Uskotteko persoonalliseen jumalaan?

Anonyymi-ap

Joka omaa inhimillisiä piirteitä, kaitsee ihmiskuntaa ja kuuntelee rukouksia?

12

494

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

"Joka on nähnyt minut on nähnyt Isän" (Joh. 14). Itselleni tuottaa vaikeuksia uskoa noihin kysymiisi kohtiin, mutta rukouksiin taitaa joku/jokin vastata.

• Anonyymi

Miten tuon Raamatun lauseen voi selittää järkevästi?

• Anonyymi

Kyllä, olen saanut Jumalan armosta pitää lapsen uskon.

• Anonyymi

Jokaisen täytyy itse esittää kysymyksensä ja etsiä niihin vastaukset. Sitä on ihmisen vapaus. Sitä on ihmisen vastuu.

Esim. Jeesus ei koskaan väittänyt olevansa Jumala. Hän ei kutsunut itseään Jumalan pojaksi. Tätä nimitystä alkoi käyttää vasta alkukirkko. Eikä mikään viittaa siihen, että Jeesus aikoi perustaa uuden uskonnon. Siihen tarvittiin Paavali.

Niin kuin rakkaus voidaan tiedemiesten mukaan selittää kemiallis-hormonaaliseksi reaktioksi, niin myös Jumala on ihmisten keksimä.

• Anonyymi

”Minä ja Isä olemme yhtä” (Joh. 10:30)
        "Totisesti, totisesti minä sanon teille; ennen kuin Aabraham syntyi, olen minä ollut.” Joh 8:58

”Sana oli Jumala” ja ”Sana tuli lihaksi” (Joh. 1:1, 14).
        Opetuslapsi Tuomas huudahti Jeesukselle: ”Minun Herrani ja Jumalani!” (Joh. 20:28). Jeesus ei oikaise hänen sanojaan.

Raamatussa Jeesusta palvotaan monessa yhteydessä (Matt. 2:11; 14:33; 28:9,17; Luuk. 24:52; Joh. 9:38). Hän ei koskaan nuhtele ihmisiä, jotka palvovat häntä.

Jeesuksen on oltava Jumala ennen muuta siksi, että jos hän ei ole Jumala, hänen kuolemansa ei olisi riittänyt sovittamaan koko maailman syntejä (1. Joh. 2:2). Kukaan luotu ei pystyisi maksamaan äärettömälle Jumalalle syntien ääretöntä rangaistusta. Vain Jumala voi kärsiä sellaisen äärettömän rangaistuksen. Vain Jumala voi ottaa maailman synnit kantaakseen (2. Kor. 5:21), kuolla ja nousta kuolleista ja osoittaa siten voittaneensa synnin ja kuoleman.

• Anonyymi

Voitteko vastata aloitukseen omalla mielipiteellä ?

• Anonyymi

Jumala on mitä on. Salaisuus, jonka olemassaolon voi aavistaa, mutta ei selittää. Uskon myös, että se, mitä Jumalasta opetetaan ja puhutaan on enemmänkin omiaan sekoittamaan ymmärrystä kuin selventämään sitä. Uskon myös, että Jumalan kieli on jotain muuta kuin kirjaviisaiden selityksiä ja kirjakokoelmia, että sen jotain samankaltaista kuin musiikin kieli olematta kuitenkaan nuottiviivastolle mahtuvaa musiikkia. Kaiken lisäksi voi olla niinkin, että Jumala puhuu jokaiselle eri tavalla, yksilöllisesti. Me olemme kuin bakteereita Jumalan kämmenellä. Ymmärrämme Jumalan olemuksesta tuskin sitäkään, mitä oman kätemme bakteerit ymmärtävät meistä.

• Anonyymi

Hyvin sanottu. Tosin virsi Jumalan kämmenellä saa tässä aivan uuden, ei välttämättä niin miellyttävän merkityksen.

• Anonyymi

Jos lukee TT Ville Mäkipellon ansiokkaan ja rohkea tietokirjan "Jumalan synty", piirtyy Jumalasta toisenlainen kuva, joka ei vastaa kristinuskon opetusta. Kiehtova kirja kuvaa, miten muinaisesta myrskynjumalasta kehittyi kaikkivaltias Jumala ja juutalaisesta profeetasta ylösnoussut Kristus.

Tämä kirja pudottaa sopivasti suomut silmiltä ja kertoo Hararin opetuksen tavoin, kuinka evoluutiokehityksessä hyvin pian ajauduttiin tilanteeseen, jossa ihmisen oli pakko keksiä Jumala ja uskonnot.

Jokaisen on elettävä kuolemanmittainen elämä. Elämän ymmärtämisessä keskeisessä asemassa on aina kaksi asiaa. Onko elämässämme ympäriltämme, luonnosta, toisista ihmisistä ja omista ratkaisuistamme tulevaa elävöittävää valoa, joka ratkaisee rajallisuuden ongelmat.

Se on elämänmittainen prosessi ja äärettömyyden kokemus meissä.

Toisena elämän ymmärtämisessä on kysymys kiitollisuudesta, kun ymmärtää, että minä olen, mitä minä olen. Iän mukana idealismi ja erilaiset ismit menettävät merkitysen. Hyväksytään ja ymmärretään paremmin kaikenlaista erilaisuutta.

Monet myös ymmärtävät, jotka kaipaavat Kristuksen ja Jumalan valoa, että sekin voi löytyä kirkon ulkopuolelta, koska luomaton valo luomakunnassa on meille annettu lahja. Se autaa ymmärtämään ajan ja ikuisuuden väliset suhteet.

Keskusteluketjun kysymkseen, onko olemassa persoonallista Jumalaa, parhaan ja täydellisimmän vastauksen olen löytänyt näyttelijä Seela Sellan kuolemattomasta lauseesta: "Jos haluat nähdä Jumalan, katso koiraa silmiin".

• Anonyymi

Olipa hieno vastaus!

• Anonyymi

Jumala omaa jopa Karitsan ja Leijonan piirteitä. Hän ei rajoitu ihmiseen. Aadami ja Eeva tosin luotiin kuvaksi ja kaltaisuudeksi mutta heidän lisäkseen Jumala loi muitakin ihmis ja jumal olentoja.

Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Yhteensä kolme eri alkuihmistä joista Aatami ja Eeva olivat vasta kolmas.

Jumala ei kaitse ihmiskuntaa vaan ihmisellä on vapaa tahto. Lisäksi Sakarja kertoo heidän kyllästyneen toisiinsa ja Jumala vapautti ihmiskunnan vielä entistä enemmän. Tosin miekkaan, ruttoon ja nälkään.

Jumala vastaa rukouksiin mutta joskus kestää pitkään.

• kun maailmankaikkeutta ja ihmiskuntaa katsoo, luulisin sen olevan mahdotonta. mikä sitten on universumin taustalla vaikuttava voima??? sieluun uskon ja jonkinlaiseen jumalaan jos sitä siksi haluaa kutsua.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois

Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v
      Maailman menoa
      193
      2604
    2. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      39
      2468
    3. Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta

"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from
      Maailman menoa
      58
      2149
    4. Mikä on sinun ja kaivattusi ikä

💕💕💕💕
      Ikävä
      108
      2103
    5. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      70
      2054
    6. Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit

https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen
      Maailman menoa
      40
      2040
    7. Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi (YLE Lahti 24.11.2025)

Että näin sitten: Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi – valtuuston päätös nurin ja 50 000 la
      Sysmä
      66
      1426
    8. Onko sulla jotain

Suunnitelmia?
      Ikävä
      131
      1248
    9. Poistettuun aloitukseen

Ei se mulle ollut varmastikaan. En usko vaik sille tuntuukin että oisit voinut olla eräs. Mut niin mäkin pelkään. Ei
      Suhteet
      24
      1127
    10. Vaikeneminen

Tylsää kun nainen meni kuoreen 🫤
      Ikävä
      55
      988
    Aihe