Veneily - merivesijäähdytys vs. makeavesijäähdytys

Anonyymi-ap

Moikka.

Aloitteleva veneilijä kysyy tyhmiä ja tarvitsee apua. Meillä mäkki meren rannalla ja olen hankkimassa pientä moottorivenettä (Buster tms). Monissa perämoottoreissa on mainittu joko merivesi- tai makeavesijäähdytys, mutta googlettaessa löytyy aiheesta paljon erilaisia vastauksia. Voinko siis ostaa moottorin merikäyttöön jossa mainittu "makeavesijäähdytys"? Ilmeisesti kyseessä on jonkinlainen suljettu kierto jäähdytysvedelle? Viitsisikö joku asiaa oikeasti tunteva jeesata? Eli voinko merellä veneilyyn ostaa vain merivesijäähdytteisen moottorin vai toimiiko mikä tahansa minun käytössäni?

4

177

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minun piti oikein käydä netistä katsomassa, miten tuollaiseen kysymykseen on siellä vastattu.
      Aluksi ajattelin, että aloittaja on ns. vitsimies kun tuollaisia kyselee, mutta netin puolelta käy ilmi, että tuo asia ei todellakaan näytä olevan kaikille selvä.

      Koska itse olen aloittanut veneilyt jo äidin masun puolella ja jatkanut harrastusta yli 70 vuotta, niin en meinaa osata asettua aloittelevan veneilijän asemaan.

      Yksinkertaisin jäähdytys ratkaisu (paitsi ilmajäähdytys) on merivesijäähdytys.
      Siinä pumppu pumppaa veneen alta tai perämoottorin perän kautta sieltä ympäriltä olevaa vettä moottorin lohkoon.
      Se vesi palaa pakoputken kautta takaisin sinne mistä se otettiin.
      Huomaa, tuossa edellä ei mainittu missä se vene seilasi. Se voisi kellua esim. uima-altaassa, järvessä tai meressä.

      Jos aloituksesi mukaisesti aiot hankkia sinne mökille tavallisen pikku perämoottorin siihen sopivaan veneeseen, niin tuo edellä kuvattu jäähdytys systeemi on juuri sellainen minkä tulet saamaan.
      Kaikissa perämoottoreissa on merivesijäähdytys. Joitakin harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta.

      Makeavesijäähdytys on samanlainen kuin normiautossa. Siellä lohkossa kiertää glykoliseos, jota jäähdytetään lämmönvaihtimen sisällä kiertävällä ns. raakavedellä, joka pumpataan sinne veneen alta kuten edellä mainitussa ”merivesijäähdytyksessä”
      Tätä systeemiä käytetään yleensä sisämoottoreissa ja sisäperämoottoreissa.
      Tämä järjestelmä on pitkäikäisempi, sillä tuo raakavesi käy vain lämmönvaihtimessa.
      Moottorin lohko ei näe tuota raakavettä koskaan, joten se ei sitä moottoria syövytä.
      Tuo raakavesi voi tarkoittaa kaivovettä, jokivettä, järvivettä tai merivettä.

      Talvea varten seisontaan laitettaessa perämoottori on helpoin - kaikki vesi valuu sieltä pois kun perä nostetaan pois vedestä.

      Sisämoottorien tai sisäperämoottorien kanssa on oltava todella huolellinen.
      Esimerkiksi pienessä Volvo Penta merivesijäähdytteisessä sisämoottorissa jää ”merivesi” sinne lohkoon seisomaan.
      Kun talviglykolit pumpataan moottoriin, niin termostaatti täytyy ottaa siksi aikaa irti, jotta glykoli leviää sinne lohkoon ja täyttää sen. Siellä se seisoo talven ja suojaa lohkoa korroosiolta.

      Isommissa makeavesijäähdytteisissä VP pumpataan glykoliseos sinne lämmönvaihdin linjaan, josta se leviää väljäähdyttimeen ja öljyn jäähdyttimeen.

      Talviseisontaan pano-ohjeet täytyy aina lukea tarkkaan jokaisen moottorin omasta ohjekirjasta, jotta vältytään kalliiksi tulevilta ongelmilta.

      • Anonyymi

        Kiitos selkeästä vastauksesta. Ummikko on tosiaan aika hukassa aiempia keskusteluja lukiessa kun tuntuu että vastaajat toisensa perään kumoavat, kyseenalaistavat tai väittelevät keskenään ja selkeän vastauksen saaminen jääkin vähemmälle huomiolle.

        Asiasta vielä ymmärtämättömälle nämä termitkään eivät tosiaan aukea niin helposti, sillä helposti saa kuvan että "makeanveden" moottoria ei voisi merivedessä käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos selkeästä vastauksesta. Ummikko on tosiaan aika hukassa aiempia keskusteluja lukiessa kun tuntuu että vastaajat toisensa perään kumoavat, kyseenalaistavat tai väittelevät keskenään ja selkeän vastauksen saaminen jääkin vähemmälle huomiolle.

        Asiasta vielä ymmärtämättömälle nämä termitkään eivät tosiaan aukea niin helposti, sillä helposti saa kuvan että "makeanveden" moottoria ei voisi merivedessä käyttää.

        joissain harvoissa sähkömoottoreissa kai on mainittu että merivedessä ei sopisi käyttää mutta muuten ihan sama, järvi tai meri. Joku ikäkulussa moottorissa jäähdytysvesikanavassa voi olla syöpymää enemmän kuin vaikka järvessä pidetyssä, mutta jos kone on suht uusi ja sinkinpalanen paikallaan niin tuskin törmäät isoihin korroosioihin etenkin kun Suomen merivesi on vähäsuolaista. Sellainen juttu on että perätuuppareita on ollut tapana ajaa hetken makeavesipaljussa jotta tuo suolapitoisuus jäähdytyskanavissa entisestään laskee. Ja tosiaan, se pieni sinkkkianodi (vai katodi?) , sellaisen voi vaihtaa. Se syöpyy moottorinosien puolesta epäjalompana metallina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joissain harvoissa sähkömoottoreissa kai on mainittu että merivedessä ei sopisi käyttää mutta muuten ihan sama, järvi tai meri. Joku ikäkulussa moottorissa jäähdytysvesikanavassa voi olla syöpymää enemmän kuin vaikka järvessä pidetyssä, mutta jos kone on suht uusi ja sinkinpalanen paikallaan niin tuskin törmäät isoihin korroosioihin etenkin kun Suomen merivesi on vähäsuolaista. Sellainen juttu on että perätuuppareita on ollut tapana ajaa hetken makeavesipaljussa jotta tuo suolapitoisuus jäähdytyskanavissa entisestään laskee. Ja tosiaan, se pieni sinkkkianodi (vai katodi?) , sellaisen voi vaihtaa. Se syöpyy moottorinosien puolesta epäjalompana metallina.

        Tuo mainitsemasi huuhtelu vesijohtovedellä kauden jälkeen on hyvä tehdä, vaikka meidän rannikoilla oleva ns. murtovesi ei ole pahiten syövyttävää.

        Se sinkkianodi on tärkeä tarkastaa joka vuosi, jos meressä pitää. Järville suositellaan magnesiumanodia.

        Tuohon kysymysmerkki kohtaan sen verran, että sinkki on arkikielellä ”uhrimetalli”.
        Tuo tarkoittaa, että sinkki sijaitsee metallilistan loppupäässä ja antaa siten ensimmäisten joukossa periksi kun olosuhteet ovat otolliset galvaaniselle korroosiolle.
        Merivesi on sähköä johtava neste, joten eri metallit alkavat luovuttamaan elektroneja.
        Anodi on epäjalo metalli ja kulta ja hopea ovat jaloja metalleja eli katodeja noin karkeasti rymiteltynä.

        Käytännössä tuo tarkoittaa, että alumiini on jalompaa kuin sinkki ja siten sinkki luovuttaa elektroneja elektrolyyttiliuokseen ( tässä tapauksessa meriveteen) joten alumiini ei silloin itse tarvitse niitä luovuttaa ja siten pysyy syöpymättä.

        Olen nähnyt kuvan Floridalaisessa satamassa olevasta perämoottorin vedessä seisovasta perästä, jonka sinkit eivät olleet kunnossa.
        Kämmenen kokoisesta reiästä näkyi vaihteisto aivan selvästi.
        Tuo valtameren vesi on melkein kuin akkuhappo. Siinä galvaanisen jännitesarjan alapäässä sijaitsevat metallit luovuttavat elektroneja supernopeudella eli syöpyvät nopeasti.

        Näistä ja muistakin veneen sähköistä on olemassa hyvä opas.
        Se on nimeltään Sähkö ja Vene. STEK on sen tuottanut ja se löytyy netistä ilmaiseksi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      225
      5931
    2. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

      On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      114
      5789
    3. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

      Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      216
      4842
    4. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

      voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      61
      4138
    5. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      68
      4067
    6. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      11
      3743
    7. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

      ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      32
      3638
    8. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

      (Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      21
      3399
    9. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

      Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      29
      1823
    10. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

      Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      40
      1730
    Aihe