Täyssähköautojen määrä kasvoi Suomessa 42 % vuodessa. Moni valitsi käytetyn.

Anonyymi-ap

"Vain sähköllä kulkevia henkilöautoja oli Suomessa kesäkuun 2025 lopussa 140 798 ja lataushybridejä 179 457 kappaletta, kertovat Sähköinen liikenne ry:n tuoreet tilastot. Yhteensä ladattavia henkilöautoja oli siis 320 255 eli noin 11,5 prosenttia liikenteessä olevasta henkilöautokannasta.

Vuodessa täyssähköautojen määrä on kasvanut 42 prosenttia: kesäkuun lopussa liikenteessä oli noin 41 500 täyssähköautoa enemmän kuin vuotta aiemmin. Lataushybridejä taas oli kesäkuun lopussa noin 18 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Tammi–kesäkuussa 2025 käytettynä maahantuoduista henkilöautoista 52 prosenttia oli täyssähköautoja ja 25 prosenttia lataushybridejä. Yhteensä 77 %.

Kuluttajien kiinnostus erityisesti täyssähköautoiluun on kasvanut, kun saatavilla on yhä enemmän FAKTATIETOA.

Yleinen taloudellinen epävarmuus ja uusien täyssähköautojen korkeampi hintataso on saanut osan kuluttajista valitsemaan uudehkon käytettynä maahantuodun täyssähköauton”, tulkitsee Heikki Karsimus, Sähköinen liikenne ry:n toimitusjohtaja."

https://tekniikanmaailma.fi/tayssahkoautojen-maara-kasvoi-suomessa-42-vuodessa-moni-valitsi-kaytetyn/

16

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nestemäisten polttoaineiden kysyntä on vähentynyt selvästi, tämän kertoo Tilastokeskuksen vahvistetut menekkitiedot.

      Ko. menekkitietojen mukaan bensiiniä myytiin vuonna 2023 noin 8 prosenttia ja dieseliä noin 16 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019.

      Polttoaineiden myynti on vähentynyt selvästi enemmän kuin liikennemäärä. Tämä kertoo liikenteen voimistuvasta sähköistymisestä.

      • Anonyymi

        Sekä diesel- että bensiiniautoilu tulevat kallistumaan muun muassa fossiilisia liikennepolttoaineita koskevan päästökaupan myötä jo aivan lähivuosina. Paitsi päästökauppa, niin myös jakeluvelvoite ja sen odotettavissa oleva nousu-ura vuosikymmenen loppua kohden nostavat hintoja kovalla kädellä.

        "Veronmaksajain keskusliitto varoittaa bensiinin ja dieselin odotettavissa olevasta kovasta hinnannoususta, josta se epäilee kuluttajien olevan vielä pitkälti jopa täysin tietämättömiä.

        – On aiheellista epäillä, ettei kuluttajien käsitys kyseisistä muutoksista ja niiden vaikutuksista autoilun kohoaviin käyttökustannuksiin ole keskimäärin järin perusteellinen ennen kuin muutokset ovat tulleet voimaan."

        www.is.fi/autot/art-2000011437141.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekä diesel- että bensiiniautoilu tulevat kallistumaan muun muassa fossiilisia liikennepolttoaineita koskevan päästökaupan myötä jo aivan lähivuosina. Paitsi päästökauppa, niin myös jakeluvelvoite ja sen odotettavissa oleva nousu-ura vuosikymmenen loppua kohden nostavat hintoja kovalla kädellä.

        "Veronmaksajain keskusliitto varoittaa bensiinin ja dieselin odotettavissa olevasta kovasta hinnannoususta, josta se epäilee kuluttajien olevan vielä pitkälti jopa täysin tietämättömiä.

        – On aiheellista epäillä, ettei kuluttajien käsitys kyseisistä muutoksista ja niiden vaikutuksista autoilun kohoaviin käyttökustannuksiin ole keskimäärin järin perusteellinen ennen kuin muutokset ovat tulleet voimaan."

        www.is.fi/autot/art-2000011437141.html

        Ja silti sähköistymiseen menee vähintään 40 vuotta. Mikään ei tätä faktaa muuta. Varsinkin kun uusien sähköautojen myyntien kasvu on jo päättynyt ja seuraavaksi päättyy myös käytettynä maahantuotujen sähköautojen myyntien kasvu.

        Ja Suomen autokannan ikä tulee vielä kasvamaan, kun ihmiset ostavat entistäkin vähemmän autoja ja jatkavat vanhoilla autoilla. Mitä enemmän polttisten käyttökustannuksia nostetaan niin sitä vähemmän uusia autoja ostetaan eli tämä nykyinen linja tappaa autoliikkeet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti sähköistymiseen menee vähintään 40 vuotta. Mikään ei tätä faktaa muuta. Varsinkin kun uusien sähköautojen myyntien kasvu on jo päättynyt ja seuraavaksi päättyy myös käytettynä maahantuotujen sähköautojen myyntien kasvu.

        Ja Suomen autokannan ikä tulee vielä kasvamaan, kun ihmiset ostavat entistäkin vähemmän autoja ja jatkavat vanhoilla autoilla. Mitä enemmän polttisten käyttökustannuksia nostetaan niin sitä vähemmän uusia autoja ostetaan eli tämä nykyinen linja tappaa autoliikkeet.

        Tottakai koko autokannan uusiutuminen on monen vuoskymmenen projekti koska autokannasta uusiutuu vuodessa vain noin 5%.
        Oleellista on se että polttisten myynti on pudnnut jo monta vuotta rajusti ja dieseleiden kauppa on loppunut käytännössä kokonaan. Tämä koskee niin uusia kuin käytettynäkin tuotuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti sähköistymiseen menee vähintään 40 vuotta. Mikään ei tätä faktaa muuta. Varsinkin kun uusien sähköautojen myyntien kasvu on jo päättynyt ja seuraavaksi päättyy myös käytettynä maahantuotujen sähköautojen myyntien kasvu.

        Ja Suomen autokannan ikä tulee vielä kasvamaan, kun ihmiset ostavat entistäkin vähemmän autoja ja jatkavat vanhoilla autoilla. Mitä enemmän polttisten käyttökustannuksia nostetaan niin sitä vähemmän uusia autoja ostetaan eli tämä nykyinen linja tappaa autoliikkeet.

        Tuo aivoton sössötyksesi ei muuta mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti sähköistymiseen menee vähintään 40 vuotta. Mikään ei tätä faktaa muuta. Varsinkin kun uusien sähköautojen myyntien kasvu on jo päättynyt ja seuraavaksi päättyy myös käytettynä maahantuotujen sähköautojen myyntien kasvu.

        Ja Suomen autokannan ikä tulee vielä kasvamaan, kun ihmiset ostavat entistäkin vähemmän autoja ja jatkavat vanhoilla autoilla. Mitä enemmän polttisten käyttökustannuksia nostetaan niin sitä vähemmän uusia autoja ostetaan eli tämä nykyinen linja tappaa autoliikkeet.

        "Ja silti sähköistymiseen menee vähintään 40 vuotta."

        Tämä on niin aivotonta kuraa, että vaikea tajuta miten vajaasta mielestä ko. harha on peräisin. Polttomoottoriautoja ei enää myydä muutaman vuoden perästä, ja niiden romutusikä on n. 20 vuotta. Viimeiset polttomoottoriautot romutetaan siis alle 30 vuoden kuluttua (lukuunottamatta kourallista museo- ja keräilyautoja).

        Sähköistyminen on tapahtunut jo paljon ennen sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja silti sähköistymiseen menee vähintään 40 vuotta."

        Tämä on niin aivotonta kuraa, että vaikea tajuta miten vajaasta mielestä ko. harha on peräisin. Polttomoottoriautoja ei enää myydä muutaman vuoden perästä, ja niiden romutusikä on n. 20 vuotta. Viimeiset polttomoottoriautot romutetaan siis alle 30 vuoden kuluttua (lukuunottamatta kourallista museo- ja keräilyautoja).

        Sähköistyminen on tapahtunut jo paljon ennen sitä.

        Keskimääräinen romutusikä on jo nyt paljon korkeampi kuin 20 vuotta, tarkkaan ottaen 23 vuotta. Ja tuo 23 vuoden keskiarvo tarkoittaa, että puolella noista romutusikä on korkeampi kuin 23 vuotta. Monien autojen romutusikä on enemmän kuin 30 vuotta. Lisäksi romutusikä nousee koko ajan ja sähköautoihin pakottaminen tarkoittaa, että romutusikä tulee nousemaan vielä todella paljon kun ihmiset jatkavat vanhoilla polttiksilla ajamista. Luultavasti tulevaisuudessa romutusikä on keskimäärin yli 30 vuotta. Ja tuo siis on keskiarvo eli puolet romutetaan vielä paljon tuota vanhempina.

        Lisäksi EU on jo peruuttamassa päätöstään, uusien polttisten valmistusta ei tulla lopettamaan vuonna 2035.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja silti sähköistymiseen menee vähintään 40 vuotta."

        Tämä on niin aivotonta kuraa, että vaikea tajuta miten vajaasta mielestä ko. harha on peräisin. Polttomoottoriautoja ei enää myydä muutaman vuoden perästä, ja niiden romutusikä on n. 20 vuotta. Viimeiset polttomoottoriautot romutetaan siis alle 30 vuoden kuluttua (lukuunottamatta kourallista museo- ja keräilyautoja).

        Sähköistyminen on tapahtunut jo paljon ennen sitä.

        Tulevaisuudessa Suomen liikenteessä on satoja tuhansia yli 30 vuotta vanhoja autoja, ei niitä ole vain kourallinen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulevaisuudessa Suomen liikenteessä on satoja tuhansia yli 30 vuotta vanhoja autoja, ei niitä ole vain kourallinen.

        Tulevaisuudessa polttoromuja ei ole yhtään liikenteessä.


    • Anonyymi

      Edelleenkin tuossa on ladattavat hybridit jotka eivät ole sähköautoja. Niissä on polttomoottori joten ne eivät voi olla sähköautoja.

      • Anonyymi

        Järjetön sössötyksesi ei vieläkään muuta mitään.


    • Anonyymi

      Eli hidastuvaa kehitystä, jos prosenttia katsotaan. Nimittäin aiemmin muutos oli noin 90%, nyt 42% ja varmaan tänä vuonna tippuu lukema tuosta. Pian muutos on alle 10%.

      • Anonyymi

        Niin tyhmää läppää. Sähköautojen kasvuprosentit tietysti pienenevät kun kanta kasvaa. Mutta se mikä onkin jännää, on että polttomoottoriautojen katoaminen on alati kiihtyvää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tyhmää läppää. Sähköautojen kasvuprosentit tietysti pienenevät kun kanta kasvaa. Mutta se mikä onkin jännää, on että polttomoottoriautojen katoaminen on alati kiihtyvää!

        "Mutta se mikä onkin jännää, on että polttomoottoriautojen katoaminen on alati kiihtyvää!"

        Ei, tuo on itse asiassa hidastuvaa, kun uusien sähköautojen myyntien kasvukin on jo päättynyt. Ensi vuonna ei tulla myymään yhtään enempää uusia sähköautoja kuin tänä vuonna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta se mikä onkin jännää, on että polttomoottoriautojen katoaminen on alati kiihtyvää!"

        Ei, tuo on itse asiassa hidastuvaa, kun uusien sähköautojen myyntien kasvukin on jo päättynyt. Ensi vuonna ei tulla myymään yhtään enempää uusia sähköautoja kuin tänä vuonna.

        Ja polttomoottoriautoja myydään uutena vielä paljon. Valtaosassa uusia autoja on edelleen polttomoottori.


      • Anonyymi
        UUSI

        Uskomatonta kuvittelua. Tiedoksi tuosta ei ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      56
      1498
    2. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

      Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      66
      1474
    3. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      162
      1343
    4. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      66
      1207
    5. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

      Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      104
      1141
    6. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

      Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      266
      1074
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

      Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      58
      977
    8. Vihjeketju naisille

      Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      57
      976
    9. KIIKKUSTUOLI

      Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      86
      923
    10. Nyt tiistain galluppi alkaa....

      Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      56
      913
    Aihe