"– Halusimme tutkia naaraiden ja urosten välisiä valtasuhteita gorillojen keskuudessa, koska gorillaurosten ruumiinrakenne ja kulmahampaiden koko eroaa selvästi naaraista, ja niiden katsotaan yleensä olevan isoista ihmisapinoista selkeimmin urosvaltainen laji. Naarasgorillat voivat kuitenkin valita, minkä uroksen kanssa ne lisääntyvät, mikä puolestaan on piirre, joka liittyy kädellisten keskuudessa naaraiden parempaan valta-asemaan, sanoo tutkimuksen ensimmäinen kirjoittaja, Turun yliopiston tutkijatohtori Nikos Smit.
Tutkimuksessa osoitettiin, että useamman uroksen gorillalaumoissa lähes kaikki naaraat voittavat vähintään yhden uroksen. Vaikka naaraat painavat puolet vähemmän kuin urokset, ne voittavat neljäsosan konflikteista ja neljäsosan ei-alfauroksista.
Yksi mahdollinen selitys ilmiölle on, että alfaurokset tukevat naaraita ei-alfauroksia vastaan ja että ei-alfaurokset alistuvat naaraille päästäkseen ryhmään. Toinen mahdollinen selitys on, että ei-alfaurokset alistuvat naaraille eräänlaisena lahjuksena päästäkseen näiden naaraiden seuraan tulevaisuudessa.
Naarasgorilloilla on myös etuoikeus tiettyihin ravintoresursseihin verrattuna niiden voittamiin uroksiin, mikä haastaa perinteisen käsityksen siitä, että naaraat ja urokset kilpailevat eri resursseista (naaraat ruoasta ja urokset naaraista). Naaraat voivat olla siis hierarkiassa korkeammalla kuin nuoret ja iäkkäät urokset, eli valtasuhteisiin vaikuttavat muutkin mekanismit kuin koko ja voima."
https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000011424480.html
Harvinaisen tyhmää.
Naisen logiikkaa
1
<50
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Kuvitteleeko tuokin femakko että miehille ja uroksillekelpaa kaikki nartut mitkä tulee tarjolle. Miehillä on keskimäärin paljon parempi moraali parisuhteessa, eik' kelpaa läheskään kaikki tarjokkaat sitä ennenkään. Samoin eläimistä monet lajit yksiavioisia, eikä muillakaan uros parittele kaikkien kanssa vaan päättää siinä kuin narttukin.
Vai "voittaa" narttu jos uros antaa syödä, miksi se kylläisenä tappelisi ruuasta tai miksei antaisi nartun syödä osansa varsinkin jos pentuja imetettävänä. Nartuilla tuo ruuanhimo onkin melkoista kun hämähäkit syö uroksiakin, melkein yhtä ahneita naisetkin, ainakin rahan suhteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2151429- 961276
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan31077Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle171046Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9928Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86900Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.59838- 32830
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest37768Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii44754