Universalismi on amerikkalainen harhaoppi, jonka opetus on, että itse pääpaholainenkin lopulta pelastuu.
Jotkut ymmärtämättömät sekoittavat helluntailaisetkin universalisteihin sen perusteella, että meillä puhutaan universaalisesta eli maailmanlaajuisesta seurakunnasta. Mutta tällä ei ole mitään yhteyttä universalismiin.
Helluntailaisuudessa ei ole universalismia
26
223
Vastaukset
- Anonyymi
Universalistit eivät välitä siitä, mihin kukakin uskoo. Sillä ei ole merkitystä, koska kaikki kuitenkin lopulta pääsevät taivaaseen.
- Anonyymi
Puhut paskaa. Universalistien mukaan kaikki lopulta uskovat, ja lopulta itse Poikakin alistuu Jumalan alaisuuteen, ja ja Jumala on oleva kaikki kaikissa.
Sinä itse olet universalisti, mutta pelkkä surkuhupaisa Aadam-universalisti. Jeesuksen ristintyö on sinun jumalasi puntarissa miljardi kertaa köykäisempi kuin Aadamin lankeemus.
Jumala on määrännyt KAIKKI tottelemattomuuteen, jotta Hän KAIKKIA armahtaisi.
Koettakaahan sovituksen sanan päälle paskojat sovittaa ao. Raamatun paikat tuohon sianpaskahelvettioppiinne:
Hän, joka loi kaiken, ”sovitti hänen kauttaan itsensä kanssa KAIKKI, hänen kauttaan KAIKKI sekä maan päällä että taivaissa” (Kol. 1:20). Tämän sovituksen eli KAIKEN ennalleen asettamisen Jumala on ”ikiajoista saakka puhunut pyhäin profeettainsa suun kautta” (Apt. 3:21). Jumala on asettanut Poikansa ”KAIKEN perilliseksi” (Hepr. 1:2), ja Jumalan Pojassa ”KAIKKI kansat tulevat siunatuiksi” (Gal. 3:8).
Jumala on antanut Pojan ”valtaan KAIKEN lihan, että hän antaisi iankaikkisen elämän KAIKILLE, jotka hän on hänelle antanut” (Joh. 17:2). ”Isä on antanut KAIKKI hänen käteensä” (Joh. 3:35), ja ”KAIKKI liha on näkevä Jumalan autuuden” (Luuk. 3:6), koska Hänen päätöksensä on muuttumaton (Hepr. 6:17), Hänen rakkautensa vihollisiaan kohtaan loppumaton, ja ”Hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille” (Luuk. 6:35). Hän ”tahtoo, että KAIKKI ihmiset pelastuisivat” (1 Tim. 2:4). Kristus ”antoi itsensä lunnaiksi KAIKKIEN edestä” (1 Tim. 2:6). Jumala ”ei tahdo, että KUKAAN hukkuu, vaan että KAIKKI tulevat parannukseen” (2 Piet. 3:9). Hän ”on sulkenut KAIKKI tottelemattomuuteen, että hän KAIKKIA armahtaisi” (Room. 11:32), sillä ”hänestä ja hänen kauttansa ja häneen on KAIKKI” (Room. 11:36).
Jumalan tarkoitus on niin ollen yhdistää ”Kristuksessa yhdeksi KAIKKI, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä” (Ef. 1:10). Isä on asettanut KAIKKI ”hänen jalkainsa alle” (Ef. 1:22) ja antanut KAIKKI ”hänen käsiinsä” (Joh. 13:3). Jeesus on luvannut vetää KAIKKI tykönsä (Joh. 12:32), koska ”Isä rakastaa Poikaa ja on antanut KAIKKI hänen käteensä” (Joh. 3:35). Jeesus sanoi: ”KAIKKI, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni” (Joh. 6:37). Jeesus sanoo, että hyvän paimenen tavoin hän etsii kadonneen lampaansa, kunnes löytää sen (Luuk 15:4). ”Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi” (Joh. 3:17). ”Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi KAIKILLE ihmisille” (Tiit. 2:11).
Jeesus on ”Jumalan Karitsa, joka ottaa pois MAAILMAN synnin” (Joh. 1:29). Jeesus sanoi antamansa leivän olevan ”minun lihani, MAAILMAN elämän puolesta” (Joh. 6:51). Hän ”antaa MAAILMALLE elämän” (Joh. 6:33). Hän on ”MAAILMAN valkeus” (Joh 8:12). ”Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös KOKO MAAILMAn syntien” (1 Joh. 2:2). Jumala ”on KAIKKIEN ihmisten vapahtaja, varsinkin uskovien” (1 Tim. 4:19) ja Poika on ”MAAILMAN Vapahtaja” (Joh. 4:42; 1 Joh. 4:14). ”Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi TYHJÄKSI perkeleen teot” 1 Joh. 3:8).
Jeesus ”kukisti kuoleman” (2 Tim. 1:10). ”Hän on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, POISTAAKSEEN synnin uhraamalla itsensä” (Hepr. 9:26). Hän voi voimallaan ”tehdä KAIKKI itsellensä alamaiseksi” (Fil. 3:21). ”Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää” (1 Piet. 4:16). Hänellä on ”kuoleman ja tuonelan avaimet” (Ilm. 1:18). Hän on heittävä ”Kuoleman ja Tuonelan tuliseen järveen” (Ilm. 20: 14).
”KAIKKI tehdään eläviksi Kristuksessa” (1 Kor. 15:22). Hän täytti sen työn, jonka Isä antoi hänelle tehtäväksi (Joh. 17:4). Hän on asettava ”KAIKKI jälleen kohdalleen” (Apt. 3:21). ”KAIKKIEN polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat, ja JOKAISEN kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra” (Fil. 2:10–11). ”Ja KAIKKIEN luotujen, jotka ovat taivaassa ja maan päällä ja maan alla ja meren päällä, ja KAIKKIEN niissä olevain minä kuulin sanovan: ’Hänelle, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalle ylistys ja kunnia ja kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti’” (Ilm. 5:13).
”Sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman. Sillä hänen pitää hallitseman ’siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle’. Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema. Sillä: ’kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle’. Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut KAIKEN hänen allensa. Ja kun KAIKKI on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki KAIKISSA” (1 Kor. 15:24–28). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhut paskaa. Universalistien mukaan kaikki lopulta uskovat, ja lopulta itse Poikakin alistuu Jumalan alaisuuteen, ja ja Jumala on oleva kaikki kaikissa.
Sinä itse olet universalisti, mutta pelkkä surkuhupaisa Aadam-universalisti. Jeesuksen ristintyö on sinun jumalasi puntarissa miljardi kertaa köykäisempi kuin Aadamin lankeemus.
Jumala on määrännyt KAIKKI tottelemattomuuteen, jotta Hän KAIKKIA armahtaisi.
Koettakaahan sovituksen sanan päälle paskojat sovittaa ao. Raamatun paikat tuohon sianpaskahelvettioppiinne:
Hän, joka loi kaiken, ”sovitti hänen kauttaan itsensä kanssa KAIKKI, hänen kauttaan KAIKKI sekä maan päällä että taivaissa” (Kol. 1:20). Tämän sovituksen eli KAIKEN ennalleen asettamisen Jumala on ”ikiajoista saakka puhunut pyhäin profeettainsa suun kautta” (Apt. 3:21). Jumala on asettanut Poikansa ”KAIKEN perilliseksi” (Hepr. 1:2), ja Jumalan Pojassa ”KAIKKI kansat tulevat siunatuiksi” (Gal. 3:8).
Jumala on antanut Pojan ”valtaan KAIKEN lihan, että hän antaisi iankaikkisen elämän KAIKILLE, jotka hän on hänelle antanut” (Joh. 17:2). ”Isä on antanut KAIKKI hänen käteensä” (Joh. 3:35), ja ”KAIKKI liha on näkevä Jumalan autuuden” (Luuk. 3:6), koska Hänen päätöksensä on muuttumaton (Hepr. 6:17), Hänen rakkautensa vihollisiaan kohtaan loppumaton, ja ”Hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille” (Luuk. 6:35). Hän ”tahtoo, että KAIKKI ihmiset pelastuisivat” (1 Tim. 2:4). Kristus ”antoi itsensä lunnaiksi KAIKKIEN edestä” (1 Tim. 2:6). Jumala ”ei tahdo, että KUKAAN hukkuu, vaan että KAIKKI tulevat parannukseen” (2 Piet. 3:9). Hän ”on sulkenut KAIKKI tottelemattomuuteen, että hän KAIKKIA armahtaisi” (Room. 11:32), sillä ”hänestä ja hänen kauttansa ja häneen on KAIKKI” (Room. 11:36).
Jumalan tarkoitus on niin ollen yhdistää ”Kristuksessa yhdeksi KAIKKI, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä” (Ef. 1:10). Isä on asettanut KAIKKI ”hänen jalkainsa alle” (Ef. 1:22) ja antanut KAIKKI ”hänen käsiinsä” (Joh. 13:3). Jeesus on luvannut vetää KAIKKI tykönsä (Joh. 12:32), koska ”Isä rakastaa Poikaa ja on antanut KAIKKI hänen käteensä” (Joh. 3:35). Jeesus sanoi: ”KAIKKI, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni” (Joh. 6:37). Jeesus sanoo, että hyvän paimenen tavoin hän etsii kadonneen lampaansa, kunnes löytää sen (Luuk 15:4). ”Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi” (Joh. 3:17). ”Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi KAIKILLE ihmisille” (Tiit. 2:11).
Jeesus on ”Jumalan Karitsa, joka ottaa pois MAAILMAN synnin” (Joh. 1:29). Jeesus sanoi antamansa leivän olevan ”minun lihani, MAAILMAN elämän puolesta” (Joh. 6:51). Hän ”antaa MAAILMALLE elämän” (Joh. 6:33). Hän on ”MAAILMAN valkeus” (Joh 8:12). ”Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös KOKO MAAILMAn syntien” (1 Joh. 2:2). Jumala ”on KAIKKIEN ihmisten vapahtaja, varsinkin uskovien” (1 Tim. 4:19) ja Poika on ”MAAILMAN Vapahtaja” (Joh. 4:42; 1 Joh. 4:14). ”Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi TYHJÄKSI perkeleen teot” 1 Joh. 3:8).
Jeesus ”kukisti kuoleman” (2 Tim. 1:10). ”Hän on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, POISTAAKSEEN synnin uhraamalla itsensä” (Hepr. 9:26). Hän voi voimallaan ”tehdä KAIKKI itsellensä alamaiseksi” (Fil. 3:21). ”Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää” (1 Piet. 4:16). Hänellä on ”kuoleman ja tuonelan avaimet” (Ilm. 1:18). Hän on heittävä ”Kuoleman ja Tuonelan tuliseen järveen” (Ilm. 20: 14).
”KAIKKI tehdään eläviksi Kristuksessa” (1 Kor. 15:22). Hän täytti sen työn, jonka Isä antoi hänelle tehtäväksi (Joh. 17:4). Hän on asettava ”KAIKKI jälleen kohdalleen” (Apt. 3:21). ”KAIKKIEN polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat, ja JOKAISEN kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra” (Fil. 2:10–11). ”Ja KAIKKIEN luotujen, jotka ovat taivaassa ja maan päällä ja maan alla ja meren päällä, ja KAIKKIEN niissä olevain minä kuulin sanovan: ’Hänelle, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalle ylistys ja kunnia ja kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti’” (Ilm. 5:13).
”Sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman. Sillä hänen pitää hallitseman ’siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle’. Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema. Sillä: ’kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle’. Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut KAIKEN hänen allensa. Ja kun KAIKKI on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki KAIKISSA” (1 Kor. 15:24–28).JEESUKSEN KRISTUKSEN TORJUVALLA IHMISELLÄ EI OLE ARMAHTAVAA JUMALAA.
Ihminen, joka torjuu Jeesuksen Kristuksen ja kääntää hänelle selkänsä, hylkää ja ylenkatsoo Jumalan armon, joka on tarjolla yksin hänessä, Kristuksessa Jeesuksessa. Jumalan armon torjuva on ulkopuolella pelastuksen.
Ainoastaan Jeesuksessa Kristuksessa on pelastus.
Kristuksen torjujalla ei ole armahtavaa Jumalaa. Vain hänessä, Jeesuksessa Kristuksessa, Jumalan armo kohtaa meidät.
Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.
Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut." Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä.
( 2 Kor. 6:1-2)
1 Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
2 jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.
( Room. 5)
Jeesus Kristus on otettava vastaan eläessään ja
hänen Herraksi tunnustamisensa ON TAPAHDUTTAVA TÄMÄN ELÄMÄN AIKANA. Kyse on Jeesuksen Kristuksen tunnustaminen USKOSSA HÄNEEN.
Huulillaan voi kuka hyvänsä lausua Jeesus on herra.
Vain elävässä, sydämen uskossa Jeesukseen Kristukseen oleva voi hänet oikeasti Herrakseen tunnustaa.
Ihminen, joka kuolee epäuskossa Jeesukseen Kristukseen, on ulkopuolella pelastuksen. Armonaika hänen kohdallaan on lopullisesti ohi.
s-seutulainen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
JEESUKSEN KRISTUKSEN TORJUVALLA IHMISELLÄ EI OLE ARMAHTAVAA JUMALAA.
Ihminen, joka torjuu Jeesuksen Kristuksen ja kääntää hänelle selkänsä, hylkää ja ylenkatsoo Jumalan armon, joka on tarjolla yksin hänessä, Kristuksessa Jeesuksessa. Jumalan armon torjuva on ulkopuolella pelastuksen.
Kristuksen torjujalla ei ole armahtavaa Jumalaa. Vain hänessä, Jeesuksessa Kristuksessa, Jumalan armo kohtaa meidät.
Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.
Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut." Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä.
1 Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
2 jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.
( Room. 5)
hänen Herraksi tunnustamisensa ON TAPAHDUTTAVA TÄMÄN ELÄMÄN AIKANA. Kyse on Jeesuksen Kristuksen tunnustaminen USKOSSA HÄNEEN.
Vain elävässä, sydämen uskossa Jeesukseen Kristukseen oleva voi hänet oikeasti Herrakseen tunnustaa.
Ihminen, joka kuolee epäuskossa Jeesukseen Kristukseen, on ulkopuolella pelastuksen. Armonaika hänen kohdallaan on lopullisesti ohi.
s-seutulainenNiin sinäkin uskosta osanton jumalaton pilkkaaja, s-seutulainen lausut: Huulillaan voi kuka hyvänsä lausua Jeesus on herra. laitoit vieläpä pienellä 'herra!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
JEESUKSEN KRISTUKSEN TORJUVALLA IHMISELLÄ EI OLE ARMAHTAVAA JUMALAA.
( Room. 5)
s-seutulainenJuuri noin, kuten kirjoitat "s-seutulainen", noin se on Raamatussa ilmoitettu.
Jumalan armo jää turhaksi, jos ihminen ei ota sitä vastaan.
Tuossa samaisessa luvussa Raamattu ilmoittaa, ettei uskottomalla ja uskovaisella ole mitään yhteistä osaa.
14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani". ( 2Kor 6)
Jeesus itse todistaa kääntymyksen kautta syntien anteeksisaamisesta ja perintöosan pyhitettyjen joukosta saamisesta uskon kautta Häneen.
17 Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän
18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.' ( Apt 26)
Kertakaikkiaan ei pimeyden vallassa olevalla (pimeyden lapsi) ole sitä osaa, mikä valkeuden lapsilla valkeudessa on.
Jeesukseen uskovalla on hyvä osa Jumalan lapsena, sitä ei uskomattomalla ole.
Tuomioistuimen eteen mennään lihassa olemisemme ajan perusteella.
10 Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa.
11 Kun siis tiedämme, mitä Herran pelko on, niin me koetamme saada ihmisiä uskomaan, mutta Jumala kyllä meidät tuntee; ja minä toivon, että tekin omissatunnoissanne meidät tunnette. (2Kor 5)
" Että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt"
Sana rististä.
17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. ( 1Kor 1)
Elämän sanan, Sanan rististä, tarjolla pitäminen on juuri siksi, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
Kukaan ei kestä koetusta, ellei ole uskossa.
5 Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta. (2Kor 13)
Pelastuksen evankeliumin, sanan rististä ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin sinäkin uskosta osanton jumalaton pilkkaaja, s-seutulainen lausut: Huulillaan voi kuka hyvänsä lausua Jeesus on herra. laitoit vieläpä pienellä 'herra!
Niin laitoin.
Kuka hyvänsä, uskosta osatonkin, voi huulillaan lausua "Jeesus on herra"!
Sen sijaan vain elävässä uskossa Jeesukseen Kristukseen oleva voi hänet oikeasti Herrakseen tunnustaa, ja lausua sydämestään
"Jeesus on Herra"!
s-seutulainen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri noin, kuten kirjoitat "s-seutulainen", noin se on Raamatussa ilmoitettu.
Jumalan armo jää turhaksi, jos ihminen ei ota sitä vastaan.
Tuossa samaisessa luvussa Raamattu ilmoittaa, ettei uskottomalla ja uskovaisella ole mitään yhteistä osaa.
14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani". ( 2Kor 6)
Jeesus itse todistaa kääntymyksen kautta syntien anteeksisaamisesta ja perintöosan pyhitettyjen joukosta saamisesta uskon kautta Häneen.
17 Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän
18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.' ( Apt 26)
Kertakaikkiaan ei pimeyden vallassa olevalla (pimeyden lapsi) ole sitä osaa, mikä valkeuden lapsilla valkeudessa on.
Jeesukseen uskovalla on hyvä osa Jumalan lapsena, sitä ei uskomattomalla ole.
Tuomioistuimen eteen mennään lihassa olemisemme ajan perusteella.
10 Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa.
11 Kun siis tiedämme, mitä Herran pelko on, niin me koetamme saada ihmisiä uskomaan, mutta Jumala kyllä meidät tuntee; ja minä toivon, että tekin omissatunnoissanne meidät tunnette. (2Kor 5)
" Että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt"
Sana rististä.
17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. ( 1Kor 1)
Elämän sanan, Sanan rististä, tarjolla pitäminen on juuri siksi, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
Kukaan ei kestä koetusta, ellei ole uskossa.
5 Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta. (2Kor 13)
Pelastuksen evankeliumin, sanan rististä ja sydämen uskon puolesta.
Usko ToivonenVoi voi... Kuinka usein kuulemmekaan sanottavan, että Jumalan armo jää turhaksi, ellei ihminen sitä vastaanota! Mutta Raamatun ilmoitus kumoaa tämän väitteen tyystin. Raamatun ilmoitus kertoo meille selvästi, että Jumalan armo ei riipu ihmisen tahdosta, vaan se on universaali ja kaikkia ulottava. Raamatun ilmoitus sanoo, että Kristus on tullut tuomaan pelastuksen KAIKILLE, ei vain osalle ihmiskuntaa. Joh. 12:32 vahvistaa tämän: "Minä, kun minut korotetaan, vedän kaiken puoleeni." Raamatun ilmoitus ei tunne poikkeuksia, ei rajoja, ei sulje ketään pois. Tämä on universalismi, suoraan Raamatun ilmoitus.
Kun tarkastelemme 2. Kor. 6:1–2 ja 14–16, näemme puheen valkeuden ja pimeyden lapsista. Alkuperäinen teksti väittää, ettei uskottomalla ole osaa valkeuden lapsissa. Mutta Raamatun ilmoitus kertoo, että valkeuden lapset saavat lopulta kokea kaikki Jumalan lapset yhdistyneinä. Raamatun ilmoitus on jatkuvasti selkeä: Jumalan temppeli on kaikkien sydämissä, eikä ilmoituksen voima pysähdy ihmisen epäuskon tai ajallisen valinnan eteen. Raamatun ilmoitus julistaa armon lopullisen voiton: pimeys ei voi voittaa valoa, ei koskaan.
Ja mitä sanotaan Apt. 26:17–18: Jeesus tulee avaamaan pimeiden silmät valkeuteen. Raamatun ilmoitus on selvä: tämä ei ole vain joillekin valituille, vaan kaikille, jotka tulevat Hänen tykönsä. Raamatun ilmoitus on universalistinen ilmoitus – se koskee kaikkia ihmisiä, kaikkia sukupolvia, kaikkia sieluja. Raamatun ilmoitus ei jätä ketään ulkopuolelle, sillä Kristuksen työ ristillä on täydellinen ja lopullinen.
2. Kor. 5:10 puhuu tuomioistuimesta: "Jokainen saa sen mukaan, mitä on ruumiissa tehnyt." Mutta Raamatun ilmoitus selittää, että tuomio ei ole kadotusta varten, vaan puhdistusta ja pelastusta varten. Raamatun ilmoitus paljastaa, että Jumala, joka on armollinen ja vanhurskas, tuo kaikki takaisin itsensä luo. Tämä on se Raamatun ilmoituksen veikeä paradoksi: vaikka tuomio kohtaa, pelastus ei koskaan epäonnistu.
Sana rististä 1. Kor. 1:17–18 ei ole mitätön, päinvastoin: Raamatun ilmoitus on täynnä rististä kumpuavaa voimaa. Sana rististä on hullutus vain niille, jotka eivät ymmärrä Raamatun ilmoituksen syvyyttä. Raamatun ilmoitus todistaa: Kristuksen ristissä sovitetaan kaikki synnit, kaikki rikkomukset, kaikki pimeys – kaikki palautetaan Jumalan lapseuteen. Raamatun ilmoitus ei hylkää ketään, sillä Kristus ei tullut pelastamaan vain osaa, vaan kaiken luomakunnan.
2. Kor. 13:5 kehottaa meitä koettelemaan itseämme uskossa. Mutta Raamatun ilmoitus kertoo: vaikka ihminen koettelee ja epäilee, Jumalan ilmoitus toimii varmasti. Kaikki, jotka tulevat Jumalan luo, kohtaavat armon. Raamatun ilmoitus on universaali: se ei katso aikaan, paikkaan, tekoihin tai ihmisen mielentilaan, vaan se ulottuu kaikkien yli. Raamatun ilmoitus lupaa lopullisen yhdistymisen Jumalan perheeseen, jokaiselle sielulle.
Universalismi ei ole ihmisen haave – se on Raamatun ilmoitus. Raamatun ilmoitus toistaa tämän kerta toisensa jälkeen: kaikki kutsutaan, kaikki pelastetaan, kaikki Kristuksessa yhdistetään. Raamatun ilmoitus ei petä, Raamatun ilmoitus ei jätä ketään ulkopuolelle. Jokainen, jokainen, jokainen – lopulta kaikki Jumalan ilmoituksen mukaisesti tulevat pelastetuksi. Raamatun ilmoitus on ikuinen, väistämätön ja täydellinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi voi... Kuinka usein kuulemmekaan sanottavan, että Jumalan armo jää turhaksi, ellei ihminen sitä vastaanota! Mutta Raamatun ilmoitus kumoaa tämän väitteen tyystin. Raamatun ilmoitus kertoo meille selvästi, että Jumalan armo ei riipu ihmisen tahdosta, vaan se on universaali ja kaikkia ulottava. Raamatun ilmoitus sanoo, että Kristus on tullut tuomaan pelastuksen KAIKILLE, ei vain osalle ihmiskuntaa. Joh. 12:32 vahvistaa tämän: "Minä, kun minut korotetaan, vedän kaiken puoleeni." Raamatun ilmoitus ei tunne poikkeuksia, ei rajoja, ei sulje ketään pois. Tämä on universalismi, suoraan Raamatun ilmoitus.
Kun tarkastelemme 2. Kor. 6:1–2 ja 14–16, näemme puheen valkeuden ja pimeyden lapsista. Alkuperäinen teksti väittää, ettei uskottomalla ole osaa valkeuden lapsissa. Mutta Raamatun ilmoitus kertoo, että valkeuden lapset saavat lopulta kokea kaikki Jumalan lapset yhdistyneinä. Raamatun ilmoitus on jatkuvasti selkeä: Jumalan temppeli on kaikkien sydämissä, eikä ilmoituksen voima pysähdy ihmisen epäuskon tai ajallisen valinnan eteen. Raamatun ilmoitus julistaa armon lopullisen voiton: pimeys ei voi voittaa valoa, ei koskaan.
Ja mitä sanotaan Apt. 26:17–18: Jeesus tulee avaamaan pimeiden silmät valkeuteen. Raamatun ilmoitus on selvä: tämä ei ole vain joillekin valituille, vaan kaikille, jotka tulevat Hänen tykönsä. Raamatun ilmoitus on universalistinen ilmoitus – se koskee kaikkia ihmisiä, kaikkia sukupolvia, kaikkia sieluja. Raamatun ilmoitus ei jätä ketään ulkopuolelle, sillä Kristuksen työ ristillä on täydellinen ja lopullinen.
2. Kor. 5:10 puhuu tuomioistuimesta: "Jokainen saa sen mukaan, mitä on ruumiissa tehnyt." Mutta Raamatun ilmoitus selittää, että tuomio ei ole kadotusta varten, vaan puhdistusta ja pelastusta varten. Raamatun ilmoitus paljastaa, että Jumala, joka on armollinen ja vanhurskas, tuo kaikki takaisin itsensä luo. Tämä on se Raamatun ilmoituksen veikeä paradoksi: vaikka tuomio kohtaa, pelastus ei koskaan epäonnistu.
Sana rististä 1. Kor. 1:17–18 ei ole mitätön, päinvastoin: Raamatun ilmoitus on täynnä rististä kumpuavaa voimaa. Sana rististä on hullutus vain niille, jotka eivät ymmärrä Raamatun ilmoituksen syvyyttä. Raamatun ilmoitus todistaa: Kristuksen ristissä sovitetaan kaikki synnit, kaikki rikkomukset, kaikki pimeys – kaikki palautetaan Jumalan lapseuteen. Raamatun ilmoitus ei hylkää ketään, sillä Kristus ei tullut pelastamaan vain osaa, vaan kaiken luomakunnan.
2. Kor. 13:5 kehottaa meitä koettelemaan itseämme uskossa. Mutta Raamatun ilmoitus kertoo: vaikka ihminen koettelee ja epäilee, Jumalan ilmoitus toimii varmasti. Kaikki, jotka tulevat Jumalan luo, kohtaavat armon. Raamatun ilmoitus on universaali: se ei katso aikaan, paikkaan, tekoihin tai ihmisen mielentilaan, vaan se ulottuu kaikkien yli. Raamatun ilmoitus lupaa lopullisen yhdistymisen Jumalan perheeseen, jokaiselle sielulle.
Universalismi ei ole ihmisen haave – se on Raamatun ilmoitus. Raamatun ilmoitus toistaa tämän kerta toisensa jälkeen: kaikki kutsutaan, kaikki pelastetaan, kaikki Kristuksessa yhdistetään. Raamatun ilmoitus ei petä, Raamatun ilmoitus ei jätä ketään ulkopuolelle. Jokainen, jokainen, jokainen – lopulta kaikki Jumalan ilmoituksen mukaisesti tulevat pelastetuksi. Raamatun ilmoitus on ikuinen, väistämätön ja täydellinen.Universalismi on siis ns. harhaoppi, eli Jeesuksen sanoin sellainen oppi, missä puhutaan omiaan, selittäen Jeesuksen sanat pois.
16 Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.
17 Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.
18 Joka omiaan puhuu, se pyytää omaa kunniaansa, mutta joka pyytää lähettäjänsä kunniaa, se on totinen, eikä hänessä ole vääryyttä. ( Joh 7)
>> Voi voi... Kuinka usein kuulemmekaan sanottavan, että Jumalan armo jää turhaksi, ellei ihminen sitä vastaanota! Mutta Raamatun ilmoitus kumoaa tämän väitteen tyystin. >>
>> Alkuperäinen teksti väittää, ettei uskottomalla ole osaa valkeuden lapsissa. Mutta Raamatun ilmoitus kertoo, että valkeuden lapset saavat lopulta kokea kaikki Jumalan lapset yhdistyneinä. >>
>> Ja mitä sanotaan Apt. 26:17–18: Jeesus tulee avaamaan pimeiden silmät valkeuteen. Raamatun ilmoitus on selvä: tämä ei ole vain joillekin valituille, vaan kaikille, jotka tulevat Hänen tykönsä. >>
Jne ..
Raamatun ilmoitus on se, mitä vasten kaikki tulee koetella, peilata.
Jos oppi on kuten edeltä voimme lukea, se paljastuu Raamatun ilmoituksen vastaiseksi ja joutuu selittämään ( vääristämään ) Raamatun ilmoitusta opilleen alisteiseksi.
Kuten tämän harhaopin edusta edellä ihan suoraan todistaa oppinsa Raamatun ilmoituksen vastaiseksi.
Alkuperäinen teksti, Kristuksen sana, selitetään paikkaansa pitämättömäksi.
3 Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
4 ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin. ( 2Tim 4)
Tuon opin jumala on nimeltään kaikki.
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Universalismi on siis ns. harhaoppi, eli Jeesuksen sanoin sellainen oppi, missä puhutaan omiaan, selittäen Jeesuksen sanat pois.
16 Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.
17 Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.
18 Joka omiaan puhuu, se pyytää omaa kunniaansa, mutta joka pyytää lähettäjänsä kunniaa, se on totinen, eikä hänessä ole vääryyttä. ( Joh 7)
>> Voi voi... Kuinka usein kuulemmekaan sanottavan, että Jumalan armo jää turhaksi, ellei ihminen sitä vastaanota! Mutta Raamatun ilmoitus kumoaa tämän väitteen tyystin. >>
>> Alkuperäinen teksti väittää, ettei uskottomalla ole osaa valkeuden lapsissa. Mutta Raamatun ilmoitus kertoo, että valkeuden lapset saavat lopulta kokea kaikki Jumalan lapset yhdistyneinä. >>
>> Ja mitä sanotaan Apt. 26:17–18: Jeesus tulee avaamaan pimeiden silmät valkeuteen. Raamatun ilmoitus on selvä: tämä ei ole vain joillekin valituille, vaan kaikille, jotka tulevat Hänen tykönsä. >>
Jne ..
Jos oppi on kuten edeltä voimme lukea, se paljastuu Raamatun ilmoituksen vastaiseksi ja joutuu selittämään ( vääristämään ) Raamatun ilmoitusta opilleen alisteiseksi.
Kuten tämän harhaopin edusta edellä ihan suoraan todistaa oppinsa Raamatun ilmoituksen vastaiseksi.
3 Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
Usko ToivonenNaurettavaa ja kömpelöä evankeliumin vastustamista! 🤣🤣🤣
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Universalismi on siis ns. harhaoppi, eli Jeesuksen sanoin sellainen oppi, missä puhutaan omiaan, selittäen Jeesuksen sanat pois.
Jne ..
Usko ToivonenUsko Toivonen nimeää omat jorinansa Raamatun "ilmoitukseksi" ja puolustaa tällä idiootihokemalla höpinöitään kykenemättä kumoamaan ainuttakaan universalistista RAAMATUN lupausta. 😅 Kuka se tässä julistaakaan omia opoejaan?! 🤣🤣🤣
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Naurettavaa ja kömpelöä evankeliumin vastustamista! 🤣🤣🤣
Aivan juuri sitä se on, ilmeistä Raamatun ilmoituksen pois selittämistä.
Aivan vastaavasti kuten vartiotorniseuran selitysopas, "Mitä Raamattu todella opettaa"-selitysteos omalle opilleen alisteiseksi.
Tästähän omiaan puhuvat opit on helposti tunnistettavissa.
Pelastuksen evankeliumin, totuuden sanan ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin laitoin.
Sen sijaan vain elävässä uskossa Jeesukseen Kristukseen oleva voi hänet oikeasti Herrakseen tunnustaa, ja lausua sydämestään
"Jeesus on Herra"!
s-seutulainenTeitä kahta paukapäätä riivaa sekä kykenemättömyys että haluttomuus nähdä, että kerran on jokainen polvi notkistuva ja jojainen kieli tunnustava
A) RIEMUMIELUN
B) Isän Jumalan KUNNIAKSI
että Jeesus on Herra.
Minä olen tuonkin RAAMATUN kohdan selittänyt alkukielen avulla juurta jaksain teille molemmille, mutta kumpikaan teistä fariseuksista ei HALUA tehdä tietoisesta valehtelemisestaan ja VALHEESTA KIINNI PITÄMISESTÄÄN parannusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin laitoin.
"Jeesus on Herra"!
s-seutulainenJoten jatkakaa opillisessa sikalassanne piehtarointia koko itsetyytyväisen sydämenne kyllyydestä. En epäile, ettettekö te saa siitä uskonnollista tyydytystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teitä kahta paukapäätä riivaa sekä kykenemättömyys että haluttomuus nähdä, että kerran on jokainen polvi notkistuva ja jojainen kieli tunnustava
A) RIEMUMIELUN
B) Isän Jumalan KUNNIAKSI
että Jeesus on Herra.
Minä olen tuonkin RAAMATUN kohdan selittänyt alkukielen avulla juurta jaksain teille molemmille, mutta kumpikaan teistä fariseuksista ei HALUA tehdä tietoisesta valehtelemisestaan ja VALHEESTA KIINNI PITÄMISESTÄÄN parannusta.Toki sinä selität ..
>> Minä olen tuonkin RAAMATUN kohdan selittänyt .. >>
Siitähän omissa opeissa on juuri kysymys, Raamatun kohdat selitetään omalle opille alisteisiksi, myöskin Jeesuksen sanat.
Selitysopit vaativat valinnan tekemistä, kuten olet kysynytkin ..
>> Apt. 26:18 vs. 2 Kor. 5:19 - kumman valitset?
Anonyymi-ap 2025-07-30 13:32:24
Apt. 26:18 ja 2 Kor. 5:19.
Siinä sitä on kaksi napakkaa Raamatun jaetta. Jos ne lukee 33/38 Raamatusta ja tulkitsee ne kirjaimellisesti, molemmat eivät voi pitää paikkaansa. >>
Hyvä kuitenkin, että myönnät selittäväsi sanankohtia opillesi alisteisiksi ja kuten edllä, jopa Jeesuksen sanat paikkaansa pitämättömiksi.
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki sinä selität ..
>> Minä olen tuonkin RAAMATUN kohdan selittänyt .. >>
Siitähän omissa opeissa on juuri kysymys, Raamatun kohdat selitetään omalle opille alisteisiksi, myöskin Jeesuksen sanat.
Selitysopit vaativat valinnan tekemistä, kuten olet kysynytkin ..
>> Apt. 26:18 vs. 2 Kor. 5:19 - kumman valitset?
Anonyymi-ap 2025-07-30 13:32:24
Apt. 26:18 ja 2 Kor. 5:19.
Siinä sitä on kaksi napakkaa Raamatun jaetta. Jos ne lukee 33/38 Raamatusta ja tulkitsee ne kirjaimellisesti, molemmat eivät voi pitää paikkaansa. >>
Hyvä kuitenkin, että myönnät selittäväsi sanankohtia opillesi alisteisiksi ja kuten edllä, jopa Jeesuksen sanat paikkaansa pitämättömiksi.
Usko ToivonenHaista paska, kusipää. Sinun OMASTA MIELESTÄSIKIN on Apt. 26:18 ja 2 Kor. 5:19:n välillä ristiriita - juuri tuon ristiriidan vuoksi sinä kumoat Apt. 26:18:aan vetoamalla 2 Kor. 5:19:n, etkä sinä kusipäänilkki voi tunnustaa edes tätä, koska olet niin patologinen kusipää.
Ja tiedoksesi, kusipää: MINÄ VAIN KERROIN, MITÄ SE JAE ON ALKUKIELELLÄ TARKOITTANUT, ja kun se ei sinun kusipääoppiisi sovellu, sinä syytät täydin tyynestio omasta kusipäisyydestäsi ja epärehellisyydestäsi minua. Nilkkipaskiainen.
- Anonyymi
Onko Suomessa heitä?
- Anonyymi
Kyllä suomestakin löytyy kaikki hölmöyden lajit !
Ja lisää tulee yli rajojen. - Anonyymi
Kaveri kertoi, että Jouko Piho on Suomen ainoa universalisti.
- Anonyymi
Jaa- eikös se ollut kaverin kaverin serkun täti- joka kertoi pihoa ja pahoa sitä ja tätä.
Paappa opetti aikoinaan sitä, että älä usko kaikkea, mitä puhutaan. vaan mitä omin korvin kuulet, usko silloin, että joku on jotain mieltä....
---kaveri kertoi----- HÖH
- Anonyymi
Ainoa? Eikö niillä ole Helsingissä kirkkokin?
- Anonyymi
Eikös tämä luerilainen pappi opettanuta asiaa?
Nuorisopastori Antti Kylliäisen mukaan kaikki pääsevät taivaaseen.
Hän tavallaan vauvakastepelastuksen laajensi koskemaan jokaista...- Anonyymi
https://fi.wikipedia.org/wiki/Antti_Kylliäinen
Tietoja
Antti Kylliäinen on suomalainen kirjailija, kouluttaja ja Suomen evankelis-luterilaisen kirkon pappi. Hänet tunnetaan erityisesti universalistisesta käsityksestään, jonka mukaan kaikki ihmiset pääsevät kuolemansa jälkeen taivaaseen. Wikipedia
Siinä on hieno mies- pappina. Todella armosta pelastuu ---kaikki--- eikä edes kastetta tarvita--- tekoina.
- Anonyymi
ja aloitus- on vanhaa kauraa
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/elama-lehti-minun-on-kauhean-vaikea-loytaa-raamatusta-sita-etta-kaikki-pelastuisivat/
Universalismista eli kaikkien ihmisten pelastuksesta on keskusteltu varhaisista vuosisadoista asti. Ensimmäisten vuosisatojen teologeista ainakin Origenes (n. 185-254) kannatti sitä
Ei tämä mitään ämerikkäläistä öpetystä öle - Anonyymi
Jumala on ennalta määrännyt toiset ihmiset pelastukseen ja toiset kadotukseen.
Tämän teologian nimekkäimpiä edustajia oli Jean Calvin 1500-luvulla. Tätä nk. ”kaksinkertaista predestinaatio”-oppia monessa reformoidussa kirkkokunnassa opetetaan eri vivahteineen yhä nykyäänkin. Se tarjoaa ihmislogiikalle selkeän vastauksen siihen kysymykseen, miksi toiset pelastuvat ja toiset ei: Jumala on jo ennen maailman perustamista valinnut kadotukseen ja toiset pelastukseen.
Tähän teologiaan kuuluu myös kiinteästi se ajatus, että Kristus kuoli ristillä ainoastaan niiden ihmisten puolesta, jotka hän oli jo alussa valinnut pelastukseen. Vain valittujen synnit on siis anteeksi annettu. Muiden ihmisten syntejä ei ole sovitettu.
https://www.luterilainen.net/uskonratkaisu-vai-predestinaatio/
palstalla aina ämerikkkäläsitä - helluntai sitä ja tätä....
No, kastelkaa ketonne kukkia, mitä löytyy.... ämerikkäläistä on paukapää puhetta.
Vanhoja jaarituksia täällä nyt kaiverllaan...
ämerikkäläistä---- HÖH- höh - Anonyymi
Hellarit universaalisena seurakuntana ei tarkoita universalismia.
- Anonyymi
Maailmanlaajuinen on universaalinen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei81428- 891145
Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1031057Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi51943Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk62807- 81715
Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli178694Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253676- 35669
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?42623