palavan rakkauden tuho

minä taas toistamiseen

Ihmettelin että ompa "köyhä" kukinta palavalla rakkaudella kun ei kukka ollut kuin muutamia päiviä / viikkoja... Nyt kauhukseni huomasin, että kukan varret, siis lehdet, ovat aivan täysin jyrsitty ja syöty melkein kokonaan, hyvä että on ranka ja vähän lehdentynkiä jäljellä. Näkyi olevan jotain toukkia varressa, ne kai ovat syöneet, koska on syöty aikamoista vauhtia! Mitähän nuo mahtaa olla? Mitä teen, katkaisenko kaikki varret ja hävitän varret toukkineen? Maassa on paljon pieniä mustia siemeniä (?) tämän palavan rakkauden kohdalla, tai luulisin että siemeniä... Lähteekö näistä ensi vuonna palava rakkaus uudelleen kasvamaan? Kukkia on nyt vain ihan muutama, ei siis mitään isoa pehkoa. Olemme taloon vasta muuttaneet, joten en tiedä onko tuo kukka mahdollisesti ihan vastikään laitettu, eli ei ole ehtinyt levitä vielä kovinkaan laajalle alueelle. Oiskohan vaarana että nuo toukat (tai mitä lie ovat) leviävät muihinkin vieressä oleviin kukkiin kun on palava rakkaus tuhottu, jos en asialle mitään tee?

5

1190

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • torjua

Hae ihmeessä jotain toukkiin ym. tuholaisiin sopivaa karkotetta/myrkkyä ja suihkuttele sitä niin eivätköhän toukat kuole ja jätä istuksesi rauhaan. Itselläni on palavaa rakkautta ollut viitisen vuotta, mielestäni se ei lisäänny siemenistä. En ole kyllä mikään puutarha asiantuntija, mutta näin luulisin kun se kerran perennoihin kuuluu.

• Paula

Mummon kukista kerätyistä siemenistä olen istutanut omalle pihalle palavaa rakkautta. Kylvin siemenet keväällä ikkunalle jugurttipurkkeihin ja istutin taimina ulos alkukesästä. Nyt ne ovat jo parivuotisia ja kukkivat parhaillaan komeasti.

• siemenet?
        Paula kirjoitti:

Mummon kukista kerätyistä siemenistä olen istutanut omalle pihalle palavaa rakkautta. Kylvin siemenet keväällä ikkunalle jugurttipurkkeihin ja istutin taimina ulos alkukesästä. Nyt ne ovat jo parivuotisia ja kukkivat parhaillaan komeasti.

Saitko siemeniä kukinnoista vai kuinka? Ajattelin itsekin kokeilla jos onnistuisi. Kiitos vinkistä.

• Paula
        siemenet? kirjoitti:

Saitko siemeniä kukinnoista vai kuinka? Ajattelin itsekin kokeilla jos onnistuisi. Kiitos vinkistä.

Odotat, että kukka lakastuu. Lakastuneen kukan terälehtien kantaosa on se siemen. Niitä on yhdessä kukinnossa paljon. Ja saa niitä kaupasta pussissa, jos kukat meni jo pilalle.

• Anonyymi

Vanha ketju jo, mutta asia on silti monelle ajankohtainen.
      Jos pihassa jo entuudestaan kasvaa palavaa rakkautta, kannattaa ensi syksynä (tai talvella) ottaa kuihtunut "entinen kukkaterttu" ja varistella sieltä siemenet jonnekin paperille tai lautaselle. Siemenet voi kylvää huhti-toukouulla sisällä astiaan. Kylvös itää valossa, eli siemeniä ei peitetä mullalla. Kylvöksen päälle voi laittaa kevyesti jonkin peitteen, esimerkiksi palan leivinpaperia tai muovin tms. Heti, kun kylvös itää, pitää peite poistaa ja taimia sumutella päivittäin. Kun lehtiä on enemmän, kuin pelkät sirkkalehdet (ne, jotka ensimmäisenä itämisen yhteydessä tulee näkyville) taimet koulitaan omiin ruukkuihinsa. Itse olen koulinnan jälkeen vienyt taimilaatikon lämmittämättömän eteisen ikkunalle. Kun taimet ovat tarpeeksi kasvaneet, ne voi siirtää penkkiin ulos, mutta vasta, kun ei enää ole yöllä hallaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 124
      1415
    2. Costa Rica on tympeän makuinen kahvi

Ostin kahvin hinnan romahduksen kunniaksi Costa Rican "Premium Blendiä". Piti olla sataprosenttista arabialaista. No ain
      Maailman menoa
      101
      1352
    3. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      149
      1315
    4. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      244
      1199
    5. Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä

Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,
      Ikävä
      57
      1066
    6. 69
      1012
    7. Vieläkään ei voi opiskella kursseja korkeakoulussa?

Vaikka lakiin tehty muutos hän ei saanut opiskella työttömyystuella. https://yle.fi/a/74-20244925
      Työttömyys
      17
      1002
    8. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      83
      901
    9. Onkin niin, että olet hulluna minuun

mutta et uskalla sitä tuoda ilmi. Salaa haaveilet kiihkeästä suhteesta, vaan siihen se jää, ja syyksi esteet ja muut. S
      Ikävä
      42
      730
    10. Mitä on mietteissäsi

Tänään?
      Ikävä
      66
      724
    11. Mikä on hulluinta?

Mitä ikäväsi kohde on tehnyt?
      Ikävä
      37
      656
    12. Nyt ei enää ole

Mitään mikä pitäisi mut hiljaa, kaikesta. Tämä on muutamalle henkilölle täällä.
      Ikävä
      42
      640
    13. Hämmentävä hetki: TTK:sta pudonnut Johanna Puhakka lataa pettyneenä: "Sitä ei voi kieltää"

Johanna Puhakka ja Jurijs Jurza Trosenko tippuivat Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Suositussa viihdeohjelmassa nähtiin
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      588
    14. En olis uskonu

et kuulut tollaseen porukkaan
      Ikävä
      101
      587
    15. Taidan luopua

Sinusta.
      Ikävä
      34
      575
    16. Suolahden ostokeskus

Kiinteistöyhtiö konkurssissa. Taisi jäädä vastikkeet maksamatta eräällä yrittäjällä.
      Äänekoski
      45
      550
    17. Jälleen näin nainen unta sinusta

Aika usein tulet uniini, enkä tiedä, mitä se tahtoo minulle sanoa. Tällä kertaa en ollut kotonasi, vaan ulkona jossain t
      Ikävä
      28
      549
    18. En haluaisi sanoa tätä

Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari
      Ikävä
      40
      548
    19. Et taida olla ihan varma

Päätöksestäsi?
      Ikävä
      65
      518
    20. Meiltä löytyy kyllä älliä

Vai mitä oot mieltä...
      Ikävä
      92