- Miten usein ehtoollista tarjotaan luterilaisessa kirkossa?
- Jos on uskossa ja on aikoinaan konfirmoitu, mutta on eronnut sen jälkeen kirkosta, niin ei ilmeisesti voi tulla ehtoolliselle luterilaisessa kirkossa?
En ole sairas eikä ole mikään hätätila kyseessä. Olen vaan menossa messuun, kun tuttava pyysi mukaan.
"Ehtoolliselle voi osallistua jokainen konfirmoitu kirkon jäsen. Kastettu lapsi voi osallistua ehtoolliselle yhdessä vanhempiensa tai muun aikuisen kanssa tai lapsi voidaan siunata. Lapsi voi myös nauttia vain ehtoollisleivän tai kastaa ehtoollisleivän viinipikariin."
"Toisen luterilaisen kirkon jäsenet voivat osallistua Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ehtoolliselle. Ehtoollinen voidaan antaa myös ei-jäsenelle, joka on sairaana tai hätätilassa ja käsittää ehtoollisen merkityksen."
https://evl.fi/tervetuloa-kirkkoon/messu-eli-jumalanpalvelus/ehtoollinen/
Ehtoollinen?
64
327
Vastaukset
- Anonyymi
Ei siinä kukaan kysele, vaikka menee ehtoolliselle, olkoon sitten kirkkoon kuuluva tai ei. Hyvin voi mennä, jos siltä tuntuu. En ole edes tiennyt että siitä on kirjoitettuna tuollaiset pykälät, mitkä tuohon laitoit.
Meidän kotikirkossa on ehtoollinen jokaisessa jumalanpalveluksessa, joku yksittäinen poikkeus tai pari vuoden mittaan on, en muista syytä.
Paras ehtoollinen on silloin kun saa polvistua yhdessä muiden kanssa alttarin ääreen ja siinä kaksi pappia jakaa jokaiselle leivän ja viinin. Kokee, tai ainakin minä, seurakuntayhteyden. Seisaallaan jonossa leivän ja viinin haku ei niinkään tunnu pyhäiseltä tai hartaalta, jotenkin arkinen.
Rauhaisaa ja siunauksellista jumalanpalvelushetkeä sinulle!- Anonyymi
Esim. Lähetyshiippakunnan ehtoolliselle ei pääse sellainen, joka ei ole luterilaiseen kirkkoon kuuluva. Olen tuttavilta kuullut, että ennen ehtoollista tulevat oikein sanomaan vieraalle naamalle nämä ehdot. Myös Suomen evankelisluterilainen Lähetyshiippakunta on luterilainen kirkko Suomessa.
- Anonyymi
Kiitos toivotuksista. Mutta luulen, etten mene ehtoolliselle. Olen aika monista asioista eri mieltä kuin luterilainen kirkko nykypäivänä. Ei tuntuisi oikealta ottaa ehtoollista vastaan. Mutta tuli luvattua tuttavalle lähteä sinne messuun mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esim. Lähetyshiippakunnan ehtoolliselle ei pääse sellainen, joka ei ole luterilaiseen kirkkoon kuuluva. Olen tuttavilta kuullut, että ennen ehtoollista tulevat oikein sanomaan vieraalle naamalle nämä ehdot. Myös Suomen evankelisluterilainen Lähetyshiippakunta on luterilainen kirkko Suomessa.
Malliesimerkki, ei kannata eksyä lahkoihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotkut "lahkot" kunnioittavat Raamattua ja Jumalaa enemmän kuin luterilainen kirkko.
- Anonyymi
>> Seisaallaan jonossa leivän ja viinin haku ei niinkään tunnu pyhäiseltä tai hartaalta, jotenkin arkinen. <<
Ei niin. Vaikka Raamatun opetuslapset kyllä istuivat ihan vain arkisesti lattialla tyynyjen päällä, kun olivat ehtoollisella. Siis sikäläisten pöytätapojen mukaisesti. Kun Jeesus asetti ehtoollisen, niin sehän pidettiin aterian yhteydessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos toivotuksista. Mutta luulen, etten mene ehtoolliselle. Olen aika monista asioista eri mieltä kuin luterilainen kirkko nykypäivänä. Ei tuntuisi oikealta ottaa ehtoollista vastaan. Mutta tuli luvattua tuttavalle lähteä sinne messuun mukaan.
Ei ehtoollinen kuin kirkon kannattaminen. Ehtoollisuus on jotain muuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>> Seisaallaan jonossa leivän ja viinin haku ei niinkään tunnu pyhäiseltä tai hartaalta, jotenkin arkinen. <<
Ei niin. Vaikka Raamatun opetuslapset kyllä istuivat ihan vain arkisesti lattialla tyynyjen päällä, kun olivat ehtoollisella. Siis sikäläisten pöytätapojen mukaisesti. Kun Jeesus asetti ehtoollisen, niin sehän pidettiin aterian yhteydessä.Käytäntöhän on, että voi odottaa vuoroa ja mennä alttarille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytäntöhän on, että voi odottaa vuoroa ja mennä alttarille.
Itse tykkäisin ehtoollisesta, jossa oltaisiin kuten Raamatussa oltiin, ei jonotettaisi, eikä mentäisi alttarille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
2025-09-13 15:10:18, Miten kirkon väki sen tutkii, onko joku kirkkoon kuuluva vai ei? Ei kai siinä nimeä kysytä ja syntymäaikaa että voisi väestörekisteristä tarkistaa. On vähän vaikea tuota kertomaasi uskoa. Aika paljon olen kirkossa käynyt, ei ole koskaan tenttausta kirkkoon kuulumisesta eteeni sattunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytäntöhän on, että voi odottaa vuoroa ja mennä alttarille.
Ei se ole yhtään sama, mennä sinne yksin. Ei tunnut yhteisöltä, jonka haluan kokea nauttiessani ehtoollista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
2025-09-13 15:10:18, Miten kirkon väki sen tutkii, onko joku kirkkoon kuuluva vai ei? Ei kai siinä nimeä kysytä ja syntymäaikaa että voisi väestörekisteristä tarkistaa. On vähän vaikea tuota kertomaasi uskoa. Aika paljon olen kirkossa käynyt, ei ole koskaan tenttausta kirkkoon kuulumisesta eteeni sattunut.
Lähetyshiippakunnassa on eri käytäntö. Siellä huomataan uusi kävijä ja käydään keskustelu hänen kanssaan asiasta ennen ehtoolliselle tuloa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin. Lähetyshiippakunta ei vaadi ehtoolliselle minkään kirkkokunnan jäsenyyttä. Joka messussa ilmoitetaan, että ehtoolliselle saa tulla, jos hyväksyy luterilaisen opin. Toisinaan, jos paikalle saapuu joku jota pappi ei tunnista, hän ennen messun alkua kysyy tulijalta, uskooko hän luterilaisella tavalla. Ei kannata esittää kaverinsa mielipiteitä faktoina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Malliesimerkki siitä, millainen vastaus syntyy, kun uskoo edellisen kirjoittajan esittämän väärän väittämän totena.
- Anonyymi
Jeesuksen tarkoitus ei ollut ohjelmoitu ehtoollinen vaan AINA kun syömme niin muistamme Jeesuksen kuolemaa ja ylösnousemusta.
- Anonyymi
Jeesuksella ei ole ehtoollisen kanssa muuta tekemistä, kuin Paavalin sanoin toimia teurastettuna uhrilampaana Baal-jumalan uhrikukkulapappien ihmissyöntiriitissä (2.Mooseksen kirja, luku 13, 1.Korinttolaiskije 5:7, 2.Kuningasten kirja, luku 23), joka mukailee niiden lasten syöntiä, joiden hengen säästämisestä ei oltu papeille maksettu lunastusmaksua.
- Anonyymi
Ihan kuule
tervetuloa , ei me muutkaan sen kummallisempi olla.
Yleensä ehtoollinen on silloin sunnuntaina jumalanpalveluksen ikään kuin päätteeksi. Tarjolla on nykyään myös gluteeniton versio öylätista ja viinitilkka tarjotaan pienistä pikareista, tarjolla on normaali malaga mutta myös alkoholiton.
Tämä ei liene kiveen kirjoitettu mutta ehtoollisen jälkeen lauletaan se viimeinen virsi ja loppusoitto johon jumalanpalvelus päättyy. - Anonyymi
Joskus vuosia sitten TV7:ssä näytettiin sellaisia tilaisuuksia, joiden lopuksi nautittiin ehtoollinen studion porukan kanssa. Siellä neuvottiin että kotona voi osallistua ehtoolliseen samalla kun ohjelmassa ehtoollista tarjottiin. Kotona saattoi ottaa vaikka mehua ja pienen palan vaaleaa leipää ehtoollisleivän ja viinin sijaan.
- Anonyymi
Totta kait niinkin voi tehdä mutta ihmisethän kokoontuu lähinnä siksi, että kaivataan sitä yhteyttä
- Anonyymi
Kirkko on Jumalan huone ja sielä on alttari. Kotona ei semmoista ole. Joten en pitäisi samana asiana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirkko on Jumalan huone ja sielä on alttari. Kotona ei semmoista ole. Joten en pitäisi samana asiana.
Niin on, UHRIALTTARI, jolla mm. Baalin kultissa uhrattiin lapsia. Ja edelleen se jumaluus on Raamatunkin mukaan Saatana - ilmestyskirja, luvun 13 puhuva Pedon kuva.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin on, UHRIALTTARI, jolla mm. Baalin kultissa uhrattiin lapsia. Ja edelleen se jumaluus on Raamatunkin mukaan Saatana - ilmestyskirja, luvun 13 puhuva Pedon kuva.
Jonka uskonnon vastustamisesta juutalaiset tappoivat Jeesuksen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jonka uskonnon vastustamisesta juutalaiset tappoivat Jeesuksen.
Joka kuoliaaksi kidutettu uhri on kirkoissa sen uhrialttarin yläpuolella naulattuna nauloilla ristiin.
- Anonyymi
Olen kirkosta itse eronnut, mikä tiedetään, mutta ikinä ei olla ehtoolliselta pois käännytetty.
- Anonyymi
>> Olen vaan menossa messuun, kun tuttava pyysi mukaan. <<
Olen siinä käsityksessä, että käytännössä kirkko ei sitä kysele, kuka siellä ehtoollisella käy, vaikka kirkon virallinen kanta on tuo, mitä aloituksessa luki.
Mutta Raamatusta käy ilmi, että Jeesus asetti ehtoollisen opetuslapsilleen eli seuraajilleen. Ja hän käski heidän nauttia ehtoollista keskenään senkin jälkeen, kun hänet on ristiinnaulittu, hänen muistokseen.
Jos taas ei usko Jeesukseen tällä tavoin, eikä ole hänen opetuslapsensa, niin mistä syystä sellainen ihminen sitten osallistuisi ehtoolliselle, sitä en tiedä.- Anonyymi
Niin kyllä teidän nyt varmasti pitäisi päästä vahtimaan tuotakin. Kuka kelpaa ehtoolliselle ja kuka ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin kyllä teidän nyt varmasti pitäisi päästä vahtimaan tuotakin. Kuka kelpaa ehtoolliselle ja kuka ei.
>> Niin kyllä teidän nyt varmasti pitäisi päästä vahtimaan tuotakin. Kuka kelpaa ehtoolliselle ja kuka ei. <<
Kerro ihmeessä, mitä esimerkiksi ei-uskova tekisi "Jeesuksen ristintyön muisto-aterialla", joka "julistaa Herran kuolemaa"? 😂
Raamattu kertoo, että Jeesus itse asetti ehtoollisen ja Raamatusta selviää, kenelle se on tarkoitettu. Sen nyt vaan on niin ja aamen.
Jeesus sanoi ehtoollisesta myös:
"Joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta; sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>> Niin kyllä teidän nyt varmasti pitäisi päästä vahtimaan tuotakin. Kuka kelpaa ehtoolliselle ja kuka ei. <<
Kerro ihmeessä, mitä esimerkiksi ei-uskova tekisi "Jeesuksen ristintyön muisto-aterialla", joka "julistaa Herran kuolemaa"? 😂
Raamattu kertoo, että Jeesus itse asetti ehtoollisen ja Raamatusta selviää, kenelle se on tarkoitettu. Sen nyt vaan on niin ja aamen.
"Joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta; sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa."1992 eli uudempi käännös sanoo asian vielä selvemmin:
"Se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan. Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta; sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa."Miksi väität Paavalin sanoja Jeesuksen sanoiksi?
- Anonyymi
Messuun voi silti osallistua, vaikka ei menisi ehtoolliselle. Kirkossa on aina jokunen sellainenkin, jotka jättävät ehtoollisosuuden väliin.
- Anonyymi
Ja mitä väliä, ei siellä kukaan kyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mitä väliä, ei siellä kukaan kyttää.
Pitäisi olla väliä. Ei se ole mikä vain välipalapöytä
- Anonyymi
Ehtoollinen on hieno toimitus jos se tehdään isossa arvokkaassa kirkossa, eikä missään lahkolaisten teltassa.
- Anonyymi
Ja ehtoollinen on muistettava nauttia oikein, ettei tule sekopääksi, mistä Paavali varoittaa antaessaan ehtoollisen asetussanat, ja oikea tapa nauttia ehtoollinen löytyy kirkon tärkeimmästä tunnustuksesta:
"Opetetaan, että Kristuksen RUUMIS JA VERI ovat leivän ja viinin muodossa TODELLISESTI läsnä ja että ne siinä jaetaan ja nautitaan."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Augsburgin_tunnustus
Tämä perustuu Paavalin 1.Korinttolaiskirjeen luku 11 ja jae 23 alkaen kohtaan:
"11:23 olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet KAVALLETTIIN, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi ..... Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa ... Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva VIKAPÄÄ HERRAN RUUMIISEEN JA VEREEN."
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=luku&kaannos=fi-38&kirja=1ko&luku=11 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja ehtoollinen on muistettava nauttia oikein, ettei tule sekopääksi, mistä Paavali varoittaa antaessaan ehtoollisen asetussanat, ja oikea tapa nauttia ehtoollinen löytyy kirkon tärkeimmästä tunnustuksesta:
"Opetetaan, että Kristuksen RUUMIS JA VERI ovat leivän ja viinin muodossa TODELLISESTI läsnä ja että ne siinä jaetaan ja nautitaan."
"11:23 olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet KAVALLETTIIN, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi ..... Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa ... Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva VIKAPÄÄ HERRAN RUUMIISEEN JA VEREEN."
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=luku&kaannos=fi-38&kirja=1ko&luku=11Kuulin joskus jutun, miten katolinen isä vahingossa pudotti ehtoollisleivät lattialle ja siinä syntyi kauhea paniikki, ettei vaan hiiret syö Jeesusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=luku&kaannos=fi-38&kirja=1ko&luku=11Minä en missään nimessä veisi lasta ehtoolliselle, vaikka ei uskoisikaan okkultismiin, mustaan magiaan tai paholaisiin!
Jo papin sanatkin ehtoollisen jaossa voi järkyttää lapsen mielen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en missään nimessä veisi lasta ehtoolliselle, vaikka ei uskoisikaan okkultismiin, mustaan magiaan tai paholaisiin!
Jo papin sanatkin ehtoollisen jaossa voi järkyttää lapsen mielen.Ja ottaen huomioon minkälaisesta riitistä vielä on kyse. 23.9. muuten vietetään kaikkien menehtyneiden, kadonneiden ja kuolleiden lasten muistopäivää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja ottaen huomioon minkälaisesta riitistä vielä on kyse. 23.9. muuten vietetään kaikkien menehtyneiden, kadonneiden ja kuolleiden lasten muistopäivää.
Ja minä olen sitten jälleen syytön siihen, että teitä on huijattu luulemaan, että ehtoollisen asetussanat on Jeesukselta.
- Tällä kohdalla olisi pitänyt käyttää sitä järkeä.
Jos Jeesus on ristille kuoliaaksi kidutettu ja kiroukseksi kirottu tosi Jumala, ja jos hän itse olisi käskenyt itseään muistelemaan FYYSISEN ruumiinsa syönnillä ja verensä juonnilla, hän olisi ylittänyt jo tuhat kertaisesti kristittyjenkin psykopaattitason, mitä Paavali osuvasti Roomalaiskirjeensä 7. luvussa kuvaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulin joskus jutun, miten katolinen isä vahingossa pudotti ehtoollisleivät lattialle ja siinä syntyi kauhea paniikki, ettei vaan hiiret syö Jeesusta.
No ihan tyhmä juttu koko asiahan on lähinnä metafora ja pärjäämillään tukee seurakuntayhteisöä missä ihminen on. Jos joku kokee saavansa siitä jotain "kannatusta" elämään niin ihan suon se hänelle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulin joskus jutun, miten katolinen isä vahingossa pudotti ehtoollisleivät lattialle ja siinä syntyi kauhea paniikki, ettei vaan hiiret syö Jeesusta.
Eivät syö, koska Jeesus on ollut taivaassa Jumalan valtakunnassa jo parituhatta vuotta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja minä olen sitten jälleen syytön siihen, että teitä on huijattu luulemaan, että ehtoollisen asetussanat on Jeesukselta.
- Tällä kohdalla olisi pitänyt käyttää sitä järkeä.
Jos Jeesus on ristille kuoliaaksi kidutettu ja kiroukseksi kirottu tosi Jumala, ja jos hän itse olisi käskenyt itseään muistelemaan FYYSISEN ruumiinsa syönnillä ja verensä juonnilla, hän olisi ylittänyt jo tuhat kertaisesti kristittyjenkin psykopaattitason, mitä Paavali osuvasti Roomalaiskirjeensä 7. luvussa kuvaa.Kuten olen sanonut - ainoa mitä Paavali ei tässä karmeudessa teille keksinyt, ei käskenyt repiä kuolleelta sydäntä rinnasta irti sen vielä sykkiessä tai muuten ei pelastu (helvettiin).
Sekin nimittäin löytyy intiaaneilta, joiden vihollisen kuolleena pitämisen riitistä on kyse kannibalistisessa ihmissyöntiriitissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten olen sanonut - ainoa mitä Paavali ei tässä karmeudessa teille keksinyt, ei käskenyt repiä kuolleelta sydäntä rinnasta irti sen vielä sykkiessä tai muuten ei pelastu (helvettiin).
Sekin nimittäin löytyy intiaaneilta, joiden vihollisen kuolleena pitämisen riitistä on kyse kannibalistisessa ihmissyöntiriitissä.Todella ylevän hienoa toimintaa - kuten edellä kuvataan - ilman tätäkin, kun vain tehdään arvokkaassa kirkossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten olen sanonut - ainoa mitä Paavali ei tässä karmeudessa teille keksinyt, ei käskenyt repiä kuolleelta sydäntä rinnasta irti sen vielä sykkiessä tai muuten ei pelastu (helvettiin).
Sekin nimittäin löytyy intiaaneilta, joiden vihollisen kuolleena pitämisen riitistä on kyse kannibalistisessa ihmissyöntiriitissä.Miten sydän muka sykkii kuolleella. Kuulosta yhtä hassulta, että aasi puhuisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät syö, koska Jeesus on ollut taivaassa Jumalan valtakunnassa jo parituhatta vuotta.
Jeesus on kirottuna helvetissä tosi Jumalana Raamatun mukaan, uskovaisten sielujen lunnaina.
Et sinä nyt ihan äkkiä tosi Jumalan kiroamisesta saatananpalvontariitillä saa yrittämälläkään pyhää uskontoa, vaikka uskoisitkin Saatanaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten sydän muka sykkii kuolleella. Kuulosta yhtä hassulta, että aasi puhuisi.
Niin, oliko se uhri siis edes kuollut? Saa vapaasti käyttää aivojaankin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ihan tyhmä juttu koko asiahan on lähinnä metafora ja pärjäämillään tukee seurakuntayhteisöä missä ihminen on. Jos joku kokee saavansa siitä jotain "kannatusta" elämään niin ihan suon se hänelle.
Se ei ole tyhmä juttu saatananpalvonnassa, eikä mikään metafora, vaan on riitti, jolla saa ne demonit kimppuunsa, ja seuraa uhria (KIROUKSEKSI kirottu tosi Jumala) Raamatun mukaan helvettiin juutalaisten jumaluuden uhreiksi, ettei juutalaisten tarvitse jumalansa määräyksestä uhrata esikoispoikiaan (2.Mooseksen kirja, luku 13), koska kaikki kristityt ovat Baal-jumalan uhreja Paavalin opilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se ei ole tyhmä juttu saatananpalvonnassa, eikä mikään metafora, vaan on riitti, jolla saa ne demonit kimppuunsa, ja seuraa uhria (KIROUKSEKSI kirottu tosi Jumala) Raamatun mukaan helvettiin juutalaisten jumaluuden uhreiksi, ettei juutalaisten tarvitse jumalansa määräyksestä uhrata esikoispoikiaan (2.Mooseksen kirja, luku 13), koska kaikki kristityt ovat Baal-jumalan uhreja Paavalin opilla.
Tämä uhri on juutalaisten pääsiäisenä, happamattoman leivän juhlassa, heillä liinan alla piilossa, jolloin oli heidän jumalansa määräys teurastaa ja syödä esikoispojat, joista ei oltu maksettu hengen säästämisestä lunastusmaksua.
- Näissä merkeissä Jeesus riehui itse Jerusalemin temppelissä pääsiäisenä, kun joutui itse tämän Baalin uhrikultin uhriksi.
Yritti pelastaa lapsia - mahdollisesti omaansakin, koska on löytynyt Paavalin kirje, jossa hän mainitsee Jeesuksen esikoisen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä uhri on juutalaisten pääsiäisenä, happamattoman leivän juhlassa, heillä liinan alla piilossa, jolloin oli heidän jumalansa määräys teurastaa ja syödä esikoispojat, joista ei oltu maksettu hengen säästämisestä lunastusmaksua.
- Näissä merkeissä Jeesus riehui itse Jerusalemin temppelissä pääsiäisenä, kun joutui itse tämän Baalin uhrikultin uhriksi.
Yritti pelastaa lapsia - mahdollisesti omaansakin, koska on löytynyt Paavalin kirje, jossa hän mainitsee Jeesuksen esikoisen.Te ette tätä historiallista karmeutta, minkä myös Raamattu todistaa, saa mitenkään kutistettua vain "metaforaksi" tai joksikin mistä jopa saa "kannatusta" elämään. Se tulee suoraan helvetistä, mitä karmeutta ihmiset ovat joutuneen ennen meidän aikaamme elämään ja pitkään.
- Anonyymi
Joka sunnuntai tietääkseni on ehtoollinen. Jos sinut on aikoinaan kastettu ja konfirmoitu niin näkisin että olet edelleen hengellisesti uskovainen, vaikka olisit virallisesti kirkosta eronnut. Ei siellä tosiaan kysellä muutako että haluat vastaanottaa Jeesuksen ruumiin ja veren käytännössä sinne menemällä. Annetaan kaikille jotka haluavat sen vastaanottaa uskossa.
- Anonyymi
Miksi Jeesus syödään?
- Anonyymi
Aika usein nykyisin. Monissa seurakunnissa joka sunnuntai. Ei alttarilta ajeta ketään pois, vaikka ei kuuluisi kirkkoon tai mihinkään uskonnolliseen yhteisöön. Luterilaisessa kirkossa voi pelkäämättä mennä ehtoolliselle tai ottaa alttarilla siunauksen. Se ei kuitenkaan ole synti, jos kirkkoo kuulumaton ottaa ehtoollisen. Omatunnon ääni on tärkein silloin. Jos tuntee sydämessään tarvetta tähän, on ehtoolliselle meno varmaan silloin suositeltavaa, ei se ainakaan vahingoita itseä tai muita. Jumala ei kysy kirkkokuntaan kuulumisen perään, vaan Hän näkee ihmisen sydämeen. Siksi on oikein hyvä, ettei Evankelis-luterilaisessa kirkossa keneltäkään kielletä ehtoollista ja kysytä jäsenyyden perään. Monissa kirkkokunnissa jäsenyys on kuitenkin hyvin tärkeää, jos meinaa siellä ehtoolliselle mennä.
Voikaa hyvin!- Anonyymi
Toivottavasti, ette voi hyvin. vaan joku päivä tapahtuisi ihme, ja se Paavalin lupaama Paha henki, joka poistaa teiltä omantunnon, se sattuisikin heräämään ja tajuaisitte, että minkä hinnan - teidän valheenne Jeesuksen nimen hyväksikäytöllä - ovat miljardit ja miljardit lapset ja aikuiset ja koko maailma maksanut. Vaikka Jeesus sanoikin, että tarvitaan koko maailman veri teidän päällenne, ennen kuin mikään muuttuu. Mutta lähellä jo ollaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toivottavasti, ette voi hyvin. vaan joku päivä tapahtuisi ihme, ja se Paavalin lupaama Paha henki, joka poistaa teiltä omantunnon, se sattuisikin heräämään ja tajuaisitte, että minkä hinnan - teidän valheenne Jeesuksen nimen hyväksikäytöllä - ovat miljardit ja miljardit lapset ja aikuiset ja koko maailma maksanut. Vaikka Jeesus sanoikin, että tarvitaan koko maailman veri teidän päällenne, ennen kuin mikään muuttuu. Mutta lähellä jo ollaan.
Sitten nähdään, että paljonko sitä verta tarvitaan - ja tällä kertaa se ei ole Jeesuksen veri, jota te olette juoneet ja juottaneet muille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten nähdään, että paljonko sitä verta tarvitaan - ja tällä kertaa se ei ole Jeesuksen veri, jota te olette juoneet ja juottaneet muille.
Tämä on selvästi mukailtu Israelin Jumalan sanoista, joka on Matteuksen evankeliumiin laitettu Jeesuksen puhumaksi - hänhän opetti Israelin Jumalaa taivasten valtakunnan isä Jumalana, jossa hamossa on nyt kirottu uhri juutalaisuuden kristinuskossa Baal-jumalalle.
"23:29 Voi teitä, te ulkokullatut, kun te rakennatte profeettain hautoja ja kaunistatte vanhurskasten hautakammioita, ja sanotte: 'Jos me olisimme eläneet isäimme päivinä, emme olisi olleet osallisia heidän kanssaan profeettain vereen'!
Niin te siis todistatte itsestänne, että olette niiden lapsia, jotka tappoivat profeetat. Täyttäkää siis te isäinne mitta. Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?
Sentähden, katso, minä lähetän teidän tykönne profeettoja ja viisaita ja kirjanoppineita. Muutamat heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, ja toisia heistä te ruoskitte synagoogissanne ja vainoatte kaupungista kaupunkiin; että teidän päällenne tulisi kaikki se vanhurskas veri, joka maan päällä on vuodatettu vanhurskaan Aabelin verestä Sakariaan, Barakiaan pojan, vereen asti, jonka te tapoitte temppelin ja alttarin välillä. "
Ja seuraavaksi te palvotte Jeesusta uhrina - ristiinnaulittuna ja kirottuna kiroukseksi - Jeesuksen juutalaisen murhaajan käskystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on selvästi mukailtu Israelin Jumalan sanoista, joka on Matteuksen evankeliumiin laitettu Jeesuksen puhumaksi - hänhän opetti Israelin Jumalaa taivasten valtakunnan isä Jumalana, jossa hamossa on nyt kirottu uhri juutalaisuuden kristinuskossa Baal-jumalalle.
"23:29 Voi teitä, te ulkokullatut, kun te rakennatte profeettain hautoja ja kaunistatte vanhurskasten hautakammioita, ja sanotte: 'Jos me olisimme eläneet isäimme päivinä, emme olisi olleet osallisia heidän kanssaan profeettain vereen'!
Niin te siis todistatte itsestänne, että olette niiden lapsia, jotka tappoivat profeetat. Täyttäkää siis te isäinne mitta. Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?
Sentähden, katso, minä lähetän teidän tykönne profeettoja ja viisaita ja kirjanoppineita. Muutamat heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, ja toisia heistä te ruoskitte synagoogissanne ja vainoatte kaupungista kaupunkiin; että teidän päällenne tulisi kaikki se vanhurskas veri, joka maan päällä on vuodatettu vanhurskaan Aabelin verestä Sakariaan, Barakiaan pojan, vereen asti, jonka te tapoitte temppelin ja alttarin välillä. "
Ja seuraavaksi te palvotte Jeesusta uhrina - ristiinnaulittuna ja kirottuna kiroukseksi - Jeesuksen juutalaisen murhaajan käskystä.Ja te olette juuri näitä fariseuksen opin kyykäärmeen sikiöitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja seuraavaksi te palvotte Jeesusta uhrina - ristiinnaulittuna ja kirottuna kiroukseksi - Jeesuksen juutalaisen murhaajan käskystä.Ja veren juonti tarina jatkuu sitten vielä ilmestyskirjassakin:
"16:6 Sillä pyhien ja profeettain verta he ovat vuodattaneet, ja verta sinä olet antanut heille juoda; sen he ovat ansainneet."
Ja sitten rysähtääkin kaikki niskaan.
- Anonyymi
Messu oli ihan hyvä puheineen ja virsineen. En mennyt ehtoolliselle, koska minua häiritsi se, että olen hyvin eri mieltä monista asioista luterilaisen kirkon opetuksen kanssa. Hyvää sunnuntaita! t. aloittaja.
- Anonyymi
Ehtoollinen kuuluukin nauttia Jeesuksen ristintyön takia, hänen muistokseen ja kunnikaseen, joten varmaan ihan hyvä päätös oli olla osallistumatta, jos on vain joku mielipide Jeesukseen liittyvistä asioista.
- Anonyymi
"Miksi Jeesus syödään?"
Tämä kuvaa kuinka täysivaltaista antautumista Jeesukselle Jumala vaatii että ihminen pelastuisi. Tulee syödä Jeesuksen lihaa ja juoda Hänen vertaan mikä tarkoittaa siis kokonaisvaltaista suostumusta Jeesukseen.- Anonyymi
Totta, ilman tuota kokonaisvaltaista antautumista ja olemista Kristuksessa, te ette Paavalin 1.Korinttolaiskirjeen 3. luvun ja viimmeisen jakeen mukaan olisikaan Baal-jumalan uhreja, ettekä pääsisi Jumalanne kotiin tulivuoren uumeniin.
Kaikki Raamatun kohdat on äärimmäisen taitavasti tehty javtarkkaan mietitty.
Kuten tuossa jaleessa lukee - te olette Kristuksen, mutta Kristus on juutalaisten Basl-jumalan, joka esiintyy Raamatussa Mooseksen suulla puhuvana tulivuorena.
Löytyy 5.Moos.4:10 alkaen, kun antaa kymmenen käskyään kahdessa laavakivitaulussa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta, ilman tuota kokonaisvaltaista antautumista ja olemista Kristuksessa, te ette Paavalin 1.Korinttolaiskirjeen 3. luvun ja viimmeisen jakeen mukaan olisikaan Baal-jumalan uhreja, ettekä pääsisi Jumalanne kotiin tulivuoren uumeniin.
Kaikki Raamatun kohdat on äärimmäisen taitavasti tehty javtarkkaan mietitty.
Kuten tuossa jaleessa lukee - te olette Kristuksen, mutta Kristus on juutalaisten Basl-jumalan, joka esiintyy Raamatussa Mooseksen suulla puhuvana tulivuorena.
Löytyy 5.Moos.4:10 alkaen, kun antaa kymmenen käskyään kahdessa laavakivitaulussa.Ja tuossa 1.Korinttolaiskirjeessään, luvussa 3 Paavali myös kertoo, että miten käy, jos rakentaa hänen luoman Kristus-kultin varaan - rakensi sitten oljista tai kullasta:
"3:11 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus. Mutta JOS JOKU RAKENTAA tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista (teoilla ei merkitystä), niin kunkin TEKO (rakentaa tälle perustukselle) on tuleva näkyviin; sillä SEN ON SAATTAVA ILMI SE PÄIVÄ, JOKA TULESSA ILMESTYY."
Ja se viimmeinen jae:
"3:23 Mutta te olette Kristuksen, ja Kristus on Jumalan."
Ja näin te päädytte tulenliekkeihin, mihin sitten kirkkokin fyysisellä ylösnousemuksella koko maailman viimmeisenä päivänä teidät siunaa, kun kaikki fyysinen palaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tuossa 1.Korinttolaiskirjeessään, luvussa 3 Paavali myös kertoo, että miten käy, jos rakentaa hänen luoman Kristus-kultin varaan - rakensi sitten oljista tai kullasta:
"3:11 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus. Mutta JOS JOKU RAKENTAA tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista (teoilla ei merkitystä), niin kunkin TEKO (rakentaa tälle perustukselle) on tuleva näkyviin; sillä SEN ON SAATTAVA ILMI SE PÄIVÄ, JOKA TULESSA ILMESTYY."
Ja se viimmeinen jae:
"3:23 Mutta te olette Kristuksen, ja Kristus on Jumalan."
Ja näin te päädytte tulenliekkeihin, mihin sitten kirkkokin fyysisellä ylösnousemuksella koko maailman viimmeisenä päivänä teidät siunaa, kun kaikki fyysinen palaa.<<<<Tämä kuvaa kuinka täysivaltaista antautumista Jeesukselle Jumala vaatii että ihminen pelastuisi.<<<-
Onko tämä tuleen joutuminen käsityksesi pelastumisesta, vai mitä pelastumista ajattelit tällä täydellisellä Jeesuksen syöntiriitin antautumuksella?
- Anonyymi
Aikanaan, 1980-luvulle asti, kirkko jakoi ehtoollista harvoin, vain kerran kuussa. Taustalla oli ajatus, että ehtoollinen on liian kallisarvoinen asia, jotta se voitaisiin jokaviikkoistaa ja arkipäiväistää. Kirkkokansan jumalanpelko ja kunnioitus ehtoollista kohtaan ikään kuin säilyy paremmin mitä harvemmin siellä käydään. Nykyään on linja muuttunut, ja ehtoollista vietetään lähes joka messussa. Ilman ehtoollista järjestetään vain harvoin ns. sanajumalanpalveluksia.
- Anonyymi
Onko sinulla nyt vastaus, että mistä ajatellaan Jeesuksen syömisellä pelastuvan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin
Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset8710556Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen
"Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu1418814Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021
vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti906087Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueita
näin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään624317Enää viisi yötä Sannan kirjaan
Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut574245Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita
sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi814093Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään
mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät503729Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä
Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi683207Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin
ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali73127IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!
"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k702985