On ne surkeita tekeleitä. Kannattaa vaihtaa 2-3 vuoden välein. Tosin kallista huvia.
Ensimmäisessä katsastuksessa hylätään jo joka kuudes sähköauto
17
325
Vastaukset
- Anonyymi
Joopa joo, Tesla 3:n taka-akselin puslat ovat kuuluisia siitä, etteivät kestä. Samoin id.x:n alkuperäiset koiranluut, mutta ne on jo yleensä vaihdettu parempiin ennen ensimmäistä katsastusta.
Muutenhan nuo ovat melko huolettomia autoja. Päästöissä ei ole koskaan mitään vikaa.- Anonyymi
Aloittaja varmaankin tarkoitti, että kymmenestä sähköautosta hylätään noin kuusi jo heti ekalla visiitillä sinne leimakonttorin lauteille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja varmaankin tarkoitti, että kymmenestä sähköautosta hylätään noin kuusi jo heti ekalla visiitillä sinne leimakonttorin lauteille.
Nimenomaan se on tuo Teslan lähinnä yhden mallin ongelmat, jotka nostavat tilastoissa hylkyprosenttia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimenomaan se on tuo Teslan lähinnä yhden mallin ongelmat, jotka nostavat tilastoissa hylkyprosenttia.
Niinpä. Tekla 3:n hylkäysprosentti eka katsauksessa on peräti 47%.
Muutenkin sähköautojen polttiksiin verrattuna hurjat tehot ja vääntö yhdistettynä raskaaseen painoon on auton muita osia rasittava, jos kuljettajan kaasujalka on raskas. Varsinkin nuoremmille vielä ehkä hieman teinimäisyyteen taipuvaisille, jotka mielellään kyykyttävät polttiskuskeja näillä ylivoimaisilla auton ominaisuuksilla, on riskinä osien ja renkaiden nopea kuluminen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä. Tekla 3:n hylkäysprosentti eka katsauksessa on peräti 47%.
Muutenkin sähköautojen polttiksiin verrattuna hurjat tehot ja vääntö yhdistettynä raskaaseen painoon on auton muita osia rasittava, jos kuljettajan kaasujalka on raskas. Varsinkin nuoremmille vielä ehkä hieman teinimäisyyteen taipuvaisille, jotka mielellään kyykyttävät polttiskuskeja näillä ylivoimaisilla auton ominaisuuksilla, on riskinä osien ja renkaiden nopea kuluminen.Johtopäätös on, että sähköauto onsopimatonnykyliikenteeseen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä. Tekla 3:n hylkäysprosentti eka katsauksessa on peräti 47%.
Muutenkin sähköautojen polttiksiin verrattuna hurjat tehot ja vääntö yhdistettynä raskaaseen painoon on auton muita osia rasittava, jos kuljettajan kaasujalka on raskas. Varsinkin nuoremmille vielä ehkä hieman teinimäisyyteen taipuvaisille, jotka mielellään kyykyttävät polttiskuskeja näillä ylivoimaisilla auton ominaisuuksilla, on riskinä osien ja renkaiden nopea kuluminen.Sähköautojen ylivoima on sisätilojen kylmyys talvella, mikään muu nykyauto ei siihen kykene.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johtopäätös on, että sähköauto onsopimatonnykyliikenteeseen
Ei, vaan joillekin kuskeille ehkä.. Se on liian tehokas ja vääntävä heille, jotka haluavat kyykyttää polttiskuskeja. Kyykyttäminen ei kuulu aikuisen kuljettajan ominaisuuksiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen ylivoima on sisätilojen kylmyys talvella, mikään muu nykyauto ei siihen kykene.
Sisätilojen kylmyys on ihan kuljettajan oma valinta.
Kun siirtyy moderniin sähköautoihin, niin ei ehkä osaa käyttää modernin auton kaikkia ominaisuuksia. Esim sisätilojen lämmitystä, saati vaikka etukäteen ennen liikkeelle lähtöä.
- Anonyymi
1. Akkutakuu = psykologinen turva → sen jälkeen markkina-arvo romahtaa
Useimmissa sähköautoissa akkutakuu on 8 vuotta / 160 000 km. Kun auto lähenee tätä rajaa:
• ostajat alkavat miettiä: “Entä jos akku pettää vuoden päästä?”
• jälleenmyyjät ottavat varman päälle ja tarjoavat matalaa hyvitystä, koska he eivät halua ottaa riskiä akun rikkoutumisesta tai arvon äkillisestä pudotuksesta.
• yksityismarkkinoilla ostajat tinkivät raskaasti, ellei auto ole poikkeuksellisen hyvässä kunnossa.
➡️ Käytännössä akkutakuun loppupää = markkina-arvon selvä hyppäys alaspäin.
⸻
💰 2. Akkukorjaus on kallista ja epävarmaa
– Akku ei ole kuin polttomoottorin “tankki”, vaan käytännössä koko auton kallein yksittäinen komponentti.
– Akkuvika → usein vaihto koko pakettiin → tyypillinen kustannus 15 000–30 000 €, joskus enemmän.
– Joissain tapauksissa vika voi olla vain moduulissa, mutta Suomessa vain harvat korjaamot osaavat ja uskaltavat tehdä moduulikohtaisia korjauksia → käytännössä merkkiliike vaihtaa koko akun.
Eli kun takuuta on jäljellä 1–2 vuotta, kukaan ei halua maksaa autosta “täyttä hintaa”, koska riski on aivan eri luokkaa kuin polttomoottoriautossa, jossa esim. moottoriremontti on harvinaisempi ja yleensä halvempikin.
⸻
🧭 3. Akku- ja moottorivikoja alkaa tulla yllättävän varhain
Viimeisen 12–18 kuukauden aikana on uutisoitu yhä useammin mm. seuraavista:
• VW ID -sarja → akku- ja invertterivikoja, ajoneston ongelmia, ohjelmistobugeja
• Tesla Model 3 / Y → moottorien laakeriääniä ja invertterivikoja jo 100–150 tkm kohdalla
• Volvo EX30 → ohjelmisto-ongelmia, latauskatkoksia ja moottorivikoja yksittäisissä tapauksissa, jotka ovat johtaneet koko voimansiirron vaihtoon takuun puitteissa
• Korean merkit (Hyundai/Kia) → DC-latausongelmia ja akun yksittäisten moduulien vikoja
Monet näistä eivät vielä ole “massatason” ongelmia, mutta yksittäinen korjaus ilman takuuta voi olla katastrofaalisen kallis → ja tämä näkyy nyt käytettyjen hinnoissa.
⸻
📉 4. Käytettyjen sähköautojen markkina on jo hinnoittelemassa tätä riskiä sisään
– 4–5 vuotta vanhat sähköautot hinnoitellaan nyt varovaisesti, jopa reilusti alle polttomoottorivastaavien.
– Ostajapooli kapenee: harva yksityinen haluaa ottaa riskin auton arvon romahtamisesta akun hajotessa, ja liikkeet ostavat vain “varastoon nopeasti kiertäviä” yksilöitä.
⸻
⚠️ Yhteenveto
Sähköauto on tällä hetkellä:
• halpa ajaa → kalliimpi omistaa,
• nopea arvonlasku,
• riski kasvaa voimakkaasti takuun loppua kohden,
• ja käytettyjen markkina alkaa ymmärtää tämän hyvin nopeasti.
👉 Tämän takia monet, kuten sinä ja tuttusi, haluavat nyt myydä sähköauton silloin, kun akkutakuuta on vielä paljon jäljellä ja vaihtoarvo kohtalainen — ennen kuin auto tipahtaa siihen “riskivyöhykkeeseen”, jossa hinta romahtaa ja ostajia ei ole.- Anonyymi
Kerrankin asiallinen kirjoitus, tämä on virkistävää vaihtelua.
Tällä palstalla kun yleensä möykkäävät nämä päänsä palelluttaneet sähköurpot
joiden sähköisellä mielikuvitusautolla ajaminen on täysin ilmaista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrankin asiallinen kirjoitus, tämä on virkistävää vaihtelua.
Tällä palstalla kun yleensä möykkäävät nämä päänsä palelluttaneet sähköurpot
joiden sähköisellä mielikuvitusautolla ajaminen on täysin ilmaista.Ne todelliset hyödylliset Jurbot ovat sieltä Venäjältä päin.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17471380/kannattamalla-vetyautoja-kannatat-myos-venajan-taloutta-ja-sotakassaa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19032132/vetyautojen-kannattajat-ovat-venajan-hallinnon-tukijoita - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrankin asiallinen kirjoitus, tämä on virkistävää vaihtelua.
Tällä palstalla kun yleensä möykkäävät nämä päänsä palelluttaneet sähköurpot
joiden sähköisellä mielikuvitusautolla ajaminen on täysin ilmaista.Tarkennatko mikä kohta tuossa tyypillisessä fossiiliautoilijan, jolla ei ole mitään kokemusta/käytännön tietoa sähköautoista, lähes totaalisen tietämättömyyden antamalla varmuudella kirjoitetussa sepustuksessa on se ’asiallinen’ kohta.
- Anonyymi
Eihän mikään sähköautojen valmistaja edes kuvittele, että niillä autoilla ajettaisiin Suomen huonoilla teillä ja Suomen ilmastossa. Eihän Suomen automyynnillä ole niille mitään merkitystä.
- Anonyymi
Tiet on ihan samanlaisia keskimäärin kaikkialla. Ei se Kanada Suomen oloista poikkea eikä USAn tai Japanin pohjoisosa. noissa vaan on enemmän lunta kuin täällä.
- Anonyymi
Sähköautoillahan piti voida ajaa vuosia ilman huolto- ja korjauskuluja!
- Anonyymi
Njoo mutta kukaan ei tajunnut että VAG kämmää tämänkin.
- Anonyymi
Pitikö?
Tuollaisesta en koskaan ole kuullutkaan. En ennenkuin siirryin nykyaikaan autoilussa enkä sen jälkeenkään.
Sen toki tiesin, että huolto ja korjauskulut ovat huomattavasti halvempia, mutta ettei niitä olisi en koskaan ole kuullut, saati kuvitellut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.673788Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j883159Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin932413Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.151639Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m701398- 981270
Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä401182- 501011
Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?11011Huippu, kaupunki ostaa hotellin
Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä561010