"Romutuspalkkion suuruus on lakiehdotuksessa 2 500 euroa, kun sillä hankintaan sähkö- tai vetyauto. Summa on 2 000 euroa, kun hankinta kohdistuu vähäpäästöisen, enintään 140 g/km hiilidioksidia päästävän auton hankintaan. Sekä romutettavan että uuden auton tulee olla henkilöautoja ja romutuspalkkion hakijan on oltava sekä romutettavan että uuden auton omistaja tai haltija vähintään 12 kuukauden ajan." https://www.verkkouutiset.fi/a/romutuspalkkion-odotetaan-piristavan-autokauppaa/#26531948
Lain lopullinen sisältö voi vielä muuttua eduskuntakäsittelyssä.
Romutuspalkkion odotetaan piristävän autokauppaa
40
402
Vastaukset
- Anonyymi
Tulkoon vaan palkkio.. Auto on huono sijoituskohde enkä tarvitse egon pönkitykseen luksusta..
Itse olen ajanut 2500 € autolla pian 5 vuotta pikkuremonteilla. Uuden auton olen pari kertaa takavuosina ostanut ja pettynyt karseasti.. Nyt en osta, säästän rahaa ja sijoitan tuottavasti järkeviin kohteisiin..
Etsin tulevaisuudessa hyvin huollettuja vähän ajettuja vanhan liiton automerkkejä, maksan siitä 2000 - 3000 olen tyytyväinen..- Anonyymi
Tulevaisuudessa päästövero ja muut maksut tulevat nousemaan.
- Anonyymi
Mitenkä teillä noin kallishintaisia autoja? Minä ostin yli 20 vuotta vanhan Nissanin 4 vuotta sitten hintaan 900€ ja hyvin toimii edelleenkin 400000 km ajettuna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitenkä teillä noin kallishintaisia autoja? Minä ostin yli 20 vuotta vanhan Nissanin 4 vuotta sitten hintaan 900€ ja hyvin toimii edelleenkin 400000 km ajettuna.
21 Vuotias Nissan X-Trail mulla, ajettu tällä hetkellä noin 210 000 kilometriä. Luotettava peli jolla pääsee perille kelillä kuin kelillä. Ainoa miinus on kovaruokaisuus mutta sen kestää kyllä, ajan noin 15 000 km vuodessa lähinnä mökkimatkoja.
Hinnan kiroissa ei ollut ostaessakaan, maksoin 6 vuotta sitten noin 4000 € remontteihin koko aikana mennyt noin 1500 €. Tyytyväinen olen, aion ajaa vielä vuosia mikäli kolaria tms ei satu kohdalle.
Auto on kestokulutushyödyke johon saisi uppoamaan rahaa tolkuttomasti, huono sijoituskohde kaikinpuolin..
Sähköautoa en osta koskaan, miksi ostaisin kun minun ikäiselle riittää vähänajettuja polttiksia loppuiäksi, voi valita parasta.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulevaisuudessa päästövero ja muut maksut tulevat nousemaan.
Miksi puolueet haluavat edistä'ä autoilua kun ovat saaneet ihmiset köyhiksi toiminnallaan? Poliitikoilla raha polttaa omia taskuja vaan ei aivot säre.Luonnollinen kehitys olisi lopettaa koko autoilu ja turismi.Miksei vaadita Venäjää jakamaan ilmaista bensaa?Pitäisi jo eduskunnan käsittää että asiat ovat muuttuneet ja köyhyys alkanut.Siihen pitää puolueidenkin sopeutua heti.Palkat alas suurituloisilta ensin.Näin voidaan pitää yllä yhteiskunnan välttämättömät palvelut ja jatkaa elämää.Esim sairaanhoito on kallistunut aivan liikaa kun puolueet ei tee mitään asioille.Lääkärin soittokin maksoi jo 66 e Sotessa kun ennen potilas sai soittaa ilmaiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
21 Vuotias Nissan X-Trail mulla, ajettu tällä hetkellä noin 210 000 kilometriä. Luotettava peli jolla pääsee perille kelillä kuin kelillä. Ainoa miinus on kovaruokaisuus mutta sen kestää kyllä, ajan noin 15 000 km vuodessa lähinnä mökkimatkoja.
Hinnan kiroissa ei ollut ostaessakaan, maksoin 6 vuotta sitten noin 4000 € remontteihin koko aikana mennyt noin 1500 €. Tyytyväinen olen, aion ajaa vielä vuosia mikäli kolaria tms ei satu kohdalle.
Auto on kestokulutushyödyke johon saisi uppoamaan rahaa tolkuttomasti, huono sijoituskohde kaikinpuolin..
Sähköautoa en osta koskaan, miksi ostaisin kun minun ikäiselle riittää vähänajettuja polttiksia loppuiäksi, voi valita parasta..Voi v***ttu kuna uuno jaksaisi ajaa jollain vanhalla ropposella jos töitä on ja palkka tulee? Minä en ainakaan kiduttaisi itseäni vanhassa romussa, moisia tunkkaisia antiikkisia ruostekasoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi v***ttu kuna uuno jaksaisi ajaa jollain vanhalla ropposella jos töitä on ja palkka tulee? Minä en ainakaan kiduttaisi itseäni vanhassa romussa, moisia tunkkaisia antiikkisia ruostekasoja.
Voi v***ttu kuna uuno jaksaisi ajaa autolla.
Välttelen autolla ajoa, en jaksa ajaa nykyhärveleillä.
En tarvii losketus televisiota autoon.
Muutama nappi, pyyhkijät, valot ja lämmitysaite, siinä ne.
Jää aikaa seurata liikennettä.
On mulla muutkin tekemistä kun näplätä kaiken maailman häristimiä.
Tunti pari viikossa riittää.
- Anonyymi
Ettei nyt vaan autonvalmistajatkin joutuisi romuttamaan, vaikkakin ilman palkkiota, sillä kovin hyvältä ei tulevaisuus monien kohdalla näytä:
Mitkä automerkit päätyvät hautaan, kun autovalmistajien kriisi kärjistyy?https://tekniikanmaailma.fi/lehti/18b-2025/yksi-pyora-haudassa/?shared=1468525-65c5f8a2-500 - Anonyymi
En ota sähkö tai muutakaan uutuusvillitystä vaikka maksettaisiin koko auto. Ajan aina perinteisillä oli rahaa tai ei.
- Anonyymi
Ei oo pakko jos ei taho!😁
- Anonyymi
Jos polttikset kielletään niin siinähän ajelet.
- Anonyymi
Homomiesten juttuja uudet sähköautot.
- Anonyymi
Oletko täysin varma väitteestäsi, sillä minulla on vahva epäilys sähköautojen käyttäjistä suurimman osan olevan heteroseksuaaleja. Toki, jos sinulla on asiasi tueksi esittää linkki tieteelliseen tutkimukseen, niin mielenkiinnolla sen sisällön näkisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko täysin varma väitteestäsi, sillä minulla on vahva epäilys sähköautojen käyttäjistä suurimman osan olevan heteroseksuaaleja. Toki, jos sinulla on asiasi tueksi esittää linkki tieteelliseen tutkimukseen, niin mielenkiinnolla sen sisällön näkisin.
No neitimäiset miehet on homppeleita ja niitä kiinnostaa nuo neitimäiset sähköautot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No neitimäiset miehet on homppeleita ja niitä kiinnostaa nuo neitimäiset sähköautot.
Kyllä näin on. Moni perheen isä muuttuu takatuuppariksi latausasemalla.
- Anonyymi
Pitäisi vain muistaa, kun höpistään eri liikkumismuodoista laki, energiaa ei voi tyhjästä luoda eikä sitä voi hävittää, pitäneekö sekään enää paikkaansa.
- Anonyymi
Juuri ne ihmiset, jotka tarvitsevat romutuspalkkion eivät voi sitä hyödyntää. Mistäpä tempoo kymmenien tuhansien uuden auton velkaan rahat, minkä uuden auton hinta vaatii. Järkevämpää olisi työssäkäyvien matkakorvauksia lisätä, että töissä kannattaisi käydä kauempanakin. Romutuspakkion hyöty menee rahakkaille tai sitä hyödyntäville vekkuleille.
- Anonyymi
Romutuspalkkio Italian tyyliin: sähköautoja saa polkupyörän hinnalla https://tekniikanmaailma.fi/italia-laittoi-sahkoautoille-kunnon-hankintatuet-dacia-springin-voi-saada-alle-4-000-eurolla/?shared=1469648-972d769a-500
Tuossa olisi jo parempi malli, mutta eiköhän jouduttane vielä jonkin aikaa odottelemaan.. - Anonyymi
Romutuspalkkion vois romuttaa välittömästi, valtion rahat menee hukkaan.
- Anonyymi
En nyt varmuudella tuollaista väittäisi, sillä kyllä valtio omansa takaisin ottaa autoilijoilta ja moninkertaisesti! Siitä asiasta olisin melkoisen varma!😆
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En nyt varmuudella tuollaista väittäisi, sillä kyllä valtio omansa takaisin ottaa autoilijoilta ja moninkertaisesti! Siitä asiasta olisin melkoisen varma!😆
Eli näin: https://akl.fi/toimiala/valtion-verotulot-tieliikenteesta/
&
"Kokeilujen kustannukset ovat olleet yhteiskunnalle erittäin vähäiset tai niitä ei ole ollut, koska romutuspalkkioihin laitettu raha on tullut lisääntyneinä verotuottoina takaisin valtiolle," https://moottori.fi/uutinen/autoala-romutuspalkkiolla-lukuisia-hyotyja/
- Anonyymi
Järetön touhu tuo romutuspalkkio.
- Anonyymi
niin on. Kaaharit ostaa vaan uuden Audin.
- Anonyymi
Uuden sähköauton saa 3900 eurolla – Tällainen on Euroopan käsittämättömin hankintatuki 😮 https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f976e0be-d451-48ac-945b-e2f62de04620?_gl=1*113ix4v*_ga*MTUxOTEwMDI2My4xNzU5NjM5MzQ4*_ga_3L539PMN3X*czE3NTk2MzkzNDgkbzEkZzAkdDE3NTk2MzkzNDgkajYwJGwwJGgw
No nyt! Tuosta mallia! - Anonyymi
Mitätön rupuraha. Romutuspalkkio on Norjassa 20 000 euron suuruinen.
- Anonyymi
Olisikohan ihan noin? Norjan verohallinnon (Skatteetaten) virallisten tietojen perusteella romutuspalkkion sijaan Norjassa on kyse romupantista eli "vrakpantista", joka palautetaan, kun ajoneuvo romutetaan. Romupantin suuruus on: 3 000 Norjan kruunua (NOK) useimmille ajoneuvoille, kuten henkilöautoille ja pakettiautoille. 5 000 NOK kuorma-autoille ja vetoautoille. Tämä on siis aiemmin maksetun pantin palautus, eikä valtion tuki uuden auton ostamiseen, kuten joissakin muissa maissa.
Norjassa tuki uuden auton ostamiseen keskittyy lähes kokonaan sähköautoihin (EV) ja toteutetaan ensisijaisesti veronkevennysten kautta, ei suorina tukina (kuten Suomen romutuspalkkio).
Tavoite on, että kaikki uudet myydyt autot ovat nollapäästöisiä (sähkö- tai vetyautoja) vuoteen 2025 mennessä. Tärkeimmät taloudelliset kannustimet sähköauton ostamiseen Norjassa ovat:
Arvonlisäverovapaus (VAT) Sähköautot ovat vapautettuja 25 % arvonlisäverosta (MVA/VAT) 500 000 Norjan kruunuun (NOK) asti. Tämä on ylivoimaisesti suurin taloudellinen kannustin.
Yli 500 000 NOK maksavan sähköauton hinnasta peritään arvonlisävero vain siitä osasta, joka ylittää 500 000 NOK:n rajan. (Tällä hetkellä 500000 NOK on 42638,47 €,)
Rekisteröintimaksun/Hankintamaksun (Engangsavgift) vapautus
Sähköautot ovat vapautettuja rekisteröintimaksusta (Engangsavgift), joka on erittäin korkea polttomoottoriautoille (CO2- ja NOx-päästöihin sekä painoon perustuva). Tämä tekee sähköautoista automaattisesti paljon edullisempia kuin vastaavat bensa- tai dieselautot.
Sähköautoille on vuodesta 2023 alkaen otettu käyttöön painoon perustuva pieni osto-/rekisteröintimaksu (esim. 1700 kg sähköautolle noin 15 000 NOK), mutta se on silti murto-osa polttomoottoriautojen vastaavista veroista. Käyttömaksut ja muut edut
Vaikka monia etuja on pienennetty viime vuosina, sähköautoilla on edelleen huomattavia säästöjä päivittäisessä käytössä: Tiemaksut (Toll roads): Sähköautoilta saa alennuksen tietulleista. Paikallisviranomaiset voivat periä maksimissaan 70 % normaaleista maksuista (aiemmin ne olivat usein ilmaisia). Lauttamaksut (Ferry fees): Sähköautoille on alennettu lauttamaksu (maksimissaan 50 % fossiilisia polttoaineita käyttävien autojen hinnoista).
Vuosittainen liikennevakuutusvero (Trafikkforsikringsavgift): Sähköautot maksavat yleensä matalampaa vuosiveroa kuin polttomoottoriautot (vuodesta 2025 alkaen maksuja on säädetty). Yhteenvetona: Norjan tuki ei ole tyypillinen suora käteispalkkio, vaan massiivinen verohelpotus nollapäästöisille autoille, joka tekee niistä huomattavasti edullisempia kuin saastuttavat autot.
Ajankohtaisimmat tiedot löytyy Norjan viranomaisten (esim. Skatteetaten) tai Norjan sähköautoyhdistyksen (Norsk Elbilforening) sivuilta, sillä sääntöjä muutetaan ajoittain.
- Anonyymi
Romutuspalkkio kun sanotaan suoraan ei hyödytä ketään. Rahakkailla on niin nuoret autot, ettei niitä hyväksytä. Vastaavasti köyhällä ei ole varaa tehdä isoa autovelkaa uudelle autolle.
- Anonyymi
Väitteessäsi on perää siinä, että romutuspalkkio ei välttämättä palvele kaikkia.
Rikkaimmilla autot ovat usein liian uusia, alle 10 vuotta, täyttääkseen romutuspalkkion ehdot. Heidän kannustimensa vaihtaa uuteen voi olla pienempi, tai he olisivat tehneet sen muutenkin ilman tukea. Pienituloisilla romutuspalkkion jälkeenkin uuden tai vähäpäästöisen käytetyn auton hankintaan jää merkittävä oma osuus, mikä voi olla pienituloisille edelleen liian suuri taloudellinen kynnys velanottoon.
Romutuspalkkio on kuitenkin suunniteltu palvelemaan ympäristö ja ilmastotavoitteita.
- Anonyymi
Nuokin euro voisi käyttää automaattikoneen kehittämiseen tamppoonin asennukseen ja poistoon.Kone jakoon kaikille naisille ja morsian ukoille .Suomen kansa elää muutenkin yhteiskunnan tuella.
- Anonyymi
Kuulin luottomyyjältä että nyt sähköauto- ja hybridikauppa räjähtää Joensuussa käsiin. Valtavasti tullut kyselyjä ja välirahatarjouspyyntöjä. Kun itse poikkesin viime viikolla siellä määräaikaishuollossa, oli automyynnin puolella keskellä arkipäivää useita useita porukoita myyjien luona. Kauppa alkaa käymään! Hyvä Orpon hallitus kun saatte taloutta nousuun! 👌
- Anonyymi
Luulisin, että uusien myymättömien autojen määrä räjähtää käsiin, Ne jotka ovat päättäneet hankkia uuden auton, niin tämä paritonninen on yksi hailee, eikä käy monenkaan ratkaisuun.
- Anonyymi
Teslan pomo Musk jättää sähköautotkin kakkostuotteeksi. Katsastustilastot kertoo kylmää tekstiä esimerkiksi Teslan hylkäysprosentti ensi katsastuksessa hipoo 50.
- Anonyymi
Johtuu siitä että jokainen Teslfa iso best car omistaja käy vaihtamassa kerran takuuseen alustan osat. Tesla is best car and Musk is white af.
- Anonyymi
Kyllähän tuon alustan hajoamisen ymmärtää, kun auto on aina kuorma päällä, akut jo painaa 500-600 kiloa ja sitten vielä revitellään näytiksi.
- Anonyymi
https://moottori.fi/tyyppiviat/tesla-model-3-tyyppiviat/
Tuossapa tutkittua asiaan liittyvää tietoa.
- Anonyymi
Tesla kiihtyy kohti kuolemaa.
- Anonyymi
Teslfa myydyin ja kiihdyttää kauas muista uusilla lowkey malleilla.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/caf63d18-4c30-424e-80e5-9f3fc4dc4a2c
Ei tulisi mieleenkään muun merkkistä sähköautoa ostaa. Teslfa on paras! - Anonyymi
Ettei nyt vaan Teslan pers`aukinen kehuja olisi sekoittanut nimeä Tefal Force -paistokasariin.
Minulla on tästä erityisen vahva epäily!
- Anonyymi
Kehuskelija on amiksen finninaama.Ajelee pörisevällä mopolla.
- Anonyymi
Ei sitä' tiiä jos lie vaikka mamma maksanut 1980-luvun Corollan minkä pakoputken loppupäähän amiksen insinyöri on turannut kiinni sinkkisankon ääntä tuottamaan ja pelotttamaan muita miten on kova kone. Aika monillahan se jonkinlainen paksunnos siinä on ja kun vielä osa äänenvaimentimesta poistettu, niin kuuluu sitten varmasti sankarien olevan liikenteessä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle
Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku425128Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa
Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova1012088Erään T miehen viimeinen aloitus tänne
Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel302016HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta
Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a1151853Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois
Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v151819- 1111730
Nyt meni maku vas.liittoon, kun vaativat minimituntipalkkaa lakiin
Sehän tarkoittaa samalla myös maksimituntipalkkaa, koska kun laki on kerran laadittu, niin sitä on vaikea muuttaa. Työma491097Björn Wahlroos ykkösaamussa nautittavaa kuunneltavaa
Ehdottomasti viisaimpia ja tietävämpiä ihmisiä mitä Suomesta koskaan tullut. Naureskeli viherpiipertäjille jotka ihan p2371033Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen
Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.45944- 71931