Mikä on suurin käsky Raamatussa? No lapset, kuka tietää? Eikä kukaan tiedä? No minäpä kerron teille!

Anonyymi-ap

Ollaan nyt pikkupentujen pyhäkoulussa, ja jaa että kukako minä olen? En kukaan, en ainakaan tässä tarinassani.
Tässä tarinassasi? En ymmärrä... aijaa et ole täällä paikan päällä kuin vain ajatuksissasi.. niinkö?
Niin.
Ja olet kirjoittanut tällaisen kirjan lapsista pyhäkoulussa?
En.
Novellin?
En.
No mikä kirjoitus tämä sitten on, kun ei ole romaani, eikä novelli?
En tiedä.
Ja kuka minä sitten olen?
En tiedä.
Mitä minä täällä näiden vieraiden lasten joukossa, täällä pyhäkoulussa sinun kanssasi teen?
En tiedä, siihen vain äsken viereeni yllättäen tulla tupsahdit.
Kuka sinä olet?
En tiedä.
Et tiedä? Mitä sinä sitten tiedät?
En tiedä, mutta kuunnellaan, niin edes jotain sitten kohta kumpikin tiedetään.

Pyhäkoulun opettaja, nuori kaunis tyttö, oli ottanut Raamattunsa esille, avannut sen jo valmiiksi merkkaamaltaan kohdalta, rykäisi kevyesti ja alkoi kovalla äänellä lukemaan:
"'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.

Äitiähän meidän meidän pitää paljon rakastaa, vaikka antaa joka päivä selkään ja lyö ja tukistaa ja...
Tyttö pillahti itkuun.
Opettajatyttö meni itkuun pillahtaneen tytön luo, halasi häntä lohduttavasti, kuiskaten jotain tämän korvaan, joka hetkessä sai tytön itkun vaihtumaan iloiseksi hymyksi.
Ihanko totta?
Ihan totta! Lupaus mikä lupaus!

Mitä hän sanoi tuolle tytölle, kun se sai hänet noin iloiseksi, kysyi seuralaiseni minulta.
Kuiskaanko sen korvaasi?
Kuiskaa!
Kuiskasin.
Tyttö vierelläni kiersi kätensä ympärilleni, suudellen minua poskelle.
Voi kuinka ihanan kiltti sinä olet, huudahti hän.
Mutta enhän minä sitä sille tytölle sanonut, vaan tuo opettaja.
Mutta tämähän on sinun itsesi keksimä tarina, tämä tarinan tekijä, kirjailija!
En tiedä!
Tiedän tästä yhtä vähän kuin sinäkin!
Minä vain olen tässä, mistään mitään ymmärtämättä, aivan kuten sinäkin!
Hys.. kuunnellaan!

Opettajatyttö palasi takaisin omalle paikalleen ja jatkaen hetkeksi keskeytynyttä opetustaan.
No niin lapset, muistatteko mitä luin Raamatusta, ketä pitää eniten rakastaa?
Isää ja äitiä!
Mutta sinähän olet poika, huudahti eräs tyttö. Ethän sinä isääsi voi rakastaa kun se on mies. Minä voin isääni rakastaa, koska olen tyttö.
Minä rakastaisin isääni, jos minulla isä olisi, huokaisi aikaisemmin itkuun purskahtanut tyttö tuskin kuuluvasti.
Kyllä pojatkin voivat isäänsä rakastaa ja tytöt äitejään, ei Raamattu sitä kiellä, mutta käskee vain Jumalaa ja lähimmäistään rakastamaan. Rakastamaan lähimmäistään niinkuin itseään.
Mutta sehän on kauheeta, kiljaisi joku.
Miksi se niin kauheeta on?
Minun tätini sanoo rakastavansa minua ja se täti yritti itsemurhaa viime kesänä.
No mutta voihan hän silti sinua rakastaa ja eihän itsemurhaaja voi muuts kuin vain itsensä itsemurhata.
Eikö?... Joo ei voikaan!
Rakastatko sinä tätiäsi?
Rakastan!
No kerro se sitten tädillesi, aina kun näet hänet!
Joo, soitan sille ja kerron... joka päivä, niin lopettaa yrittämästä itsemurhailemasta mun mulle niin rakasta tätiäni!
Joo tee se!
No niin jatketaan.
Matteus oli se, joka kehoitti tuossa äsken teille lukemassani raamatunkohdassa ihmistä rakastamaan Jumalaa ja lähimmäistään,
siis sekä Jumalaa että myös lähimmäisiämme!
Sitten ottaa Matteus tuon saman käskyn taas esille, kuunnelkaahan, korvat auki:
'Kunnioita isääsi ja äitiäsi', ja: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'".
Huomatkaa, Raamattu käskee meitä lähimmäisiä rakastamaan, mutta vanhempiamme pelkästään kunnioittamaan, ja siinähän on valtavan suuri ero, eikös olekin?!
Miksi kaikki sitten haukkuvat ja tuomitsevat helvettiin ja kadotukseen lähimmäisiään, aivan täysin vastoin Jumalan käskyä, mutta vain hyvin harvoin vanhempiaan, eikö olekin tosi kummallista?
Siihen on oltava jotkut niin monimutkaiset ja pitkät selitykset, että meidän on sitä aivan turhaa sen enempää nyt edes miettiäkään! Mutta tottahan toki meidän kunnioituksemme lisäksi vanhempiamme on myöskin rakastettava!
Mutta huomatkaa, lähimmäisiämme Jumala käskee meitä vain rakastamaan, ei kunnioittamaan, ainakaan Matteuksen mukaan!

8

107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kuinka moni teistä muuten joka päivä lukee Raamattua?
      Ei me vielä osata lukea!
      Mutta mistä te sitten tiedätte Raamatusta niin paljon?
      Ollaan kuultu!
      Muut ovat kertoneet!
      Suurin osa vanhoista iäkkäistä ihmisistäkin saisi olla yhtä rehellisiä kuin te pienokaiset olette, sillä suurin osa heistäkin tuntee Raamatun sisällön vain kuulopuheiden perusteella ja kädessään jatkuvasti pitämäänsä Raamattu he tarvitsevat mihin?
      Kärpästen jahtaamiseen!?
      Kalliit villisian nahasta tehdyt kannet, joita näyttävät ylpeinä muille!?
      Katsokaas kun minäkin osaan lukea!?
      Katsokaas kun minä olen hurskas!?
      Kylläpäs te pienet lapset osaatte jo tuon ikäisinä olla noin piikikkäitä?! Olen todella hämmästynyt!
      Ollaan kuultu kun meidän isit ja äidit juoruilee muista rukousiltoinaan keskenään!
      Ei saa salakuunnella, opitte vain pahoja ja huonoja tapoja kaikesta salaa kuuntelemastanne!
      Muistakaa että ette saa puhua muista selän takana pahaa!
      Se on syntiä ja ettehän te halua syntiä oppia tekemään, ettehän!?
      Emme! Saammeko me anteeksi?
      Pyytäkää Jumalalta aina iltarukouksissanne anteeksi kaikkea sellaista tekemäänne ja puhumaanne, jonka luulette olleen syntiä!
      Eikö me saada rukoilla aamulla ja päivällä, jos illalla nukahdetaan kesken rukouksen?
      Tottakai! Ilman muuta! Sehän olisikin kivaa, varmaan Jumalankin mielestä!
      Mutta muistakaa, että vain Jumala voi antaa teille kaikki teidän syntinne anteeksi, eivät muut ihmiset Jumalan puolesta ja nimissä!
      Mitä jos te sitten Jumalan nimissä, toinen toisillenne, jatkuvasti antaisitte toisillenne syntinne anteeksi?!
      Jatkaisitte syntienne tekoa, kun kaveri ne aina muka Jumalan nimissä antaa teille anteeksi!
      Hyi sentään!
      Sehän olisi törkeää Jumalan pilkkaa ja matkalippu kelkalla kelkkamäkeä pitkin sinne alas, sellaiseen vähemmän kivaan paikkaan, olisi siitä vain teille palkintona, ettekä te sellaista palkintoa haluaisi, ettehän?!
      Ja rakkaat lapset, olkaa aina kilttejä muille ihmisille, sitten vanhanakin!
      Joo me luvataan!
      Luvatkaa se itsellenne! Itsellenne teidän se täytyy luvata! Ja yrittää muistaa se myös, sillä ettehän te itsellenne tehtyä lupausta halua rikkoa, ettehän?!
      Emme opettaja!
      Minä sydämessäni toivon ja turhaanhan minä toivon, kun tiedän varmasti sen, että te pysytte hyvinä ihmisinä ja tiedätte sen itsekin, ettekö tiedäkin?!
      Tiedämme opettaja!
      Opettajatyttö kävi istumaan lasten keskelle, pyytäen kaikkia ottamaan toisiaan käsistä kiinni.
      Muistetaan lapset tämä hetki aina, vielä monien vuosienkin päästä, kuinka me päätimme ja lupasimme toisillemme ja varsinkin itsellemme aina olla kilttejä sekä itsellemme sekä muille! Mitä lauletaan?
      Jänis istui maassa.
      Kannatetaanko?
      Joo huusimme kaikki yhteen ääneen.

Keitä Opettaja ovat lähimmäisiämme, kaikki ihmisetkö?
      Hyvä kysymys ... Kaikki ihmiset ovat meidän lähimmäisiämme!
      Mun Musti ja Mirrikö myös?
      No jos rakastat niitä ja ne rakastavat sinua, niin silloinhan ne ovat sinun lähimmäisiäsi!
      Meidän naapurissa asuu kaksi kilttiä setää, jotka aina juttelee mun kanssa kun nähdään ja ostavat mulle aina jätskiä ja karkkia kun ollaan yhtä aikaa kaupassa. Onko ne mun lähimmäisiä ja minä niitten lähimmäinen?
      Kyllä vain, hehän vaikuttavat pitävän sinusta ja sinua rakkaana lähimmäisenään pitävän, joten kun kerran sinäkin pidät heistä, niin silloinhan sinä olet heidän lähimmäisensä ja hekin vuorostaan ovat sinun lähimmäisiäsi!
      Mun isä ja äiti vihaa niitä kun ne on sellaisia homoja ja minäkin vihaan niitä kun äiti ja isä aina tukistaa minua kun joskus sanon vahingossa niille päivää!
      ÅJa ne on namusetiä kun ne ostaa jäätelöä ja karkkia sinulle!
      Ei homot välitä meistä tytöistä sillälailla vaan ovat muuten vain kilttejä.
      Välittääpäs, eikä se tuntunu yhtään kivalta kun iskä ja äiti kerto ja näytti, että miten ne tykkää kosketella meitä lapsia!
      Kauheaa! Haluan keskustella tuosta vanhempiesi kanssa!
      Ei! Älä! Nyyh! Ne hakkaa mut kun me ollaan niin hartaita ja jumalan sanaa kunnioittavia uskovaisia. Niin tai ne on kun minä en ymmärrä että mitä se on kun minä pelkään niitä kun ne aina lyö ja hakkaa mua kunnioittamaan niitten jumalaa ja sitä sen sanaa kun se uhkaa kostaa mulle ja tappaa mut yhyy älä tuu meille ethän! Se voi tappaa sutkin!

• Anonyymi

Opettajatyttö oli muuttunut pelokkaan näköiseksi. En tule! Lupaan etten tule! Mutta jos joskus niin kovasti pelkäät ja tuntuu siltä, että sinun on aivan pakko päästä sieltä kotoasi pois ja karkuun, niin näytän missä asun, ja voit mihin tahansa vuorokauden aikaan tulla kotiini!
        Minulla ovat aivan oikeat uskovaiset vanhemmat ja he auttavat ja puolustavat sinua!
        Isäni on nyrkkeilijä ja äitini tavoin osaa karatea ja molemmat osaavat myöskin judoa!
        Mun isä on ennen ollut koko kaupungin suurin tappelupukari ja eihän ne sille yhtään mitään pärjää!
        Kyllä pärjäävät, vaikka kädet selän taakse sidottuina!
        Ihanko totta, hihkaisi tyttö silmät loistaen.
        Ihan totta!
        Saanko minä muuttaa teille.. voi saanko.. saanko.. Lupaan tiskata, siivota, lukea läksyni ja... Voih!... mattoja en vielä jaksa puistella mutta voinhan minä niitä imuroida... Mutta saanko, saanko, lupaan olla maailman kiltein tyttö!
        Tyttö purskahti itkuun.
        Mutta ethän sinä ja sinun äiti ja isä minua tietenkään halua asumaan teille, kun olen niin tyhmä ja ruma ja oikee kauhukakara yhyy!
        Opettajatyttö asteli tytön luokse, käski muita kääntymään poispäin ja tutki tytön pikaisesti.
        Tyttöä oli pahoinpidelty kauan ja paljon, ja selkäkin oli vain yhtä suurta, kirjavaa mustelmaa.
        Opettajatyttö alkoi itkemään.
        Voi kulta pieni! Sinä muutat nyt heti paikalla asumaan meille! En sinua entiseen kotiisi päästä, käymme ostamassa sinulle uuteen kotiisi... meidän molempien yhteiseen kotiimme mennessämme uusia vaatteita, sen verran kuin nyt aluksi tarvitset.
        Minun vanhempani ovat nyt sinunkin vanhempiasi ja minä olen nyt sinun isosiskosi ja sinä minun pikkusiskoni! Rakastan sinua siskokulta!
        Molemmat tytöt itkivät toisiaan halatessaan.
        Pyhäkoulumme muutkin tytöt itkivät heidän mukanaan, myöskään pojat eivät voineet olla itkemättä, mutta poispäin kääntyneinä tietenkin.. paitsi eräs pojista, joka itkien syleili tyttöä.
        Maija minä tykkään sinusta! Tykkäätkö sinä Maija yhtään minusta?
        Tykkään Matti! Olen aina tykännyt sinusta Matti!

MATTI SINÄ?!
        MAIJA RAKKAANI!
        Voi Matti, Matti Rakas, nyt minä muistan kaiken!
        Niin minäkin!
        Missä sinä asut? En ole sinusta kuullut sen jälkeen kun heti tuon pyhäkoulutunnin jälkeen muutit jonnekin kauaksi, kauaksi pois!
        Ameriikkaan!
        Nyyh niin kauas?! Tulenkohan enää ikinä sinua Matti rakkaani näkemään?
        Muutimme Suomeen takaisin jo muutaman vuoden päästä sinne muutostamme!
        Voi kuinka kiva, minäkin muutin uuden perheeni kanssa entistä perhettäni karkuun toiseen kaupunkiin, miltei heti sen jälkeen kun sinä olit muuttanut pois!
        No nyt ymmärrän mikset vastannut kirjeisiini!
        Missä sinä nyt asut?
        Helsingissä!
        Vauu voi kuinka ihanaa, kun täällähän minäkin asun!
        Missä täällä?
        Helsingissä! Hyi kun kiusaat!
        Oletko ihan oikeasti noin kaunis, kuin tässä meidän unessamme nyt?
        En tiedä kun ei ole peiliä näkösällä!
        Tavataanko kello kuusi Aleksis Kiven patsaan vieressä jo tänään töiden jälkeen? Olen naimaton neiti!
        Tavataan! Olen naimaton poikamies!
        Mutta ei olla kauaa, eihän?
        Ei! Mutta mistä Maija tunnistan sinut?
        Minulla on punainen lierihattu päässäni!
        Ja minulla punainen lippalakki!

APUA POLIISI! VIERAS MIES HYÖKKÄSI KIMPPUUNI! AAPUUVAA!

APUA POLIISI! VIERAS NAINEN HYÖKKÄSI KIMPPUUNI! AAPUUVAA!

Sellini ovi avautui ja selliini työnnettiin punahattuinen nainen.
        Maija Rakkaani!
        Matti Rakas!
        Riensimme toistemme syliin ja..
        ([ K18 me suutelimme toisiamme, mutta vakuutan, täysin kristillisesti ])

Roomalaiskirje:
        16:16 Tervehtikää toisianne pyhällä suunannolla. Kaikki Kristuksen seurakunnat tervehtivät teitä.

1.Korinttolaiskirje:
        16:20 Kaikki veljet lähettävät teille tervehdyksen. Tervehtikää toisianne pyhällä suunannolla.

2.Korinttolaiskirje:
        13:12 Tervehtikää toisianne pyhällä suunannolla. Kaikki pyhät lähettävät teille tervehdyksen.

1.Tessalonikalaiskirje:
        5:26 Tervehtikää kaikkia veljiä pyhällä suunannolla.

KAUHEETA!
        "veljiä" ?!?
        Ja kun Maijahan on vain... NAINEN!

Ja kun nainen ei saa suutaan käyttää edes puhumiseen,
        niin varmaan vielä vähemmän miehen suutelemiseen.
        Mutta MIEhän en mikään he-tär olekaan vaan tosi_oikea aito_mies.
        Ja minä tykkään suudella naisia enkä miehiä.

• Anonyymi

Ei noita hei viitsi alkaa lukemaan....

• Anonyymi

Satu

• Anonyymi

No pyhä koulua et ainakaan ole käynyt. Sillä jos olisit tietäisit , ettei asioista noin kerrota. Täytyy näet ottaa huomioon se ikätaso.

• Anonyymi

papit rakastaa kuoropoikia ja joutuvat vankilaan 🤣🤣🤣

• Anonyymi

Ei luterilaisilla ole kuoropoikia vaan katolilaisilla.
        Luterilaiset papit saa mennä naimisiin mutta katolilaiset papit eivät saa mennä naimisiin.
        Et taida olla kristitty mutta Tervetuloa tänne meidän joukkoomme käännytettäväksi, HUOMIOO! KÄÄNNÖS OIKEAAN PÄÄÄIN!

• Anonyymi

Joo... ei jaksa lukee, saisko samat tiktokkeina, kiitos...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      96
      14143
    2. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      18
      5840
    3. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      154
      5551
    4. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      147
      5387
    5. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      201
      5122
    6. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      289
      4220
    7. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      21
      3900
    8. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      87
      3601
    9. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      1
      3507
    10. Vanhat miehet eivät muista

Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan
      Maailman menoa
      19
      3469
    Aihe