Kun sähkön siirtomaksu ja sähkömaksu on yhteensä keskimäärin 50 senttä kilowatilta, kuinka kalliiksi tulee ladata sähköauton akku joka toinen päivä, ja kauanko kestää suurinpiirtein ladata 16 ampperin voimavirta pistorasiasta (max ulostulo 5-6 kw) kys. keskiverto sähköauto?
Pystyykö kukaan laskemaan sähköauton latauskustannuksen?
42
181
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Älä murehdi sähköautosta! Sinun kannattaa nyt keskittyä sähkösopimukseesi, sinä maksat kaksin tai kolminkertaista hintaa normaaliin nähden!
- AnonyymiUUSI
Siirtoon ei voi vaikuttaa, se on 36 senttiä kilowatilta täällä maaseudulla, mitä ajetaan alas tahalaan valtion toimesta, laskelassa on otettu huomioon tuleva sähkön nousu, on pörssisähkösopimus.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Siirtoon ei voi vaikuttaa, se on 36 senttiä kilowatilta täällä maaseudulla, mitä ajetaan alas tahalaan valtion toimesta, laskelassa on otettu huomioon tuleva sähkön nousu, on pörssisähkösopimus.
Käyt kauppareissulla lataamassa kaupan pihassa, tai muuten kylillä käydessä kunnantalon tms. takana, niin saat sähköt paljon halvemmalla. Tuohon 36 sentin siirtomaksuun on kyllä vaikea uskoa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Siirtoon ei voi vaikuttaa, se on 36 senttiä kilowatilta täällä maaseudulla, mitä ajetaan alas tahalaan valtion toimesta, laskelassa on otettu huomioon tuleva sähkön nousu, on pörssisähkösopimus.
Siirtomaksu kilowattituntia kohti riippuu siitä, kuinka paljon sähköä kuluttaa. Siirtomaksussa on usein kiinteä osa, joka vaikuttaa tulokseen.
Maksan siirtomaksua noin 8 c/kWh. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Käyt kauppareissulla lataamassa kaupan pihassa, tai muuten kylillä käydessä kunnantalon tms. takana, niin saat sähköt paljon halvemmalla. Tuohon 36 sentin siirtomaksuun on kyllä vaikea uskoa.
On se totta, perusmaksu jo 30 euroa/kk, kulutan noin 120kw/h kuukaudessa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
On se totta, perusmaksu jo 30 euroa/kk, kulutan noin 120kw/h kuukaudessa.
Perusmaksun maksat kuitenkin, latasit sähköautoa tai et, se ei ole siirtomaksua!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Käyt kauppareissulla lataamassa kaupan pihassa, tai muuten kylillä käydessä kunnantalon tms. takana, niin saat sähköt paljon halvemmalla. Tuohon 36 sentin siirtomaksuun on kyllä vaikea uskoa.
Lähimpään latauspisteeseen on noin 45 kilometeriä, ei ehkä kannata joka päivä mennä lataamaan?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lähimpään latauspisteeseen on noin 45 kilometeriä, ei ehkä kannata joka päivä mennä lataamaan?
Jonnekinhan sillä autolla tulee kuitenkin aina välillä mentyä, vai mihin tarvitsitkaan sitä?! Latauspisteitä on Suomi täynnä:
https://latauskartta.fi/
- AnonyymiUUSI
Ei taida kenelläkään olla niin hyvää laskutaitoa ja tietämystä?
- AnonyymiUUSI
Ja paljonko se monisatakiloisen akkukasan siirtämiseen kuluu energiaa....siitä akkuläjästä otettuna?
- AnonyymiUUSI
Jatka sillä polkuautolla vaan jos sähkön tuotat kissannahkalla.
- AnonyymiUUSI
Ihan normaalit 3x25 sulakkeet mitä on yleensä omakotitaloissa, vai kuvitteletko, että loka taludessa pitää olla 200 kilowatin syöttökaapelit?
- AnonyymiUUSI
Olisin kuvitellut, että pyöreä luku 50 senttiä olisi ollut helppo laskea, mutta eipäs ollutkaan kenellekään, mutta kiitos näistä muista vastauksista.
- AnonyymiUUSI
Kerro se todellinen siirtomaksusi ensin, älä laske perusmaksua mukaan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kerro se todellinen siirtomaksusi ensin, älä laske perusmaksua mukaan.
8,22kw/h siirto, ja helenin pörssisähkö, lataus tapahtuisi myös kalliimalla hinnalla pakosta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
8,22kw/h siirto, ja helenin pörssisähkö, lataus tapahtuisi myös kalliimalla hinnalla pakosta.
Jos siirto olisi vaikka 9 senttiä, niin pörssisähkön keskihinta on 5-6 senttiä. Tästä saadaan n. 15 senttiä sähkön hinnaksi per kWh (jos lataa keskihinnalla, toki voi latauksen oikein ajoittamalla saada halvemmallakin), ja sähköauto kuluttaa (ympärivuotinen keskiarvo) noin 15-20 kWh sadalle kilometrille. Jos autoon lataa 50 kWh edestä sähköä, niin kustannus on noin 8,75 euroa, ja kyseisellä sähkömäärällä ajelee noin 300 km.
Eli noin 3 euroa per 100 km. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos siirto olisi vaikka 9 senttiä, niin pörssisähkön keskihinta on 5-6 senttiä. Tästä saadaan n. 15 senttiä sähkön hinnaksi per kWh (jos lataa keskihinnalla, toki voi latauksen oikein ajoittamalla saada halvemmallakin), ja sähköauto kuluttaa (ympärivuotinen keskiarvo) noin 15-20 kWh sadalle kilometrille. Jos autoon lataa 50 kWh edestä sähköä, niin kustannus on noin 8,75 euroa, ja kyseisellä sähkömäärällä ajelee noin 300 km.
Eli noin 3 euroa per 100 km.ok.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos siirto olisi vaikka 9 senttiä, niin pörssisähkön keskihinta on 5-6 senttiä. Tästä saadaan n. 15 senttiä sähkön hinnaksi per kWh (jos lataa keskihinnalla, toki voi latauksen oikein ajoittamalla saada halvemmallakin), ja sähköauto kuluttaa (ympärivuotinen keskiarvo) noin 15-20 kWh sadalle kilometrille. Jos autoon lataa 50 kWh edestä sähköä, niin kustannus on noin 8,75 euroa, ja kyseisellä sähkömäärällä ajelee noin 300 km.
Eli noin 3 euroa per 100 km.Ja auton arvo alenee 100 km:n matkalla n. 150 €.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja auton arvo alenee 100 km:n matkalla n. 150 €.
Polttomoottoriauton ainakin, ne kun ovat pian arvottomia.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Polttomoottoriauton ainakin, ne kun ovat pian arvottomia.
Silloinhan se kannattaakin ostaa.
- AnonyymiUUSI
Lidlissä halpa ladata samoin abc-lataus. Muuta ei enää kannata ostaa kuin sähköauto, 5 vuoden päästä bensakoneiset ei kelpaa kelleenkään.
- AnonyymiUUSI
Sähköautojen tarina alkaa olemaan lopussa toistaiseksi, ennen kuin saadaan parempi akkusysteemi, siihen menee varmaan 10-20 vuotta, nyt kun sota vielä tulee, niin sähköverkosto on pois käytöstä useita vuosia, niin suurin osa sähköautoista lojuu takapihoilla turhan panttina.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen tarina alkaa olemaan lopussa toistaiseksi, ennen kuin saadaan parempi akkusysteemi, siihen menee varmaan 10-20 vuotta, nyt kun sota vielä tulee, niin sähköverkosto on pois käytöstä useita vuosia, niin suurin osa sähköautoista lojuu takapihoilla turhan panttina.
Ihan täyttää roskaa ja trollausta.
- AnonyymiUUSI
5 vuoden päästä sen sun patteriauton arvo on n. 1500 €.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen tarina alkaa olemaan lopussa toistaiseksi, ennen kuin saadaan parempi akkusysteemi, siihen menee varmaan 10-20 vuotta, nyt kun sota vielä tulee, niin sähköverkosto on pois käytöstä useita vuosia, niin suurin osa sähköautoista lojuu takapihoilla turhan panttina.
Heh, Ukrainassakin sähkö riittää kun amatööritkin kytkevät niitä takaisin. Se mikä ekana loppuu ja varataan sotakalustolle on bensiini ja diesel. Siksi sähköauto on myös kriisiajan -ja siis myös väistämättä piakkoin meillekin leviävän sodan ajan- paras auto!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
5 vuoden päästä sen sun patteriauton arvo on n. 1500 €.
Mitä sä saat noin halpoja sähköautoja 5 v. vanhana? Trollipelle...
- AnonyymiUUSI
Max 3 euroa tunnissa.
- AnonyymiUUSI
Tavallinen 16 A pistorasia ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa 16 ampeerin kuormitusta. Sähköautoa ei pidä ladata kotioloissa ilman asianmukaisia laitteita.
- AnonyymiUUSI
Joku osaa näemmä käyttää googlen ai:ta ja linkata vastauksen tänne.
- AnonyymiUUSI
Sähköautoa voikin aivan hyvin ladata vaikka 8 tai 10 ampeerin kuormalla tavallisesta pistorasiasta. Yön yli saa keskimääräiseen autoon n. 40-50 % akkuun latinkia, mikä on riittävästi kun akkua ei tavata ajaa ihan tyhjäksi ja sitten ladata ihan täyteen...
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoa voikin aivan hyvin ladata vaikka 8 tai 10 ampeerin kuormalla tavallisesta pistorasiasta. Yön yli saa keskimääräiseen autoon n. 40-50 % akkuun latinkia, mikä on riittävästi kun akkua ei tavata ajaa ihan tyhjäksi ja sitten ladata ihan täyteen...
Esim. 10 A kuormalla 12 tunnissa n. 26 kWh, 14 tunnissa 30 kWh jne.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoa voikin aivan hyvin ladata vaikka 8 tai 10 ampeerin kuormalla tavallisesta pistorasiasta. Yön yli saa keskimääräiseen autoon n. 40-50 % akkuun latinkia, mikä on riittävästi kun akkua ei tavata ajaa ihan tyhjäksi ja sitten ladata ihan täyteen...
Yöllä ei pidä ladata tulipalovaaran takia. Koskee kaikkia akkuja, myös sähköautoa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Yöllä ei pidä ladata tulipalovaaran takia. Koskee kaikkia akkuja, myös sähköautoa.
Paitsi että sitten pitäisi oikeastaan olla lataamatta tai käyttämättä mitään laitteita yöllä. Jos sähköauto on pihassa latautumassa muutaman ampeerin virralla, niin riskit ovat aivan minimaalisia. Sähköauton AC-laturi ei todellakaan ole kapasiteettinsa äärirajoilla, kun latausvirta on joku hassu 8-10 ampeeria.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi että sitten pitäisi oikeastaan olla lataamatta tai käyttämättä mitään laitteita yöllä. Jos sähköauto on pihassa latautumassa muutaman ampeerin virralla, niin riskit ovat aivan minimaalisia. Sähköauton AC-laturi ei todellakaan ole kapasiteettinsa äärirajoilla, kun latausvirta on joku hassu 8-10 ampeeria.
Sähköautoa toki ei kannata ajaa yön ajaksi maakuuhuoneeseen yöpöydälle, ja pikaladata sitten sitä siinä 150 kW teholla.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi että sitten pitäisi oikeastaan olla lataamatta tai käyttämättä mitään laitteita yöllä. Jos sähköauto on pihassa latautumassa muutaman ampeerin virralla, niin riskit ovat aivan minimaalisia. Sähköauton AC-laturi ei todellakaan ole kapasiteettinsa äärirajoilla, kun latausvirta on joku hassu 8-10 ampeeria.
Eikä akkukaan kuumene tai syty niin pienillä virroilla.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi että sitten pitäisi oikeastaan olla lataamatta tai käyttämättä mitään laitteita yöllä. Jos sähköauto on pihassa latautumassa muutaman ampeerin virralla, niin riskit ovat aivan minimaalisia. Sähköauton AC-laturi ei todellakaan ole kapasiteettinsa äärirajoilla, kun latausvirta on joku hassu 8-10 ampeeria.
Tavallinen kotipistorasia voi ylikuumeta ja sytyttää kämpän. Auto on oma lukunsa, mutta pientäkään riskiä ei kannata ottaa, jos auto on asunnon lähellä latauksessa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tavallinen kotipistorasia voi ylikuumeta ja sytyttää kämpän. Auto on oma lukunsa, mutta pientäkään riskiä ei kannata ottaa, jos auto on asunnon lähellä latauksessa.
Pistorasiat kannattaa pitää kunnossa, samoin palovaroitin! Ulkopistorasioissa on pitänyt olla vikavirtasuojaus jo aika kauan. Pidän erittäin epätodennäköisenä, että pistorasia ehtisi sytyttää seinän tuleen, ennenkuin vikavirta laukeaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tavallinen kotipistorasia voi ylikuumeta ja sytyttää kämpän. Auto on oma lukunsa, mutta pientäkään riskiä ei kannata ottaa, jos auto on asunnon lähellä latauksessa.
Aiotko tosiaan ladata sitä autoa sisällä?!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Pistorasiat kannattaa pitää kunnossa, samoin palovaroitin! Ulkopistorasioissa on pitänyt olla vikavirtasuojaus jo aika kauan. Pidän erittäin epätodennäköisenä, että pistorasia ehtisi sytyttää seinän tuleen, ennenkuin vikavirta laukeaa.
Ja ns. lämmitystolppahan ei syty mitenkään palamaan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tavallinen kotipistorasia voi ylikuumeta ja sytyttää kämpän. Auto on oma lukunsa, mutta pientäkään riskiä ei kannata ottaa, jos auto on asunnon lähellä latauksessa.
Polttomoottoriauton syttyminen on paljon todennäköisempää (yli 80 kertainen riski), ja niitä tosiaan syttyy ihan pysäköityinäkin, ei ainoastaan ajossa. Viimeksi taas oli BMW:llä isot takaisinkutsut ko. syystä. Olen itsekin joutunut alkusammuttamaan pysäköitynä tuleen syttynyttä fossiiliautoa (ei oma).
Joten polttomoottoriautoa ei voi pysäköidä talojen lähelle varsinkaan yöksi, pienintäkään riskiä kun ei voi ottaa..
- AnonyymiUUSI
On ne vielä ns. lasten leluja nämä nykyiset sähköautot.
- AnonyymiUUSI
Trollillahan ei ole mitään tietoa asiasta, joten pulputuksesi on samantekevää.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista
ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv4183533Sanna on pakottaja, domina
Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k1082610Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle
Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,32401Skodan hankintaan painostaminen toi potkut
Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll372186Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella
Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne62100Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle
Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv131933Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua
Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle1941607Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue
"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel671529Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?
"Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k431483Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne
niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,531360