Suomen Turku Facebook-ryhmälle tämä kirjoitus oli liikaa. Se kesti siellä viikinlopun ja keräsi huomattavan määrän huomiota. Mutta ilmeisesti Turun kaupungin talutusnuorassa kulkeville moderaattoreille se oli liikaa. Ja uuden viikon alettua teksti hävisi ja päösy ryhmään estettiin. Näin toimii demokratia Turussa.
Onneksi meillä on Turussa päättäjiä, jotka tietävät tarkalleen, mitä kaupunkilaiset tarvitsevat – nimittäin lisää vaihtoja, pidempiä kävelymatkoja ja vähemmän pysäköintipaikkoja. Runkolinjastouudistus on loistava esimerkki siitä, miten kaupunkisuunnittelu voi olla täysin irrallaan todellisuudesta. Jos tarkoituksena oli tehdä liikkumisesta mahdollisimman hankalaa, niin täytyy sanoa: mission accomplished.
Majakkarannasta ei enää pääse keskustaan ilman kompassia, eväitä ja henkistä valmistautumista. Palvelulinjat kulkevat kuin harvinaiset eläimet – kerran tunnissa, jos sää sallii. Mutta ei hätää, Fölin suunnittelupäällikön mukaan tämä kaikki tarkoittaa “vapautta”. Ilmeisesti vapaus nyky-Turussa tarkoittaa sitä, että saat vapaasti kävellä kilometrin lähimmälle pysäkille ja vapaasti odottaa bussia, joka ei tule.
Ja mikä parasta – tämä kaikki on tehty raitiotien ehdoilla, jota ei vielä ole olemassa. Se on kuin rakentaisi lentokentän pelkästään paperilennokkien varaan. Mutta hei, visio on tärkeämpää kuin realismi. Turku ei ole kaupunki, se on kokeilulaboratorio, jossa ihmiset ovat koe-eläimiä.
Päättäjät ovat onnistuneet luomaan järjestelmän, jossa kukaan ei ole tyytyväinen – ei autoilijat, ei bussinkäyttäjät, ei vanhukset, ei nuoret. Mutta ehkä juuri se onkin tarkoitus. Ehkä Turku pyrkii olemaan ensimmäinen kaupunki maailmassa, jossa liikkuminen on virallisesti lakkautettu. Tulevaisuudessa turkulaiset eivät enää liiku – he meditoivat pysäkillä ja toivovat, että Föli ilmestyy kuin messias.
Kiitos, Turku. Kiitos siitä, että muistutat meitä siitä, kuinka kaukana päätöksenteko voi olla arjesta. Ja kiitos siitä, että jokainen matka on nyt seikkailu – ei mukavuuden, vaan epätoivon puolella.
Turku tulevaisuuden liikennehelvetti jo tänään
Anonyymi-ap
4
110
Vastaukset
- Anonyymi
Kyl Turus pärjää tommone tomppeliki..
- Anonyymi
Tuu Tampereelle katsomaan. Tietyömaita joka paikassa.Ratikka laajenee. Hatanpäänvaltatie tukossa .Liikenne keskytetään Nokia Areenan tapahtumien takana.
Siltaremontteja lähellä keskustaa jne.
Listaa voisi jatkaa loputtomiin.- Anonyymi
Lisäys vielä.Hämeenkatua ei saa ajaa kuin taksit ja ratikka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäys vielä.Hämeenkatua ei saa ajaa kuin taksit ja ratikka.
Ja Linja-autot saa myös ajaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,1123677Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista
ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv3112582Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle
Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,02160Sanna on pakottaja, domina
Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k431951Skodan hankintaan painostaminen toi potkut
Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll91709Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua
Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle1091174- 1001172
No onneks ei tartte sit olla
Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....51000Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä
Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu79946- 51922