Vapaa-ajattelu ja raamatun eri versiot

Anonyymi-ap

Raamattua tulkitaan hyvin monin tavoin nykyään ei-kirjaimellisesti. Raamattuja on erilaisia, erilaisia käännöksiä. Kun vapaa-ajattelu puheenjohtajan johdolla haluaisi tulkita naisten vaientamisen seurakunnassa kirjaimellisesti ja ristiriidattomasti, niin miten vaparit suhtautuvat orjuuteen? Orjuudesta on varmasti erilaisia versioita olemassa, mutta se on kiinteä osa niin vanhaa kuin uuttakin testamenttia.

Uuden testamentin puolella tietenkin ne pastoraalikirjeet ja ei-autenttisina pidetyt Paavalin koulukunnan teokset tietenkin ovat tässä sitä orjuutta tukevaa materiaalia. Lähettipä Paavali itsekin orjan takaisin isäntänsä luokse.

Raamattu siis itsessään näkee orjuuden ihan normaalinan asiana. Onpa orjille ihan tehty oma raamattukin, jossa valittuja paloja orjille. Siitä mm. poistettiin eksodus-tarina, olisivat orjat varmaan saaneet vääriä toiveita.

Niin pitäisikö kirkon nyt hyväksyä orjuus uudelleen, vai onko se itse asiassa tehnyt niin, meillähän on nykyajan orjuutta kuitenkin olemassa. Sopiiko tähän(kin) asiaan symbolinen tulkinta, mutta naisten alamaisuuteen ei?

7

89

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyseessä oli varmaan symbolinen orjuus 😆
      Tässäkin on pitänyt muuttaa näkemyksiä.

• Anonyymi

Tosiaan, huomionarvoista on myös se, miten käännöksissä häivytetään sitä ettei vanhoina aikoina ymmärretty aivojen merkitystä.
      Miksi 2000 vuotta sitten puhuttua pitäisi noudattaa tänä päivänä?

• Anonyymi

ihan selvä muutos näkemyksiin ja poikkeaa raamatusta, joka hyväksyy orjuuden.

• Minun nähdäkseni Raamattu ei kiellä orjuutta. Vanhan testamentin puolella toisaalta säädetään orjillekin lepopäivä, toisaalta se on jakeessa jossa orja rinnastetaan kotieläimeen: "Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemäntenä pysy työstäsi erossa, niin että härkäsi ja aasisi voivat levätä ja vierasheimoiset työntekijäsi ja vähäisimmätkin orjasi saavat virkistäytyä."

Uusi testamentti opettaa, että orjan tulee tyytyä osaansa. Ja miksipä toisaalta ei -- jos taivaan ikuiset riemut odottavat, mitäpä väliä miten nämä muutamat vuosikymmenet elää.

• Anonyymi

Paavalin opetuksiin sisältyi Jeesuksen pikaisen paluun odotus. Siksi ei ollut tarvetta avioitua ym. Hänhän odotti, että olisi itse ja monet alkukristityt elossa kun Jeesus palaisi.
        Paavali ei kirjoittanut meidän aikalaisillemme.

• Anonyymi kirjoitti:

Paavalin opetuksiin sisältyi Jeesuksen pikaisen paluun odotus. Siksi ei ollut tarvetta avioitua ym. Hänhän odotti, että olisi itse ja monet alkukristityt elossa kun Jeesus palaisi.
        Paavali ei kirjoittanut meidän aikalaisillemme.

Raamatun mukaan Jeesus sanoi "Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu."

• Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

Raamatun mukaan Jeesus sanoi "Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu."

Ja Paavali sanoi:

Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet
        ...
        sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En minä kyllä enää odota sinua

Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      49
      2378
    2. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      53
      2157
    3. Joka kolmas työtön on työkyvytön

Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      207
      1676
    4. Jos joku luulee että kaikki käy

Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      68
      1630
    5. Niin surullinen

onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      31
      1614
    6. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      18
      1449
    7. Sakin hivutus - ilmiö

Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      86
      1394
    8. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      8
      1379
    9. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      1291
    10. Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!

Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti
      Haapavesi
      19
      1284
    Aihe