https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/a83d9ad3-574d-4eb9-8e93-8542c2f9f7d4
Suomessa suunta on ollut pääasiallisesti juuri päinvastainen. Esimeriksi toukokuussa 2024 Iltalehti uutisoi, kuinka nopeusrajoitusta lasketaan Suomessa 1 800 maantiekilometrillä.
Ja se on hyvä se... Jos MINÄ olisin ministeri, niin laskattaisiin motarinopeus 60km/h koska se on turvallista. Vitut siitä kauanko matka kestää kunhan tullaan ehjänä perille vai mitä?
Ajelkoot siellä Euroopassa vaikka neljääsataa, vaan fysiikan lait ei muutu. Toisaalta on aivan sama ajetaanko seinään satatsta tai tuhatta sataa. Vaan hiljaa hyvä tulee ja kovat sakot typeryksille. Pääsisinpä sinne kyttäämään niin saisi nauraa
Euroopassa nostellaan rajoituksia
28
288
Vastaukset
- Anonyymi
Ei pidä olla kiire. Kiire on tyhmyyden ystävä.
- Anonyymi
Ei saa olla kiire, mutta ripeästi voi silti ajaa. Mita kovenpaa sitä parenpi.
HANAA SAATANA ja VAPAAT NOPEUDET TAKAISIN!!! - Anonyymi
Kirre on typerää, mutta typerintä on vitkastelu! Nysväristä pitäisi maksaa ojaankiilauspalkkio!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirre on typerää, mutta typerintä on vitkastelu! Nysväristä pitäisi maksaa ojaankiilauspalkkio!
Huono provoiluyritys. Ei jatkoon tällä kertaa.
- Anonyymi
Voi olisinpa käynyt armeijan ja päässyt poliisiksi. Jakaisin sakkoja kaikille, koska sain heidät kiinni. Ja karkuun yrittäjät ohittaisin hetkessä ja kiilaisin ojaan. Rikos ei kannnata
- Anonyymi
Niin onhan siinä toiminnassa maantierosvo-elementtikin mukana.
- Anonyymi
Moottoritiellä rajoituksia voisikin nostaa. Maanteillä ei.
- Anonyymi
Moottoritiekin on maantie.
- Anonyymi
Useissa kohtaa valta-ja seututeilläkin olisi nopeusrajoitusten nostaminen paikallaan
siihen mitä niillä tosiasiallisesti ajetaan.
- Anonyymi
Suomen tiet tojoromuja täynnä . Ei ne edes kulje sataaviittäkymppiä...
- Anonyymi
TopGear mainitsikin jossakin jaksossa, että paras auto tavalliseen liikenteeseen on sellainen, jossa iso osa tehosta saa hyötykäyttöön normaalissa ajossa ja vauhdin hurma tuntuu jo 100 km/h vauhdissa.
- Anonyymi
Ruoattalaisetkin ovat onnistuneet nostamaan 110 motarirajoituksensa jo 120 tasoon. Tanskalaisilla on 130 huonompikuntoisilla motareilla kuin mitä on suomessa sataseen alennettuina.
Suomeen sopiva taso uudemmille motareille voisi olla 140 kesällä ja 120 talvella. Ja niille Turun motarin tunneliosuuksille 120.- Anonyymi
Eräs saksalainen kuljettaja menetti ystävältään lainaamansa Porschen ajettuaan törkeää ylinopeutta Tanskassa. Eli ei pelkkä sakko – vaan hyvästit autolle.
- Anonyymi
Tanskan tiukka linja liikenteessä
Ajoneuvon takavarikointi: Jos nopeus ylittää rajoituksen yli 100 %, ajoneuvo voidaan takavarikoida valtiolle. Esimerkiksi:
60 km/h alueella → jos ajat 121 km/h tai enemmän
30 km/h alueella → jos ajat 61 km/h tai enemmän
Tai jos ajat yli 220 km/h missä tahansa rajoitusalueella
Ei väliä, kuka omistaa auton: Ajoneuvo voidaan takavarikoida, vaikka se olisi lainassa tai vuokrattu. Omistajuus ei suojaa
Muut vakavat rikkomukset:
Alkoholipitoisuus yli 2 promillea
Vakava onnettomuus alkoholin tai huumeiden vaikutuksen alaisena - Anonyymi
Tanska kiristi muutama vuosi sitten määräyksiä piittaamattomuudesta liikenteessä huomattavasti ja nyt maasta on kantautunut lukuisia varoittavia esimerkkejä asiasta, todetaan Autoliiton tiedotteessa.
Linkki
https://www.kuljettaja.fi/fi/artikkeli/tanskassa-suomalaistenkin-autot-voidaan-takavarikoida-valtiolle - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eräs saksalainen kuljettaja menetti ystävältään lainaamansa Porschen ajettuaan törkeää ylinopeutta Tanskassa. Eli ei pelkkä sakko – vaan hyvästit autolle.
Suomessa sen sijaan saattaa joutua maksamaan sakkoa muutaman Porschen arvon verran jos kukkaro on kovin hyvässä kunnossa.
- Anonyymi
Onko siitä ny 15-20 vuotta, kun Tanskassa nostettiin nopeusrajoituksia ja kiristettiin valvontaa.
Porkkanaa ja keppiä.
Suomessa kokeiltiin pelkkää nollatoleranssia ja kiristettiin rajoituksia.
Keppiä ja porkkana survottiin hanuriin.- Anonyymi
Suomessa ei ole ollut nollatoleranssia kohta kahteenkymmeneen vuoteen. Silloin poliisiylijohtajaksi tuli Mikko Paatero, joka päätti, että yhdeksän kilometriä tunnissa saa nopeusrajoituksen ylittää ilman seuraamusta, kansalaisten yhdenvertaisen kohtelun nimissä.
Siihen asti poliisimiehet partioimaan lähtiessään päättivät, esimerkiksi sääolosuhteiden ja valoisuuden perusteella, minkälaisiin ylinopeuksiin puututaan. No, tuosta Paateron päätöksestä tuli maan tapa, mikä sallittakoon edelleen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa ei ole ollut nollatoleranssia kohta kahteenkymmeneen vuoteen. Silloin poliisiylijohtajaksi tuli Mikko Paatero, joka päätti, että yhdeksän kilometriä tunnissa saa nopeusrajoituksen ylittää ilman seuraamusta, kansalaisten yhdenvertaisen kohtelun nimissä.
Siihen asti poliisimiehet partioimaan lähtiessään päättivät, esimerkiksi sääolosuhteiden ja valoisuuden perusteella, minkälaisiin ylinopeuksiin puututaan. No, tuosta Paateron päätöksestä tuli maan tapa, mikä sallittakoon edelleen.Nollatoleranssikokeilussa huomauteltiin ja muistuteltiin jopa 1 kmh ylityksistä.
Osa kameroistakin räpsyi miten sattuu.
Poliisin resurssit loppui kesken.
Sakotusrajoihin tuli yhtenäinen linja.
Tosi moni alkoi munimaan tien päällä miten sattuu.
Alhaisia nopeuksia muiden edessä jopa kiihdytyskaistoilla.
Liikennekulttuuri ei ole toipunut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nollatoleranssikokeilussa huomauteltiin ja muistuteltiin jopa 1 kmh ylityksistä.
Osa kameroistakin räpsyi miten sattuu.
Poliisin resurssit loppui kesken.
Sakotusrajoihin tuli yhtenäinen linja.
Tosi moni alkoi munimaan tien päällä miten sattuu.
Alhaisia nopeuksia muiden edessä jopa kiihdytyskaistoilla.
Liikennekulttuuri ei ole toipunut.Ettekö ole lukeneet uutisia ?
https://poliisi.fi/-/poliisi-puuttuu-aikaisempaa-herkemmin-nopeusrajoitusten-ylityksiin - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ettekö ole lukeneet uutisia ?
https://poliisi.fi/-/poliisi-puuttuu-aikaisempaa-herkemmin-nopeusrajoitusten-ylityksiinOn luettu.
Suomessa tulkitaan usein niin, että on ok ajaa kaksikaistaisen tien vasenta kaistaa 65 kmh
80-alueella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On luettu.
Suomessa tulkitaan usein niin, että on ok ajaa kaksikaistaisen tien vasenta kaistaa 65 kmh
80-alueella.Kuka muka sellaista tulkitsee? Esson baarin kaljaa kittaavat isännät vai ketkä?
- Anonyymi
Minusta satanen olisi hyvä maantien yleisrajoitus. Moottoritiellekin sopiva. Kulutus ja päästöt vähenisivät samoin ohittelutarve. Nyt vielä enemmistö uusista autoista katumaastureita ja 120:een nosto lisää kulutusta valtavasti.
- Anonyymi
Olen samaa mieltä. Mutta kun suomalainen haluaa näyttää jatkuvasti kuinka hänen autonsa kulkee. Eiköhän sen jokainen tiedä että automerkillä kuin automerkillä pääsee vähintään sen 150km/h.Nyt ei tarvitsee enää levennellä ja näyttää.
- Anonyymi
Mun mielestä eurooppalainen 120-140 on aika hyvä.
Vähän nopeuseroa rekkoihin ja menee sujuvasti
- Anonyymi
Muiden maiden asiat eivät kiinnosta. Tämä on Suomi ja täällä pätee Suomen liikennesäännöt ja Suomen tieliikennelaki.
- Anonyymi
Kyllä, tieliikennelaki on Natoakin parempi turva Suomelle.
- Anonyymi
No se liikenne ei tiedä missä maassa se on.
Samat luonnon lait toimii joka maassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2534567Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1312993Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412752Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?741740Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061584Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn231475- 551334
- 931245
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2061103- 481095