Työttömyysturvan 10 leikkausta
Työttömyysturvan heikennykset ovat Orpon hallituksen kovaa työttömien kurittamista. Yhtään uutta työpaikkaa heikennykset eivät lisää. Kuluttajien, joita myös työttömät ja pätkätyöläiset ovat, ostovoimaa tulisi sen sijaan lisätä. Rakennusalan ja palvelualan konkurssit johtuvat taantumasta, suurtyöttömyydestä ja myös viennin heikentymisestä, kun Venäjän kauppa loppui.
Työttömyyspäivärahan vähentäminen, jopa puolittaminen, vuorotteluvapaan poistaminen tai lapsikorotusten poistaminen eivät tuo yhtään uutta työpaikkaa - sen enempää kuin 300 euron suojaosan poisto tai indeksien jäädytykset.
LAKI MUUTOKSET tulevat voimaan asteittain:
1.1.2024
- Omavastuuajan pitenee 7 päivään.
- Lomakorvausten jaksottaminen, lomakorvaukset siirtävät päivärahan alkamista.
- Kansaneläkeindeksin jäähdyttäminen vuosille 2024-2027.
1.4.2024
- Lapsikorotukset poistetaan. Nykyisin lapsikorotukset ovat 150-285 €/kk.
- 300 euron suojaosa työtuloille poistetaan (39 % ansiopäivärahojen saajista sai päivärahaa osapäivätyöstä)
1.8.2024
- Vuorotteluvapaajärjestelmän lopettaminen.
1.9.2024
- Työttömyyspäiväraha laskee 2 ja 8 kuukauden jälkeen:
-- 80 % tasolle alkuperäisestä 8 työttömyysviikon jälkeen ja
-- 75 % tasolle 34 työviikon jälkeen
- jatkossa työrupeaman on oltava vuoden pituinen, nykyisen puolen vuoden sijaan, jotta työtön saa ansiosidonnaista päivärahaa.
Muutos vaikuttaa työuran alussa, jos uutta työtä ei löydy, tai pätkätöissä.
Työssäoloehto ei täyty palkkatuetusta työstä.
- Ikäsidonnaisista poikkeuksista luopuminen
- Työssäoloehdon euroistaminen
Palkan suuruus vaikuttaa. Hallitus esittää, että henkilön on ansaittava kuukaudessa minimipalkka = 930 €/kk.
Sipilän hallitus aloitti "aktiivimallissaan" työsuhdeturvan heikennykset muun muassa lisäämällä erilaisia sanktioita. Sanktioiden takia uusia työpaikkoja ei saatu, mutta Suomeen saatiin paljon lisää uusia tulottomia.
Orpon hallitus näyttää jatkavan samaa Sipilän
Työttömyysturvan 10 leikkausta Anmyysturvan heikennykse
11
147
Vastaukset
- Anonyymi
Heikentävät tarkoituksella palkansaajan asemaa. Mitä heikompi se on sitä paremmin hyödynnettävissä halvemmalla kun on heikko tai olematon toimeentulo mahdollisuus. Palkat putoavat ja työvoimakustannukset joka parantaa yrittäjien kilpailukykyä.
- Anonyymi
1930 LUKU lähenee PETTERIN HALLITUKSEN TOIMESTA.
- Anonyymi
KASVUTOIMENPITEITÄ ON VIELÄ VARASTOSSA.
- Anonyymi
Olisi jo aika tämän hallituksen kaatua.
Työttömyysturva voi olla hyväksi jossain määrin mutta ei jatkuvana vaan työttömäksi jääneen pitää myydä työpanoksensa mahdollisimman hyvään hintaan ja alkaa ansaitseminen. Parempi on saada pienempääkin palkkaa kuin elää muiden laskuun.
- Anonyymi
Luikuri saapui piiriin, tinttan tanttan tallallei.............
Anonyymi kirjoitti:
Luikuri saapui piiriin, tinttan tanttan tallallei.............
Mikä kirjoittamassani oli luikuria? Voisitko perustella?
Itse tein noin ja edelleen parin kymmenen eläkevuodenkin jälkeen on hyvää ihan mukavasti näihin eläkeläisen metkuihin!- Anonyymi
Minä en ymmärrä miten joillan on aina töitä eikä pelkää koskaan jäävänsä työttömiksi.
Kuten minulla loppui työt! Eikä sitä uutta työtä niin vaan löydy. Kyllä se vaan kuulkaas kokoomsulaiset on niin, että työttömyysturvaa tarvitaan niinkauan kunnes löytää työn! - Anonyymi
Extyökkäri kirjoitti:
Mikä kirjoittamassani oli luikuria? Voisitko perustella?
Itse tein noin ja edelleen parin kymmenen eläkevuodenkin jälkeen on hyvää ihan mukavasti näihin eläkeläisen metkuihin!Eläkkeellä olet ollut jo 10v ja kannatat työttömyysturvan laskemista? Kannatako myös oman eläkkeesi laskemista?
Mitä ennen teit oliko yrittäjä ja et ollut koskan työtön? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eläkkeellä olet ollut jo 10v ja kannatat työttömyysturvan laskemista? Kannatako myös oman eläkkeesi laskemista?
Mitä ennen teit oliko yrittäjä ja et ollut koskan työtön?Sinulla kun on jo ikää niin kerroppa miksi kukaan ei ehdottanut työttömyyskorvauksen leikkauksia jo 20-30v sitten? Miksi vasta nyt?
Anonyymi kirjoitti:
Minä en ymmärrä miten joillan on aina töitä eikä pelkää koskaan jäävänsä työttömiksi.
Kuten minulla loppui työt! Eikä sitä uutta työtä niin vaan löydy. Kyllä se vaan kuulkaas kokoomsulaiset on niin, että työttömyysturvaa tarvitaan niinkauan kunnes löytää työn!Kun armeijan (11 kk) jälkeen menin töihin niin eläkkeelle asti työskentelin, vain koulutuksen (muutama vuosi) ja 3 viikon työttömyyden katkaistessa työuraani. Koulutus/0piskeluvuosinakin olin kesät töissä. Olin nähtävästi valinnut oikean alan ja vielä oppinut alan vaatimia taitoja ja kykyjä riittävästi koska hommia riitti vallan mainiosti.
Koulutukseni liittyi sähköön, elektroniikkaan ja mittaustekniikkaan, joten nuo alat ainakin minun aikanani olivat työllistäviä! Työttömyysturvaa en ole koskaan saanut penniäkään saatikka sentteinäkään!
Valitse alasi oikein ja ole innostunut työstä niin kyllä se kunnian kukkokin laulelee!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦605860Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.2124833En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v194593- 533842
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k683767- 113501
- 993436
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah763272- 332991
Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia362608