"Iltalehden tietojen mukaan Länsirata-hankkeessa edetään kuitenkin hallitusohjelman mukaisesti."
Sanoihan Riikka Purra jo 2023, että hanke on kirjattu hallitusohjelmaan, turhaan persut nyt yrittävät kerätä irtopisteitä muka olemalla vastaan, olisivat vastustaneet hallitusneuvotteluissa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2d2e4c09-4576-412c-a524-cb3394f8edc8
Hanke laitettiin alulle Sipilän hallituksen aikana (kepu,PS,KOK)
Länsiratahanke
19
241
Vastaukset
- Anonyymi
Trollausta se on.
- Anonyymi
Turku/Kokoomus ajaa hullunkiilto silmissä tuota saatanan kallista ja turhaa hanketta kuin käärmettä putkeen, Salo taitaa olla saman henkinen. Ovat varmaankin haistaneet "verorahat" joita jaetaan Suomesta ja EU;sta tuohon konkurssipesään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja persut suostui...
https://yle.fi/a/74-20036281>>>Purran mukaan Turun tunnin junasta on jo sovittu – Orpo ei halunnut kommentoida yksityiskohtia<<<
- Anonyymi
Eikös se ollut Marinin hallitus joka päätti jatkaa tuota epäonnen rahanruiskintaa.
- Anonyymi
Mitäs Orpon hallitus sitten teki?
Marinin hallitus muistaakseni asetti jonkun komitean tutkimaan hankkeen kannattavuutta ja kun se osoittautui kannattamattomaksi, Orpon hallitus vaan junnaa sitä eteenpäin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäs Orpon hallitus sitten teki?
Marinin hallitus muistaakseni asetti jonkun komitean tutkimaan hankkeen kannattavuutta ja kun se osoittautui kannattamattomaksi, Orpon hallitus vaan junnaa sitä eteenpäin.HeSa 9.8.2024
''Viime hallituksen aikana suunnitelmana Harakan mukaan nimittäin oli, että valtio sitoutuisi olemaan mukana vain tunnin junan suunnittelemisessa, mutta Orpon hallitusohjelma lupautui toteuttamaan Länsirata-hankkeen ilman ehtoja. Hallitus on sitoutunut rahoittamaan radan välillä Espoo–Lohja ja Turku–Salo. Tekemistä jää myös tuleville hallituksille.''
- Anonyymi
"Artikkeli on yli 5 vuotta vanha
Rautatieliikenne
Turun tunnin junan rakentaminen alkaa – Nopea ratayhteys luo 1,5 miljoonan suomalaisen työssäkäyntialueen
Hallituksen lisäbudjetti lupaa rahaa Turun ratapihan kunnostukseen ja Espoon kaupunkiradan rakentamiseen.
Matkustajajuna kaarteessa rantaradalla.
Avaa kuvien katselu
Tunnin junan suunnittelusta siirrytään rakentamiseen. Arkistokuva. Kuva: Yle/Minna Almark
Varpu Helpinen, Hannu Vähämäki
3.6.2020 12:11
•
Päivitetty 3.6.2020 17:11
Turun ja pääkaupunkiseudun välisen nopean ratayhteyden eli Tunnin junan rakentaminen pääsee alkuun hallituksen lisäbudjetin voimin. Raidehankkeille varatussa noin 500 miljoonan euron rahoituspaketissa ovat mukana Turun ratapihan kunnostus ja Espoon kaupunkiradan rakentaminen.
– Tulevaisuudessa Tunnin juna synnyttää eteläiseen Suomeen 1,5 miljoonan ihmisen työmarkkina-alueen. Espoon kaupunkirata sysää liikkeelle 25 000 asunnon rakentamisen, mikä mahdollistaa osaltaan Espoon kestävää kasvua, sanoo Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä kiittelee hallitusta tiedotteessa.
Myös Turun kaupunginjohtaja Minna Arve on tyytyväinen.
– Tunnin juna -hanke käynnistyy nyt sekä Helsingin että Turun päässä, kun Turun ratapihan suunnitelmat laitetaan toteen. Uuden nopean raideyhteyden rakentaminen on osa ilmastoratkaisua. Yhä useamman on mahdollista matkustaa ilmastoystävällisesti, sillä uusi nopea raideyhteys tuplaa matkustajamäärän Helsingin ja Turun välillä, Arve sanoo.
Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen katsoo, että maakunnan liikennepuolen ykköstavoite saadaan nyt useiden vuosien väännön jälkeen kunnolla liikkeelle.
– Tällä päätöksellä maan hallitus käytännössä käynnisti Tunnin junan ja laittaa rakentamisen liikkeelle. Molempien kohteiden osalta suunnitteluvalmius on sellaisessa tilanteessa, että rakentamiseen päästään käsiksi viimeistään ensi vuonna. Seuraavat osuudet tulevat sitten aikanaan perässä, arvioi Virtanen.
Tunnin junalla 2,7 miljoonaa matkaa vuodessa
Väyläviraston kysyntäennusteen mukaan Tunnin junalla tehtäisiin noin 2,7 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa vuodessa ja esimerkiksi Helsinki-Lohja -lähiliikenteessä jopa 7 miljoonaa matkaa vuodessa.
Raidehankkeet sisältyvät laajempaan hallituksen sekä Helsingin, Tampereen, Turun ja Oulun kaupunkiseutujen välillä syntyneeseen MAL-sopimusten neuvottelutulokseen. Kyse on maankäyttöön, asumiseen ja liikenteeseen liittyvistä investoinneista, jotka vaativat myös kaupungeilta rahallista panostustua.
Turun ratapihan kunnostukseen liittyy muun muassa kaksoisraiteen rakentaminen Kupittaan asemalle. Hankkeen kustannusarvio on noin 80 miljoonaa euroa. Espoon kaupunkirata maksaa noin 275 miljoonaa.
Arvioiden mukaan Tunnin juna -hanke sysää liikkeelle kymmenien miljardien lisäinvestoinnit, kuten kymmenien tuhansien uusien asuntojen rakentamisen. Hankkeen rakentaminen jaksottuu useille vuosille.
Tunnin juna -hankeyhtiössä ovat mukana Turku, Espoo, Helsinki, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi sekä Varsinais-Suomen ja Uudenmaan liitot.
3.6.2020 kello 17.11. Juttua täydennetty."- Anonyymi
2020 näin....
Ihan parin vuoden sisällä Väylävirasto on tutkinut ja/tai tutkituttanut asiaa....
Kaikki tutkimutkset saivat ''KANNATTAMATON'' leiman. - Anonyymi
On kyllä täyttä paskan jauhantaa.
Toki kaikki höperöt uskovat tämänkin narratiivin.
- Anonyymi
Tuleeko eurooppalainen raideleveys?
- Anonyymi
Kuten yleensä aina, nämä aloitukset ovat enemmän tai vähemmän valheellisia, joko esitykseltään tai jo lähtökohtaisesti. Siksi on aika turhauttavaa niitä aina oikaista, ja kun ajattelee "yleisöä" joka tällä palstalla on - ja minkä tasoisia henkisesti ja ideologialtaan. Ei todellakaan maksa vaivaa uhrata aikaansa antipersun valheita täällä oikoa.
- Anonyymi
Hankalahan se oikaista valhetta, jota ei avauksessa ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hankalahan se oikaista valhetta, jota ei avauksessa ole.
Kyllä on, niin kuin aina aloituksissasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä on, niin kuin aina aloituksissasi.
🤣🤣🤣🤣🤣
- Anonyymi
''Hanke laitettiin alulle Sipilän hallituksen aikana (kepu,PS,KOK)''
Näin tapahtui 2016, kaikki hallituspuolueet olivat samaa mieltä.
https://www.epressi.com/tiedotteet/kaupungit-ja-kunnat/tunnin-junan-suunnittelu-kaynnistetaan.html- AnonyymiUUSI
Suunnittelu on aivan eri asia kuin toteutus. Keskusta irtisanoutui hankkeesta, kun tuli ilmi, että Eu:sta ei tipu rahaa, koska siellä katsottiin, että rata ei tule koskaan kannattamaan, siihen laitettuja rahoja ei saada takaisin.
Sen jälkeen perskokkareet ajavat kuitenkin asiaa eteen päin. Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (persu) on vastuussa hankkeen eteen päin viemisestä.
- AnonyymiUUSI
Tuleeko tähän rataan kapeampi eurooppalainen raideleveys?
- AnonyymiUUSI
Riikkuli - tuo kokoomuksen nöyrä piika.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois
Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v1122328Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta
"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from321897Riikka se runnoo työttömyyttä lisää
Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276481855Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit
https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen271853- 1021836
Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi (YLE Lahti 24.11.2025)
Että näin sitten: Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi – valtuuston päätös nurin ja 50 000 la571142- 1101046
Poistettuun aloitukseen
Ei se mulle ollut varmastikaan. En usko vaik sille tuntuukin että oisit voinut olla eräs. Mut niin mäkin pelkään. Ei20913- 54870
No miten meni?
Onko voittaja olo? Tunnetko onnistumisen riemua? Vastasiko lopputulos odotuksia? Kauaksi ajettu 😘110847