Ensimmäisessä katsastuksessa hylätään jo joka kuudes sähköauto

Anonyymi-ap

On ne surkeita tekeleitä. Kannattaa vaihtaa 2-3 vuoden välein. Tosin kallista huvia.

17

325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joopa joo, Tesla 3:n taka-akselin puslat ovat kuuluisia siitä, etteivät kestä. Samoin id.x:n alkuperäiset koiranluut, mutta ne on jo yleensä vaihdettu parempiin ennen ensimmäistä katsastusta.
      Muutenhan nuo ovat melko huolettomia autoja. Päästöissä ei ole koskaan mitään vikaa.

      • Anonyymi

        Aloittaja varmaankin tarkoitti, että kymmenestä sähköautosta hylätään noin kuusi jo heti ekalla visiitillä sinne leimakonttorin lauteille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja varmaankin tarkoitti, että kymmenestä sähköautosta hylätään noin kuusi jo heti ekalla visiitillä sinne leimakonttorin lauteille.

        Nimenomaan se on tuo Teslan lähinnä yhden mallin ongelmat, jotka nostavat tilastoissa hylkyprosenttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan se on tuo Teslan lähinnä yhden mallin ongelmat, jotka nostavat tilastoissa hylkyprosenttia.

        Niinpä. Tekla 3:n hylkäysprosentti eka katsauksessa on peräti 47%.

        Muutenkin sähköautojen polttiksiin verrattuna hurjat tehot ja vääntö yhdistettynä raskaaseen painoon on auton muita osia rasittava, jos kuljettajan kaasujalka on raskas. Varsinkin nuoremmille vielä ehkä hieman teinimäisyyteen taipuvaisille, jotka mielellään kyykyttävät polttiskuskeja näillä ylivoimaisilla auton ominaisuuksilla, on riskinä osien ja renkaiden nopea kuluminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Tekla 3:n hylkäysprosentti eka katsauksessa on peräti 47%.

        Muutenkin sähköautojen polttiksiin verrattuna hurjat tehot ja vääntö yhdistettynä raskaaseen painoon on auton muita osia rasittava, jos kuljettajan kaasujalka on raskas. Varsinkin nuoremmille vielä ehkä hieman teinimäisyyteen taipuvaisille, jotka mielellään kyykyttävät polttiskuskeja näillä ylivoimaisilla auton ominaisuuksilla, on riskinä osien ja renkaiden nopea kuluminen.

        Johtopäätös on, että sähköauto onsopimatonnykyliikenteeseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Tekla 3:n hylkäysprosentti eka katsauksessa on peräti 47%.

        Muutenkin sähköautojen polttiksiin verrattuna hurjat tehot ja vääntö yhdistettynä raskaaseen painoon on auton muita osia rasittava, jos kuljettajan kaasujalka on raskas. Varsinkin nuoremmille vielä ehkä hieman teinimäisyyteen taipuvaisille, jotka mielellään kyykyttävät polttiskuskeja näillä ylivoimaisilla auton ominaisuuksilla, on riskinä osien ja renkaiden nopea kuluminen.

        Sähköautojen ylivoima on sisätilojen kylmyys talvella, mikään muu nykyauto ei siihen kykene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johtopäätös on, että sähköauto onsopimatonnykyliikenteeseen

        Ei, vaan joillekin kuskeille ehkä.. Se on liian tehokas ja vääntävä heille, jotka haluavat kyykyttää polttiskuskeja. Kyykyttäminen ei kuulu aikuisen kuljettajan ominaisuuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen ylivoima on sisätilojen kylmyys talvella, mikään muu nykyauto ei siihen kykene.

        Sisätilojen kylmyys on ihan kuljettajan oma valinta.

        Kun siirtyy moderniin sähköautoihin, niin ei ehkä osaa käyttää modernin auton kaikkia ominaisuuksia. Esim sisätilojen lämmitystä, saati vaikka etukäteen ennen liikkeelle lähtöä.


    • Anonyymi

      1. Akkutakuu = psykologinen turva → sen jälkeen markkina-arvo romahtaa

      Useimmissa sähköautoissa akkutakuu on 8 vuotta / 160 000 km. Kun auto lähenee tätä rajaa:
      • ostajat alkavat miettiä: “Entä jos akku pettää vuoden päästä?”
      • jälleenmyyjät ottavat varman päälle ja tarjoavat matalaa hyvitystä, koska he eivät halua ottaa riskiä akun rikkoutumisesta tai arvon äkillisestä pudotuksesta.
      • yksityismarkkinoilla ostajat tinkivät raskaasti, ellei auto ole poikkeuksellisen hyvässä kunnossa.

      ➡️ Käytännössä akkutakuun loppupää = markkina-arvon selvä hyppäys alaspäin.



      💰 2. Akkukorjaus on kallista ja epävarmaa

      – Akku ei ole kuin polttomoottorin “tankki”, vaan käytännössä koko auton kallein yksittäinen komponentti.
      – Akkuvika → usein vaihto koko pakettiin → tyypillinen kustannus 15 000–30 000 €, joskus enemmän.
      – Joissain tapauksissa vika voi olla vain moduulissa, mutta Suomessa vain harvat korjaamot osaavat ja uskaltavat tehdä moduulikohtaisia korjauksia → käytännössä merkkiliike vaihtaa koko akun.

      Eli kun takuuta on jäljellä 1–2 vuotta, kukaan ei halua maksaa autosta “täyttä hintaa”, koska riski on aivan eri luokkaa kuin polttomoottoriautossa, jossa esim. moottoriremontti on harvinaisempi ja yleensä halvempikin.



      🧭 3. Akku- ja moottorivikoja alkaa tulla yllättävän varhain

      Viimeisen 12–18 kuukauden aikana on uutisoitu yhä useammin mm. seuraavista:
      • VW ID -sarja → akku- ja invertterivikoja, ajoneston ongelmia, ohjelmistobugeja
      • Tesla Model 3 / Y → moottorien laakeriääniä ja invertterivikoja jo 100–150 tkm kohdalla
      • Volvo EX30 → ohjelmisto-ongelmia, latauskatkoksia ja moottorivikoja yksittäisissä tapauksissa, jotka ovat johtaneet koko voimansiirron vaihtoon takuun puitteissa
      • Korean merkit (Hyundai/Kia) → DC-latausongelmia ja akun yksittäisten moduulien vikoja

      Monet näistä eivät vielä ole “massatason” ongelmia, mutta yksittäinen korjaus ilman takuuta voi olla katastrofaalisen kallis → ja tämä näkyy nyt käytettyjen hinnoissa.



      📉 4. Käytettyjen sähköautojen markkina on jo hinnoittelemassa tätä riskiä sisään

      – 4–5 vuotta vanhat sähköautot hinnoitellaan nyt varovaisesti, jopa reilusti alle polttomoottorivastaavien.
      – Ostajapooli kapenee: harva yksityinen haluaa ottaa riskin auton arvon romahtamisesta akun hajotessa, ja liikkeet ostavat vain “varastoon nopeasti kiertäviä” yksilöitä.



      ⚠️ Yhteenveto

      Sähköauto on tällä hetkellä:
      • halpa ajaa → kalliimpi omistaa,
      • nopea arvonlasku,
      • riski kasvaa voimakkaasti takuun loppua kohden,
      • ja käytettyjen markkina alkaa ymmärtää tämän hyvin nopeasti.

      👉 Tämän takia monet, kuten sinä ja tuttusi, haluavat nyt myydä sähköauton silloin, kun akkutakuuta on vielä paljon jäljellä ja vaihtoarvo kohtalainen — ennen kuin auto tipahtaa siihen “riskivyöhykkeeseen”, jossa hinta romahtaa ja ostajia ei ole.

      • Anonyymi

        Kerrankin asiallinen kirjoitus, tämä on virkistävää vaihtelua.
        Tällä palstalla kun yleensä möykkäävät nämä päänsä palelluttaneet sähköurpot
        joiden sähköisellä mielikuvitusautolla ajaminen on täysin ilmaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrankin asiallinen kirjoitus, tämä on virkistävää vaihtelua.
        Tällä palstalla kun yleensä möykkäävät nämä päänsä palelluttaneet sähköurpot
        joiden sähköisellä mielikuvitusautolla ajaminen on täysin ilmaista.

        Ne todelliset hyödylliset Jurbot ovat sieltä Venäjältä päin.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17471380/kannattamalla-vetyautoja-kannatat-myos-venajan-taloutta-ja-sotakassaa-

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/19032132/vetyautojen-kannattajat-ovat-venajan-hallinnon-tukijoita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrankin asiallinen kirjoitus, tämä on virkistävää vaihtelua.
        Tällä palstalla kun yleensä möykkäävät nämä päänsä palelluttaneet sähköurpot
        joiden sähköisellä mielikuvitusautolla ajaminen on täysin ilmaista.

        Tarkennatko mikä kohta tuossa tyypillisessä fossiiliautoilijan, jolla ei ole mitään kokemusta/käytännön tietoa sähköautoista, lähes totaalisen tietämättömyyden antamalla varmuudella kirjoitetussa sepustuksessa on se ’asiallinen’ kohta.


    • Anonyymi

      Eihän mikään sähköautojen valmistaja edes kuvittele, että niillä autoilla ajettaisiin Suomen huonoilla teillä ja Suomen ilmastossa. Eihän Suomen automyynnillä ole niille mitään merkitystä.

      • Anonyymi

        Tiet on ihan samanlaisia keskimäärin kaikkialla. Ei se Kanada Suomen oloista poikkea eikä USAn tai Japanin pohjoisosa. noissa vaan on enemmän lunta kuin täällä.


    • Anonyymi

      Sähköautoillahan piti voida ajaa vuosia ilman huolto- ja korjauskuluja!

      • Anonyymi

        Njoo mutta kukaan ei tajunnut että VAG kämmää tämänkin.


      • Anonyymi

        Pitikö?
        Tuollaisesta en koskaan ole kuullutkaan. En ennenkuin siirryin nykyaikaan autoilussa enkä sen jälkeenkään.

        Sen toki tiesin, että huolto ja korjauskulut ovat huomattavasti halvempia, mutta ettei niitä olisi en koskaan ole kuullut, saati kuvitellut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      67
      3788
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      88
      3159
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      93
      2413
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      15
      1639
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      70
      1398
    6. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      98
      1270
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      40
      1182
    8. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      50
      1011
    9. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1011
    10. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

      Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      56
      1010
    Aihe