Uskotteko enkeleihin?

Anonyymi-ap

Merkittävä osa kristityistä uskoo siivekkäisiin ihmismäisiin olentoihin – ei keijukaisiin, vaan enkeleihin, vaikka erot ovat lähinnä nimellisiä. Molemmat liitelevät ilmassa, kuiskailevat ihmisille ja esiintyvät lähinnä satujen ja taidekuvaston kautta. Silti toiset nähdään harmittomina taruhahmoina, toiset taas hengellisinä totuuksina. On siis täysin hyväksyttyä, että aikuinen ihminen pitää keijumaista siipihahmoa todellisena – kunhan sitä kutsutaan enkeliksi.

Yhdysvalloissa tehdyissä kyselyissä noin 70–80 % kristityistä ilmoittaa uskovansa enkeleihin. Euroopassa luvut ovat matalampia, mutta edelleen merkittävä osa kristityistä pitää enkeleitä todellisina. Kuvaukset enkeleistä vaihtelevat, mutta populaarikulttuuri ja kirkkotaide ovat vahvistaneet mielikuvaa siivekkäistä, ihmishahmoisista olentoista - siis suurista keijukaisista.

11

134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minun näkymättömänä pysyttelevä "enkelini" "keskusteli" kanssani tunteilla ja jonkinlaisella telepatialla, ja olimme olleet yhdessä useissa aikaisemmissa elämissämme ihmisinä.
      Hän on tullut tietoisuuteeni aina häntä tarvitessani. Viimeksi hänen läsnäolonsa tunsin toistakymmentä vuotta sitten. Kerran aivan lyhyen hetken ajan muutama vuosi sitten.
      Kolmisenkymmentä vuotta sitten keväästä syksyyn koko sen ajan.
      Oli sitten kysymys kuvittelustani tai ei, mutta jo alle kouluikäisenä muistan hänen läsnäolonsa tunteneeni.
      Hän sai minut kerran paniikkijarruttamaan ilman mitään syytä. Pimeä, kapea ja pimeä tie, toistasataa mittarissa, en koskaan aikaisemmin ollut sillä tavalla ilman mitään syytä jarruttanut, ja hädin tuskin vältin törmäämästä isoon, tien yli juosseeseen hirveen. Oli kuin joku toinen olisi siirtänyt jalkani jarrua painamaan. Tiesin että olimme yhdessä eläneet monissa elämissämme ja tulisimme taas joskus tulevaisuudessakin vielä yhdessä elämään. Eikä uudelleen syntyminen ja eläminen ole rajoitettua vain tähän yhteen aurinkokuntaan ihmisinä. Olemme sieluja ja henkiolentoja kaikki ja tämä täällä eläminen on kuin vain lyhyt piipahdus täällä.
      Haha arvaan mitä moni nyt minusta ajattelee, mutta ei, en ole saanut hullun papereita. Ja mitäs minä nyt niillä tekisin.

• Anonyymi

Harvalle hörhölle niitä papereita kirjoitetaan.

• Anonyymi

Eli sinä uskot enkeleihin ja olet rakentanut itsellesi todentuntuisen tapahtumankin todistamaan enkelisi todellisuudesta. Kannattaa kuitenkin huomata, että ihmisillä on kyky pitää niinsanottuja valemuistoja. Sellainen voi olla lapsuudenkokemus tai vaikka harhakäsitys jostain läheisen edellisenä jouluna sanomasta asiasta. Valemuiston kantaja ei kykene itse erottamaan sitä todellisesta muistosta. On tunnettuja koeasetelmiakin, joissa ihmiselle on taitavasti syötetty kuvitelma jostain hänen tekemästään, ja kun jekku paljastetaan, niin henkilö on hyvin hämmästynyt, kun tositapahtuman kerrotaan olleen huijausta.

P.S. Minäkin olen reagoinut tielle rynnistävään hirveen ehtimättä tajuta asiaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli sinä uskot enkeleihin ja olet rakentanut itsellesi todentuntuisen tapahtumankin todistamaan enkelisi todellisuudesta. Kannattaa kuitenkin huomata, että ihmisillä on kyky pitää niinsanottuja valemuistoja. Sellainen voi olla lapsuudenkokemus tai vaikka harhakäsitys jostain läheisen edellisenä jouluna sanomasta asiasta. Valemuiston kantaja ei kykene itse erottamaan sitä todellisesta muistosta. On tunnettuja koeasetelmiakin, joissa ihmiselle on taitavasti syötetty kuvitelma jostain hänen tekemästään, ja kun jekku paljastetaan, niin henkilö on hyvin hämmästynyt, kun tositapahtuman kerrotaan olleen huijausta.

P.S. Minäkin olen reagoinut tielle rynnistävään hirveen ehtimättä tajuta asiaa.

En kertonut hänen olevan "enkelin", ja siksi käytin tällaisia "väkäsiä" sanaa "enkeli" kirjoittaessani.
        Samaistin itseni jopa häneen, enkä pidä itseäni "enkelelinä", vaan juuri nyt ihmisenä.
        Olemme kaikki jonkinlaisia henkiolentoja ja synnymme milloin minnekin 🪐, milloin missäkin muodossa 👽.
        Hon josta kerroin, on naispuolinen.
        Jos olen ollut onnellinen, joka kerran hänet tavatessani, en silti fyysisesti, vaan telepaattisesti, lähelläni, vierelläni, tukenani hänet tuntien, niin mitä väärää tai kummaa siinä nyt on? Minä olen pitänyt sitä luonnollisena.. hei.. minullahan on läheinen ystävä.
        Voi olla, että olen itsepuolustuksekseni hänet rinnalleni itseäni luonut, ja sehän oli siinä tapauksessa minulta aivan sitten mahtavasti tehty.
        Myöhemmin aikuistuttuani ymmärsin äitini olleen väkivaltaisen, hengenvaarallisen, ilkeän narsistin
        Olin kiltti lapsi ja kiltti olen aina ollut. Tunnen sympatiaa muita kohtaan, yrittäen kaikkia ymmärtää
        Lapsuuteni oli yhtä jatkuvaa, päivittäistä selkäsaunan saantia ja henkistä väkivaltaa. Isäni ei uskaltanut minua puolustaa. Dementoituneena vanhuksena syytteli minun pitävän äitini puolta häntä vastaan, joka nyt oli aivan sitten mieletön väite. Tunsi kai syyllisyyttä siitä, kun ei puolustanut minua, vierittäen dementoituneissa aivoissaan syyn siitä minun niskoilleni. Ja kun minä jo nuorena muutin Suomesta kokonaan pois, niin enhän minä siellä ketään ollut puolustamassa. Lopuksi lopetin täysin pitämästä äitiini yhteyttä, ja kaduttaa kun en sitä jo aikaisemmin tehnyt.
        Tuo minun, ehkä tosiaankin minun itse luomani sydänystäväni, oli minulle lapsena tärkeä, koska muita ystäviä minulla ei koskaan ollut. Minua hakattiin koulussa välitunneilla ja kotona hakkasi minua äiti, ja aina ilman mitään syytä. Itsetuntoni oli heikko ja olin arka erakko, aina yksin omissa oloissani. Mutta se opetti minut tuntemaan symbatiaa muiden kaltoin kohdeltujen ihmisten puolesta ja ymmärtämään sekä hyväksymään muutkin muista poikkeavat ihmiset.
        Se miksi minua jahdattiin koulussa, johtui äidistäni, joka oli käynyt samaa koulua, riidellyt muiden oppilaiden kanssa, jotka sitten usuttivat omat lapsensa äitini pojan, elikkä minun kimppuuni. Se selvisi minulle vuosikymmeniä jälkeenpäin. Tappeluiden aloittamisesta sain sitten minä syyt niskoilleni kun opettajani, äitini kiusaama koulukaveri lähetteli minusta kirjeitä äidilleni ja minähän taas sain selkääni syyttömästi. Pelkäsin kotoa mennä kouluun ja koulusta sitten kotiin. Tämä mitä kerroin, on täyttää totta! En valehtele! Ja se opettajani oli vielä muka olevinaan uskovainen. Olisikohan hänen lapsettomuudellaankin ollut isänsä minun vihaamiseeni. Oli lapseton nainen. Kohdisti äitiäni kohtaan tuntemansa vihansa minuun! Äitini aina kehui, kuinka oli kaksi häntä kiusannutta poikaa lyönyt maahan, koska muuten eivät ikinä olisi lopettaneet hänen kiusaamistaan, mutta minua kielsi puolustautumaan ja väitti heidän muka lopettavan minunrkiusaamiseni, kun sanon etten halua tapella.
        Aluksi onnistuin itseäni puolustamaan, mutta sitten hänen käskystään lopetin ja aloin juoksemaan karkuun, mutta siitä seurasi se, että minun kimppussani oli sitten monin kertainen lauma. Vaatteet repeytyneinä ja likaisina joka päivä koulusta kotiin tultuani, sain joka päivä kovan selkäsaunan kotonakin. Opettajani myös lähetteli jatkuvasti kirjeitä kotiini että taas olen tapellut, vaikka se paska opettajainhuoneen ikkunasta muiden opettajien kanssa näki, kuinka puoli koulua jahtasi minua. Ja oli vielä muka uskovainen olevinaan sekin paska. Sen vuoksi vihasin pitkään uskontoa ja tekohurskaita uskiksia, mutta en tietenkään mukavia ja asiallisia uskovaisia, kuten yhteiskoulussa luokanvalvojaani, asiallista ja ystävällistä naista, joka rakasti oppilaitaan kuin omia lapsiaan ja kaikki me oppilaat häntä. Ei suuttunut koskaan minulle, kun otin esille kaikkia ristiriitoja hänen uskontotunneillaan, joten lopetin sekaantumasta hänen puheisiinsa.
        Nyt mietin että lähetänkö tätä luettavaksenne, vai jätänkö lähettämättä. Harkitsen vielä. Ei ole sitä ystäväänikään rinnallani enään vuosikausiin ollut Missähän lienee muissa aurinkokunnissa seikkailee ja on unohtanut täysin minun, parhaan sydänystävänsä olemassa olonkin. Rupeenkin tässä nyt murjottaan☹️moi! 🎸🎤😮

• Anonyymi

Esitätkö että on täysin hyväksyttyä, että aikuinen ihminen kieltää kaikkien keijumaisten siipihahmojen olemassaolon, kunhan vain kovasti tuntuu siltä?

• Anonyymi

Ei tietenkään. Puhuvat eläimet ja kukkakeijut ovat niin söpöjä, että vain täys-hullu kiistää niiden merkityksen.

• Anonyymi

Matt.22:30 Sillä ylösnousemisessa ei naida eikä huolla, mutta he ovat niinkuin Jumalan enkelit taivaassa. Biblia (1776)

• Anonyymi

Mutta mitenkäs jumalanpojat ja -tyttäret sitten?
        Tiesikö Jeesus siellä Taivaassa veljineen sitä?

Korkea Veisu:
        4:9 "Olet lumonnut minut, siskoni, morsiameni, lumonnut minut yhdellä ainoalla silmäykselläsi, yhdellä ainoalla kaulakoristeesi käädyllä.
        4:10 Kuinka ihana onkaan sinun rakkautesi, siskoni, morsiameni! Kuinka paljon suloisempi viiniä on sinun rakkautesi, suloisempi kaikkia balsameja sinun voiteittesi tuoksu!
        5:2 Minä nukuin, mutta minun sydämeni valvoi. Kuule, rakkaani kolkuttaa: "Avaa minulle, siskoseni, armaani, kyyhkyseni, puhtoiseni. Sillä pääni on kastetta täynnä, kiharani yön pisaroita."

• Anonyymi

Onneksi enkelit, demonit yms. baramiinit ovat vain kiihkouskovaisten ongelmia. Pitäkää hauskaa keskenänne!

• Anonyymi

Lyhyt lauseeni, jossa kerroin, että minulla on joitain enkelikokemuksia, poistettiin sääntöjenvastaisena.

• Anonyymi

Enkelit ovat kuolleiden sieluja ja niillä ei ole siipiä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      128
      5276
    2. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      188
      4980
    3. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      85
      3464
    4. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      108
      2998
    5. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      25
      2341
    6. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      237
      1771
    7. Muistatko vielä minä vuonna tavattiin ekan kerran?

Sun katse sulatti mut...
      Ikävä
      106
      1342
    8. Toivottavasti odotat minua

Koitan järjestellä asiani niin, että voin olla kanssasi. On valtava ikävä sinua.
      Ikävä
      82
      1335
    9. Hurraa! Oon vihdoin vapaa J:stä

Poistin numerosi, poistin chattimme. En halua sua enää enkä odota sulta mitään.
      Ikävä
      137
      1042
    10. Huomenta naiselle

Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.
      Ikävä
      74
      1030
    Aihe