Wolt alkaa palkata lähettejä työntekijöiksi, sama asetelma kuin taksissa. Taksiyrittäjät ovat todellisuudessa työsuhteessa välitysyhtiöihin. Täysin vastaava asetelma kuin Woltin tapauksessa.
Taksiyrittäjät ovat työsuhteessa välitysyhtiöihin
25
397
Vastaukset
- Anonyymi
Taksialalla on ajot hoidettu alihankitaketjuina, joten todellisuudessa työsuhde voi olla kuntii, hyvinvointialueisiin ja Kelaan. Nehän ovat pääurakoitsjijoita, muut alihankintaketjun aliurakoitsijoita.
- Anonyymi
Nyt on tilaisuus hakea välitysyhtiöltä vuosilomapalkat ja ylityölisät, sekä vaatia maksamaan työeläkemaksut taannehtivasti.
- Anonyymi
TAKSIYRITTÄJÄ :
Taksiyrittäjä toimii palvelualalla, jossa keskeistä on löytää asiakkaan liikkumistarpeisiin sopivia ratkaisuja. Maassamme on erikokoisia taksiyrityksiä, joista suurin osa työllistää yrittäjän sekä yksi tai kaksi työntekijää. Pääasiassa yrittäjät toimivat siis myös itse taksinkuljettajan tehtävässä omassa yrityksessään.
Taksiyrittäjyys on yhdistelmä vapautta ja vastuuta. Samalla se tarjoaa hienon mahdollisuuden räätälöidä yrittäjyyttä haluamaansa suuntaan. - Anonyymi
https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/yritystoiminta/uusi-yritys/taksiyrittaja/
Taksiyrittäjä - näin aloitat toiminnan
Jotta voit toimia taksiautoilijana, sinun täytyy ensin rekisteröityä yrittäjäksi ja hankkia taksiliikenteen harjoittamisessa tarvittavat luvat. Yritystoimintaa voi harjoittaa eri yritysmuodoissa, mutta tyypillisesti taksiautoilija on toiminimiyrittäjä eli liikkeen- tai ammatinharjoittaja.
Sinun on ilmoitettava ajotulosi yritystoiminnan veroilmoituksella riippumatta siitä, onko ajo tapahtunut ulkopuolisen toimijan välityksellä vai ei. - Anonyymi
Onhan se päivänselvää, että taksiyrittäjät ovat työsuhteessa välitysyhtiöön. Heidän asema on sama kuin Woltin kuskien.
Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksessä ei ole tulkinnanvaraa. Työsuhteen tunnusmerkit täyttyvät välitysyhtiöiden yrittäjien suhteen vielä selkeämmin kuin Woltin kohdalla.
https://www.kho.fi/fi/index/paatokset/ennakkopaatokset/1747729406840.html - Anonyymi
Eihän ruokalähetit ole ollut rekisteröityneet yrittäjiksi eikä sitä ole vaadittukaan, mutta jos haluaa taksin liikenneluvat niin on pakko rekisteröityä yrittäjäksi muuten ei saa liikennelupia, siinä on suuri ero!
- Anonyymi
Wolt vaatii yrittäjyyden.
- Anonyymi
Ei ole voi rekisteröityä välitysyhtiöön ja zimsalabin, oletkin työsuhteessa välitysyhtiöön.
Se ei muuksi muutu. Ei muuta kuin kannetta korkeimpaan oikeuteen , korvaukset ovat sen suuntaisia että voi pitää pari vuosilomaa putkeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole voi rekisteröityä välitysyhtiöön ja zimsalabin, oletkin työsuhteessa välitysyhtiöön.
Se ei muuksi muutu. Ei muuta kuin kannetta korkeimpaan oikeuteen , korvaukset ovat sen suuntaisia että voi pitää pari vuosilomaa putkeen.Se on työnantaja kuka maksaa palkan ja hoitaa lakisääteiset velvoitteet, maksaa kyydin alv:n ,pidättää verot, maksaa eläkemaksut jne
tietääkseni se EI ole välitysyhtiö! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on työnantaja kuka maksaa palkan ja hoitaa lakisääteiset velvoitteet, maksaa kyydin alv:n ,pidättää verot, maksaa eläkemaksut jne
tietääkseni se EI ole välitysyhtiö!Etkö ymmärrä jos menet välitysyhtiöön autosi kanssa, ja teet sopimuksen olet työntekijä. Välitysyhtiö määrää sinulle työt ja tauot. Sinä saat palkan tekemästäsi työstä josta välitysyhtiö ottaa kulut ja maksaa lakisääteiset maksut. Näin ainakin täällä pk- seudulla suurimmat välitysyhtiöt tekevät niin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on työnantaja kuka maksaa palkan ja hoitaa lakisääteiset velvoitteet, maksaa kyydin alv:n ,pidättää verot, maksaa eläkemaksut jne
tietääkseni se EI ole välitysyhtiö!Osa välitysyhtiöistä kiertää yhteiskuntavastuutaan pitämällä työntekijöitä valeyrittäjien asemassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö ymmärrä jos menet välitysyhtiöön autosi kanssa, ja teet sopimuksen olet työntekijä. Välitysyhtiö määrää sinulle työt ja tauot. Sinä saat palkan tekemästäsi työstä josta välitysyhtiö ottaa kulut ja maksaa lakisääteiset maksut. Näin ainakin täällä pk- seudulla suurimmat välitysyhtiöt tekevät niin.
Se on kahden eri yrityksen välistä kauppaa, vlitysyhtiö on yrittäjä ja autoilija on yrittäjä, kumpikaan ei ole toiselle palkansaajan asemassa! se on vapaaehtoista yritysten välistä toimintaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on kahden eri yrityksen välistä kauppaa, vlitysyhtiö on yrittäjä ja autoilija on yrittäjä, kumpikaan ei ole toiselle palkansaajan asemassa! se on vapaaehtoista yritysten välistä toimintaa.
Lain mukaan näin ei ole. Työsuhteen tunnusmerkit luetellaan työsopimuslain 1 §:ssä. Työsuhteen viisi perustunnusmerkkiä ovat: 1) sopimus, 2) ansiotyön tekeminen, 3) työn tekeminen toiselle, 4) vastikkeellisuus ja 5) johdon ja valvonnan alaisuus eli työnantajan direktio-oikeus.
Nämä kaikki toteutuvat välitysyhtiön autoilijoiden kanssa eli lain mukaan he ovat yrittäjiä. Valeyrittäjyys on rakennettu yhteiskuntavastuun kiertämiseksi. Näin välitysyhtiöt pystyvät jättämään kaikki lakisääteiset maksut maksamatta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö ymmärrä jos menet välitysyhtiöön autosi kanssa, ja teet sopimuksen olet työntekijä. Välitysyhtiö määrää sinulle työt ja tauot. Sinä saat palkan tekemästäsi työstä josta välitysyhtiö ottaa kulut ja maksaa lakisääteiset maksut. Näin ainakin täällä pk- seudulla suurimmat välitysyhtiöt tekevät niin.
Alä mene sinne autosi kanssa, pyydä välitys yhtiöltä auto niin olet työntekijä etkä yrittäjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alä mene sinne autosi kanssa, pyydä välitys yhtiöltä auto niin olet työntekijä etkä yrittäjä.
En huomannut työsopimuslaissa mainitsemaasi asiaa autosta. Voisitko täsmentää missä kohtaa laki määrää näin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En huomannut työsopimuslaissa mainitsemaasi asiaa autosta. Voisitko täsmentää missä kohtaa laki määrää näin?
Työnantaja hankkii sinulle työkalun jolla voit tehdä töitä. Näin on ollut kautta aikojen, vai oletko 12 vuotias kakara joka ei tajua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En huomannut työsopimuslaissa mainitsemaasi asiaa autosta. Voisitko täsmentää missä kohtaa laki määrää näin?
Itse kirjoitit aikaisemmin, voit lukea ylempänä viestiketjusta "Etkö ymmärrä jos menet välitysyhtiöön autosi kanssa, ja teet sopimuksen olet työntekijä."
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on työnantaja kuka maksaa palkan ja hoitaa lakisääteiset velvoitteet, maksaa kyydin alv:n ,pidättää verot, maksaa eläkemaksut jne
tietääkseni se EI ole välitysyhtiö!Korkeimman hallinto-oikeuden mukaan välitysyhtiö on työnantaja. Sinun ulina on tyhjää kaikille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osa välitysyhtiöistä kiertää yhteiskuntavastuutaan pitämällä työntekijöitä valeyrittäjien asemassa.
Missä matu, siellä rikos.
- Anonyymi
Helvetin perseorjat. Ruvetkaa yrittäjiksi ilman välistävetäjiä.
- Anonyymi
Minä olen uber yrittäjä ei ole kiva . Minä ajattelin mennä töihin lähitaksii tai menevä tulee säännöllinen palkka ja ne maksaa mun verot.
- Anonyymi
Voi hakea palkkkasi Uberilta, joka on työnantajasi. Ota yhteys työsuojeluun ja pyydä neuvoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi hakea palkkkasi Uberilta, joka on työnantajasi. Ota yhteys työsuojeluun ja pyydä neuvoja.
Kiitos neuvosta . Taidan heti huomenna tehdä sen, kiitos
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi hakea palkkkasi Uberilta, joka on työnantajasi. Ota yhteys työsuojeluun ja pyydä neuvoja.
Oikeuden mukaan Wolt-päätöksen keskeiset perusteet ovat:
Alusta määrää hinnan, kuljettaja ei voi neuvotella hinnasta
Alusta ohjaa toimintaa, reitin määritys, valvonta, algoritmit
Taloudellinen riippuvuus, alustan ehdoilla tehdään työ
Henkilökohtainen työnteko, kuljettaja ei voi lähettää sijaista
Integraatio alustan toimintaan, kuljettaja on osa alustan brändiä
Kaikki nämä seikat pätevät kaikkiin välitysyhtiöihin, ne toimivat alustojen kautta. Ehkä vielä selkeämmin perinteisiin välitysyhtiöihin, jotka määräävät kaikki ajojen hinnat ja asettavat sanktioita mikäli ajoja ei ajeta välitysyhtiöiden määräyksien mukaan.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeuden mukaan Wolt-päätöksen keskeiset perusteet ovat:
Alusta määrää hinnan, kuljettaja ei voi neuvotella hinnasta
Alusta ohjaa toimintaa, reitin määritys, valvonta, algoritmit
Taloudellinen riippuvuus, alustan ehdoilla tehdään työ
Henkilökohtainen työnteko, kuljettaja ei voi lähettää sijaista
Integraatio alustan toimintaan, kuljettaja on osa alustan brändiä
Kaikki nämä seikat pätevät kaikkiin välitysyhtiöihin, ne toimivat alustojen kautta. Ehkä vielä selkeämmin perinteisiin välitysyhtiöihin, jotka määräävät kaikki ajojen hinnat ja asettavat sanktioita mikäli ajoja ei ajeta välitysyhtiöiden määräyksien mukaan..Unohdit mainita että kuljettaja valitsee itse ne vuorot jotka haluaa ajaa, ja voi tehdä muutakin työtä tai opiskella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse5349017Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1616200Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos3765263Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli664759Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s1004381Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1664063SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha1853962- 931926
- 1061450
- 47989