Shalom Chaverim🕎
Efraim 10 heimoa ja heidän geneettiset jälkeläiset, ei ole vielä Israelissa, eikä he ole vielä yhdistynyt Juudaan pohjoisessa maassa.
Heidän yhteinen paluumuutto on suurempi tapahtuma kuin Egyptin orjuudesta vapautuminen kertoo Raamattu.
Ei sellaista ole historian aikana vielä edes tapahtunut. Mutta jos vaikka USA:n juutalaistaustaiset tekee lopunajalla paluumuuton Suomen, pohjoismaiden, Venäjän Karjalan ja Kuolanniemimaan kautta. Se olisi se mahdollinen tapahtuma.
Niin tänään kuin myös Israelin 12 heimon kahtia jakautumisen aikanakin, ihmisillä on sukulaissuhteita ja ystävyyssuhteita niin ei väestön siirtyminen ja jakautuminen käytännössä mene niin että se olisi kuin ns. "veitsellä leikattuna".
On tänäänkin rajaseudun asukkailla sukulaisia rajan molemmilla puolilla.
Videollasi kertomasi todisti vain sen että jotkut väestöstä on voinut siirtyä Juudan 2 heimon alueelle.
Jos Jumala tänään kurittaa ja rankaisee Suomea tai jotain valtiota sen syntien tähden niin ei kaikki sitä koe eikä kaikille tule samanlaisia ongelmia missään sodassa tai katastroofissa.
Myös tuleva profetia Sak.13:7-9 kohta kertoo että lopunajalla 1/3 pelastuu vaikka samalla 2/3 ei pelastu.
Efraim 10 sukukunnan se pääjoukko siirtyi Assyyriaan vaikka koko väestöstä 100% kaikki ei sinne olisi joutunut lähtemään. Pakoreaktio ja hengissä selviämisen pysymisen tahto ottaa vallan ihmisessä. Myös silloin kun Assyyrian joukot miehitti pohjoisen Israelin.
Pohjoinen Israel rikkoi liiton Jumalan kanssa ennen kuin joutui Assyyrian orjuuteen.
Liitonrikkominen tarkoittaa sitä että ovat ottaneet vieraita epäjumalanpalvojia puolisoiksi, palvoneet epäjumalia ja lopettaneet poikalasten ympärileikkauksen.
Joten he menetti juutalaisen hebrealaisen identtiteetin. Jos heillä olisi ollut juutalainen hebrealainen identtiteetti ja uskonto. Assyyrian romahduksen jälkeen. He olisi mennyt Jerusalemiin koska siellä on heidän temppeli. Juuri se mitä he pohjoisessa ollessaan yritti epäjumalilla korvata.
Assyyrian valtakunnan romahdettua he eivät palanneet Juudan alueelle. Eikä ollut silloin edes lopunaika ja pohjoinen ilmansuunta.
Eikä Efraim 10 mennyt Juudan seudulle, olisiko 10 heimon väki jäänyt kertomatta Raamatusta, jopa silloin kun jälkeenpäin Juuda joutui Babylonia orjuuteen samoille seuduille joissa Efraim oli ollut noin 200 vuotta aikaisemmin.
Muuten mielenkiintoinen versio tuo sinun 12 heimon versio, mutta on kohtia jotka on ristiriidassa Raamatun ilmoituksen kanssa.
Efraim 10 ja Juuda 2 yhdistyy yhdeksi vasta lopunajalla ja sitä ei ole vielä aikaisemmin tullut.
Pohjoinen ilmansuunta kerrotaan monessa kohtaan ja samoin Aabrahamin Iisakin Jaakob linja siemen ja jälkeläiset, joten kyseessä on geneettinen jälkeläisyys (Psalm.105).
Babylonia palanneiden nimi luettelossa ei mainita kuin eteläisen Juudan väestöä.
Uskon että lopunajan 2 säkkipukuista todistajaa jotka ei kokenut normaalia kuolemaa (ehkä Eliah ja Eenokh joku kertonut nimen Mooses).
Viimeistään he kertoo missä ja keitä ovat geneettiset jälkeläiset.
Niinkuin Mooses ja veljensä Aaron johdatti hebrealaisen kansan pois Egyptin orjuudesta niin kaksi säkkipukuista kertoo keitä on 12 sukunnan jälkeläiset.
Toivottavasti ihmiset esivanhemmistaan huolimatta, keitä he sitten ovatkaan, ottavat heti tänään Jeesuksen vastaan syntiensovittajaksi Jes.53 Herraksi ja Joh.3:16 Pelastaksi ennen lopunajan hirveää 7vuotta (3.1/2+3.1/2=7vuotta).
Shalom🕎
Eliah Eenokh Mooses (keitä on 2 säkkipukuista todistajaa?) pohjoisessa yhdistyvät 12 Israelin heimoa
19
192
Vastaukset
- Anonyymi
Taakka molemmilla puolilla ! (Ruotsi, EU, Nato / Venäjä )
Katsotaanpa mitä Raamatussa sanotaan Isaskarilaisista.
Isaskarista Raamatussa
1.Mooseksen kirja 49:14-15
https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=1.+Moos.+49:1&rnd=1757881113410
1933/1938
14 Isaskar on luiseva aasi, joka loikoilee karjatarhojen välissä.
15 Hän huomasi lepopaikkansa suloiseksi ja maan ihanaksi; niin hän taivutti olkansa taakan alle ja joutui työveroa tekemään.
1992
14 Isaskar on vahvaluinen juhta, joka makaa kuormaansa odottaen.
15 Hän näki asuinsijansa hyväksi ja maansa ihanaksi. Hän painoi olkansa taakan alle, kävi tekemään orjan töitä.
KING JAMES Gen.49
14 Issachar is a strong ass couching down between two burdens:
15 And he saw that rest was good, and the land that it was pleasant; and bowed his shoulder to bear, and became a servant unto tribute
Bear niinkuin kantaa tai Bear niinkuin karhu (Venäjä). Tässä mielessä King James avaa merkittävän lukon. Two burdens - Taakka molemmilla puolilla (Ruotsi, EU, NATO ja Venäjä)
Latin Vulgata
14 Isachar asinus fortis accubans inter terminos
15 vidit requiem quod esset bona et terram quod optima et subposuit umerum suum ad portandum factusque est tributis serviens - Anonyymi
GENESIS.45:1 - 1.MOOSES.45:1
Suomalaisten on turha odottaa, että juutalaiset tulisivat kertomaan heidän olevan Joosefia. Raamatun esikuvan mukaan Juuda ei tunnista Joosefia kuten ei omaa Messiastaankaan, jolleivät he itse ilmaise itseänsä veljilleen (1.Moos. 45:1).
Gen.45:1
1 Then Joseph could not refrain himself before all them that stood by him; and he cried, Cause every man to go out from me. And there stood no man with him, while Joseph made himself known unto his brethren.
1. Silloin Joosef ei voinut kauemmin hillitä itseään kaikkien niiden nähden, jotka seisoivat hänen ympärillään. Hän huusi: "Antakaa kaikkien mennä pois minun luotani!" Niin ei ollut ketään saapuvilla, kun Joosef ilmaisi itsensä veljilleen.
1.Moos.45:1 - Anonyymi
Efraimista ja Juudasta, palaavat pohjoisesta maasta...
Jes. 49:12
Katso heitä, he tulevat kaukaa! Katso, nuo pohjoisesta, nuo lännestä, nuo Siinimin maalta!
Jer. 3:12
Mene ja julista nämä sanat pohjoiseen päin ja sano: Palaja, sinä luopiovaimo Israel, sanoo Herra; minä en enää synkistä teille kasvojani, sillä minä olen armollinen, sanoo Herra, enkä pidä vihaa iankaikkisesti.
Jer. 3:18
Niinä päivinä on Juudan heimo kulkeva Israelin heimon kanssa, ja he tulevat yhdessä pohjoisesta maasta siihen maahan, jonka minä annoin teidän isillenne perinnöksi.
Jer. 6:22
Näin sanoo Herra: Katso, kansa tulee pohjoisesta maasta, suuri kansa nousee maan perimmäisiltä ääriltä.
Jer. 13:20
Nostakaa silmänne ja katsokaa, kuinka ne tulevat pohjoisesta. Missä on lauma, joka oli sinun haltuusi annettu, nuo sinun lampaasi, sinun kunniasi?
Jer. 16:15
vaan: 'Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti israelilaiset pohjoisesta maasta ja kaikista muista maista, joihin hän oli heidät karkoittanut'. Sillä minä palautan heidät heidän omaan maahansa, jonka minä annoin heidän isillensä.
Jer. 31:8
Katso, minä tuon heidät pohjoisesta maasta, kokoan heidät maan perimmäisiltä ääriltä. Heissä on sokeita ja rampoja ynnä raskaita ja synnyttäväisiä: suurena joukkona he palajavat tänne.
Sak. 2:6
Voi, voi, paetkaa pohjoisesta maasta, sanoo Herra! Sillä minä olen hajottanut teidät neljään taivaan tuuleen, sanoo Herra.
Sak. 6:8
Sitten hän huusi minut ja sanoi minulle näin: "Katso, ne, jotka lähtivät pohjoiseen maahan, saattavat minun Henkeni lepäämään pohjoisessa maassa".
Luuk. 13:29
Ja tulijoita saapuu idästä ja lännestä ja pohjoisesta ja etelästä, ja he aterioitsevat Jumalan valtakunnassa. - Anonyymi
ELOHIM Abba YHWH muistaa liiton Jaakobin, Levin ja Daavidin dna geneettisten jälkeläisten ja siemenen kanssa, niin kuin kirjoitettua on...
Hän muistaa liittonsa iankaikkisesti, säätämänsä sanan hamaan tuhansiin polviin,
liittonsa, jonka hän teki Aabrahamin kanssa, ja Iisakille vannomansa valan.
Hän vahvisti sen käskyksi Jaakobille, Israelille iankaikkiseksi liitoksi.
Hän sanoi: "Sinulle minä annan Kanaanin maan, se olkoon teidän perintöosanne".
Psalmi.105:8-11
Silloin Herra ilmestyi Abramille ja sanoi: "Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan". Niin hän rakensi sinne alttarin Herralle, joka oli hänelle ilmestynyt.
1.Moos.12:7
Sillä kaiken maan, jonka näet, minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi ikuisiksi ajoiksi.
1.Moos.13:15
Sinä päivänä Herra teki Abramin kanssa liiton, sanoen: "Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan, Egyptin virrasta aina suureen virtaan, Eufrat-virtaan saakka:
1.Moos.15:18
Herra, taivaan Jumala, joka otti minut pois isäni kodista ja synnyinmaastani, hän, joka puhui minulle ja vannoi minulle sanoen: 'Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan', hän lähettää enkelinsä sinun edelläsi, niin että saat sieltä vaimon pojalleni.
1.Moos.24:7
Oleskele muukalaisena tässä maassa, ja minä olen sinun kanssasi ja siunaan sinua. Sillä sinulle ja sinun jälkeläisillesi minä annan kaikki nämä maat ja pidän valan, jonka minä olen vannonut sinun isällesi Aabrahamille.
1.Moos.26:3
Ja katso, Herra seisoi hänen edessään ja sanoi: "Minä olen Herra, sinun Isäsi Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala. Tämän maan, jonka päällä sinä makaat, minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi.
1.Moos.28:13
Ja maan, jonka minä olen antanut Aabrahamille ja Iisakille, minä annan sinulle; myöskin sinun jälkeläisillesi minä annan sen maan."
1.Moos.35:12
vaan sen tähden, että Herra rakasti teitä ja tahtoi pitää valan, jonka hän oli vannonut teidän isillenne; niin Herra vei teidät pois väkevällä kädellä ja vapahti sinut orjuuden pesästä, faraon, Egyptin kuninkaan, käsistä.
Ja tiedä siis, että Herra, sinun Jumalasi, on Jumala, uskollinen Jumala, joka pitää liiton ja on laupias tuhansiin polviin asti niille, jotka häntä rakastavat ja pitävät hänen käskynsä,
mutta kostaa sille, joka häntä vihaa, ja hukuttaa hänet. Hän ei vitkastele, vaan kostaa sille, joka häntä vihaa.
Noudata siis niitä käskyjä, säädöksiä ja oikeuksia, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, ja pidä ne.
Jos te tottelette näitä säädöksiä, noudatatte ja seuraatte niitä, niin Herra, sinun Jumalasi, pitää liittonsa ja on laupias sinulle, niinkuin hän valalla vannoen on sinun isillesi luvannut
5.Moos.7:8-12
Mutta ainoastaan sinun isiisi Herra mielistyi ja rakasti heitä; ja hän valitsi omikseen heidän jälkeläisensä, hän valitsi teidät kaikista kansoista, niinkuin yhä vielä on.
5.Moos.10:15
Vaikka sinun karkoitettusi olisivat taivaan äärissä, niin Herra, sinun Jumalasi, kokoaa ja noutaa sinut sieltäkin.
5.Moos.30:4
Ja sinä havaitsit hänen sydämensä uskolliseksi sinua kohtaan, ja niin sinä teit hänen kanssaan liiton antaaksesi hänen jälkeläisillensä kanaanilaisten, heettiläisten, amorilaisten, perissiläisten, jebusilaisten ja girgasilaisten maan. Ja lupauksesi sinä olet täyttänyt, sillä sinä olet vanhurskas.
Neh.9:8
11 Ja sinä päivänä Herra vielä toisen kerran ojentaa kätensä hankkiakseen itselleen kansansa jäännöksen, joka on jäljellä Assurissa, Egyptissä, Patroksessa, Etiopiassa, Eelamissa, Sinearissa, Hamatissa ja merensaarilla.
12 Hän nostaa viirin pakanakansoille ja kokoaa Israelin karkoitetut miehet; ja Juudan hajoitetut naiset hän kerää maan neljästä äärestä.
13 Silloin katoaa Efraimin kateus, ja Juudan vihat häviävät. Efraim ei kadehdi Juudaa, eikä Juuda vihaa Efraimia.
Jesaja.11:11-13- Anonyymi
Näin sanoo Herra, Israelin lunastaja, hänen Pyhänsä, syvästi halveksitulle, kansan inhoamalle, valtiaitten orjalle: Kuninkaat näkevät sen ja nousevat seisomaan, ruhtinaat näkevät ja kumartuvat maahan Herran tähden, joka on uskollinen, Israelin Pyhän tähden, joka on sinut valinnut.
Jesaja.49:7
vaan: 'Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti ja toi Israelin heimon jälkeläiset pohjoisesta maasta ja kaikista muista maista, joihin minä olin heidät karkoittanut'. Ja niin he saavat asua omassa maassansa."
Jeremiah.23:8 (käännös 1933/38)
Aabrahamia ja hänen siementänsä kohtaan iankaikkisesti, niinkuin hän on meidän isillemme puhunut."
Luuk.1:55
Sentähden, kun Jumala lupauksen perillisille vielä tehokkaammin tahtoi osoittaa, että hänen päätöksensä on muuttumaton, vakuutti hän sen valalla,
Hebr.6:17
Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Apt.2:39
Eikä hän antanut hänelle siinä perintöosaa, ei jalan leveyttäkään, vaan lupasi, Aabrahamin vielä lapsetonna ollessa, antaa sen hänelle ja hänen siemenelleen hänen jälkeensä.
Apt.7:5
Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
Joh.10:16
- Anonyymi
2 säkkipukuista profeettaa Eliah ja Enok !
Viimeistään he kertovat ketkä ovat Israelin 12 heimon geneettisiä jälkeläisiä, missä päin pohjoista ja ympäri maailmaa, heidän 12 heimon geneettiset jälkeläiset ovat.
(Ymmärtääkseni juuri silloin samoihin aikoihin sielunvihollisten joukot ja saatana jäljittelee heitä toimii maanpäällä kahden valhe profeetan kautta, asiaa pitäisi tutkia lisää)
Itse kuitenkin odotan enemmän ylöstempausta, kuin tuota aikaa kun nuo 2 säkkipukuista profeettaa toimivat.
Ne 2 säkkipukuista ovat ehkä Elia ja Enok !
kirjoittanut Leif...
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/yakov/173471-ilmestyskirjan-aarella-osa-10/
- Keitä sitten ovat nuo kaksi säkkipukuista todistajaa?
Useita ehdotuksia on esitetty.
Minä oletan heidän olevan Aadamista laskien 7. eli Enok eli Hanok ja profeetta Elia.
Perustelu:
kumpikaan heistä ei ole vielä kuollut, vaan heidät otettiin ylös näkemättä kuolemaa ja heidänkin on jossakin vaiheessa kuoltava, mikä käy ilmi jakeesta Hebr. 9:27 ”Ja samoin kuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta sen jälkeen tulee tuomio,” Jakeen mukaan myös Enokin eli Hanokin ja Eliaankin on kerran kuoleminen ja se voisi tapahtua juuri jakeen Ilm. 11:7 mainitsemalla tavalla ja ajalla. - Anonyymi
Kuka on Aabrahamin siementä kuka on Jaakobin geneettinen jälkeläinen?
Jos geneettinen esivanhempasi jotakin kautta on patriarkka Jaakob, olet Israelin 12 heimon geneettinen jälkeläinen. Aabrahamin siementä.
Tänään jopa ateisti tai arabi voi olla juutalainen, hindu tai new age uskontoinen, voi olla "juutalainen". Israelin valtion kansalainen. Juutalaisuuden suuntauksia on noin 20 erinlaista suuntausta.
Raamatullinen juutalainen, hebrealainen, israelilainen, geneettinen jälkeläinen, periytyy jälkeläisille suoraa isä linjaa, suoraa äitilinjaa ja isä äiti isä sekalinjoja pitkin.
Rabbiininen juutalaisuus ja Israelin valtio, ei noudata ja määritä juutalaisuutta Raamatun pohjalta. Heidän mukaansa juutalaisuus periytyy vain äitilinjaa pitkin.
Tämän kertoi...
Gershon Nerelin , Israel , Israelin valtion kansalainen.
Messiaaninen juutalainen, uskontotieteen tohtori ja historioitsija.
Vanhan testamentin patriarkat
Jaksonumero: 5
https://www.tv7.fi/arkki/gershon-nerelin-israel/vanhan-testamentin-patriarkat_p9405/
Kuka lopulta palaa Israeliin ja saa valtion kansallisuuden sen kertoo kirjoitukset.
Jaakobin geneettiset jälkeläiset palaa Israeliin. Koska ja miten , sitä en tiedä.
Se tapahtuu Jumalan aikataululla ja sallimuksesta.
Se Raamatussa profetoitu Juudan ja Efraimin yhteinen paluu muutto on suurempi tapahtuma kuin Egyptin orjuudesta pois lähteminen, kertoo Raamattu. - Anonyymi
3.9.2017 copied ...
Talmud and there is the term "tinnok senishba beyin hagoim"
This term means that if a (Jewish) child is stolen and grows in the community (non-Jews) without knowing the torah, then he can no longer be held responsible for not living under Torah. When he later becomes aware of this he should be seen as a part of the Jewish people while learning the Torah laws.
- Dr Rabbi Marc D Angel
3.9.2017 kopioitua...
Talmudia ja siellä löytyy termi "tinnok senishba beyin hagoim'
Tämä termi tarkoittaa että jos (Juutalainen) lapsi ryövätään ja hän kasvaa yhteisössä (ei-juutalaisena)tuntematta torah, niin häntä ei voi myöhemmin pitää vastuussa siitä että ei ole elännyt Torahin mukaisesti. Kun hän myöhemmin tulee tietoiseksi tästä hänen tulisi tulla nähtynä osana Juutalaista kansaa samalla kun hän oppii Torahin lakeja.
- Dr Rabbi Marc D Angel - Anonyymi
Miksi nykyisillä ja menneillä kuninkaallisilla ja aatelisilla suvuilla, voi olla esivanhempina patriarkka Jaakob se selviää Raamatusta.
Ovat ottaneet puolisoikseen usein vain toisia kuninkaallisia ja aatelisia ja ylhäisiä. Samaa löytyy jopa Suomenniemen muinaisten kuninkaiden eläessä. Ruotsi, Norja, Tanska, Venäjä, Islanti (Rurik suku), ovat sukua toinen toiselleen. Samoin keski euroopan kuningashuoneet.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Monarkia
https://fi.wikipedia.org/wiki/Valtiomuoto
Minä teen sinut sangen hedelmälliseksi ja annan sinusta tulla kansoja, ja sinusta on polveutuva kuninkaita.
- 1.Moos.17:6
(Raamatun käännös 1933/38)
Minä annan sinulle paljon jälkeläisiä, ja sinusta on polveutuva kansakuntia ja kuninkaita.
- 1.Moos.17:6
(Raamatun käännös väännös 1992)
And I will make thee exceeding fruitful, and I will make nations of thee, and kings shall come out of thee.
- Gen.17:6
(King James Bible) - Anonyymi
Olen lukenut ja perehtynyt näihin opetuksiin. Sieltä löytyy monia tarpeellisia opetusvideoita. Mutta otsikolla
ISRAELIN KADONNEET HEIMOT
on se vaikuttavin:
https://jeesus-on-herra.com/israel-aiheiset-opetukset/ - Anonyymi
Shalom Chaverim🕎
Kaikki se mitä Suomessa länsimaissa ja maailmalla kauppiaat myy ja ihmiset ympäri maailmaa syö, ei välttämättä ole terveydelle hyväksi, on ihminen uskossa tai on jumalaton. Uskovan keho on lahjaksi saatu ja Pyhänhengen temppeli ja sitä pitäisi ravita ja vaalia.
Vanhan testamentin kašrut-säännöistä kielletyistä ruoista ja niiden mahdollisista terveyshaitoista nykytiedon mukaan.
**Kielletty ruoka: Epäpuhtaat nisäkkäät (esim. sika, jänis, kameli)**
Raamatun kohta: 3. Moos. 11:4–8, 5. Moos. 14:7–8
Mahdolliset terveyshaitat: - Sianliha: Raaka tai alikypsä sianliha voi sisältää loisia (esim. trikiini) tai bakteereja. Runsasrasvaisuus voi lisätä sydän- ja verisuonitautien riskiä.
- Jänis ja kameli: Harvoin syötyjä, mutta voivat kantaa taudinaiheuttajia huonossa hygieniassa.
**Kielletty ruoka: Epäpuhtaat linnut (esim. petolinnut, korppi, pöllö)**
Raamatun kohta: 3. Moos. 11:13–19, 5. Moos. 14:11–18
Mahdolliset terveyshaitat:
- Petolinnut ja raadonsyöjät voivat kantaa bakteereja tai loisia raatojen syömisen vuoksi. Nykyisin näitä syödään harvoin, joten terveysriski on vähäinen.
**Kielletty ruoka: Epäpuhtaat kalat (esim. äyriäiset, simpukat, mustekala)**
Raamatun kohta: 3. Moos. 11:9–12, 5. Moos. 14:9–10
- Suodattajaeläimet (esim. simpukat) voivat kerätä myrkkyjä (raskasmetalleja) tai bakteereja (esim. Vibrio), jotka aiheuttavat ruokamyrkytyksiä, erityisesti raakana syötynä.
**Kielletty ruoka: Hyönteiset (paitsi tietyt heinäsirkat)**
Raamatun kohta: 3.Moos.11:20–23
- Useimmat hyönteiset voivat kantaa taudinaiheuttajia tai allergeeneja. Nykyisin hyönteisiä syödään harvoin länsimaissa, joten riskit ovat vähäisiä.
**Kielletty ruoka: Veri**
Raamatun kohta: 3. Moos. 17:10–14, 5. Moos. 12:23–25
- Raaka veri voi sisältää patogeeneja (esim. hepatiitti, bakteerit). Liiallinen raudan saanti verestä voi aiheuttaa terveysongelmia (esim. hemokromatoosi). Nykyhygienia vähentää riskejä.
**Kielletty ruoka: Tietyt rasvat (esim. naudan ja lampaan rasvat)**
Raamatun kohta: 3. Moos. 7:23–25
- Runsas tyydyttyneiden rasvojen kulutus voi nostaa LDL-kolesterolia ja sydän- ja verisuonitautien riskiä, jos syödään liikaa.
**Kielletty ruoka: Liha ja maito yhdessä**
Raamatun kohta: 5. Moos. 14:21
- Ei suoria terveyshaittoja nykytiedon mukaan. Yhdistelmä voi hidastaa ruoansulatusta joillakin, mutta ei yleensä ole riski terveille.
**Kielletty ruoka: Raadot (itsestään kuolleet tai raadellut eläimet)**
Raamatun kohta: 3. Moos. 17:15, 5. Moos. 14:21
- Suuri riski bakteereille (esim. Salmonella, E. coli) ja loisille. Linjassa nykyaikaisten hygieniasuositusten kanssa.
**DNA-geenimanipuloidun tulostuslihan (laboratoriossa kasvatetun lihan) mahdolliset terveyshaitat**
Geenimanipuloitu tulostusliha (esim. soluviljelyliha) on kehitetty laboratoriossa eläinsoluista, usein geenimuokkaustekniikoilla (esim. CRISPR).
Vaikka tutkimus on vielä alkuvaiheessa, mahdollisia terveyshaittoja ovat:
**Ravintoainepitoisuus**:
Tulostuslihan ravintosisältö voi poiketa perinteisestä lihasta, esimerkiksi välttämättömien rasvahappojen, vitamiinien (esim. B12) tai mineraalien osalta, jos koostumusta ei optimoida.
**Tuntemattomat pitkäaikaisvaikutukset**:
Koska teknologia on uutta, pitkäaikaisia terveyshaittoja ei ole vielä kattavasti tutkittu. Geenimuokkaus voi aiheuttaa odottamattomia muutoksia solujen toimintaan, jotka voivat vaikuttaa turvallisuuteen.
**Allergeenisuus**:
Geenimuokattujen solujen tai kasvatusalustassa käytettyjen aineiden (esim. kasvutekijät) jäämät voivat aiheuttaa allergisia reaktioita joillekin ihmisille.
**Kemikaalijäämät**:
Tulostuslihan tuotannossa käytettävät kemikaalit (esim. antibiootit, kasvuhormonit) voivat jäädä lopputuotteeseen, jos puhdistus ei ole riittävää, mikä voi aiheuttaa terveysongelmia, kuten antibioottiresistenssiä.
**Ympäristö- ja eettiset näkökulmat**:
Vaikka ei suoraan terveyshaitta, tuotannon skaalautuvuus ja mahdolliset ympäristömyrkyt (esim. kemikaalien hävittäminen) voivat epäsuorasti vaikuttaa terveyteen. Nykyisin (2025) tulostusliha on tiukasti säänneltyä, ja esimerkiksi EU:ssa ja Yhdysvalloissa viranomaiset (esim. EFSA, FDA) arvioivat sen turvallisuutta ennen markkinoille pääsyä. Silti pitkäaikaisvaikutuksista tarvitaan lisää tutkimusta.
**Muut haitta-aineet: E-koodit ja lisäaineet**
E-koodit ovat EU:ssa hyväksyttyjä elintarvikelisäaineita, joita käytetään mm. säilöntään, värjäämiseen ja koostumuksen parantamiseen. Vaikka useimmat E-koodit ovat turvallisia kohtuukäytössä, jotkut voivat aiheuttaa terveyshaittoja:
**Natriumnitriitti (E250)**:
Käytetään lihavalmisteissa säilöntään ja värin parantamiseen. Runsas käyttö voi muodostaa nitrosamiineja, jotka on yhdistetty syöpäriskiin (esim. paksusuolen syöpä). -
**Aspartaami (E951)**:
(1/2)
jatkuu...- Anonyymi
(2/2) jatkoa...
**Aspartaami (E951)**:
Keinotekoinen makeutusaine, joka voi aiheuttaa päänsärkyä tai allergisia reaktioita herkillä henkilöillä. Harvinaisissa tapauksissa (esim. fenyyliketonuria) se on vaarallista. -
**Mononatriumglutamaatti (E621)**:
Makuaine, joka voi aiheuttaa "kiinalaisen ravintolan oireyhtymää" (päänsärky, punoitus) herkillä ihmisillä, vaikka laajamittaiset tutkimukset eivät osoita vakavia haittoja. -
**Tartratsiini (E102) ja muut keinotekoiset väriaineet**:
Joillakin lapsilla on havaittu yhteyksiä hyperaktiivisuuteen (esim. ADHD-oireet). -
**Sulfiitit (E220–E228)**:
Säilöntäaineet, jotka voivat aiheuttaa astmaoireita tai allergisia reaktioita herkillä henkilöillä. -
**Yleiset riskit**:
Lisäaineiden liiallinen kulutus voi häiritä suoliston mikrobistoa tai aiheuttaa pitkäaikaisia vaikutuksia, joita ei vielä täysin tunneta. EU:ssa lisäaineet arvioidaan turvallisiksi, mutta herkkien henkilöiden (esim. allergikot) on syytä olla varovaisia.
**Loppuhuomio**:
Kašrut-säännöt estävät monien lisäaineiden käyttöä, jos ne eivät ole kosher-sertifioituja, joten perinteisesti noudatettu juutalainen ruokavalio voi vähentää altistumista tietyille E-koodeille. Tulostusliha ei välttämättä täytä kašrut-vaatimuksia, joten sen käyttö voi olla ongelmallista uskonnollisesta näkökulmasta.
Shalom - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
(2/2) jatkoa...
**Aspartaami (E951)**:
Keinotekoinen makeutusaine, joka voi aiheuttaa päänsärkyä tai allergisia reaktioita herkillä henkilöillä. Harvinaisissa tapauksissa (esim. fenyyliketonuria) se on vaarallista. -
**Mononatriumglutamaatti (E621)**:
Makuaine, joka voi aiheuttaa "kiinalaisen ravintolan oireyhtymää" (päänsärky, punoitus) herkillä ihmisillä, vaikka laajamittaiset tutkimukset eivät osoita vakavia haittoja. -
**Tartratsiini (E102) ja muut keinotekoiset väriaineet**:
Joillakin lapsilla on havaittu yhteyksiä hyperaktiivisuuteen (esim. ADHD-oireet). -
**Sulfiitit (E220–E228)**:
Säilöntäaineet, jotka voivat aiheuttaa astmaoireita tai allergisia reaktioita herkillä henkilöillä. -
**Yleiset riskit**:
Lisäaineiden liiallinen kulutus voi häiritä suoliston mikrobistoa tai aiheuttaa pitkäaikaisia vaikutuksia, joita ei vielä täysin tunneta. EU:ssa lisäaineet arvioidaan turvallisiksi, mutta herkkien henkilöiden (esim. allergikot) on syytä olla varovaisia.
**Loppuhuomio**:
Kašrut-säännöt estävät monien lisäaineiden käyttöä, jos ne eivät ole kosher-sertifioituja, joten perinteisesti noudatettu juutalainen ruokavalio voi vähentää altistumista tietyille E-koodeille. Tulostusliha ei välttämättä täytä kašrut-vaatimuksia, joten sen käyttö voi olla ongelmallista uskonnollisesta näkökulmasta.
ShalomTämä Raamatun kohta tuli mieleeni... 1.Kor.10:28-29
Kaikki on minulle luvallista , mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita.
* 1.Kor.6:12 , 1.Kor.10:23
Asiayhteydessä tuo 1.Kor.8 kohta kertoo epäjumalille uhratusta ruuasta.
Samassa kirjeessä aikaisemmin kohdat 1.Kor.3:16-17 , 1.Kor.6:19-20
...Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi...
Jos jokin kauppiaiden myymä ja ihmisten syömä (ympäri maailmaa) on epäterveellistä. Kaikkien ihmisten elimistölle, jopa vaaraksi, ja muutamia varoituksia ja ohjeita asiaan liittyen mainittu Raamatussa. Niin sen tähden halusin vastata tähän tuon minun vastauksen.
Shalom
- Anonyymi
Vaikka heinäsirkkojen syömisestä kerrotaan Raamatussa jätän pois minun kauppalistalta. 🦗Heinäsirkat ei kuulu kantasuomalaisten ruokalistaan ja ruokaperinteeseen, eikä kuulosta hyvältä.🤢 jonkin aikaa sitten uutiset kertoo että Suomeen olisi tulossa joku tietääkseni ulkomaalais omisteinen heinäsirkka tehdas. Lisäksi vielä dna geenimanipuloitua lihaa tulostava tehdas.🤮
Vanhan testamentin (Tanakhin) kašrut-säännöissä heinäsirkat🦗 ovat poikkeus hyönteisten yleisen syömiskiellon joukossa, sillä tietyt heinäsirkkalajit on nimenomaisesti sallittu syötäväksi. Alla tarkastelen heinäsirkkojen syömistä Vanhan testamentin näkökulmasta, siihen liittyviä raamatunkohtia sekä niiden syömisen mahdollisia terveyshaittoja ja hyötyjä nykytiedon valossa.
**Vanhan testamentin kohdat heinäsirkoista**
Kašrut-säännöt, jotka määrittelevät sallitut ja kielletyt eläimet, löytyvät pääasiassa **3. Mooseksen kirjasta (Leviticus)** ja **5. Mooseksen kirjasta (Deuteronomium)**.
Heinäsirkkojen syöminen mainitaan seuraavassa keskeisessä kohdassa: -
**3. Mooseksen kirja 11:20–23** (suomennettu, perustuen Raamatun käännöksiin):
- "Kaikki siivekkäät hyönteiset, jotka kävelevät neljällä jalalla, ovat teille iljettäviä. Kuitenkin siivekkäistä hyönteisistä, jotka kävelevät neljällä jalalla, saatte syödä niitä, joilla on sääret takajalkojen yläpuolella hyppimistä varten. Näitä ovat: heinäsirkka ja sen lajit, kulkusirkka ja sen lajit, sirkkasirkka ja sen lajit sekä heinäsirkka ja sen lajit. Mutta kaikki muut siivekkäät hyönteiset, jotka kävelevät neljällä jalalla, ovat teille iljettäviä." Tässä kohdassa sallitaan tietyt heinäsirkkalajit, jotka tunnistetaan niiden hyppyjalkojen perusteella. Raamatun teksti käyttää heprealaisia termejä, kuten *arbeh* (heinäsirkka), *solam* (kulkusirkka), *hargol* (sirkkasirkka) ja *hagab* (toinen heinäsirkkalaji), mutta näiden tarkka lajimäärittely on epäselvä, koska muinaiset nimitykset eivät täysin vastaa nykyistä taksonomiaa. Juutalaisessa perinteessä (esim. Talmudissa) näitä tulkintoja on tarkennettu, mutta nykyjuutalaisuudessa heinäsirkkoja syödään harvoin, osin koska sallittujen lajien tunnistaminen on vaikeaa.
**5. Mooseksen kirja 14:19–20**:
- Tämä kohta vahvistaa yleisen hyönteiskieltolain mutta ei toista heinäsirkkojen poikkeusta yhtä yksityiskohtaisesti. Siitä huolimatta 3. Mooseksen kirjan ohjeet ovat kašrut-sääntöjen perusta.
**Kulttuurikonteksti**:
- Heinäsirkkoja syötiin muinaisessa Lähi-idässä yleisesti, erityisesti aavikkoalueilla, missä ne olivat runsas ja helposti saatavilla oleva proteiininlähde. Esimerkiksi Johannes Kastaja söi Matteuksen evankeliumin (Matt. 3:4) mukaan "heinäsirkkoja ja villimehiläishunajaa". - Nykyjuutalaisuudessa (erityisesti ortodoksijuutalaisuudessa) heinäsirkkoja syödään harvoin, koska sallittujen lajien tunnistaminen on haastavaa, ja kašrut-säännöt edellyttävät varmuutta. Joissakin yhteisöissä (esim. Jemenin juutalaiset) perinne on kuitenkin säilynyt.
###
**Terveyshaitat ja hyödyt nykytiedon mukaan**
Heinäsirkkojen syöminen on yleistynyt viime vuosina globaalisti, koska niitä pidetään ekologisena ja proteiinipitoisena ravinnonlähteenä. Alla on katsaus niiden terveyshyötyihin ja mahdollisiin haittoihin:
####
**Terveyshyödyt**: -
**Proteiini**:
Heinäsirkat ovat erinomainen proteiininlähde, sisältäen noin 50–70 % proteiinia kuivapainosta. Ne sisältävät kaikkia välttämättömiä aminohappoja, mikä tekee niistä verrattavissa lihaan. -
**Ravintoaineet**:
Sisältävät B-vitamiineja (erityisesti B12), rautaa, sinkkiä, magnesiumia ja omega-3-rasvahappoja, jotka tukevat mm. lihasten kasvua, immuunijärjestelmää ja sydänterveyttä. -
**Ekologisuus**:
Heinäsirkkojen kasvatus tuottaa vähemmän kasvihuonekaasuja ja vaatii vähemmän vettä ja rehua kuin perinteinen karjankasvatus, mikä voi epäsuorasti tukea terveyttä ympäristövaikutusten kautta. -
**Matala rasvapitoisuus**:
Heinäsirkat sisältävät vähän tyydyttyneitä rasvoja, mikä on hyödyllistä sydän- ja verisuoniterveydelle.
####
**Mahdolliset terveyshaitat**: -
**Allergeenisuus**:
- Heinäsirkat voivat aiheuttaa allergisia reaktioita, erityisesti ihmisillä, jotka ovat allergisia äyriäisille (esim. katkarapu). Tämä johtuu samankaltaisista proteiineista, kuten tropomyosiinista, jotka ovat yleisiä niveljalkaisissa. Oireita voivat olla ihottuma, hengitysvaikeudet tai anafylaksia (harvinaisissa tapauksissa). -
**Patogeenit ja loiset**:
- Villinä kerätyt heinäsirkat voivat kantaa bakteereja (esim. Salmonella, E. coli) tai loisia, jos niitä ei kypsennetä kunnolla. Nykyaikainen kasvatus vähentää tätä riskiä, mutta huono hygienia voi olla ongelma. -
**Torjunta-aineet ja myrkyt**:
- Villit heinäsirkat voivat altistua torjunta-aineille, raskasmetalleille tai muille ympäristömyrkyille, jotka voivat kertyä niiden kehoon. Tämä on erityisen relevanttia alueilla, joissa maatalouskemikaaleja käytetään paljon. -
**Kitiinin vaikutukset**:
(1/2)
jatkuu...- Anonyymi
🦗🤢🤮(2/2) jatkoa...
**Kitiinin vaikutukset**:
- Heinäsirkkojen kova ulkokuori sisältää kitiiniä, joka on sulamaton kuitu. Suurina määrinä kitiini voi aiheuttaa ruoansulatusongelmia, kuten vatsavaivoja tai ummetusta, erityisesti jos ruoansulatusjärjestelmä ei ole tottunut siihen. -
**Kemikaalijäämät kasvatuksessa**:
- Kasvatetuissa heinäsirkoissa voi olla jäämiä kasvatusprosessissa käytetyistä aineista (esim. antibiootit, kasvunedistäjät), jos hygieniasäännöksiä ei noudateta. Tämä on kuitenkin harvinaista säännellyissä ympäristöissä. -
**Hygienia ja valmistus**:
- Väärin valmistetut heinäsirkat (esim. raa’at tai huonosti puhdistetut) voivat sisältää mikrobeja. Esimerkiksi suoliston sisältö on poistettava ennen syömistä hygieniariskien vähentämiseksi.
####
**Nykykonteksti**:
- Nykyisin heinäsirkkoja syödään monissa maissa (esim. Thaimaassa, Meksikossa, Afrikassa), ja niitä markkinoidaan terveellisenä ja kestävänä proteiininlähteenä. EU:ssa heinäsirkat (esim. *Locusta migratoria*) on hyväksytty elintarvikkeeksi tiukkojen turvallisuusarviointien jälkeen (EFSA, 2021). - Terveysriskit ovat yleensä hallittavissa asianmukaisella kasvatuksella, puhdistuksella ja kypsennyksellä. Esimerkiksi paahtaminen, keittäminen tai jauhaminen jauheeksi (esim. proteiinipatukoihin) vähentää riskejä.
**Yhteenveto**: -
**Vanhan testamentin säännöt**:
Heinäsirkat ovat poikkeus hyönteiskieltoon (3. Moos. 11:20–23), ja tietyt lajit on sallittu niiden hyppyjalkojen perusteella. Nykyjuutalaisuudessa niiden syöminen on harvinaista lajitunnistuksen epävarmuuden vuoksi. -
**Terveyshaitat**:
Pääasialliset riskit liittyvät allergioihin (erityisesti äyriäisallergikoilla), patogeeneihin, torjunta-aineisiin ja kitiinin ruoansulatusvaikutuksiin. Riskit ovat kuitenkin vähäisiä, jos heinäsirkat kasvatetaan valvotuissa oloissa ja kypsennetään oikein. -
**Terveyshyödyt**:
Heinäsirkat ovat ravitsevia, proteiinipitoisia ja ekologisia, mikä tekee niistä terveellisen vaihtoehdon perinteiselle lihalle, kunhan hygieniaan kiinnitetään huomiota.
lähde; AI tekoäly
Viiniä saa juoda.
Terveyshyötyjä jonkin verran mutta myös haittoja, mutta olkoot.
Nytkin tölkki sangriaa kylmenemässä.
🍷🍷🍷🍷🍷>>- Jänis ja kameli: Harvoin syötyjä, mutta voivat kantaa taudinaiheuttajia huonossa hygieniassa. >>
Mikä tahansa ravinto voi kantaa taudinaiheuttajia huonossa hygieniassa.
Mene sanomaan pohjoiskorealaisille että jänistä ei saa syödä vaikka sellaisen onnistuisi pyydystämään.
https://en.wikipedia.org/wiki/Korean_hare- Anonyymi
Juuda ja Israel
Eräs seikka, mikä Israelista puhuttaessa usein unohtuu, on valtakunnan jakautuminen kahtia Salomon jälkeen. Eteläinen, Juudan kuningaskunta, käsitti Juudan ja Benjaminin sukukunnat sekä osan leeviläisistä. Pääkaupunki Jerusalem oli sen alueella. Pohjoiseen Israelin kuningaskuntaan kuuluivat muut kymmenen sukukuntaa. Koska Leevin sukukunta hoiti pappistehtäviä, sillä ei ollut omaa maa-aluetta kuten muilla sukukunnilla. Joosefin jälkeläisiä edustivat Efraimin ja Manassen sukukunnat.
Juuda ja Israel eivät koskaan enää yhdistyneet .. ne päinvastoin kävivät useita sotia keskenään. Juuda eli nykyiset juutalaiset ovat vain yksi osa Israelin kahdestatoista sukukunnasta. Kaikki juutalaiset ovat israelilaisia, mutta kaikki israelilaiset eivät ole juutalaisia.
Kumpaakin valtiota kohtasi profeettojen ennustama hävitys. Ensin pohjoisen valtakunnan (Israelin) asukkaat joutuivat assyrialaisten valtaan, lopulta heidät siirrettiin sinne. Suurin osa heistä ei koskaan palannut omaan maahansa; heistä tuli kymmenen 'kadonnutta' sukukuntaa.
Vuonna 586 babylonialaiset valloittivat eteläisen Juudan valtakunnan ja hävittivät Jerusalemin ja sen temppelin. Juudan asukkaat pääsivät kuitenkin palaamaan maahansa persialaisen Kyyroksen valloitettua Babylonin. Heidän jälkeläisiään ovat nykyiset juutalaiset. Nehemian aikana tapahtunut paluu, sen paremmin kuin Israelin valtion perustaminen vuonna 1948 eivät kuitenkaan ole lopullinen täyttymys profetioille, jotka koskevat koko Israelin sukua - sekä Juudaa että Israelia.
Sana 'juutalainen' tulee nimestä Juuda ja tarkoittaa siten teknisessä mielessä vain Juudan jälkeläisiä eli eteläisen, Juudan valtakunnan asukkaita. Muut israelilaiset eivät siten ole juutalaisia. Ilmestyskirjassa on eräs pohdintaa ja erilaisia tulkintojakin aiheuttanut kohta:
"Minä tiedän sinun ahdistuksesi ja köyhyytesi - sinä olet kuitenkin rikas - ja mitä pilkkaa sinä kärsit niiltä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan ovat saatanan synagooga" (Ilm. 2:9 )
Mihin juutalaisiin tämä 'saatanan synagooga' viittaa? Se ei varmastikaan voi tarkoittaa sitä 'jäännöstä', joka ottaa vastaan Jeesusta koskevan sanoman Hänen toisen tulemuksensa yhteydessä.
Saatanan synagooga on okkulttinen valtaeliitti, joka torjuu Jeesuksen Israelin messiaana ja vehkeilee korvatakseen Hänet muilla messiailla, jotka kuvastavat heidän mestarinsa Saatanan ominaisuuksia ja pyrkimyksiä saada koko ihmiskunta hallintaansa.
Saatanan synagooga on siis niitä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, mutta eivät ole. He ovat niitä kabbalismia harjoittavia juutalaisia, jotka ovat vuosisatoja vehkeilleet Jeesusta ja kristinuskoa vastaan.- Anonyymi
kopiotua
https://keskustelu.suomi24.fi/t/11534612/efraim-ja-juuda
Kabbala
Valtakunnan jakaantumisen jälkeen monet eteläisen valtakunnan juutalaiset omaksuivat pakanallisen Babylonin tapoja, mistä profeetat heitä varoittivat ja tuomitsivat. Lopulta se johti heidät Babylonian pakkosiirtolaisuuteen. Pakanajumalien palvontaan lankeamisesta kertoo mm. Hes. 23:1-11. Tässä kuvauksessa Jerusalem viittaa eteläiseen ja Samaria pohjoiseen valtakuntaan:
"... oli kaksi naista, saman äidin tyttäriä. ... Heidän nimensä olivat: vanhemman Ohola ja hänen sisarensa Oholiba. Sitten he tulivat minun omikseni ja synnyttivät poikia ja tyttäriä. - Heidän nimensä: Samaria on Ohola ja Jerusalem Oholiba. Mutta Ohola harjoitti haureutta, vaikka oli minun, ja himoitsi rakastajiansa, assurilaisia, naapureita, .... Ja hän antautui haureuteen näiden kanssa, jotka olivat Assurin valiopoikia kaikki; ja keitä vain hän himoitsi, niiden kaikkien kanssa hän saastutti itsensä kaikilla heidän kivijumalillaan.... Mutta hänen sisarensa Oholiba, vaikka näki tämän, oli himossaan vielä häntäkin riettaampi ja oli haureudessaan vielä riettaampi, kuin hänen sisarensa oli ollut haureudessaan."
Babylonialaisten palvontamenojen lisäksi monet juutalaiset omaksuivat myös kaldealaisten itämaisia mysteerioppeja. Näistä eri lähteistä kehittyi myöhemmin se esoteerinen kirjallisuus joka tunnetaan nimellä Qabbalah, Kabbala. Sen perustana oli pythagoralainen idea numeroihin ja kirjaimiin liittyvistä salatuista voimista. Niiden jako hyviin ja pahoihin voimiin juontaa juurensa Zarathustralaisuudesta ja muinaisesta Kaldeasta.
Jewish Encyclopedian mukaan kabbalistit itse väittävät saaneensa nämä suulliset perimätiedot patriarkoilta ja profeetoilta:
"Kabbala käsitti alkuaan kaiken perinteisen tietämyksen, vastakohtana kirjoitetulle laille (Torah), sisältäen siten Raamatun profeetallisia ja pyhien miesten elämäkerrallisia kirjoituksia, jotka oletetusti oli 'vastaanotettu' Pyhän Hengen voimalla, ikäänkuin Jumalan kädellä kirjoittettuina.. Jokaista 'vastaanotettua' oppia väitetään Isiltä periytyneeksi tiedoksi ... joka voidaan jäljittää taaksepäin profeettoihin tai Moosekseen ... Keskeinen piirre Kabbalassa oli - päinvastoin kuin Kirjoituksissa - että se siirtyi vain muutamilta valituilta toisille.." .
Hereettisestä luonteestaan johtuen kabbalaa ei opetettu julkisesti. Se pysyi joidenkin sisäpiirien 'salaisena oppina'. Vain tietyt, arvollisiksi katsotut juutalaiset saivat perehtyä tähän 'salaiseen tietoon' ja siihen siihen liittyviin mystisiin käytäntöihin. Tämä 'esoteerinen viisaus' on sitten säilynyt aina meidän päiviimme asti erilaisissa 'henkisissä' veljeskunnissa, jo
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra haluaa muuttaa
maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....2029632Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!
🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen314387Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan
Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht1193965Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!
Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu1003831- 2023397
Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut
😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik192854Rakastan sua mutten uskalla jutella sulle
Kumpa sä näkisit tämän viestin❤️ Kaipaan sua vaikka oot välillä ihan lähellä mutten saa sanottua sulle enää mitään. Ujos1221377Mihin rakastuin sinussa?
Rakastuin siihen, miten katsoit minua Rakastuin siihen, miten hymyilit minulle Rakastuin siihen, kuinka hyväksi sait its731366- 901174
Anssi Heikkilä umpirehellisenä - Rankka yö TTK-yllätystippumisen jälkeen!
Minkä parin tai kenen olisi mielestäsi pitänyt tippua TTK:sta? Tämä oli kyllä todellinen yllätys, että Mira Luoti ja A151151