Jos et tiedä nopeusmittarisi todellista nopeutta ja varmuudeksi jarrutat tai hiljennät nopeuttasi ennen Kehä ykkösen kameratolppia, niin pysy oikean puoleisella kaistalla.
Aiheutat haitariliikennettä ja liikennehäiriöitä pelkäämällä sakkoja ja jarruttamalla vasemmalla tai keskimmäisellä kaistalla.
Sujuvuutta liikenteeseen, pliiz.
Kehä ykkösen keski- ja vasen kaista
38
282
Vastaukset
- Anonyymi
Sujuvuus ja nopeus eivät ole sama asia. Sujuvuutta on myös hitaammalla nopeudella. Kuka sitten määrää tai päättää, mikä on sujuvuuden kannalta se oikeaa nopeus missäkin kohtaa?
Eihän tuossa nopeudesta ollutkaan kyse, vaan tarpeettomasta jarruttelusta ja haitariliikenteen aiheuttamisesta.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Eihän tuossa nopeudesta ollutkaan kyse, vaan tarpeettomasta jarruttelusta ja haitariliikenteen aiheuttamisesta.
Välit on liian pienet jos haitariliike muodostuu kun joku hiljentää vauhtia.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Eihän tuossa nopeudesta ollutkaan kyse, vaan tarpeettomasta jarruttelusta ja haitariliikenteen aiheuttamisesta.
Nopeuserot aiheuttavat siis haitariliikettä. Ongelmat vähenevät tai jopa katoavat, jos kaikki ajavat mahdollisimman samalla nopeudella ja riittävän pitkillä turvaväleillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Välit on liian pienet jos haitariliike muodostuu kun joku hiljentää vauhtia.
Kehä ykkösellä liikennemäärät ovat sen verran suuria että jonon pää siirtyy Hankoon ja Kotkaan jos kaikki pitävät "riittävän" turvavälin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kehä ykkösellä liikennemäärät ovat sen verran suuria että jonon pää siirtyy Hankoon ja Kotkaan jos kaikki pitävät "riittävän" turvavälin.
Kehä 1:llä on vaan liikaa tampioita.
Liikennemäärissä ei mitään.
Jostain syystä liikenne puuroutuu iltapäivisin alkaen vapaina aukeavilta moottoriteiltä ja sumput jatkuvat takanapäin pitkin kehätietä.
Vika on kuskeissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kehä 1:llä on vaan liikaa tampioita.
Liikennemäärissä ei mitään.
Jostain syystä liikenne puuroutuu iltapäivisin alkaen vapaina aukeavilta moottoriteiltä ja sumput jatkuvat takanapäin pitkin kehätietä.
Vika on kuskeissa.No,jostain syystä?
Olisikohan ruuhkaa?
Voi pyhä yksinkertaisuus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kehä ykkösellä liikennemäärät ovat sen verran suuria että jonon pää siirtyy Hankoon ja Kotkaan jos kaikki pitävät "riittävän" turvavälin.
Tien välityskyvystä saadaan suurempi osa käyttöön, kun välit on riittävät. Silloin siis väylän jonkin tietyn kohden läpi ajaa enemmän autoja tietyssä aikayksikössä kuin nykyisessä tilanteessa, jossa välit eivät ole riittävät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tien välityskyvystä saadaan suurempi osa käyttöön, kun välit on riittävät. Silloin siis väylän jonkin tietyn kohden läpi ajaa enemmän autoja tietyssä aikayksikössä kuin nykyisessä tilanteessa, jossa välit eivät ole riittävät.
Liikenne on sujuvampaa, kun haitariliikennettä (haamuaaltoja) ei synny. Sujuvassa liikenteessä välityskyky on parempi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nopeuserot aiheuttavat siis haitariliikettä. Ongelmat vähenevät tai jopa katoavat, jos kaikki ajavat mahdollisimman samalla nopeudella ja riittävän pitkillä turvaväleillä.
Äkkinäiset kaistanvaihdot esim kehä 1:llä aiheuttavat usein ketjukolareita tai juuri sitä haitariliikettä/läheltä-piti-tilanteita
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Äkkinäiset kaistanvaihdot esim kehä 1:llä aiheuttavat usein ketjukolareita tai juuri sitä haitariliikettä/läheltä-piti-tilanteita
Siis liian lyhyet välit aiheuttaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis liian lyhyet välit aiheuttaa.
Ei vain liian lyhyet välit.
Joukossa on aina idiootteja, jotka laskevat välillä nopeuden liian alas turhaan.
Pitkiäkin turvavälejä saadaan kyllä ulosmitattua, kun kohelletaan.
....sitten kun ne välit on virlä liian lyhyet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No,jostain syystä?
Olisikohan ruuhkaa?
Voi pyhä yksinkertaisuus.Ei se auta vaikka selittäisin.
Varovaisuusvelvoite, koska kaikilla ei ole ymmärrystä ja kykyä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kehä 1:llä on vaan liikaa tampioita.
Liikennemäärissä ei mitään.
Jostain syystä liikenne puuroutuu iltapäivisin alkaen vapaina aukeavilta moottoriteiltä ja sumput jatkuvat takanapäin pitkin kehätietä.
Vika on kuskeissa.Maalaiset lähtevät kotiin.
- Anonyymi
Älä sinnä huolehdi muiden nopeuksista, aja vaan lakia noudattaen.
- Anonyymi
Muiden nopeuksista ei voikaan huolehtia tai niihin paljonkaan vaikuttaa, mutta muiden tekemiset joudutaan ottamaan huomioon.
- Anonyymi
Pääasia on ajaa sitä samaa nopeutta koko ajan. Jarruttelu silloin tällöin aiheuttaa haitariliikkeen, joka kasvaa edetessään jonossa taaksepäin.
- Anonyymi
Haitariliikettä syntyy myös, kun joku päättää nostaa omaa nopeutta ajaakseen edellä ajavan kiinni ja muut tekevät samoin. Siten kun saavutetaan edellä menevän, niin nopeus hidastuu ja takana samalla tavalla ajaneet hiljentävät myös ja haitariliike alkaa valumaan jonoutuneessa liikenteessä taaksepäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Haitariliikettä syntyy myös, kun joku päättää nostaa omaa nopeutta ajaakseen edellä ajavan kiinni ja muut tekevät samoin. Siten kun saavutetaan edellä menevän, niin nopeus hidastuu ja takana samalla tavalla ajaneet hiljentävät myös ja haitariliike alkaa valumaan jonoutuneessa liikenteessä taaksepäin.
Vaan siitähän tässähän ei ollut kyse nopeuden nostosta vaan nopeuden laskemisesta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Haitariliikettä syntyy myös, kun joku päättää nostaa omaa nopeutta ajaakseen edellä ajavan kiinni ja muut tekevät samoin. Siten kun saavutetaan edellä menevän, niin nopeus hidastuu ja takana samalla tavalla ajaneet hiljentävät myös ja haitariliike alkaa valumaan jonoutuneessa liikenteessä taaksepäin.
Näin tapahtuu maakunnissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaan siitähän tässähän ei ollut kyse nopeuden nostosta vaan nopeuden laskemisesta
Ihme vänkyttäjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaan siitähän tässähän ei ollut kyse nopeuden nostosta vaan nopeuden laskemisesta
Tuossakin tilanteessa haitariliike alkaa liian pienen välin seurauksena.
- Anonyymi
Just äsken ajoin muiden mukana vasenta kaistaa n 95-100km/h ja rajoitus oli 100 km/h.
Perään oli tullut joku harmaa leveä avensis tai oktavia ja vilkutti kokoajan etummaisena kirkasvalojaan. Hätäännyin, laitoin jarrua ja yritin päästä äkkiä oikealle kaistalle pois edestä.
Jouduin ajamaan varmaan puoli kilometriä noin 50-60km/h että sain vaihdettua kaistaa turvallisesti.
Pelästyin ja hätäännyin niistä valoista, vieläkin sydän pompottaa
- Anonyymi
Hanaa vaan, se on lyhyt hetki aamuin illoin kun väleistä ohittelu ei hyödytä mitään.
Joskus pimeällä kun ajelee jonkun tolppanysvän takana niin pientä kiusaa voi tehdä kun ensin se jarruttaa ja sit itte 5m päästä takaa väläyttää ledipaneeleita peileihin 😂.
Nostin viel vähä ylemmäs tuohon pakettiauton keulaan että varmasti kirkastuu edessämenevän takalasista ja peileistä että takana on tulossa nopeampaa kalustoa.- Anonyymi
Olet sinä rohkea uhoaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet sinä rohkea uhoaja.
Tarvi olla rohkea, mukava antaa muille miettimistä
- Anonyymi
Eihän sillä edessä ajavalle jää sitten muuta vaihtoehtoa kuin hiljentää nopeuttaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän sillä edessä ajavalle jää sitten muuta vaihtoehtoa kuin hiljentää nopeuttaan.
Sen kyllä huomaa 😂😂 no ei muuta kuin ohi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen kyllä huomaa 😂😂 no ei muuta kuin ohi
Miksi et mene ohi ilman tuota valopelleilyä?
- Anonyymi
Ei tuo vasen, vaan se toisella puolella oleva vasen.
- Anonyymi
Joo oikein kun halutaan painaa isoa kovaa mennään sinne
- Anonyymi
mikä juttu itseäni ihmetyttää kun nuoriso ei osaa lainkaan mitään perussääntöjä noiden skuuttien kanssa... esim. niin pienelle väylälle eli kevyenliikenteenväylille voi parkkeerata peikä pelastusteitäkään tukkimaan.
tuohon voisi autta sellainen keppi että isännälle ohjautuu joka kerta 78888 euron sakko jos lapsesi tekee noin- Anonyymi
En ole nähnyt kertaakaan skuuttaajaa kehä ykkösellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole nähnyt kertaakaan skuuttaajaa kehä ykkösellä.
En minkään sillä ajoradalla, mutta viereisellä kevyenliikenteen väylällä kylläkin.
- Anonyymi
Siinä vaiheessa kun ei enää ymmärrä nuorison toimintaa, on kysymys siitä, että henkilö on itse ikääntynyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun ei enää ymmärrä nuorison toimintaa, on kysymys siitä, että henkilö on itse ikääntynyt.
Ja joskus, ei toki aina, on niin dementoitunut ettei se oma ajo enää riitä liikennevirrassa pysymiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minkään sillä ajoradalla, mutta viereisellä kevyenliikenteen väylällä kylläkin.
Eli eivät ole olleet kehän keskimmäisellä eivätkä vasemmalla kaistalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun ei enää ymmärrä nuorison toimintaa, on kysymys siitä, että henkilö on itse ikääntynyt.
Liikennesäännöt ovat samat vauvasta vaariin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude24115198Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy12510136Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h1089371Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump237099Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.1826537Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua1746218Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä
Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri335612Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella
Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole474806IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti1451690Jos mä joisin
Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys251666