Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha. ( Kol. 3:15)

Anonyymi-ap

Kristuksen sovitustyön tarkoituksena oli, että meillä olisi rauha Jumalan kanssa. »Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä olisi rauha.» Vanhurskauden hedelmä on rauha, ja vanhurskauden palkkana on hiljaisuus ja turvallisuus, aina iankaikkiseen asti. Ja minun kansani asuu rauhan majoissa turvallisissa huoneissa, levollisissa leposijoissa. Paavali selittää tämän näin: »Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta.» Näin Raamattu puhuu.

Eikö siis Jumalan rauha vallitsisi kunkin uskovan sydämessä? Taikka eikö ole totta, mitä Raamattu sanoo, että koska me uskosta olemme vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa? Raamattu ei saata valehdella. Mistä siis tulee tai niitä merkitsee se, että tämä todellinen rauha Jumalan kanssa kuitenkin on niin harvinainen vieras meillä? Emme puhu niistä, jotka eivät edes tiedä, mitä todellinen rauha Jumalan kanssa onkaan. Näillä on joko niin paljon toisenlaista rauhaa, etteivät he koskaan voi saavuttaakaan Jumalan rauhaa, he elävät suruttomuuden rauhassa, semmoisessa rauhassa, joka tulee terveestä, vilkkaasta verestä taikka hyvästä maallisesta asemasta taikka muusta sellaisesta.

Tai ovat herätettyjä, ahdistettuja ja kiusattuja epäuskon ja laintyön orjia. Samalla kuin heidän sydämiänsä jäytää kiusallinen rauhattomuus, pelko ja pisto omassatunnossa. Näiden olisi toki huomattava, että heiltä puuttuu tärkeä asia, sillä sanoohan Raamattu selvästi, että kun me olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, on meillä rauha Jumalan kanssa. Vai valehteleeko Raamattu? Etkö käsitä, että sinulta puuttuu oikea usko?

Mutta puhukaamme niistä, jotka ovat päässeet uskoon ja rauhaan, mutta jälleen vajonneet rauhattomuuteen, pelkoon, pimeyteen ja orjamielisyyteen ja huokaavat: »Minua ruoskitaan joka päivä, ja minun rangaistukseni on joka päivä käsissä.» Kysymme: Mikä on syynä siihen, että uskovatkin sielut usein saavat kokea rauhattomuutta ja tuskia? Sanomme: On enemmän tuskallista kuin vaarallista, kun kristityltä vain puuttuu tunnon rauha, niin että samalla kun hän kumminkin katsoo Kristukseen ja evankeliumiin, hän ei saa sitä niin sydämeensä, että se toisi elämän ja rauhan.

Sillä jos hän vielä saattaa sanoa: »Kuitenkin, Herra, minä pysyn aina sinussa. vaikka ruumiini ja sieluni vaipuisikin, olet sinä, Jumala, aina minun sydämeni lohdutus ja minun osani. Jos vielä vaeltaisin pimeässä laaksossa, niin olet sinä kuitenkin uskollinen, ja sinun sanasi pysyy.» Jos vielä näin saattaa sanoa Jumalalleen, silloin ei ole vaaraa tarjona. Silloin rauhattomuus ei ole kuolemaksi, vaan Jumalan kunniaksi. Silloin se tulee vain Jumalan kätkeytymisestä, joka on tarpeellinen kuritus, tai myös luonnollisesta sairaalloisuudesta, joka ei ensinkään koske sielua.

jatkuu...

43

372

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

... jatkoa

Mutta kun ihmisellä ei ole lujaa perustustaan sanassa, vaan ajattelee sinne tänne, syntejänsä ja velvollisuuksiansa ja koettaa itse auttaa itseänsä, kaikkea vain orjallisesta pelosta. Silloin on vaara tarjolla. Silloin se on epäuskoa ja orjan mieltä, joka voi tuottaa kuoleman, jollei pikaista apua ja lohdutusta saada.

Mitä pitää siis tällaisten sielujen tehdä? Ensinnäkin heidän on lopetettava kaikista omista töistä huolehtiminen. Heidän täytyy sallia nuhdella itseään epäuskonsa ja oman vanhurskautensa tähden ja havaita, kuinka he sillä häpäisevät rakasta Vapahtajaa kaikesta, mitä hän niin runsaasti on tehnyt ja kärsinyt meidän puolestamme ja sanassa ja sakramenteissa meille lahjoittanut ja luvannut. Heidän täytyy herätä ja huomata katselevansa ainoastaan itseänsä, syntejänsä ja tunteitansa, ikäänkuin heidän syntinsä olisivat suuremmat kuin koko Kristuksen ansio ja ikäänkuin heidän ajatuksensa, tunteensa ja mielensä olisivat enemmän arvoiset kuin kaikki Jumalan todistukset, Hengen, veden ja veren todistukset! Heidän on huomattava, että he kuljeskelevat, ajattelevat, arvailevat ja tuumivat sinne tänne ja odottavat sydämensä kysymyksille vastausta tuulen teistä, vaikka Herra on antanut vastauksen sanassaan ja sakramenteissaan.

Kun siis Jumalan rauha sinulta puuttuu ja sydämessäsi vallitsee pimeys ja pelko, älä antaudu vain ajattelemaan sinne tänne, kuinka on sielusi laita ja Jumalan armo sinua kohtaan. Älä myös itse rupea taivuttamaan sydäntäsi Jumalasta muka hyvää ajattelemaan! Ei, vaan kuuntele, lue, tutki evankeliumin sanaa ja rukoile Jumalalta sydämen aukenemista ja uskon lahjaa. Ja katso, kun vain saat silmäsi auki, niin että näet Jumalan kunnian hänen evankeliumissaan, niin saat varmaan suuren, sanomattoman rauhan.

Pahin rauhanhäiritsijä ja kiusaus on meidän syntimme sekä epäilyksemme kääntymyksestämme ja vilpittömyydestämme. Mutta apostoli sanoo: »Me tulimme sovitetuiksi Jumalan kanssa hänen Poikansa kuoleman kautta, kun me vielä hänen vihollisensa olimme.» Jos minulla on se murhe ja kiusaus, etten ole oikein kääntynyt enkä siis saa uskoa, niin sanoo apostoli, että meidät sovitettiin Jumalan kanssa vielä hänen vihollisinaan ollessamme - ei tullessamme käännytetyiksi ja Jumalan ystäviksi ja vielä - hänen Poikansa kuoleman kautta - ei omasta parannuksestamme, katumuksestamme ja uskostamme.

Jospa vain saattaisin sen uskoa, että koko maailma Kristuksen kuoleman kautta sovitettiin Jumalan kanssa ja että sillä hetkellä, jolloin tämä armo tulee sydämeni asiaksi, sen lohdutukseksi tai ainakin kaipaukseksi, olen kohta vanhurskas ja autuas. Minun siis on uskottava armoon, joka on olemassa ennen minun uskomistani, joka on avoinna koko maailmalle. Silloin varmasti saisin suuren, ylevän ja autuaallisen rauhan näissä kiusauksissani. Ja kun synnistään ja parannuksestaan huolestunut sielu saa tämän lohdutuksen, niin on sielun sekä kääntymys että parannus ja usko oikeata laatua.

( C.O.Rosenius 1816 - 1868)

s-seutulainen

• Anonyymi

Hyvin tuo on rauhan antanna.
      Ei ole ruoja kiusanna minua niin mitenkään.

• Anonyymi

"Jospa vain saattaisin sen uskoa, että koko maailma Kristuksen kuoleman kautta sovitettiin Jumalan kanssa ja että sillä hetkellä, jolloin tämä armo tulee sydämeni asiaksi, sen lohdutukseksi tai ainakin kaipaukseksi, olen kohta vanhurskas ja autuas. Minun siis on uskottava armoon, joka on olemassa ennen minun uskomistani, joka on avoinna koko maailmalle. Silloin varmasti saisin suuren, ylevän ja autuaallisen rauhan näissä kiusauksissani. Ja kun synnistään ja parannuksestaan huolestunut sielu saa tämän lohdutuksen, niin on sielun sekä kääntymys että parannus ja usko oikeata laatua."

Rosenius on tässä hyvin lähellä totuutta.

Tarkennetaan kuitenkin hieman.

Jumala ei sovita ketään kahdesti. Hän ei halveksi Poikansa ristinkuolemaa pitämällä sitä pelkästään sovituksen tarjouksena, joka ihmisten tulee "ottaa vastaan" "astuakseen voimaan".

Nämä vastaanottamis- ja voimaan astumis -höpinät ovat syntyneet, kun ei uskota Jumalan tosiaankin sovittaneen KOKO MAAILMAN Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.

Sovittaminen tarkoittaa sovintaan ja yhteyteen saattamista.

Moni on pimeyden vallassa kuvitellessaan, että Jumalaa ei ole, saatikka, että Jumala on jo sovittanut tämän pimeyden vallassa olevan/kieltäjän, peräti Jumalan vihollisen itsensä kanssa (Room. 5:10)

Sitten on fariseususkovaisia, jotka kuvittelevat tulleensa sovitetuksi hetkenä, jolloin uskoivat Jeesukseen. KUKAAN ei uskonut Jeesukseen hetkenä, jolloin Hän antoi henkensä maailman lunnaiksi, ja TUONA HETKENÄ Jumala sovitti MAAILMAN itsensä kanssa. Nämä fariseususkovat kuvittelevat, että "pimeyden vallassa olo" on jotain, minne Jumalan sovitustyö Jeesuksessa Kristuksessa ei ulotu. He asettuvat Jumalan yläpuolelle tiedossa, moraallissa ja ymmärryksessä ja selittävät Jumalalle, mihin Hänen Poikansa lunnasuhri riittää ja mihin ei.

Tämän hölynpölynsä hja perustelevat VAIHTAMALLA PUHEENAIHETTA eli alkamällä höpöttää vanhurskautumisesta uskon kautta. Ikään kuin sovitus olisi sama asia kuin vanhurskautus taaai ikään kuin sovitus olisi jotakin VÄHEMMÄN, jotakin VÄHEMMÄN MERKITTÄVÄÄ kuin vanhurskautus.

Ja näin he ovat tehneet ihmisen USKOSTA merkittävämmän asian kuin Jeesuksen uhrista.

• Anonyymi

Mutta uskothan sinäkin, että Jumala oli Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa.
        Kaikki, läheskään kaikki, eivät usko.
        Eivät ylipäätään usko Jumalaan, Jeesuksesta puhumattakaan. Historiallisena, mahdollisesti eläneenä ihmisenä Jeesukseen, joka omasi yliluonnollsia kykyjä, opetti niin kuin ei kukaan muu ennen häntä - jne.,saatetaan uskoa.

Jeesus itse sanoo mm. näin:

23 Ja hän sanoi heille: "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta. 
        24 Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."
        25 Niin he sanoivat hänelle: "Kuka sinä olet?" Jeesus sanoi heille: "Juuri se, mitä minä puhunkin teille.
        26 Paljon on minulla teistä puhuttavaa ja teissä tuomittavaa; mutta hän, joka on minut lähettänyt, on totinen, ja minkä minä olen kuullut häneltä, sen minä puhun maailman kuulla."
        ( Joh. 8)

s-seutulainen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta uskothan sinäkin, että Jumala oli Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa.
        Kaikki, läheskään kaikki, eivät usko.
        Eivät ylipäätään usko Jumalaan, Jeesuksesta puhumattakaan. Historiallisena, mahdollisesti eläneenä ihmisenä Jeesukseen, joka omasi yliluonnollsia kykyjä, opetti niin kuin ei kukaan muu ennen häntä - jne.,saatetaan uskoa.

Jeesus itse sanoo mm. näin:

23 Ja hän sanoi heille: "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta. 
        24 Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."
        25 Niin he sanoivat hänelle: "Kuka sinä olet?" Jeesus sanoi heille: "Juuri se, mitä minä puhunkin teille.
        26 Paljon on minulla teistä puhuttavaa ja teissä tuomittavaa; mutta hän, joka on minut lähettänyt, on totinen, ja minkä minä olen kuullut häneltä, sen minä puhun maailman kuulla."
        ( Joh. 8)

s-seutulainen

Ei minun uskoni tee maailman sovitusta todeksi. Jumala joko sovitti maailman itsensä kanssa Jeesuksen antaessa henkensä maailman lunnaiksi tai ei sovittanut. Mikäli Hän ei maailmaa sovittanut, silloin kaikki me olemme vailla toivoa.

Ei sinun uskosi tee Suomen itsenäistymisestä vuonna 1917 eikä sinun suomalaisuudestasi totta. Suomi joko itsenäistyi vuonna 1917 tai sitten ei. Se ei muutu miksikään uskomalla.

Samoin on MAAILMAN sovituksen laita.

Jos Jumala sovitti koko maailman iitsensä kanssa Kristuksessa, asia on niin ja aamen, eikä se kaipaa vahvistuksekseen yhdenkään ihmisen uskoa - joko maailman sovitus tapahtui tai ei tapahtunut.

Usko ei ole jokin maailmaan historiaa muunteleva taikavoima, joka synnyttää ja lakkauttaa Jumalan tekoja maailmanhistoriassa.

• Anonyymi

Universalismia? Maailman sovitus?
        Sovitus tulee ottaa vastaan. "antakaa sovittaa..". Jos ei-- niin turhaksi jää kieltäytyjän kohdalla.

”Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.
        Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi. Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut". Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä.."

”Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."”
        ‭‭Markus‬ ‭10‬:‭15‬ ‭FB38‬‬
        Siis uskoen

• Anonyymi

Ilm.18:21 Ja yksi väkevä enkeli nosti ison kiven, niinkuin myllynkiven, ja heitti sen mereen ja sanoi: näin äkisti pitää suuri kaupunki Babylon heitettämän pois, ja ei häntä pidä enempi löydettämän. Biblia (1776) Jer.51:63-64. Hes.26:21. Dan.4:27.

• Anonyymi

>> Paavali selittää tämän näin:

»Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta.»

Näin Raamattu puhuu. >>

Aamen, juuri noin Raamattu ilmoittaa sen Paavalin kautta.

Tuossa on siteerattu Roomalaiskirjeen 5. lukua.

1 Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
      2 jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.
      ..
      5 mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

Vanhurskaus uskosta Herran Jeesuksen sovitusvereen.

Kuten Raamatun ilmoitus siitä todistaa.

23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
      24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
      25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
      26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen. ( Room 3)

Uskossa pääsy Jumalan armoon, uskomalla Jeesukseen, Hänen sovitusvereensä.

Pyhä Henki uskosta Jeesukseen Kristukseen, Hänen sovitusvereensä.

Jumalan rakkaus on vuodatettu uskovien sydämiin, Pyhän Hengen kautta, jonka Jumala antaa uskosta Jeesukseen.

Hengen hedelmä kasvaa Jumalan armosta (rakkaus), rauhasta Jumalan kanssa Pyhän hengen johdatuksessa, toivossa iloiten, jumalisuutta vaikuttaen.

22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. ( Gal 5)

Pelastuksen evankeliumin, totuuden sanan ja sydämen uskon puolesta.

Usko Toivonen

• Anonyymi

Sä yrität äärimmäisen kierosti ja tosiasiassa surkuhupaisan kömpelösti lässyttää "uskoasta SOVITUSVEREEN" voidaksesi linkittää maailman sovituksen ihmisen vanhurskautukseen nurinkurisesti.

Missä kohtaa Paavali puhuu SOVITUSverestä? Ei missään.

Olet keksinyt omavaltaisesti uuden sanan, JOTA EI UUDESSA TESTAMENTISSA ESIINNY.

Yrität tehdä vanhuskautuksesta, jonka Paavali yhdistää ihmisen uskoon, merkittävämmän ja painavamman asian kuin ristillä tapahtuneesta MAAILMAN SOVITUKSESTA, joka ei edellyttänyt yhdenkään ihmisen uskoa.

Usko Jeesukseen ei ole jotain kummallista verihurmostelua, jossa usko kohdistuu Jeesuksesta vuotaneen vereen, joka sitten jotenkin maagis-mystisesti kanavoituu ihmisen uskon kautta ihmiseen itseensä ja "puhdistaa ihmisen synneistä".

Usko Jeesukseen ei ole taikauskoa - usko Jeesukseen ei ole jokin Jeesuksen veren maagillisiin ominaisuuksiin kohdistuva taikavoima, jolla synnit saadaan anteeksi ja jota ilman syntejä ei saataisi anteeksi.

Kun ihminen uskoo Jeesukseen TERVEELLÄ TAVALLA - ilman magiikkaa - hän uskoo Ristiinnaulittuun, jossa Jumala sovitti KOKO MAAILMAN itsensä kanssa, ja näin uskoessaan ihminen ymmärtää itsekin osana maailmaa saaneensa syntinsä anteeksi. Tämän Jeesuksen kuolema - "Jeesuksen vuodattama veri" - sai aikaan.

MIksi? Siksi, kun hän veti ristille KAIKKI TYKÖNSÄ. Jumala sovitti HÄNESSÄ, joka veti KAIKKI ristille tykönsä, maailman itsensä kanssa antamalla koko maailman syntivelan anteeksi. Tämän ennusti jo Johannes Kastaja.

Jos lukee roomalaiskirjeen 3. lukua, niin ehkä kannattaa luke heti peräään myös 4. ja 5. luku. Viidennessä luvussa koko ihmiskunnan pelastuminen tulee selkeästi ilmi.

Mutta ei se tietenkkään tule sellaiselle ihmismielelle ilmi, JOKA EI SIIHEN USKO.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sä yrität äärimmäisen kierosti ja tosiasiassa surkuhupaisan kömpelösti lässyttää "uskoasta SOVITUSVEREEN" voidaksesi linkittää maailman sovituksen ihmisen vanhurskautukseen nurinkurisesti.

Missä kohtaa Paavali puhuu SOVITUSverestä? Ei missään.

Olet keksinyt omavaltaisesti uuden sanan, JOTA EI UUDESSA TESTAMENTISSA ESIINNY.

Yrität tehdä vanhuskautuksesta, jonka Paavali yhdistää ihmisen uskoon, merkittävämmän ja painavamman asian kuin ristillä tapahtuneesta MAAILMAN SOVITUKSESTA, joka ei edellyttänyt yhdenkään ihmisen uskoa.

Usko Jeesukseen ei ole jotain kummallista verihurmostelua, jossa usko kohdistuu Jeesuksesta vuotaneen vereen, joka sitten jotenkin maagis-mystisesti kanavoituu ihmisen uskon kautta ihmiseen itseensä ja "puhdistaa ihmisen synneistä".

Usko Jeesukseen ei ole taikauskoa - usko Jeesukseen ei ole jokin Jeesuksen veren maagillisiin ominaisuuksiin kohdistuva taikavoima, jolla synnit saadaan anteeksi ja jota ilman syntejä ei saataisi anteeksi.

Kun ihminen uskoo Jeesukseen TERVEELLÄ TAVALLA - ilman magiikkaa - hän uskoo Ristiinnaulittuun, jossa Jumala sovitti KOKO MAAILMAN itsensä kanssa, ja näin uskoessaan ihminen ymmärtää itsekin osana maailmaa saaneensa syntinsä anteeksi. Tämän Jeesuksen kuolema - "Jeesuksen vuodattama veri" - sai aikaan.

MIksi? Siksi, kun hän veti ristille KAIKKI TYKÖNSÄ. Jumala sovitti HÄNESSÄ, joka veti KAIKKI ristille tykönsä, maailman itsensä kanssa antamalla koko maailman syntivelan anteeksi. Tämän ennusti jo Johannes Kastaja.

Jos lukee roomalaiskirjeen 3. lukua, niin ehkä kannattaa luke heti peräään myös 4. ja 5. luku. Viidennessä luvussa koko ihmiskunnan pelastuminen tulee selkeästi ilmi.

Mutta ei se tietenkkään tule sellaiselle ihmismielelle ilmi, JOKA EI SIIHEN USKO.

Sovitus on veressä.

11 Sillä lihan sielu on veressä, ja minä olen sen teille antanut alttarille, että se tuottaisi teille sovituksen; sillä veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä. (3Moos 17)

Onko siis olemassa sovitusveri?

Jos kerran veri tuottaa sovituksen.

19 Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi
        20 ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.
        21 Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne, hän nyt on sovittanut
        22 Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta, asettaakseen teidät pyhinä ja nuhteettomina ja moitteettomina eteensä,
        23 jos te vain pysytte uskossa, siihen perustuneina ja siinä lujina, horjahtamatta pois sen evankeliumin toivosta, jonka olette kuulleet, jota on julistettu kaikessa luomakunnassa taivaan alla ja jonka palvelijaksi minä, Paavali, olen tullut. ( Kol 1)

Onko sovitusta ilman verta, joka tuottaa sovituksen?

Usko Toivonen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sovitus on veressä.

11 Sillä lihan sielu on veressä, ja minä olen sen teille antanut alttarille, että se tuottaisi teille sovituksen; sillä veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä. (3Moos 17)

20 ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.
        21 Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne, hän nyt on sovittanut
        22 Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta, asettaakseen teidät pyhinä ja nuhteettomina ja moitteettomina eteensä,
        23 jos te vain pysytte uskossa, siihen perustuneina ja siinä lujina, horjahtamatta pois sen evankeliumin toivosta, jonka olette kuulleet, jota on julistettu kaikessa luomakunnassa taivaan alla ja jonka palvelijaksi minä, Paavali, olen tullut. ( Kol 1)

Usko Toivonen

Ei ole. Tarkoittaako "ristinsä veren kautta" jotain muuta tai enemmän kuin sitä, että Jeesus antoi henkensä koko maailman lunnaiksi? Jos tarkoittaa, niin mitä? Ja onko olemassa sovitusta, jonka Paavali väittää kohdistuvan vähäisempään määrään ihmisiä kuin kaikkiin/koko maailmaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sovitus on veressä.

Usko Toivonen

Ja onko Jeesuksen antama uhri rinnastettavissa vanhan liiton eläinuhreihin? Onko se tismalleen samanarvoinen kuin ne? Onko Jeesus Jumalan silmissä uhrattava eläin? Päteekö Jeesukseen kirjaimellisesti kaikki se, mitä VT:ssä puhutaan eläinuhreista?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sovitus on veressä.

Usko Toivonen

En suosittele kenellekään sitä, että hän tekee ristillä riippuvasta Jeesuksesta eläinuhrin, enkä sitä, että ihminen tekee Jeesukseen uskomisestaan verihurmoksellista magiikkaa, jossa Jeesuksen vuodattamalla verellä katsotaan olevan taikavoimia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sovitus on veressä.

Usko Toivonen

Kaikki Vanhassa testamentissa on esikuvallista, jossa on pelkästään tulevan hyvän VARJO. Jos kuvailee Jeesuksen ristinkuolemaa sanoilla, joilla kuvataan vanhan liiton eläinuhreja, tekee Jeesuksen uhrista niiden kaltaisen - tekee Valosta varjon kaltaisen.

• Anonyymi

Ja on se jotenkin kummallista, Usko, että kaikki SINUN Raamattu-sitaattisi ovat "Raamatun ilmoitusta", mutta jonkun toisen Raamattu-sitaatit eivät ole.

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

• Anonyymi

Olen ymmärtänyt sovituksen seuraavasti:

Alussa hminen luotiin Jumalan yhteyteen elämään Jumalan kanssa
        ja seuraamaan Luojaansa. Alussa ihminen elikin Herran kanssa
        ja seurasi Häntä, eli Luojansa kautta.

Synti tuli väliin kun ihminen käänsi katseensa pois Jumalasta ja
        kuunteli ja totteli toista. Ihminen lähti seuraamaan sitä toista selkä
        Jumalaan päin. Se on synti; Jumalan hylkääminen ja toisen
        totteleminen ja seuraaminen, sen toisen kautta eläminen.

Jumala tuli Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa ja kärsi ristillä
        ihmisen lihassaan ja sielussaan tämän ihmisen synnin rangaistuksen.
        Näin Jumala avasi ihmiselle tien takaisin luokseen yhteyteensä.

Tämä tie on Herra Jeesus Kristus ja Hänen ristinsä veri ja uhri.
        Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, veri puhdistaa Häneen
        uskovan ja Hänet vastaan ottavan syntisen kaikesta synnistä.

Nyt kun ihminen palaa Jumalan luoksen Jeesuksen kautta,
        Jeesuksen veri puhdistaa hänet kaikesta synnistä. Ja koska
        synti on nyt poistunut ihmisen ja Jumalan välistä, ihmisellä
        on yhteys Jumalaan ja hän elää Jumalan kanssa ja Jumala
        elää ihmisen kanssa.

Siksi ja tästä syystä ihminen voi nyt jälleen elää Jumalan kanssa
        Hänen yhteydessään ja seurata Jumalaa, elää Jumalan, Herran Jeesuksen
        kautta. Tähän Jumalan Sana meitä johdattaa ja kehottaa.

https://www.jumala-kanssamme.se/439636059/439638141?t=1756930168893
        https://www.jumala-kanssamme.se/439636059/450690088

Mvh J - K

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja on se jotenkin kummallista, Usko, että kaikki SINUN Raamattu-sitaattisi ovat "Raamatun ilmoitusta", mutta jonkun toisen Raamattu-sitaatit eivät ole.

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Kaikki mikä on Raamattuun kirjoitettu on Raamatun ilmoitusta.

Myöskin sinun esille ottamasi suorat tekstilainaukset Raamatun ilmoituksesta ovat sitä.

Jos perustaa Raamatun ilmoitukseen, niin silloin ei ole tarvetta sen arvovallan murentamiseen, kehoittamalla valitsemaan Jeesuksen sanojen ja Paavalin kautta saatuun Raamatun ilmoitukseen.

Kuten tässä anonyymi kehoittaa:

>> Apt. 26:18 vs. 2 Kor. 5:19 - kumman valitset?
        Anonyymi-ap 2025-07-30 13:32:24

Apt. 26:18 ja 2 Kor. 5:19.

Siinä sitä on kaksi napakkaa Raamatun jaetta. Jos ne lukee 33/38 Raamatusta ja tulkitsee ne kirjaimellisesti, molemmat eivät voi pitää paikkaansa. >>

Voi siis olla kysymys myöskin siitä, että Raamatun ilmoitusta ei siedetä jonkin tekijän, esim. oman opin, vuoksi.

Silloin tulee tällaisia törmäyskursseja Raamatun ilmoituksen kanssa.

Eli kaikki sinunkin suorat tekstilainaukset Raamatusta ovat Raamatun ilmoitusta, mutta kuten tuo esimerkki toiminnastasi Raamatun ilmoituksen suhteen osoittaa, et tahdo alistua Raamatun ilmoitukseen, vaan haluat alistaa Raamatun ilmoituksen palvelemaan itseäsi.

Usko Toivonen

• Anonyymi

Kääntykää epäuskoiset Raamattunne kanssa Jumalan puoleen anomisessa, niin ehkä saatte viisautta ja ymmärrystä, jos Jumala niin hyväksi katsoo.

• Anonyymi

Käänny sinä puskista huutelija vaikkapa pohjoiskoilliseen ja jatka menoasi hamaan maailman tappiin. Törppö.

• Anonyymi

Rosenius edustaa pimeyttä ja luterilaista eksytystä!

• Anonyymi

No ei ole pakko, seuraukset koette.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet katsellut liikaa Hollywood-sontaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kommenttisi menee "2020-luvun omahyväisimmät ja urpoimmat uskonnolliset aivopierut" -kilpailussa kirkkaasti TOP-3:een.

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

• Anonyymi

Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.
      Ja tämä on se todistus: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän, ja tämä elämä on hänen Pojassansa.
      Jolla Poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.
      Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä.
      ( 1 Joh. 5:10-13 )

37 Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.
      38 Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.
      39 Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.
      40 Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."
      ( Joh. 6)

”Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä.”
      ( Joh. 3:36)

s-seutulainen

• Anonyymi

Miksi sinä aina pakenet noiden jakeiden luokse ikään kuin ne KUMOAISIVAT sovituksen sanan???

Miksi sinä ET PAKENE noiden jakeiden luota SOVITUKSEN SANAN luokse ja ajattele, että SOVITUKSEN SANA on kumoamaton?

Kuka on antanut sinulle luvan arvottaa NUO JAKEET sovituksen sanan yläpuolelle?

Kuvitteletko sinä sovituksen sanan LAKKAAVAN sinä hetkenä kun sinä ryntäät noita jaeita siteeraamaan? Miten ihmeessä niin muka voisi käydä?

Ja miksi sinä et koskaan siteeraa sitä Raamatun kohtaa kohtaa, jossa KAIKKI julistavat riemumielin Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus on Herra? Mitä pahaa SIINÄ JAKEESSA ON?

Sinä olet kui Lootin vaimo noiden jakeittesi kanssa - sinä jähmetyt niiden äärelle, eikä yhtikäs mitään liiku sinun ppääässäsi eikä sinun sydämessäsi.

Mikään ei maailman historiassa ole niin irvokasta kuin se, että kristillinen kirkko on kääntynyt alkuperäistä sanomaansa vastaan - sitä sanomaa, jossa on koko maailman toivo.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi sinä aina pakenet noiden jakeiden luokse ikään kuin ne KUMOAISIVAT sovituksen sanan???

Miksi sinä ET PAKENE noiden jakeiden luota SOVITUKSEN SANAN luokse ja ajattele, että SOVITUKSEN SANA on kumoamaton?

Kuka on antanut sinulle luvan arvottaa NUO JAKEET sovituksen sanan yläpuolelle?

Kuvitteletko sinä sovituksen sanan LAKKAAVAN sinä hetkenä kun sinä ryntäät noita jaeita siteeraamaan? Miten ihmeessä niin muka voisi käydä?

Ja miksi sinä et koskaan siteeraa sitä Raamatun kohtaa kohtaa, jossa KAIKKI julistavat riemumielin Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus on Herra? Mitä pahaa SIINÄ JAKEESSA ON?

Sinä olet kui Lootin vaimo noiden jakeittesi kanssa - sinä jähmetyt niiden äärelle, eikä yhtikäs mitään liiku sinun ppääässäsi eikä sinun sydämessäsi.

Mikään ei maailman historiassa ole niin irvokasta kuin se, että kristillinen kirkko on kääntynyt alkuperäistä sanomaansa vastaan - sitä sanomaa, jossa on koko maailman toivo.

Jeesuksessa Kristuksessahan on koko maailman toivo!
        Mutta kun tämä ihana toivo ei kaikille, lähestulkoonkaan kaikille, kelpaa.
        Suuri osa ihmiskunnasta heittää tämän suurenmoisen toivon olkansa yli. Halveksii sitä, tallaa sen jalkoihinsa, hylkää Jumalan armon ja syntiemme sovituksen Hänen Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.
        Valtaosa kurjasta, syntien turmelemasta, ihmiskunnasta ylenkatsoo koko ihmiskunnan ainoan toivon ja pelastuksen,
        Jumalan Pojan Jeesuksen Kristuksen.
        Valtaosa ihmiskunnasta kääntää selkänsä kaikkivaltiaalle Jumalalle.
        Valiten näin itse osansa, iankaikkisen eron Jumalasta. Iankaikkisen kadotuksen.

19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
        20 Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
        21 Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.
        ( 2 Kor. 5)

Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.
        Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut." Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä.
        ( 2.Kor. 6:1-2)

s-seutulainen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suuri osa ihmiskunnasta heittää tämän suurenmoisen toivon olkansa yli. Halveksii sitä, tallaa sen jalkoihinsa, hylkää Jumalan armon ja syntiemme sovituksen Hänen Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.
        Valtaosa kurjasta, syntien turmelemasta, ihmiskunnasta ylenkatsoo koko ihmiskunnan ainoan toivon ja pelastuksen,

19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
        20 Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
        21 Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.
        ( 2 Kor. 5)

Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.
        Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut." Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä.

s-seutulainen

s-seutulainen, Jumala ei ole asettanut yhtä ainpoa uskota osatonta maailman ihmistä Sanan opettajaksi, EI SINUAKAAAN VALEHTELIJA, NIKKI S-SEUTULAINEN!
        Pysy omalla palstalla ja omassa kirkossasi, luterilaisuudessa, jossa kuka tahansa saa hölistä kirkon eksytystä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

( 2 Kor. 5)

s-seutulainen

Tämä on valhe!

Paavali nimittäin tietää kertoa, että KELPAA. Kerran on jokainen polvi notkistuva ja jokainen kieli RIEMUMIELIN tunnustava Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.

Mutta sellainen ihminen, joka uskottelee uskovansa Jeesukseen Kristukseen eikä kuitenkaan usko sovituksen sanaan, on sumentanut hengellisen näkökykynsä fariseus-uskonnollaan niin täydellisesti, ettei voi tätä nähdä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

( 2 Kor. 5)

s-seutulainen

Se olet SINÄ, jolle ei kelpaa sovituksen sana sellaisena kuin Paavali sen julisti.

Siksipä sinulle ei kelpaa mikään muukaan Paavalilta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä on valhe!

Paavali nimittäin tietää kertoa, että KELPAA. Kerran on jokainen polvi notkistuva ja jokainen kieli RIEMUMIELIN tunnustava Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.

Mutta sellainen ihminen, joka uskottelee uskovansa Jeesukseen Kristukseen eikä kuitenkaan usko sovituksen sanaan, on sumentanut hengellisen näkökykynsä fariseus-uskonnollaan niin täydellisesti, ettei voi tätä nähdä.

JEESUKSEN KRISTUKSEN TORJUVALLA IHMISELLÄ EI OLE ARMAHTAVAA JUMALAA.

Ihminen, joka torjuu Jeesuksen Kristuksen ja kääntää hänelle selkänsä, hylkää ja ylenkatsoo Jumalan armon, joka on tarjolla yksin hänessä, Kristuksessa Jeesuksessa. Jumalan armon torjuva on ulkopuolella pelastuksen.
        Ainoastaan Jeesuksessa Kristuksessa on pelastus.
        Kristuksen torjujalla ei ole armahtavaa Jumalaa. Vain hänessä, Jeesuksessa Kristuksessa, Jumalan armo kohtaa meidät.

( 2 Kor. 6:1-2)

1 Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
        2 jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.
        ( Room. 5)

Jeesus Kristus on otettava vastaan eläessään ja
        hänen Herraksi tunnustamisensa ON TAPAHDUTTAVA TÄMÄN ELÄMÄN AIKANA. Kyse on Jeesuksen Kristuksen tunnustaminen USKOSSA HÄNEEN.
        Huulillaan voi kuka hyvänsä lausua Jeesus on Herra.
        Vain elävässä, sydämen uskossa Jeesukseen Kristukseen oleva voi hänet oikeasti Herrakseen tunnustaa.
        Ihminen, joka kuolee epäuskossa Jeesukseen Kristukseen, on ulkopuolella pelastuksen. Armonaika hänen kohdallaan on lopullisesti ohi.

s-seutulainen

• Anonyymi

Nämä sinun iänikuiset hokemasi ovat viime kädessä isästä perkeleestä.

Tällaiseen hevonpaskaan se johtaa, KUN EI USKO SOVITUKSEN SANAAN.

Miksipä sinä uskoisit Paavali, kun hän julistaa KAIKKIEN TUNNUSTAVAN LOPULTA RIEMUMIELIN ISÄN JUMALAN KUNNIAKSI, ETTÄ JEESUS ON HERRA, kun sinä et usko edes hänen evankeliumiinsa?

Kun sinä olet paljossa uskoton, sinä olet kaikessa uskoton.

• Anonyymi

Niin, Paavali kirjoittaa näin filippiläisille. Ilmausta "riemumielin" en tästä löydä. Sen sijaan hän kirjoittaa "ja jokaisen kielen pitää tunnustaman, PITÄÄ TUNNUSTAMAN, Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra."
        Myös Paavali tähdentää "Siis, rakkaani, samoin kuin aina olette olleet kuuliaiset, niin ahkeroikaa, ei ainoastaan niinkuin silloin, kun minä olin teidän tykönänne, vaan paljoa enemmän nyt, kun olen poissa, pelolla ja vavistuksella, että pelastuisitte, ETTÄ PELASTUISITTE"!

5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli, 
        6 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
        7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
        8 hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
        9 Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,
        10 niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
        11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.
        12 Siis, rakkaani, samoin kuin aina olette olleet kuuliaiset, niin ahkeroikaa, ei ainoastaan niinkuin silloin, kun minä olin teidän tykönänne, vaan paljoa enemmän nyt, kun olen poissa, pelolla ja vavistuksella, että pelastuisitte;
        13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.
        ( Fil. 2)

s-seutulainen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, Paavali kirjoittaa näin filippiläisille. Ilmausta "riemumielin" en tästä löydä. Sen sijaan hän kirjoittaa "ja jokaisen kielen pitää tunnustaman, PITÄÄ TUNNUSTAMAN, Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra."
        Myös Paavali tähdentää "Siis, rakkaani, samoin kuin aina olette olleet kuuliaiset, niin ahkeroikaa, ei ainoastaan niinkuin silloin, kun minä olin teidän tykönänne, vaan paljoa enemmän nyt, kun olen poissa, pelolla ja vavistuksella, että pelastuisitte, ETTÄ PELASTUISITTE"!

6 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
        7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
        8 hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
        9 Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,
        10 niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
        11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.
        12 Siis, rakkaani, samoin kuin aina olette olleet kuuliaiset, niin ahkeroikaa, ei ainoastaan niinkuin silloin, kun minä olin teidän tykönänne, vaan paljoa enemmän nyt, kun olen poissa, pelolla ja vavistuksella, että pelastuisitte;
        13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.
        ( Fil. 2)

s-seutulainen

Mutta kun alkutekstissä tuossa kohtaa EI OLE IMPERATIIVIA VAAN SUBJUNKTIIVI.

Ja vieläpä rakenne ἵνα (/hina) + subjunktiivi, josta kirjoitetaan näin:

ἵνα + a verb in the Subjunctive mood may be used to express: the purpose for or. the result from a course of action.

ἵνα + the subjunctive most often expresses purpose, like 'in order that', and can also express result, like 'so that'.

hina + subjunktiivi -rakenne on esimerkiksi pienoisevankeliumissa:

- - ettei/jottei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi - -

Siksi " - -PITÄÄ notkistuman" -suomennos on jakeessa Fil. 2:11 täysin järjetön.

Sen tulisi olla

hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
        9 Sen tähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,
        10 NIIN ETTÄ [ἵνα (hina) = jotta]

kaikki polvet notkistuisivat Jeesuksen nimeen, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
        ja jokainen kieli tunnustaisi Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.

Eli:

Jumala antoi ainokaisen Poikansa

JOTTEI [hina] yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi

ja

Jumala on korottanut hänen nimensä kaikki muita nimiä korkeammalle,

JOTTA [hina]

kaikki polvet notkistuisivat ja jokainen kieli tunnustaisi riemumielin Isän jumalan kunniaksi, että Jeesus on Herra.

Ja tämä tunnustaa-verbi tuossa kohtaa on koineekreikan

ἐξομολογήσηται (exomologēsētai)

joka se esiintyy esim. myös kohdassa

Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: "Minä YLISTÄN sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.

ja kohdassa

Sillä hetkellä hän riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi: "Minä YLISTÄN sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.

Tämä on sitten viimeinen kerta, kun minä heitän tämän helmen sikolättiin.
        Tämä saa luvan riittää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

( Fil. 2)

s-seutulainen

s-seutulainen, sinua ei ole Jumala asettnut eikä valtuuttanut Sanan opettajaksi!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

( Fil. 2)

s-seutulainen

s-seutulainen, Jumala varoittaa sinua: "Mikä sinä olet puhumaan minun käskyistäni ja ottamaan minun liittoni suuhusi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta kun alkutekstissä tuossa kohtaa EI OLE IMPERATIIVIA VAAN SUBJUNKTIIVI.

Ja vieläpä rakenne ἵνα (/hina) subjunktiivi, josta kirjoitetaan näin:

ἵνα a verb in the Subjunctive mood may be used to express: the purpose for or. the result from a course of action.

ἵνα the subjunctive most often expresses purpose, like 'in order that', and can also express result, like 'so that'.

hina subjunktiivi -rakenne on esimerkiksi pienoisevankeliumissa:

- - ettei/jottei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi - -

Siksi " - -PITÄÄ notkistuman" -suomennos on jakeessa Fil. 2:11 täysin järjetön.

Sen tulisi olla

hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
        9 Sen tähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,
        10 NIIN ETTÄ [ἵνα (hina) = jotta]

kaikki polvet notkistuisivat Jeesuksen nimeen, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
        ja jokainen kieli tunnustaisi Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.

Eli:

Jumala antoi ainokaisen Poikansa

JOTTEI [hina] yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi

ja

Jumala on korottanut hänen nimensä kaikki muita nimiä korkeammalle,

JOTTA [hina]

kaikki polvet notkistuisivat ja jokainen kieli tunnustaisi riemumielin Isän jumalan kunniaksi, että Jeesus on Herra.

Ja tämä tunnustaa-verbi tuossa kohtaa on koineekreikan

ἐξομολογήσηται (exomologēsētai)

joka se esiintyy esim. myös kohdassa

Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: "Minä YLISTÄN sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.

ja kohdassa

Sillä hetkellä hän riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi: "Minä YLISTÄN sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.

Tämä on sitten viimeinen kerta, kun minä heitän tämän helmen sikolättiin.
        Tämä saa luvan riittää.

"Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"
        ( Luuk. 18:8)

s-seutulainen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"
        ( Luuk. 18:8)

s-seutulainen

Juuri näin. Jeesuksen ihmettely osuu maaliinsa.

Kristillinen kirkko kun on suurelta osin hylännyt aidon uskon - uskon SOVITUKSEN SANAAN niin kuin se on kirjoitettu. Sinä olet osa tätä epäuskon jatkumoa.

On paitsi koomista myös käsittämätöntä, että sinä olet niin täydellisen kykenemätön katsomaan peiliin - olet täydellisen kykenemätön ajattelemaan edes puolta sekuntia, että se uskonnollinen suuntaus, johon sinä kuulut ja jonka perillinen sinä olet, voisi olla väärässä.

Tuo uskonnollinen suuntaus on muokannut sinun aivosi lukemaan ja tulkitsemaan Raamattua niin täydellisen vihamielisesti sovituksen sanaaa kohtaan, että sovituksen sanaan uskovan näkökulmasta se tuntuu käsittämättömältä, järjettömältä.

MILLÄÄN, mitä sinun eteesi Raamatusta tuodaan, ei ole MITÄÄN MERKITYSTÄ.

Sinun epäjumaliasi ovat rosenius ja ne pari muuta, joita sinulla on tapana täällä siteerata, ja heidän ohjeidensa mukaisesti ja niihin LUKKIUTUNEENA sinä Raamattuasi luet.

Ja kun Raamatusta - ihan vain Raamatusta ITSESTÄÄN - sinulle jotain kerrotaan, on kuin sinun silmiisi ja korviisi ilmestyisivät jostain laput, ja sinä sokeudut ja kuuroudut sillä sadasosasekunnilla, kun aletaan huolellisesti pureutua PELKÄSTÄÄN SIIHEN, MITÄ RAAMATUSSA LUKEE.

Mitä MUUTA tämä sinun puoleltasi on kuin uskonnollista pelkuruutta - hengellistä orjuutta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuri näin. Jeesuksen ihmettely osuu maaliinsa.

Kristillinen kirkko kun on suurelta osin hylännyt aidon uskon - uskon SOVITUKSEN SANAAN niin kuin se on kirjoitettu. Sinä olet osa tätä epäuskon jatkumoa.

On paitsi koomista myös käsittämätöntä, että sinä olet niin täydellisen kykenemätön katsomaan peiliin - olet täydellisen kykenemätön ajattelemaan edes puolta sekuntia, että se uskonnollinen suuntaus, johon sinä kuulut ja jonka perillinen sinä olet, voisi olla väärässä.

Tuo uskonnollinen suuntaus on muokannut sinun aivosi lukemaan ja tulkitsemaan Raamattua niin täydellisen vihamielisesti sovituksen sanaaa kohtaan, että sovituksen sanaan uskovan näkökulmasta se tuntuu käsittämättömältä, järjettömältä.

MILLÄÄN, mitä sinun eteesi Raamatusta tuodaan, ei ole MITÄÄN MERKITYSTÄ.

Sinun epäjumaliasi ovat rosenius ja ne pari muuta, joita sinulla on tapana täällä siteerata, ja heidän ohjeidensa mukaisesti ja niihin LUKKIUTUNEENA sinä Raamattuasi luet.

Ja kun Raamatusta - ihan vain Raamatusta ITSESTÄÄN - sinulle jotain kerrotaan, on kuin sinun silmiisi ja korviisi ilmestyisivät jostain laput, ja sinä sokeudut ja kuuroudut sillä sadasosasekunnilla, kun aletaan huolellisesti pureutua PELKÄSTÄÄN SIIHEN, MITÄ RAAMATUSSA LUKEE.

Mitä MUUTA tämä sinun puoleltasi on kuin uskonnollista pelkuruutta - hengellistä orjuutta?

Ei kristillinen kirkko niinkään liene hylännyt sovituksen sanaa. Liberaali kansankirkkomme on sen sijaan hylännyt raittiin Herran Jeesuksen Kristuksen evankeliumin julistamisen.
        Uskoakseni sinun kaikki pelastuvat oppisi saa hyvinkin vastakaikua tämän päivän liberalisoituneessa, maallistuneessa kirkossa.

s-seutulainen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kristillinen kirkko niinkään liene hylännyt sovituksen sanaa. Liberaali kansankirkkomme on sen sijaan hylännyt raittiin Herran Jeesuksen Kristuksen evankeliumin julistamisen.
        Uskoakseni sinun kaikki pelastuvat oppisi saa hyvinkin vastakaikua tämän päivän liberalisoituneessa, maallistuneessa kirkossa.

s-seutulainen

Piti kirjoittamani... Niinkään hylännyt sovituksen sanaa niin kuin sinä sitä opetat!

s-seutulainen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

s-seutulainen

Se voi pitää paikkansa. Ihmiset, jotka eivät vielä usko, ovat aina inhonneet fariseuksia ja farisealaista maailmankuvaa - tuota teennäistä ja muka-armollista opetusta, jollaista sinä edustat.

Ja niin kuin oli Jeesuksen lihan päivinä, niin on nytkin: Jeesuksen kanssa syntiset tulevat kyllä enimmäkseen toimeen ja Jeesu syntisten. Sinunlaisesi fariseukset oovat niitä, jotka pahastuvat kaikesta mahdollisesta; tämän osoittaa to sinun naurettava höpinäsi liberalisoitumisesta ja maallistumisesta - ikään kuin Jeesus ei olisi vapauttanut meitä VAPAUTEEN ja ikään kuin Jumalan koko ihmiskuntaan kohdistuva pelastava tahto ei saisi toteutua MAAN päällä.

Se, joka on saanut tuta vesittämättömän sovituksen sanan mukanaan tuoman vapauden, ei vaivaa päätään tuollaisilla surkuhupaisilla, takakireitä fariseuksia riivaavilla "liberalisoitumisilla" eikä "maallistumisilla". :D :D :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Piti kirjoittamani... Niinkään hylännyt sovituksen sanaa niin kuin sinä sitä opetat!

s-seutulainen

Niin. Minä "OPETAN" sitä

TOISTAMALLA SANASTA SANAAN SEN, MITÄ PAAVALI KIRJOITTI:

"Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan."

Julistan sitä tuollaisena kuin se tuossa lukee - en vesitä sitä, en lisäile siihen mitäään, en aseta sitä kyseenalaiseksi, vaan JULISTAN SITÄ.

Sinä puolestasi "opetat" sovituksen sanaa paskomalla sen päälle.

Ja olet varmaan ylpeä itsestäsi ja tuosta paskomisestasi.

Tätä samaa jahkaamista tämä on niin kauan kuin sinä et usko sovituksen sanaan niin kuin se on kirjoitettu. Helmiä sialle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

s-seutulainen

s-seutulainen olet sokea, ja ketjussa näkyy, miten sinä sokea talutat sokeaa ja mitä siitä seuraa!

• Anonyymi

s-seutulainen, sinulta uskosta osattomalta, maailman ihmiselta, kuin häilyvältä ruo'olta puuttuu usko! Löpinöinä riittää!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä

Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi
      Maailman menoa
      57
      10090
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      13
      6839
    3. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      70
      6231
    4. Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro

Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j
      Maailman menoa
      85
      6144
    5. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      28
      4295
    6. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      11
      4282
    7. Oikeistohallitusten aikaan saannokset.

Holkerin touhujen seurauksena lama. Aho jatkoi tuhoa osaamattomuudellaan. Katainen ja alkoi talouden alamäki. Sipilä ja
      Maailman menoa
      46
      4150
    8. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      65
      3995
    9. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      44
      3708
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      286
      3273
    Aihe