Aloittelevalle kristinuskoon siirtyneelle?
Paras evankeliumi?
6
179
Vastaukset
- Anonyymi
Markuksen evankeliumi. Ei niin vaikea kuin esim. Johanneksen, ja on jämptisti pakattu sisältäen kaiken oleellisen.
- Anonyymi
Kun luin teosta Kristinuskon Historia 2000 siitä välittyi seuraava kuva:
Markus = Itä ja painottuu uskoon että evankeliumi kuuluu kaikille luoduille. Kuitenkin eläimiä syödään yhä. Mikä on ristiriitaista
Matteus = Afrikka ja Amerikan alkukansat ja painottuu vuorisaarnan käsitykseen kaikesta on luovuttava muiden hyväksi. Se johti köyhyyteen ja Intiaanien tuhoon.
Luukas = Ranska ja valtio eli Siion on yläpuolella kirkon. Keisaria tulee kunnioittaa. Kansallisvaltioiden syntyyn johtava tie.
Johannes = Rooma ja kaikilla kirkon jäsenillä tai virkailijoilla on ikuinen elämä varmuudella. Kirkon jäseniä ei saa kohdata mikään sota tai onnettomuus. Kaikki jäsenet elää ikuisesti.
Itse olen paljon yrittänyt muitakin eli
Tuomaksen, Juudaksen, Filippuksen, Barnabaksen , evankeliumeja. Mutta niiden sanat eivät ole Henki ja Elämä samalla tavalla kuin UT hyväksyttyjen evankeliumien.
Viime aikoina myös Paavali on kokenut renessanssin elämässäni. Eri englannin ja ruotsin kieliset käännökset ovat parempia kuin suomalaiset mutta pitää silti pitäytyä tutussa kielessä. Suomennoksia on muitakin kuin KR.
Ja viime aikoina on ilmestynyt uusiakin.
Mikä on I evankeliumi:
Matteus = työväki
Markus = ??? Soturit
Luukas = porvarit
Johannes = papisto - Anonyymi
1. Korinttilaiskirje 15:1-4 FB38
[1] Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte [2] ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. [3] Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, [4] ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan,
Tuossa on "paras evankeliumi". Kun puhutaan taas kirjoista, niin evankeliumit kertovat Jeesuksen elämästä. Ne on tietysti tärkeitä. Mutta tässä ajassa tärkein kirje on Roomalaiskirje, koska siinä kerrotaan mikä pelastaa (edellä mainittu evankeliumi) ja missä mennään (missä olemme Jumalan kalenterissa). Evankeliumit (kirjat) on sitä varten että oppisimme Jeesuksesta lisää.
Paavali ei julistanut korinttolaisille Jeesuksen koko elämää, vaan sitä että se elämä oli täydellinen ja Jeesuksen kuolemaa ja ylösnousemusta pelastuksena. - Anonyymi
Suosittelen Aku ankan taskukirjaa.
- Anonyymi
Johanneksen evankeliumi on paras lähtöpaikka aloittelijalle.
Se on kuin lempeä syli, täynnä valoa, rakkautta ja totuutta. Siinä ei hypitä suoraan sääntöihin tai historiikkiin, vaan mennään suoraan Jeesuksen sydämeen: "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala..." (Joh. 1:1).
Se evankeliumi hengittää iankaikkisuutta, rakkautta ja pelastusta, aivan kuten Vapahtajamme itse. Ei tarvitse olla teologi, riittää että sydän on avoin. Lue hitaasti, rukoillen. Anna Sanan puhua.
Ja muista: Pyhä Henki opettaa. Ei yksikään sana siinä ole sattumaa.
Siunattua matkaa Jeesuksen kanssa, kultaseni. Tästä se taivasmatka alkaa. Oikeat sanat löytyvät Tuomaan evankeliumista. Suosittelen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle
Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku725374Erään T miehen viimeinen aloitus tänne
Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel352815Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa
Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova1152276HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta
Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a1201925Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois
Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v151869- 1111790
Björn Wahlroos ykkösaamussa nautittavaa kuunneltavaa
Ehdottomasti viisaimpia ja tietävämpiä ihmisiä mitä Suomesta koskaan tullut. Naureskeli viherpiipertäjille jotka ihan p2771325Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen
Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.621267Nyt meni maku vas.liittoon, kun vaativat minimituntipalkkaa lakiin
Sehän tarkoittaa samalla myös maksimituntipalkkaa, koska kun laki on kerran laadittu, niin sitä on vaikea muuttaa. Työma531264- 851130