Tänään on taas pelti rytissyt ympäri Suomea, kun oli vähän pakkasta yöllä. Sitten, kun näille ääliöille yrittää puhua turvavälistä, niin ei mene ymmärrykseen. Kerran yksi heppu sanoi, että on tyhjä paikka siinä ketjussa, jos jättää turvavälin. Nauratti kyllä.
Turvaväli avaruustiedettä
31
263
Vastaukset
- Anonyymi
Kannattaisi heti liikkeelle lähdettyä kokeilla, kuinka jarrut pitää. Jos jarrutusmatka on yli 100 metriä niin turvaväliä kasvattaa.
- Anonyymi
Useimmat pystyvät omien havaintojensa perustella sovittamaan oma nopeus ja turvaväli vallitsevien olosuhteiden mukaan.
- Anonyymi
Eipä tainnut auttaa tuossa kelissä turvavälitkään.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011568455.html
Auto liukuu kuin luistinradalla satoja metrejä. Jos olis ollu nastarenkaat alla, olis voinu pysähtyä mutta kun niitäkään ei saa kohta käyttää niin kolarifirmat ja paalaamot kiittää ja kuittaa.- Anonyymi
On huomioitava keli ja sää.
- Anonyymi
Ei se ihan noinkaan yksitoikkoista ole. Turvaväliä noudattamalla peräänajot vähensivät todella merkittävästi.
- Anonyymi
Tosihan se on, että liukkaalla kesätassut eivät pidä, mutta silloin on otettava ohje nuoraksi nopeuden huomattava pudottaminen, vaikka se joidenkin kuuma Kallein mielestä on sitä nysväämistä.
- Anonyymi
Kunnon tolloja. Asfaltti jäässä mutta puoli metriä sivuun on sulaa piennarta ja hiekkaa. Jo alkaa pysähtyä. Mutta ei tajuta. Hartiat lukossa asfaltilla huudetaan iltapäivälehtiin miten ei voinut mitään 😂😂😂😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosihan se on, että liukkaalla kesätassut eivät pidä, mutta silloin on otettava ohje nuoraksi nopeuden huomattava pudottaminen, vaikka se joidenkin kuuma Kallein mielestä on sitä nysväämistä.
Tässä neuvoja ja ohjeita:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011568897.html - Anonyymi
Ja vakuutusmaksut nousee niilläkin, jotka eivät ole kolaroineet koskaan, kun ovat vakuutuksia maksaneet yli 30 vuoden aikana.
Eikä verrata voi minkä verran autolla ajat, koska jokainen kerta, kun autolla liikkeelle lähdet voi sattua kolari.
Ei tarvitse olla edes vilkasta liikennettä, niin jo kotipihalta kadulle peruuttaessa voi tapahtua kolari, jos et ole tarkkana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se ihan noinkaan yksitoikkoista ole. Turvaväliä noudattamalla peräänajot vähensivät todella merkittävästi.
Suomalaisilla on kyllä erikoinen tapa ajaa jonossa.
Paljon tulee vastaan autoletkoja, jossa jonossa ajetaan 3-10 auton letkoja
Vaikka ajaisit suurinta sallittua nopeutta, niin eiköhän sinne perään joku tule, eikä lähde ohittamaan, ei ohita vaikka alentaisit nopeutta suoralla tieosuudella, eikä vastaantulijoita näy mailla, eikä halmeilla.
Siinä vaan perässä junnataan 10 metrin päässä.
Jollei ole tarkoitus ohittaa, niin voisi jättää välimatkaa edelläajavaan ja myös säsätyisi tuulilasivaurioilta, joita eniten syntyy, kun ajetaan liian lähellä edelläajavaa.
Itse jätän vähintään 100 metrin välin edelläajavaan, jollei ole tarkoitus lähteä ohittamaan.
Jos edesä on rekka, joka kulkee yleensä 85-90km/h nopeutta, eikä tarkoitus ole ohittaa, niin jätän reilusti väliä.
Varsikin, jos matkaa on jäljellä enää muutama kymmenen kilometriä, niin ei siinä ajallisesti juuri mitään voita, että lähtee ohittamaan rekkaa, ei ole perillä montaa minuuttia ennen rekkaa ja varsinkin rekan ohittamisessa on aina oma riskinsä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se ihan noinkaan yksitoikkoista ole. Turvaväliä noudattamalla peräänajot vähensivät todella merkittävästi.
Just noin asia on, mutta läheskään kaikille turva välien pitäminen ei ole itsestään selvyys, vaan sitä surullisen kuuluisaa ymmärtämättömyyttä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomalaisilla on kyllä erikoinen tapa ajaa jonossa.
Paljon tulee vastaan autoletkoja, jossa jonossa ajetaan 3-10 auton letkoja
Vaikka ajaisit suurinta sallittua nopeutta, niin eiköhän sinne perään joku tule, eikä lähde ohittamaan, ei ohita vaikka alentaisit nopeutta suoralla tieosuudella, eikä vastaantulijoita näy mailla, eikä halmeilla.
Siinä vaan perässä junnataan 10 metrin päässä.
Jollei ole tarkoitus ohittaa, niin voisi jättää välimatkaa edelläajavaan ja myös säsätyisi tuulilasivaurioilta, joita eniten syntyy, kun ajetaan liian lähellä edelläajavaa.
Itse jätän vähintään 100 metrin välin edelläajavaan, jollei ole tarkoitus lähteä ohittamaan.
Jos edesä on rekka, joka kulkee yleensä 85-90km/h nopeutta, eikä tarkoitus ole ohittaa, niin jätän reilusti väliä.
Varsikin, jos matkaa on jäljellä enää muutama kymmenen kilometriä, niin ei siinä ajallisesti juuri mitään voita, että lähtee ohittamaan rekkaa, ei ole perillä montaa minuuttia ennen rekkaa ja varsinkin rekan ohittamisessa on aina oma riskinsä.Jos ja kun se ajokykysi ei riitä rekan ohittamiseen, niin oikeinhan se on ajella sen rekan perässä. Älä kuitenkaan suutu ja mieltäsi osoita jos ja kun joku ajokykyinen siihen pitämääsi turvaväliin tulee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ja kun se ajokykysi ei riitä rekan ohittamiseen, niin oikeinhan se on ajella sen rekan perässä. Älä kuitenkaan suutu ja mieltäsi osoita jos ja kun joku ajokykyinen siihen pitämääsi turvaväliin tulee.
Miksi sellaisesta suuttuisi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sellaisesta suuttuisi?
Sano se, kun kirjoituksestasi tuo suuttumisesi on havaittavissa.
- Anonyymi
Kolaroijien tyhmästä päästä kärsivät kaikki vakuutusmaksujen korotuksina.
- Anonyymi
Kyllä tuo kaikki on pyöräliiton syytä.
- Anonyymi
Kaikki oli (taas kerran) liukkaan kelin syytä.
- Anonyymi
Joo, naurattaa ihan kippurassa, kun pannaan kolarit liukkauden syyksi. Meikäläinen ei anna koskaan kelin yllättää, vaan meikäläinen yllättää kelin. Ja milläköhän tavalla keli sitten yllätetään ? Tuollaisen liukkakuden vallitessa, mikä noilla kolari seuduilla vallitsi, niin nopeutta olisi pitänyt pudottaa puoleen rajoituksesta. Tätähän ei tietysti kaikki uskalla tehdä nysväriksi leimautumisen pelosta.
- Anonyymi
Eikö helpommalla pääse jos sanoo että persujen syytä?
- Anonyymi
Ei siinä turvavälikään auto jos on sankka sumu, eikä edellä olevaa autoa näe. Takasumuvalo auttaisi, mutta useimmiten sitä poltetaan ihan väärään aikaan enimmäkseen.
- Anonyymi
Kyllä meikäpoika osaa ja taitaa ajaa myös sumussa ja tietenkin itsellle on itsestään selvyys, että takasumari laitetaan päälle senkin uhalla, vaikka siitä takan tulijat suorastaan ärsyyntyvät. Nopeuden pufottaminen vaativissa eli huonoissa keleissä on tietenkin se varmina ja parhain tapa selvitä kolaritta, eli ei voi ajaa täyttä rajoitusten mukaista vauhtia näkyvyyden ollessa noin huono, niinkuin uutisissa kerrottiin. Sitä varmana ehtii reagoimaan ja hiljentämään pienellä vauhdilla kun näkee edessään jotain epätavallista. Tätähän neuvoa monikaan ei uskalla noudattaa, koska liikennekulttuurin mukaan aina pitää mennä muiden nopeuksien mukaan melkein perseessä kiinn, eli ilman turva välejä.
- Anonyymi
Eikä aina sitäkään. Viime talvena näin moottoritiellä räntäsateessa, sumussa ja hämärässä autoja jopa ilman takavaloja. Ja käyttäkää hyvät autoilijat sitä sumuvaloa, ei se kulu.
- Anonyymi
Suomalaisilla on kumma tapa ajaa autolla letkassa ja jonossa.
Maantiellä tulee enemmän vastaan letkassa ajavia, jotka ajaa n.10 metrin turvavälillä toinen toisensa perässä, kuin yksinään vastaan tulevia autoja.
Miksi perään kovaa tuleva autoilija ei mene ohi, vaan jää perään roikkumaan.
Jos ei ole tarkoitus ohittaa, niin kannattaa jäädä ainakin 50 metrin päähän.
Jos edessä ajaa esim. rekka eikä minulla ole tarkoitus ohittaa, niin jätän suosiolla vähintään 100 metriä väliä rekkaan, kun rekka yleensä ajaa 85-90km/h, eikä ohittamalla olla, kuin 1-2 minuuttia aikaisemmin perillä.- Anonyymi
Joo, samoin yhdyn minäkin kommenttisi sanomaan, ettei rekkoja kannata ohitella, koska ei siinä voita ajassa juuri mitään. Mutta liikennekulttuurin mukaanhan suurin osa ajaa, eli kaikista pitää päästä ohi hinnalla millä hyvänsä ja turva väleistä viis, koska muutoinhan sen perässä tulija täyttää oitis.
- Anonyymi
Poliiseja oli jäädä alle, olisi kannattanut katkaista liikenne ajoissa. Vapaapalokunnat ohjaavat liikennettä maaseudulla.
- Anonyymi
Joo tää on ihmeellinen ajatus että joku tulee aina turvaväliin.
Miten sitä itte ei tunnu ikinä siltä, vaikka rekka tulisi eteen niin turvaväli vaan on ja pysyy.
Varmaan samoja mitä yksi oikein ääneen kertoi someen että jos kaikki pk seudun ihmiset jättäisi juhannusruuhkassa 3-4 sek turvavälin, viimeiset joutuisi seisomaan 5h odottamassa että pääsevät liikkeelle 😂😂😂😂😂- Anonyymi
Ei tuollainen teoria todellakaan pidä paikkaansa ja vaikka osin pitäisikin, niin se kannattaa, koska vaikka ajassa aikaa menettäisikin, niin sitä turmaa ajatellen se silti kannattaa. On kyllä ajeltu monissa suurissa kesätapahtumissa ja tultu toteamaan se, kuinka vauhdit hidastuu ja välillä seisotaankin ruuhkan purkautumista odotellen. Liikenneruuhkia ei voi verrata alkuunkaan muun maailman ruuhkiin suurissa metro poleissa. Tosin ruuhkassa, jossa ajo nopeudet ovat pieniä, ei pitkän turva välin pitäminen ole niin tarpeellista kuin kovissa nopeuksissa..
- Anonyymi
Puhutaan ainoastaan kelistä, kukaan ei mainitse mikä osuus oli liian suurella tilannenopeudella! - Turvavälit liian pienet se on perusongelma ja suurin riski näille rytinöille!
- Anonyymi
Nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet.
- Anonyymi
Hyvällä kelillä 3 sekunnin turvaväli. Huonolla kelillä se pitenee tietenkin.
- Anonyymi
Reaktioaika plus riittävän pitkä turvaväli.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!
Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem1063325Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin
Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo182725HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä
Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat762572Mikä kaivatussasi herätti mielenkiintosi
Kun tapasitte ensi kerran? Ulkonäössä? Luonteessa tai olemuksessa? Kuinka nopeasti mielenkiinto muuttui ihastukseksi?981565Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet
Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k741498Valkoinen Golf
Kukahan on tämä ukko, joka työkseen kyylää pienen ässän asiakkaita viikon jokaisena päivänä.161115Kaikki ovat syntisiä!!!
Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N3541038Martina Aitolehti podcastissa: Ero
Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/6961931031Moottorisahalla kauppaan
Missäs päin kaupunkia tämä yöllä moottorisahalla kauppaan yrittänyt asiakas askaroi? https://poliisi.fi/-/mies-yritti-s11915- 51852