Liljoissani on niitä punaisia liljapunkkeja ja lehdet ovat ihan reikäisiä. Onko niiden munia vai mitä, mutta nyt lehdet ovat täynnä mustia pallukoita, luin jostain, että olisi punkkien ulostetta tai jotain. Kukinnot ovat vielä ok, mutta lehdet ovat mennyttä. Voiko niille ötököille tehdä jotain ja miten vois varmistaa, että niitä ei olisi ensi vuonna?
Liljapunkki
4
764
Vastaukset
- lähtee
Liljakukot lähtivät meidän kukkapenkistä samettiruusujen avulla. Eli istutettiin muutama samettiruusu liljapenkkiin ja tuholaiset häipyivät..
- LIljojen ystävä
Minulla on 24 samettiruusua aivan liljojen vieressä.
Itse olen sattumalta ehkä toivottavasti keksinyt tavan pitää liljakukot loitolla. Kun havaitsen liljakukon suihkautan sen hengiltä Raidilla, seuraavaksi suihkutan sillä kaikki liljat. Seuraavana päivänä suihkutan liljat malationilla (malasiini). Jos liljakukot ovat jo päässeet lisääntymään useamman vuoden ajan niin silloin voi olla ainoa keino luopua liljoista useammaksi vuodeksi.
Kuvia kukista ja liljakokosta:
http://www.saunalahti.fi/~vavauh/
- lilliputti
Meilläkin ne ovat riesana! Puutarhuri tuttavani kertoi että niihin ei oikein mikään tuhoaine tehoa. Hyvä keino on nyppiä ne pois käsin, joskin minua ainakin iletti suunnattomasti ja aika vaikea löytää kaikki ne pienet munat lehtien alapuolelta. Se musta mömmö on niiden toukkien ulostetta. Kuoriainen on kirkkaan punainen ja sen kun olis heti huomannut ja listinyt niin tuhot ei olisi niin valtavat kuin mulla pääsi käymään.
Yritin mäntysuopaliuostakin mutta se tehosi vain kuoriaiseen.- The Real J.
Minullakin oli liljakukkoja riesana. Laiskana poikana en viitsinyt ruveta nyppimään käsin vaan annoin oikein kunnon tujauksen malasiinia. Niin lehdistöön kuin maahan. Pari kertaa tuon joutui toistamaan mutta kukot katosivat, tosin olivat lomareissun aikana siirtneet toisiin liljoihin mutta uusintaruiskutus tuntui tehoavan. Ei ole enää kukkoja näkynyt eikä lehtiä syöty.
Mielenkiintoista että kukot tuntuvat valikoivan uhrinsa lajin mukaan. Tarhasarjaliljat näyttivät maistuvan niille, mutta ihan vieressä kasvanut Casablanca-lajike säästyi niiltä tyystin samoin kuin jälkimmäisen hyökkäyksen vieressä kasvaneet kuningasliljat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1125825Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323927- 823332
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182946Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2501997Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?871963- 1411758
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui391685Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881529