Täyssähköautojen määrä kasvoi Suomessa 42 % vuodessa. Moni valitsi käytetyn.

Anonyymi-ap

"Vain sähköllä kulkevia henkilöautoja oli Suomessa kesäkuun 2025 lopussa 140 798 ja lataushybridejä 179 457 kappaletta, kertovat Sähköinen liikenne ry:n tuoreet tilastot. Yhteensä ladattavia henkilöautoja oli siis 320 255 eli noin 11,5 prosenttia liikenteessä olevasta henkilöautokannasta.

Vuodessa täyssähköautojen määrä on kasvanut 42 prosenttia: kesäkuun lopussa liikenteessä oli noin 41 500 täyssähköautoa enemmän kuin vuotta aiemmin. Lataushybridejä taas oli kesäkuun lopussa noin 18 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Tammi–kesäkuussa 2025 käytettynä maahantuoduista henkilöautoista 52 prosenttia oli täyssähköautoja ja 25 prosenttia lataushybridejä. Yhteensä 77 %.

Kuluttajien kiinnostus erityisesti täyssähköautoiluun on kasvanut, kun saatavilla on yhä enemmän FAKTATIETOA.

Yleinen taloudellinen epävarmuus ja uusien täyssähköautojen korkeampi hintataso on saanut osan kuluttajista valitsemaan uudehkon käytettynä maahantuodun täyssähköauton”, tulkitsee Heikki Karsimus, Sähköinen liikenne ry:n toimitusjohtaja."

https://tekniikanmaailma.fi/tayssahkoautojen-maara-kasvoi-suomessa-42-vuodessa-moni-valitsi-kaytetyn/

25

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nestemäisten polttoaineiden kysyntä on vähentynyt selvästi, tämän kertoo Tilastokeskuksen vahvistetut menekkitiedot.

      Ko. menekkitietojen mukaan bensiiniä myytiin vuonna 2023 noin 8 prosenttia ja dieseliä noin 16 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019.

      Polttoaineiden myynti on vähentynyt selvästi enemmän kuin liikennemäärä. Tämä kertoo liikenteen voimistuvasta sähköistymisestä.

      • Anonyymi

        Sekä diesel- että bensiiniautoilu tulevat kallistumaan muun muassa fossiilisia liikennepolttoaineita koskevan päästökaupan myötä jo aivan lähivuosina. Paitsi päästökauppa, niin myös jakeluvelvoite ja sen odotettavissa oleva nousu-ura vuosikymmenen loppua kohden nostavat hintoja kovalla kädellä.

        "Veronmaksajain keskusliitto varoittaa bensiinin ja dieselin odotettavissa olevasta kovasta hinnannoususta, josta se epäilee kuluttajien olevan vielä pitkälti jopa täysin tietämättömiä.

        – On aiheellista epäillä, ettei kuluttajien käsitys kyseisistä muutoksista ja niiden vaikutuksista autoilun kohoaviin käyttökustannuksiin ole keskimäärin järin perusteellinen ennen kuin muutokset ovat tulleet voimaan."

        www.is.fi/autot/art-2000011437141.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekä diesel- että bensiiniautoilu tulevat kallistumaan muun muassa fossiilisia liikennepolttoaineita koskevan päästökaupan myötä jo aivan lähivuosina. Paitsi päästökauppa, niin myös jakeluvelvoite ja sen odotettavissa oleva nousu-ura vuosikymmenen loppua kohden nostavat hintoja kovalla kädellä.

        "Veronmaksajain keskusliitto varoittaa bensiinin ja dieselin odotettavissa olevasta kovasta hinnannoususta, josta se epäilee kuluttajien olevan vielä pitkälti jopa täysin tietämättömiä.

        – On aiheellista epäillä, ettei kuluttajien käsitys kyseisistä muutoksista ja niiden vaikutuksista autoilun kohoaviin käyttökustannuksiin ole keskimäärin järin perusteellinen ennen kuin muutokset ovat tulleet voimaan."

        www.is.fi/autot/art-2000011437141.html

        Ja silti sähköistymiseen menee vähintään 40 vuotta. Mikään ei tätä faktaa muuta. Varsinkin kun uusien sähköautojen myyntien kasvu on jo päättynyt ja seuraavaksi päättyy myös käytettynä maahantuotujen sähköautojen myyntien kasvu.

        Ja Suomen autokannan ikä tulee vielä kasvamaan, kun ihmiset ostavat entistäkin vähemmän autoja ja jatkavat vanhoilla autoilla. Mitä enemmän polttisten käyttökustannuksia nostetaan niin sitä vähemmän uusia autoja ostetaan eli tämä nykyinen linja tappaa autoliikkeet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti sähköistymiseen menee vähintään 40 vuotta. Mikään ei tätä faktaa muuta. Varsinkin kun uusien sähköautojen myyntien kasvu on jo päättynyt ja seuraavaksi päättyy myös käytettynä maahantuotujen sähköautojen myyntien kasvu.

        Ja Suomen autokannan ikä tulee vielä kasvamaan, kun ihmiset ostavat entistäkin vähemmän autoja ja jatkavat vanhoilla autoilla. Mitä enemmän polttisten käyttökustannuksia nostetaan niin sitä vähemmän uusia autoja ostetaan eli tämä nykyinen linja tappaa autoliikkeet.

        Tottakai koko autokannan uusiutuminen on monen vuoskymmenen projekti koska autokannasta uusiutuu vuodessa vain noin 5%.
        Oleellista on se että polttisten myynti on pudnnut jo monta vuotta rajusti ja dieseleiden kauppa on loppunut käytännössä kokonaan. Tämä koskee niin uusia kuin käytettynäkin tuotuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti sähköistymiseen menee vähintään 40 vuotta. Mikään ei tätä faktaa muuta. Varsinkin kun uusien sähköautojen myyntien kasvu on jo päättynyt ja seuraavaksi päättyy myös käytettynä maahantuotujen sähköautojen myyntien kasvu.

        Ja Suomen autokannan ikä tulee vielä kasvamaan, kun ihmiset ostavat entistäkin vähemmän autoja ja jatkavat vanhoilla autoilla. Mitä enemmän polttisten käyttökustannuksia nostetaan niin sitä vähemmän uusia autoja ostetaan eli tämä nykyinen linja tappaa autoliikkeet.

        Tuo aivoton sössötyksesi ei muuta mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti sähköistymiseen menee vähintään 40 vuotta. Mikään ei tätä faktaa muuta. Varsinkin kun uusien sähköautojen myyntien kasvu on jo päättynyt ja seuraavaksi päättyy myös käytettynä maahantuotujen sähköautojen myyntien kasvu.

        Ja Suomen autokannan ikä tulee vielä kasvamaan, kun ihmiset ostavat entistäkin vähemmän autoja ja jatkavat vanhoilla autoilla. Mitä enemmän polttisten käyttökustannuksia nostetaan niin sitä vähemmän uusia autoja ostetaan eli tämä nykyinen linja tappaa autoliikkeet.

        "Ja silti sähköistymiseen menee vähintään 40 vuotta."

        Tämä on niin aivotonta kuraa, että vaikea tajuta miten vajaasta mielestä ko. harha on peräisin. Polttomoottoriautoja ei enää myydä muutaman vuoden perästä, ja niiden romutusikä on n. 20 vuotta. Viimeiset polttomoottoriautot romutetaan siis alle 30 vuoden kuluttua (lukuunottamatta kourallista museo- ja keräilyautoja).

        Sähköistyminen on tapahtunut jo paljon ennen sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja silti sähköistymiseen menee vähintään 40 vuotta."

        Tämä on niin aivotonta kuraa, että vaikea tajuta miten vajaasta mielestä ko. harha on peräisin. Polttomoottoriautoja ei enää myydä muutaman vuoden perästä, ja niiden romutusikä on n. 20 vuotta. Viimeiset polttomoottoriautot romutetaan siis alle 30 vuoden kuluttua (lukuunottamatta kourallista museo- ja keräilyautoja).

        Sähköistyminen on tapahtunut jo paljon ennen sitä.

        Keskimääräinen romutusikä on jo nyt paljon korkeampi kuin 20 vuotta, tarkkaan ottaen 23 vuotta. Ja tuo 23 vuoden keskiarvo tarkoittaa, että puolella noista romutusikä on korkeampi kuin 23 vuotta. Monien autojen romutusikä on enemmän kuin 30 vuotta. Lisäksi romutusikä nousee koko ajan ja sähköautoihin pakottaminen tarkoittaa, että romutusikä tulee nousemaan vielä todella paljon kun ihmiset jatkavat vanhoilla polttiksilla ajamista. Luultavasti tulevaisuudessa romutusikä on keskimäärin yli 30 vuotta. Ja tuo siis on keskiarvo eli puolet romutetaan vielä paljon tuota vanhempina.

        Lisäksi EU on jo peruuttamassa päätöstään, uusien polttisten valmistusta ei tulla lopettamaan vuonna 2035.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja silti sähköistymiseen menee vähintään 40 vuotta."

        Tämä on niin aivotonta kuraa, että vaikea tajuta miten vajaasta mielestä ko. harha on peräisin. Polttomoottoriautoja ei enää myydä muutaman vuoden perästä, ja niiden romutusikä on n. 20 vuotta. Viimeiset polttomoottoriautot romutetaan siis alle 30 vuoden kuluttua (lukuunottamatta kourallista museo- ja keräilyautoja).

        Sähköistyminen on tapahtunut jo paljon ennen sitä.

        Tulevaisuudessa Suomen liikenteessä on satoja tuhansia yli 30 vuotta vanhoja autoja, ei niitä ole vain kourallinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulevaisuudessa Suomen liikenteessä on satoja tuhansia yli 30 vuotta vanhoja autoja, ei niitä ole vain kourallinen.

        Tulevaisuudessa polttoromuja ei ole yhtään liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo aivoton sössötyksesi ei muuta mitään.

        Tekeekö faktat kipeää ?


    • Anonyymi

      Edelleenkin tuossa on ladattavat hybridit jotka eivät ole sähköautoja. Niissä on polttomoottori joten ne eivät voi olla sähköautoja.

      • Anonyymi

        Järjetön sössötyksesi ei vieläkään muuta mitään.


    • Anonyymi

      Eli hidastuvaa kehitystä, jos prosenttia katsotaan. Nimittäin aiemmin muutos oli noin 90%, nyt 42% ja varmaan tänä vuonna tippuu lukema tuosta. Pian muutos on alle 10%.

      • Anonyymi

        Niin tyhmää läppää. Sähköautojen kasvuprosentit tietysti pienenevät kun kanta kasvaa. Mutta se mikä onkin jännää, on että polttomoottoriautojen katoaminen on alati kiihtyvää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tyhmää läppää. Sähköautojen kasvuprosentit tietysti pienenevät kun kanta kasvaa. Mutta se mikä onkin jännää, on että polttomoottoriautojen katoaminen on alati kiihtyvää!

        "Mutta se mikä onkin jännää, on että polttomoottoriautojen katoaminen on alati kiihtyvää!"

        Ei, tuo on itse asiassa hidastuvaa, kun uusien sähköautojen myyntien kasvukin on jo päättynyt. Ensi vuonna ei tulla myymään yhtään enempää uusia sähköautoja kuin tänä vuonna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta se mikä onkin jännää, on että polttomoottoriautojen katoaminen on alati kiihtyvää!"

        Ei, tuo on itse asiassa hidastuvaa, kun uusien sähköautojen myyntien kasvukin on jo päättynyt. Ensi vuonna ei tulla myymään yhtään enempää uusia sähköautoja kuin tänä vuonna.

        Ja polttomoottoriautoja myydään uutena vielä paljon. Valtaosassa uusia autoja on edelleen polttomoottori.


      • Anonyymi

        Uskomatonta kuvittelua. Tiedoksi tuosta ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta se mikä onkin jännää, on että polttomoottoriautojen katoaminen on alati kiihtyvää!"

        Ei, tuo on itse asiassa hidastuvaa, kun uusien sähköautojen myyntien kasvukin on jo päättynyt. Ensi vuonna ei tulla myymään yhtään enempää uusia sähköautoja kuin tänä vuonna.

        Ihan pelkkää hevonpaskaa sössötät taas. Pienikin vika riittää kun se on päässä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta se mikä onkin jännää, on että polttomoottoriautojen katoaminen on alati kiihtyvää!"

        Ei, tuo on itse asiassa hidastuvaa, kun uusien sähköautojen myyntien kasvukin on jo päättynyt. Ensi vuonna ei tulla myymään yhtään enempää uusia sähköautoja kuin tänä vuonna.

        Polttomoottoriautojen myynti vähenee kiihtyvää tahtia, ihan turha yrittää mitään valheita!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tyhmää läppää. Sähköautojen kasvuprosentit tietysti pienenevät kun kanta kasvaa. Mutta se mikä onkin jännää, on että polttomoottoriautojen katoaminen on alati kiihtyvää!

        Uusien sähköautojen myynnin kasvu pysähtyi 3 vuotta sitten .


    • Anonyymi

      Sähköautojen suosio kasvaa tänä vuonna rajusti kuten tilastot osoittavat ja tulevana jokaisena vuonna määrät kaksinkertaistuvat.

      • Anonyymi

        Näin on, ja polttomoottorien myynti romahtaa nollaan muutamassa vuodessa.


    • Anonyymi

      Kyllä kasvaa vauhdilla täyssähköjen määrä. Joku täysidiootti vieläpä luulee että sen voi estää mussuttamalla ja sössöttämällä.

      • Anonyymi

        Todellakin hulluja riittää!


    • Anonyymi

      Missä kohtaa se lukee että sähköautojen kauppa on hiljentynyt. Ei missään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      71
      3919
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3505
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      79
      3343
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2648
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      124
      1618
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1516
    7. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1134
    8. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1124
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1110
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      1026
    Aihe