Mitä sanoo Raamattu?
1 Piet.3: 18,19. " . . . hän, joka tosin kuolletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä, jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille. . ."
Miten hän pystyi mitään saarnaamaan ( kerysso = on myös ( teki tiettäväksi ) jos oli täysin tiedoton, olematon?
Jeesus ja pahantekijä menivät kuolemansa jälkeen tuonelaan.
Pahantekijä jäi sinne odottamaan ylösnousemusta, kun Jeesus herätettiin kolmantena päivänä.
Tuonelassa Jeesus saarnasi ( kerysso ) vankeudessa ( tuonelassa ) oleville hengille.
Tilanne on samanlainen kun Luuk.16: 19-31.
Siellä mm.sanotaan: jae 23 " . . .hän tuonelassa. . ."
Tuonelasta tuomiopäivänä mennään iankaikkiseen elämään Jumalan valtakuntaan ( paratiisiin) tai kadotukseen.
Hebr.9:27 ". . . kerran on kuoleminen, mutta sen jälkeen tulee tuomio. . ."
Jumalan lopullinen paratiisi , Uusi Jerusalem on vasta sen jälkeen kun on tuomiopäivä.
Pahantekijä on nyt tuonelassa odottamassa kirkastetun ruumiinsa ylösnousemusta monien, monien muiden kanssa.
Siihen valtakuntaan ei mene mikään saastainen, nykyisen kaltainen ihmisruumis.
Oliko Jeesus tiedoton ollessaan kuolemassa 3 päivää?
9
146
Vastaukset
- Anonyymi
Pietarin kirjeessä luodaan kontrasti ruumiin ja hengen välille, eli vaikka ruumiissa kuollaan niin hengessä voidaan tehdä asioita. Tähän liittyvät maininnat ovat tosin lyhyitä ja sekaviakin, eikä kirjoittajan ajatuksiin pääse varmuudella kiinni. Loogista kai kuitenkin olisi, että tuossa on tarkoitettu tuonelassa tapahtuvaa saarnaamista, koska siellähän kuolleiden henget ovat. Tuonelassakin voidaan siis ottaa vastaan evankeliumi ja elää hengessä, vaikka ollaan ruumissa kuolleita.
Jeesuksen kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta puolestaan selitetään Vartiotornin uskonnossa pois sellaiseksi, ettei siitä tarvitse välittää, koska se ei ole heidän mielestään kirjaimellisesti otettava. Asia ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen.
Jeesus tuskin olisi edes kuvitteellisessa kertomuksessa käyttänyt jotain, mikä on täysin vastoin sitä, miten uskottiin ja opetettiin. Jos Jeesus olisi halunnut opettaa, että kuolleena ollaan tiedottomia, miksi hän olisi kertonut tuollaisen kertomuksen - edes tarkoittaen sitä fiktiivisenä - koska täytyihän hänen tietää että se johtaisi monet väärille jäljille. Kyllä tuossa siis on nähtävissä, että Jeesus tai hänen suuhunsa sanat pannut kirjoittaja on uskonut, että tuonelassa ollaan tietoisessa tilassa.- Anonyymi
Muuten hyvä,mutta en usko, että kuoleman jälkeen voitaisiin ottaa vastaan evankeliumi. Juuri tuo kreik. sana kerysso paljastaa sen.
Sitä käytetään myös ilmestyskirjassa.
Sen ( kerysso )tarkoitus on muutakin kun pelastavan sanoman julistus.
Se voi olla ilmoitus luonteinen, ikään kuin:"näin on tapahtunut".
Meidät tuomitaan elämämme aikana tehtyjen valintojen mukaan.
Mutta mitä tapahtuu, niille jotka eivät ole kuulleet evankeliumia, esim. ennen Jeesuksen syntymää, on arvoitus? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muuten hyvä,mutta en usko, että kuoleman jälkeen voitaisiin ottaa vastaan evankeliumi. Juuri tuo kreik. sana kerysso paljastaa sen.
Sitä käytetään myös ilmestyskirjassa.
Sen ( kerysso )tarkoitus on muutakin kun pelastavan sanoman julistus.
Se voi olla ilmoitus luonteinen, ikään kuin:"näin on tapahtunut".
Meidät tuomitaan elämämme aikana tehtyjen valintojen mukaan.
Mutta mitä tapahtuu, niille jotka eivät ole kuulleet evankeliumia, esim. ennen Jeesuksen syntymää, on arvoitus?Kerysso on tosiaan ihan perusmuotoinen saarnaaminen tai julistaminen, eikä välttämättä tarvitse olla kyse evankeliumista.
Pietarin 3. luvun vankeudessa olevat henget lienee asiayhteytensä perusteella viittaus Nooan ajan uskottomiin enkeleihin. Tosin näiden kohdalla herää jatkokysymys, miksi Jeesus olisi heille saarnannut ja mitä hyötyä sellaisesta olisi ollut, varsinkin jos kyseessä oli pelkkä tuomiosanoma ilman katumuksen ja pelastuksen mahdollisuutta. Miksi vaivautua? Taustalla lienee joitakin juutalaisuuteen liittyviä myyttejä, joita ei ole avattu sen enempää, ja siksi tuo vaikuttaa vähän irralliselta.
Sen sijaan 4. luvun maininta kuolleille julistetusta evankeliumista liittyy ihmisiin ja sen voi ymmärtää (ainakin) kahdella tavalla: kuolleille julistetaan evankeliumi tuonelassa, tai sitten tuo tarkoittaa ihmisiä, jotka ovat nyt kuolleita mutta eläessään kuulleet evankeliumin ja heidät tuomitaan sen mukaan.
Fil. 2:10 Jeesuksen nimeä kunnioittaen on kaikkien polvistuttava, kaikkien niin taivaassa kuin maan päällä ja maan alla
Milloin ja miten tämä tapahtuu, että "maan alla" olevat polvistuvat? Tuohan viittaisi siihen, että tuonelassa olevillekaan ei ole myöhäistä ottaa Jeesusta vastaan. Se ei tosin välttämättä vaadi, että evankeliumin kuuleminen tapahtuisi juuri tuonelassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerysso on tosiaan ihan perusmuotoinen saarnaaminen tai julistaminen, eikä välttämättä tarvitse olla kyse evankeliumista.
Pietarin 3. luvun vankeudessa olevat henget lienee asiayhteytensä perusteella viittaus Nooan ajan uskottomiin enkeleihin. Tosin näiden kohdalla herää jatkokysymys, miksi Jeesus olisi heille saarnannut ja mitä hyötyä sellaisesta olisi ollut, varsinkin jos kyseessä oli pelkkä tuomiosanoma ilman katumuksen ja pelastuksen mahdollisuutta. Miksi vaivautua? Taustalla lienee joitakin juutalaisuuteen liittyviä myyttejä, joita ei ole avattu sen enempää, ja siksi tuo vaikuttaa vähän irralliselta.
Sen sijaan 4. luvun maininta kuolleille julistetusta evankeliumista liittyy ihmisiin ja sen voi ymmärtää (ainakin) kahdella tavalla: kuolleille julistetaan evankeliumi tuonelassa, tai sitten tuo tarkoittaa ihmisiä, jotka ovat nyt kuolleita mutta eläessään kuulleet evankeliumin ja heidät tuomitaan sen mukaan.
Fil. 2:10 Jeesuksen nimeä kunnioittaen on kaikkien polvistuttava, kaikkien niin taivaassa kuin maan päällä ja maan alla
Milloin ja miten tämä tapahtuu, että "maan alla" olevat polvistuvat? Tuohan viittaisi siihen, että tuonelassa olevillekaan ei ole myöhäistä ottaa Jeesusta vastaan. Se ei tosin välttämättä vaadi, että evankeliumin kuuleminen tapahtuisi juuri tuonelassa.Niin. Asioita jotka ovat todennäköisesti niitä Jumalan salaisuuksia.
Meidän ei varmaankaan tarvitse tietää tarkkaan, mistä on kysymys. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin. Asioita jotka ovat todennäköisesti niitä Jumalan salaisuuksia.
Meidän ei varmaankaan tarvitse tietää tarkkaan, mistä on kysymys.Ei varmaan tarvitsekaan tietää, mutta voihan näitä pohtia. Hieman erikoisena pidän sitä, että aloituksessa esitetään asioita mietittäväksi, mutta sitten kun menee liian vaikeaksi, vedotaan siihen, että kyseessä ovat "Jumalan salaisuudet".
- Anonyymi
egyptin uskonnossa on se viimeinen tuomio jossa sydän punnitaan , miten on elänyt
eli uskontonne on tämän uskonnon lahko ei muuta 🤣 Siis ensinnäkin jessuli on satuolento, joten kysymys on järkeä vailla.
Mutta yhdessä sadussa Maria käy Peräilmalla herättämässä jessulin kalliohaudasta. Eli siittä voisi päätellä, että oli vain taju kankaalla.- Anonyymi
Jeesus, ihmisen poika, ei kuollut. Hänhän palasi opetusaikuisten seuraan yli kuukaudeksi seurustelemaan ennenkuin pakeni takaisin Aleksandriaan. Pakko oli lähteä, koska fariseukset (mm. Paavali) olivat koko ajan uhkana.
- Anonyymi
Ehkä Jeesusta vain luultiin kuolleeksi?
Mark. 15:
43 Silloin saapui paikalle arimatialainen Joosef, arvossa pidetty neuvoston jäsen, joka hänkin odotti Jumalan valtakuntaa. Hän rohkaisi mielensä, meni Pilatuksen puheille ja pyysi Jeesuksen ruumista.
44 Pilatus hämmästyi kuullessaan Jeesuksen jo kuolleen. Hän kutsutti sadanpäällikön luokseen ja kysyi, oliko Jeesus todella jo kuollut.
45 Sadanpäällikön vahvistettua asian hän suostui luovuttamaan ruumiin Joosefille.
Tuossa huomiota kiinnittää mm. se, että Jeesus kuoli niin nopeasti, että Pilatuskin hämmästyi. Jos Jeesus oli "täydellinen ihminen", kuten Vartiotorni opettaa, miksi henki lähti niin helposti? Eikö hänen päinvastoin olisi pitänyt olla tavallistakin sitkeämpää sorttia, fysiologialtaan täydellinen ja täydellisen terve kun oli?
Lisäksi tuossa Jeesuksen kuolemaa ei todisteta sen enempää, vaan asia jää sadanpäällikön ilmoituksen varaan. Ehkä sadanpäällikkö ja hänen alaisensa erehtyivät Jeesuksen tilan suhteen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O492498Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on622242- 482106
Joka kolmas työtön on työkyvytön
Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais2101748- 221668
Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn681650Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s221450Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok901449Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var121390Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!
Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti191374