Kiinteä asennus vai ei?

Janne

Lasketaanko valaisimen kiinteäksi asennukseksi vai ei, jos teen tällaisen proseduurin:
1) irrotan valaisimen ripustuskannen ja otan piuhat irti valaisinpistorasiasta
2) kytken katosta tulevat piuhat suoraan kiinni valaisimen sokeripalaan

Onko homma laillisesti amatöörin tehtävissä? Sinänsähän tuo vastaa vanhan ajan sokeripalakytkentää, joten isompia kommervenkkejä tuohon ei liittyne? Mikä tuossa voisi mennä vikaan, kunhan johdot on värikoodien mukaan kytketty ja KeVi löysällä?

Kyseinen valaisin on ilmeisesti suunniteltu kiinteää kytkentää varten, koska sen alle ei sovi tuo pistorasia ja ripustuskoukku.

Vielä toinen kysymys: mille puolelle tuota ripustuskantta uskaltaa porailla reikiä, etten osu johtoon? Näenkö sen sieltä rasian sisästä, mihin johdot lähtevät?

21

14211

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peukku68

niin näet kaikki johdot. kantta ei kannata laittaa jos valaisin tulee siihen päälle tai käytä peitelevyä ja ruuvaa se valo siihen jos ei rasian reijät sovi..

• Janne

Valaisimen ruuvit tulevat sen verran kauas toisistaan, että ei niitä voi laittaa rasian reikiin tai peitelevyynkään. Pakko tehdä uudet reiät siihen rasian ympärille.

• Sovittelija
        Janne kirjoitti:

Valaisimen ruuvit tulevat sen verran kauas toisistaan, että ei niitä voi laittaa rasian reikiin tai peitelevyynkään. Pakko tehdä uudet reiät siihen rasian ympärille.

Ota pala alumiinilevyä ja tee siitä sovite, joka käy rasian reikiin. Minä olen käyttänyt kaikki seiniin poratut isommat reiät hyväkseni, esim. hyllyjen kiinnittämiseksi, puurimoista ja peltilevyistä tehdyillä adaptereilla.

• Janne
        Sovittelija kirjoitti:

Ota pala alumiinilevyä ja tee siitä sovite, joka käy rasian reikiin. Minä olen käyttänyt kaikki seiniin poratut isommat reiät hyväkseni, esim. hyllyjen kiinnittämiseksi, puurimoista ja peltilevyistä tehdyillä adaptereilla.

Välineiden puute valitettavasti estää toteutuksen. Muuten ei ollenkaan hullumpi idea.

• mpj

Jos ollaan tarkkoja, et saisi tehdä tuota kannenposoisto-operaatiota! Oletko ihan varma ettei kansi mahdu olemaan paikoillaan? Tarkoitatko sillä "ettei mahdu" sitä ettei valaisinpistotulppa mahdu valaisimen alle?
      Mikäli pystyt kuitenkin hyödyntämään ripustuskannen roikotuskoukkua, ota kansi irti ja poraa siihen reikä, silloin et poraa johtoihin!
      Viimeisenä vinkkinä esitän ettet jätä KeViä löysälle vaan kiristät sokeripalasta ruuvit kunnolla:) (ei kuitenkaan hampaat irvessä)

• Janne

Valaisimen pohja tulee suoraan kattopintaa vasten. Sinne ei mahdu alle mitään kattopinnasta koholla olevaa.

• vts00x

kiinteäksi asennukseksi, joten voit tehdä sen opeteltuasi asian esim. TUKESin kodin sähköturvallisuusoppaasta. Kyseessähän on itse asiassa vain eräs s. 38 kohtien 4 ja 5 variantti.

Kannen avaamisen jälkeen näkee johtimista putkien suunnan, jolloin voi päätellä porauspaikat. Rasian reunasta n. 3-5 cm putkilähdöt ovat kiinteitä, mutta heti sen jälkeen putkessa saattaa olla mutkia. Putket voivat lähteä kaikkiin ilmansuuntiin.

• Janne

Sen verran pienestä toimenpiteestä on kysymys, ettei oikeastaan tulisi mieleenkään jättää tekemättä itse. Toki laillisuus silti kiinnostaa. Kun olen aiemmin asentanut valaisimia perinteiseen sokeripalaankin niin mikä tässä olisikaan erilaista?

Porauspaikat ovat sitten se hankalampi juttu. Mutta pitää vain edetä varovasti ja siirtää porauspaikkaa, jos vastassa on putkituksia.

• asennus

Tervehdys Janne!

Kuvailemasi valaisin ja esittämäsi proseduuri näyttäsi kyllä hyvinkin täyttävän kiinteän valaisinasennuksen tunnusmerkit. Valaisinpistokytkimiä käsittelevä SFS 5799 standardi nimittäin kertoo, että "Kiinteästi asennettavaksi tarkoitetulla valaisimella tarkoitetaan valaisinta, jota ei helposti voi siirtää paikasta toiseen kiinnitystavan vuoksi tai joka voidaan irrottaa vain työkalun avulla tai joka on tarkoitettu käytettäväksi vaikeasti luoksepäästävässä paikassa".

Valaisinpistorasiat asennetaan talon kiinteään sähköasennukseen. Vanha perinne - joka juontaa juurensa jo vanhan SETIn tiedonantoon T 74-87 - on ollut, että sen saa asentaa ainoastaan sähköalan ammattihenkilö. Tämä siksi, että sähkärillä pitäsi olla tieto millaisia kalusteita saa kuhunkin tilaan laittaa ja millä edellytyksillä. TUKES antaa kuitenkin nykyään "maallikon sähkötöissä" sähköalalla ammattitaidottomalle mahdollisuuden vaihtaa valaisinpistorasian jos se rikkoutuu.

Valaisinpistorasian poistamiseen liittyy ainakin seuraavanlaisia käytännön sähköturvallisuusongelmia. (HUOMAA! teen lähtöoletuksen, että ko. valaisinpistorasiasi on suojamaadoitettu ja huoneen kaikki muutkin pistorasiat ovat suojamaadoitettuja)

A) Jos liittämäsi valaisin on kosketussuojattua rakennetta (ns. 0-luokka), ei siinä ole suojamaadoitusliitntä. Et siis voi suojamaadoittaa sitä asiallisesti. Näin samassa huoneessa tulisi olemaan maadoittamattomia ja maadoitettuja sähkölaitteita. Eristysvika valaisimessa voi tehdä sen rungon jännitteiseksi.

B) Kun joskus poistat valaisimen, niin missä on kansi? Kenties hukkunut ja tilalle saatetaan asentaa väärä kansi jolloin suojausluokka voi muuttua toiseksi. Tai kytkentä takaisin tulee virheellisesti suoritettua!

Valaisimet ja valaisinkalusteet ovat kokonaisuudessaan mielenkiintoinen alue. Voit ostaa kaupasta (tai kirpputorilta) yksittäin kaikkia seuraavia tuotteita:

1) valaisinpistorasiat: 0, 0-kruunu ja I
      2) valaisinliitinpistorasiat: 0, 0-kruunu ja I
      3) valasinpistotulpat: 0, 0-kruunu, I ja II
      4) valaisimet: 0, 0-kruunu, I, I-kruunu, II, II-kruunu

Näitä yhdistämällä saat aikaan mielenkiintoisia kombinaatioita, joista osa voi aiheuttaa välittömän vaaratilanteen!

Jos et tiedä oikeita "yhdistelmiä", niin jätä kytkennät tekemättä. kaikki ei ole sitä miltä näyttää!

• vts00x

mikä kyseisen standardin mukainen kombinaatio aiheuttaa välittömän vaaratilanteen? TUKESin tulisi kaiketi puuttua tuollaisen standardin soveltamiseen?

Minun käsittääkseni osat eivät sovi toisiinsa vaaraa aiheuttavalla tavalla, vaan varaa voi aiheuttaa vain väärin tehdyt asennukset tai ko. komponenttien omat virittelyt. Standardilla ei ole osaa eikä arpaa siihen.

Eräs eteläsuomalainen iso energiayhtiö esim. antoi aikanaan ohjeen tehdä "järjestelmään sopivia" luokan I kruunuvalopisteitä poraamalla kanteen reiän ja tuomalla siitä ulos suojamaadoitusjohtimen!

• vts00x

vielä sitä, että onko markkinoilla kiinteään asennukseen tarkoitettuja suojausluokan 0 valaisimia?

• Janne

Kiitos kommenteista. Tässä joitain lisäyksiä.

[...]"valaisinta, jota ei helposti voi siirtää paikasta toiseen kiinnitystavan vuoksi tai joka voidaan irrottaa vain työkalun avulla"[...]

Aika monien kattokoukkuun kiinnitettävkin ja pistotulpalla liitettävien valaisimienkin kiinnittämiseen ja irrottamiseen tarvitaan ruuvimeisseliä. Jopa yksinkertaisessa kattokupissakin on usein ruuvi. Tuntuisi siis siltä, että tuo määritelmä on turhan rajoittava. Pistorasian poistaminen käytöstä sen sijaan on sellainen operaatio, jossa itsekin voisin kuvitella rajan menevän - tai sitten ei.

"Valaisinpistorasiat asennetaan talon kiinteään sähköasennukseen. Vanha perinne - joka juontaa juurensa jo vanhan SETIn tiedonantoon T 74-87 - on ollut, että sen saa asentaa ainoastaan sähköalan ammattihenkilö."

Tämä vaikuttaa jo järkevämmältä. Onhan siinä väärinkytkennän riski, ainakin maadoitetuissa pistorasioissa.

"Tämä siksi, että sähkärillä pitäsi olla tieto millaisia kalusteita saa kuhunkin tilaan laittaa ja millä edellytyksillä."

Minun tapauksessani on kyse kuivasta tilasta ja kuivan tilan valaisimesta. Siis yksinkertaisin mahdollinen tapaus.

"TUKES antaa kuitenkin nykyään "maallikon sähkötöissä" sähköalalla ammattitaidottomalle mahdollisuuden vaihtaa valaisinpistorasian jos se rikkoutuu. "

Tuossa se kytkentä siis luvataan kuitenkin tehdä.

"Jos liittämäsi valaisin on kosketussuojattua rakennetta (ns. 0-luokka), ei siinä ole suojamaadoitusliitntä. Et siis voi suojamaadoittaa sitä asiallisesti. Näin samassa huoneessa tulisi olemaan maadoittamattomia ja maadoitettuja sähkölaitteita."

Kaikki asunnon pistorasiat ovat maadoitettuja. Valaisin on myös maadoitettu (metallirunkoinen).

"Kun joskus poistat valaisimen, niin missä on kansi? Kenties hukkunut ja tilalle saatetaan asentaa väärä kansi jolloin suojausluokka voi muuttua toiseksi. Tai kytkentä takaisin tulee virheellisesti suoritettua! "

Jos tilaisin sähkömiehen asentamaan valaisimet, niin eikö tilanne olisi ihan sama?

"Valaisimet ja valaisinkalusteet ovat kokonaisuudessaan mielenkiintoinen alue."

Varmasti näin. Tässä onneksi asiaa helpottaa, että sähkötyöt on tehty uusimpien määräysten aikana ja myös valaisin on uusi.

• viljalti
        vts00x kirjoitti:

vielä sitä, että onko markkinoilla kiinteään asennukseen tarkoitettuja suojausluokan 0 valaisimia?

esimerkiksi vahnan tavarain liikkeissä, kirpputoreilla ja kesätorien myyntipöydissä. Muutama vuosi sitten oli ko. valaisinmalleja erään ison myymäläketjun valikoimassa. Luokan 0 tuotteitahan ei ole missään kielletty myymästä!

• kirjoitukseni
        vts00x kirjoitti:

mikä kyseisen standardin mukainen kombinaatio aiheuttaa välittömän vaaratilanteen? TUKESin tulisi kaiketi puuttua tuollaisen standardin soveltamiseen?

Minun käsittääkseni osat eivät sovi toisiinsa vaaraa aiheuttavalla tavalla, vaan varaa voi aiheuttaa vain väärin tehdyt asennukset tai ko. komponenttien omat virittelyt. Standardilla ei ole osaa eikä arpaa siihen.

Eräs eteläsuomalainen iso energiayhtiö esim. antoi aikanaan ohjeen tehdä "järjestelmään sopivia" luokan I kruunuvalopisteitä poraamalla kanteen reiän ja tuomalla siitä ulos suojamaadoitusjohtimen!

Kirjoitin seuraavalla tavalla:

Valaisimet ja valaisinkalusteet ovat kokonaisuudessaan mielenkiintoinen alue. Voit ostaa kaupasta (tai kirpputorilta) yksittäin kaikkia seuraavia tuotteita:

Näitä yhdistämällä saat aikaan mielenkiintoisia kombinaatioita, joista osa voi aiheuttaa välittömän vaaratilanteen!

Perusteluni:

Kaikkia edellä mainittuja standardin mukaisia tuotteita voi hankkia yksittäin ja erikseen. Ne pystyy liittämään toisiinsa tavalla joka voi aiheuttaa välitttömän vaaratilanteen. (Tarkennan vielä, että yo. listassa mainitsemani valaisimet ovat ilman valaisinpistotulppia, siis pelkillä johdoilla varustettuja).

Tässä muutamia vaarallisia yhdistelmiä:

A) I-luokan valaisin 0-luokan valaisinpistotulppa 0-luokan valaisinpistorasia tai valaisinliitinpistorasia
        --> valaisimessa eristysvian seurauksena vaihe rungossa --> välitön vaaratilanne!

B) I-luokan valaisin II-luokan valaisinpistotulppa 0-luokan valaisinpistorasia tai valaisinliitinpistorasia
        --> valaisimessa eristysvian seurauksena vaihe rungossa --> välitön vaaratilanne!

C) I-luokan valaisin II-luokan valaisinpistotulppa I-luokan valaisinpistorasia tai valaisinliitinpistorasia

D) I-luokan valaisin O-luokan kruunu valaisinpistotulppa 0-luokan kruunu valaisinpistorasia tai valaisinliitinpistorasia

TUKES on kyllä antanut maallikoille ohjeet mm. valaisinliitinpistorasioiden ja valaisinpistotulppien asentamisesta.
        Vastuukysymyksen pelaavat niin, että se vastaa joka tekee!

• vts00x
        kirjoitukseni kirjoitti:

Kirjoitin seuraavalla tavalla:

Perusteluni:

Kaikkia edellä mainittuja standardin mukaisia tuotteita voi hankkia yksittäin ja erikseen. Ne pystyy liittämään toisiinsa tavalla joka voi aiheuttaa välitttömän vaaratilanteen. (Tarkennan vielä, että yo. listassa mainitsemani valaisimet ovat ilman valaisinpistotulppia, siis pelkillä johdoilla varustettuja).

Tässä muutamia vaarallisia yhdistelmiä:

A) I-luokan valaisin 0-luokan valaisinpistotulppa 0-luokan valaisinpistorasia tai valaisinliitinpistorasia

B) I-luokan valaisin II-luokan valaisinpistotulppa 0-luokan valaisinpistorasia tai valaisinliitinpistorasia

C) I-luokan valaisin II-luokan valaisinpistotulppa I-luokan valaisinpistorasia tai valaisinliitinpistorasia

D) I-luokan valaisin O-luokan kruunu valaisinpistotulppa 0-luokan kruunu valaisinpistorasia tai valaisinliitinpistorasia

TUKES on kyllä antanut maallikoille ohjeet mm. valaisinliitinpistorasioiden ja valaisinpistotulppien asentamisesta.
        Vastuukysymyksen pelaavat niin, että se vastaa joka tekee!

tiedä, mitä välitön vaara tarkoittaa...

• vts00x
        viljalti kirjoitti:

esimerkiksi vahnan tavarain liikkeissä, kirpputoreilla ja kesätorien myyntipöydissä. Muutama vuosi sitten oli ko. valaisinmalleja erään ison myymäläketjun valikoimassa. Luokan 0 tuotteitahan ei ole missään kielletty myymästä!

ne kirpparit ja divarit. Niistä sähkölaitteensa hankkivat lienevät extreme-urheilijoita!

Keskitytään edelleen uusiin kiinteään asennuksiin tarkoitettuihin valaisimiin. Monet suojausluokan 0 valaisimilta näyttävät valaisimet ovatkin suojausluokkaa II. Nämä taas ovat ihan oma lukunsa.

• kuoressa
        vts00x kirjoitti:

tiedä, mitä välitön vaara tarkoittaa...

on jännite - syystä tai toisesta - se katsotaan välitöntä vaaraa aiheuttavaksi viaksi.

Tämän voi todentaa vaikkapa julkaisusta TUKES S4-2004 kohta 8. Sen pitäisi kyllä olla asiansa osaavalle valtuutetulle tarkastajallekin tuttu dokumentti.

Olen seurannut kirjoituksiasi jo pitkään, enkä mitenkään ymmärrä miten ne palvelevat tämän palstan asiallisia kyselijöitä. Olen myös vinkannut kolmea muuta valtuutettua tarkastajaa käymään näillä sivuilla. He kaikki ihmettelevät kovasti kommenttejasi ja ylimielistä käytöstäsi kanssaihmisiä kohtaan. Tiedoksi, että sottaat täällä valtuutettujen tarkastajien ammattikuntaa ja mainetta.

Tähän viestiini ei tarvitse vastata, koska en rupea käymään kanssasi juupas-eipäs keskustelua. Sinulta puuttuu kyky asioiden asialliseen argumentointiin. Se on harmi, sillä joskus kynästäsi saattaisi tulla ihan asiallistakin sanottavaa tietoa tarvitseville kansalaisille.

Arvoisat muut Suomi 24 sähköpalstan lukijat. Suhtautukaa aina kriittisesti täällä esitettyihin kommentteihin ja ohjeisiin - myös tähän minun antamaani. Erityisesti, jos kommenttien sisältö painottuu lähes joka kerta "minä" -muotoon, kannattaa aina poistaa varmistin pistoolista! Se on yleensä merkki siitä, että henkilö on sairastunut oikeassa olemisen tautiin.

• vts00x
        kuoressa kirjoitti:

on jännite - syystä tai toisesta - se katsotaan välitöntä vaaraa aiheuttavaksi viaksi.

Tämän voi todentaa vaikkapa julkaisusta TUKES S4-2004 kohta 8. Sen pitäisi kyllä olla asiansa osaavalle valtuutetulle tarkastajallekin tuttu dokumentti.

Olen seurannut kirjoituksiasi jo pitkään, enkä mitenkään ymmärrä miten ne palvelevat tämän palstan asiallisia kyselijöitä. Olen myös vinkannut kolmea muuta valtuutettua tarkastajaa käymään näillä sivuilla. He kaikki ihmettelevät kovasti kommenttejasi ja ylimielistä käytöstäsi kanssaihmisiä kohtaan. Tiedoksi, että sottaat täällä valtuutettujen tarkastajien ammattikuntaa ja mainetta.

Tähän viestiini ei tarvitse vastata, koska en rupea käymään kanssasi juupas-eipäs keskustelua. Sinulta puuttuu kyky asioiden asialliseen argumentointiin. Se on harmi, sillä joskus kynästäsi saattaisi tulla ihan asiallistakin sanottavaa tietoa tarvitseville kansalaisille.

Arvoisat muut Suomi 24 sähköpalstan lukijat. Suhtautukaa aina kriittisesti täällä esitettyihin kommentteihin ja ohjeisiin - myös tähän minun antamaani. Erityisesti, jos kommenttien sisältö painottuu lähes joka kerta "minä" -muotoon, kannattaa aina poistaa varmistin pistoolista! Se on yleensä merkki siitä, että henkilö on sairastunut oikeassa olemisen tautiin.

sinulla on nyt pahasti mennyt sekaisin vaara ja välitön vaara. Luepa oma kirjoituksesi uudestaan ja vertaa sitä referoimaasi ohjeeseen.

Ei se ole välitön vaaratilanne, jos jännitteen siirtyminen kuoreen edellyttää vielä lisäksi eristysvikaa! Tarkastajathan joutuvat päivittäin tekemään eroa näiden asioiden välilä. Vaarallisesta asennuksesta ei tarvitse tehdä ilmoitusta, mutta välittömästä vaarasta on aina tehtävä ilmoitus TUKESiin, jos sellaisen tarkastuksella havaitsee. Jos tarkastajat toimisivat siten, kun kirjoituksesi edellyttäisi, saattaisi TUKES hukkua niihin ilmoituksiin.

Jos et minua usko, niin soitapa jollekin Tukesin ylitarkastajalle.

Meitä on Suomessa n. 100 valtuutettua tarkastajaa. Osa heistä ei kuulu yhdistykseemme ja osa jäsenistämmekään ei ole koskaan käynyt yhdistyksemme järjestämissä koulutustilaisuuksissa, vaikka TUKES sitä edellyttää ohjeessaan S3. Olisikohan vinkattujen tarkasatjien kohdalla kyse nyt juuri näistä kavereista? Heille voinkin kertoa terveiset tässä ja nyt: Tervetuloa kaikki 27.10.2005 Ikaalisten kylpylään kuulemaan muidenkin tarkastajien mielipiteitä ja oppimaan ainakin tarkastusten perusasiat.

Jokainen tarkastaja tietää, ketä tämän nimimerkin takana on, joten minä en kommentoi täällä nimettömänä. Jos kirjoitukseni sottaa tarkastajien mainetta, saan siitä yhdistyksen jäsenenä jo ettisten sääntöjen kohdan 1 perusteella palautetta. Toistaiseksi en ole kyllä saanut minkäänlaista palautetta.

Onko sinusta asiallista argumentointia kirjoitella pitkät pätkät puppua? Silloin, kun mennään pahasti metsään, on syytä ollakin hieman tyly. Olen pahoillani, jos olen mielestäsi silloin syyllistynyt ylimielisyyteen. Pyrin välttämään sitä, mutta errare humanum est. Näen kuitenkin paljon vaivaa vastatessani kysymyksiin ja hakiessani perustelut säädöksistä ja standardeista. Siinä on kohtuullisen vähän minä-muotoa, mutta jokainen tietysti vastaa omista kirjoitelmistaan. Parasta vain pitää varmistin päällä, ettet ammu omaan kinttuusi ;)

• "katsastusmies"
        kuoressa kirjoitti:

Oli jo aikakin, että tällä torilla ammuskeltiin ilmaan ja heräteltiin sekä kysyjiä, että vastaajia.

• miksii

Minä en nyt oikein ymmärrä että miksi ihmeessä kevi pitäisi löysälle jättää? Eikö se ole juuri päinvastoin että kevin pitäisi olla tiukasti kiinni?

Vai tarkoitetaanko tällä sitä että kevi johdin pitäisi jättää muita pitemmäksi?

• siiksi

Kevi-johdin pitää jättää muita _pidemmäksi_. Jos jostain syystä johto revitään/repeytyy irti niin kevi irtoaa viimeksi. Ruuviliitin kiristetään samaan sopivaan tiukkuuteen, kuin muutkin johtimet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2288
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1883
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1568
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1540
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      1293
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1204
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1120
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      110
      1115
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      942
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      939
    Aihe