Nyt riittää. Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä ryhtyi toimiin.  Yhden ryhmän syrjintä ja kiusaaminen on kuvottavaa.
https://liljalehti.fi/2025/08/22/uusi-vertaisryhma-sateenkaarivaelle/
Vertaistuesta voimaa
74
636
Vastaukset
- Anonyymi
Jo oli aikakin.
- Anonyymi
Miten saisimme kaikki homot ja lesbot ottamaan vastuuta omista tuntemuksista, aavistuksista ja oletuksista, että heitä sorretaan seurakunnissa? Ei varmaan ole kiva elää aina uhrina koko elämäänsä.
 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten saisimme kaikki homot ja lesbot ottamaan vastuuta omista tuntemuksista, aavistuksista ja oletuksista, että heitä sorretaan seurakunnissa? Ei varmaan ole kiva elää aina uhrina koko elämäänsä.
Ei heidän uhrina tarvitsekaan elää koko elämäänsä. Onneksi on vertaistukiryhmiä kristillisissä luterilaisissa seurakunnissa joissa he saavat kokea rakkautta myös ihmisiltä. Jeesushan on heitä aina rakastanut. Aloituksessa mainittu Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä on hyvä esimerkki.
 Anonyymi kirjoitti:
Heh hehe hehe hee. Joten kuulostaa tutulta. Tosin siihen suuntaan että "meitä kristittyjä on aina vainottu ja vainotaan edelleen, myös täällä Suomessa".....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsehän ovat osansa valinneet. Tekää parannus, huutakaa avuksi Herraa Vapahtajaamme, Jeesuksen Kristuksen armoa.
 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsehän ovat osansa valinneet. Tekää parannus, huutakaa avuksi Herraa Vapahtajaamme, Jeesuksen Kristuksen armoa.
Tuskin yksikään homo on osaansa valinnut. Elämä vaan on sellaista, jossa jotkut tekevät elämästä inhottavaa.
.
torre3. 
 - Anonyymi
Kirkkolaiva kääntyy, vaikkakin hitaasti.
 - Anonyymi
Kamalaa kun homot päättävät kokea syrjintää seurakunnissa. Miksi he kiusaavat itseään sillä tavalla?
- Anonyymi
Ai seurakunnissa pelataan Lassipalloa?! No enpä ihmettele, halusihan kaikkovoipainen Jumalakin syntyä ihmiselsi oman mokansa korjaamiseksi, ja kidututtaa itsensä viattomuuttaan kuoliaaksi Jeesus nimisenä opettajana, ja vain teidän takia, niin miksi ei teidän takia sitten uhriutuisi muutama ihminenkin?!
 - Anonyymi
Niin sehän on ihan homojen omaa syytä että heitä kiusataan ja syrjitään seurakunnissa. Ymmärsinkö oikein sinun ajatuksesi?
 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin sehän on ihan homojen omaa syytä että heitä kiusataan ja syrjitään seurakunnissa. Ymmärsinkö oikein sinun ajatuksesi?
Ratkaisunteko -kristillisyys on homovihaa.
 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on ratkaisu seurata Jeesusta uskossa, joka on saatu yksin Jumalalta.
Ei pidä sisällään homovihaa.
Synnit sanotaan synneiksi, ihmistä rakastetaan, silläkin.
Teidän tulee seurata vain Herraa, Jumalaanne, pelätä häntä, noudattaa hänen käskyjään, totella häntä ja pysyä hänen uskollisina palvelijoinaan.
5. Mooseksen kirja 13:5
Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, se ei kelpaa minulle.
Matteus 10:38
Jeesus kutsui väkijoukon ja opetuslapsensa ja sanoi heille: »Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.»
Markus 8:34
Jos joku tahtoo olla minun palvelijani, seuratkoon minua. Missä minä olen, siellä on oleva myös palvelijani, ja Isä kunnioittaa sitä, joka palvelee minua.
Sillä siihen teidät on kutsuttu. Kärsihän Kristuskin teidän puolestanne ja jätti teille esikuvan, jotta seuraisitte hänen jälkiään.
1. Pietarin kirje 2:21 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on ratkaisu seurata Jeesusta uskossa, joka on saatu yksin Jumalalta.
Ei pidä sisällään homovihaa.
Synnit sanotaan synneiksi, ihmistä rakastetaan, silläkin.
Teidän tulee seurata vain Herraa, Jumalaanne, pelätä häntä, noudattaa hänen käskyjään, totella häntä ja pysyä hänen uskollisina palvelijoinaan.
5. Mooseksen kirja 13:5
Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, se ei kelpaa minulle.
Matteus 10:38
Jeesus kutsui väkijoukon ja opetuslapsensa ja sanoi heille: »Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.»
Markus 8:34
Jos joku tahtoo olla minun palvelijani, seuratkoon minua. Missä minä olen, siellä on oleva myös palvelijani, ja Isä kunnioittaa sitä, joka palvelee minua.
Sillä siihen teidät on kutsuttu. Kärsihän Kristuskin teidän puolestanne ja jätti teille esikuvan, jotta seuraisitte hänen jälkiään.
1. Pietarin kirje 2:21Miksi leikkaat ja liimaat päälle ja keksit omiasi? Tämä ei kuulu 1. Pietarin kirjeeseen 2:21
"Jos joku tahtoo olla minun palvelijani, seuratkoon minua. Missä minä olen, siellä on oleva myös palvelijani, ja Isä kunnioittaa sitä, joka palvelee minua."
Oletko tehnyt RATKAISUN muuttaa Jumalan sanaa tarkoitusperiisi sopivaksi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratkaisuntekokristillisyys on juuri sitä, että jokainen vastaa itse omista teoistaan, eikä siirrä sitä vastuuta toisille tai "sattumalle" tai ..... . Se on juuri sitä omaa valintaa. Homoteot ovat aivan samantyyppistä "omaa tekoa ja omaa valintaa". Jokainen voi hallita omaa käyttäytymistään, ja se on sitä omaa vastuuta yhteisössä elämisestä, soputumista yhteisöön ja yhteisön "sääntöihin".
Miksi sinä vihaat uskovaisia, joilla on selkeä, perusteltu kanta asiaan. Sinä itse kuitenkin vaadit toisia pidättäytymään homojen arvostelusta, vaikka uskovaisilla on selkeästi perusteltu kanta välttää kaikkea homoseksuaalisuutta? Kyllä, minulla on parikin homotuttua, mutta kieltäydyn keskustelemasta homouden oikeutuksesta. Ihminen pystyy kyllä kieltäytymään epäterveistä tavoistaan, jos haluaa, on sitten homo, varas, pahoinpitelijä etc etc. 
 ”Tiainen uskoo, että jo se voi olla seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön kuuluvalle korjaava kokemus, kun saa puhua hengellisyydestään ilman pelkoa tuomituksi tulemisesta.”
Vertaisryhmät tosiaan toimivat ja ovat rakentavia.- Anonyymi
Eikö tuollainen tarve vertaistukeen kerro siitä, että homot kokevat tekevänsä väärin, tuntevat huonoa omaatuntoa, ja siksi ovat ahdistuneita.
Eivät he puhu hengellisyydestään vaan OMISTA PAINOSTAVISTA KOKEMUKSISTAAN!
Kirkko yrittää levittää balsamia paiseiden päälle, sen sijaan että yrittäisi auttaa näitä poloisia elämään kristityn elämää. " Tie on kaita, joka vie elämään, ja harvat sen löytävät"! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö tuollainen tarve vertaistukeen kerro siitä, että homot kokevat tekevänsä väärin, tuntevat huonoa omaatuntoa, ja siksi ovat ahdistuneita.
Eivät he puhu hengellisyydestään vaan OMISTA PAINOSTAVISTA KOKEMUKSISTAAN!
Kirkko yrittää levittää balsamia paiseiden päälle, sen sijaan että yrittäisi auttaa näitä poloisia elämään kristityn elämää. " Tie on kaita, joka vie elämään, ja harvat sen löytävät"!Uskontojen uhrien tuki ry:n vertaistukiryhmistä löytyy lisää kaltaistesi uskovien uhreja. Kuuntele mistä he puhuvat ja tule pois sieltä omasta pimeydestäsi ja tee parannus todelliseksi kristityksi.
 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskontojen uhrien tuki ry:n vertaistukiryhmistä löytyy lisää kaltaistesi uskovien uhreja. Kuuntele mistä he puhuvat ja tule pois sieltä omasta pimeydestäsi ja tee parannus todelliseksi kristityksi.
Onko synnin hyväksyminen sitä todellista kristillisyyttä?
Milloin kirkossa puhutaan parannuksen teosta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko synnin hyväksyminen sitä todellista kristillisyyttä?
Milloin kirkossa puhutaan parannuksen teosta?Me luterilaiset emme hyväksy synnin tekemistä, mutta sinä näytät hyväksyvän puheillasi ja käytökselläsi lähimmäisiäsi kohtaan.
 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Me luterilaiset emme hyväksy synnin tekemistä, mutta sinä näytät hyväksyvän puheillasi ja käytökselläsi lähimmäisiäsi kohtaan.
Tarkoitatko, että Raamatun ohjeet ovat synnin tekoa?
Matt 19
""Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa 'loi heidät mieheksi ja naiseksi' ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'? Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitatko, että Raamatun ohjeet ovat synnin tekoa?
Matt 19
""Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa 'loi heidät mieheksi ja naiseksi' ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'? Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."Miten tuo raamatunkohta liittyy aiheeseemme? Heititkö noppaa ajattelematta yhtään mitään?
 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten tuo raamatunkohta liittyy aiheeseemme? Heititkö noppaa ajattelematta yhtään mitään?
Uskoontulossa helluntailaisuuteen ihminen luopuu omasta tahdostaan. Hänestä tulee lahkon uskollinen koira joka tottelee kaikessa isäntänsä määräyksiä. Hän alkaa ajattelemaan niinkuin lahkolaiset muutkin ja "ymmärtämään" Raamattuakin niinkuin hänen tahdotaan ymmärtävän. Uskoonsa manipuloitujen kanssa on mahdotonta keskustella järkevästi ja tosiasiat huomioonottaen.
 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskoontulossa helluntailaisuuteen ihminen luopuu omasta tahdostaan. Hänestä tulee lahkon uskollinen koira joka tottelee kaikessa isäntänsä määräyksiä. Hän alkaa ajattelemaan niinkuin lahkolaiset muutkin ja "ymmärtämään" Raamattuakin niinkuin hänen tahdotaan ymmärtävän. Uskoonsa manipuloitujen kanssa on mahdotonta keskustella järkevästi ja tosiasiat huomioonottaen.
Kartettavat uskonlahkot ja seurakunnat tuntee siitä etteivät ne siedä mitään arvostelua mikä kohdistuu heidän oppeihinsa ja käytäntöjään kohtaan. Manipuloitu usko ei kestä sitä. Epäilijät ja toisinajattelijat ajetaan ulos.
 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kartettavat uskonlahkot ja seurakunnat tuntee siitä etteivät ne siedä mitään arvostelua mikä kohdistuu heidän oppeihinsa ja käytäntöjään kohtaan. Manipuloitu usko ei kestä sitä. Epäilijät ja toisinajattelijat ajetaan ulos.
Sellaisia eivät ole sitten ainakaan kirkon herätysliikkeet.
Ei edes Jehovan todistajat, jos väitetään ettei MITÄÄN arvostelua siedettäisi.
Jotkin pienet tuntemattomammat lahkot vain. Anonyymi kirjoitti:
"Kartettavat uskonlahkot ja seurakunnat tuntee siitä etteivät ne siedä mitään arvostelua mikä kohdistuu heidän oppeihinsa ja käytäntöjään kohtaan."
Ehkä tuo on enemmän varoitussignaali?
Tuollaiset yhteisöt voivat vaipua pikkuhiljaa siihen ns. lahkolaisuuteen.
- Anonyymi
Ihan hienoa mutta eihän näistä apua ole esimerkiksi palstan aito_laiselle ilmiselvä homppelihan tuo on mutta yrittää sitä epätoivoisesti kieltää, silti tekee lukemattomia homoaloituksia palstalle tai voitaneen varmaan sanoa, ettei juuri muusta "keskustele" lainausmerkeissä siksi, että olen huomannut, että tuon nimimerkin perimmäinen tarve on päästä kirjoittelemaan rivouksia.
Ketään ei tietenkään pidä kiusata ja kaikki ovat tervetulleita kirkkoon se on juuri seurakunnan idea, sinun eikä minunkaan tarvitse olla täydellinen kelpaamme sellaisina kuin olemme. ”Anonyymi” 2025-08-30 11:12:15 osoittaa olevansa rakkaudeton sekä aika piittaamaton lähimmäisistään.
”Eikö tuollainen tarve vertaistukeen kerro siitä, että homot kokevat tekevänsä väärin, tuntevat huonoa omaatuntoa, ja siksi ovat ahdistuneita.
Eivät he puhu hengellisyydestään vaan OMISTA PAINOSTAVISTA KOKEMUKSISTAAN!”
On monenlaisia vertaistukiryhmiä. On syöpää sairastaville, astmaatikoille sekä myös lapsensa menettäneille ja lukuisille muille, joita yhdistää sama kokemus.
Jokainen varmaan ymmärtää, miten samaa kokeneet ihmiset voivat olla niitä parhaita ymmärtäjiä ja tukijoita, jotta elämään saa taas jotain toivoa ja eteenpäin menemistä.
Et sinä tiedä, mitä noissa ryhmissä keskustellaan. Voi olla täysin mahdollista, että hengellisyydestä puhutaan ja tuolla saa puhua siitä vapaammin ja rehellisemmin kuin muualla.- Anonyymi
Heh heh: " Voi olla täysin mahdollista, että hengellisyydestä puhutaan ja tuolla saa puhua siitä vapaammin ja rehellisemmin kuin muualla."???
Ei hengellisistä asioista tarvitse puhua salassa. Sielunhoito on eri asia, eikä siinä esilletulleita asioita revitellä julkisuudessa.
Evankeliumi on JULKINEN ASIA, ja siitä pitää puhua julkisesti .
Ei esim syöpää sairastavien vertaistukiryhmän tarvitse SALATA keskusteluja, mutta jos homojen tarvitsee salata käytyjä keskusteluja, niin silloinhan niissä on jotain häpeämistä. Henkilö itsekin kokee toimivansa jotenkin omaa moraaliaan vastaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh heh: " Voi olla täysin mahdollista, että hengellisyydestä puhutaan ja tuolla saa puhua siitä vapaammin ja rehellisemmin kuin muualla."???
Ei hengellisistä asioista tarvitse puhua salassa. Sielunhoito on eri asia, eikä siinä esilletulleita asioita revitellä julkisuudessa.
Evankeliumi on JULKINEN ASIA, ja siitä pitää puhua julkisesti .
Ei esim syöpää sairastavien vertaistukiryhmän tarvitse SALATA keskusteluja, mutta jos homojen tarvitsee salata käytyjä keskusteluja, niin silloinhan niissä on jotain häpeämistä. Henkilö itsekin kokee toimivansa jotenkin omaa moraaliaan vastaan.Uskontojen uhrien tuki ry:ssä puhutaan hyvin vapaasti omista kokemuksista. Niistä voi lukea myös heidän nettisivuillaan.
Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän ryhmissä on alkuun jokaisen ryhmään haluavan haastattelu. Sillä halutaan varmistaa ettei kokoontumisia häiritä.
Täysin julkisia sateenkaarimessuja toki järjestetään, mutta silloinkin vahtimestarit ohjaavat häiriköt pihalle, jos eivät lähde hyvällä niin sitten niska-pers -otteella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskontojen uhrien tuki ry:ssä puhutaan hyvin vapaasti omista kokemuksista. Niistä voi lukea myös heidän nettisivuillaan.
Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän ryhmissä on alkuun jokaisen ryhmään haluavan haastattelu. Sillä halutaan varmistaa ettei kokoontumisia häiritä.
Täysin julkisia sateenkaarimessuja toki järjestetään, mutta silloinkin vahtimestarit ohjaavat häiriköt pihalle, jos eivät lähde hyvällä niin sitten niska-pers -otteella.Hyvä!

”Anonyymi” 2025-09-01 09:02:49 kirjoittaa: ”Ei hengellisistä asioista tarvitse puhua salassa.” ja ”… esim syöpää sairastavien vertaistukiryhmän tarvitse SALATA keskusteluja.”
Et siis näytä lainkaan ymmärtävän, mistä ylipäätään on kyse vertaistuesta!
”Vertaistuki on järjestelmällistä tukitoimintaa kahden ihmisen välillä tai ryhmässä. Vertaistukeen osallistuvat ovat tasavertaisia keskenään ja toimivat yleensä sekä tukijoina että tuettavina…”
Ja kyllä, suurin osa syöpää sairastavien vertaisryhmistä on suljettuja, eli niihin pääsee tietyt henkilöt. Samoin vertaistukea voi olla vaikka kolmen hengen ryhmä, joka vaihtaa kokemuksia, tukee toisiaan ja ovat luotettavia.
Avain sana on siis se, että voi luottaa siihen, ettei ne keskustelut lähde ulospäin ryhmästä. Monesti voi olla mm. perheelle vaikeaa kertoa aivan kaikkea, niin tällainen vertaistuki on todella tarpeellinen.
Samoin hengelliset asiat ovat usein aika henkilökohtaisia sekä arkojakin aiheita. Ei niitä huudeta ympärille kenelle sattuu vaan niille, jotka ymmärtävät ja kuuntelevat.
”Anonyymi” 2025-09-01 17:30:14 kommentoi:
”Uskontojen uhrien tuki ry:ssä puhutaan hyvin vapaasti omista kokemuksista. Niistä voi lukea myös heidän nettisivuillaan.”
Tuo on eräs malli siitä, missä vertaistukea saa samaa kokeneet.
Oma juttunsa on ne, joilla on jotain muuta yhteistä kokemusta, mutta joissa voi myös puhua hengellisisistä asioista.- Anonyymi
ArtoTTT
Ei taida olla mädätystä, jota mummo ei rientäisi puolustamaan?- Anonyymi
Ihmisen auttaminenko on "mädätystä"? Missä kuplassa oikein elelet?
 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmisen auttaminenko on "mädätystä"? Missä kuplassa oikein elelet?
ArtoTTT
Samanlaista auttamista kuin alkoholistille hakisi kaupasta kassin kossua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Samanlaista auttamista kuin alkoholistille hakisi kaupasta kassin kossua.Alkoholistin ajatuksia? Jumalan luoma seksuaalisuusko ihmisessä on väärää? Pilkkaat Jumalaa!
 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkoholistin ajatuksia? Jumalan luoma seksuaalisuusko ihmisessä on väärää? Pilkkaat Jumalaa!
Jumala EI ole luonut homoseksuaalisuutta vaan normaalin miehen ja naisen välisen suhteen.Tuohan on selvä kuin pläkki.
 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumala EI ole luonut homoseksuaalisuutta vaan normaalin miehen ja naisen välisen suhteen.Tuohan on selvä kuin pläkki.
Me luterilaiset uskomme Jumalaan myös Luojana uskontunnustuksemme mukaan. Helluntailaiset ja Jehovantodistajat uskovat "pläkkeihin"

Vaikka jo kuvittelin, että tämä nimimerkki ”Anonyymi” 2025-09-09 07:13:54 ei ArtoTTT yllätä rääveillä ulostuloillaan, niin pääsi vielä yllättämään.
”Ei taida olla mädätystä, jota mummo ei rientäisi puolustamaan?”
Kun muutama ihminen, jotka ovat kokeneet jotain samaa, keskustelemaan keskenään, se on ”mädätystä”?
Olipa noiden ihmisten kokemukset mitä hyvänsä, niin sekö on väärin että voivat luottamuksellisesti puhua sellaisista aisoista, joista ei ehkä muiden kanssa pysty?
Olemassa on kymmeniä erilaisia vertaistukiryhmiä. Olennaista on, että niissä saa oikeasti puhua juuri niitä asioita, mitä oman mielenpäällä on.
Aloituksessa kerrotaan että ryhmä voi ”tarjota turvallista, luottamuksellista ja hyväksyvää vertaistukea erilaisista hengellisistä taustoista tuleville seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen ihmisille.” ja ”…”ryhmässä saa jakaa ajatuksia hengellisyyteen ja omaan hengelliseen taustaan liittyen.”
Toisin sanoen, kun ei voi puhua siinä omassa hengellisessä yhteisössä kuin vähän tai ei lainkaan ja useat muut asian ympärillä ovat ei hengellisiä ryhmiä, niin pitäisikö kieltää näiltä ihmisiltä kaikki hengellinen puoli?
Aika julmaa.- Anonyymi
Jos ei synneistä luopuminen käy, voi liittyä evlut kirkkoon. Siellä ei syntejä ole.
 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei synneistä luopuminen käy, voi liittyä evlut kirkkoon. Siellä ei syntejä ole.
Me emme syyllistä syyttömiä ihmisiä. Se on SYNTIÄ. Ihmisen seksuaalisuus on luomisessa saatu Jumalan lahja. Me uskomme psalminkirjoittajan sanoin: joka oikeat syntinsä tunnustaa ja hylkää, hän saa armon.
Luterilainen kristitty Jumalan armosta Anonyymi kirjoitti:
En ole tavannut vielä synnitöntä ihmistä, joten aivan samalla tavalla kaikki uskovat ovat syntisiä.
- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
En ole tavannut vielä synnitöntä ihmistä, joten aivan samalla tavalla kaikki uskovat ovat syntisiä.
Ev.lut. kirkossa ei saarnata juuri synnin kahleista vapautumisen puolesta,
vaikka se olisi ihmisen parhaaksi, mutta se ei miellytä ja se häiritsee sellaisia, jotka eivät ole sisäistäneet kristinuskoa. Anonyymi kirjoitti:
vaikka se olisi ihmisen parhaaksi, mutta se ei miellytä ja se häiritsee sellaisia, jotka eivät ole sisäistäneet kristinuskoa.Niin, meidän tulee pyrkiä kohti hyvää ja yrittää karttaa syntiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
vaikka se olisi ihmisen parhaaksi, mutta se ei miellytä ja se häiritsee sellaisia, jotka eivät ole sisäistäneet kristinuskoa.Hes 33
"Kun kuulet sanan minun suustani, on sinun varoitettava heitä minun puolestani. Jos minä sanon jumalattomalle: jumalaton, sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen tiestänsä, niin se jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hes 33
"Kun kuulet sanan minun suustani, on sinun varoitettava heitä minun puolestani. Jos minä sanon jumalattomalle: jumalaton, sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen tiestänsä, niin se jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi".Niinpä minä varoitan sinua solvaamasta lähimmäisiäsi heidän seksuaalisuudestaan ja laillisista oikeuksistaan mennä avioliittoon. Minkä Jumala on pyhittänyt, sitä älä sinä sano epäpyhäksi.
Kristitty 
- Anonyymi
ArtoTTT
Kauas on menty.
24Sen vuoksi Jumala on jättänyt heidät mielihalujensa valtaan sellaiseen saastaisuuteen, että he keskinäisissä suhteissaan häpäisevät oman ruumiinsa.
.....
27ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan.
.....
32Vaikka he tietävät Jumalan säätäneen, että ne, jotka käyttäytyvät tällä tavoin, ovat ansainneet kuoleman, he toimivat itse näin, vieläpä osoittavat hyväksymistään, kun muut tekevät samoin.- Anonyymi
Miehet ovat siis luopuneet luonnollisesta yhteydestä vaimoonsa ja avioparilla on syttynyt pelkkä himo toisiinsa ilman lisääntymistarkoitusta.
Lisäksi miehet ovat harhautuneet harjoittamaan säädyttömyyttä keskenään saaden palkkansa.
Tollasiahan miehet ovat, eivät halua vastuuta isänä ja harjoitetaan seksiä vaimon luonnonvastaisiin yhteyksiin tai ehkäisyä käyttäen.
Vain miehille tarkoitetuissa tapahtumissa sitten pettävät vaimoaan toisten miesten kanssa.
Arvaapa, miltä nuo vain miehille tarkoitetut tapahtumat vaikuttavat vaimon näkökulmasta? - Anonyymi
Mistähän Paavali tuossa puhuu? Ei ainakaan nyt meidän puhumastamme asiasta. Vai kuuluuko lainauksesi ehkä siihen kun Paavali sanoo oman tietonsa olevan vajavaista? Avioliittoakaan ei Raamatussa tunneta eikä myöskään meidän tietämäämme ja tuntemaamme homoseksuaalisuutta.
 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miehet ovat siis luopuneet luonnollisesta yhteydestä vaimoonsa ja avioparilla on syttynyt pelkkä himo toisiinsa ilman lisääntymistarkoitusta.
Lisäksi miehet ovat harhautuneet harjoittamaan säädyttömyyttä keskenään saaden palkkansa.
Tollasiahan miehet ovat, eivät halua vastuuta isänä ja harjoitetaan seksiä vaimon luonnonvastaisiin yhteyksiin tai ehkäisyä käyttäen.
Vain miehille tarkoitetuissa tapahtumissa sitten pettävät vaimoaan toisten miesten kanssa.
Arvaapa, miltä nuo vain miehille tarkoitetut tapahtumat vaikuttavat vaimon näkökulmasta?Myös Roomalaiskirjeessä varoitellaan aviomiehistä jotka ovat vaihtaneet vaimonsa luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen ja sitten vielä pettäneet vaimoaan toisten miesten kanssa.
Ovatko kyseiset miehet aitouskovia jotka hengailevat ainoastaan miesten kanssa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistähän Paavali tuossa puhuu? Ei ainakaan nyt meidän puhumastamme asiasta. Vai kuuluuko lainauksesi ehkä siihen kun Paavali sanoo oman tietonsa olevan vajavaista? Avioliittoakaan ei Raamatussa tunneta eikä myöskään meidän tietämäämme ja tuntemaamme homoseksuaalisuutta.
Etkö ole koskaan lukenut Raamattua:
"Avioliittoakaan ei Raamatussa tunneta eikä myöskään meidän tietämäämme ja tuntemaamme homoseksuaalisuutta."
Hebr 13
" Avioliitto pidettäköön kunniassa kaikkien kesken, ja aviovuode saastuttamatonna; sillä haureelliset ja avionrikkojat Jumala tuomitsee".
Room 1
"6Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen; samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti." ”Kauas on menty.”
Tosiaan kauas olet mennyt. Kun tuossa varotetaan tuolloisista muista uskonnoista, etenkin niistä missä seksiä harrastettiin nuorten miesten kanssa, niin sinä muutat sisältöä.
Sanoma on, että on vain yksi Jumala eikä muita saa palvoa.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö ole koskaan lukenut Raamattua:
"Avioliittoakaan ei Raamatussa tunneta eikä myöskään meidän tietämäämme ja tuntemaamme homoseksuaalisuutta."
Hebr 13
" Avioliitto pidettäköön kunniassa kaikkien kesken, ja aviovuode saastuttamatonna; sillä haureelliset ja avionrikkojat Jumala tuomitsee".
Room 1
"6Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen; samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti."Raamatussa "avioliitto" ei olen meidän avioliittomme. Raamatussa ei vihitty ketään eikä koskaan ketään avioliittoon. Jos tuijotat yksittäisiin sanoihin etkä tunne kontekstia, et ymmärrä Raamattua. Raamatussa vaimo ja vaimot kuuluivat miehen omaisuuteen.
Paavali puhuu tuossa Roomalaiskirjeensä 1. luvussa valinnasta. Me tiedämme nyt ettei homoseksuaalisuutta valita. Kannattaisi siis miettiä tarkemmin mistä hän oikeasti puhuu. Hän kertoo myös toisaalla oman tietonsa olevan vajavaista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamatussa "avioliitto" ei olen meidän avioliittomme. Raamatussa ei vihitty ketään eikä koskaan ketään avioliittoon. Jos tuijotat yksittäisiin sanoihin etkä tunne kontekstia, et ymmärrä Raamattua. Raamatussa vaimo ja vaimot kuuluivat miehen omaisuuteen.
Paavali puhuu tuossa Roomalaiskirjeensä 1. luvussa valinnasta. Me tiedämme nyt ettei homoseksuaalisuutta valita. Kannattaisi siis miettiä tarkemmin mistä hän oikeasti puhuu. Hän kertoo myös toisaalla oman tietonsa olevan vajavaista.>> Raamatussa ei vihitty ketään eikä koskaan ketään avioliittoon. <<
Siis, kumpi sinä oikein olet, lintu vai kala?!
Jeesuksin kutsuttiin Kaanaaseen häihin. Ja kaikki tietävät että juutalaiset hääperinteet ovat ikivanhoja, joissa vihitään morsian ja sulhanen aviomieheksi ja aviovaimoksi chupan eli tettakatoksen alla.
Raamatussa on runsaasti avioliittoon liittyvää sanastoa Mooseksen kirjoista Ilmestykirjaan saakka. Jo 1. Moos. 29:27 mainitsee häät sanoilla: "Vietä hääviikko loppuun". 
 - Anonyymi
HYVÄ! Kirkkolaiva kääntyy hitaasti mutta varmasti.
- Anonyymi
Minä veikkaan, että se uppoaa sitä ennen.
 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei uppoa vaikka sitä sinä kovasti toivotkin.
 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on ajanut vain yhä useammin ja pahemmin karille.
Avioliitto-opin muutos olisi törmäys jäävuoreen. Anonyymi kirjoitti:
Miksi se "uppoasi"? Kuka se "upottaa"? Joku pienen pieni laitauskovainen hörhöryhmä, joka jakaa esim täällä videoita toisilleen. Noissa videoissa "yleisöä" saarnatilaisuuksissa ei koskaan näytetä koska sitä on niin vähän.
Tai sitten joku täysin uskonnolla päänsä sekoittanut saarnaa itsekseen ja kertoo omia kertomiaan "lakeja" ynnä kuvittelee että joku astelisi niiden mukaan. Olette te huvittavia. Kuten nyt vaikka tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=qt3rMphVVMw
https://www.youtube.com/shorts/1JYILvFUd5wAnonyymi kirjoitti:
Se on ajanut vain yhä useammin ja pahemmin karille.
Avioliitto-opin muutos olisi törmäys jäävuoreen.Mitä väliä sillä olisi jos teidän laitauskovien porukka lähtisi omille teilleen? Teitä kun on niin pirun vähän. Ynnä millä ihmeen "taloushartijoilla" te sitten maksaisitte pappien palkat, kirkkojen rakennukset ja ylläpidon? Ette millään...
- Anonyymi
Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:
Mitä väliä sillä olisi jos teidän laitauskovien porukka lähtisi omille teilleen? Teitä kun on niin pirun vähän. Ynnä millä ihmeen "taloushartijoilla" te sitten maksaisitte pappien palkat, kirkkojen rakennukset ja ylläpidon? Ette millään...
No tuohan on vain märkä päiväuni , että muka omilleen. Kenenkä kanssa nuo sopisivat olemaan , viimeinen n. 40 vuotta kirkossa ja pelkkää riitelyä.
 - Anonyymi
Miksi se "uppoasi"? Kuka se "upottaa"? Joku pienen pieni laitauskovainen hörhöryhmä, joka jakaa esim täällä videoita toisilleen. Noissa videoissa "yleisöä" saarnatilaisuuksissa ei koskaan näytetä koska sitä on niin vähän.
Tai sitten joku täysin uskonnolla päänsä sekoittanut saarnaa itsekseen ja kertoo omia kertomiaan "lakeja" ynnä kuvittelee että joku astelisi niiden mukaan. Olette te huvittavia. Kuten nyt vaikka tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=qt3rMphVVMw
https://www.youtube.com/shorts/1JYILvFUd5wKirkkolaivan uppoaminen tapahtuu siten, että se uppoaa kristinuskolle vieraitten uskomusten aallokkoon. Sen jälkeen se ei enää ole Jumalankaan silmissä kristillinen kirkko eikä Jumalan seuakunta, vaan jotain muuta.
 Anonyymi kirjoitti:
Kirkkolaivan uppoaminen tapahtuu siten, että se uppoaa kristinuskolle vieraitten uskomusten aallokkoon. Sen jälkeen se ei enää ole Jumalankaan silmissä kristillinen kirkko eikä Jumalan seuakunta, vaan jotain muuta.
No tuo on teidän laitauskovien näkemys, jota kannattaa noin 1,5 prosenttia väestöstä. On todella typerää kuvitella että teikäläisten pikku rähjäporukka saisi määrätä miten ja kuinka kaikkien muiden tulisi tässä maassa elää ja uskoa....
- Anonyymi
No tuo on teidän laitauskovien näkemys, jota kannattaa noin 1,5 prosenttia väestöstä. On todella typerää kuvitella että teikäläisten pikku rähjäporukka saisi määrätä miten ja kuinka kaikkien muiden tulisi tässä maassa elää ja uskoa....
Emme ole mitään rähjäporukkaa tai määrää muita. Me kerromme, mitä Raamatussa Jumala sanoo ja määrää. Ja Raamatullinen fakta on, että luopumus tapahtuu eli kristinusko sekoittuu kristinuskon ulkopuolisten uskomusten kanssa lopun aikana pahemman kerran. Arkikielellä sanottuna kirkkolaiva uppoaa. Meri on Raamatussa kansojen vertauskuva ja sinne kansan sekaanhan se juuri on uppoamassa.
 - Anonyymi
>> No tuo on teidän laitauskovien näkemys, jota kannattaa noin 1,5 prosenttia väestöstä. <<
Koitatko niinkuin väittää, että kirkko ja sen asiat kuuluisivat tavalliselle kansalle, siis esim. kaltaisellesi ateistille..? 😁
Kirkko, tai seurakunta, on kylläkin alkuperäisessä Raamatullisessa merkityksessään Jumalan ja Kristuksen seurakunta, eikä kansan tai ei-uskovien kirkko. Mutta jos (ja kun) kirkosta tulee kansan kirkko, kuten nyt nähdään tapahtuvan, niin ei se tietenkään mikään Jumalan kirkko silloin enää ole, jos kansa tai vaikka epäraamatulliset papit sitä ohjailevat mihin haluavat. 
 - Anonyymi
>> Yhden ryhmän syrjintä ja kiusaaminen on kuvottavaa. <<
Olen ihan samaa mieltä. Niin yhden kuin toisenkin ryhmän syrjintä ja kiusaaminen, kuten kristittyjen, jotka uskovat Raamatun sanaan.No kerros nyt mitä sellaista te ette enää saa tehdä mitä saitte tehdä Kekkosen aikana? Ynnä mikä on se laki, joka näin määrittää?
- Anonyymi
No kerros nyt mitä sellaista te ette enää saa tehdä mitä saitte tehdä Kekkosen aikana? Ynnä mikä on se laki, joka näin määrittää?
En ole lakipykälistä mitään puhunut. Mutta sorsiminen esim. uskonnon takia on kyllä laissakin kielletty.
Edes Suomessa emme saa kertoa enää vapaasti, mitä Raamattu opettaa. Voi tulla rangaistus. Ja keskustelupalstoilla pilkataan elämänkatsomustamme. Ylläpito ei aina edes julkaise kommenttia, kun on koittanut kertoa palstoilla Raamatun totuutta. Uskovat kertovat, että työpaikoilla ja kouluissa voi saada kiusaamista osakseen. Ulkomailla juuri eräs uskova pääsi hengestään, kertollessaan avoimesti mikrofonin takana näkemyksiään. Eikä se ole ainut tapaus, kun kristitty on päässyt hengestään. Jotkut ovat menneet vain tapansa mukaan seurakuntarakennukseen ja päässeet siellä hengestään jonkun ulkopuolisen toimesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole lakipykälistä mitään puhunut. Mutta sorsiminen esim. uskonnon takia on kyllä laissakin kielletty.
Edes Suomessa emme saa kertoa enää vapaasti, mitä Raamattu opettaa. Voi tulla rangaistus. Ja keskustelupalstoilla pilkataan elämänkatsomustamme. Ylläpito ei aina edes julkaise kommenttia, kun on koittanut kertoa palstoilla Raamatun totuutta. Uskovat kertovat, että työpaikoilla ja kouluissa voi saada kiusaamista osakseen. Ulkomailla juuri eräs uskova pääsi hengestään, kertollessaan avoimesti mikrofonin takana näkemyksiään. Eikä se ole ainut tapaus, kun kristitty on päässyt hengestään. Jotkut ovat menneet vain tapansa mukaan seurakuntarakennukseen ja päässeet siellä hengestään jonkun ulkopuolisen toimesta."No kerros nyt mitä sellaista te ette enää saa tehdä mitä saitte tehdä Kekkosen aikana? "
Tuota kannattaisi kysyä Päivi Räsäseltä. Hänellä on siitä ikäviä kokemuksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edes Suomessa emme saa kertoa enää vapaasti, mitä Raamattu opettaa. Voi tulla rangaistus. Ja keskustelupalstoilla pilkataan elämänkatsomustamme. Ylläpito ei aina edes julkaise kommenttia, kun on koittanut kertoa palstoilla Raamatun totuutta. Uskovat kertovat, että työpaikoilla ja kouluissa voi saada kiusaamista osakseen. Ulkomailla juuri eräs uskova pääsi hengestään, kertollessaan avoimesti mikrofonin takana näkemyksiään. Eikä se ole ainut tapaus, kun kristitty on päässyt hengestään. Jotkut ovat menneet vain tapansa mukaan seurakuntarakennukseen ja päässeet siellä hengestään jonkun ulkopuolisen toimesta.Uskovaisen elämänkatsomus Raamatun valossa Paavalin kristinuskon opilla, onkin mielenkiintoinen asia.
 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskovaisen elämänkatsomus Raamatun valossa Paavalin kristinuskon opilla, onkin mielenkiintoinen asia.
Viattoman, moraalia ja etiikkaa opettaneen, opettajan kidutuskuolema ja ruumiin syönti ja veren juontikin, kannibalistisella ihmissyöntiriitillä, on hieno toimitus, kun se vaan tehdään arvokkaassa ympäristössä.
 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viattoman, moraalia ja etiikkaa opettaneen, opettajan kidutuskuolema ja ruumiin syönti ja veren juontikin, kannibalistisella ihmissyöntiriitillä, on hieno toimitus, kun se vaan tehdään arvokkaassa ympäristössä.
Onko ongelmasi se ettet tiedä mikä Raamatussa on kirjaimellisesti ymmärrettävää ja mikä on symboliikkaan, vertauskuvaa ja mytologiaa?

”Anonyymi” 2025-09-13 17:39:46 kirjoitti:
”Kirkkolaivan uppoaminen tapahtuu siten, että se uppoaa kristinuskolle vieraitten uskomusten aallokkoon.”
Kun olen seurannut useamman vuoden etenkin tuolla Yhdysvalloissa leviäviä kristinuskon suuntia, niin sieltä tosiaan tulee kristinuskolle vieraitten uskomusten hyökyaaltoja.
”Anonyymi” 2025-09-13 17:37:00 kommentoi:
”Niin yhden kuin toisenkin ryhmän syrjintä ja kiusaaminen, kuten kristittyjen, jotka uskovat Raamatun sanaan.”
Niin, onkos joku estänyt, kieltänyt tai jopa halveksinut sitä, että voi keskenään perustaa vertaistensa ryhmä ja siinä vaikka itkeä sitä, miksi muut kristityt eivät aina ole kanssanne eri mieltä.- Anonyymi
Totta: "Kun olen seurannut useamman vuoden etenkin tuolla Yhdysvalloissa leviäviä kristinuskon suuntia, niin sieltä tosiaan tulee kristinuskolle vieraitten uskomusten hyökyaaltoja."
Kaikenmaailman DEI-vouhotukset ja Woketukset ja interseksuaaliset femininismit ovat Raamatulle vieraita oppeja. Mutta niistäkin on Raamatussa ennustettu:
2. Piet 2
" Sillä he puhuvat pöyhkeitä turhuuden sanoja ja viekoittelevat lihan himoissa irstauksilla niitä, jotka tuskin ovat päässeet eksyksissä vaeltavia pakoon, ja lupaavat heille vapautta, vaikka itse ovat turmeluksen orjia; sillä kenen voittama joku on, sen orja hän on." Anonyymi kirjoitti:
Totta: "Kun olen seurannut useamman vuoden etenkin tuolla Yhdysvalloissa leviäviä kristinuskon suuntia, niin sieltä tosiaan tulee kristinuskolle vieraitten uskomusten hyökyaaltoja."
Kaikenmaailman DEI-vouhotukset ja Woketukset ja interseksuaaliset femininismit ovat Raamatulle vieraita oppeja. Mutta niistäkin on Raamatussa ennustettu:
2. Piet 2
" Sillä he puhuvat pöyhkeitä turhuuden sanoja ja viekoittelevat lihan himoissa irstauksilla niitä, jotka tuskin ovat päässeet eksyksissä vaeltavia pakoon, ja lupaavat heille vapautta, vaikka itse ovat turmeluksen orjia; sillä kenen voittama joku on, sen orja hän on."No, sinulle on näemmä uponnut tuo outo uskonto.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour
(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa1275279Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu
Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu1894986"Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana
Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste853464Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä
Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa1082998Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta
Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan252341Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?
Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua2371771- 1081354
 Toivottavasti odotat minua
Koitan järjestellä asiani niin, että voin olla kanssasi. On valtava ikävä sinua.821335Hurraa! Oon vihdoin vapaa J:stä
Poistin numerosi, poistin chattimme. En halua sua enää enkä odota sulta mitään.1391055Huomenta naiselle
Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.741030