Anonyymi
2025-09-14 12:11:15
UUSI
Kun luin eilen iltapäivälehden haastattelun kolmesta työssä käyvästä maahanmuuttajataustaisesta henkilöstä, yksi asia pisti silmään: jutun perusteella asenne ja vastuunotto omaan elämään eroavat täysin riippuen siitä, mistä kulttuurista ihminen on tullut.
🇺🇦 Ukrainalainen kampaamoyrittäjä rakensi kaiken uudestaan, opetteli kielen, kouluttautui uudelleen, eikä jäänyt odottamaan mitään. Hän sanoo työntekijöilleen suoraan: ”Jos minä pystyin, sinäkin pystyt.” Hän ei selitä, ei syytä järjestelmää - vaan tekee ja ottaa vastuuta itsestään.
🇸🇾 Syyrialainen mies toteaa haastattelussa, että “heille ei ole suunnitelmaa.” Ratkaisuna hän ehdottaa, että Kelan tukea saavat voisivat tehdä ilmaisia töitä. Hyvä ehdotus sinällään, mutta samalla paljastuu ajattelutapaa, jossa joku muu on vastuussa ja odotetaan, että joku muu (suomalainen yhteiskunta) hoitaa asian.
🇸🇴 Somalialaistaustainen nainen keskittyy kulttuurisensitiivisyyteen, suosittelujen epäreiluuteen ja siihen, että yhteiskunnan pitäisi muuttua heidän vuoksi. Hänen ratkaisunsa ei ole, että maahanmuuttajat muuttaisivat asennettaan, opettelisivat kieltä tai muokkaisivat käytöstään suomalaisen työelämän mukaiseksi. Vaan että suomalainen yhteiskunta muuttuisi heidän ehdoillaan.
Kaikki kolme ovat työelämässä - mutta syyt sille, miksi osa jää ulkopuolelle, nähdään hyvin eri tavoin:
- Toiselle ongelma on oma kielitaidon puute, jonka voi ja pitää korjata itse.
- Toiselle ongelma on, että päättäjillä ei ole suunnitelmaa.
- Kolmannelle ongelma on, että yhteiskunta ei ole riittävän sensitiivinen.
Tässä tulee esiin koko asian ydin: maahanmuutto ei ole yksi asia. Eikä maahanmuuttaja ole yksi ihminen. Ihmiset tulevat eri taustoista, eri kulttuureista - ja niin tulee myös heidän asenteensa työhön, kieleen, velvollisuuksiin ja yhteiskuntaan.
Ja juuri siksi pitäisi uskaltaa sanoa myös ääneen, että osa heistä sopeutuu, oppii, tekee ja pärjää, vaikka olisi vaikeaa. Osa jää odottamaan, että joku muu tekee asiat heidän puolestaan. Ja osa ei viitsi edes yrittää, koska pitäisi sopeutua suomalaiseen järjestelmään, opetella kieli tai yhteiskunta liian vaativa.
Suomalainen yhteiskunta ei taas kestä sitä, että omaa vastuuta heitetään muiden niskoille ja muiden tulokset nähdään pelkkänä jotenkin ihmeellisesti ilmaiseksi saatuna asiana - ei tänne tulevilta tai täällä olevilta - kansalaisuudesta riippumatta.
Suomalaisen yhteiskunnan toipuminen ja jälleenrakennus alkaa siitä, että myönnetään se, että myös asenteella on väliä - ja yleensä se ratkaisee enemmän kuin mikään muu.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19074408/vihreiden-potentiaalisia-aanestajia-lahtee-suomesta
asenteella on väliä - ja yleensä se ratkaisee enemmän kuin mikään muu.
Anonyymi-ap
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks
Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann2702145Olen niin kesken
Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys161530Tietääkö joku ylläpidosta?
Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi2111306Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)
Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä1851145- 711046
Nainen olet ensimmäinen tarpeeksi vahva
joka kestää tämän kokonaisuuden, minut. Persoonani, tunteeni, kipuni, pelkoni. Olen aina pidätellyt itseäni ja antanut v60943TTK:sta tippunut Sara Siipola rehellisenä Jurza-open kanssa: "Että jaa, siinäkö..."
Tippuiko oikea TTK-pari ensimmäisenä? Joka tapauksessa iso kiitos tansseistanne Sara ja Jurza Tanssii Tähtien Kanssa -p18914- 51856
Martina ei mennyt naimisiin
IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva126840Mä tuun aina rakastamaan sua J
Mutta en pysty kertomaan, että mikä mulla on hätänä. Mä en kertakaikkiaan pysty. Joskus naureskelit muiden ihmisten vai61823