Lessut..

Minä vaan..

Viittiskö joku kertoo mulle lestadiolaisista ja niiden säännöistä jne.Esim voiko ei-lestadiolainen tyttö ja lestadiolainen poika seurustella?Vastatkaa mieluite ne jotka oikeesti tietää tosta asiasta jotai..Ei oo tosiaa mikää pakko kertoo omia mielipiteitä..Varsinkaa jos ne on kovinki negatiivisia..

12

2607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nii,,,, toellaki voi lessu ja epälessu seukata,, mix ei???? jokkainen lessu,ainaki ite;>) tuntee omassa tunnossaan "rajat" ja ko tuntee et arveluttaa joku juttu, ei oo varma kendeeko tehä (esim.) nii kylhä sen voi jättää välliin.... tunnen monia tyyppejä (lessuja) jotka seurustelee ns. "ei-mekejen" kaa,,,,, ei siin mitn ku on ns. "hyvä omatunto"!!!!!!:) zemppii teille kaikil lukioille,, ilo irti elämästä!!:)

      • lestadiolainen

        ei tainnu olla lestadiolainen joka vastas tai sitte ei ole oikeaa käsitystä asioista!
        ei voi seurustella ei-lestan kans koska siinä on liikaa vaaroja! ja silloin nähdään hyväksi että ei seurustella! vaikka olis kuinka hyvä omatunto niin vaarat on niin suuret ja houkutuksia on liikaa! että tämä on totuus!


      • enkeli
        lestadiolainen kirjoitti:

        ei tainnu olla lestadiolainen joka vastas tai sitte ei ole oikeaa käsitystä asioista!
        ei voi seurustella ei-lestan kans koska siinä on liikaa vaaroja! ja silloin nähdään hyväksi että ei seurustella! vaikka olis kuinka hyvä omatunto niin vaarat on niin suuret ja houkutuksia on liikaa! että tämä on totuus!

        Siis joo. Mun kaveri seurustelee ei-lessun kans,oon ite lessu ja kaveri kans. Oishan se hyvä jos sen elämänkumppanin löytäs sieltä omien joukosta. Ja siihen niinku pyritään.Ite en alkas seurusteleen kenenkää muun ku lestadiolaisten kans, koska tunnen itteni ja tiiän että mut ois helppo vetää mukana maailmaan. Mutta kyllä mä tunnen pariskuntia jotka on ihan onnellisesti naimisissa vaikka toinen on lessu ja toinen ei. Se nyt vähän on kiinni siitäki, millanen se toinen osapuoli sitte on...tapauskohtasta sanon mie. Mutta...eiköhän me lestadiolaiset kuitenki yritetä löytää se seurustelutoveri omien parista.Totuus on että sillon se jokapäivänen elämä on paljon helpompaa! Hauskaa kesäloman odotusta kaikille:)


      • 5 lapsen isä
        lestadiolainen kirjoitti:

        ei tainnu olla lestadiolainen joka vastas tai sitte ei ole oikeaa käsitystä asioista!
        ei voi seurustella ei-lestan kans koska siinä on liikaa vaaroja! ja silloin nähdään hyväksi että ei seurustella! vaikka olis kuinka hyvä omatunto niin vaarat on niin suuret ja houkutuksia on liikaa! että tämä on totuus!

        Olette oikeassa, jotka vastasitte siihen sävyyn, ettei kannata lähteä kiusaamaan itseään.
        Miksi asettaa itselleen kiusauksia? Me kaikki ollaan niin heikkoja, ettei ole mitenkään harvinaista, että maailma saa vietyä mukanaan. Itse olisin todella murheellinen ja huolissani, jos omista lapsistani joku seurustelisi epäuskoisen kanssa (onneks ei viel piiiitkään aikaan siinä iässä).
        Uskominen on täysin omakohtainen asia. Jokaisen kannattaa miettiä tätäkin kysymystä siltä kannalta. Kukaan ei voi pakottaa uskomaan. Kukaan ei voi estää seurustelua. Kukaan ei voi määrätä seurustelukumppania...muistetaan, että sekin tulee ylhäältä!! Jos haluaa säilyttää puhtaan omantunnon ja kulkea oikeassa joukossa kohti päämäärää, kannattaa välttää niitä asioita, missä voi langeta syntiin. Kahden uskovaisen nuoren välisessä seurustelussakin on ihan riittävästi kiusauksia...entä jos toinen ei olekaan samoin asioista ajatteleva?? Itse olisin varmasti liian heikko...monissa asioissa.
        Itse olen saanut olla jo 9v naimisissa lapsuudenuskovaisena ja aviopuoliso samoin. Miten asiat olisivatkaan, jos toinen meistä olisikin epäuskossa?? Mitä meillä olisi tällä hetkellä?? En tiedä...eikä ehkä kannata liikaa ajatellakaan!!
        Toivottavasti näistä sekavista ajatuksista edes jotain näkemystä löytyy...korjatkaa muut "meikäläiset"=)


      • Minä vaan..
        lestadiolainen kirjoitti:

        ei tainnu olla lestadiolainen joka vastas tai sitte ei ole oikeaa käsitystä asioista!
        ei voi seurustella ei-lestan kans koska siinä on liikaa vaaroja! ja silloin nähdään hyväksi että ei seurustella! vaikka olis kuinka hyvä omatunto niin vaarat on niin suuret ja houkutuksia on liikaa! että tämä on totuus!

        Mut onko sil periaattees kovinkaa paljoo eroo jos se ei-lestadiolaine on kuitenki uskovaine??


      • enkeli
        Minä vaan.. kirjoitti:

        Mut onko sil periaattees kovinkaa paljoo eroo jos se ei-lestadiolaine on kuitenki uskovaine??

        On sillä eroa. Ku jos se toinen on lestadiolainen ja toinen jonku muunlainen uskovainen,uskoo erilai, sillä muunlaisella luultavasti on erilaiset käsitykset tietyistä asiosta..ja siinä tulee niin helposti niitä kiusauksia ja erimielisyyksiä...sellanen suhde voi olla itselleki hermoja raastava ja raskas..


      • vl
        enkeli kirjoitti:

        Siis joo. Mun kaveri seurustelee ei-lessun kans,oon ite lessu ja kaveri kans. Oishan se hyvä jos sen elämänkumppanin löytäs sieltä omien joukosta. Ja siihen niinku pyritään.Ite en alkas seurusteleen kenenkää muun ku lestadiolaisten kans, koska tunnen itteni ja tiiän että mut ois helppo vetää mukana maailmaan. Mutta kyllä mä tunnen pariskuntia jotka on ihan onnellisesti naimisissa vaikka toinen on lessu ja toinen ei. Se nyt vähän on kiinni siitäki, millanen se toinen osapuoli sitte on...tapauskohtasta sanon mie. Mutta...eiköhän me lestadiolaiset kuitenki yritetä löytää se seurustelutoveri omien parista.Totuus on että sillon se jokapäivänen elämä on paljon helpompaa! Hauskaa kesäloman odotusta kaikille:)

        Hyviä puheenvuoroja on jo käytetty :) mutta aattelin vielä sanoa, että omatunto voi olla joillaki venyny ja on tullu jotkut asiat luvallisiksi jotka ei oikeasti oo oikein. Mun käsityksen mukaan yleisesti uskovaisten keskuudessa ollaan sitä mieltä, että ei seurustella eimeikäläisten kans, sitä paitsi sen kieltää jo Raamattuki! Siis kannattaa tässäki asiassa kuunnella seurakuntaa!


      • Minä vaan..
        enkeli kirjoitti:

        On sillä eroa. Ku jos se toinen on lestadiolainen ja toinen jonku muunlainen uskovainen,uskoo erilai, sillä muunlaisella luultavasti on erilaiset käsitykset tietyistä asiosta..ja siinä tulee niin helposti niitä kiusauksia ja erimielisyyksiä...sellanen suhde voi olla itselleki hermoja raastava ja raskas..

        Mitä jos se lestadiolainen ei haluakkaa elää niitten sääntöjen mukaa??Ja kuin isoja ne erot lestadiolaisuuden ja muun evankelis-luterilaisuuden välil sit on?Kuitenki kuuluu samaan seurakuntaan..


      • Jukkis
        Minä vaan.. kirjoitti:

        Mitä jos se lestadiolainen ei haluakkaa elää niitten sääntöjen mukaa??Ja kuin isoja ne erot lestadiolaisuuden ja muun evankelis-luterilaisuuden välil sit on?Kuitenki kuuluu samaan seurakuntaan..

        uskovainen ei HALUA elää "sääntöjen" mukaan hän ei enää ole uskovainen!


    • Enna

      Lueppas nää erään SLn sanat:
      "5. Maailman ilot alkaa / huvilla hauskalla, / vaan niistä kerran palkka / on tuska, kuolema.
      6. Mitä siis auttoi hurma, / hekuma hetkinen, / kun siulun on se surma / ja itku iäinen?
      7. Te nuoret Siionissa / armossa asukaa! / Nuoruuden kiusauksissa / verestä voiman saa.
      8. Ja kyyneleetkin kerran / jää silmiin sammuviin, / kun siunattuina Herran / kutsutaan taivaisiin." SL 250:5-8

      Niin se vain on ko tos laulus sanottaan

    • Anonyymi

      kyllä sitä lessuakin voi panna

    • Anonyymi

      Jos uskovat kantakirkkonsa oppiin kasteen armoon, siihen että ovat vauvana tunnustaneet jo syntinsä, perisyntintä sekä saaneet parhaan mahdollisen Pyhän Hengen, niin voivat tehdä aivan mitä tahansa. Mitä rajoja tai sääntöjä ei ole kun tie taivaaseen on jo pedattu.

      Jos sitten eivät siihen usko, niin ovat vielä enemmän harhaoppisia kuin yrittävät omilla hurskailla teoilla avata taivaan portteja. Se on raskas taakka.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      149
      10852
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      209
      2890
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1696
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1546
    Aihe