Pyöräilijät ja jalankulkijat erilleen!

Anonyymi-ap

"Lähdin kävelylle kevyen liikenteen väylää pitkin, vasenta reunaa. Vastaan tuli pyöräilijä vauhdilla alamäestä, enkä sekunnissa enää ehtinyt väistää. Törmäys oli väistämätön: häneltä murtui nenä, minä selvisin mustelmilla.

Tilanne konkretisoi, kuinka vaarallista on, kun jalankulkijat ja pyöräilijät pakotetaan samaan väylään. Tanskan malliin ne olisi syytä erottaa – ennen kuin sattuu pahempaa."

39

356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mistä tuo sitaatti on?

    • Anonyymi

      Mikäli väylä oli merkitty yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävän liikennemerkillä niin jalankulkija saa kulkea joko oikeassa tai vasemmassa reunassa.

      Suomen lain mukaan pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila tiellä!

      Se ei tainnut toteutua?

      Suomessa on monissa kaupungeissa tehty erilliset pyörätiet ja jalkakäytävät, mutta kaikki pitäisi muuttaa erillisiksi eli ei yhdistettyjä väyliä.

      Monet pyörätiet ovat yksisuuntaisia, mutta pyöräilijät eivät näytä niistä tykkäävän, kun saattaa tulla kiertämistä mennessä kadun toiselle puolen. Myös autoilijat joutuvat kiertämään, sillä eiväthän he pääse jokaisesta risteyksestä kääntymään vasemmalle.

      • Anonyymi

        No mietin tuota 'jalankukulkija saa kulkea joko oikeassa tai vasemmassa reunassa' -juttua juurikin - olen keskustelun aloittaja - koska paikalle saapunut poliisi - yhdessä pelastustoimen kanssa, ääneen mietti sitä että keskikohdalla oli katkoviiva ja suuntaviivat ohjaamassa menevän liikenteen oikealle ja tulevan vasemmalle. Poliisi sitä mietti, ja totesi että jalankulkija saa kulkea joko oikeassa tai vasemmassa reaunassa. No, jos olisin kulkenut oikeassa reunassa, menossa 'kotiinpäin', se olisi ollut moukarinisku selkään.. silloin se olisi tullut 'selän takaa'. Pyöräilijä kun ei todellakaan katsonut eteensä.

        Pyöräilijän vauhdin ollessa 20 km h, jalankulkijan 5 km h, kohtaamisnopeus on n. 7 m/s. Tajusin n. 5-7 metrin päässä pyöräilijästä, että pyöräilijä ei väistä - ihmisen reaktioaika 0,7 - 1,2 s, ollessani 64 v, en todellakaan pysty formulakuskin reaktioaikoihin. Pam.

        Eli, hyppäänkö ojaan jatkossa aina kun pyöräilijä on 20 m päässä? Kysymys on vain puoliksi vitsi, olisi voinut käydä pahemmin - nyt pyöräilijältä murtui vain nenän. 'Vain'.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mietin tuota 'jalankukulkija saa kulkea joko oikeassa tai vasemmassa reunassa' -juttua juurikin - olen keskustelun aloittaja - koska paikalle saapunut poliisi - yhdessä pelastustoimen kanssa, ääneen mietti sitä että keskikohdalla oli katkoviiva ja suuntaviivat ohjaamassa menevän liikenteen oikealle ja tulevan vasemmalle. Poliisi sitä mietti, ja totesi että jalankulkija saa kulkea joko oikeassa tai vasemmassa reaunassa. No, jos olisin kulkenut oikeassa reunassa, menossa 'kotiinpäin', se olisi ollut moukarinisku selkään.. silloin se olisi tullut 'selän takaa'. Pyöräilijä kun ei todellakaan katsonut eteensä.

        Pyöräilijän vauhdin ollessa 20 km h, jalankulkijan 5 km h, kohtaamisnopeus on n. 7 m/s. Tajusin n. 5-7 metrin päässä pyöräilijästä, että pyöräilijä ei väistä - ihmisen reaktioaika 0,7 - 1,2 s, ollessani 64 v, en todellakaan pysty formulakuskin reaktioaikoihin. Pam.

        Eli, hyppäänkö ojaan jatkossa aina kun pyöräilijä on 20 m päässä? Kysymys on vain puoliksi vitsi, olisi voinut käydä pahemmin - nyt pyöräilijältä murtui vain nenän. 'Vain'.

        Tanskan malli. Ei siellä katutila sen leveämpi ole, kuin suomessa - mutta homma on saatu pelaamaan siten, että pyöräiljät käyttävät kadun oikeanpuoleista reunaa - heille on erotettu kaista, alle metri, ja sitten on jalkakäytävä. Jalkakäytävillä siellä ei ajeta. Ehdoton no - no. Jalkakäytävillä saa taluttaa pyörää, mutta jalkakäytävällä, tai tien vasemmassa pyöräilykaistassa (väärässä ajosuunnassa) ei saa ajaa.

        No, Tanska onkin pyöräilyn mallimaa. Mutta mitäs me, finskit, heiltä neuvoa kysymään.. mehän otimme nuo kevyenliikenteen jalankulkijat ja pyöräilijät yhdistävän mallin DDR:stä.. I rest my case.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mietin tuota 'jalankukulkija saa kulkea joko oikeassa tai vasemmassa reunassa' -juttua juurikin - olen keskustelun aloittaja - koska paikalle saapunut poliisi - yhdessä pelastustoimen kanssa, ääneen mietti sitä että keskikohdalla oli katkoviiva ja suuntaviivat ohjaamassa menevän liikenteen oikealle ja tulevan vasemmalle. Poliisi sitä mietti, ja totesi että jalankulkija saa kulkea joko oikeassa tai vasemmassa reaunassa. No, jos olisin kulkenut oikeassa reunassa, menossa 'kotiinpäin', se olisi ollut moukarinisku selkään.. silloin se olisi tullut 'selän takaa'. Pyöräilijä kun ei todellakaan katsonut eteensä.

        Pyöräilijän vauhdin ollessa 20 km h, jalankulkijan 5 km h, kohtaamisnopeus on n. 7 m/s. Tajusin n. 5-7 metrin päässä pyöräilijästä, että pyöräilijä ei väistä - ihmisen reaktioaika 0,7 - 1,2 s, ollessani 64 v, en todellakaan pysty formulakuskin reaktioaikoihin. Pam.

        Eli, hyppäänkö ojaan jatkossa aina kun pyöräilijä on 20 m päässä? Kysymys on vain puoliksi vitsi, olisi voinut käydä pahemmin - nyt pyöräilijältä murtui vain nenän. 'Vain'.

        Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä eli sillä liikennemerkillä merkitty väylä:

        - mikäli asfaltissa on katkokeskiviiva niin se erottaa pyöräiljöille kulkusuunnat toisistaan (vrt ajorata).

        - oliko mainitsemasi suuntaviivat maalattu asfaltiin vai lisäkilpenä yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän liikennemerkissä?

        - Liikennemerkin yhteydessä lisäkilpenä olevat nuolet kertovat pyöräilijöille, että siinä on kaksisuuntainen pyörätie. Silloin jalankulkija saa kulkea väylällä oikealla tai vasemmalla

        - Jos katkokeskiviiva ja asfaltiin maalattu kulkusuuntaviivat niin silloin tulisi kulkea sen mukaan


        Polkupyörä on Suomen lain mukaan ajoneuvo!

        Pyöräilijöillä ei ole päälleajo-oikeutta!

        Pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila tiellä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä eli sillä liikennemerkillä merkitty väylä:

        - mikäli asfaltissa on katkokeskiviiva niin se erottaa pyöräiljöille kulkusuunnat toisistaan (vrt ajorata).

        - oliko mainitsemasi suuntaviivat maalattu asfaltiin vai lisäkilpenä yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän liikennemerkissä?

        - Liikennemerkin yhteydessä lisäkilpenä olevat nuolet kertovat pyöräilijöille, että siinä on kaksisuuntainen pyörätie. Silloin jalankulkija saa kulkea väylällä oikealla tai vasemmalla

        - Jos katkokeskiviiva ja asfaltiin maalattu kulkusuuntaviivat niin silloin tulisi kulkea sen mukaan


        Polkupyörä on Suomen lain mukaan ajoneuvo!

        Pyöräilijöillä ei ole päälleajo-oikeutta!

        Pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila tiellä!

        Jalankulkijan tulee antaa pyöräilijälle tarpeeksi tilaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijan tulee antaa pyöräilijälle tarpeeksi tilaa.

        Ja autoilijoille...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja autoilijoille...

        Mihin autoilijat tarvitsee tilaa yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä eli sillä liikennemerkillä merkitty väylä:

        - mikäli asfaltissa on katkokeskiviiva niin se erottaa pyöräiljöille kulkusuunnat toisistaan (vrt ajorata).

        - oliko mainitsemasi suuntaviivat maalattu asfaltiin vai lisäkilpenä yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän liikennemerkissä?

        - Liikennemerkin yhteydessä lisäkilpenä olevat nuolet kertovat pyöräilijöille, että siinä on kaksisuuntainen pyörätie. Silloin jalankulkija saa kulkea väylällä oikealla tai vasemmalla

        - Jos katkokeskiviiva ja asfaltiin maalattu kulkusuuntaviivat niin silloin tulisi kulkea sen mukaan


        Polkupyörä on Suomen lain mukaan ajoneuvo!

        Pyöräilijöillä ei ole päälleajo-oikeutta!

        Pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila tiellä!

        Ei pidä paikkansa Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä tyyppisellä väylällä ei ole erottelua. Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain väylä sen sijaan erottelee pyöräilijät ja jalankulkijat omille puolille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkansa Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä tyyppisellä väylällä ei ole erottelua. Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain väylä sen sijaan erottelee pyöräilijät ja jalankulkijat omille puolille.

        Taitaa maalaisella on ongelmia luetun ymmärtämisessä?

        "Ei pidä paikkansa Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä tyyppisellä väylällä ei ole erottelua."

        Missään aikaisemmassa kirjoituksessa ei ollut kirjoitettu, että pyöräilijät ja jalankulkijat erotellaan omille puolille!

        Suomen yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä voidaan käyttää myös katkoviivaa keskellä, joka erottaa kulkusuunnat, siis kulkusuunnat toisistaan, samalla tavalla kuin ajoradalla.

        Silloin pyöräilijä ajaa omassa kulkusuunnassa katkoviivan oikealla puolella. Ymmärrätkö?

        Jalankulkija saa kulkea väylän reunassa joko oikealla tai vasemmalla. Siis huomioiden koko väylä, väylän reunassa. Ymmärrätkö?

        Mikäli katkoviivan lisäksi on asfalttiin maalattu kulkusuuntaa osoittavat nuolet, niin silloin niin pyöräilijät sekä jalankulkijat kulkevat katkoviivan oikealla puolella . Eli suomeksi kaikilla on oikean puoleinen liikenne! Ymmärrätkö?

        Ajoradalla siellä missä autot ajavat; sielläkin on katkoviivaa ja ehkä nuolet, jotka kertovat mihin siltä kaistalta saa mennä/kääntyä. Ymmärrätkö?

        Jos vieläkin on vaikeuksia niin kannattaa ota paperi ja piirtää siihen väylä; ilman keskiviivaa, keskiviivalla ja keskiviivalla ja kulkusuuntanuolilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa maalaisella on ongelmia luetun ymmärtämisessä?

        "Ei pidä paikkansa Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä tyyppisellä väylällä ei ole erottelua."

        Missään aikaisemmassa kirjoituksessa ei ollut kirjoitettu, että pyöräilijät ja jalankulkijat erotellaan omille puolille!

        Suomen yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä voidaan käyttää myös katkoviivaa keskellä, joka erottaa kulkusuunnat, siis kulkusuunnat toisistaan, samalla tavalla kuin ajoradalla.

        Silloin pyöräilijä ajaa omassa kulkusuunnassa katkoviivan oikealla puolella. Ymmärrätkö?

        Jalankulkija saa kulkea väylän reunassa joko oikealla tai vasemmalla. Siis huomioiden koko väylä, väylän reunassa. Ymmärrätkö?

        Mikäli katkoviivan lisäksi on asfalttiin maalattu kulkusuuntaa osoittavat nuolet, niin silloin niin pyöräilijät sekä jalankulkijat kulkevat katkoviivan oikealla puolella . Eli suomeksi kaikilla on oikean puoleinen liikenne! Ymmärrätkö?

        Ajoradalla siellä missä autot ajavat; sielläkin on katkoviivaa ja ehkä nuolet, jotka kertovat mihin siltä kaistalta saa mennä/kääntyä. Ymmärrätkö?

        Jos vieläkin on vaikeuksia niin kannattaa ota paperi ja piirtää siihen väylä; ilman keskiviivaa, keskiviivalla ja keskiviivalla ja kulkusuuntanuolilla.

        Juu, maalainen ei ole koskaan nähnyt moista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tanskan malli. Ei siellä katutila sen leveämpi ole, kuin suomessa - mutta homma on saatu pelaamaan siten, että pyöräiljät käyttävät kadun oikeanpuoleista reunaa - heille on erotettu kaista, alle metri, ja sitten on jalkakäytävä. Jalkakäytävillä siellä ei ajeta. Ehdoton no - no. Jalkakäytävillä saa taluttaa pyörää, mutta jalkakäytävällä, tai tien vasemmassa pyöräilykaistassa (väärässä ajosuunnassa) ei saa ajaa.

        No, Tanska onkin pyöräilyn mallimaa. Mutta mitäs me, finskit, heiltä neuvoa kysymään.. mehän otimme nuo kevyenliikenteen jalankulkijat ja pyöräilijät yhdistävän mallin DDR:stä.. I rest my case.

        Ei Keski-euroopassakaan pahemmin ajeta pyörällä jalkakäytävällä vaan pyörätiellä tai ajoradalla. Siellä on lomaillessa mukavaa, kun ei tarvitse pelätä jalkakäytävällä ajavia pyöräilijöitä ja skuuttaajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Keski-euroopassakaan pahemmin ajeta pyörällä jalkakäytävällä vaan pyörätiellä tai ajoradalla. Siellä on lomaillessa mukavaa, kun ei tarvitse pelätä jalkakäytävällä ajavia pyöräilijöitä ja skuuttaajia.

        Ja autoilijat osaavat ohittaa pyöräilijät tarpeeksi etäältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja autoilijat osaavat ohittaa pyöräilijät tarpeeksi etäältä.

        Suomessa pyöräilijät ja skuuttaajat (max 25 km/H) eivät osaa ohittaa jalankulkijaa tarpeeksi etäältä!

        Suomen laissa on pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.

        Turvallinen tila ei ole "hihaa hipoen" vaan huomattavasti kauempaa pitää ohittaa.

        Pyöräilijöiden tulisi itse opetella ohittamaan jalankulkijat etäältä, jotta voitte vaatia muilta samaa.

        Ed. mainittuihin skuutteihin sovelletaan Suomessa pyöräilijän liikennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa pyöräilijät ja skuuttaajat (max 25 km/H) eivät osaa ohittaa jalankulkijaa tarpeeksi etäältä!

        Suomen laissa on pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.

        Turvallinen tila ei ole "hihaa hipoen" vaan huomattavasti kauempaa pitää ohittaa.

        Pyöräilijöiden tulisi itse opetella ohittamaan jalankulkijat etäältä, jotta voitte vaatia muilta samaa.

        Ed. mainittuihin skuutteihin sovelletaan Suomessa pyöräilijän liikennesääntöjä.

        Hyvin osaavat. Jos itse joudut koko ajan tilanteisiin, jossa eivät ohita tarpeeksi etäältä, niin syy lienee siinä, että hoipertelet miten sattuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin osaavat. Jos itse joudut koko ajan tilanteisiin, jossa eivät ohita tarpeeksi etäältä, niin syy lienee siinä, että hoipertelet miten sattuu.

        Henkilö, joka ei tiedä mitään todellisesta elämästä "neljän seinän ulkopuolella", taasen kommentoi asioista, vaikka ei tiedän niistä mitään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin osaavat. Jos itse joudut koko ajan tilanteisiin, jossa eivät ohita tarpeeksi etäältä, niin syy lienee siinä, että hoipertelet miten sattuu.

        Eikös silloin pyöräilijän kuulu olla erityisen varovainen ja ottaa vauhti pois ja jättä tupla väli ohitettavaan.
        Näinhän autoilijoillekkin hoetaan koko ajan, siis varo heikompaa, luovu omista oikeuksistaan jne.
        Aivan samoja asioita mitä pyöräilijät paasaa autoilijoille, vai eikö se tunnukkaan mukavalta kun itse on se joka joutuu luopumaan oikeuksista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös silloin pyöräilijän kuulu olla erityisen varovainen ja ottaa vauhti pois ja jättä tupla väli ohitettavaan.
        Näinhän autoilijoillekkin hoetaan koko ajan, siis varo heikompaa, luovu omista oikeuksistaan jne.
        Aivan samoja asioita mitä pyöräilijät paasaa autoilijoille, vai eikö se tunnukkaan mukavalta kun itse on se joka joutuu luopumaan oikeuksista?

        Polkupyörä on ajoneuvo. Pyöräiljän tulee jättää turvallinen tila tiellä ohittaessaan jalankulkijan.

        Näin voi käydä ellei pyöräilijä noudata liikenteessä hänelle kuuluvia liikennesääntöjä ja ohjeita:

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyorailija-tormasi-hiprakassa-kavelijaan-aiheuttaen-vakavan-aivovamman-ei-pysty-syomaan-ilman-apua/6118582

        Mm. Helsingin pyöräilijät ovat ajamassa asiaa, että autoilijoiden tulisi jättää 1,5 m väli ajoradalla ohittaessaan pyöräilijän!

        Kuinka moni pyöräilijä jättää jalankulkijan ohittaessaan edes 50 cm tilan?


    • Anonyymi

      Ei kai tuo nyt mitän erikoista ole kun pyöräilijät ovat tottuneet ajamaan miten haluavat väistämissäännöistä ja huolellisuusvelvoitteesta mitään välittämättä.
      Aika ajoin otetaan mittaa myös autoista ja testataan että väistävätkö kaikki autot joilla on etuajo-oikeus.

      • Anonyymi

        Ei noin kannata pyöräillä. Opettele pyöräilemään paremmin.


      • Anonyymi

        Monesti on epäilty, että pyörähomoliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!

        Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö, ja sen on todistettu olevan terroristijärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.

        Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.

        Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monesti on epäilty, että pyörähomoliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!

        Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö, ja sen on todistettu olevan terroristijärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.

        Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.

        Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.

        Yksi höppänä epäilee, ei kukaan muu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monesti on epäilty, että pyörähomoliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!

        Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö, ja sen on todistettu olevan terroristijärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.

        Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.

        Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.

        Aika kärjistetty kuva pyöräpersliitosta. Totta kuitenkin on, että pyöräliitto on yksi kovimmista lobbaajista kun suunnitellaan muutoksia tieliikenteen lainsäädäntöön. Monet suorastaan järjenvastaiset hullutukset, kuten pyörätien jatke, terrorismin edistäminen, vastavirtaan pyöräily ja nyt kovan kritiikin kohteeksi joutunut etuajo-oikeuden osoittaminen ajoradan rakenteellisella korotuksella, ovat pyöräliiton lobbauksen seurauksia. Kun tutustuu ko. liiton tavoitteisiin, ovat ne aika puistattavia. Toivoa sopii, että lainsäätäjillä riittää järkeä ja he kestävät kovan painostuksen alla ja liikennesäännöt muotoillaan siten, että ne ovat tasapuolisia kaikille ja ne oikeasti lisäisivät liikenteen turvallisuutta. Pyöräliiton tavoitteissa huokuu enemmänkin ideologinen lähestymistapa kuin tavoitteet parantaa liikenneturvallisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika kärjistetty kuva pyöräpersliitosta. Totta kuitenkin on, että pyöräliitto on yksi kovimmista lobbaajista kun suunnitellaan muutoksia tieliikenteen lainsäädäntöön. Monet suorastaan järjenvastaiset hullutukset, kuten pyörätien jatke, terrorismin edistäminen, vastavirtaan pyöräily ja nyt kovan kritiikin kohteeksi joutunut etuajo-oikeuden osoittaminen ajoradan rakenteellisella korotuksella, ovat pyöräliiton lobbauksen seurauksia. Kun tutustuu ko. liiton tavoitteisiin, ovat ne aika puistattavia. Toivoa sopii, että lainsäätäjillä riittää järkeä ja he kestävät kovan painostuksen alla ja liikennesäännöt muotoillaan siten, että ne ovat tasapuolisia kaikille ja ne oikeasti lisäisivät liikenteen turvallisuutta. Pyöräliiton tavoitteissa huokuu enemmänkin ideologinen lähestymistapa kuin tavoitteet parantaa liikenneturvallisuutta.

        https://pyoraliitto.fi/

        Miten ihkua.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, sinusta joka ihailet terroristijärjestöä.

        Luulotauti on pahimpia tauteja. Lääkkeitä ei oikien löydy.


    • Anonyymi

      Tieliikennelaki velvoittaa ajoneuvon kuljettajia ajamaan tilanteisiin sopivalla nopeudella. Ei valitettavasti toteudu kaikkien pyöräilijöiden osalta. Työmatkaohjus ei suostu liikennesääntöjä ja tieliikennelakia noudattamaan, vaan on pakko päästä ajamaan sen, mikä reisistä lähtee.

      • Anonyymi

        Tässä muutama esimerkki tapauksista, joissa pyöräilijä, ajoneuvon kuljettajana, ei ajanut sopivalla nopeudella, ei huomioinut jalankulkijaa jne. Tärkeintä oli, että pyöräilijä itse tekee "työmatkalla" uuden ennätyksen!

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/naisen-tyomatka-paattyi-25-metrin-jalkeen-tehohoitoa-vaatineisiin-vammoihin-paalle-ajanut-pyorailija-syytteli-uhria-pensaita-ja-kaupunkia/8820386
        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyorailija-tormasi-hiprakassa-kavelijaan-aiheuttaen-vakavan-aivovamman-ei-pysty-syomaan-ilman-apua/6118582


    • Anonyymi

      Sellaisiakin kevyen liikenteen väyliä on joissa ajorataa ei erota muu kuin kivetys. Eli autot menee siis kylkeä viistäen, niin itse en ainakaan kävele sillä puolella koskaan. Monet vaatii, että lakia pitäisi muuttaa niin, että olisi pakko kävellä rekan vieressä. Ei ymmärretä, että kaikki väylät ei ole ihan niin moderneja, että auton ja ihmisen väliin jää jokin puistikko.

      • Anonyymi

        Voisitko laittaa maps kuvan tuollaisesta kevyenliikenteen väylästä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaisia, jossa on vain tuo kanttikivi ajoradan ja "kevyenliikenteen väylän" välissä, on vaikka kuinka paljon olemassa.

        https://maps.app.goo.gl/AGuw8tF4Tv7RPjFe7

        Iso osa jalkakäytävistä taajamissa, ovat myös samanlaisia, että on vain tuo kanttikivi/reunakiveys olemassa.

        Lähes kaikki ovat niitä eli missä on vain kanttikivi ajoradan ja jalkakäytävän, yhdistetyn pyöräntien ja jalkakäytävän, pyörätien tai yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän välissä.

        Jalankulkijana on usein mahdollista valita, väylästä riippuen, se reuna mikä on kauempana ajoradan reunasta.

        Pyöräilijänä myös, jos pyörätie on molemmilla puolin tietä.

        Harvassa paikassa on niin paljon tilaa, että siihen väliin saisi istutettua puita/pensaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://maps.app.goo.gl/PZrrsHyeRT6Esyj56?g_st=ac

        Aloittajan viestissä pyöräilijä on ehdottomasti syyllinen mielestäni. Ei siitä epäilystäkään, mutta kuka haluaa esimerkiksi koululaisen polkevan tai kävelevän tuossa ajoradan vieressä? Rangaistuksen uhallakin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes kaikki ovat niitä eli missä on vain kanttikivi ajoradan ja jalkakäytävän, yhdistetyn pyöräntien ja jalkakäytävän, pyörätien tai yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän välissä.

        Jalankulkijana on usein mahdollista valita, väylästä riippuen, se reuna mikä on kauempana ajoradan reunasta.

        Pyöräilijänä myös, jos pyörätie on molemmilla puolin tietä.

        Harvassa paikassa on niin paljon tilaa, että siihen väliin saisi istutettua puita/pensaita.

        Ei todellakaan lähes kaikki.

        https://maps.app.goo.gl/Nnd4ay4QBPxFLxZU9
        https://maps.app.goo.gl/BjvcAnWW9JgVDasc7
        https://maps.app.goo.gl/MHDjoVmjzwJKsuPc8
        https://maps.app.goo.gl/MzULuH6XwidDYihN9
        https://maps.app.goo.gl/tpYsFxgevQtwGZF19
        https://maps.app.goo.gl/5JS4z4sMsJCn31398
        https://maps.app.goo.gl/bTArhkoycRPA6Hy26

        jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan lähes kaikki.

        https://maps.app.goo.gl/Nnd4ay4QBPxFLxZU9
        https://maps.app.goo.gl/BjvcAnWW9JgVDasc7
        https://maps.app.goo.gl/MHDjoVmjzwJKsuPc8
        https://maps.app.goo.gl/MzULuH6XwidDYihN9
        https://maps.app.goo.gl/tpYsFxgevQtwGZF19
        https://maps.app.goo.gl/5JS4z4sMsJCn31398
        https://maps.app.goo.gl/bTArhkoycRPA6Hy26

        jne.

        Tuossa on vain osa!

        Tampereelta ja sen ympäristökunnista löytyy todella paljon jalkakäytäviä ja yhdistettyjä pyöräteitä ja jalkakäytäviä, joissa on vain kanttikivi erottamassa ajoradasta.

        Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla on suurin osa ajoradasta rakenteellisesti erotetuista väylistä on jalkakäytäviä ja lähes jokaisessa on vain kanttikivi erottamassa ne ajoradasta.

        Autot ajavat siis ihan vierestä ellei siinä sitten satu olemaan pysäköinti sallittu.

        Aleksanterinkadulla jopa ratikka ajaa ihan kanttivien vierestä. Eli jos kävelet ihan kanttikiven vieressä niin kyllä läheltä menee ratikka!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa on vain osa!

        Tampereelta ja sen ympäristökunnista löytyy todella paljon jalkakäytäviä ja yhdistettyjä pyöräteitä ja jalkakäytäviä, joissa on vain kanttikivi erottamassa ajoradasta.

        Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla on suurin osa ajoradasta rakenteellisesti erotetuista väylistä on jalkakäytäviä ja lähes jokaisessa on vain kanttikivi erottamassa ne ajoradasta.

        Autot ajavat siis ihan vierestä ellei siinä sitten satu olemaan pysäköinti sallittu.

        Aleksanterinkadulla jopa ratikka ajaa ihan kanttivien vierestä. Eli jos kävelet ihan kanttikiven vieressä niin kyllä läheltä menee ratikka!

        Paljon, on täysin eri asia, kuin lähes kaikki. Aiemmin esitetty väite oli "lähes kaikki".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan lähes kaikki.

        https://maps.app.goo.gl/Nnd4ay4QBPxFLxZU9
        https://maps.app.goo.gl/BjvcAnWW9JgVDasc7
        https://maps.app.goo.gl/MHDjoVmjzwJKsuPc8
        https://maps.app.goo.gl/MzULuH6XwidDYihN9
        https://maps.app.goo.gl/tpYsFxgevQtwGZF19
        https://maps.app.goo.gl/5JS4z4sMsJCn31398
        https://maps.app.goo.gl/bTArhkoycRPA6Hy26

        jne.

        Satakunnankatu Tampere: kapeat jalkakäytävät ja vain kanttikivi erottaa ajoradasta:

        https://maps.app.goo.gl/CeEPU3HzPG39YZSi9

        Sinne jalkakäytävälle änkeävät ajamaan myös ajoneuvot; polkupyörät, skuutit (max 25 km/h) ja sähköskootterit (max 25 km/h), vaarantamaan jalankulkijoiden turvallisuuden.

        Jalkakäytävä on vain jalankulkijoille ja edellä mainitut ajoneuvot kuuluvat joko pyörätielle tai ajoradalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satakunnankatu Tampere: kapeat jalkakäytävät ja vain kanttikivi erottaa ajoradasta:

        https://maps.app.goo.gl/CeEPU3HzPG39YZSi9

        Sinne jalkakäytävälle änkeävät ajamaan myös ajoneuvot; polkupyörät, skuutit (max 25 km/h) ja sähköskootterit (max 25 km/h), vaarantamaan jalankulkijoiden turvallisuuden.

        Jalkakäytävä on vain jalankulkijoille ja edellä mainitut ajoneuvot kuuluvat joko pyörätielle tai ajoradalle.

        Jos tuo olisi suomen ainut pyöräilyn salliva väylä, niin sitten "kaikki" pitäisi paikkansa. Jos löytyisi toinen pyöräilyn salliva väylä, jonka osalta tilanne olisi eri, niin sittenkään ei "lähes kaikki" väite pitäisi paikkansa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

      Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      249
      14341
    2. Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia

      tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,
      Maailman menoa
      145
      3780
    3. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

      https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      128
      3712
    4. Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.

      Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      1470
    5. Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu

      Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun
      Maailman menoa
      365
      1441
    6. Jos joku luulee että kaikki käy

      Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      42
      1202
    7. En minä kyllä enää odota sinua

      Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      11
      1110
    8. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

      Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      941
    9. Sakin hivutus - ilmiö

      Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      45
      918
    10. En pystynyt vaan vastaamaan...

      Kaikki on ihan solmussa eikä ole voimia alkaa ratkaista naisena 😔
      Ikävä
      91
      753
    Aihe