Oleellista ei ole ajavatko autoilijat rajoituksen mukaan, vaan mikä on ajoneuvojen nopeus. Jos puhutaan keskimääräisestä nopeudesta, se on nyt 80-alueella  ehkä 85 km/h. Se on ihan ok. Jos halutaan sitä alentaa, ei rankaiseminen ole järkevä tapa vaan uusien 70 km/h - merkkien asentaminen. Silloin keksimääräiseksi nopeudeksi tulisi ehkä 78 km/h. Oleellista turvallisuuden kannalta on se mikä toteutuu, keinolla ei ole väliä. Ja tietysti poliisin on pyrittävä poimimaan suuret ylinopeudet. Se on ehkä kaikkein suurin onnettomuuksien aiheuttaja.
En oikein ymmärrä, poliisin halua sakottaa pienistä ylinopeuksista. En muuten kuin muistuttamaan valvonnasta. Liikenteen sujuvuudellakin on merkityksensä, kuten myös olosuhteisiin mukautumisella. Sakot on huono tapa säätää nopeuksia. Minusta on ok ajaa hyvällä kelillä niin että nopeus vaihtelee 80:n molemmin puolin, vaikka rajoitus on 80 km/h. Ja niinhän lähes kaikki tekevätkin.
Oleellista ovat toteuneet nopeudet
77
532
Vastaukset
- Anonyymi60-alueella on täysin mahdollista ajaa 60 km/h. 80-alueella on täysin mahdollista ajaa 80 km/h. 100-alueella on täysin mahdollista ajaa 100 km/h jne. - AnonyymiJoo, just noin. En ymmärrä näitä ylinopeuksien puolesta puhuvia. Näissä nyky autoissa kun on nämä vakionopeuden säädöt niin autohan kulkee huoletta oikeaa nopeutta. Tosin hankalaksi asian tekee se, kun nämä rajoitukset vaihtuvat tiuhaan tahtiin, jolloin kuskilla täytyy olla koko ajan tarkasti hereillä muistaakseen vaihtaa taas uuden rajoituksen säädön. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Joo, just noin. En ymmärrä näitä ylinopeuksien puolesta puhuvia. Näissä nyky autoissa kun on nämä vakionopeuden säädöt niin autohan kulkee huoletta oikeaa nopeutta. Tosin hankalaksi asian tekee se, kun nämä rajoitukset vaihtuvat tiuhaan tahtiin, jolloin kuskilla täytyy olla koko ajan tarkasti hereillä muistaakseen vaihtaa taas uuden rajoituksen säädön. Ei ole kaikissa vakkaria. Omassa 2016 mallin laitteessa ei ole ainakaan. Vai miten uusia tarkoitit. Joka tapauksessa ei kaikilla ole tämän vuoden mallia autona. Voi myöskin kysyä kenen pinna kestää ajaa kolmekymmentä kilometriä 60:in nopeudella, varsinkin hiljaisena liikenne aikana. Maaseudulla tuskin kukaan noudattaa nopeuksia. 70:in alueella paikalliset painaa sata lasissa, tämä on todettu. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ei ole kaikissa vakkaria. Omassa 2016 mallin laitteessa ei ole ainakaan. Vai miten uusia tarkoitit. Joka tapauksessa ei kaikilla ole tämän vuoden mallia autona. Voi myöskin kysyä kenen pinna kestää ajaa kolmekymmentä kilometriä 60:in nopeudella, varsinkin hiljaisena liikenne aikana. Maaseudulla tuskin kukaan noudattaa nopeuksia. 70:in alueella paikalliset painaa sata lasissa, tämä on todettu. Jos eivät mikään tärinät tai lihaskrempat vaivaa kroppaa, niin melko tasaisen nopeuden ajaminen onnistuu myös ilman vakionopeudensäädintä. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ei ole kaikissa vakkaria. Omassa 2016 mallin laitteessa ei ole ainakaan. Vai miten uusia tarkoitit. Joka tapauksessa ei kaikilla ole tämän vuoden mallia autona. Voi myöskin kysyä kenen pinna kestää ajaa kolmekymmentä kilometriä 60:in nopeudella, varsinkin hiljaisena liikenne aikana. Maaseudulla tuskin kukaan noudattaa nopeuksia. 70:in alueella paikalliset painaa sata lasissa, tämä on todettu. Totta puhut, ettei monenkaan kantti kestä ajaa nopeusrajoitusten mukaan, mutta silloinhan on vaarana joutua ratsiaan , jolloin tulee monen sadan euron sakko. ja itselle vitutus päälle. Itse olen oppinut ajamaan tyynesti nopeusrajoitusten mukaan, vaikka tiellä olisi 60.n rajoitus kymmeniä kilometrejä. Joo ei vakkareita tietenkään ole vanhemmissa autoissa, mutta näissä mitä meikä ajaa, on, eli 2020 jälkeisissä vuosi malleissa. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Joo, just noin. En ymmärrä näitä ylinopeuksien puolesta puhuvia. Näissä nyky autoissa kun on nämä vakionopeuden säädöt niin autohan kulkee huoletta oikeaa nopeutta. Tosin hankalaksi asian tekee se, kun nämä rajoitukset vaihtuvat tiuhaan tahtiin, jolloin kuskilla täytyy olla koko ajan tarkasti hereillä muistaakseen vaihtaa taas uuden rajoituksen säädön. Eikö kaasujalka ole vakaa?? Mulla ei jalka väpäjää, enkä ikinä käytä vakkaria. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Eikö kaasujalka ole vakaa?? Mulla ei jalka väpäjää, enkä ikinä käytä vakkaria. Vakaalla kaasujalalla kaasupoljin pysyy paikallaan, ja silloin vauhti alenee ylämäissä sekä vastaisen tuulen puuskissa. Vastaavasti vauhti kasvaa alamäissä sekä myöhäisen tuulen puuskissa. Vakkari säätää kaasua siten että vauhti pysyy suunnilleen tasaisena, mikä tarkoittaa suuria muutoksia kaasun asennossa, eli vastaa määrätyllä tavalla epävakaata kaasujalkaa ilman vakkaria. 
 
- AnonyymiJos suuri osa autoilijoista ajaa yli nopeusrajoituksen, se on merkki että rajoitus on liian matala eikä sitä siksi kunnioiteta. Samalla tämä nakertaa kaikkien muidenkin lakien noudattamista ja yleensä luottamusta yhteiskuntaan ja viranomaistoimintaan. - AnonyymiAsia on just noin. 
- AnonyymiJos suuri osa autoilijoista ajaa yli nopeusrajoituksen, on se merkki siitä, että niillä kuskeilla on asennevamma. On täysin mahdollista ajaa rajoituksen mukaista todellista nopeutta, kun tietää oman autonsa mittarivirheen. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Jos suuri osa autoilijoista ajaa yli nopeusrajoituksen, on se merkki siitä, että niillä kuskeilla on asennevamma. On täysin mahdollista ajaa rajoituksen mukaista todellista nopeutta, kun tietää oman autonsa mittarivirheen. Ei se hieman rajoituksen yli ajaminen mistään kuvitellusta asennevammasta johdu, vaan kuten aiemmin sanottiin, liian alhaisista nopeusrajoituksista. Ei ole väitetty , ettei voisi ajaa rajoitusten mukaista nopeutta, mutta tottahan se turhan alhainen rajoitus, aivan ymmärrettävästi, suurinta osaa kuskeista hieman ärsyttää. Eihän muuten kukaan sitä, ketään häiritsemätöntä ja vaarantamatonta ylinopeutta ajaisikaan. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ei se hieman rajoituksen yli ajaminen mistään kuvitellusta asennevammasta johdu, vaan kuten aiemmin sanottiin, liian alhaisista nopeusrajoituksista. Ei ole väitetty , ettei voisi ajaa rajoitusten mukaista nopeutta, mutta tottahan se turhan alhainen rajoitus, aivan ymmärrettävästi, suurinta osaa kuskeista hieman ärsyttää. Eihän muuten kukaan sitä, ketään häiritsemätöntä ja vaarantamatonta ylinopeutta ajaisikaan. Ja siitä se taas lähtee käyntiin se loputon runk... jankkaus! 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ei se hieman rajoituksen yli ajaminen mistään kuvitellusta asennevammasta johdu, vaan kuten aiemmin sanottiin, liian alhaisista nopeusrajoituksista. Ei ole väitetty , ettei voisi ajaa rajoitusten mukaista nopeutta, mutta tottahan se turhan alhainen rajoitus, aivan ymmärrettävästi, suurinta osaa kuskeista hieman ärsyttää. Eihän muuten kukaan sitä, ketään häiritsemätöntä ja vaarantamatonta ylinopeutta ajaisikaan. On vain omasta väärästä asenteesta ja vääristyneestä kuvitelmasta kyse, jos ei noudata nopeusrajoituksia. Muutaman km/h yli ajavista tuskiin kukaan valittaa tai välittää, mutta jos tahallaan ajetaan 10+ km/h yli, niin se on sitten eri asia. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:On vain omasta väärästä asenteesta ja vääristyneestä kuvitelmasta kyse, jos ei noudata nopeusrajoituksia. Muutaman km/h yli ajavista tuskiin kukaan valittaa tai välittää, mutta jos tahallaan ajetaan 10 km/h yli, niin se on sitten eri asia. Eipä tosiaan noista pienistä ja olemattomista rajoituksen ylityksistä vouhkaa ja vouhota kuin pari "on täysin mahdollista ajaa" selittelijää. Eikä tuo esitetty 10+ ylirajoituskaan nyt mikään maailmanlopun synti ole. Hyvä keli, lähes tyhjä moottori tai muu hyväkuntoinen tie, niin eipä siinä kukaan kärsi tai vaarannu. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ja siitä se taas lähtee käyntiin se loputon runk... jankkaus! Niin, jankkaamistahan se on, jos vastaamassasi kommentissa selvästi sanotusta tosiasiasta alkaa muuta vääntämään. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Eipä tosiaan noista pienistä ja olemattomista rajoituksen ylityksistä vouhkaa ja vouhota kuin pari "on täysin mahdollista ajaa" selittelijää. Eikä tuo esitetty 10 ylirajoituskaan nyt mikään maailmanlopun synti ole. Hyvä keli, lähes tyhjä moottori tai muu hyväkuntoinen tie, niin eipä siinä kukaan kärsi tai vaarannu. Asennevamma on jos ei sääntöjä noudata ja kunnioita. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Asennevamma on jos ei sääntöjä noudata ja kunnioita. Sekö ei ole asennevamma, jos joku poliittisen jäsenkirjan omaava ajokortiton asettaa omasta mielestään sopivan rajoituksen, toisin sanoen järjettömän alhaisen? Tämäkö ei siis täytä asennevamman kriteereitä mutta jos joku ilman mitään vaaran aiheuittamista ylittää rajoituksen, se jo täyttää kriteerin. Joidenkin mielestä asennevammaisuutta on jo sekin, jos uskaltaa kyseenalaistaa rajoituksen tason. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Niin, jankkaamistahan se on, jos vastaamassasi kommentissa selvästi sanotusta tosiasiasta alkaa muuta vääntämään. Ja sitä sinä teet ja paljon. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Sekö ei ole asennevamma, jos joku poliittisen jäsenkirjan omaava ajokortiton asettaa omasta mielestään sopivan rajoituksen, toisin sanoen järjettömän alhaisen? Tämäkö ei siis täytä asennevamman kriteereitä mutta jos joku ilman mitään vaaran aiheuittamista ylittää rajoituksen, se jo täyttää kriteerin. Joidenkin mielestä asennevammaisuutta on jo sekin, jos uskaltaa kyseenalaistaa rajoituksen tason. Osoita sellaiset tapaukset, jossa noin olisi toimittu. Eipä taida muuten poliitikot niitä rajoituksia edes asettaa. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Asennevamma on jos ei sääntöjä noudata ja kunnioita. Ei pientä ylinopeutta ajaminen mistään asennevammasta kieli. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ja sitä sinä teet ja paljon. Sitä näköjään savu päästäsi nousee ja mielesi mustuu kun joku erehtyy jostain kanssasi eri mieltä olemaan. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ei pientä ylinopeutta ajaminen mistään asennevammasta kieli. Ei kieli asennevammasta, vaan kielii siitä että tällainen autoilija omaa vielä käytännön maalaisjärkeä, joka muuten tuntuu olevan katoava luonnonvara. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ei se hieman rajoituksen yli ajaminen mistään kuvitellusta asennevammasta johdu, vaan kuten aiemmin sanottiin, liian alhaisista nopeusrajoituksista. Ei ole väitetty , ettei voisi ajaa rajoitusten mukaista nopeutta, mutta tottahan se turhan alhainen rajoitus, aivan ymmärrettävästi, suurinta osaa kuskeista hieman ärsyttää. Eihän muuten kukaan sitä, ketään häiritsemätöntä ja vaarantamatonta ylinopeutta ajaisikaan. Olenkohan mie erilainen nuori, kun mua ei ärsytä laisinkaan toisten alhaisina pitämät nopeusrajoitukset. Minulla taisi tuo leikki-ikä mennä sitten liian aikaisin ohitse, eli tuo liikenteen vauhdin hurma. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Eipä tosiaan noista pienistä ja olemattomista rajoituksen ylityksistä vouhkaa ja vouhota kuin pari "on täysin mahdollista ajaa" selittelijää. Eikä tuo esitetty 10 ylirajoituskaan nyt mikään maailmanlopun synti ole. Hyvä keli, lähes tyhjä moottori tai muu hyväkuntoinen tie, niin eipä siinä kukaan kärsi tai vaarannu. Kyllä, kyllä, hyvällä kelillä voi ajaa lujempaa, mutta kun sitten tulee se huono keli, niin ei sittenkään haluta ajaa hiljempaa ja sitten kolaroidaan ja ajetaan auto katon kautta ympäri ja joudutaan helsingin sisäänmeno teillä satojan autojen ketjukolareihin. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Sekö ei ole asennevamma, jos joku poliittisen jäsenkirjan omaava ajokortiton asettaa omasta mielestään sopivan rajoituksen, toisin sanoen järjettömän alhaisen? Tämäkö ei siis täytä asennevamman kriteereitä mutta jos joku ilman mitään vaaran aiheuittamista ylittää rajoituksen, se jo täyttää kriteerin. Joidenkin mielestä asennevammaisuutta on jo sekin, jos uskaltaa kyseenalaistaa rajoituksen tason. Älä sie viitti kapinoida näitä nopeusrajoituksia kohtaan, sillä sehän kielii asenne vammasta. Minua kait ei potuta ei sitten pätkän vertaa nämä nopeusrajoitukset. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ei kieli asennevammasta, vaan kielii siitä että tällainen autoilija omaa vielä käytännön maalaisjärkeä, joka muuten tuntuu olevan katoava luonnonvara. Olen asiasta kanssasi liikuttavan yksimielinen. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ei kieli asennevammasta, vaan kielii siitä että tällainen autoilija omaa vielä käytännön maalaisjärkeä, joka muuten tuntuu olevan katoava luonnonvara. Vähän sama kuin kännissä ajaminen kertoo kuskin järjen käytöstä. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Olenkohan mie erilainen nuori, kun mua ei ärsytä laisinkaan toisten alhaisina pitämät nopeusrajoitukset. Minulla taisi tuo leikki-ikä mennä sitten liian aikaisin ohitse, eli tuo liikenteen vauhdin hurma. Ehkä tosiaan olet erilainen nuori. Kyse saattaa olla varhaisesta dementiasta, joka sitten tapauksessasi oireilee kuvittelulla, että liikenteessä joku hakisi vauhdin hurmaa. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Kyllä, kyllä, hyvällä kelillä voi ajaa lujempaa, mutta kun sitten tulee se huono keli, niin ei sittenkään haluta ajaa hiljempaa ja sitten kolaroidaan ja ajetaan auto katon kautta ympäri ja joudutaan helsingin sisäänmeno teillä satojan autojen ketjukolareihin. Tokihan huonolla kelillä kaikki, tai ainakin lähes kaikki, ajaa sitä oikeaa tilannenopeutta, eli huomattavasti alle sallitun. 
 Nuo katon kautta ympäri ajot on marginaalisia tapahtumia joihin voi vaikuttaa moni muu asia kuin se liian suuri tilannenopeus. Sama juttu se on noiden ympäriajoja vieläkin harvinaisimpien ketjukolareiden kanssa.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Älä sie viitti kapinoida näitä nopeusrajoituksia kohtaan, sillä sehän kielii asenne vammasta. Minua kait ei potuta ei sitten pätkän vertaa nämä nopeusrajoitukset. Jos sinua ei alhaiset rajoitukset ärsytä, niin jotain muuta ne voi ja saa ärsyttää, eikä sillä ärsyyntymisessä ole ole mitään tekemistä minkään asennevamman kanssa. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ei kieli asennevammasta, vaan kielii siitä että tällainen autoilija omaa vielä käytännön maalaisjärkeä, joka muuten tuntuu olevan katoava luonnonvara. Kenen maalaisjärkeä tarkoitatte? 
 Sitä on maalaisjärkeä monenlaista ja kaikki maalaisjärki on oikein.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Olen asiasta kanssasi liikuttavan yksimielinen. Itsensä kanssa on helppo olla yksimielinen, vai mitä tuumaat? 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Itsensä kanssa on helppo olla yksimielinen, vai mitä tuumaat? Homo. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Kenen maalaisjärkeä tarkoitatte? 
 Sitä on maalaisjärkeä monenlaista ja kaikki maalaisjärki on oikein.Väärin ajateltu, eli väärä maalaisjärki on väärin. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Kenen maalaisjärkeä tarkoitatte? 
 Sitä on maalaisjärkeä monenlaista ja kaikki maalaisjärki on oikein." tällainen autoilija omaa vielä käytännön maalaisjärkeä," 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Itsensä kanssa on helppo olla yksimielinen, vai mitä tuumaat? Minä en ole se joka kirjoitti tuosta katoavasta käytännön maalaisjärjestä. 
 Olen vain samaa mieltä asiasta kyseisen kirjoittajan kanssa.
 Häiritseekö se sinua jotenkin?
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Homo. Kerrankin mieltä ja järkeä vailla oleva kommenttisi kohdistui oikeaan kohteeseen. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ei se hieman rajoituksen yli ajaminen mistään kuvitellusta asennevammasta johdu, vaan kuten aiemmin sanottiin, liian alhaisista nopeusrajoituksista. Ei ole väitetty , ettei voisi ajaa rajoitusten mukaista nopeutta, mutta tottahan se turhan alhainen rajoitus, aivan ymmärrettävästi, suurinta osaa kuskeista hieman ärsyttää. Eihän muuten kukaan sitä, ketään häiritsemätöntä ja vaarantamatonta ylinopeutta ajaisikaan. Enemmän minua ärsyttää auton jatkuva pimputus pienestäkin mittarinopeuden ylityksestä. Helpoin on pistää adaptiivinen vakkari päälle, ja antaa auton lukea nopeusrajoitukset ja jolkuttaa eteenpäin oman mielensä mukaan. Jonossakin seuraa nätisti edellä ajavaa, jos ei lähde edestä karkuun. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Eipä tosiaan noista pienistä ja olemattomista rajoituksen ylityksistä vouhkaa ja vouhota kuin pari "on täysin mahdollista ajaa" selittelijää. Eikä tuo esitetty 10 ylirajoituskaan nyt mikään maailmanlopun synti ole. Hyvä keli, lähes tyhjä moottori tai muu hyväkuntoinen tie, niin eipä siinä kukaan kärsi tai vaarannu. Kyllä se ihmisen asenteesta kertoo paljon, jos ei kykene yhteiskunnan sääntöjen mukaisesti toimimaan. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Jos suuri osa autoilijoista ajaa yli nopeusrajoituksen, on se merkki siitä, että niillä kuskeilla on asennevamma. On täysin mahdollista ajaa rajoituksen mukaista todellista nopeutta, kun tietää oman autonsa mittarivirheen. Mulla on asennevamma. Eilen taas tuli esiin: nopeusrajoitus 100km/t, kaksi autoa edessä seilasi 70-80 km/t, nopeusrajoitus muuttui 80 km/t, heillä vauhti putosi 60 km/t. Sitten nopeusrajoitus muuttui 100 km/t, heillä vauhti 70 km/t. Meni hermo mulla ja niillä 10:llä muulla perässä tulijalla. Sinne jäi koko kööri, kun mä lähdin. 
 Keli kuiva, valosaa. Mitähän se olisi ollut, jos olisi pari tippaa tullut taivaalta?
 Jos jumalauta ei uskalla ajaa nopeusrajoitusten mukaan, siirtykää julkisiin tai takseihin!
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Asennevamma on jos ei sääntöjä noudata ja kunnioita. "Asennevammaa" tarjoaa vanhukset, jotka ovat tientukkoina, kun eivät itse uskalla ajaa normi nopeutta 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:"Asennevammaa" tarjoaa vanhukset, jotka ovat tientukkoina, kun eivät itse uskalla ajaa normi nopeutta Lisään vielä että pippeli. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Olenkohan mie erilainen nuori, kun mua ei ärsytä laisinkaan toisten alhaisina pitämät nopeusrajoitukset. Minulla taisi tuo leikki-ikä mennä sitten liian aikaisin ohitse, eli tuo liikenteen vauhdin hurma. Olet tai nainen 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Enemmän minua ärsyttää auton jatkuva pimputus pienestäkin mittarinopeuden ylityksestä. Helpoin on pistää adaptiivinen vakkari päälle, ja antaa auton lukea nopeusrajoitukset ja jolkuttaa eteenpäin oman mielensä mukaan. Jonossakin seuraa nätisti edellä ajavaa, jos ei lähde edestä karkuun. Se ärsyttävä pimputus on mahdollista kytkeä pois päältä. toki voihan sitä antaa tekniikan viedä mutta ei sovi niille jotka haluaa päättää itse ajostaan. Halu aja tuossa usein mainitussa possujonossa on kanssa tapa joka ei sovi kaikille. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Kyllä se ihmisen asenteesta kertoo paljon, jos ei kykene yhteiskunnan sääntöjen mukaisesti toimimaan. Tuolla hienoisella ylinopeuden ajamisella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, ettei kykenisi yhteiskunnan sääntöjen mukaan toimimaan. 
 Kas kun kaikki ei ole kusipäisiä tyhjästä niuhottajia, joita niitäkin esiintyy, kuten kommentillasi todistat, ja niidenkin kanssa hieman pienemmällä tiukkapipoisella asenteella tulee toimeen mainiosti.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Lisään vielä että pippeli. Tuotahan se muuan enemmän tai vähemmän sairas kommentoija jokaisessa viestissään viljelee. 
 
- AnonyymiKuinka pienistä sakottavat? Tuo sinun 70- 78 on jo 8km tunnissa. - AnonyymiEi tuollaisesta ylityksestä mitään sakko tule. Joku hallinnollinen, mihinkään mitään vaikuttamaton seuraamusmaksu saattaa tulla. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ei tuollaisesta ylityksestä mitään sakko tule. Joku hallinnollinen, mihinkään mitään vaikuttamaton seuraamusmaksu saattaa tulla. Ennen ei tullutkaan. Poliisin uusi ohjeistus muuttaakin tilannetta. 
 Poliisilla uusi linjaus nopeusvalvonnassa
 https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/85c6f311-55e4-4720-81e1-b1faec586593
 Enää ei kannata ajella hienoista ylinopeutta siinä toivossa, että virkavalta hyväksyy sen.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ennen ei tullutkaan. Poliisin uusi ohjeistus muuttaakin tilannetta. 
 Poliisilla uusi linjaus nopeusvalvonnassa
 https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/85c6f311-55e4-4720-81e1-b1faec586593
 Enää ei kannata ajella hienoista ylinopeutta siinä toivossa, että virkavalta hyväksyy sen.Eikä pienistä ylinopeuksista tule sakko vieläkään. Mihinkään mitään vaikuttamaton liikennevirhemaksu toki tulee. Ajokortin päälle käyvän sakon saaminen edellyttää jonkin verran suurempaa ylinopeutta. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Eikä pienistä ylinopeuksista tule sakko vieläkään. Mihinkään mitään vaikuttamaton liikennevirhemaksu toki tulee. Ajokortin päälle käyvän sakon saaminen edellyttää jonkin verran suurempaa ylinopeutta. Ja sakkojen ja liikennevirhemaksujen välttäminen on erittäin helppoa, kun noudattaa nopeusrajoituksia ja liikennesääntöjä. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ja sakkojen ja liikennevirhemaksujen välttäminen on erittäin helppoa, kun noudattaa nopeusrajoituksia ja liikennesääntöjä. Pidätkö tuon itsestäänselvyyden esiintuomista kuinkakin tarpeellisena? 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Pidätkö tuon itsestäänselvyyden esiintuomista kuinkakin tarpeellisena? Sen verran tyhmiä on joukossa, että pidän. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Sen verran tyhmiä on joukossa, että pidän. No, moni saattaa pitää sinun tyhmänä. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Pidätkö tuon itsestäänselvyyden esiintuomista kuinkakin tarpeellisena? Joillekin tuo on aivan ihmeellinen ja uusi asia. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Joillekin tuo on aivan ihmeellinen ja uusi asia. Tuskin sellaista kuskia on olemassakaan, jolle tuo asia olisi uusi ja ihmeellinen. 
 
- AnonyymiNopeuksista on vain helpointa laskuttaa. 
 Kehä 1:llä on jatkuvasti kolareita juuri hyvällä kelillä, kun jonot liikkuvat poikkeuksellisen hitaasti, liikennemäärien ollessa suuria hitaalla käyvien tumpeloiden uskaltautuessa rattiin.- AnonyymiJa liikenteessä liikkuessa pitää ottaa se muu liikenne huomioon. Jos ei kestä muita, niin kannattaa muuttaa väljemmille seuduille. Lapissa on tilaa. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ja liikenteessä liikkuessa pitää ottaa se muu liikenne huomioon. Jos ei kestä muita, niin kannattaa muuttaa väljemmille seuduille. Lapissa on tilaa. Kestän kyllä muita, mutta aikaa ja polttoainetta ei tarvitsisi kulua niin kuin nyt. 
 Kolarointiakaan en pidä hyvänä asiana.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Kestän kyllä muita, mutta aikaa ja polttoainetta ei tarvitsisi kulua niin kuin nyt. 
 Kolarointiakaan en pidä hyvänä asiana.Vaohda sähköautoon. Ei kulu polttoainetta ja auto seuraa edellä ajavaa adaptiivisellä vakkarilla kuin hai laivaa. Etäisyys pysyy sopivana, eikä nopeudesta tarvitse huolehtia. 
- AnonyymiVai kehä ykkösellä kolaroidaan hyvälläkin kelillä. Eikö siellä osata pitää turva välejä, kun pitää perään posottaa. Tosi se kuiteski on, ettei liikennekulttuuri hyväksy pitkiä välejä, ja jos joku uskaltaa sellaisia pitkiä turva välejä pitää, niin hetikohta takan tulija sen täyttää, viakka ei hyödy siitä yhtikäs mitään. Samaan aikaan perille silti tullaan. Se on siis vaan sellainen syöpynyt tapa ajaa toisen pers´poskessa kiinni. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Vai kehä ykkösellä kolaroidaan hyvälläkin kelillä. Eikö siellä osata pitää turva välejä, kun pitää perään posottaa. Tosi se kuiteski on, ettei liikennekulttuuri hyväksy pitkiä välejä, ja jos joku uskaltaa sellaisia pitkiä turva välejä pitää, niin hetikohta takan tulija sen täyttää, viakka ei hyödy siitä yhtikäs mitään. Samaan aikaan perille silti tullaan. Se on siis vaan sellainen syöpynyt tapa ajaa toisen pers´poskessa kiinni. Se on homoutta 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Vaohda sähköautoon. Ei kulu polttoainetta ja auto seuraa edellä ajavaa adaptiivisellä vakkarilla kuin hai laivaa. Etäisyys pysyy sopivana, eikä nopeudesta tarvitse huolehtia. Kehä1 tiettyihin kellon aikoihin. 
 Ei se touhu ole kovin järkevää.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Vaohda sähköautoon. Ei kulu polttoainetta ja auto seuraa edellä ajavaa adaptiivisellä vakkarilla kuin hai laivaa. Etäisyys pysyy sopivana, eikä nopeudesta tarvitse huolehtia. Nuo mainitsemasi vermeet on ihan oikeissa autoissa, ettei ne saadakseen tarvitse patteriautoa hankkia. 
 Vai ei se patteriauto polttoainetta kuluta? Pyhällä hengelläkö vai millä se sitten liikkuu? Vai oletko keksinyt ikiliikkujan?
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Vai kehä ykkösellä kolaroidaan hyvälläkin kelillä. Eikö siellä osata pitää turva välejä, kun pitää perään posottaa. Tosi se kuiteski on, ettei liikennekulttuuri hyväksy pitkiä välejä, ja jos joku uskaltaa sellaisia pitkiä turva välejä pitää, niin hetikohta takan tulija sen täyttää, viakka ei hyödy siitä yhtikäs mitään. Samaan aikaan perille silti tullaan. Se on siis vaan sellainen syöpynyt tapa ajaa toisen pers´poskessa kiinni. Mitä ihmettä varten tuosta pitkän välin täyttämisestä vouhotat? Miksi siihen pitkään väliin ei ohittaja saisi mennä? Onko se jotenkin sinulle varattua tienosaa? Tietysti se ohittaja siitä ohittamisesta hyötyy, kun ei tarvitse nyhertäjän perässä kirnuta. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Mitä ihmettä varten tuosta pitkän välin täyttämisestä vouhotat? Miksi siihen pitkään väliin ei ohittaja saisi mennä? Onko se jotenkin sinulle varattua tienosaa? Tietysti se ohittaja siitä ohittamisesta hyötyy, kun ei tarvitse nyhertäjän perässä kirnuta. Tuo on syy, miksi pidän vakkarin seurantavälin melko pienenä. Jos se on pitkä, on siihen eteen tunkijoita jatkuvasti, ja ajosta tulee nykivämpää. Lyhyellä välillä takana tulija ei edes huomaa minun ajavan vakkarilla. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Tuo on syy, miksi pidän vakkarin seurantavälin melko pienenä. Jos se on pitkä, on siihen eteen tunkijoita jatkuvasti, ja ajosta tulee nykivämpää. Lyhyellä välillä takana tulija ei edes huomaa minun ajavan vakkarilla. Välit reilusti pitkäksi, niin vakkari ei välttämättä edes huomaa jonkun siihen väliin tulevan. Etelän ruuhkahelvetissä voi kenties olla vaikeaa moinen. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Vaohda sähköautoon. Ei kulu polttoainetta ja auto seuraa edellä ajavaa adaptiivisellä vakkarilla kuin hai laivaa. Etäisyys pysyy sopivana, eikä nopeudesta tarvitse huolehtia. Sähköö kuluu, mitäs se tänäänkin tarjoaa? 40snt/kwh?? 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Tuo on syy, miksi pidän vakkarin seurantavälin melko pienenä. Jos se on pitkä, on siihen eteen tunkijoita jatkuvasti, ja ajosta tulee nykivämpää. Lyhyellä välillä takana tulija ei edes huomaa minun ajavan vakkarilla. Jos tai kun opit/kykenet ajamaan liikennevirran mukaista nopeutta, niin siihen eteesi, vaikka siinä olisi enemmänkin tyhjää tilaa, ei tulijoita olisi edes nimeksi. 
 Mitä väliä sillä on, että tiedostaako takana tulija sen että ajaako edessä menijä vakkarilla vai ei?
 
- AnonyymiNopeuskeskustelu on mielenkiintoista seurattavaa. 
 Ylinopeus on laitonta ja sitä kautta kiellettyä. Tätä ei maalaisjärki tai BMW muuta miksikään. Eikä se ole mielipidekysymys.
 Vaikka ylinopeutta ei saa lain mukana ajaa, niin sitä voi ajaa, jopa todella helposti.
 Joten ajakaa tai olkaa ajamatta ylinopeutta.- Anonyymi>> "Ylinopeus on laitonta ja sitä kautta kiellettyä. Tätä ei maalaisjärki tai BMW muuta miksikään. Eikä se ole mielipidekysymys." 
 Pitää täysin paikkansa.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:>> "Ylinopeus on laitonta ja sitä kautta kiellettyä. Tätä ei maalaisjärki tai BMW muuta miksikään. Eikä se ole mielipidekysymys." 
 Pitää täysin paikkansa.Tuolla aiemmin puhuttiin poliisin uusista ohjeista. Käytännössä poliisihallitus saa kirjoitella minkälaisia ohjeita tahansa, kun käytännön työssä se partio, kaksi poliisia, päättää mihin puututaan. Useimmiten omalla paikkakunnalla päätetään, ettei mihinkään. Näin on mukavampaa. 
- AnonyymiJos sulla on ns vanhanaikainen mittari siinä autossas eli semmonen viisari, ja se "väpäjää" siinä 80:ssä. Oletko satavarma, että ajat tasan 80? 
 "Asennevammaa" kyllä tälläkin palstalla tyrkytetään, kas kun en ole vielä huomannut "kateutta" tai "esson baaria", mutta omassa ajotyylissä ei sitten olekkaan omasta mielestä mitään vikaa?? Oletko ikinä kuullut joustavasta ajosta? Tarkoittaa mm sitä, että jos letka ajaa sallittua nopeutta, mutta sinä alle, onko se sinusta enää joustavaa? Ei se järjen käyttö ole sinultakaan ratissa kielletty. "Lue" liikennettä!
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Jos sulla on ns vanhanaikainen mittari siinä autossas eli semmonen viisari, ja se "väpäjää" siinä 80:ssä. Oletko satavarma, että ajat tasan 80? 
 "Asennevammaa" kyllä tälläkin palstalla tyrkytetään, kas kun en ole vielä huomannut "kateutta" tai "esson baaria", mutta omassa ajotyylissä ei sitten olekkaan omasta mielestä mitään vikaa?? Oletko ikinä kuullut joustavasta ajosta? Tarkoittaa mm sitä, että jos letka ajaa sallittua nopeutta, mutta sinä alle, onko se sinusta enää joustavaa? Ei se järjen käyttö ole sinultakaan ratissa kielletty. "Lue" liikennettä!Ei olekaan ajotyylissä vikaa, jos ajaa täydellisesti ja liikennesääntöjä noudattaen. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:>> "Ylinopeus on laitonta ja sitä kautta kiellettyä. Tätä ei maalaisjärki tai BMW muuta miksikään. Eikä se ole mielipidekysymys." 
 Pitää täysin paikkansa.Ei pidä. Hälytysajoneuvolla sinivilkut päällä saan päästellä ylinopeutta täysin laillisesti. 
 
- AnonyymiEihän poliisi "sakota" eli kirjoita liikennevirhemaksua pienistä ylinopeuksista. 
 Varmasti edellisten poliisiylijohtajien ohje on edelleen voimassa, eli 9 km/h ylitys kuitataan huomautuksella, ja vasta 10 km/h ylityksestä määrätään liikennevirhemaksu.- AnonyymiSe oli 7kmh ja laskettiin 6kmh. 
 3kmh vähennetään laitteiston kalibroinnin ja mittausvirheen varalta.
 
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset424885
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut183646
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti693443
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1012798
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral862670
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k302620
- Anteeksi TAamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa161673
- En mä tahallani ole näin hankala.Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta161536
- Harmittaako mies, että yhteys katkesi?Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?2001407
- 1521311