Ensimmäisessä katsastuksessa hylätään jo joka kuudes sähköauto

Anonyymi-ap

On ne surkeita tekeleitä. Kannattaa vaihtaa 2-3 vuoden välein. Tosin kallista huvia.

17

304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joopa joo, Tesla 3:n taka-akselin puslat ovat kuuluisia siitä, etteivät kestä. Samoin id.x:n alkuperäiset koiranluut, mutta ne on jo yleensä vaihdettu parempiin ennen ensimmäistä katsastusta.
      Muutenhan nuo ovat melko huolettomia autoja. Päästöissä ei ole koskaan mitään vikaa.

      • Anonyymi

        Aloittaja varmaankin tarkoitti, että kymmenestä sähköautosta hylätään noin kuusi jo heti ekalla visiitillä sinne leimakonttorin lauteille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja varmaankin tarkoitti, että kymmenestä sähköautosta hylätään noin kuusi jo heti ekalla visiitillä sinne leimakonttorin lauteille.

        Nimenomaan se on tuo Teslan lähinnä yhden mallin ongelmat, jotka nostavat tilastoissa hylkyprosenttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan se on tuo Teslan lähinnä yhden mallin ongelmat, jotka nostavat tilastoissa hylkyprosenttia.

        Niinpä. Tekla 3:n hylkäysprosentti eka katsauksessa on peräti 47%.

        Muutenkin sähköautojen polttiksiin verrattuna hurjat tehot ja vääntö yhdistettynä raskaaseen painoon on auton muita osia rasittava, jos kuljettajan kaasujalka on raskas. Varsinkin nuoremmille vielä ehkä hieman teinimäisyyteen taipuvaisille, jotka mielellään kyykyttävät polttiskuskeja näillä ylivoimaisilla auton ominaisuuksilla, on riskinä osien ja renkaiden nopea kuluminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Tekla 3:n hylkäysprosentti eka katsauksessa on peräti 47%.

        Muutenkin sähköautojen polttiksiin verrattuna hurjat tehot ja vääntö yhdistettynä raskaaseen painoon on auton muita osia rasittava, jos kuljettajan kaasujalka on raskas. Varsinkin nuoremmille vielä ehkä hieman teinimäisyyteen taipuvaisille, jotka mielellään kyykyttävät polttiskuskeja näillä ylivoimaisilla auton ominaisuuksilla, on riskinä osien ja renkaiden nopea kuluminen.

        Johtopäätös on, että sähköauto onsopimatonnykyliikenteeseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Tekla 3:n hylkäysprosentti eka katsauksessa on peräti 47%.

        Muutenkin sähköautojen polttiksiin verrattuna hurjat tehot ja vääntö yhdistettynä raskaaseen painoon on auton muita osia rasittava, jos kuljettajan kaasujalka on raskas. Varsinkin nuoremmille vielä ehkä hieman teinimäisyyteen taipuvaisille, jotka mielellään kyykyttävät polttiskuskeja näillä ylivoimaisilla auton ominaisuuksilla, on riskinä osien ja renkaiden nopea kuluminen.

        Sähköautojen ylivoima on sisätilojen kylmyys talvella, mikään muu nykyauto ei siihen kykene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johtopäätös on, että sähköauto onsopimatonnykyliikenteeseen

        Ei, vaan joillekin kuskeille ehkä.. Se on liian tehokas ja vääntävä heille, jotka haluavat kyykyttää polttiskuskeja. Kyykyttäminen ei kuulu aikuisen kuljettajan ominaisuuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen ylivoima on sisätilojen kylmyys talvella, mikään muu nykyauto ei siihen kykene.

        Sisätilojen kylmyys on ihan kuljettajan oma valinta.

        Kun siirtyy moderniin sähköautoihin, niin ei ehkä osaa käyttää modernin auton kaikkia ominaisuuksia. Esim sisätilojen lämmitystä, saati vaikka etukäteen ennen liikkeelle lähtöä.


    • Anonyymi

      1. Akkutakuu = psykologinen turva → sen jälkeen markkina-arvo romahtaa

      Useimmissa sähköautoissa akkutakuu on 8 vuotta / 160 000 km. Kun auto lähenee tätä rajaa:
      • ostajat alkavat miettiä: “Entä jos akku pettää vuoden päästä?”
      • jälleenmyyjät ottavat varman päälle ja tarjoavat matalaa hyvitystä, koska he eivät halua ottaa riskiä akun rikkoutumisesta tai arvon äkillisestä pudotuksesta.
      • yksityismarkkinoilla ostajat tinkivät raskaasti, ellei auto ole poikkeuksellisen hyvässä kunnossa.

      ➡️ Käytännössä akkutakuun loppupää = markkina-arvon selvä hyppäys alaspäin.



      💰 2. Akkukorjaus on kallista ja epävarmaa

      – Akku ei ole kuin polttomoottorin “tankki”, vaan käytännössä koko auton kallein yksittäinen komponentti.
      – Akkuvika → usein vaihto koko pakettiin → tyypillinen kustannus 15 000–30 000 €, joskus enemmän.
      – Joissain tapauksissa vika voi olla vain moduulissa, mutta Suomessa vain harvat korjaamot osaavat ja uskaltavat tehdä moduulikohtaisia korjauksia → käytännössä merkkiliike vaihtaa koko akun.

      Eli kun takuuta on jäljellä 1–2 vuotta, kukaan ei halua maksaa autosta “täyttä hintaa”, koska riski on aivan eri luokkaa kuin polttomoottoriautossa, jossa esim. moottoriremontti on harvinaisempi ja yleensä halvempikin.



      🧭 3. Akku- ja moottorivikoja alkaa tulla yllättävän varhain

      Viimeisen 12–18 kuukauden aikana on uutisoitu yhä useammin mm. seuraavista:
      • VW ID -sarja → akku- ja invertterivikoja, ajoneston ongelmia, ohjelmistobugeja
      • Tesla Model 3 / Y → moottorien laakeriääniä ja invertterivikoja jo 100–150 tkm kohdalla
      • Volvo EX30 → ohjelmisto-ongelmia, latauskatkoksia ja moottorivikoja yksittäisissä tapauksissa, jotka ovat johtaneet koko voimansiirron vaihtoon takuun puitteissa
      • Korean merkit (Hyundai/Kia) → DC-latausongelmia ja akun yksittäisten moduulien vikoja

      Monet näistä eivät vielä ole “massatason” ongelmia, mutta yksittäinen korjaus ilman takuuta voi olla katastrofaalisen kallis → ja tämä näkyy nyt käytettyjen hinnoissa.



      📉 4. Käytettyjen sähköautojen markkina on jo hinnoittelemassa tätä riskiä sisään

      – 4–5 vuotta vanhat sähköautot hinnoitellaan nyt varovaisesti, jopa reilusti alle polttomoottorivastaavien.
      – Ostajapooli kapenee: harva yksityinen haluaa ottaa riskin auton arvon romahtamisesta akun hajotessa, ja liikkeet ostavat vain “varastoon nopeasti kiertäviä” yksilöitä.



      ⚠️ Yhteenveto

      Sähköauto on tällä hetkellä:
      • halpa ajaa → kalliimpi omistaa,
      • nopea arvonlasku,
      • riski kasvaa voimakkaasti takuun loppua kohden,
      • ja käytettyjen markkina alkaa ymmärtää tämän hyvin nopeasti.

      👉 Tämän takia monet, kuten sinä ja tuttusi, haluavat nyt myydä sähköauton silloin, kun akkutakuuta on vielä paljon jäljellä ja vaihtoarvo kohtalainen — ennen kuin auto tipahtaa siihen “riskivyöhykkeeseen”, jossa hinta romahtaa ja ostajia ei ole.

      • Anonyymi

        Kerrankin asiallinen kirjoitus, tämä on virkistävää vaihtelua.
        Tällä palstalla kun yleensä möykkäävät nämä päänsä palelluttaneet sähköurpot
        joiden sähköisellä mielikuvitusautolla ajaminen on täysin ilmaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrankin asiallinen kirjoitus, tämä on virkistävää vaihtelua.
        Tällä palstalla kun yleensä möykkäävät nämä päänsä palelluttaneet sähköurpot
        joiden sähköisellä mielikuvitusautolla ajaminen on täysin ilmaista.

        Ne todelliset hyödylliset Jurbot ovat sieltä Venäjältä päin.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17471380/kannattamalla-vetyautoja-kannatat-myos-venajan-taloutta-ja-sotakassaa-

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/19032132/vetyautojen-kannattajat-ovat-venajan-hallinnon-tukijoita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrankin asiallinen kirjoitus, tämä on virkistävää vaihtelua.
        Tällä palstalla kun yleensä möykkäävät nämä päänsä palelluttaneet sähköurpot
        joiden sähköisellä mielikuvitusautolla ajaminen on täysin ilmaista.

        Tarkennatko mikä kohta tuossa tyypillisessä fossiiliautoilijan, jolla ei ole mitään kokemusta/käytännön tietoa sähköautoista, lähes totaalisen tietämättömyyden antamalla varmuudella kirjoitetussa sepustuksessa on se ’asiallinen’ kohta.


    • Anonyymi

      Eihän mikään sähköautojen valmistaja edes kuvittele, että niillä autoilla ajettaisiin Suomen huonoilla teillä ja Suomen ilmastossa. Eihän Suomen automyynnillä ole niille mitään merkitystä.

      • Anonyymi

        Tiet on ihan samanlaisia keskimäärin kaikkialla. Ei se Kanada Suomen oloista poikkea eikä USAn tai Japanin pohjoisosa. noissa vaan on enemmän lunta kuin täällä.


    • Anonyymi

      Sähköautoillahan piti voida ajaa vuosia ilman huolto- ja korjauskuluja!

      • Anonyymi

        Njoo mutta kukaan ei tajunnut että VAG kämmää tämänkin.


      • Anonyymi

        Pitikö?
        Tuollaisesta en koskaan ole kuullutkaan. En ennenkuin siirryin nykyaikaan autoilussa enkä sen jälkeenkään.

        Sen toki tiesin, että huolto ja korjauskulut ovat huomattavasti halvempia, mutta ettei niitä olisi en koskaan ole kuullut, saati kuvitellut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe

      Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido
      Maailman menoa
      117
      3603
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      31
      3119
    3. Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin

      Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t
      Ähtäri
      133
      2660
    4. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      15
      2193
    5. Ikävä sua j-mies!

      Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      14
      2072
    6. Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota

      "Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain
      Maailman menoa
      202
      2048
    7. Tykkäys ei tarkoita

      yhtään mitään!
      Ikävä
      36
      1995
    8. Tässä on sielunkumppanisi postilaatikko

      Laita postia sielunkumppanillesi 💌❤️
      Ikävä
      120
      1850
    9. Mulle riittäisi halaukset

      Ja juttelut mut sulle ei taida riittää
      Ikävä
      29
      1821
    10. Tarvitseeko

      kaivattusi suojelua?
      Tunteet
      35
      1804
    Aihe