Jos tekee mieli valittaa katsokaa miten kurjaa ennen ollut

Anonyymi-ap

16

236

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kohta tulee joku, joka ei ole elänyt Kekkosen aikana, kertomaan miten Kekkosen aikana oli asiat paremmin.

• Anonyymi

Ja silti monet olivat ennen onnellisempia. Kaikesta kurjuudesta ja pulasta huolimatta oltiin yhteisöllisiä, jaksettiin tehdä töitä, eikä valitettu alinomaa kaikesta. Oltiin kiitollisisa siitä mitä on ja osattiin antaa arvoa elämän pienille asioille.

• Anonyymi

Tämä juuri. Nyt ei olla mistään iloisia vaan valitetaan,kun ei kela anna tarpeeksi rahaa,mutta itse ei olla valmiita tekemään mitään elantonsa eteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä juuri. Nyt ei olla mistään iloisia vaan valitetaan,kun ei kela anna tarpeeksi rahaa,mutta itse ei olla valmiita tekemään mitään elantonsa eteen.

Asutaan aivan liian kalliisti kaupungeissa Kelan tuella vaikka maaseudulta löytyisi
        vallan helposti halpoja asuntoja. Työtön voisi asua missä vaan halvalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Asutaan aivan liian kalliisti kaupungeissa Kelan tuella vaikka maaseudulta löytyisi

Ei maaseudulle ja pikkukaupungeille

Tulonsiirtomies, Hki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten se työtön voisi ikinä työllistyä, jos maaseudun rauhassa halvalla tai kalliilla edes asuisi? Sieltä ei julkisilla pääse töihin, eikä lähellä ole töitä.
        Että sitten taas muuttaisi kaupunkiin, kun löytyisi vaikka pieni pätkätyö? Ja taas maalle takaisin, kun työt on loppu?
        Äärettömän helppoa on neuvoa muita silloin, kun ei itse ole ollut samassa tilanteessa, eikä ymmärrys riitä empatiaan muita kohtaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten se työtön voisi ikinä työllistyä, jos maaseudun rauhassa halvalla tai kalliilla edes asuisi? Sieltä ei julkisilla pääse töihin, eikä lähellä ole töitä.
        Että sitten taas muuttaisi kaupunkiin, kun löytyisi vaikka pieni pätkätyö? Ja taas maalle takaisin, kun työt on loppu?
        Äärettömän helppoa on neuvoa muita silloin, kun ei itse ole ollut samassa tilanteessa, eikä ymmärrys riitä empatiaan muita kohtaan.

Ei työtön tarvitse empatiaa, vaan raippaa .

• Anonyymi

En ole koskaan ymmärtänyt kun asiat on huonosti niin miksi sitten vielä kehdataan lisääntyä siinähän menee asia vielä huononpaan suuntaan.

Aikoinaan kysyin samaa asiaa opettajalta peruskoulussa niin uhkasi jälki istunnolla jota ei koskaan laittanut käytäntöön kuitenkaan kun ei uskaltanut kun tiesi että ei ole kunnon syytä ja viimeistään olisin kyseenalaistaa alkanut silloin ja tiesi että olen vahvoilla siinä.

• Anonyymi

Jollei kukaan lisääntymisikäinen puutteen pelossa "kehtaisi lisääntyä", niin kummasti vähenisi entisestään Suomen oma väestö.

• Anonyymi

Puutteesta ja kurjuudesta parempaan suuntaan.
      Kaikki oli kovan työn takan koska ei ollut mitään suojaverkkoja.
      Osattiin iloita nykyään pieniltäkin tuntuvista asioista. Kyläkauppaan tulleesta kankaasta, kahvikorttien pois jäämisestä, ensimmäisistä rusinoista ( paskaisia ), puhumattakaan kauppaan tulleesta riisistä. Ajastaan tuli myyntiin myös appelsiineja joiden syöminen oli opeteltava ja valittava kahdesta vaihtoehtoisesta tekniikasta itselle paremmin sopiva.
      Puolikasta enempää ei saanut.
      Uusia puolalaisia polkupyöriä. Myöhemmin myös sikamaisen kalliita ruotsalaisia.
      Kohdallamme 60-luvun alkupuolella muutto kantovesi / halkolämmitystorpasta keskuslämmitys / vesijohto taloon jossa, veljeni lähdettyä, minulla oli oma 10m2:n huone.

Avaintekijä oli asoiden kehittyminen parempaan suuntaan omilla ponnisteluilla. Ei käynyt mielessäkään vaatia mitään valmista tai avustusta! Olimme tyytyväisiä. Tosin olen nytkin tyytyväinen olooni itse hankkimillani resursseilla.

Valmista ja/tai ilmaista ei osata arvostaa. Vain moittia koska enempäänkin olisi odotuksia.

• Anonyymi

"Valmista ja/tai ilmaista ei osata arvostaa. Vain moittia koska enempäänkin olisi odotuksia."

Tulonsiirtolaiset ovat pahimpia valittajia. Olen itsekin sellainen mutta en motkota leikkauksista tai sosiaaliturvan tasosta. Olen päinvastoin kiitollinen meillä ylipäänsä on sellainen. Ei tarvitse "kadulla" asua tai varastaa ruokaa. Valtio ei kurjista kenenkään elämää sen tekevät yksilöt itse omilla valinnoillaan.

• Anonyymi

Nykypäivänä joku joka ollut pitkään asunnoton niin kun saa 20neliön yksiön tuntuu varmaan niinkuin hotellissa asuis ja samaan aikaan kuntoutuu päihteistä pois. Tuohon ahtaasti asumiseen niin miks täytyy niitä lapsia sitten tehdä ja onhan tuo koko maapallolla kun kurjuutta ja nälkää mutta lapsia lisää vaan.

• Anonyymi

Sillähän vaan pyritään siihen Speden lanseeraamaan "kurjuuden maksimointiin" .
        Järkevä ihminen tekisi jotakin muuta.

• Anonyymi

Olen asunut suomessa eri asuntoloissa n.3 vuotta.Hirveää, yhteiskeittiö pieni ja jatkuvaa häiriötä monessa eri muodossa. 90 luvun laman aikana.
      Lähdinkin sitten ulkomaille naisiin ja kaljaan.

Lopussa seisoo kiitos, jos seisoo.

• Anonyymi

Lopussa seisoo savolainen jahtimakkara, jos seisoo.

• Anonyymi

Taidat nytkin olla vähän kaljoissa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      149
      13416
    2. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      72
      9731
    3. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      96
      9148
    4. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

– Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      20
      8046
    5. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      39
      6770
    6. 148
      6178
    7. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      24
      3335
    8. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      21
      1635
    9. En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen

Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä
      Maailman menoa
      397
      1265
    10. Aikuisten säälittävä käytös

Mikä mahtaa aikuisia hiertää ja mistä näin kovaa että alaikäisen pahoinpitelyn jälkeen vielä kirjotellaan täällä. Sana v
      Hyrynsalmi
      7
      1184
    Aihe