Luterilainen.net itsemurhan tekijöistä.
Raamatussa suhtaudutaan kielteisesti itsemurhan tekemiseen, vaikka selvää käskyä ei asiasta olekaan Mooseksen laissa. Viidennen käskyn (”älä tapa”) ajatellaan yleensä koskevan myös oman elämänsä lopettamista.
Raamatussa mainitaan muutamia itsemurhan tekijöitä. 1. Sam. 31:4 kerrotaan, että taistelutilanteessa kuningas Saul ”otti itse miekan ja heittäytyi siihen”. Saul oli kuitenkin jo tätä ennen luopunut Jumalasta ja toiminut vastoin Hänen tahtoaan. Siksi kerrotaan, että ”Herran henki siirtyi pois Saulista, ja Herran lähettämä paha henki alkoi ahdistaa häntä” (1. Sam. 16:14).
Samoin kerrotaan Daavidin neuvonantajasta, Ahitofelista, joka alkoi vehkeillä kuningasta vastaan. Kun hänen suunnitelmansa ei toteutunut, Ahitofel antoi ”määräykset talonsa asioista” ja ”hirttäytyi” (2. Sam. 17:23). Hän varmaankin pelkäsi joutuvansa Daavidin teloittamaksi.
Ensimmäisessä kuninkaiden kirjassa puhutaan sotapäällikkö Simristä, joka surmasi kuningas Elan ja nosti itsensä kuninkaaksi. Sotaväki kuitenkin asettui häntä vastaan ja piiritti hänen kaupunkinsa. Siksi Simri ”vetäytyi kuninkaan palatsin sisäosiin” ja ”sytytti palatsin tuleen, ja näin hän kuoli syntiensä tähden” (1. Kun. 16:18).
Uudessa testamentissa kerrotaan tunnetusti Juudaksesta, joka kavalsi Jeesuksen. Kun hän tajusi tekonsa kauheuden, hän ”meni pois ja hirttäytyi” (Matt. 27:5).
Kaikissa näissä tapauksissa on kysymys synnin tai laittomuuden tekijöistä, jotka sisäisesti tai ulkoisesti joutuivat ahdistavaan tilanteeseen, eivätkä nähneet muuta ulospääsyä kuin itsemurhan.
Kristityt näkevät itsemurhan tekijät syntinsä ja rikollisen luonteensa takia päätyneet itsemurhiin.
Uskovaisten käsitys on kuten tavallista julmaa ja heillä on käsitys että kuolleet ovat olleet viallisia ihmisiä, synneistään päätyneet tappamaan itsensä.
Hävettääkö olla uskovainen?
Hävettääkö olla kirkon jäsen?
Kysyn suoraan.
Persujen kannattajat iloitsevat eduskunnan viime tapahtumasta.
11
64
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Jos tarkoitat Eemelin itsemurhaa, niin olen vain nähnyt demareita tanssimassa haudalla.
- AnonyymiUUSI
Hullu
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Hullu
En usko että Emeli oli hullu, älä viitsi puhua pahaa vainajista.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
En usko että Emeli oli hullu, älä viitsi puhua pahaa vainajista.
Tahallista väärin ymmärrystä
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tahallista väärin ymmärrystä
Onko sekin etuoikeus vain vihavassareilla?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Onko sekin etuoikeus vain vihavassareilla?
Leimallista Persuissa
- AnonyymiUUSI
Vapaa tahto, vapaa oikeus toimia oman halunsa mukaan. Vapaa rahoitus kaikille ihan vapaasti. Vapaa sosialismi kuuluu meille kaikille.
- AnonyymiUUSI
Vapaus uskonnoista ja ideologioista...kannatan.
- AnonyymiUUSI
No mitä siellä Eduskunnassa tapahtui? Ainakaan minua koskevia tapahtumia ei ole vielä tullut uutisissa.
- AnonyymiUUSI
Purra heitti banaanin kuoren SDP kansanedustajan kulku tielle.
- AnonyymiUUSI
Jos ihmiset vaikenevat kuullessaan että itsemurhaan päätyneet ovat kokeneet itsensä syntisiksi ja sen tähden on Tabu puhua heistä.
Eikö olisi aika vapautua uskonnostasi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3858458Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1732810- 131152
- 76998
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta61903- 25896
- 55863
- 64832
- 46806
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss72792