Vastavarastamaani tekstiä sivistämään keskustan syvien rivien sankareita

Anonyymi-ap

Kalevi Suomela (KU 25.1.) toteaa Kautskyn ja Bernsteinin olleen ”samaa mieltä siitä, että sosialismi on tuotantovälineiden yhteiskunnallista omistamista”. Ilmaisu on epäselvä ainakin Bernsteinin osalta, koska sanoilla yhteiskunnallinen ja valtiollinen on usein sama merkitys.

Pääteoksessaan ”Sosialismin edellytykset ja sosialidemokratian tehtävät” (1899) Bernstein hylkää valtiososialismin ajatuksen. Sosialismi on Bernsteinille liberalismin loppuun viety muoto. Keskeistä siinä on ihmisten persoonallisuuden vapaa kehitys ja organisaatioiden, ihmisten yhteenliittymien, itsehallinto. Valtion tehtävänä on edistää näitä eikä ottaa kaikkea valtaa käsiinsä.

Liberalismista sosialismi eroaa Bernsteinille siinä, että yksilön suhde yhteiskuntaan ja valtioon välittyy itsehallinnollisten organisaatioiden eikä markkinoiden kautta. Bernstein kutsuukin sosialismia organisaatioiden liberalismiksi (”organisatorischer Liberalismus”). Liberalismi tarkoittaa, että organisaatiot ovat demokraattisia ja toimivat yksilöiden itsetoteutuksen välineinä.

ILMOITUS

ILMOITUS
Näin on nähtävä hieman toisessa valossa myös Suomelan väite siitä, että Bernsteinille ”tärkeämpää kuin päämäärä on tie”. Nimittäin jos sosialismi ymmärretään demokratian toteuttamisena, on itse tie jo osa päämäärää.

Bernstein toteaakin kirjassaan: ”Demokratia on samalla kertaa väline ja päämäärä. Se on sosialismin puolesta käydyn kamppailun väline, ja se on sosialismin toteutuksen muoto.”

Tarmo Malmberg
Tampere

21

160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Eli tällä logiikalla oikeistolaisuus on tie kohti totalitarismia?

• Anonyymi

Läheltä liippaa, tai no, onhan se. Varmistan asian kysymällä huomenna tovereilta hangaarimme katakombien kätköissä että onhan se näin. Rollaattorini oikean etupyörän kiinnityshelan paikkaus on pitänyt, nyt jo kolmatta viikkoa. Olen siis liikuntaesteetön 150 m suuntaan jos toiseen kunhan on tasamaata, ja littumaahan ON tasainen. Indira Gandhin ja Urho Kekkosen risteymä olisi ollut ihmiskunnan pelastus mut antaas ny kattoo, jos saamme hangaarin kätköissä aikakoneemme valmiiksi ennen Harmageddonia niin sitten voip kaikki olla hetkessä toisin.

Sen verran olen historiaan tutustunut, että apinat loivat maallisen sivilisaatiomme. Sitten jokunen vanhapoika-apina astui puutteessaan tiineen mustarotan ja siitä syntyi nykyihminen, kelvoton evoluution mädäke.

Haiskaa ja hajotkaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Läheltä liippaa, tai no, onhan se. Varmistan asian kysymällä huomenna tovereilta hangaarimme katakombien kätköissä että onhan se näin. Rollaattorini oikean etupyörän kiinnityshelan paikkaus on pitänyt, nyt jo kolmatta viikkoa. Olen siis liikuntaesteetön 150 m suuntaan jos toiseen kunhan on tasamaata, ja littumaahan ON tasainen. Indira Gandhin ja Urho Kekkosen risteymä olisi ollut ihmiskunnan pelastus mut antaas ny kattoo, jos saamme hangaarin kätköissä aikakoneemme valmiiksi ennen Harmageddonia niin sitten voip kaikki olla hetkessä toisin.

Sen verran olen historiaan tutustunut, että apinat loivat maallisen sivilisaatiomme. Sitten jokunen vanhapoika-apina astui puutteessaan tiineen mustarotan ja siitä syntyi nykyihminen, kelvoton evoluution mädäke.

Haiskaa ja hajotkaa.

Hienoa Environment, sinulta aina löytyy lohdun voimaannuttavia sanoja. Nyt sitten vaan menkää kiiruusti pykäämään se aikakone valmiiksi ja tutustuttamaan Indira Urhoon. Näin syntyvä Gandhkkonen pelastaa koko kymmenvarpaisten lauman olkoonpa nahan väri mikä tahansa. Sitten kaikki pussaavat toisiaan, vain huuliherppes ja kurkkumätä yleistyvät lailla pandemian, mutta täytyyhän jokaisella aikakaudella olla vitsauksensa. Ei tämä mikään paratiisi ole, koska Eva, kärmes ja Adam; mitäs meni haukkaamaan...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haiskaa ja hajotkaa.

Väyrynen pukeutuneena intialaisittain 🤣

No toisaalta, lehmähän on Intiassa pyhä eläin, mikä on takuulla Väyryselle mieluisa asia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haiskaa ja hajotkaa.

Nauvostoliitto alas! Nauvostoliitto alas! Nauvostoliitto alas!.......

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nauvostoliitto alas! Nauvostoliitto alas! Nauvostoliitto alas!.......

Hys hys, sen pitää olla ylläri, väestönvaihtoylläri. Sitten kun kaikki persut on siellä, kaikki paha on piilossa ja kansa saa taas helikopterihunajaa niskaansa. Sen operaation peitenimi on "Mummoillekin suklaata" vaikka oikeasti se on mannan korviketta, hunajaa. (Toim. huom. Koskapa emme ole 40-vuotisella vaelluksella, ei sada mannaa vaan hunajata).

• Anonyymi

Vasemmistolainen liberalismi allekirjoittaa positiiviset vapauskäsitykset joiden mukaan julkisten resurssien pumppaaminen lisää varallisuutta.
      Oikeistolainen liberalismi negatiiviset vapauskäsitykset joiden mukaan valtion tulee mahdollisimman vähän olla puuttumatta.
      Oikeistodemari ja cumu sosiaalityöstä.

• Mutta kumpi onpi parempi ? Mielestäni ensimmäinen. Jälkimmäisessä valtaosa varallisuudesta katoaa ylikansallisten yhtiöiden osakkeenomistajille sinne kauas johonkin, sekä muutoin vain pönkittämään ahneen kapitalistin varallisuutta ja sitä kautta myös poliittista valtaa. (vrt. EK:n ja kokoomuksen mystinen symbioosi). Ennen, siis sotien jälkeen, Suomi oli suhteellisen tasapäinen kansa eikä varallisuusjakauma ollut kummoinen. Nyt 10% väestöstä omistaa yli puolet kansallisvarallisuudesta eli suunta on kasvavasti kohti lisääntyvää eriarvoistumista joka käy näköjään sinun pirtaasi mutta enemmistöpä ei sitä tulee hyväksymään, näet sen viimeistään ensi edarien tuloksista. Maailmalla 1% omistaa yli puolet kaikesta, se jos mikä on globaali katastrofi ja antaa tavoittelemallesi autoritääriselle hallitsemiselle suotuisat puitteet. Hyi olkoon.

• Anonyymi
        Kuituhamppu kirjoitti:

Mutta kumpi onpi parempi ? Mielestäni ensimmäinen. Jälkimmäisessä valtaosa varallisuudesta katoaa ylikansallisten yhtiöiden osakkeenomistajille sinne kauas johonkin, sekä muutoin vain pönkittämään ahneen kapitalistin varallisuutta ja sitä kautta myös poliittista valtaa. (vrt. EK:n ja kokoomuksen mystinen symbioosi). Ennen, siis sotien jälkeen, Suomi oli suhteellisen tasapäinen kansa eikä varallisuusjakauma ollut kummoinen. Nyt 10% väestöstä omistaa yli puolet kansallisvarallisuudesta eli suunta on kasvavasti kohti lisääntyvää eriarvoistumista joka käy näköjään sinun pirtaasi mutta enemmistöpä ei sitä tulee hyväksymään, näet sen viimeistään ensi edarien tuloksista. Maailmalla 1% omistaa yli puolet kaikesta, se jos mikä on globaali katastrofi ja antaa tavoittelemallesi autoritääriselle hallitsemiselle suotuisat puitteet. Hyi olkoon.

Toisaalta valumisteoria toimii minkä osoittaa se että marja poimijat ovat kotimaassaan tehneet luokkahypyn.
        Olen itse vaatimattomista oloista tehnyt luokkahypyn.
        Paituli.

• Anonyymi kirjoitti:

Toisaalta valumisteoria toimii minkä osoittaa se että marja poimijat ovat kotimaassaan tehneet luokkahypyn.
        Paituli.

Valumisteoria on silkkaa roskaa ja ihmisarvon vastaista. Meille hyväntahtoisille ihmisille kaikki ihmiset ovat samanarvoisia, sinulle ei.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paituli.

Ihmettelen sitä että opiskelijat märisevät etteivät pääse yhteiskunnan rahoilla asumaan kantakaupunkiin.
        Itse asuin vuoden verran "Mogadishu Avenuella" Suvelassa ja sen jälkeen Kilon puutalokämpissä. Junalla pääsi stadiin. Onneksi ei tarvinnut viikon pelloilla opiskella vaan vanhalta faabianinkadun laitokselta on valmistuttua.
        Suvela oli ihan kiva paikka. Kunnioita toisia toiset kunnioittavat sinua tämä huutavalle persulle tiedoksi.

• Anonyymi
        Kuituhamppu kirjoitti:

Mutta kumpi onpi parempi ? Mielestäni ensimmäinen. Jälkimmäisessä valtaosa varallisuudesta katoaa ylikansallisten yhtiöiden osakkeenomistajille sinne kauas johonkin, sekä muutoin vain pönkittämään ahneen kapitalistin varallisuutta ja sitä kautta myös poliittista valtaa. (vrt. EK:n ja kokoomuksen mystinen symbioosi). Ennen, siis sotien jälkeen, Suomi oli suhteellisen tasapäinen kansa eikä varallisuusjakauma ollut kummoinen. Nyt 10% väestöstä omistaa yli puolet kansallisvarallisuudesta eli suunta on kasvavasti kohti lisääntyvää eriarvoistumista joka käy näköjään sinun pirtaasi mutta enemmistöpä ei sitä tulee hyväksymään, näet sen viimeistään ensi edarien tuloksista. Maailmalla 1% omistaa yli puolet kaikesta, se jos mikä on globaali katastrofi ja antaa tavoittelemallesi autoritääriselle hallitsemiselle suotuisat puitteet. Hyi olkoon.

Käsite "autoritaarinen väkivaltakoneisto" on peräisin Kari Kontio vainaan omaelämänkerrallisesta romaanista "lajinsa viimeinen" ja tarkoittaa vain poliisia ja armeijaa. Sinä ja Pankkolängvitsi näette siinä ihan itse fasistisia merkityksiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käsite "autoritaarinen väkivaltakoneisto" on peräisin Kari Kontio vainaan omaelämänkerrallisesta romaanista "lajinsa viimeinen" ja tarkoittaa vain poliisia ja armeijaa. Sinä ja Pankkolängvitsi näette siinä ihan itse fasistisia merkityksiä.

Kontiosta ja Timo.Harakasta tämä.
        Mulla oli näitä.ainoinaan c kasetilla.
        https://yle.fi/a/20-100600
        Suurmies Koiviston herkkäpuoli oli tämä.

• Anonyymi kirjoitti:

Kontiosta ja Timo.Harakasta tämä.
        Mulla oli näitä.ainoinaan c kasetilla.
        https://yle.fi/a/20-100600
        Suurmies Koiviston herkkäpuoli oli tämä.

Wau :)))))))

• Anonyymi
        Kuituhamppu kirjoitti:

Wau :)))))))

Totta kai me kuunneltiin näitä.
        Kuten Harakka ylioppilaslehdessä.sano ne oli "establishmentin vastaista".
        Turkan ja Parviaisen teatterikorkea oli irtiotto kulttuuristalinismista.
        Jussihan on jälkikäteen tuominnut Oulun 1987 tapahtumat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta kai me kuunneltiin näitä.
        Kuten Harakka ylioppilaslehdessä.sano ne oli "establishmentin vastaista".
        Turkan ja Parviaisen teatterikorkea oli irtiotto kulttuuristalinismista.
        Jussihan on jälkikäteen tuominnut Oulun 1987 tapahtumat.

Oletko lukenut Kontion kirjaa "Kausi helvetissä 4 vuotta Turkan koulussa"
        tai Kontion ja Tuomas Nevanlinnan kirjaa "Kirjava lehmä".

• Anonyymi kirjoitti:

Ihmettelen sitä että opiskelijat märisevät etteivät pääse yhteiskunnan rahoilla asumaan kantakaupunkiin.
        Itse asuin vuoden verran "Mogadishu Avenuella" Suvelassa ja sen jälkeen Kilon puutalokämpissä. Junalla pääsi stadiin. Onneksi ei tarvinnut viikon pelloilla opiskella vaan vanhalta faabianinkadun laitokselta on valmistuttua.
        Suvela oli ihan kiva paikka. Kunnioita toisia toiset kunnioittavat sinua tämä huutavalle persulle tiedoksi.

Minäpä asuin Porthaniaa vastapäätä käkkärämännyn oksalla ja imeskelin nälkääni likaisia varpaitani. Olin niin paska ja veltto opiskelija siellä matemaattisessa tiedekunnassa että läksin pois.

Valmistuin paljon paljon myöhemmin Lappeenrannan silloisesta korkeakoulusta, nykyisestä yliopistosta, ja sittemmin olenkin ollut monessa mukana. Osittain toisinaan jopa ulkoparlamentaarinenkin elämäntyylini on sukurasite, yrittäjäsukutaustaa nääs nääs nääs, osittain silkkaa kieroutta ja sielun mädännäisyyttä.

Ei vainen, en ole asunut käkkärämännyn oksalla, en ole, en :)

• Anonyymi
        Kuituhamppu kirjoitti:

Minäpä asuin Porthaniaa vastapäätä käkkärämännyn oksalla ja imeskelin nälkääni likaisia varpaitani. Olin niin paska ja veltto opiskelija siellä matemaattisessa tiedekunnassa että läksin pois.

Valmistuin paljon paljon myöhemmin Lappeenrannan silloisesta korkeakoulusta, nykyisestä yliopistosta, ja sittemmin olenkin ollut monessa mukana. Osittain toisinaan jopa ulkoparlamentaarinenkin elämäntyylini on sukurasite, yrittäjäsukutaustaa nääs nääs nääs, osittain silkkaa kieroutta ja sielun mädännäisyyttä.

Ei vainen, en ole asunut käkkärämännyn oksalla, en ole, en :)

Meillä oli vanhalla kunnon laitoksella salakapakka missä olutta myytiin omakustannehintaan.
        Suvela oli kiva paikka eikä.mitäön ongelmia etnisten taistojen kanssa.
        Juoksuporuka oli mikä lähti yhteislenkeille aleksanterinkadulta.
        Olen aina pitänyt ns rosoisista lähiöistä.

• Anonyymi kirjoitti:

Meillä oli vanhalla kunnon laitoksella salakapakka missä olutta myytiin omakustannehintaan.

Kuten tiedät, jokaisella yliopistolla oli ja on omat salakapakkansa missä hinta oli juuri tuo omakustanne. Yleensä fuksit toimivat kyyppareina ja yksi vanhempi opiskelija katsoi päältä ettei ketään tapeta, happi riittää ja seinät pysyvät pystyssä. Teknisellä puolella oli aina tapana kutsua uudet poliisiopiskelijat salakapakkaan mistä seurasi, että jos joku kieli virkavallalle toiminnasta, he soittivat hyvissä ajoin ennen saapumistaan että pankaahan pullot piiloon. Niin ja juodaanhan upseerikerhoillakin alkon hinnoilla, vieläpä laillisesti.

Meillä pyhäkoulussa aikoinaan, Vallilassa kun asuttiin, kukaan ei särpinyt alkoholia. Paikka sijaitsi toisella puolella Lohjantietä, itse asuimme toisella puolella. Ai niin mutta enhän minä edes KÄYNYT siellä pyhäkoulussa...

• Anonyymi
        Kuituhamppu kirjoitti:

Kuten tiedät, jokaisella yliopistolla oli ja on omat salakapakkansa missä hinta oli juuri tuo omakustanne. Yleensä fuksit toimivat kyyppareina ja yksi vanhempi opiskelija katsoi päältä ettei ketään tapeta, happi riittää ja seinät pysyvät pystyssä. Teknisellä puolella oli aina tapana kutsua uudet poliisiopiskelijat salakapakkaan mistä seurasi, että jos joku kieli virkavallalle toiminnasta, he soittivat hyvissä ajoin ennen saapumistaan että pankaahan pullot piiloon. Niin ja juodaanhan upseerikerhoillakin alkon hinnoilla, vieläpä laillisesti.

Meillä pyhäkoulussa aikoinaan, Vallilassa kun asuttiin, kukaan ei särpinyt alkoholia. Paikka sijaitsi toisella puolella Lohjantietä, itse asuimme toisella puolella. Ai niin mutta enhän minä edes KÄYNYT siellä pyhäkoulussa...

Tämä viimeinen kappaleenturhake on helmi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>Suvela oli kiva paikka eikä.mitäön ongelmia etnisten taistojen kanssa.<<

Kaikki muuttuu. Tai ei siellä tarvitse vieläkään olla ongelmia, mutta tuntuu ehkä oudolta asua vähemmistönä omassa maassaan:

"Alueella havaittiin 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen alussa niin sanottua valkoisten pako -ilmiötä. Ilmiöllä tarkoitetaan tilannetta, jossa kantaväestö alkaa vältellä asuinaluetta ja muuttaa sieltä pois, kun samaan aikaan maahanmuuttajien osuus alueen väestöstä on kasvanut tarpeeksi suureksi. Vieraskielisten osuus on kasvanut Suvelassa vuosina 2000–2018 7,6 prosentista 37,4 prosenttiin.[3][4] Vuonna 2020 vieraskielisten osuus alueen asukkaista oli 42,9 prosenttia.[5] Vuonna 2022 alueella sijaitsevassa Kirstin koulussa enää pieni osa lapsista puhui äidin­kielenään suomea, ja sama ilmiö näkyi myös eräissä muissa Suvelan kouluissa ja päiväkodeissa.[6] Vuoden 2025 alussa yli puolet Suvelan asukkaista puhui äidinkielenään muita kieliä kuin suomea, ruotsia tai saamelaiskieliä.[7]"

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suvela

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      83
      7101
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7053
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      109
      6168
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5404
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5238
    6. Demarikultin uhri kertoo

Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      63
      5205
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5108
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4595
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      16
      3467
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3390
    Aihe