Ruotsi kasvattaa puolustusbudjettiaan miljardeilla
Ruotsin hallitus kasvattaa maan puolustusbudjettia ensi vuonna vajaalla 2,5 miljardilla eurolla. Asiasta kertovat muun muassa uutistoimisto Reuters ja Ruotsin yleisradioyhtiö SVT.
Lisäys nostaa Ruotsin puolustusbudjetin vuonna 2026 noin 16 miljardiin euroon. Ruotsin puolustusbudjetti vuodelle 2025 on runsaat 13,5 miljardia euroa eli kasvua tulee noin 18 prosenttia.
– Tämä on suuri askel Ruotsin puolustuksen varustamisessa, Ruotsin pääministeri Ulf Kristersson sanoi tiedotustilaisuudessa maanantaina Reutersin mukaan.
Rahaa tullaan kohdistamaan niin ilmatorjunnan ja tykistön tarvikkeisiin kuin merivoimien aluksiin ja lentokoneisiin.
SVT kertoo, että osa rahoista tulee olemaan lainaa.
Kristersson kertoo, että ensi vuodelle tehtävän lisäyksen myötä Ruotsi on kasvattanut puolustusbudjettiaan yhteensä yli yhdeksällä miljardilla eurolla vuoden 2022 jälkeen.
– Vastaavaa ei ole nähty sitten kylmän sodan pahimpien päivien.
Hyvä Ruotsi
16
114
Vastaukset
- Anonyymi
Puolustusministeriön mukaan Suomen puolustusbudjetti oli vuonna 2025 noin 6,5 miljardia euroa.
Puolustusmenojen osuus Suomen bkt:sta on tällä hetkellä 2,5 prosenttia, ja puolustusministeriö arvioi sen pysyvän samalla tasolla ensi vuonna.
Naton uusi tavoite tarkoittaa Suomelle sitä, että varsinaiseen puolustukseen menisi noin 11,5 miljardia euroa. Lisäksi puolustukseen liittyvien muiden hallinnonalojen menoja koskeva tavoitetaso olisi lähes 5 miljardia euroa. - Anonyymi
Hyvä Ruotsi
- Anonyymi
Mahtavaa yhteistyötä tiedossa
- Anonyymi
Mahtavaa
- Anonyymi
hyvä
- Anonyymi
Mahtavaa
- Anonyymi
Hyvä Ruotsi
- Anonyymi
Hyvä että Pohjola vahvistuu
- Anonyymi
hyvä
- Anonyymi
Hans- jööranilla oli ennen vain nallipyssy ja papatteja + ritsa.
Kohta on oikeaa pommia.
Ras , dwa, trii
kohta ryssä piileksii - Anonyymi
r......ä paniikissa yhteistyöstä
- Anonyymi
Nato vahvistuu
- Anonyymi
"Vastaavaa ei ole nähty sitten kylmän sodan pahimpien päivien."
Eikä ole ruotsalaisia sotilaitakaan näkynyt. Menee toiset 100 miljardia kruunua jotta Ruotsi saa armeijan kasaan.- AnonyymiUUSI
Missäs ne meidän omat panssarit, hävittäjät ja sukellusveneet onkaan?
Ai niin! Niitä ei ole!
- AnonyymiUUSI
Ruotsalaisilla on rahaa
Suomi on Pohjois- Euroopan köyhin maa. - AnonyymiUUSI
r....n mielinen hätää kärsimässä
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks
Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann2561852Olen niin kesken
Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys151378Tietääkö joku ylläpidosta?
Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi2101259Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)
Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä1851115- 65923
Nainen olet ensimmäinen tarpeeksi vahva
joka kestää tämän kokonaisuuden, minut. Persoonani, tunteeni, kipuni, pelkoni. Olen aina pidätellyt itseäni ja antanut v60923TTK:sta tippunut Sara Siipola rehellisenä Jurza-open kanssa: "Että jaa, siinäkö..."
Tippuiko oikea TTK-pari ensimmäisenä? Joka tapauksessa iso kiitos tansseistanne Sara ja Jurza Tanssii Tähtien Kanssa -p18894- 51836
Mä tuun aina rakastamaan sua J
Mutta en pysty kertomaan, että mikä mulla on hätänä. Mä en kertakaikkiaan pysty. Joskus naureskelit muiden ihmisten vai61803Martina ei mennyt naimisiin
IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva126800