Turun tunnin juna - missä mennään?

Anonyymi-ap

Vaikka pääministeri on aiemmin todennut, että "ei kahta sanaa siitä (Turun tunnin junasta)", niin siitä pitää sekä puhua että kirjoittaa.

Uusi Suomi on kirjoittanut hyvän artikkelin Turun tunnin junasta, jota myös länsiradaksi sanotaan. Länsirata on kyllä ollut olemassa aikoja sitten Helsingistä Turkuun, ja sitä sanotaan RANTARADAKSI. Kauniin rantaradan varteen pitäisi matkailuelinkeinoja kehittää radan varren kunnissa.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/fd149d6a-bcb3-4ddb-97f6-6dddaa868a3f

Erittäin kalliiksi toinen rata Helsingistä Turkuun tulee kaikille veronmaksajille, mutta etenkin niille kunnille, joita uusi rata koskee.
Toki "Turun tunnin juna" koskee myös Helsinkiä, mutta Helsinki on kieltäytynyt osallistumista ja sanoo suuntautuvansa mieluummin Tampereen suuntaan.

Uusi Suomen artikkelin mukaan (lue edellä olevasta linkistä) hintaa "Turun tunnin junalle" tulisi jopa neljä miljardia. Joidenkin arvioiden mukaan hinnaksi on kerrottu tulevan jopa kuusi miljardia, mikä olisi samaa suuruusluokkaa kuin valtion kasvaneet puolustusmenot.

EU on ilmoittanut, että se ei osallistu uuden Länsiradan rakentamiseen KANNATTAMATTOMANA hankkeena.
Helsinki ei osallistu.
Miten paljon veronmaksajat joutuisivat tulevina vuosina maksamaan kannattamattomasta uudesta junaradasta?

Googlaa netistä hakusanalla "rantarata", niin näet miten junalla pääsee jo nyt helposti Helsingistä Turkuun. Toki rantarataa tulisi korjata, kuten Väyläviraston esittää ja myös se maksaa.
Lisäksi Helsingistä Turkuun menee lukuisia eri yhtiöiden bussivuoroja, nopeita ja edullisia.

121

968

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Turun päässä alkaa olla valmista. Asema on ollut käytössä jo jonkun aikaa.
      Kirkkonummen ja Helsingin välillä on ratatöitä ja kuljetus tapahtuu busseilla.
      Oikaisu Salon kautta on edelleen vaiheessa.

      Siinä mennään

      • Anonyymi

        Turun "rautatieasema" logomo-siltoineen kaipaisi funikulaarin, jolla voisi nousta taidemuseonmäelle. Kävely keskustaan on hankalaa.


    • Anonyymi

      Ei siinä vielä mitään, tällaista suunnitellaan jatkoksi: https://yle.fi/a/74-20181088

      Saahan sitä tutkia ja selvittää. En halua masentaa ketään, mutta kuinka kauan nuo sillat mahtaisivat pysyä ajokunnossa, jos Suomen ja Venäjän välillä olisi sota? Luulen että rikkoutuneiden siltojen korvaamiseen tarvittaisiin lauttoja. Eikö olisi sama kuljetata panssarivaunut tms. suoraan lautalla Tukholmasta Turkuun?

      Poiitikot näkyvät rakastavan betonia ja terästä. Sillä saa ikuisen kädenjäljen maisemaan, mutta markkinatalouden tai tehokkuuden kanssa sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä. (Terveisiä vaan Petterille.)

      • Anonyymi

        Unohdit mainita myös muut uhat kuten asteroidit, tsunamit, taudit jne...


      • Anonyymi

        Miksi ihmeessä jotkut haaveilevat erittäin kalliiksi tulevasta yhteydestä Turusta Tukholmaan (maayhteys siltoineen Ahvenanmaan kautta)?

        EU tuskin lähtee kannattamattomia ja hölmöjä - täysin turhia yhteyksiä - rahoittamaan Turun ja Tukholman välille.

        Mistä siis rahat? Saadaanko enää lisää ulkomaan velkaa? Pienituloisilta kun ei juuri enempää voida perustuslainkaan mukaan leikata. Puolustusmenoisra ei voi mitään leikata.

        Pitäisikö myydä ulkomaiseen omistukseen eläkerahastojen varat ja kaikki valtion osuudet yrityksistä - ja riittäisikö sekään? Ja Miksi?


      • Anonyymi

        Miljardien rahareikä veronmaksajille.

        Tietenkin Petteri ja kokoomus kannattaa Simona kaikkea tätä.

        Tienaavat enemmän lahjuksia kuin palkka töissään ikinä olisivat.

        Jos ette usko Kysykää Kataiselta😀.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä jotkut haaveilevat erittäin kalliiksi tulevasta yhteydestä Turusta Tukholmaan (maayhteys siltoineen Ahvenanmaan kautta)?

        EU tuskin lähtee kannattamattomia ja hölmöjä - täysin turhia yhteyksiä - rahoittamaan Turun ja Tukholman välille.

        Mistä siis rahat? Saadaanko enää lisää ulkomaan velkaa? Pienituloisilta kun ei juuri enempää voida perustuslainkaan mukaan leikata. Puolustusmenoisra ei voi mitään leikata.

        Pitäisikö myydä ulkomaiseen omistukseen eläkerahastojen varat ja kaikki valtion osuudet yrityksistä - ja riittäisikö sekään? Ja Miksi?

        Halvempaa on tehdä tunneli meren ali lyhimmältä kohdaltaan.

        Vaasa Umeå?

        Jussarön Kaivos oli merenpohjan alle saakka!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miljardien rahareikä veronmaksajille.

        Tietenkin Petteri ja kokoomus kannattaa Simona kaikkea tätä.

        Tienaavat enemmän lahjuksia kuin palkka töissään ikinä olisivat.

        Jos ette usko Kysykää Kataiselta😀.

        Björn Wahlroos tyrmää "Turun tunnin junan", joka ei ole mikään tunnin juna.

        https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011655989.html

        Hehtaari menisi Wahlroosin tiluksilta junaradalle.
        Toisin sanoen Wahlroosilta pöllittäisiin hehtaari hänen sanojensa makaan.

        Edellä olevasta linkistä voit myös lukea, että miten rauhaa presidentti presidentti Trump on saanut aikaan Wahlroosin mielestä.


    • Anonyymi

      En ymmärrä tätä pakkomiellettä? Ei nykyinenkään rata mitään kasvua tuo. Minkätähden ihmiset alkaisivat yhtä äkkiä joukoittain käymään muualla töissä? Varmaan jäätävän hintaiset liput!
      Mitä ihmeen visioita esitetään 50- vuoden päähän? Hyvä esittää kun harva näistä yli 30- vuotiaista visionääreistä on enää elossakaan.

      • Anonyymi

        Pikku-petteri tahtoo että tämä mies muistetaan...
        On roikuttava niin kauan vallan kahvassa että typerä pakkomielle ,Turun juna, on saatu toteutettua. Lähes kaikki asiat on saanut petteri älämölö kavereineen sössittyä Suomessa jo. Järki ei päätä pakota, mutta näillä mennään.


      • Anonyymi

        Orpon potenssituki ja lahjusrahaston keräyksen kohde.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Orpon potenssituki ja lahjusrahaston keräyksen kohde.

        Tunnin munan saa tk lääkäriltä viagra cialis ja levitra coctail😀.

        Ei tartte mennä edes yksityiselle puolelle.

        Urbaaanilegendaa?


    • Anonyymi

      Orpolla ei ole ollut junarataa lapsena ja tästä aiheutunut trauma pitää käsitellä pakkomielteenä tunnin junan muodossa

    • Anonyymi

      Orpon vaalijuna poksuttaa! Äänet pitää maksaa.?

      • Anonyymi

        Kertoisiko joku, miksi Orpo ylipäätään ajaa sitä Turun tunnin junaa, jonka myös EU on todennut kannattamattomaksi hankkeeksi.

        Suomen luottoluokitus on heikentynyt, ulkomaan velan korkoihin menee kolme miljardia ja puolustusmenot kasvavat kuuteen miljardiin. Verokertymä ei riitä menoihin, joten sosiaaliturvaa leikataan noin 10 miljardia. Talouskasvu ei lähde käyntiin, kun suomalaisten ostovoima on heikko. Konkurssit ja työttömyys lisääntyvät.

        Mistä rahat Turun tunnin junaan? Myytäisiinkö valtion tuottavaa omaisuutta, kun tuottamaton omaisuus tuskin menee kaupaksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisiko joku, miksi Orpo ylipäätään ajaa sitä Turun tunnin junaa, jonka myös EU on todennut kannattamattomaksi hankkeeksi.

        Suomen luottoluokitus on heikentynyt, ulkomaan velan korkoihin menee kolme miljardia ja puolustusmenot kasvavat kuuteen miljardiin. Verokertymä ei riitä menoihin, joten sosiaaliturvaa leikataan noin 10 miljardia. Talouskasvu ei lähde käyntiin, kun suomalaisten ostovoima on heikko. Konkurssit ja työttömyys lisääntyvät.

        Mistä rahat Turun tunnin junaan? Myytäisiinkö valtion tuottavaa omaisuutta, kun tuottamaton omaisuus tuskin menee kaupaksi?

        Eiköhän sitä hyväveliverkoston kavereiden firmoille ole luvattu hommia ja paljon rahaa? Siksi ajettava väkisin maaliin, vaikka olisi parempiakin kohteita näille rahoille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisiko joku, miksi Orpo ylipäätään ajaa sitä Turun tunnin junaa, jonka myös EU on todennut kannattamattomaksi hankkeeksi.

        Suomen luottoluokitus on heikentynyt, ulkomaan velan korkoihin menee kolme miljardia ja puolustusmenot kasvavat kuuteen miljardiin. Verokertymä ei riitä menoihin, joten sosiaaliturvaa leikataan noin 10 miljardia. Talouskasvu ei lähde käyntiin, kun suomalaisten ostovoima on heikko. Konkurssit ja työttömyys lisääntyvät.

        Mistä rahat Turun tunnin junaan? Myytäisiinkö valtion tuottavaa omaisuutta, kun tuottamaton omaisuus tuskin menee kaupaksi?

        Orpo myy Suomen tuottavat yhtiö .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän sitä hyväveliverkoston kavereiden firmoille ole luvattu hommia ja paljon rahaa? Siksi ajettava väkisin maaliin, vaikka olisi parempiakin kohteita näille rahoille?

        Totta perimmäinen syy on rakenteellinen korruptio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Orpo myy Suomen tuottavat yhtiö .

        Katainen tyri ja myi kaiken ja otti yli 43 miljardia velkaa luikki Sit Brysseliin pakoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisiko joku, miksi Orpo ylipäätään ajaa sitä Turun tunnin junaa, jonka myös EU on todennut kannattamattomaksi hankkeeksi.

        Suomen luottoluokitus on heikentynyt, ulkomaan velan korkoihin menee kolme miljardia ja puolustusmenot kasvavat kuuteen miljardiin. Verokertymä ei riitä menoihin, joten sosiaaliturvaa leikataan noin 10 miljardia. Talouskasvu ei lähde käyntiin, kun suomalaisten ostovoima on heikko. Konkurssit ja työttömyys lisääntyvät.

        Mistä rahat Turun tunnin junaan? Myytäisiinkö valtion tuottavaa omaisuutta, kun tuottamaton omaisuus tuskin menee kaupaksi?

        Rahaa löytyy, nipistetään sosiaaliturvasta, koulutuksesta ja pienimmistä eläkkeistä.


    • Anonyymi

      Rantarata Helsingistä Turkuun on osa Eurooppaa.

      Tämä linkki kertoo valmiista rantaradasta, jota parhaillaan kunnostetaan.

      https://rantarata.info/

      Turun tunnin juna olisi paitsi kallis, niin myös hyödytön, kun rantarata on jo olemassa.

      • Anonyymi

        Ne kylät joissa pysäkki eli asema seiviytyy jotenkuten vaan käpykylä kuten Salo on pian pelkkä nukkumalähiö ilman palveluita😀.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne kylät joissa pysäkki eli asema seiviytyy jotenkuten vaan käpykylä kuten Salo on pian pelkkä nukkumalähiö ilman palveluita😀.

        Kataisen kotikylä eli siilinjärven soramontun liepeet ja sen reunoilla olleet kaupat ja kauppiaat menetti asiakkaansa kun ne lähtikin motariremontin jälkeen Kuopioon ostoksille.

        Jyrkiboy on kirosana Siilissä.

        Kaiken huippu kun leikkasi isänsä työnantajan eli ilmavoimien rahoitusta.

        Niillä markoilla kustannettiin jyrkin piltit ja kuravaipat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kataisen kotikylä eli siilinjärven soramontun liepeet ja sen reunoilla olleet kaupat ja kauppiaat menetti asiakkaansa kun ne lähtikin motariremontin jälkeen Kuopioon ostoksille.

        Jyrkiboy on kirosana Siilissä.

        Kaiken huippu kun leikkasi isänsä työnantajan eli ilmavoimien rahoitusta.

        Niillä markoilla kustannettiin jyrkin piltit ja kuravaipat.

        Ps Ykä on loistokokki pojustaan ei tietoa.

        Kuulemma mässäili ollessaan PM virkasunnollaan veronmaksajien piikkiin.

        Jan E Lipsautti suorassa lähetyksessä tiedon.

        Eipä revitelty lööpeillä kuin Sannan velliskandaalissa.


    • Anonyymi

      Uutta Turun rataa ei tarvita tässä tilanteessa.Rahaa ei ole ORPO,ymmärrätkö?EI OLE siihen,kun ei tärkeämpiinkään kohteisiin.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä tunnin juna on turhaa höpötystä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä tunnin juna on turhaa höpötystä

        Etkö luota demereihin?
        Nykyhallitus vain otti kopin demreiden ajatuksesta.


      • Anonyymi

        Koko rata on Orpon munanjatke ja potenssituki.


    • Anonyymi

      EU kans sanoi et turhaa RAHAN POLTTOO MAKSAKAA VAAN KORKOJA VELAST 200 MRD

    • Anonyymi

      On todettu, että liian luja tahti on haitaksi ihmisille. Kolmen tunnin juna olisi sopiva.

      • Anonyymi

        Se on yksilökohtaista, yhden nopea on toisen hidas.

        Keskustelu rantaradan muuttamisesta kahdelle raideparille päättyy vasta, kun se on tehty.


    • Anonyymi

      SDP:n kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta Demarissa 3.6.2020

      "Erityinen ilonaihe on, että Turun tunnin juna etenee nyt vauhdilla. Nyt saadaan siis rahoitus Turun ratapihan kehittämiselle ja Kupittaa-Turku kaksoisraiteen rakentamiselle, jotka molemmat ovat tärkeitä edellytyksiä tunnin junalle. Turun ratapihaa päästään nyt kehittämään kaupungin maankäytön kehittämishankkeet ja tunnin junan tarpeet huomioiden, Eloranta kertoo tyytyväisenä."

    • Anonyymi

      YLE 10.9.2019

      "Turun Tunnin junalle perustetaan oma hankeyhtiö. Liiikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin kertoi tiistaina, että hankeyhtiön tarkoituksena on edistää nopean ratayhteyden suunnittelua. Valtio aloittaa seuravaksi neuvottelut kuntien kanssa."

    • Anonyymi

      Turkulainen 13.4.2020

      "Valtion on investoitava ennemmin tunnin junaan kuin tieverkkoon. Tätä tiedusteltiin Varsinais-Suomen vaaliehdokkailta, ja junan kannalle asettui 52 prosenttia vastaajista.

      Tiukimmin tunnin junan kannalla isommista puolueista ovat vihreät, vasemmistoliitto, kokoomus ja sdp."

    • Anonyymi

      Keskusta uutiset 5.4.2016

      "Turku-Helsinki ratayhteysvälin kehittämisen lähtölaukaus on kauaskantoinen ja kasvunäkymiä luova päätös, joka luo elinvoimaa koko alueelle myös päätepysäkkien väliin. Päätös osoitti, että vaikeinakin talousaikoina hallituksella on kykyä ja tahtoa viedä isoja asioita eteenpäin, kansanedustajat iloitsevat."

      "Tuo ja monet muut selvitykset ja laskelmat ovat osoittaneet hankkeen hyödyt. Helsinki-Turku yhteisvälin liikenteellisen saavutettavuuden parantaminen vaikuttaa voimakkaasti yhteysvälin taloudelliseen kasvuun. Jo lupaus radan suunnittelusta luo uudenlaista tulevaisuususkoa alueen yrittäjille ja asukkaille, Saarikko ja Viljanen toteavat."

    • Anonyymi

      Onko missään ollu miten paljon tuohon on jo lapattu veronmaksajien rahaa näille " ydinosaajille " ?
      Kahvitukset, pitkät lounaat, kissan ristiäiset, koiran kuljetukset yms. sellainen asiaankuuluva tärkeä säätäminen.

      • Anonyymi

        En usko, että löytyy.
        Emmehän me edes tiedä, mitä terveydenhoidossa tehdään, vaikka siihen uppoaa kolmannes verorahoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko, että löytyy.
        Emmehän me edes tiedä, mitä terveydenhoidossa tehdään, vaikka siihen uppoaa kolmannes verorahoista.

        Tuhlaajapoika petteri ei välitä kustannuksista pennin vertaa. .. voi veljet kun pääsis pieneks jäänyt rippipuku päällä puksuttamaan tunnin junalla. Ei lapsena saanu..junaa..🧸


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuhlaajapoika petteri ei välitä kustannuksista pennin vertaa. .. voi veljet kun pääsis pieneks jäänyt rippipuku päällä puksuttamaan tunnin junalla. Ei lapsena saanu..junaa..🧸

        Edellä oli lainauksia suurimmalta osalta puolueita, jotka kaikki kannattaa rataa.
        Provosi on huono, siitä puuttuu terä.
        Taitaa olla sulla se nalle kainalossa.

        Ennen pystyit parempaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellä oli lainauksia suurimmalta osalta puolueita, jotka kaikki kannattaa rataa.
        Provosi on huono, siitä puuttuu terä.
        Taitaa olla sulla se nalle kainalossa.

        Ennen pystyit parempaan

        Eliitti, joka elää jo toisessa todellisuudessa kuin rahvas, haluaa tunnin junaa.. Rahat siihen otettava rahvaan selkänahasta. Orpopurra ei nää köyhimmille ihmisille muuta käyttöä kuin kynnysmatoksi. Kelpaa siinä tepastella ja vetää drinksuja naamaan. Ja digata ilmaistarjoiluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eliitti, joka elää jo toisessa todellisuudessa kuin rahvas, haluaa tunnin junaa.. Rahat siihen otettava rahvaan selkänahasta. Orpopurra ei nää köyhimmille ihmisille muuta käyttöä kuin kynnysmatoksi. Kelpaa siinä tepastella ja vetää drinksuja naamaan. Ja digata ilmaistarjoiluja.

        Kuka on eliitti?
        Se voi tarkoittaa ihan mitä vaan, mutta mitä sinä sillä tarkoitat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka on eliitti?
        Se voi tarkoittaa ihan mitä vaan, mutta mitä sinä sillä tarkoitat?

        Suomessa eliittiin pääsee jo 100 000 €:n vuositienesteillä, mikä on Orpon hallituksen suosimisraja.


    • Anonyymi

      Nyt on menossa vaihe missä suunnitellaan Orpolle patsas tunnin junan esitaistelijana. Patsas sijoitetaan Turkuun keskustorille, ja patsaassa esitetään Orpo istumassa takajaloilleen kavahtamssa olevan hevosen selässä istuen oikea käsi takin povitaskussa (pitämässä lompakostaan kiinni).

      • Anonyymi

        Väärä henkilö.

        Patsas kuuluu ehdottomasti Taxi-Bernerille.


      • Anonyymi

        Kuka se sinun eliittisi olikaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka se sinun eliittisi olikaan?

        Eikös Suomessa eliittiin pääse jo 100 000 €:n vuositienesteillä, mikä on Orpon hallituksen suosimisraja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös Suomessa eliittiin pääse jo 100 000 €:n vuositienesteillä, mikä on Orpon hallituksen suosimisraja.

        En tiedä.
        Vasemmisto pitää itseään kulttuurieliittinä. Sitten on tiede-eliitti ja varmaan myös taloudellinen.

        Se on vielä epämääräisempi ilmaus kuin rikas.


    • Anonyymi

      Tunnin junalle laitettiin velkajarru päälle.

      • Anonyymi

        Tuhlaajapoika-petterin tunnin junassa ei jarruja olekkaan!!!Täysillä päin seinää, katastrofi koko ajatus...! Ihan kuin purrapetterin tampiohallitus!!
        Hillotolpassa kuutenkin sitkeästi kiinni, täydellisestä epäonnistumisesta huolimatta. Mannasari näytti mallia, kun pokka pitää, voi sikailla ja tehdä mitä vaaaaaan!!


    • Anonyymi

      Tässä näkee miten "omia etuja" ajetaan ja kuinka törkeästi valtion rajoja törsätään kun halutaan itselle jotain helpotusta elämään? Ihan kuin vanha rata ei ihmisiä kuljettaisi? Olisiko köyhällä Suomella tärkeämpiäkin kohteita näille rahoille? Korruptio kukoistaa?

      • Anonyymi

        Onko joku fyysinen rajoite sille, että et perehdy asioihin lainkaan?

        Turun rata joudutaan uusimaan kokonaan.
        Se on aloitettu jo 2019 Turun päästä. Jos liikenneministeri Berner soittaa jotain kelloa, niin hänen aikanaan työt on aloitettu.

        Turun rata tehdään kaksi kiskopariseksi koko matkaltaan eikä töitä keskeytetä enää.

        Olet sellaiset 5-6 vuotta myöhässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko joku fyysinen rajoite sille, että et perehdy asioihin lainkaan?

        Turun rata joudutaan uusimaan kokonaan.
        Se on aloitettu jo 2019 Turun päästä. Jos liikenneministeri Berner soittaa jotain kelloa, niin hänen aikanaan työt on aloitettu.

        Turun rata tehdään kaksi kiskopariseksi koko matkaltaan eikä töitä keskeytetä enää.

        Olet sellaiset 5-6 vuotta myöhässä.

        Sipilän hallitus laittoi homman alulle.


    • Anonyymi

      Tunnin juna ov valtion ja kuntien rahoille musta aukko

      • Anonyymi

        Hienosti sanottu. Tuo kuvaa hyvin ajatustesi syvyyttä ja kykyäsi nähdä asioiden eri puolia.


    • Anonyymi

      Orpon pakkomielle tämä hanke

    • Anonyymi

      Tunnin junahanke etenee upeasti !!

    • Anonyymi

      Petteri Munakuonon pikajuna. 8 miljardia joita tuo yhteys ei tuota ikinä takaisin. Ei meillä ole tuohon vara, ainakaan nyt.

      • Anonyymi

        Eliitti panee ranttaliksi..! Sukulaisille hyvät työpaikat avustajina, kotikylälle tiehanke, kotikylälle oma tunnin juna, helsinki 50 konferenssi pileet kermalle, huh huh mikä lasku virvokkeista ja turvokkeista, pilettäminen on kivaa, digataan törsäystä veronmaksajien laskuun..he he..köyhät kyykkyyn. Jee jee


      • Anonyymi

        Kuitenkin se on jo tehty Turussa ja rataa korjataan muuallakin kaksikiskopariseksi.
        Se ei ole enää tunnin juna, mutta rata pitää korjata koska Venäjä.


      • Anonyymi

        Vai onko se silti Sannan juna?
        Voisi olla myös Annen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai onko se silti Sannan juna?
        Voisi olla myös Annen.

        Korruptio ja kähmintä on Suomen jarru. Osaajat älkööt vaivautuko, hyvävelisysteemit kukoistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korruptio ja kähmintä on Suomen jarru. Osaajat älkööt vaivautuko, hyvävelisysteemit kukoistaa.

        Tai hyväsisko tässä tapauksessa.
        Onhan Turin junalla enemmän naiskätilöitä kuin miehiä ajamassa asiaa.


    • Anonyymi

      Kalliiksi tulee Orpon pakkomielle ja taas kerran kansa maksaa.

      • Anonyymi

        Meitä on joka junaan..ja asemillekkin.!! Onko tänään
        " Ota lapsi mukaan töihin päivä" ??


      • Anonyymi

        Tai sitten Bernerin ja Marinin pakkomielle.


    • Anonyymi

      Neuvottelut etenevät.

      Rata tulee maksamaan 6 miljardia lisää.

      Velkajarrukin on saatu, joten seuraavan hallituksen pitää saada rahat joko myymällä valtion omaisuutta tai leikkaamalla.

      • Anonyymi

        Jos hallituksessa on SDP, niin raha saadaan omaisuutta myymällä eli veroja korotetaan niin, että niiden maksamiseksi ihmiset joutuvat myymään omaisuuttaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos hallituksessa on SDP, niin raha saadaan omaisuutta myymällä eli veroja korotetaan niin, että niiden maksamiseksi ihmiset joutuvat myymään omaisuuttaan.

        Kokoomus tekee sen myymällä pois kaiken, mikä tuo yhteiskunnalle tuloja.

        Sen jälkeen leikataan ja korotetaan veroja.

        Kokoomus ajaa Alkoakin alas, jotta saa rahat etupiireilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokoomus tekee sen myymällä pois kaiken, mikä tuo yhteiskunnalle tuloja.

        Sen jälkeen leikataan ja korotetaan veroja.

        Kokoomus ajaa Alkoakin alas, jotta saa rahat etupiireilleen.

        Mihin Alkoa tarvitaan?


    • Anonyymi

      Orpo on idiootti
      Tunninrata jos toteutuu niin pitää varmaan äänestää vasemmistoliittoa

    • Anonyymi

      Tunnin rata on idioottimaisin hanke konkurssi kypsälle valtiolle
      Yö päivystykset Turusta pois Helsinkiin nìn löytyis tarkoitus
      Ambulanssi vaunulle

    • Anonyymi

      Typerä kokopersehallituksen projekti. Kuvaa surkean hallituksen toimia muutenkin. Rahaahan ei saada noilla rahoilla kunnolla edes valmiiksi. Turhaa tehdä sutta

    • Anonyymi

      Tuo on kuolinisku radanvarren kirkonkylille ja käpykylille kuten Salo.

      Jo 80 luvun lopulla Salon nuoriso ja nuoret aikuiset meni joko Turkuun tai Helsinkiin kapakoihin ja shoppalemaan.

      Salosta Turkuun oli jo silloin alle puolen tunnin matka autolla ja alle tunnin ajo Helsinkiin.

      Länsiranta näivettää kaikki sen varren pikkupaikkakunnat kuten Salonkin.

      • Anonyymi

        Eikös Salo näivettynyt jo vuosikymmen sitten?

        Eihän siellä ole enää mitään näivetettävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös Salo näivettynyt jo vuosikymmen sitten?

        Eihän siellä ole enää mitään näivetettävää.

        Oli siellä muutama ihan kiva paikallinen asukaskin.


    • Anonyymi

      Tunninjunan hinta tulee olemaan 3.5 - 5miljardia.
      Kestääkö veronmaksajien selkänahka sen?

      Erityisen kalliiksi tunninjunaturhake tulee radan varren kuntien veronmaksajille😬💰💰💰

    • Anonyymi

      Tunnin juna Turkuun, hölmö ajatus. Mikäs tulee olemaan kiskojen leveys?? On sitä rahaa taas syytää sinne sun tänne. Hyvä velka perintö tuleville sukupolville.

      • Anonyymi

        Mitä se sinua haittaa?
        Olen ymmärtänyt, että elät tuilla etkä tule ikinä mistään mitään maksamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se sinua haittaa?
        Olen ymmärtänyt, että elät tuilla etkä tule ikinä mistään mitään maksamaan.

        Päättelykykysi kertoo tilanteestasi.


    • Anonyymi

      Rata on päätetty korjata koska sen purkaminenkaan ei ole järkevää.

      Oiko-osuudesta ei ole päätetty mitään.

    • Anonyymi

      Samalla menolla ruotsiin saakka tukholmaan tuota pikaa pikajuna 2 tuntii 220 km/h

      • Anonyymi

        Montako mummua täytyy kuolla nälkään ja hoidon puutteeseen, että tuhlaajapoika petterin päähänpinttymäjuna puksuttaa. Paljon saa kärsiä kansa vilua ja nälkää ...Tällaista sikailua ei ole ennen vielä nähtykään , saksikäsi ja orpopoika polvihousuinen ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako mummua täytyy kuolla nälkään ja hoidon puutteeseen, että tuhlaajapoika petterin päähänpinttymäjuna puksuttaa. Paljon saa kärsiä kansa vilua ja nälkää ...Tällaista sikailua ei ole ennen vielä nähtykään , saksikäsi ja orpopoika polvihousuinen ...

        Suljetaan lisää hoivaosastoja ja terveyskeskuksia niin PhköPetteri saa tunninjunan.
        Tuuuttuut🥳

        TunninjunaTURHAKE maksaa 3.5-5miljardia...viimeisin arvio on että jopa 8MILJARDIA😬
        Kestääkö veronmaksajien selkäranka tämän pöljyyden😬


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suljetaan lisää hoivaosastoja ja terveyskeskuksia niin PhköPetteri saa tunninjunan.
        Tuuuttuut🥳

        TunninjunaTURHAKE maksaa 3.5-5miljardia...viimeisin arvio on että jopa 8MILJARDIA😬
        Kestääkö veronmaksajien selkäranka tämän pöljyyden😬

        Ei riitä menee heittämällä yli10 miljardia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei riitä menee heittämällä yli10 miljardia.

        10 miljardilla saisi jo kiinalaiset tekemään rautatien siltoineen Turusta Maarianhaminan kautta Ruotsiin. Se olisi Kiinalle ehkä strateginen sijoitus, mutta vähentäisi Venäjän haluja Suomen suhteen. Aina ei kannata sanoa ei. Tunnin juna on täysin typerä sijoitus.


    • Anonyymi

      Miksi ihmeessä Turun tunnin kokonaisbudjettia ei julkisteta, vaikka veronmaksajat sen maksavat?
      EU ei myöntänyt "kannattamattomalle hankkeelle" eu-rahaa, joten sitä on turha enää toivoa.

      Ne kunnat, jotka ovat radan varrella joutuvat maksamaan eniten, aluksi 400 miljoonaa. Mistä kunnat saavat rahat Turun tunnin junaan, kun useissa kunnissa on paljon työttömiä ja hallitus siirsi työttömät kuntien kapeille harteilla?

      Onko Helsinki lupautunut maksajaksi. Kun se aiemmin on kieltäytynyt. Espoon budjetti on pahasti alijäämäinen, joten mistä Espoon rahat Turun tunnin junaan?

      Miten ihmeessä tehtiin velkajarrua samaan aikaan, kun kunnat ja valtio velkaantuvat lisää tarpeettoman ja kalliin junaradan takia myäs tulevalla vaalikaudella.
      Eikö mitään jarrua löydy isolle rahareijälle, tarpeettomalle rinnakkaiselle radalle entisen Rantaradan kylkeen?

      • Anonyymi

        Kyllä epsoosta rahat löytyy kai mykkänen petterin kaveri..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä epsoosta rahat löytyy kai mykkänen petterin kaveri..

        Viiksipuppe Vuornos Petterin karvakamu?

        Erityisavustajana Petterille.


    • Anonyymi

      Orpon pitää muuttaa Tornioon ja Juuson Turkuun
      Säästyy silloin verorahoja.

    • Anonyymi

      Katkeria ihmisiä !?

      Turun tunnin junaprojekti on investointi, ei kulu !
      Eli se alkaa tuottamaan vuosien kautta !

      Mutta, terveitten aikuisten elättäminen verorahoilla on pelkkä kulu !?

      Nokkelimmat ymmärtävät eron !?

      • Anonyymi

        Perustele miksi ja miten se alkaa tuottamaan!
        Kyseessä ei ole spora tai metro joka pysähtelee joka maitolaiturilla.
        Toki osa luulee kasvua syntyvän vaikka juna menee vain ohi pysähtymättä.🤭😵🤮


      • Anonyymi

        Autot jo keksitty ja pääsee perille ilman turhia raiteita ja asemiakin.


    • Anonyymi

      Ymmärtävätkö Turun tunnin junan osakaskunnat, että joutuvat maksamaan miljardijunasta ainakin 700 miljoonaa, eli aluksi 400 miljoonaa ja myöhemmin 300 miljoonaa lisää. Mistä osakaskunnat ottavat junarahat, kun budjetit ovat jo nyt alijäämäiset ja lisäksi työttömyyden takia kunnille tulevat uudet työttömyyssakot?

      Helsinki ei osallistu useiden miljardien joutavaan junahankkeeseen, joten Helsingin osuus jaettaneen pienimmille osakaskunnille. Mitähän Helsinki hyötyisi, jos lähtisi osakkaaksi? Kuinka moni helsinkiläinen kävisi tai käy nykyään junalla Turussa?

      Missään tapauksessa nykyinen rantarata Helsinki - Turku ei tarvitse kilpailijaa uudesta "Helsinki - Turku miljardijunasta". Turun tunnin junan suunnittelu on silkkaa hulluutta, kun haitat ovat paljon suuremmat kuin hyödyt.

      • Anonyymi

        Petterillä Napoleon kompleksi, siksi tarvitaan mahtihanke, yli tunnin juna. Veronmaksajat maksaa tai itkee ja maksaa. Siinä vaihtoehdot. Sinällään turhake koko juna, pelkkää tuhlausta. Piti laittaa suurisuisen miehen velkaantuminen kuriin, olikin valehtelusta kysymys. Valta on makeaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Petterillä Napoleon kompleksi, siksi tarvitaan mahtihanke, yli tunnin juna. Veronmaksajat maksaa tai itkee ja maksaa. Siinä vaihtoehdot. Sinällään turhake koko juna, pelkkää tuhlausta. Piti laittaa suurisuisen miehen velkaantuminen kuriin, olikin valehtelusta kysymys. Valta on makeaa...

        Orpolle ei voi antaa kaikkea kunniaa.
        Onhan radan varren kunnilla suuri osuus.


      • Anonyymi

        Varmasti niilä on enemmän tietoa käytettävissä kuin sinulla.
        Siitä voi päätellä, että myös ymmärrys on parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Orpolle ei voi antaa kaikkea kunniaa.
        Onhan radan varren kunnilla suuri osuus.

        Kunnille pelkkä kankkulan kaivo.


    • Anonyymi

      Vakkasuomalaiset tyhmiä.

      Radanvarsikunnat maksaa itsensä kipeäksi siitä että muuttuvat pelkiksi nukkumalähiöiksi.

      Kuten tsadin eli helssingin ylihintaiset lähiöt kehä kolmosen varrella.

    • Anonyymi

      Koko hallitus ja Orpo lahjottu!

    • Anonyymi

      Megamoka täynnä lahjuksia väärinkäytöksiä korruptiota kaikilla tasoilla.

      Petteri joutuu itse rosikseen niistäkin.

      Jo nyt ihmisten perustuslaillisia oikeuksia rikottu.

      • Anonyymi

        Tiedätkös, että tuollaidet väitteet täyttävät kunnianloukkauksen tunnusmerkit?
        Toivon, ettei kukaan haasta sinua tai sitten, että sinulla on vahvat todisteet.


    • Anonyymi

      Ei mitään järkeä, ellei lipun hinta tämän seurauksena laske (tuskin näin kävisi). Itse kuljen Hki -Turku säännöllisesti. Jos Onnibus on 4€ halvempi, otan bussin. Näin näyttää myös suurin osa muista matkustajista tekevän, sillä bussi kuljettaa enemmän väkeä kuin juna. Syynä alempi hinta, vaikka juna olisi paljon mukavampi.

      • Anonyymi

        RANTARADAN RAKENTAMISESSA EI OLE MISTÄÄN MUUSTA KYSE,KUIN TURUN TYÖVOIMAN RIISTÄMISESTÄ NOPEASTI HELSINKIN SEUDUN TULEVAAN TYÖVOIMAPULAAN.NÄMÄ NS VÄLIMAKSAJAT YMÄRTÄVÄT SEN.MIKSI MAKSAA KUN JUNA MENI JO OHI.EIKÖHÄN OLE SE KENELLÄ TARVETTA SE MAKSAA.VAI MITÄ MIELTÄ MATKAN VARREN KÄPYKYLÄT????


    • Anonyymi

      Kepu vastustaa hallituksessa , Ovaska etupäässä, mutta miten kepun kuntavaltuutetut äänestävät, jos ovat erilinjoilla, niin sitten mennään kaksilla rattailla.

      • Anonyymi

        Jännä juttu, kun idea radasta oli Bernerin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jännä juttu, kun idea radasta oli Bernerin.

        IHAN TOSI VAI MIKÄHÄN INSDRESDI????


    • Anonyymi

      EU on ilmoittanut, että se ei osallistu uuden Länsiradan rakentamiseen KANNATTAMATTOMANA hankkeena.
      Helsinki ei osallistu.

      Kysymykseen, onko kustannus valtiolle ja kunnille kestämätön, Orpo luotti TV-uutisissa, että EU:sta tulee vielä rahaa.

      Tuleeko?

    • Anonyymi

      Upeeta, että meillä on vahvoja poliittisia johtajia, kuten Pääministeri Orpo !!
      Turun junaprojekti etenee hienosti ja tulee valmistuttuaan osaltaan kasvattamaan talouskasvua !!

      Upeeta, upeeta, upeeta !! Vai mitä kansalaiset ?

      • Anonyymi

        Seuraavalle hallitukselle lankeaa loppuprojekti, jonka kustannus voi nousta 6 miljardiin.

        EU piti rataa kannattamattomama ja siihen ei tullut rahaa. Orpo heitti, että EU rahaa voi tulla, jolloin kuntien ja valtion osuus ei kasvaisi kestämättömäksi.


    • Anonyymi

      Petterin matka: tunnin junalla tarkkailuluokalle.

    • Anonyymi

      Vasemmiston työllisyyden nostoon oli valtion rahalla, siksi Suomi on niin velkainen.

    • Anonyymi

      Velkajarru ja 6 miljardin kustannukset seuraavalle hallitukselle.

      Näin Kokoomus varmistaa valtion omaisuuden myynnin jatkuvan myös seuraavalla hallituskaudella.

      Sijoitusyhtiöt keräävät potin ja valtion tulot pienenevät. Myynnin seurauksen tulojen pienentymästä ei tehdä laskelmaa, jotta ei näytä liian pahalta. Leikataan.

    • Anonyymi

      LIPPUJEN HINNAT ALKAA 200€...500€ ET SAADAAN KULUT POIS KANNATTAAKO HÄH

      • Anonyymi

        Et kuulu kohderyhmään, joten mitä sillä on väliä, paljonko liput maksavat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et kuulu kohderyhmään, joten mitä sillä on väliä, paljonko liput maksavat?

        Lippujen hinnalla ei ole tosiaan väliä. Sillä on väliä, kun radan vuoksi joudutaan vielä myymään valtion omaisuutta.

        Se tulee usein kalliimmaksi kuin velanotto. Esim. Kemiran osake tuotti lähes 5 %, kun lainaa olisi saanut alle kolmella. Kannatti myydä.


    • Anonyymi

      Kemira möi tosiaan lapista Soklin maaalueet NORJALAISILLE pilkka hintaan RUPU SUOTA

    • Anonyymi

      Pitäisikö ministerin jäävätä itsensä Turun tunnin juna -äänestyksessä, jos on sekä Suomen hallituksessa sekä kotikunnan valtuustossa päättämässä ko. miljardijunasta, jota myös Länsiradaksi sanotaan.

      https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011634314.html

      Linkistä voit lukea asiasta asiantuntijan lausunnon.

    • Anonyymi

      Tuleeko tunninjunan radasta normaalilevyinen, vai EU-yhteensopiva kapearaiteinen?

      • Anonyymi

        Puhutaan yksiraiteisesta junasta
        Eikös junaradassa ole kaksi raidetta
        ja silloin tunnin juna olisi neljä raiteinen


    • Anonyymi

      Tunnin muna viagralla!

    • Anonyymi

      Ei saa unohtaa, että radan kulueräksi ei jää pelkkä rakentamiskustannus. Uusi rata vaatii pelkkään ylläpitoon vuosittain valtavat summat rahaa. Käyttökustannukset ovat jopa 10x sen mitä moottoritiessä. Tekoälyn mukaan todelliset kustannukset käyttäjää kohti ovat yli 11 000€/v.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      43
      7397
    2. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      54
      3683
    3. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

      Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      47
      3546
    4. Millaista läheisyyttä

      Toivoisit ikävästi kohteesi kanssa?
      Ikävä
      62
      3298
    5. 51
      2984
    6. Tulipalossa henkilövahinkoja, itsenäisyyspäivä alkoi huonosti, poliisi tiedottaa lisää

      Savonlinna https://www.como.fi/uutiset/savonlinna-henkilovahinkoja-tulipalossa-poliisi-tiedottaa-lisaa/
      Savonlinna
      52
      2920
    7. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      34
      2799
    8. Antifasismi - mitä se on?

      Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      30
      2474
    9. IL- KELA:n pääjohtaja, lääke- ja oikeustieteen tohtori Lasse Lehtonen sekavassa tilassa Brysselissä!

      "Iltalehden tietojen mukaan Lehtosen käytös Brysselin lentokentällä on herättänyt huomiota, ja hänen olemuksensa on tulk
      Maailman menoa
      193
      1861
    10. Heräsin taas ikävään

      Ja aivan valtavaan haluun. Tahdon sinua R. ❤️
      Ikävä
      47
      1541
    Aihe