Onko jo aika luopua nastarenkaista? KYLLÄ ON

Onko jo aika luopua nastarenkaista?
Suuri osa suomalaisista autoilijoista valitsee yhä nastarenkaat talveksi autoonsa. Ne pitävät jäällä paremmin kuin kitkarenkaat, mutta silti kitkoilla ajetaan vähemmän vakavia onnettomuuksia. Miksi suomalainen pitää kiinni nastoista?

Pölinät pois, valitse kitkat”, julistaa Helsingin kaupungin ulkomainoskampanja, kun syksyn renkaanvaihtosesonki on kuumimmillaan. Nastarenkaat syövät asfalttia sekä tiemerkintöjä ja katupöly lisää sairaalakäyntejä.

Tästä huolimatta Helsingin Eläintarhan Nesteen pihassa kuuluu nastarenkaiden jatkuva rapina. Marraskuun puolivälissä kesärenkaat ovat enää parin auton alla, mutta kitkarenkaat ovat lähes yhtä suuri harvinaisuus.

”Tykkään nastarenkaista, olen aina ajanut niillä”, kertoo valkoista Mercedes-taksia ajava Tuomas Räty. Mersun alla on Nokian Hakkapeliitta 10 -nastarenkaat, uusimman Tekniikan Maailman rengasvertailun voittajat.

Etenkin koulukyytejä ajaessa nastat ovat talvisäällä kuin säällä varma valinta, Räty pohtii.

Räty ei ole yksin näkemyksineen. Nastarenkaita pitää parhaina renkaina talviolosuhteissa 76 prosenttia suomalaisautoilijoista, kertoo Lähitapiolan kysely kahden vuoden takaa.

Vuoden 2022 tienkäyttäjätutkimuksen yli 7 000 vastaajasta 82 prosenttia kertoi autossaan olevan nastarenkaat. Vain noin 8 prosenttia sanoi käyttävänsä kitkarenkaita. Kymmenellä prosentilla oli käytössään useampia autoja, joista osassa oli nastat ja osassa kitkat.

Helsingin talviliikenteessä kitkarenkaiden osuus on kaupungin seurannan mukaan jo 40 prosenttia. Kitkarenkaiden käyttö on Etelä-Suomen kaupungeissa hiljalleen yleistynyt.

Silti voi sanoa, että Suomi on edelleen nastarengasmaa. Suomessa yleinen käsitys on, että nastarenkaat ovat talvioloissa turvallisemmat kuin kitkarenkaat. Mitä tutkimus sanoo asiasta?

Nollakeli luistavin

Renkaiden suorituskykyeroista kertovat parhaiten Tekniikan Maailman talvirengastestit. Väyläviraston tuore julkaisu analysoi TM:n talvirengastestien tuloksia vuodesta 1990 tähän päivään.

Riskialttein ajo-olosuhde on liukas jäinen keli, joten se painottuu voimakkaasti TM:n rengastestien loppuarvostelussa.

TM:n talvirengasvertailun viiden parhaan nastarenkaan yleisarvosanan keskiarvo on koko testihistorian ollut noin 8,5 kouluarvosana-asteikolla 4–10. Kitkarenkaiden suoritus on parantunut vuosi vuodelta. 2023 ja 2024 kitkarenkaista parhaat ovat kiilanneet jo kärkikolmikkoon, mutta kärki on kapea. Viiden parhaan kitkarenkaan keskiarvo jää yhä jälkeen nastarenkaiden kärkiviisikosta, kouluarvosanan 8 tuntumaan.

Jarrutuksessa lumella kitka- ja nastarenkaiden välillä ei ole eroa. TM:n rengasvertailujen suuret erot syntyvät jäällä, ja vuosittainen vaihtelu on suurta.

Joinain vuosina rengastyyppien ero jarrutusmatkassa on ollut 10 prosenttia nastarenkaiden hyväksi, toisina jopa 40 prosenttia.

Tämän selittää etenkin lämpötilan vaihtelu silloin kun rengastestit tehdään ulkojäällä. Jään kitka vaihtelee voimakkaasti lämpötilan mukaan.

Renkaan pito voi puolittua, kun ilma lämpenee –10 asteesta –3 asteeseen. Kovalla pakkasella jään kitkakerroin on suurempi, ja ero kitka- ja nastarenkaiden välillä pienimmillään. Eniten nastarenkaat parantavat turvallisuutta radalla jääpinnan ollessa liukkaimmillaan nollan asteen tuntumassa.

Tienpinnan kitkakertoimet vaihtelevat kuivan asfaltin 0,8:sta jäisen tien 0,1:een. TM:n talvirengasvertailun jääjarrutuksessa kitkakerroin on vain 0,1:n luokkaa. Pääteillä ja kaupunkien kaduilla näin alhaiset kitkakertoimet ovat erittäin harvinaisia.

Näkyykö nastarenkaiden parempi jääpito testiradan ääriolosuhteissa myös parempana liikenneturvallisuutena liikenteessä?

Tutkimustiedon läpi kahlaaminen tuottaa johtopäätöksen: vaikea sanoa.

Kitkoilla ei kuolla

Aloitetaan vakavista, kuolemaan johtaneista onnettomuuksista, joista on tutkijalautakunnan perusteelliset raportit.

Niistä selviää, että kitkarenkailla ajetut onnettomuudet talvikeleillä ovat suorastaan romahtaneet. 2000-luvun alussa 14 prosenttia talvikelillä ajettujen kuolonkolarien aiheuttajista ajoi kitkarenkailla, vuosina 2015–2017 vain 2,6 prosenttia.

Kitkojen yhteys kuolemiin kutistui
Kitkarenkailla ajaneiden osuus talvirenkailla ajettujen kuolonkolareiden aiheuttajista.


Lähde: Jouko Lahti: Talvirengastyypit talvikelionnettomuuksissa, 2019 ja OTI:n onnettomuustietorekisteri
Samaan aikaan kitkarenkaiden osuus talviliikenteessä kasvoi hieman. Kitkarenkailla ajoi 2015–2017 noin 14 prosenttia autoilijoista – mutta he siis aiheuttivat vain 2,6 prosenttia kuolonkolareista.

Liikenneturvallisuusasiantuntijoilla on tähän kehitykseen kaksi selitystä. Ensimmäinen on kuljettajien ajotapojen erot, toinen ajonhallintajärjestelmien ja muun turvatekniikan yleistyminen.

Kitkarenkailla ajettujen onnettomuuksien osuus näyttää vähentyneen käsi kädessä elektronisten ajonvakautusjärjestelmien (ESC) yleistymisen kanssa. Se tuli pakolliseksi uusissa henkilöautoissa vuonna 2014. Kun tietokone havaitsee renkaiden menettävän pitoaan, pyrkii järjestelmä palauttam

22

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nastarenkaiden päällysteiden kulumisen hinta valtion teillä on 60–70 miljoonaa euroa vuodessa, arvioi Otto Kärki, Väyläviraston maanteiden hoidon johtava asiantuntija. Arviosta puuttuu kaupunkien vastuulla olevan katuverkon kuluminen.

      Väyläviraston seurantatutkimus on mitannut teiden urautumista vuosina 2017–2022 yli 700 tiekilometrillä. Urautumisnopeus on keskimäärin 1,5 millimetriä vuodessa, tästä valtaosa nastarenkaiden aiheuttamaa.

      Mittaukset kertovat talvikauden keskimääräiseksi urautumisvauhdiksi esimerkiksi Nelostiellä Hartolassa yhden talven aikana 2,5 milliä, Hangontiellä Tammisaaressa 2,2 millimetriä.

      Vilkkaimmilla teillä huomattavat kulumisurat saattavat syntyä jo yhden vetisen talven seurauksena.

      Norjassa kitkoilla

      Perusteellisin selvitys nasta- ja kitkarenkaiden turvallisuus- ja ympäristövaikutuksista on Helsingin kaupungin vuosien 2011–2013 NASTA-tutkimusohjelma. Sen tekoon osallistui 13 tutkimuslaitosta ja asiantuntijatahoa.

      Sen johtopäätös oli, että nastarenkaiden kustannukset ja ympäristöhaitat ovat ilmeiset.

      Toinen johtopäätös oli, että talvirengasvalintaa enemmän turvallisuuteen vaikuttaa ajotapa. Liukkaimmilla keleillä kitkarenkailla ajaminen vaatii nastarenkaita ennakoivampaa ajotapaa. Jos kitkoilla ajaminen saa kuljettajan ennakoimaan enemmän, se saattaa jopa parantaa liikenneturvallisuutta, vaikka renkaiden jääpito onkin heikompi.

      Suomessa kitkat-nastat-keskustelua hallitsevat liukkaimpien kelien ääritilanteet, Ruotsissa ja Norjassa taas ympäristö ja kustannukset tieverkolle.

      Naapurimaiden kaupungeissa kitkarenkaat ovatkin jo valtavirtaa.

      Ruotsin liikennevirasto on suosittanut kitkarenkaiden käyttöä kaikissa ajonvakausjärjestelmällä varustetuissa autoissa jo toistakymmentä vuotta.

      Vuonna 2023 vielä 54 prosenttia ruotsalaisista ajoi nastarenkailla, mutta Tukholman seudulla kitkarenkaat valitsi jo 58 prosenttia asukkaista. Näin on ollut vuodesta 2019 lähtien.

      Kehitystä ovat vauhdittaneet yksittäisten katujen nastarengaskiellot esimerkiksi Tukholmassa, Uppsalassa ja Göteborgissa.

      Norjan suurissa kaupungeissa nastarenkaat ovat nykyisin harvinaisuus.

      Yksi syy ovat yli 20 vuotta sitten käyttöönotetut nastarengasmaksut. Oslossa kitkarenkaiden osuus kasvoi 80 prosenttiin muutamassa vuodessa, kun maksu tuli käyttöön 2000-luvun alussa.

      Nyt Oslon kaduilla ajo nastarenkailla maksaa 3 euroa päivässä tai 120 euroa talvessa. Stavanger lopetti jo maksun perimisen, kun kitkarenkaiden osuus oli noussut kaupungissa 91 prosenttiin.

      ”Norjan kaupungeissa pärjätään hyvin kitkarenkailla, eivätkä onnettomuudet näytä siellä lisääntyneen”, Suvi Haaparanta toteaa.

      Haaparanta kertoo, että Helsingin kitkarengaskampanjat herättivät vielä muutama vuosi sitten varsin tunnepitoisia reaktioita, mutta nyt asenteet kitkarenkaita kohtaan ovat muuttuneet myönteisemmäksi.

      Helsingissä kitkarengaskampanjointi jatkuu. Kaupungin omat autot ovat liikkuneet kitkarenkain vuodesta 2021 lähtien.

      Suomen ainoa nastarengaskielto on Helsingin Lönnrotinkadun syksyllä 2022 voimaan tullut läpiajokielto. Kokeilu jatkuu vielä tulevan talven.

      Helsingin ilmansuojelusuunnitelma linjaa, että kaupunki edistää nastarengasmaksujen käyttöönottoa Norjan mallin mukaan. Maksut edellyttäisivät lakimuutosta, sillä nykylainsäädäntö ei niitä mahdollista.

      Suunnitelma ei innosta autoilijoita Eläintarhan Nesteellä.

      ”En tykkää. Lönnrotinkadun nastarengaskiellon kanssa pystyy vielä elämään”, taksia ajava Tuomas Räty sanoo.

      Kitkarenkaisiin luottava Peter Westerholm ei hänkään innostu uusista maksuista: ”Mutta jos nastarenkaista halutaan eroon, niin maksu on tietysti aika tehokas väline.”

      Kitkarenkaiden puolesta kampanjoiva Suvi Haaparanta ajaa itse kitkarenkailla.

      ”Etelä-Karjalassakin tulee usein liikuttua. Kitkarenkailla pärjää hyvin pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin”, Haaparanta sanoo.

      Vaasassa asuva Väyläviraston Otto Kärki kantaa työssään huolta urautuvista maanteistä. Nyt alla pyörivät kuitenkin kotimaiset nastarenkaat. ”Mutta en minä kitkarenkaitakaan pois sulje.”

      Entäpä Tekniikan Maailman autotoimitus, joka leipätyönään koeajaa uudet autot ja tekee vuotuiset talviauto- ja rengastestit? Kun TM:n kahdeksan ammattilaista kertoo näkemyksensä, kitkarenkaat voittavat äänin 5–3.


      https://tekniikanmaailma.fi/lehti/22b-2024/onko-jo-aika-luopua-nastarenkaista/

      • Anonyymi

        Autoilija arto uudesta nimimerkistään huolimatta on edelleen, ainakin autonrengas asioissa se samainen idiootti minä se edellisellä asunpaikkakunnallaan tuli liikenteen vaarantajana jopa tunnetuksi.


      • Anonyymi

        Ruotsista tuodussa entisessä liisarissa oli sen ostettaessani melkein uudet nastarenkaaat alla. En minä niitä ala poiskaan heittämään, liian arvokasta minun budjetilleni, vaan ajan ne loppuun täällä Suomessa. Edelliseeä autossani oli kitkat, ja tässäkin tulee olemaan kirkat, mutta meikäläisen vauhdilla noilla nastoilla ajetaan useampi vuosi.


    • Anonyymi

      Olen ajanut kitkoilla jo 30v huomenna saan kitkat taas alle klo 15.10
      Ja matka jatkuu, paremmat ajettavat kuin kesärenkaat henkilöautossa eikä kolareita asun Uudellamaalla.
      Duosittelen.

      • Anonyymi

        Vai kitka ovat paremmat ajettavat kuin kesärenkaat? Mikä Toyota sinulla oikein on, nimittäin oikeassa autossa kesärenkaat ovat aina paremmat kesällä mitä kitkarenkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai kitka ovat paremmat ajettavat kuin kesärenkaat? Mikä Toyota sinulla oikein on, nimittäin oikeassa autossa kesärenkaat ovat aina paremmat kesällä mitä kitkarenkaat.

        En tiedä onko Volvo oikea auto.


      • Anonyymi

        Olet pärjännyt hyvällä tuurillasi yllättävän pitkään, varsinkin ottaa huomioon tuon vaarallisen tapasi liikkua talvisissa olosuhteissa ilman kunnollista pitoa omaavilla renkailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet pärjännyt hyvällä tuurillasi yllättävän pitkään, varsinkin ottaa huomioon tuon vaarallisen tapasi liikkua talvisissa olosuhteissa ilman kunnollista pitoa omaavilla renkailla.

        Ainoa ongelma Stadissa on mamut ja landesuharit ja surullisen kuuluisat vosikat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoa ongelma Stadissa on mamut ja landesuharit ja surullisen kuuluisat vosikat.

        Niin, muillehan ne ongelmat aiheutat, et niinkään itsellesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, muillehan ne ongelmat aiheutat, et niinkään itsellesi.

        Muiden ongelmat ovat kuskin kaalissa ei renkaat aiheuta ongelmia vaikka ajaisit hevoskärryillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muiden ongelmat ovat kuskin kaalissa ei renkaat aiheuta ongelmia vaikka ajaisit hevoskärryillä.

        Hevoskärryllä ajaessa renkaat ei tosiaankaan aiheuta ongelmia. Autolla ajaessa tilanne on toinen, koska autossa käytetyt renkaat saattaa aiheuttaa ongelmia kuskille ja sen seurauksena myös muille.


    • Anonyymi

      Mitähän mieltä ovat lauantaina Lahdessa törmäilleet n. 70 autoilijaa. Osalla kesärenkaat, osalla kitkat ja joillain näitä m + s renkaita ja kaikki liukuilivat holtittomasti peilijäällä.

      Parilla nastat alla ja autojen hallittavuus säilyi jotenkin ilman törmäilyä.

    • Anonyymi

      Ostamassani käytetyssä id4:ssa oli mukana melkein uudet nastarenlaat. Ne minä ainakin ajan loppuun. Sitten voin taas siirtyä kitkoihin, joilla olen ajanut jo kymmeniä vuosia. Uidet kitkatkin maksavat sentään autoni koossa liki puolitoista tonnia.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Nythän on vasta aika laittaa ne nastarenkaat alle. Miksi sinä otat ne nyt pois?

    • Anonyymi

      Rikosilmoitteilla on poliiseita työllistävä vaikutus.

    • Anonyymi

      Jokainen hommaa sellaiset renkaat, jotka kokee hyväksi.

    • Anonyymi

      nastarenkaat alle ja huoletonta ajoa.

      • Anonyymi

        Mitkään nastarenkaat eivät anna huoletonta ajoa jos kuski on idioottimainen liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitkään nastarenkaat eivät anna huoletonta ajoa jos kuski on idioottimainen liikenteessä.

        Totta. Renkaat eivät kompensoi osaamattomuutta tai asennevammaisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Renkaat eivät kompensoi osaamattomuutta tai asennevammaisuutta.

        Juuri hyvä nastarenkaat kompensoi mainitsemaasi osaamattomuutta, mitä sillä sitten tarkoitetaankin. Tuota asennevammaisuuden edes olemassa olemista voi aina pohtia.


    • Anonyymi
      UUSI

      "Kitkarenkailla ajoi 2015–2017 noin 14 prosenttia autoilijoista – mutta he siis aiheuttivat vain 2,6 prosenttia kuolonkolareista."
      Tuo 2,6 % on mielenkiintoinen luku, mihin ei tavallinen pulliainen pääse kiinni.
      OTI:n vuosiraporteista laskien nastattomien renkaiden käyttäjien aiheuttamia kuolonkolareita oli 2015-17 noin 13 %. Tuon selvityksen mukaan lukumäärästä on "siivottu pois" sairauskohtaukset, nukahtamiset ja itsemurhat, joita näin ollen on ollut 80 % onnettomuuksista.
      Jos nastoja käyttävillä tuo prosentti on sama, kuten voisi olettaa, on teoriassa mahdollista vähentää liikennekuolemia ehkä 30-40 vuodessa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

      Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      20
      2307
    2. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

      Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      45
      2174
    3. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

      "Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      64
      1703
    4. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      194
      1667
    5. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

      "Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      81
      1618
    6. Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.

      Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.
      Joensuu
      52
      1552
    7. Nainen rakas

      Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      113
      1480
    8. Pyyntö Teelle

      Voisitko nyt vaan ystävällisesti laittaa viestin?
      Ikävä
      90
      1177
    9. Martina haluaa tasoisensa miehen

      Seiskassa juttu minkälaisen miehen Martina haluaa. Kumppanin pitää tuoda hänen herkkyytensä ja vahvuutensa esiin sekä ol
      Kotimaiset julkkisjuorut
      240
      1037
    10. Voi ei! Katja Ståhl joutui sairaalaan - Syynä tämä vitsaus - Koskettava päivitys sairaalasängystä

      Pikaista paranemista, Katja! Katja Ståhl on kertonut somessa joutuneensa sisään sairaalaan. Lue lisää: https://www.suom
      Suomalaiset julkkikset
      21
      915
    Aihe