Ylistysmusiikista

Anonyymi-ap

Istun omalla paikallani seurakunnassani päiväjumalanpalveluksessa ja täysin väärässä hengessä. Ylistysryhmä ei onnistu nostamaan minua milliäkään ylöspäin, sillä laulu on puuduttava ja monotoninen.

Opetetaanko jossain, että kärsimys kuuluu kristityn elämään siinä määrin olennaisesti, että sitä tulee pyrkiä jopa lisäämään säveltämällä yksitoikkoisia ja itseään toistavia melodioita?

Vai onko tavoitteena taivaskaipuun herättäminen? Kerran perillä laulamme sentään kauniita lauluja, eikö niin? Ylistyksenjohtaja kuitenkin muistuttaa, että meidän tulee tottua ajatukseen ikuisesta ylistyksen pauhinasta, joka odottaa meitä tuolla puolen Jordan-virran. Siinä meni sekin toivo.

Eräs sekulaari muusikko on sanonut, että hyvän musiikin tekeminen on lopetettu 1980-luvulla. Hänen pitäisi alan ammattilaisena olla perillä sellaisista asioista, ja mietinkin, onko vastaava kauaskantoinen päätös tehty myös Suomen Siionissa. Sitten muistan, että ainakin Pekka Simojoki ja Lasse Heikkilä ovat jatkaneet laulukelpoisten melodioiden tuottamista näihin päiviin saakka.

Edesmennyt isäni tapasi tehdä tiettäväksi, että piti nimenomaan kauniista musiikista. Olen jo liittynyt siihen kerhoon itsekin. Onneksi sellaista musiikkia on YouTube pullollaan.

9

344

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hyvä kommenti ! Anna-Mari Kaskisen tasoista voi vain unelmoida.

Radio Dei on hyvä kuuntelen päivittäin, mutta monesti joutuu laittamaan äänen hiljaiseksi kun tulee lauluja, harvoin enää kuulee "Golkatan veressä voimaa on"
      Rummut aivan liian kovaa ja sanoista ei saa selvää.

yks veli.

• Anonyymi

Helluntaissa on tapettu sekä seurakuntalsulu että laadukkaat kuorot!!!
      Torontolaisuuden myötä tullut kuolettava ylistysmusiikki nostettiin kaiken Pyhä yläpuolelle!!
      Tilaisuuksissa vain aniharvoin srk saa laulaa. Lavalla joikaavat surkeat ryhmät sikasurkeita lauluja edestakas veivaten!!!

Perinteisiä kuoroja on kuopattu!! Hgin Saalem etunenässä!!

Hengellinen kuolema on todellisuutta!!!

DoctorT

• Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

Maaseutuseurakunnat vetelee viimeisiään kun väki loppuu, vanhat kuolee pois eikä uusia tule.

On alueita jossa kaikki väki voitaisiin koota yhteen kerrostaloon.
      Yks kerros kauppaa toinen terveyspalveluita ja alimmainen hautauspalvelu.

Jossain hengellinen osio.

• Anonyymi

Miten simppeli ratkaisu ja halpakin.

• Anonyymi

Ylistysmusiikista II

Jokin aika sitten kritisoin uusia ylistyslauluja pitäen niitä tylsinä ja monotonisina. Tällöin jäi huomauttamatta, että englanninkielikin on tullut muuriksi seurakuntalaisten välille: Nousevan polven kielitaito on hämmästyttävä ja moni nuori saattaa aidosti unohtaa, etteivät kaikki mummut ja vaarit eivätkä kaikki nuoremmatkaan elä englanninkielen kyllästämässä maailmassa.

Tämän päivän jumalanpalveluksessa joka toinen laulu laulettiin englanniksi, ja kuulin edessäni istuvien varttuneempien riviseurakuntalaisten myöntävän toisilleen, etteivät ymmärtäneet, mitä edessä laulettiin. Jos todella haluamme kaikkien viihtyvän seurakunnan ylistyshetkissä, tulee laulujen olla suomenkielisessä seurakunnassa aina suomenkielisiä.

Saattaa olla, että kaikkia uusia lauluja ei ole vielä käännetty suomeksi. Jos todella näin on, jonkun on otettava käännöstyö vastuulleen. Ellei sellaista ihmistä ole, joka haluaa ja kykenee kääntämään laulun suomeksi, se tulee toistaiseksi jättää hyllylle odottamaan. Jotkin laulut on jopa syytä jättää odottamaan paitsi suomenkielisiä sanoja myös kelvollista melodiaa. Odotettaessa on tarkoin pohdittava, olisiko olemassa valmiina lauluja, joita voisi harkita esitettäviksi.

Ruotsalainen Samuelsson-yhtye vieraili aikoinaan usein Suomessa. Joku yhtyeen jäsen arveli kerran, että taivaassa laulettaisiin suomeksi, koska kielemme oppimiseen menee muilta ikuisuus. Jos tämä pitää paikkansa, sekin on hyvä syy nostaa taas suomenkieliset laulut kunniaan suomenkielisisissä seurakunnissa.

• Anonyymi

koko palstan porukka on vain minä minä minä minä minä minä ja minun minun minum
      ja jos ei saa minä minä minä niin kaikki on pilalla.

Siis olette säälittävää porukkaa.... Menkää kentälle palvelutöihin ja kaivakaa vaikka paskaa ja siivotkaa ihmisiä, niin minäminä miiiiinä raukat menee jalat maahan ja vikinät loppuu siihen.....

Kun avanne räjähtää tavallaan silmille, opitte, mitä on palveleminen Kristuksen nimessä.

HÄVETKÄÄ minä minä minä minä soittakaa ja laukaa minnä minä minä minä minulle soittakaa ja palvelkaa minä minä minä minä

voi hyvää päivää teitä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      177
      10713
    2. Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta

Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t
      Maailman menoa
      98
      7552
    3. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      31
      7399
    4. Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle

Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht
      Maailman menoa
      3
      7386
    5. Demarikultin uhri kertoo

Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      89
      5769
    6. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      52
      5238
    7. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      31
      4976
    8. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      12
      4801
    9. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

– Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      5
      2160
    10. Ei muuta kun kylärinkiä ajamaan!!!

Huomenta! Tuossa ku kylän pinnassa asunu koko iän, nii viime vuosina nii harmittanu ku viikonloppusin niin hiljasta, sil
      Hyrynsalmi
      37
      1610
    Aihe