Tämä koostuu suorista työttömyysturvakuluista, kuten peruspäivärahoista ja ansiopäivärahoista, sekä epäsuorista kustannuksista, kuten menetettyjen verotulojen ja työvoimapalveluiden kustannuksista.
Työttömyysturvan kokonaiskustannukset ovat olleet viime vuosina yli 10 miljardia euroa vuodessa. Pelkästään ansiopäivärahoihin kului vuonna 2024 yli 2 miljardia euroa, mikä on 9 % enemmän kuin vuonna 2023. Työttömyyden aiheuttamat laajemmat kustannukset, kuten menetetty tuotanto ja muut taloudelliset vaikutukset, voivat olla vieläkin suuremmat.
Työttömyyden kustannukset koostuvat sekä suorista tukimenoista että laajemmista taloudellisista ja sosiaalisista vaikutuksista, jotka ulottuvat koko kansantalouden tasolle.
Työttömyys maksaa Suomelle vuosittain kymmeniä miljardeja euroja.
6
72
Vastaukset
- Anonyymi
Mitkään hallituksen "säästöt" eivät tuo säästöjä, vaan lisää menoja ja velka
senkun kasvaa. Milloin se hallituksen lupaama "Vahva Suomi" tulee ? - Anonyymi
Hallituksenkin olisi hyvä lukea aloitus. Ei ole varmaan koskaan kuullutkaan
päätellen nykymenosta. - AnonyymiUUSI
Hallituksen mielestä Suomella on varaa massatyöttömyyteen.
Pitäisikin uusia työehtosopimuksia tavalla, jolla saadaan työkustannukset vastaamaan tekijöiden työstä saatavia ansioita ja lopettaa nykyinen palkanmaksu peruste eli aika palkka! Se ajanmittaan parantaisi tuottavuutta ja toisi siten lisää työpaikkoja.
- AnonyymiUUSI
"lopettaa nykyinen palkanmaksu peruste eli aika palkka!"
Samaa mieltä. On aivan järjetöntä että työstä maksetaan palkkaa.
T. Extyökkäri Pohjois-Koreasta Anonyymi kirjoitti:
"lopettaa nykyinen palkanmaksu peruste eli aika palkka!"
Samaa mieltä. On aivan järjetöntä että työstä maksetaan palkkaa.
T. Extyökkäri Pohjois-KoreastaPalkka pitää maksaa työn tuloksesta, ei siitä ajasta joka siihen käytetään! Jos tuota et ymmärrä niin aika typerä olet! Aikaa kun on kaupan hyllyltäkin vaikeaa ostaa mutta reikäleipiä löytyy helpommin!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1366238
- 574406
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282918- 592871
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161885- 151554
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271476Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹371457- 311271
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431171