Ihmettelin että ompa "köyhä" kukinta palavalla rakkaudella kun ei kukka ollut kuin muutamia päiviä / viikkoja... Nyt kauhukseni huomasin, että kukan varret, siis lehdet, ovat aivan täysin jyrsitty ja syöty melkein kokonaan, hyvä että on ranka ja vähän lehdentynkiä jäljellä. Näkyi olevan jotain toukkia varressa, ne kai ovat syöneet, koska on syöty aikamoista vauhtia! Mitähän nuo mahtaa olla? Mitä teen, katkaisenko kaikki varret ja hävitän varret toukkineen? Maassa on paljon pieniä mustia siemeniä (?) tämän palavan rakkauden kohdalla, tai luulisin että siemeniä... Lähteekö näistä ensi vuonna palava rakkaus uudelleen kasvamaan? Kukkia on nyt vain ihan muutama, ei siis mitään isoa pehkoa. Olemme taloon vasta muuttaneet, joten en tiedä onko tuo kukka mahdollisesti ihan vastikään laitettu, eli ei ole ehtinyt levitä vielä kovinkaan laajalle alueelle. Oiskohan vaarana että nuo toukat (tai mitä lie ovat) leviävät muihinkin vieressä oleviin kukkiin kun on palava rakkaus tuhottu, jos en asialle mitään tee?
palavan rakkauden tuho
5
749
Vastaukset
- torjua
Hae ihmeessä jotain toukkiin ym. tuholaisiin sopivaa karkotetta/myrkkyä ja suihkuttele sitä niin eivätköhän toukat kuole ja jätä istuksesi rauhaan. Itselläni on palavaa rakkautta ollut viitisen vuotta, mielestäni se ei lisäänny siemenistä. En ole kyllä mikään puutarha asiantuntija, mutta näin luulisin kun se kerran perennoihin kuuluu.
- Paula
Mummon kukista kerätyistä siemenistä olen istutanut omalle pihalle palavaa rakkautta. Kylvin siemenet keväällä ikkunalle jugurttipurkkeihin ja istutin taimina ulos alkukesästä. Nyt ne ovat jo parivuotisia ja kukkivat parhaillaan komeasti.
- siemenet?
Paula kirjoitti:
Mummon kukista kerätyistä siemenistä olen istutanut omalle pihalle palavaa rakkautta. Kylvin siemenet keväällä ikkunalle jugurttipurkkeihin ja istutin taimina ulos alkukesästä. Nyt ne ovat jo parivuotisia ja kukkivat parhaillaan komeasti.
Saitko siemeniä kukinnoista vai kuinka? Ajattelin itsekin kokeilla jos onnistuisi. Kiitos vinkistä.
- Paula
siemenet? kirjoitti:
Saitko siemeniä kukinnoista vai kuinka? Ajattelin itsekin kokeilla jos onnistuisi. Kiitos vinkistä.
Odotat, että kukka lakastuu. Lakastuneen kukan terälehtien kantaosa on se siemen. Niitä on yhdessä kukinnossa paljon. Ja saa niitä kaupasta pussissa, jos kukat meni jo pilalle.
- Anonyymi
Vanha ketju jo, mutta asia on silti monelle ajankohtainen.
Jos pihassa jo entuudestaan kasvaa palavaa rakkautta, kannattaa ensi syksynä (tai talvella) ottaa kuihtunut "entinen kukkaterttu" ja varistella sieltä siemenet jonnekin paperille tai lautaselle. Siemenet voi kylvää huhti-toukouulla sisällä astiaan. Kylvös itää valossa, eli siemeniä ei peitetä mullalla. Kylvöksen päälle voi laittaa kevyesti jonkin peitteen, esimerkiksi palan leivinpaperia tai muovin tms. Heti, kun kylvös itää, pitää peite poistaa ja taimia sumutella päivittäin. Kun lehtiä on enemmän, kuin pelkät sirkkalehdet (ne, jotka ensimmäisenä itämisen yhteydessä tulee näkyville) taimet koulitaan omiin ruukkuihinsa. Itse olen koulinnan jälkeen vienyt taimilaatikon lämmittämättömän eteisen ikkunalle. Kun taimet ovat tarpeeksi kasvaneet, ne voi siirtää penkkiin ulos, mutta vasta, kun ei enää ole yöllä hallaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222241Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1052211- 482073
- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2131472- 301386
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361382- 951151
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201086- 261076