Kuinka monta eri kristittyä ryhmää, eri mieltä uskon asioista keskenään, löytyy Suomesta?

Anonyymi-ap

Eikö kristittyjen luulisi olevan samaa mieltä keskenään, tai ainakin kunnioittavan toistensa toisistaan poikkeavaa uskoa?
Itse olen luterilainen.
Raamattua aloin itse, ominpäin, lukemaan melko paljon ja tarkkaan n. 40 v. sitten, mutta missään "seuroissa" tai kirkossa en ole käynyt, kuin mitä rippikoulussa aikoinani ja kaksi kertaa ehtoollisella, toisen kerran armeijassa.
Raamattua voin silti sanoa tuntevani erittäin paljon paremmin kuin suurin osa tosi-uskovaisista, jotka täälläkin useasti antavat itsestään sellaisen kuvan, kuin eivät ikinä olisi Raamattua avanneetkaan, vaan kuulopuheita vain toistelevat kuin robotit, lukemattomia Raamattujaan samalla hurjistuneina, silmät raivosta palaen, näyttävästi päidensä yläpuolella huitoen. Mutta pysyypähän kunto ainakin hyvänä, varsinkin käsivarsilihakset ja äänijänteet pysyvät kunnossa.
Ihan hyvää ja kivaa treeniähän se varmaan on.
No eipä muuta. Ei tapella turhaan. "Minä" kun kuitenkin aina olen oikeassa.

6

161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Luonnollista, sillä jokainen luo jumalan omksi kuvakseen.

• Anonyymi

Mutta ei ole Jumalan kuva.

Sarvipää olento lähinnä.

• Anonyymi

Minäkin myös kannatan ekumeniaa ja kristittyjen yhteyttä ja rakkautta.

• Anonyymi

Et ole käynyt jumalanpalveluksissa? Kummallista, sillä kyllä seurakuntayhteys ja säännöllinen ehtoolliselle osallistuminen on tosi tarpeellista kristitylle. Ehkä sen takia käsityksesi kanssakristityistäsi on niin negatiivinen ja stereotyyppinen. Aivan kuin et edes olisi uskovainen ollenkaan.

• Anonyymi

Täytin seitsemän vuotta ja aloitin kansakoulun. Sunnuntaisin pidettävä pyhäkoulu myös heti alkoi, jonne jo heti ensimmäisenä sunnuntaina menin, ja minä siitä ensimmäisestä ja viimeisestä käynnistäni siellä pidin paljon.
        Toisena sunnuntaina sinne ilmestyi myöskin kaksi kiusaajaani, kaksoispojat, jotka olivat kuulleet minun aloittaneen pyhäkoulussa käyntini.
        Se oli kuin toisinto, toisen koulupäiväni tapahtumista.
        Pojat kävivät mitään puhumatta, nyrkit heiluen kimppuuni.
        Peräännyin, mutta koska minun molemmilla kerroilla olisi pitänyt jatkaa ajotielle, minun sinne saakka peräännyttyäni, niin löin heidät molemmat maahan, johon he jäivät itkeä vollottamaan.
        Muut oppilaat pelkäsivät heitä, samoissa kerrostaloissa asuvia naapureitaan, joten kummallakin kerralla he valehtelivat minun aloittaneen kummatkin tappelut. Kummallakin kerralla ja vielä monta vuotta jälkeenpäin, sain sekä koulussa, että kotona äidiltäni selkään päivittäin. Pelkäsin äitiäni, joka kielsi minua puolustautumasta koulussa, ja heti ensimmäisestä koulupäivästä lähtien, alkoi minun jokapäiväinen helvettini, sain sekä koulussa, että kotona joka päivä selkääni. Pelkäsin joka päivä kotoa mennä kouluun, ja koulusta takaisin kotiin. Pyhäkoulunopettajana oli nuori, mukava nainen, josta pidin heti hänet ensimmäisenä sunnuntaina nähtyäni, joten oli todella järkyttävää kuunnella, kuinka hän huusi ja haukkui minua, kun muut lapset raukkamaisesti valehtelivat hänelle, että minä muka olisin sen tappelun aloittanut.
        Sain porttikiellon sinne pyhäkouluun, ja sormellaan osoittaen, käski pihaltakin poistua!!! Myöhemmin muistaakseni sain siltä pyhäkoulun opettajalta, kouluopettajani välityksellä kirjeen kotiin vietäväkseni, jossa hän kertoi joltain lapselta kuulleensa totuuden siitä tappelusta ja pyysi minua pitämäänsä pyhäkouluun tulemaan takaisin. En muista miksen sinne takaisin enää mennyt, oliko äitini kieltänyt, vai enkö itse sinne enää halunnut. Ne kaksoset isompine kavereineen, asuivat sen tien varrella, eikä mieli tehnyt sunnuntaisinkin vielä koulupäivien lisäksi selkäänsä saada. Äitini, niiden kaksosten äiti, sekä kouluopettajani olivat käyneet koulua yht'aikaa, ja myöhemmin minulle valkeni, että äitini oli ollut kova tappelupukari, ja että minä sain siitä kärsiä, hänen entisten luokkatovereidensa minulle kostaessaan, äidiltäni saamansa selkäsaunat. Ja kun se kouluopettajanikin niin aina kehui mukamas uskovainen olevansa. Oli lapseton, vaan ei aviomiehetön, mutta katkera varmaankin lapsettomuudestaan, "Hauskaa", vai mitä? Mieluummin olisin lapsuuteni kasvanut vaikkapa lastenkodissa ja ilosta kiljuen olisin sinne mennyt, jos minut olisi sinne haettu, mutta turha toive sellainen onni. Ainoan ystäväni, naapurin tytön, jota rakastin, äitini karkoitti pois elämästäni. Hän sitten alkoi vihaamaan minua, koska ei tietenkään ymmärtänyt, että olin kotona kuin vanki, neljän seinän sisällä. Hänen lisäkseen, ei minulla sitten muita ystäviä "erakonelämässäni" ole ollutkaan. Tai ehkäpä minä lopetin enää luottamasta ihmisiin. Jos joskus pääsin ulos pihalle, niin piti olla keittiön ikkunan edessä, hänen nähtävissään. Pihalta en saanut pois mennä. Ja kun pari kertaa sen tein, niin raivoissaan minua hakkasi, enkä huutaa tai itkeä saanut, etteivät naapurit olisi sitä kuulleet.
        "Kummallista, sillä kyllä seurakuntayhteys ja säännöllinen ehtoolliselle osallistuminen on tosi tarpeellista kristitylle."
        Niin... todella kummallista, mutta hyvin olen pärjännyt ilmankin. Kyllä ne "uskovaisetkin" osaavat sellaisia suoraan sanoen rikollisia, kaatuilevia, rahanahneita kielillään mölöttäviä petoja olla. En meitä luterilaisia nyt tarkoita, vaan... kun isänikin aikoinaan sellaisen nai... kk...osen... katohan koiraa ko muste juuri nyt loppui...

• Anonyymi

On ihmismielelle luonnollista, että vahva saarnaaja vetää puoleensa kuulijoita. Etenkin kristinusko, vaatii kokemusta ja kasvua uskossaan. Mutta Jumala on armollisempi, kuin putkinäköinen vahva , mutta kasvunsa alussa oleva kristitty saarnaaja. Kristityt ovat kuitenkin maltillisia ja hyväksyvät erillaisiakin näkemyksiä, jos se ei sulje pois ydintä, Jeesuksen sovitustyötä. Nämä erilaiset käsitykset rikastavat ja laajentavat kristinuskoa, koska Jumalan syli on avara. Ei hyvä Isämme heitä vajavaisiakaan noviiseja pois, vaan vaalii siunaten lapsiaan, jotka kompuroivat paholaisen kiveyttämää polkua, kohti valoa. Näilläkin palstoilla häärivät kristittyä teeskentelevät harhauttajat, yritäen provosoida eri seurakuntia riitaan. mutta karkeus paljastaa heidät paholaisen kätyreiksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sua j-mies!

Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      46
      4029
    2. Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe

Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido
      Maailman menoa
      150
      3862
    3. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      79
      3656
    4. Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin

Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t
      Ähtäri
      164
      3169
    5. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      15
      2723
    6. Tykkäys ei tarkoita

yhtään mitään!
      Ikävä
      37
      2494
    7. Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota

"Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain
      Maailman menoa
      251
      2335
    8. Tässä on sielunkumppanisi postilaatikko

Laita postia sielunkumppanillesi 💌❤️
      Ikävä
      129
      2107
    9. Mulle riittäisi halaukset

Ja juttelut mut sulle ei taida riittää
      Ikävä
      43