Lapsen kengissä köyhyspalstalla keskustelu kalan syömisestä kun joku Uuvatti syö ahvenaa ja muusia.Keskustelu pitäisi aloittaa siitä kun syö suutarin lohta.Aikoinaan kotitaloudet osti silakkaa kerran viikossa.
Kalan syömisestä keskustelua
25
242
Vastaukset
- Anonyymi
Kuha on kaupassa kallista,mutta sitä kalastaa helposti itse mielin määrin.
itse en pelkää silakkaa ruoka..silakkalaatikko suutarin räätälin.. etikoidut säilötyt.. tiedän..oon nähnyt myös silakoita litkaamassa olevia vanhelia ihmisiä.tehkää silakoista omaan makumaailmaanne sopivia..
Itseasiassa jouluisin haluaisin silakkarullia ja silliä. jopa graavilohet ja kuhat kalpenee hyvin tehdyille säilykkeille. itseasiassa tuo graavikuha on on..on hyvää.... mutta mutta.. ei ollenkaan huonoja silakka silliruuat myöskään.
- Anonyymi
Juon olutta!
Lahamies, savo. - Anonyymi
Kalastaja saa silakasta 30-40centtiä ja suuri osa menee minkkien syötäväksi ni onko prkl kalastuksen tarkoitus tuo ja jos silakkaa kaupassa myydään niin päälle 10eur kg eikö joku voisi tehdä tuolle pölhölän touhulle jotain ja sama juttu kalat lähetetään Kiinaan perattavaksi.
- Anonyymi
Silakkaa saa vaan jos on iso paatti ja trooli jolla sitä vedetään tuolla kaukana merellä. Ahventa tulee läheltä rantoja ja tarvii vaan soutupaatin jolla pääsee vähän kauemmas rannasta. Kyllä ahven hyvä kala on ja sitä voi saada paljon viikon aikana jos vaan jaksaa perata niitä ahvenia. Kaupassa ne maksaa 30 euroa fileenä kilo kuitenkin. Kuka köyhä muka ostaa tukirahoilla kalaa. Kannattaa itse kalastaa vaan.
- Anonyymi
Sitten vasta aletaan puhuun kalan syömisestä kun puhutaan suutarin lohesta elikä isovanhemmista jotka syntyneet nippa nappa 1900 luvun puolella toki rannikko alueella.Ei ahven mikään kala ole ollut. Suola silakka ok.Kalaa laitettiin purkkiin joskus ennen 1980 lukua elikä olin pikku napero katselemassa.Säälittävä ahven kalastaja köyyspalstalla.
- Anonyymi
Sisämaassa köyhät söi ennen särkeä ja hyvä kala onkin suolattuna. Minäkin kakarana söin suolasärkeä 50-luvun lopulla, kun vaari kalasti ja suolasi särkeä.
Silakkaa tuli sitten, kun yksi kaveri keksi hakea rehusilakkaa suoraan kalastajilta ja jakoi sitä pakettiautollaan maakuntaan. Kerta viikkoon haki lastin silakkaa ja kyllä sillä herkuteltiin sitten.
Lahnaa tuli keväällä kutuaikaan, sitä suolattiin ja savustettiin heti tuoreeltaan. Lahna on tosi hyvä kala savustettuna!
Minä itse kalastan vaan katiskoilla omat ruokakalat ja vähän annan naapureille. Haukea tulee hyvin katiskalla ja särkeä kutuaikaan. Särkeä voi pistää purkittaen, tulee hyvää säilykettä. Joskus tehtiin keväisistä sorvista kalapihvejä isompi satsi pakastimeen, kyllä tulee hyvää ja helppoa valmistaa. Yksi talvi syötiin niitä sorvista tehtyjä kalapihvejä arkena ja sunnuntaisin tehtiin uunissa smetamahaukea paistamalla, se on muuten herkkua! No, välillä hirvipataakin sentään, kun saan syksyllä metsästysseuralta hirvenlihaa.
Kyllä kala on itse pyytäen edullista, kun vaan parilla katiskalla pyytää itselle ruokakalat, niin ei siihen mene edes kovin paljoa aikaa. Perunat kasvatan itse ja porkkanoita ostan ison säkin syksyllä rehuporkkanaa muutamalla eurolla, niin ei mene paljoa ruokaan rahaakaan. Joskus vaan teen ihan vaihteluksi lihamakaronilaatikkoa, ettei aina kalaa taikka hirvenlihaa. Hirvenlihasta tulee hyvää jauhelihaa, niin siitä saa kyllä makaronilaatikkoon ne jauhelihat.
- Anonyymi
Kotitarvekalastus. Harvat sitä oikeasti harrastaa. Moni on kyllä harrastuskalastaja. Vähemmän keskustellaan kotitarvekalastuksesta. Pilkkiminen ei talvella siihen riitäkään, ja kesäisin pitäisi käydä kalassa joka viikko.
- Anonyymi
Minulla on katiskat vesistössä ja joka päivä käyn katsomassa, kokemassa ne katiskat. Pari katiskaa riittää hyvin kotitarvekalastukseen. Keväällä tulee kutuaikaan hurjasti kalaa, mutta sitten se harvenee, että ihan joka päivä ei ole katiskoissa kalaa.
Talvella pilkkiminen ei ole minun juttu, koska pitää olla tuntitolkulla jäällä käkkimässä. Katiska vaan avannosta järveen ja saa täkykalat taikka matikoita. Iskukoukut sitten täkykalojen kanssa kairanreiästä pyyntöön, niin niistä saa hyvin isoja haukia.
Ei ole iso vaiva käydä kalastaa kotitarpeiksi. Voihan tätä ehkä harrastukseksi sanoa, mutta kyllä tämä ihan ruokaa pöytään tuo ja ei mene paljoa aikaa. Minulla on nämä pari kokoon taittuvaa katiskaa, otan ne mukaan työreissuille ja pistän vesistöön ja sitten on taas kalaa. Minulla on kalastusluvat useampaan (n. 600) vesistöön, joten ei ole vaikeaa löytää sopiva paikka katiskoille.
Meillä on nytkin pakastimessa melkoisesti haukifilettä talvelle, kun vähemmän kalastan nykyään talvella. Iso raha säästyy vuodessa, kun itse kalastaa, vaikka tarjouksessa kalaa myydäänkin, niin on tosi helppo vaan hakea pakastimesta kalaa ruuanlaittoon taikka avata säilykepurkki, johon olen purkittanut särkeä.
- Anonyymi
Lohta moni syö ja kaupasta ostaen.Suomessa on mökkejä vaikka kuinka paljon ja moni kalastaa siellä,mutta löytyy ihmisiä joita kalastus ei kiinnosta. Sama Uuvatti kirjoittaa palstlla kuinka hän syö ahvenaa ja muusia perhana tuohon kyllästyy.
- Anonyymi
Lohifileet ja silli sopii hyvin kesään. Nuggetit on vielä parempia.
- Anonyymi
Helppo valmistaa ja syödä.
- Anonyymi
Kun ei käy kalassa nin sei fileitä tulee säilöttyä etikka mausteliemeen kanssa.
Paistaenkin makoisia kun kuorruttaa korppujauhoissa ja juustossa,
Peunaa ja sipulia, salaattia lautaselle ja illalla puuroa.
Monivilja leipää uunista, kotikaljaa.
Röyh! - Anonyymi
Kalapullat voissa paistettuna vie kielen mennessään.
Monitoimikoneella pyöräyttää tasasen massan ja eikun paistamaan, pihvejä ja pyörykkää. - Anonyymi
Kyllä minä harrastan kalastusta. Minulla on 5 kalaverkkoa jolla saa ihan tarpeeksi ahvenia. Pientä lahnaa tullut viime aikoina myös mutta ne heitän pois. Eilen sain 10 ahventa verkoilla ja niistä syö 3 kertaa. Kalastan talven varalle ahvenia tässä syksyn aikana. Ei olisi varaa ostaa kaupasta.
- Anonyymi
Kalan perkaaminen vie aikaa kun ahvenesta pitää tehdä ruodotonta filettä. Tarvii olla hyvä fileeraus veitsi ja sitä pitää osata teroittaa niin on paljon helpompaa perata kaloja.
- Anonyymi
Ja bula bula! Halpismarketista kunnon timpurin puukko tarjouksesta muutamalla eurolla, sillä kyllä fileeraa kalat. Se riittää ja ei tarvitse teroitella, kun ostaa uuden. Yllättävän pitkään kestää ne puukot terävänä. Ei ole minulla ollut koskaan mitään fileerausveitsiä. Timpurin puukolla olen kalat fileerannut ja ahven on niin helppo fileerata, että ihan pienemmätkin sintit voi tehdä ruodottomiksi.
- Anonyymi
Ostaa lohifilettä niin ei tarvi mitään puukkoa.Ettekö te tiedä mitään muuta kalaa kuin ahven.
- Anonyymi
kengänpohjia pakko syödä köyhyydessään lallatilaa, kuin Charlie Chaplin elokuvassaan.
...muuten pihvi entrecote = kengänpohja suomeksi... löllötilöö, lallatilaa LÄLLÄLLÄÄ - Anonyymi
Ei le enään mikään terveysruoka jos vähän väliä syä jotain muusia ja ahvenaa.
- Anonyymi
Hywwee on.
Salaattia ja leipää voilla siinä ja.
- Anonyymi
Muusia,ahvenaa,maggaraa,kaljaa
- Anonyymi
Kyllähän joku kalapuikkokin maistuu kun paistaa öljyssä+perunaa+porkkanaraaste.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude14913416Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t729731Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h969148Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee
– Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k208046Giorgia Meloni vs Riikka Purra
Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk396770Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.1486178Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä
Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri243335Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy211635En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen
Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä3971265Aikuisten säälittävä käytös
Mikä mahtaa aikuisia hiertää ja mistä näin kovaa että alaikäisen pahoinpitelyn jälkeen vielä kirjotellaan täällä. Sana v71184