisen oman tahdon tie aina vahingollista ihmiselle itselleenkin. Siksi Jumalan tahdon tie on paras kaikin puolin. Siitä paras esikuva on Jeesus itse, joka teki kaikessa Isän tahdon ja antoi henkensä kurjien lampaidensa puolesta. Kyse on täysin armosta, kun saa olla Jumalan lapsi.
Uskova on vanhurskas Isän silmissä Jeesuksen kautta. Tästä asiasta sanotaan: "Jumalattomat pakenevat, vaikka ei kenkään aja takaa, mutta vanhurskaat ovat turvassa kuin nuori jalopeura" (Sananlaskut 28:1). Herraan turvaavan ei tarvitse pelätä pahaa sanomaa, vaikka hän onkin itsessään avuton lammas. Sydän on kuitenkin rohkea kuin leijonalla. - AnonyymiUUSI
Lammas on hyötyeläin, se tuottaa villoja ja lihaa. Lammas ei ole petoeläin, usein se on petojen uhri. Lammas tarvitsee paimenen, joka pitää siitä huolta. Mooseksen laissa lammas on määritelty puhtaaksi eläimeksi (päinvastoin kuin esim. sika).
- AnonyymiUUSI
Turhaa on Jumalan Sanaa spekuloida. Sanan ilmoitus on lammas.
Ja pässi, jos se lammas muuttuukin toisia pökkiväksi pässiksi.- AnonyymiUUSI
Saa rakastaa kumpaa haluaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv262446- 1142076
- 1211732
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?451557Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91497Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901075Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161231044Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt87975Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35967Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15949