Turun tunnin juna - missä mennään?

Anonyymi-ap

Vaikka pääministeri on aiemmin todennut, että "ei kahta sanaa siitä (Turun tunnin junasta)", niin siitä pitää sekä puhua että kirjoittaa.

Uusi Suomi on kirjoittanut hyvän artikkelin Turun tunnin junasta, jota myös länsiradaksi sanotaan. Länsirata on kyllä ollut olemassa aikoja sitten Helsingistä Turkuun, ja sitä sanotaan RANTARADAKSI. Kauniin rantaradan varteen pitäisi matkailuelinkeinoja kehittää radan varren kunnissa.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/fd149d6a-bcb3-4ddb-97f6-6dddaa868a3f

Erittäin kalliiksi toinen rata Helsingistä Turkuun tulee kaikille veronmaksajille, mutta etenkin niille kunnille, joita uusi rata koskee.
Toki "Turun tunnin juna" koskee myös Helsinkiä, mutta Helsinki on kieltäytynyt osallistumista ja sanoo suuntautuvansa mieluummin Tampereen suuntaan.

Uusi Suomen artikkelin mukaan (lue edellä olevasta linkistä) hintaa "Turun tunnin junalle" tulisi jopa neljä miljardia. Joidenkin arvioiden mukaan hinnaksi on kerrottu tulevan jopa kuusi miljardia, mikä olisi samaa suuruusluokkaa kuin valtion kasvaneet puolustusmenot.

EU on ilmoittanut, että se ei osallistu uuden Länsiradan rakentamiseen KANNATTAMATTOMANA hankkeena.
Helsinki ei osallistu.
Miten paljon veronmaksajat joutuisivat tulevina vuosina maksamaan kannattamattomasta uudesta junaradasta?

Googlaa netistä hakusanalla "rantarata", niin näet miten junalla pääsee jo nyt helposti Helsingistä Turkuun. Toki rantarataa tulisi korjata, kuten Väyläviraston esittää ja myös se maksaa.
Lisäksi Helsingistä Turkuun menee lukuisia eri yhtiöiden bussivuoroja, nopeita ja edullisia.

87

701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Turun päässä alkaa olla valmista. Asema on ollut käytössä jo jonkun aikaa.
      Kirkkonummen ja Helsingin välillä on ratatöitä ja kuljetus tapahtuu busseilla.
      Oikaisu Salon kautta on edelleen vaiheessa.

      Siinä mennään

    • Anonyymi

      Ei siinä vielä mitään, tällaista suunnitellaan jatkoksi: https://yle.fi/a/74-20181088

      Saahan sitä tutkia ja selvittää. En halua masentaa ketään, mutta kuinka kauan nuo sillat mahtaisivat pysyä ajokunnossa, jos Suomen ja Venäjän välillä olisi sota? Luulen että rikkoutuneiden siltojen korvaamiseen tarvittaisiin lauttoja. Eikö olisi sama kuljetata panssarivaunut tms. suoraan lautalla Tukholmasta Turkuun?

      Poiitikot näkyvät rakastavan betonia ja terästä. Sillä saa ikuisen kädenjäljen maisemaan, mutta markkinatalouden tai tehokkuuden kanssa sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä. (Terveisiä vaan Petterille.)

      • Anonyymi

        Unohdit mainita myös muut uhat kuten asteroidit, tsunamit, taudit jne...


      • Anonyymi

        Miksi ihmeessä jotkut haaveilevat erittäin kalliiksi tulevasta yhteydestä Turusta Tukholmaan (maayhteys siltoineen Ahvenanmaan kautta)?

        EU tuskin lähtee kannattamattomia ja hölmöjä - täysin turhia yhteyksiä - rahoittamaan Turun ja Tukholman välille.

        Mistä siis rahat? Saadaanko enää lisää ulkomaan velkaa? Pienituloisilta kun ei juuri enempää voida perustuslainkaan mukaan leikata. Puolustusmenoisra ei voi mitään leikata.

        Pitäisikö myydä ulkomaiseen omistukseen eläkerahastojen varat ja kaikki valtion osuudet yrityksistä - ja riittäisikö sekään? Ja Miksi?


      • Anonyymi

        Miljardien rahareikä veronmaksajille.

        Tietenkin Petteri ja kokoomus kannattaa Simona kaikkea tätä.

        Tienaavat enemmän lahjuksia kuin palkka töissään ikinä olisivat.

        Jos ette usko Kysykää Kataiselta😀.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä jotkut haaveilevat erittäin kalliiksi tulevasta yhteydestä Turusta Tukholmaan (maayhteys siltoineen Ahvenanmaan kautta)?

        EU tuskin lähtee kannattamattomia ja hölmöjä - täysin turhia yhteyksiä - rahoittamaan Turun ja Tukholman välille.

        Mistä siis rahat? Saadaanko enää lisää ulkomaan velkaa? Pienituloisilta kun ei juuri enempää voida perustuslainkaan mukaan leikata. Puolustusmenoisra ei voi mitään leikata.

        Pitäisikö myydä ulkomaiseen omistukseen eläkerahastojen varat ja kaikki valtion osuudet yrityksistä - ja riittäisikö sekään? Ja Miksi?

        Halvempaa on tehdä tunneli meren ali lyhimmältä kohdaltaan.

        Vaasa Umeå?

        Jussarön Kaivos oli merenpohjan alle saakka!


    • Anonyymi

      En ymmärrä tätä pakkomiellettä? Ei nykyinenkään rata mitään kasvua tuo. Minkätähden ihmiset alkaisivat yhtä äkkiä joukoittain käymään muualla töissä? Varmaan jäätävän hintaiset liput!
      Mitä ihmeen visioita esitetään 50- vuoden päähän? Hyvä esittää kun harva näistä yli 30- vuotiaista visionääreistä on enää elossakaan.

      • Anonyymi

        Pikku-petteri tahtoo että tämä mies muistetaan...
        On roikuttava niin kauan vallan kahvassa että typerä pakkomielle ,Turun juna, on saatu toteutettua. Lähes kaikki asiat on saanut petteri älämölö kavereineen sössittyä Suomessa jo. Järki ei päätä pakota, mutta näillä mennään.


      • Anonyymi

        Orpon potenssituki ja lahjusrahaston keräyksen kohde.


    • Anonyymi

      Orpolla ei ole ollut junarataa lapsena ja tästä aiheutunut trauma pitää käsitellä pakkomielteenä tunnin junan muodossa

    • Anonyymi

      Orpon vaalijuna poksuttaa! Äänet pitää maksaa.?

      • Anonyymi

        Kertoisiko joku, miksi Orpo ylipäätään ajaa sitä Turun tunnin junaa, jonka myös EU on todennut kannattamattomaksi hankkeeksi.

        Suomen luottoluokitus on heikentynyt, ulkomaan velan korkoihin menee kolme miljardia ja puolustusmenot kasvavat kuuteen miljardiin. Verokertymä ei riitä menoihin, joten sosiaaliturvaa leikataan noin 10 miljardia. Talouskasvu ei lähde käyntiin, kun suomalaisten ostovoima on heikko. Konkurssit ja työttömyys lisääntyvät.

        Mistä rahat Turun tunnin junaan? Myytäisiinkö valtion tuottavaa omaisuutta, kun tuottamaton omaisuus tuskin menee kaupaksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisiko joku, miksi Orpo ylipäätään ajaa sitä Turun tunnin junaa, jonka myös EU on todennut kannattamattomaksi hankkeeksi.

        Suomen luottoluokitus on heikentynyt, ulkomaan velan korkoihin menee kolme miljardia ja puolustusmenot kasvavat kuuteen miljardiin. Verokertymä ei riitä menoihin, joten sosiaaliturvaa leikataan noin 10 miljardia. Talouskasvu ei lähde käyntiin, kun suomalaisten ostovoima on heikko. Konkurssit ja työttömyys lisääntyvät.

        Mistä rahat Turun tunnin junaan? Myytäisiinkö valtion tuottavaa omaisuutta, kun tuottamaton omaisuus tuskin menee kaupaksi?

        Eiköhän sitä hyväveliverkoston kavereiden firmoille ole luvattu hommia ja paljon rahaa? Siksi ajettava väkisin maaliin, vaikka olisi parempiakin kohteita näille rahoille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisiko joku, miksi Orpo ylipäätään ajaa sitä Turun tunnin junaa, jonka myös EU on todennut kannattamattomaksi hankkeeksi.

        Suomen luottoluokitus on heikentynyt, ulkomaan velan korkoihin menee kolme miljardia ja puolustusmenot kasvavat kuuteen miljardiin. Verokertymä ei riitä menoihin, joten sosiaaliturvaa leikataan noin 10 miljardia. Talouskasvu ei lähde käyntiin, kun suomalaisten ostovoima on heikko. Konkurssit ja työttömyys lisääntyvät.

        Mistä rahat Turun tunnin junaan? Myytäisiinkö valtion tuottavaa omaisuutta, kun tuottamaton omaisuus tuskin menee kaupaksi?

        Orpo myy Suomen tuottavat yhtiö .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän sitä hyväveliverkoston kavereiden firmoille ole luvattu hommia ja paljon rahaa? Siksi ajettava väkisin maaliin, vaikka olisi parempiakin kohteita näille rahoille?

        Totta perimmäinen syy on rakenteellinen korruptio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Orpo myy Suomen tuottavat yhtiö .

        Katainen tyri ja myi kaiken ja otti yli 43 miljardia velkaa luikki Sit Brysseliin pakoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisiko joku, miksi Orpo ylipäätään ajaa sitä Turun tunnin junaa, jonka myös EU on todennut kannattamattomaksi hankkeeksi.

        Suomen luottoluokitus on heikentynyt, ulkomaan velan korkoihin menee kolme miljardia ja puolustusmenot kasvavat kuuteen miljardiin. Verokertymä ei riitä menoihin, joten sosiaaliturvaa leikataan noin 10 miljardia. Talouskasvu ei lähde käyntiin, kun suomalaisten ostovoima on heikko. Konkurssit ja työttömyys lisääntyvät.

        Mistä rahat Turun tunnin junaan? Myytäisiinkö valtion tuottavaa omaisuutta, kun tuottamaton omaisuus tuskin menee kaupaksi?

        Rahaa löytyy, nipistetään sosiaaliturvasta, koulutuksesta ja pienimmistä eläkkeistä.


    • Anonyymi

      Rantarata Helsingistä Turkuun on osa Eurooppaa.

      Tämä linkki kertoo valmiista rantaradasta, jota parhaillaan kunnostetaan.

      https://rantarata.info/

      Turun tunnin juna olisi paitsi kallis, niin myös hyödytön, kun rantarata on jo olemassa.

      • Anonyymi

        Ne kylät joissa pysäkki eli asema seiviytyy jotenkuten vaan käpykylä kuten Salo on pian pelkkä nukkumalähiö ilman palveluita😀.


    • Anonyymi

      Uutta Turun rataa ei tarvita tässä tilanteessa.Rahaa ei ole ORPO,ymmärrätkö?EI OLE siihen,kun ei tärkeämpiinkään kohteisiin.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä tunnin juna on turhaa höpötystä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä tunnin juna on turhaa höpötystä

        Etkö luota demereihin?
        Nykyhallitus vain otti kopin demreiden ajatuksesta.


      • Anonyymi

        Koko rata on Orpon munanjatke ja potenssituki.


    • Anonyymi

      EU kans sanoi et turhaa RAHAN POLTTOO MAKSAKAA VAAN KORKOJA VELAST 200 MRD

    • Anonyymi

      On todettu, että liian luja tahti on haitaksi ihmisille. Kolmen tunnin juna olisi sopiva.

      • Anonyymi

        Se on yksilökohtaista, yhden nopea on toisen hidas.

        Keskustelu rantaradan muuttamisesta kahdelle raideparille päättyy vasta, kun se on tehty.


    • Anonyymi

      SDP:n kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta Demarissa 3.6.2020

      "Erityinen ilonaihe on, että Turun tunnin juna etenee nyt vauhdilla. Nyt saadaan siis rahoitus Turun ratapihan kehittämiselle ja Kupittaa-Turku kaksoisraiteen rakentamiselle, jotka molemmat ovat tärkeitä edellytyksiä tunnin junalle. Turun ratapihaa päästään nyt kehittämään kaupungin maankäytön kehittämishankkeet ja tunnin junan tarpeet huomioiden, Eloranta kertoo tyytyväisenä."

    • Anonyymi

      YLE 10.9.2019

      "Turun Tunnin junalle perustetaan oma hankeyhtiö. Liiikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin kertoi tiistaina, että hankeyhtiön tarkoituksena on edistää nopean ratayhteyden suunnittelua. Valtio aloittaa seuravaksi neuvottelut kuntien kanssa."

    • Anonyymi

      Turkulainen 13.4.2020

      "Valtion on investoitava ennemmin tunnin junaan kuin tieverkkoon. Tätä tiedusteltiin Varsinais-Suomen vaaliehdokkailta, ja junan kannalle asettui 52 prosenttia vastaajista.

      Tiukimmin tunnin junan kannalla isommista puolueista ovat vihreät, vasemmistoliitto, kokoomus ja sdp."

    • Anonyymi

      Keskusta uutiset 5.4.2016

      "Turku-Helsinki ratayhteysvälin kehittämisen lähtölaukaus on kauaskantoinen ja kasvunäkymiä luova päätös, joka luo elinvoimaa koko alueelle myös päätepysäkkien väliin. Päätös osoitti, että vaikeinakin talousaikoina hallituksella on kykyä ja tahtoa viedä isoja asioita eteenpäin, kansanedustajat iloitsevat."

      "Tuo ja monet muut selvitykset ja laskelmat ovat osoittaneet hankkeen hyödyt. Helsinki-Turku yhteisvälin liikenteellisen saavutettavuuden parantaminen vaikuttaa voimakkaasti yhteysvälin taloudelliseen kasvuun. Jo lupaus radan suunnittelusta luo uudenlaista tulevaisuususkoa alueen yrittäjille ja asukkaille, Saarikko ja Viljanen toteavat."

    • Anonyymi

      Onko missään ollu miten paljon tuohon on jo lapattu veronmaksajien rahaa näille " ydinosaajille " ?
      Kahvitukset, pitkät lounaat, kissan ristiäiset, koiran kuljetukset yms. sellainen asiaankuuluva tärkeä säätäminen.

      • Anonyymi

        En usko, että löytyy.
        Emmehän me edes tiedä, mitä terveydenhoidossa tehdään, vaikka siihen uppoaa kolmannes verorahoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko, että löytyy.
        Emmehän me edes tiedä, mitä terveydenhoidossa tehdään, vaikka siihen uppoaa kolmannes verorahoista.

        Tuhlaajapoika petteri ei välitä kustannuksista pennin vertaa. .. voi veljet kun pääsis pieneks jäänyt rippipuku päällä puksuttamaan tunnin junalla. Ei lapsena saanu..junaa..🧸


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuhlaajapoika petteri ei välitä kustannuksista pennin vertaa. .. voi veljet kun pääsis pieneks jäänyt rippipuku päällä puksuttamaan tunnin junalla. Ei lapsena saanu..junaa..🧸

        Edellä oli lainauksia suurimmalta osalta puolueita, jotka kaikki kannattaa rataa.
        Provosi on huono, siitä puuttuu terä.
        Taitaa olla sulla se nalle kainalossa.

        Ennen pystyit parempaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellä oli lainauksia suurimmalta osalta puolueita, jotka kaikki kannattaa rataa.
        Provosi on huono, siitä puuttuu terä.
        Taitaa olla sulla se nalle kainalossa.

        Ennen pystyit parempaan

        Eliitti, joka elää jo toisessa todellisuudessa kuin rahvas, haluaa tunnin junaa.. Rahat siihen otettava rahvaan selkänahasta. Orpopurra ei nää köyhimmille ihmisille muuta käyttöä kuin kynnysmatoksi. Kelpaa siinä tepastella ja vetää drinksuja naamaan. Ja digata ilmaistarjoiluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eliitti, joka elää jo toisessa todellisuudessa kuin rahvas, haluaa tunnin junaa.. Rahat siihen otettava rahvaan selkänahasta. Orpopurra ei nää köyhimmille ihmisille muuta käyttöä kuin kynnysmatoksi. Kelpaa siinä tepastella ja vetää drinksuja naamaan. Ja digata ilmaistarjoiluja.

        Kuka on eliitti?
        Se voi tarkoittaa ihan mitä vaan, mutta mitä sinä sillä tarkoitat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka on eliitti?
        Se voi tarkoittaa ihan mitä vaan, mutta mitä sinä sillä tarkoitat?

        Suomessa eliittiin pääsee jo 100 000 €:n vuositienesteillä, mikä on Orpon hallituksen suosimisraja.


    • Anonyymi

      Nyt on menossa vaihe missä suunnitellaan Orpolle patsas tunnin junan esitaistelijana. Patsas sijoitetaan Turkuun keskustorille, ja patsaassa esitetään Orpo istumassa takajaloilleen kavahtamssa olevan hevosen selässä istuen oikea käsi takin povitaskussa (pitämässä lompakostaan kiinni).

      • Anonyymi

        Väärä henkilö.

        Patsas kuuluu ehdottomasti Taxi-Bernerille.


      • Anonyymi

        Kuka se sinun eliittisi olikaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka se sinun eliittisi olikaan?

        Eikös Suomessa eliittiin pääse jo 100 000 €:n vuositienesteillä, mikä on Orpon hallituksen suosimisraja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös Suomessa eliittiin pääse jo 100 000 €:n vuositienesteillä, mikä on Orpon hallituksen suosimisraja.

        En tiedä.
        Vasemmisto pitää itseään kulttuurieliittinä. Sitten on tiede-eliitti ja varmaan myös taloudellinen.

        Se on vielä epämääräisempi ilmaus kuin rikas.


    • Anonyymi

      Tunnin junalle laitettiin velkajarru päälle.

      • Anonyymi

        Tuhlaajapoika-petterin tunnin junassa ei jarruja olekkaan!!!Täysillä päin seinää, katastrofi koko ajatus...! Ihan kuin purrapetterin tampiohallitus!!
        Hillotolpassa kuutenkin sitkeästi kiinni, täydellisestä epäonnistumisesta huolimatta. Mannasari näytti mallia, kun pokka pitää, voi sikailla ja tehdä mitä vaaaaaan!!


    • Anonyymi

      Tässä näkee miten "omia etuja" ajetaan ja kuinka törkeästi valtion rajoja törsätään kun halutaan itselle jotain helpotusta elämään? Ihan kuin vanha rata ei ihmisiä kuljettaisi? Olisiko köyhällä Suomella tärkeämpiäkin kohteita näille rahoille? Korruptio kukoistaa?

      • Anonyymi

        Onko joku fyysinen rajoite sille, että et perehdy asioihin lainkaan?

        Turun rata joudutaan uusimaan kokonaan.
        Se on aloitettu jo 2019 Turun päästä. Jos liikenneministeri Berner soittaa jotain kelloa, niin hänen aikanaan työt on aloitettu.

        Turun rata tehdään kaksi kiskopariseksi koko matkaltaan eikä töitä keskeytetä enää.

        Olet sellaiset 5-6 vuotta myöhässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko joku fyysinen rajoite sille, että et perehdy asioihin lainkaan?

        Turun rata joudutaan uusimaan kokonaan.
        Se on aloitettu jo 2019 Turun päästä. Jos liikenneministeri Berner soittaa jotain kelloa, niin hänen aikanaan työt on aloitettu.

        Turun rata tehdään kaksi kiskopariseksi koko matkaltaan eikä töitä keskeytetä enää.

        Olet sellaiset 5-6 vuotta myöhässä.

        Sipilän hallitus laittoi homman alulle.


    • Anonyymi

      Tunnin juna ov valtion ja kuntien rahoille musta aukko

      • Anonyymi

        Hienosti sanottu. Tuo kuvaa hyvin ajatustesi syvyyttä ja kykyäsi nähdä asioiden eri puolia.


    • Anonyymi

      Orpon pakkomielle tämä hanke

    • Anonyymi

      Tunnin junahanke etenee upeasti !!

    • Anonyymi

      Petteri Munakuonon pikajuna. 8 miljardia joita tuo yhteys ei tuota ikinä takaisin. Ei meillä ole tuohon vara, ainakaan nyt.

      • Anonyymi

        Eliitti panee ranttaliksi..! Sukulaisille hyvät työpaikat avustajina, kotikylälle tiehanke, kotikylälle oma tunnin juna, helsinki 50 konferenssi pileet kermalle, huh huh mikä lasku virvokkeista ja turvokkeista, pilettäminen on kivaa, digataan törsäystä veronmaksajien laskuun..he he..köyhät kyykkyyn. Jee jee


      • Anonyymi

        Kuitenkin se on jo tehty Turussa ja rataa korjataan muuallakin kaksikiskopariseksi.
        Se ei ole enää tunnin juna, mutta rata pitää korjata koska Venäjä.


      • Anonyymi

        Vai onko se silti Sannan juna?
        Voisi olla myös Annen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai onko se silti Sannan juna?
        Voisi olla myös Annen.

        Korruptio ja kähmintä on Suomen jarru. Osaajat älkööt vaivautuko, hyvävelisysteemit kukoistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korruptio ja kähmintä on Suomen jarru. Osaajat älkööt vaivautuko, hyvävelisysteemit kukoistaa.

        Tai hyväsisko tässä tapauksessa.
        Onhan Turin junalla enemmän naiskätilöitä kuin miehiä ajamassa asiaa.


    • Anonyymi

      Kalliiksi tulee Orpon pakkomielle ja taas kerran kansa maksaa.

      • Anonyymi

        Meitä on joka junaan..ja asemillekkin.!! Onko tänään
        " Ota lapsi mukaan töihin päivä" ??


      • Anonyymi

        Tai sitten Bernerin ja Marinin pakkomielle.


    • Anonyymi

      Neuvottelut etenevät.

      Rata tulee maksamaan 6 miljardia lisää.

      Velkajarrukin on saatu, joten seuraavan hallituksen pitää saada rahat joko myymällä valtion omaisuutta tai leikkaamalla.

      • Anonyymi

        Jos hallituksessa on SDP, niin raha saadaan omaisuutta myymällä eli veroja korotetaan niin, että niiden maksamiseksi ihmiset joutuvat myymään omaisuuttaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos hallituksessa on SDP, niin raha saadaan omaisuutta myymällä eli veroja korotetaan niin, että niiden maksamiseksi ihmiset joutuvat myymään omaisuuttaan.

        Kokoomus tekee sen myymällä pois kaiken, mikä tuo yhteiskunnalle tuloja.

        Sen jälkeen leikataan ja korotetaan veroja.

        Kokoomus ajaa Alkoakin alas, jotta saa rahat etupiireilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokoomus tekee sen myymällä pois kaiken, mikä tuo yhteiskunnalle tuloja.

        Sen jälkeen leikataan ja korotetaan veroja.

        Kokoomus ajaa Alkoakin alas, jotta saa rahat etupiireilleen.

        Mihin Alkoa tarvitaan?


    • Anonyymi

      Orpo on idiootti
      Tunninrata jos toteutuu niin pitää varmaan äänestää vasemmistoliittoa

    • Anonyymi

      Tunnin rata on idioottimaisin hanke konkurssi kypsälle valtiolle
      Yö päivystykset Turusta pois Helsinkiin nìn löytyis tarkoitus
      Ambulanssi vaunulle

    • Anonyymi

      Typerä kokopersehallituksen projekti. Kuvaa surkean hallituksen toimia muutenkin. Rahaahan ei saada noilla rahoilla kunnolla edes valmiiksi. Turhaa tehdä sutta

    • Anonyymi

      Tuo on kuolinisku radanvarren kirkonkylille ja käpykylille kuten Salo.

      Jo 80 luvun lopulla Salon nuoriso ja nuoret aikuiset meni joko Turkuun tai Helsinkiin kapakoihin ja shoppalemaan.

      Salosta Turkuun oli jo silloin alle puolen tunnin matka autolla ja alle tunnin ajo Helsinkiin.

      Länsiranta näivettää kaikki sen varren pikkupaikkakunnat kuten Salonkin.

      • Anonyymi

        Eikös Salo näivettynyt jo vuosikymmen sitten?

        Eihän siellä ole enää mitään näivetettävää.


    • Anonyymi

      Tunninjunan hinta tulee olemaan 3.5 - 5miljardia.
      Kestääkö veronmaksajien selkänahka sen?

      Erityisen kalliiksi tunninjunaturhake tulee radan varren kuntien veronmaksajille😬💰💰💰

    • Anonyymi

      Tunnin juna Turkuun, hölmö ajatus. Mikäs tulee olemaan kiskojen leveys?? On sitä rahaa taas syytää sinne sun tänne. Hyvä velka perintö tuleville sukupolville.

      • Anonyymi

        Mitä se sinua haittaa?
        Olen ymmärtänyt, että elät tuilla etkä tule ikinä mistään mitään maksamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se sinua haittaa?
        Olen ymmärtänyt, että elät tuilla etkä tule ikinä mistään mitään maksamaan.

        Päättelykykysi kertoo tilanteestasi.


    • Anonyymi

      Rata on päätetty korjata koska sen purkaminenkaan ei ole järkevää.

      Oiko-osuudesta ei ole päätetty mitään.

    • Anonyymi

      Samalla menolla ruotsiin saakka tukholmaan tuota pikaa pikajuna 2 tuntii 220 km/h

      • Anonyymi

        Montako mummua täytyy kuolla nälkään ja hoidon puutteeseen, että tuhlaajapoika petterin päähänpinttymäjuna puksuttaa. Paljon saa kärsiä kansa vilua ja nälkää ...Tällaista sikailua ei ole ennen vielä nähtykään , saksikäsi ja orpopoika polvihousuinen ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako mummua täytyy kuolla nälkään ja hoidon puutteeseen, että tuhlaajapoika petterin päähänpinttymäjuna puksuttaa. Paljon saa kärsiä kansa vilua ja nälkää ...Tällaista sikailua ei ole ennen vielä nähtykään , saksikäsi ja orpopoika polvihousuinen ...

        Suljetaan lisää hoivaosastoja ja terveyskeskuksia niin PhköPetteri saa tunninjunan.
        Tuuuttuut🥳

        TunninjunaTURHAKE maksaa 3.5-5miljardia...viimeisin arvio on että jopa 8MILJARDIA😬
        Kestääkö veronmaksajien selkäranka tämän pöljyyden😬


    • Anonyymi

      Miksi ihmeessä Turun tunnin kokonaisbudjettia ei julkisteta, vaikka veronmaksajat sen maksavat?
      EU ei myöntänyt "kannattamattomalle hankkeelle" eu-rahaa, joten sitä on turha enää toivoa.

      Ne kunnat, jotka ovat radan varrella joutuvat maksamaan eniten, aluksi 400 miljoonaa. Mistä kunnat saavat rahat Turun tunnin junaan, kun useissa kunnissa on paljon työttömiä ja hallitus siirsi työttömät kuntien kapeille harteilla?

      Onko Helsinki lupautunut maksajaksi. Kun se aiemmin on kieltäytynyt. Espoon budjetti on pahasti alijäämäinen, joten mistä Espoon rahat Turun tunnin junaan?

      Miten ihmeessä tehtiin velkajarrua samaan aikaan, kun kunnat ja valtio velkaantuvat lisää tarpeettoman ja kalliin junaradan takia myäs tulevalla vaalikaudella.
      Eikö mitään jarrua löydy isolle rahareijälle, tarpeettomalle rinnakkaiselle radalle entisen Rantaradan kylkeen?

      • Anonyymi

        Kyllä epsoosta rahat löytyy kai mykkänen petterin kaveri..


    • Anonyymi

      Orpon pitää muuttaa Tornioon ja Juuson Turkuun
      Säästyy silloin verorahoja.

    • Anonyymi

      Katkeria ihmisiä !?

      Turun tunnin junaprojekti on investointi, ei kulu !
      Eli se alkaa tuottamaan vuosien kautta !

      Mutta, terveitten aikuisten elättäminen verorahoilla on pelkkä kulu !?

      Nokkelimmat ymmärtävät eron !?

      • Anonyymi

        Perustele miksi ja miten se alkaa tuottamaan!
        Kyseessä ei ole spora tai metro joka pysähtelee joka maitolaiturilla.
        Toki osa luulee kasvua syntyvän vaikka juna menee vain ohi pysähtymättä.🤭😵🤮


    • Anonyymi

      Ymmärtävätkö Turun tunnin junan osakaskunnat, että joutuvat maksamaan miljardijunasta ainakin 700 miljoonaa, eli aluksi 400 miljoonaa ja myöhemmin 300 miljoonaa lisää. Mistä osakaskunnat ottavat junarahat, kun budjetit ovat jo nyt alijäämäiset ja lisäksi työttömyyden takia kunnille tulevat uudet työttömyyssakot?

      Helsinki ei osallistu useiden miljardien joutavaan junahankkeeseen, joten Helsingin osuus jaettaneen pienimmille osakaskunnille. Mitähän Helsinki hyötyisi, jos lähtisi osakkaaksi? Kuinka moni helsinkiläinen kävisi tai käy nykyään junalla Turussa?

      Missään tapauksessa nykyinen rantarata Helsinki - Turku ei tarvitse kilpailijaa uudesta "Helsinki - Turku miljardijunasta". Turun tunnin junan suunnittelu on silkkaa hulluutta, kun haitat ovat paljon suuremmat kuin hyödyt.

      • Anonyymi

        Petterillä Napoleon kompleksi, siksi tarvitaan mahtihanke, yli tunnin juna. Veronmaksajat maksaa tai itkee ja maksaa. Siinä vaihtoehdot. Sinällään turhake koko juna, pelkkää tuhlausta. Piti laittaa suurisuisen miehen velkaantuminen kuriin, olikin valehtelusta kysymys. Valta on makeaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Petterillä Napoleon kompleksi, siksi tarvitaan mahtihanke, yli tunnin juna. Veronmaksajat maksaa tai itkee ja maksaa. Siinä vaihtoehdot. Sinällään turhake koko juna, pelkkää tuhlausta. Piti laittaa suurisuisen miehen velkaantuminen kuriin, olikin valehtelusta kysymys. Valta on makeaa...

        Orpolle ei voi antaa kaikkea kunniaa.
        Onhan radan varren kunnilla suuri osuus.


      • Anonyymi

        Varmasti niilä on enemmän tietoa käytettävissä kuin sinulla.
        Siitä voi päätellä, että myös ymmärrys on parempi.


    • Anonyymi

      Vakkasuomalaiset tyhmiä.

      Radanvarsikunnat maksaa itsensä kipeäksi siitä että muuttuvat pelkiksi nukkumalähiöiksi.

      Kuten tsadin eli helssingin ylihintaiset lähiöt kehä kolmosen varrella.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannan kirja USA:n bestseller!

      "Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      196
      11801
    2. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

      ...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      29
      8194
    3. Metsäalan rikolliset

      Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      58
      6216
    4. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

      Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      171
      5146
    5. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      43
      4902
    6. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      47
      4480
    7. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      116
      4383
    8. Missä vaiheessa

      Päätit luovuttaa suhteeni?
      Ikävä
      118
      3865
    9. Juuri muiston ne

      Rakastuneet katseesi. Huh
      Ikävä
      81
      3353
    10. Miten paljon

      Olet halunnut mun kanssa?
      Ikävä
      51
      1877
    Aihe