Tapanani on aloittaa päivä aamulenkillä. Siihen saattaa mennä aikaa, kun varustautuu ikäänkuin sotaan lähdössä. Polvisuojat polviin, etteivät lipsu
sinne tänne, kipeät kun ovat. Sitten tukevien polvisukkien varret tukemaan
sääriä, jalkateräosan olen leikannut pois ja lopuksi pehmeät bambusukat,
joista olen leikannut resorin pois. Hellepäivinä olen liikkeellä jo 4-5 aikaan.
Tässä varustuksessa olin kerran lääkärinvastaanotolla, kun lääkäri alkoi
kääriä housunlahkeita ylös ja kysyi, että mitäs nämä ovat. Kysyin: - Nuori
mies, etkö ole ennen nähnyt raff-setiä? Tämä on suosittu malli meillä 80+!
Mitä aikaisemmin on aamulla liikkeellä, sen enemmän voi nähdä eläimiä ja oppii tuntemaan niitten tapoja. Jänikset ovat liikkeellä aikaisin. Minun asuinympäristössä on suuria jalkapallokenttiä ja siellä saattaa olla aamulla
"jänisjoukkueita". Olen onnistunut ottamaan kunnon joukkokuvia jäniksistä
jalkapallomaalien edessä.
Jänikset ovat tottuneet varhaisiin kulkijoihin, ovat varuillaan, mutta niitten
lähelle pääsee, kun liikkuun rauhallisesti ja sitähän me vanhukset osaamme,
kävellä hissuksiin.
Linnuilla on omat aikataulunsa. Pahinta on kohdata pesimässä olevia lintuja.
Esimerkiksi kalalokit jotka kirkuvat ja lentävät uhkaavasti kohti. Meidän lähiössä tuskin uskaltaa parvekkeelleen mennä kun lokit käyvät heittämässä lentopostia parvekkeen ikkunaan! Onneksi se aika on tältä kertaa ohi.
Tänä aamuna olin liikkeellä 8 jälkeen ja kotiin päin kävellessä ohitin siirtolais-
lasten ala-asteen koulun. Koulu alkaa tänään.
Mitä muistoja herättikään, kun katselin pieniä ekaluokkalaisia tarrautuneena
äiteihinsä! Käsi kädessä, ympäristöä tarkkaillen. Huoleton varhaislapsuus on takana, nyt alkaa valmistautuminen tuntemattomaan tulevaisuuteen.
Muistan 1974, kun saattelin omaa ainokaistani koululle. Seisoimme käsi kädessä koulun seinustalla ja katselimme tulevia luokkakavereita, jotka samalla tavalla seisoivat äitiensä kädestä kiinni pitäen.
Kun sitten kello soi ja opettaja ilmestyi ovelle ja toivotti tervetulleeksi ja ilmoitti samalla että äidit voivat sanoa "hei sitten" lapsukaisilleen. Täällä
selviytyisimme ilman äitejä. - Todellisuus iski vastaan heti.
Kun erosimme, sanoin, että odotan tässä taas kun koulupäivä on loppu.
Lähdin kävelemän kotiin ja mielen valtasi tunne, että nyt on tämä lapsuusvaihe on ohi. Täytyy tunnustaa että kyyneleet tulivat silmiin.
Niin tuli tänäkin aamuna, kun katselin noita pienokaisia, jotka tulevat eri maista, erilaisista lähtökohdista ja toivoin että tulevaisuus kohtelisi heitä hyvin.
Aamulenkillä
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin28010498IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3337376Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?861987Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1231741Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut791699Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61541- 1101201
Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin48989Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus26848MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk312772