Taksiyrittäjät ovat työsuhteessa välitysyhtiöihin

Anonyymi-ap

Wolt alkaa palkata lähettejä työntekijöiksi, sama asetelma kuin taksissa. Taksiyrittäjät ovat todellisuudessa työsuhteessa välitysyhtiöihin. Täysin vastaava asetelma kuin Woltin tapauksessa.

24

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Taksialalla on ajot hoidettu alihankitaketjuina, joten todellisuudessa työsuhde voi olla kuntii, hyvinvointialueisiin ja Kelaan. Nehän ovat pääurakoitsjijoita, muut alihankintaketjun aliurakoitsijoita.

    • Anonyymi

      Nyt on tilaisuus hakea välitysyhtiöltä vuosilomapalkat ja ylityölisät, sekä vaatia maksamaan työeläkemaksut taannehtivasti.

    • Anonyymi

      TAKSIYRITTÄJÄ :
      Taksiyrittäjä toimii palvelualalla, jossa keskeistä on löytää asiakkaan liikkumistarpeisiin sopivia ratkaisuja. Maassamme on erikokoisia taksiyrityksiä, joista suurin osa työllistää yrittäjän sekä yksi tai kaksi työntekijää. Pääasiassa yrittäjät toimivat siis myös itse taksinkuljettajan tehtävässä omassa yrityksessään.

      Taksiyrittäjyys on yhdistelmä vapautta ja vastuuta. Samalla se tarjoaa hienon mahdollisuuden räätälöidä yrittäjyyttä haluamaansa suuntaan.

    • Anonyymi

      https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/yritystoiminta/uusi-yritys/taksiyrittaja/
      Taksiyrittäjä - näin aloitat toiminnan
      Jotta voit toimia taksiautoilijana, sinun täytyy ensin rekisteröityä yrittäjäksi ja hankkia taksiliikenteen harjoittamisessa tarvittavat luvat. Yritystoimintaa voi harjoittaa eri yritysmuodoissa, mutta tyypillisesti taksiautoilija on toiminimiyrittäjä eli liikkeen- tai ammatinharjoittaja.

      Sinun on ilmoitettava ajotulosi yritystoiminnan veroilmoituksella riippumatta siitä, onko ajo tapahtunut ulkopuolisen toimijan välityksellä vai ei.

    • Anonyymi

      Onhan se päivänselvää, että taksiyrittäjät ovat työsuhteessa välitysyhtiöön. Heidän asema on sama kuin Woltin kuskien.

      Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksessä ei ole tulkinnanvaraa. Työsuhteen tunnusmerkit täyttyvät välitysyhtiöiden yrittäjien suhteen vielä selkeämmin kuin Woltin kohdalla.
      https://www.kho.fi/fi/index/paatokset/ennakkopaatokset/1747729406840.html

    • Anonyymi

      Eihän ruokalähetit ole ollut rekisteröityneet yrittäjiksi eikä sitä ole vaadittukaan, mutta jos haluaa taksin liikenneluvat niin on pakko rekisteröityä yrittäjäksi muuten ei saa liikennelupia, siinä on suuri ero!

      • Anonyymi

        Wolt vaatii yrittäjyyden.


      • Anonyymi

        Ei ole voi rekisteröityä välitysyhtiöön ja zimsalabin, oletkin työsuhteessa välitysyhtiöön.
        Se ei muuksi muutu. Ei muuta kuin kannetta korkeimpaan oikeuteen , korvaukset ovat sen suuntaisia että voi pitää pari vuosilomaa putkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole voi rekisteröityä välitysyhtiöön ja zimsalabin, oletkin työsuhteessa välitysyhtiöön.
        Se ei muuksi muutu. Ei muuta kuin kannetta korkeimpaan oikeuteen , korvaukset ovat sen suuntaisia että voi pitää pari vuosilomaa putkeen.

        Se on työnantaja kuka maksaa palkan ja hoitaa lakisääteiset velvoitteet, maksaa kyydin alv:n ,pidättää verot, maksaa eläkemaksut jne
        tietääkseni se EI ole välitysyhtiö!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on työnantaja kuka maksaa palkan ja hoitaa lakisääteiset velvoitteet, maksaa kyydin alv:n ,pidättää verot, maksaa eläkemaksut jne
        tietääkseni se EI ole välitysyhtiö!

        Etkö ymmärrä jos menet välitysyhtiöön autosi kanssa, ja teet sopimuksen olet työntekijä. Välitysyhtiö määrää sinulle työt ja tauot. Sinä saat palkan tekemästäsi työstä josta välitysyhtiö ottaa kulut ja maksaa lakisääteiset maksut. Näin ainakin täällä pk- seudulla suurimmat välitysyhtiöt tekevät niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on työnantaja kuka maksaa palkan ja hoitaa lakisääteiset velvoitteet, maksaa kyydin alv:n ,pidättää verot, maksaa eläkemaksut jne
        tietääkseni se EI ole välitysyhtiö!

        Osa välitysyhtiöistä kiertää yhteiskuntavastuutaan pitämällä työntekijöitä valeyrittäjien asemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö ymmärrä jos menet välitysyhtiöön autosi kanssa, ja teet sopimuksen olet työntekijä. Välitysyhtiö määrää sinulle työt ja tauot. Sinä saat palkan tekemästäsi työstä josta välitysyhtiö ottaa kulut ja maksaa lakisääteiset maksut. Näin ainakin täällä pk- seudulla suurimmat välitysyhtiöt tekevät niin.

        Se on kahden eri yrityksen välistä kauppaa, vlitysyhtiö on yrittäjä ja autoilija on yrittäjä, kumpikaan ei ole toiselle palkansaajan asemassa! se on vapaaehtoista yritysten välistä toimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kahden eri yrityksen välistä kauppaa, vlitysyhtiö on yrittäjä ja autoilija on yrittäjä, kumpikaan ei ole toiselle palkansaajan asemassa! se on vapaaehtoista yritysten välistä toimintaa.

        Lain mukaan näin ei ole. Työsuhteen tunnusmerkit luetellaan työsopimuslain 1 §:ssä. Työsuhteen viisi perustunnusmerkkiä ovat: 1) sopimus, 2) ansiotyön tekeminen, 3) työn tekeminen toiselle, 4) vastikkeellisuus ja 5) johdon ja valvonnan alaisuus eli työnantajan direktio-oikeus.

        Nämä kaikki toteutuvat välitysyhtiön autoilijoiden kanssa eli lain mukaan he ovat yrittäjiä. Valeyrittäjyys on rakennettu yhteiskuntavastuun kiertämiseksi. Näin välitysyhtiöt pystyvät jättämään kaikki lakisääteiset maksut maksamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö ymmärrä jos menet välitysyhtiöön autosi kanssa, ja teet sopimuksen olet työntekijä. Välitysyhtiö määrää sinulle työt ja tauot. Sinä saat palkan tekemästäsi työstä josta välitysyhtiö ottaa kulut ja maksaa lakisääteiset maksut. Näin ainakin täällä pk- seudulla suurimmat välitysyhtiöt tekevät niin.

        Alä mene sinne autosi kanssa, pyydä välitys yhtiöltä auto niin olet työntekijä etkä yrittäjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alä mene sinne autosi kanssa, pyydä välitys yhtiöltä auto niin olet työntekijä etkä yrittäjä.

        En huomannut työsopimuslaissa mainitsemaasi asiaa autosta. Voisitko täsmentää missä kohtaa laki määrää näin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En huomannut työsopimuslaissa mainitsemaasi asiaa autosta. Voisitko täsmentää missä kohtaa laki määrää näin?

        Työnantaja hankkii sinulle työkalun jolla voit tehdä töitä. Näin on ollut kautta aikojen, vai oletko 12 vuotias kakara joka ei tajua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En huomannut työsopimuslaissa mainitsemaasi asiaa autosta. Voisitko täsmentää missä kohtaa laki määrää näin?

        Itse kirjoitit aikaisemmin, voit lukea ylempänä viestiketjusta "Etkö ymmärrä jos menet välitysyhtiöön autosi kanssa, ja teet sopimuksen olet työntekijä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on työnantaja kuka maksaa palkan ja hoitaa lakisääteiset velvoitteet, maksaa kyydin alv:n ,pidättää verot, maksaa eläkemaksut jne
        tietääkseni se EI ole välitysyhtiö!

        Korkeimman hallinto-oikeuden mukaan välitysyhtiö on työnantaja. Sinun ulina on tyhjää kaikille.


    • Anonyymi

      Helvetin perseorjat. Ruvetkaa yrittäjiksi ilman välistävetäjiä.

    • Anonyymi

      Minä olen uber yrittäjä ei ole kiva . Minä ajattelin mennä töihin lähitaksii tai menevä tulee säännöllinen palkka ja ne maksaa mun verot.

      • Anonyymi

        Voi hakea palkkkasi Uberilta, joka on työnantajasi. Ota yhteys työsuojeluun ja pyydä neuvoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi hakea palkkkasi Uberilta, joka on työnantajasi. Ota yhteys työsuojeluun ja pyydä neuvoja.

        Kiitos neuvosta . Taidan heti huomenna tehdä sen, kiitos


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi hakea palkkkasi Uberilta, joka on työnantajasi. Ota yhteys työsuojeluun ja pyydä neuvoja.

        Oikeuden mukaan Wolt-päätöksen keskeiset perusteet ovat:

        Alusta määrää hinnan, kuljettaja ei voi neuvotella hinnasta
        Alusta ohjaa toimintaa, reitin määritys, valvonta, algoritmit
        Taloudellinen riippuvuus, alustan ehdoilla tehdään työ
        Henkilökohtainen työnteko, kuljettaja ei voi lähettää sijaista
        Integraatio alustan toimintaan, kuljettaja on osa alustan brändiä

        Kaikki nämä seikat pätevät kaikkiin välitysyhtiöihin, ne toimivat alustojen kautta. Ehkä vielä selkeämmin perinteisiin välitysyhtiöihin, jotka määräävät kaikki ajojen hinnat ja asettavat sanktioita mikäli ajoja ei ajeta välitysyhtiöiden määräyksien mukaan..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeuden mukaan Wolt-päätöksen keskeiset perusteet ovat:

        Alusta määrää hinnan, kuljettaja ei voi neuvotella hinnasta
        Alusta ohjaa toimintaa, reitin määritys, valvonta, algoritmit
        Taloudellinen riippuvuus, alustan ehdoilla tehdään työ
        Henkilökohtainen työnteko, kuljettaja ei voi lähettää sijaista
        Integraatio alustan toimintaan, kuljettaja on osa alustan brändiä

        Kaikki nämä seikat pätevät kaikkiin välitysyhtiöihin, ne toimivat alustojen kautta. Ehkä vielä selkeämmin perinteisiin välitysyhtiöihin, jotka määräävät kaikki ajojen hinnat ja asettavat sanktioita mikäli ajoja ei ajeta välitysyhtiöiden määräyksien mukaan..

        Unohdit mainita että kuljettaja valitsee itse ne vuorot jotka haluaa ajaa, ja voi tehdä muutakin työtä tai opiskella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

      (Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      125
      5242
    2. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      187
      4961
    3. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

      Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      85
      3444
    4. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

      Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      107
      2986
    5. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

      Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      24
      2322
    6. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

      Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      241
      1747
    7. Toivottavasti odotat minua

      Koitan järjestellä asiani niin, että voin olla kanssasi. On valtava ikävä sinua.
      Ikävä
      82
      1315
    8. Muistatko vielä minä vuonna tavattiin ekan kerran?

      Sun katse sulatti mut...
      Ikävä
      99
      1299
    9. Huomenta naiselle

      Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.
      Ikävä
      74
      1010
    10. Hurraa! Oon vihdoin vapaa J:stä

      Poistin numerosi, poistin chattimme. En halua sua enää enkä odota sulta mitään.
      Ikävä
      96
      947
    Aihe