Olen jotenkin varuillani kokoajan. Ikäänkuin joku tai jotkut tuntemattomat henkilöt joita esim. kadulla kohtaan aikoisivat käydä kimppuuni tai jotenkin haastaa riitaa. Koskaan kimppuuni ei ole kuitenkaan käyty.
Olen huomannut että tuijotan ihmisiä pitkään ja jotkut saattavat siitä kiusaantua. Katseeni on tumma ja vihamielinen. Olen lähes aina huonolla tuulella. Kiroilen paljon itsekseni. Nukun huonosti. En käytä mitään lääkkeitä tai päihteitä.
Miten päästä eroon vihamielisyydestä ja oppia sosiaalisemmaksi? Ikää on jo 50 ja risat.
T. Vihainen vanha mies
Mikä minua vaivaa?
15
181
Vastaukset
- Anonyymi
Oletko ikinä miettinyt miksi olet vihainen? Kenelle olet vihainen ja miksi? Kerrot nukkuvasi huonosti. Mikä on vireystilasi päivällä? Oletko miettinyt miksi nukut huonosti? Onko sinulla päivärytmiä? mielekästä tekemistä? Oletko sinut itsesi kanssa? Vihan taakse liittyy paljon muita eri tunteita. Oletko niitä käsitellyt esim pettymys, häpeä,pelko. Miten hyvin osaat käsitellä tunteita ?
- Anonyymi
Lisään vielä pidätkö itsestäsi vai inhoatko itseäsi ja miksi? Oletko pettynyt itseesi ja oletko tyytymätön itseesi tai johonkin asiaan? Jos inhoat itseäsi niin sä kuvittelet että muutkin inhoo sinua. Miten hyvin kestät kritiikkiä ja arvostelua?
- Anonyymi
Vireystilani on päivällä hyvä huonosta nukkumisesta huolimatta ja kykenen työntekoon. Mielekkääksi tekemiseksi en työtäni koe ja aikomukseni on vielä päästä sellaisiin töihin joissa viihdyn paremmin. Olen rakennuksella hommissa ja teen työni pääosin yksin. Kommunikoin työssä vain työasioista, en puhu muista asioista.
Perhettä ei ole , olen siis sinkku.
En edes osaa määritellä kenelle olen vihainen. Enkä tiedä miksi olen vihainen. Tämä olotila on ollut päällä jo varmaan yli 25 vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään vielä pidätkö itsestäsi vai inhoatko itseäsi ja miksi? Oletko pettynyt itseesi ja oletko tyytymätön itseesi tai johonkin asiaan? Jos inhoat itseäsi niin sä kuvittelet että muutkin inhoo sinua. Miten hyvin kestät kritiikkiä ja arvostelua?
Kritiikkiä ja arvostelua kestän huonosti. Pidän itsestäni osittain ja jotenkin toisaalta koen itseni huonommaksi kun muut - sosiaalisesti olen kömpelö. Käyn säännöllisesti kuntosalilla ja olen tyytyväinen voimiini ja kroppaani. Olen ikäisekseni hyväkuntoinen ja voimakas.
Koen tosiaan että minua jotenkin niinkuin jotenkin inhotaan tai jopa vihataan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kritiikkiä ja arvostelua kestän huonosti. Pidän itsestäni osittain ja jotenkin toisaalta koen itseni huonommaksi kun muut - sosiaalisesti olen kömpelö. Käyn säännöllisesti kuntosalilla ja olen tyytyväinen voimiini ja kroppaani. Olen ikäisekseni hyväkuntoinen ja voimakas.
Koen tosiaan että minua jotenkin niinkuin jotenkin inhotaan tai jopa vihataan.Kuka sinua vihaa ja inhoaa ? Kritiikkiä kestää huonosti esim häpeän takia. Häpeää sitä ettei ole täydellinen vaikka kukaan meistä ei ole täydellinen. Tuntuuko susta ettet riitä ihmisenä ja että sun pitäis tehdä asiat vieläkin paremmin vaikka sä olet yrittänyt parhaasi. Mietitkö että sulta vaaditaan enemmän kuin mihin sä kykenet? Sä voit tuntea pettymystä siitä ettet ole täyttänyt tavoitteita ja vaatimuksia. Tunnet että sua nöyryytetään toisen edessä vaikka muut ei kuulis sitä sun saamaa kritiikkiä. Huonon itsetunnon omava vertaa itseään aina muihin ja haluaa että olisi samanlainen kuin muut. Sä et näe itsessäsi mitään hyvää , et usko että mitään hyvää voi koskaan tapahtua.
Huono itsetunto aiheuttaa hyvin paljon negatiivista ajattelua, Sä voit lähtee vaikka miettii mitä hyvää sun elämässä on tapahtunut ja millä tavalla sä oot selviytynyt vaikeista asioista ja tapahtumista. Mistä sä koet onnistumista. Mun oma itsetunto ja minäkäsitys muuttui totaalisesti kun mä aloin käsittelee näitä asioita.
Eihän tää kaikilla toimi mutta mulla toimi. Mä en ole enää mikään nuori ja mä elän mun elämän parasta aikaa,koska mä olen analysoinut mun elämää. Nykyään jos joku aiheuttaa tunteita niin mä pytsyn analysoimaan ja tiedostaa mistä joku tunne tulee. Sä et jää jumittaa siihen negatiiviseen tunteeseen.
Tohon vihan taakse liittyy myös pelko hylätyksi tulemisesta .
Viha pitää niin paljon sisällään - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka sinua vihaa ja inhoaa ? Kritiikkiä kestää huonosti esim häpeän takia. Häpeää sitä ettei ole täydellinen vaikka kukaan meistä ei ole täydellinen. Tuntuuko susta ettet riitä ihmisenä ja että sun pitäis tehdä asiat vieläkin paremmin vaikka sä olet yrittänyt parhaasi. Mietitkö että sulta vaaditaan enemmän kuin mihin sä kykenet? Sä voit tuntea pettymystä siitä ettet ole täyttänyt tavoitteita ja vaatimuksia. Tunnet että sua nöyryytetään toisen edessä vaikka muut ei kuulis sitä sun saamaa kritiikkiä. Huonon itsetunnon omava vertaa itseään aina muihin ja haluaa että olisi samanlainen kuin muut. Sä et näe itsessäsi mitään hyvää , et usko että mitään hyvää voi koskaan tapahtua.
Huono itsetunto aiheuttaa hyvin paljon negatiivista ajattelua, Sä voit lähtee vaikka miettii mitä hyvää sun elämässä on tapahtunut ja millä tavalla sä oot selviytynyt vaikeista asioista ja tapahtumista. Mistä sä koet onnistumista. Mun oma itsetunto ja minäkäsitys muuttui totaalisesti kun mä aloin käsittelee näitä asioita.
Eihän tää kaikilla toimi mutta mulla toimi. Mä en ole enää mikään nuori ja mä elän mun elämän parasta aikaa,koska mä olen analysoinut mun elämää. Nykyään jos joku aiheuttaa tunteita niin mä pytsyn analysoimaan ja tiedostaa mistä joku tunne tulee. Sä et jää jumittaa siihen negatiiviseen tunteeseen.
Tohon vihan taakse liittyy myös pelko hylätyksi tulemisesta .
Viha pitää niin paljon sisälläänTämä 19:39:39 kommentti voisi olla minunkin kirjoittama, on niin paljon samaistumispintaa.
Olen itse käynyt läpi pahat mt-ongelmat, todella heikon itsetunnon, ym.
Tiedän hyvin tuon negatiivisen ajatusmallin, kuinka oma ajattelutapa johtaa ajatukseen siitä, miten muut suhtautuvat itseä kohtaan.
Jos ei arvosta itseään, tulee kuviteltua, että kukaan muukaan ei arvosta.
Itsetuntoa pystyy saamaan paremmaksi. Eikä kenenkään todellakaan tarvitse olla täydellinen. Onko täydellistä edes olemassa ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä 19:39:39 kommentti voisi olla minunkin kirjoittama, on niin paljon samaistumispintaa.
Olen itse käynyt läpi pahat mt-ongelmat, todella heikon itsetunnon, ym.
Tiedän hyvin tuon negatiivisen ajatusmallin, kuinka oma ajattelutapa johtaa ajatukseen siitä, miten muut suhtautuvat itseä kohtaan.
Jos ei arvosta itseään, tulee kuviteltua, että kukaan muukaan ei arvosta.
Itsetuntoa pystyy saamaan paremmaksi. Eikä kenenkään todellakaan tarvitse olla täydellinen. Onko täydellistä edes olemassa ?Mä aloin itse huomaa että miten paljon hyvää elämässä on tapahtunut, mutta kun on jäänyt jumittaa niihin ikäviin kokemuksiin ja tapahtumiin . Ei ole osannut päästää irti. Mun oma itsetunto ja minäkäsitys muuttui yksinkertaisilla asioilla kun mä aloin kokemaan onnistumisen kokemuksia koska mulla on epäonnistumiset seuranneen toinen toistaan. Mulla ei ole ollut koskaan aikuisiällä päivärytmiä ja mun elämä alkoi muuttuu sillä että mulle tuli päivärytmi. Mä oon kiitollinen ja tunnen onnellisuutta pienistä asioista. Mä tunsin ekaa kertaa itsestäni ylpeyttä keväällä. Ja se on hemmetin iso asia että koko ikänsä huonosta itsetunnosta kärsineenä sä osaat sanoa olevasi itsestäsi ylpeä. Mä liikutun aina kun tunnen itsestäni ylpeyttä. Sitä tunnetta ei voi selittää kun sä koet onnistumista ihan vaan arjen pikku asioista.
- Anonyymi
Jokin syy siihen on jos olet kokoajan pahalla tuulella. Voitko avata täällä tai jutella jollekin mikä painaa. Näen itsekin paljon ihmisiä töissä ja vapaalla joilla on paha olla.Yleensä syynä stressi,murheet,ilkeät ihmiset,terveys ym.huolia. Moni yrittää yksin selvitä ja katkeroituu. Pitäis enemmän kysellä toisilta kuulumisia ja välittää kanssa ihmisistä. Maailma on jotenkin muuttunut ja nykyään moni yrittää pärjätä yksin eikä tohdita kertoa jos on vaikeaa. Vihaa voi yrittää hallita käsittelemällä asia puhua,kirjoittaa,lukea,urheilla esim. Sosiaalisuutta saa altistamalla niihin tilanteisiin. Kiroilu kannattaa myös lopettaa. Tsemppiä!
- Anonyymi
Olen jotenkin sitä mieltä että muut vähättelee minua, kävelee ylitseni. Olin aiemmin se joka ei osannut sanoa EI. Nyt vanhemmiten olen oppinut sanomaan ei ja ymmärtänyt ettei minun tarvitse miellyttää muita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen jotenkin sitä mieltä että muut vähättelee minua, kävelee ylitseni. Olin aiemmin se joka ei osannut sanoa EI. Nyt vanhemmiten olen oppinut sanomaan ei ja ymmärtänyt ettei minun tarvitse miellyttää muita.
Juuri näin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä just,tajusin taas että yritän miellyttää muita,olla ystävällinen,höpöttää mukavia niin vastaan tulee märkä rätti naamaan. Tajusin että olemukseni ärsyttää olen liian hyväntuulinen se aiheuttaa kateutta. Tajusin että vähättely ja lyttääminen oli tarkoitettu minulle että saisin myöskin pahan olon. Tajusin että pitää suojata itseä ja laittaa rajat jämäkästi. Ja tajusin että mun ei tarvi muuttaa itseäni samanlaiseksi kusipääksi,voin olla oma itseni ja eri mieltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä just,tajusin taas että yritän miellyttää muita,olla ystävällinen,höpöttää mukavia niin vastaan tulee märkä rätti naamaan. Tajusin että olemukseni ärsyttää olen liian hyväntuulinen se aiheuttaa kateutta. Tajusin että vähättely ja lyttääminen oli tarkoitettu minulle että saisin myöskin pahan olon. Tajusin että pitää suojata itseä ja laittaa rajat jämäkästi. Ja tajusin että mun ei tarvi muuttaa itseäni samanlaiseksi kusipääksi,voin olla oma itseni ja eri mieltä.
On tärkeää osata itse laittaa rajat. Sillä jos sitä ei osaa niin joku muu laittaa ne rajat. Yleensä tämä tarkoittaa sitä että tulee hyväksikäytetyksi tai kävellään yli. Ei kunnioiteta yms.
Itse laitettava rajat ja pidettävä niistä kiinni vaikka siitä joku pahoittaisikin mielensä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ystävällinen voi olla silti, vaikka ei miellyttäisikään muita.
Vaikka joskus sanoisi ei, sen voi tehdä ystävällisesti.
Jos/kun on hyvä käytös, niin harvoin saa mitään märkiä rättejä silmille.
Hyväntuulisuus voi tosiaan ärsyttää joitain, mutta mitä sitten ? Itse ainakin tykkään olla hyvällä tuulella, huonompiakin päiviä tietenkin joskus on. Siltikin ystävällisyyden voi säilyttää, koska ne huonot päivät eivät ole yleensä muiden syytä, turhaa huonoa tuultaan on muihin ihmisiin purkaa.
- Anonyymi
Varautunut persoonallisuus laittaa pitämään varansa. Ei tuota voi näinä aikoina piirteenä pitää ettei ole suuna päänä itseään ikävyyksiin. Jatkuva itsen vartiointi voi kuitenkin johtaa ajoittaiseen riskikäyttäytymiseen tai liian pitkälle mwnemiseen.
Epäluuloinen persoonallisuushäiriö on sitten pidemmälle menevää epäluottamusta kanssaihmisten aikeisiin ja kaunaisuuttakin. Mikä voi herättää vihamielisen vasteen joka vahvistaa tätä.ajatusta maailmasta katalana paikkana. Hei,
Hyvä, että kirjoitit tänne. Vertaistuki voi olla hyvä voimavara ja antaa uusia näkökulmia.
Joskus keskustelu myös ammattilaisen kanssa voi olla tarpeen. Laitan tähän tiedoksi matalan kynnyksen auttamistahoja, joissa voi asioida anonyymisti ja maksutta.
- Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/
Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy mm. MIELI Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/
Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Esimerkiksi MIELI Kriisichat, joka on ma ja to klo 15–21 sekä ti ja ke klo 15-19.
Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.
- MIELI Kriisipuhelin
Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.
- Kriisikeskukset
Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Osassa yksiköistä myös etävastaanotto on mahdollinen. Yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/
Ystävällisin terveisin
MIELI kriisikeskus/Kata
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin
Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t535510Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin
Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo943408Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..
Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel453299Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"
Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L762477SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa
SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral562354Nepotismi jytkyttää porvaristossa
Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi751877Persut palkkaavat verorahoilla
avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei2991705Anteeksi T
Aamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa71096Ville Rajainmäki, 25, omaishoitaja
Hän on 65 eläkeikääntyneen avustajana 24/7 Kerrankin omaishoitajaa arvostetaan ja maksetaan asiaankuuluvaa, 3000€, pal221076- 99936