Kun täällä kävijöistä suurin osa on 80-100-vuotiaita ukkoja, niin muistatte varmaan, kuinka äitinne sotien jälkeisenä pula-aikana sanoi teille penskoille, että lautanen pitää syödä puhtaaksi ja Jumalan viljaa ei saa heittää tunkiolle! Minun kotonani leipää ei saanut edes kääntää ylösalaisin, se oli Jumalan lahjan pilkkaamista.
No nyt on kuitenkin tilanne semmoinen, että jouduttuani työttömäksi pitkän ja raskaan työuran loppupuolella, olen joutunut turvautumaan leipäjonoon, joka meillä päin jakaa avokätisesti kaikkea hyvää. Köyhän on oltava nöyrä.
Sieltä vain tulee välillä niin älyttömästi jotain yhtä tiettyä ruoka-ainesta, ettei kaikelle sille ole käyttöä. Mitäpä teet, kun kerralla annetaan esim. neljä leipää ja viisi lenkkimakkaraa - ja viikon toisessa jaossa sama juttu! Lähistöllä on ruokatehtaita ja leipomoja, joiden ylijäämä jaetaan leipäjonoihin.
Pakastin on täynnä ja kuivakaappi täynnä ja naapureille ja joillekin seurakuntalaisille on jaettu ruokaa, mutta väkisinkin sitä jää käyttämättä ja se pitää viedä roskikseen. Vaikka vähentäisi jonossa käymisen yhteen kertaan viikossa tai vaikka kahdessa viikossa, niin silti tulee liikaa. Onko oikein?
Joudun heittämään ruokaa roskiin
25
222
Vastaukset
- Anonyymi
Voiko ruoka avussa kurkistaa kassiin ja sanoa, että leipiä riittää vaikka kaksi jne, ja voisivat laitta uusiin kasseihin, jää useammalle jaettavaa? Onko tuttuja, joilla on tiukkaa rahasta?
Ei se synti ole. Toki, jos joku tietää, että käydään ruoka- avussa ja niitä avun ruokia löytyy roskiksesta ja se kantaituisi esim leipomon korviin, niin avuin antoon niillä voi olla yllättäviä seurauksia. Niistä yleensä aina puhutaan, että roskiksista löytyy ruoka-avun ruokia. Itse olen joskus ollut jakamassa ja jotkut koettavat useampaan kertaankin jonoon...niin sitten, kun niitä on roskissakin, niin voihan se antaa kiittämättömän kuvan.
Ennen vanhaan on myös uskottu, jos leivän laittaa väärinpäin, joku kuolee.
Lightning- Anonyymi
Riippuu ihan paikasta, saako valikoida. Tiedän yhden helluntaiseurakunnan, jonka jaossa on ruoat pöydillä ja saa itse valita, mutta paikka jossa itse käyn (ei-helluntailainen) antaa valmiin kassin.
- Anonyymi
Ai niinkö se oli joku kuoli . . itse olen syntynyt 60 luvun alkupuolella ja käsitrykseni oli ilman neuvoja jotta se oli eetisesti väärin jos leipä kuin leipä oli ylös alaisin äiti ei sen kummemmin evonut mutta käänsi leivän oikeinpäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu ihan paikasta, saako valikoida. Tiedän yhden helluntaiseurakunnan, jonka jaossa on ruoat pöydillä ja saa itse valita, mutta paikka jossa itse käyn (ei-helluntailainen) antaa valmiin kassin.
Tuo kertomasi on varmasti aika yleistä, että tungetaan jotain leipää pussiin hirveitä määriä, eihän moni voi edes niitä pakastaa. En tiedä mikä idea on sitten laittaa jotain niin paljon, että ihmisille tulee siitäkin ongelma, eihän esim leipää jaksa montaa syödä ja tietty aikahaarukka niidenkin syömisessä on. Tuota ongelmaa pitäisi ratkoa kuitenkin siellä jakopisteillä, miten järkevöitetään jakoa, olisi hyvä, jos esim sen leivän tai muun mitä on tosi paljon voisi ottaa itse pussiin niin paljon kuin haluaa...se mitä jää, jäisi jakopisteiden mietittäväksi, mihin lahjoitetaan ylijäämät siitä eteenpäin...siinä ei ilmeisesti haluta ratkaista sitä todellista ylijäämäongelmaa ja heitetään se pallo sitten eteenpäin ruanhakijoille.
Lightning - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai niinkö se oli joku kuoli . . itse olen syntynyt 60 luvun alkupuolella ja käsitrykseni oli ilman neuvoja jotta se oli eetisesti väärin jos leipä kuin leipä oli ylös alaisin äiti ei sen kummemmin evonut mutta käänsi leivän oikeinpäin.
Olen kuullut että suvulla oli sellainen ajattelutapa, olen itse sen verran nuorempaa sukupolvea, ettei suoraan koskettanut sanonta omaa elämääni.
Lightning - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskinpa ruoan jakaja karsaasti katsoo, jos annat osan kassillisesta takaisin. Varaa vaikka itsellesi oma kassi, johon napsit ne ruoat, jotka haluat, loput jätä jakelupaikan henkilökunnalle.
- Anonyymi
Mutta, jos ei saa syötyä, niin sitten ei saa. Ehkä sinuna koettaisin miettiä onko ennen roskiin laittamista muita vaihtoehtoja olemassa. Ymmärrän toki ettei kukaan kymmeniä leipiä saa syötyä ja ruoka avussa tätäkin pointtia kannattaisi miettiä ja toimintaa järkeistää. Hyvä olisi asiasta vaikkapa mainita jakoon ja perustella ja antaa vinkkejä, miten voisi asiaa ratkaista jne.
Lightning - Anonyymi
Niin ja laitoitkin, että olet naapureille ja seurakjntalaisillekin niitä antanut...piti vain vielä sanomani, että kunhan kirjoitan aina mitä ajatuksia asiasta herää. Jos koet, ettet saa syötyä, niin heitä pois silloin vaan, eihän sille mitään voi toisaalta. Ruokaa on ikävä heittää pois, ymmärtää sitäkin ajatusmaailmaa...mutta et sinä ole aiheuttanut sitä ongelmaa lähtökohtaisesti, juurisyy on muualla kuin sinussa silloin. Esim siinä, että pitäisi logistisesti ymmärtää ja pitää selvänä, että tuolla metodilla jakamalla se ruoka tulee päätymään roskiin ja ei ongelma ole niissä ruansaajissa vaan jakajissa.
Lightning
Lightning - Anonyymi
Aloittaja voisi opetella sanomaan "Ei", eikä vastaanottaa viittä isoa leipää. Tai jättää välillä menemättä ruokajonoon.
Itse en käy jonossa (olen kauan sitten hetken aikaa käynyt). Ostan leivät valmiiksi siivutettuina ja otan niitä pakastimesta vain muutaman kerrallaan sulamaan. Siivuttamattomat leivät voi itse siivuttaa, tai leikata pienempiin paloihin.
Samoin voi makkarapaketin kohdalla tehdä. Pakastaa niitä irti toisistaan ja sulattaa yksi kerrallaan esim. kaupan hedelmäpusseissa, joita voi kotona uudelleen käyttää kun huuhtoo välillä.- Anonyymi
Kokeilepa kieltäytyä leivistä, kun jonon vieressä on vapaaehtoistyöntekijä joka hoputtaa, että "Vauhtia vauhtia, jonon pitää liikkua" ja kun saat käteen muovipussin, jonka kahvat on solmittu yhteen kahdella umpisolmulla. Kokeile. Ja makkarat? No, parhaimmillaan niitä tuli viikon aikana 12 pakettia lenkkiä. Mitättömän pieni pakastinkaan ei niele ihan kaikkea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kokeilepa kieltäytyä leivistä, kun jonon vieressä on vapaaehtoistyöntekijä joka hoputtaa, että "Vauhtia vauhtia, jonon pitää liikkua" ja kun saat käteen muovipussin, jonka kahvat on solmittu yhteen kahdella umpisolmulla. Kokeile. Ja makkarat? No, parhaimmillaan niitä tuli viikon aikana 12 pakettia lenkkiä. Mitättömän pieni pakastinkaan ei niele ihan kaikkea.
Kuka pakottaa menemään ruokajonoon, jos pakastin on aikaisemmistakin almuista täynnä?!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka pakottaa menemään ruokajonoon, jos pakastin on aikaisemmistakin almuista täynnä?!!!
Se pakottaa, että sieltä saa kaiken toistuvan ruoan lisäksi toisinaan myös vihanneksia, yoghurttia, leikkeleitä... Mutta kokeilepa tosiaan, miten tuplaumpisolmu avataan kun olet lähdössä jonosta. Kokeile, miten leivät kaivetaan kassista?!!!
- Anonyymi
Eikö ihmiset ymmärrä pakastaa ruokiaan!?
Itse ostan esm parin kilon kaslerin ja siivutan sen pihveiksi laitan joka väliin palan uunipaperia ja pakkaseen.
On helppo ottaa pannulle pala kerrallaan.
Kalan foleroin ja pakastan umpiveteen saa olla pakkasessa vaikka vuosia !- Anonyymi
Eikö ihmiset ymmärrä lukea ketjua ennen vastaamista?! Mitä ketjussa on jo sanottu pakastamisesta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö ihmiset ymmärrä lukea ketjua ennen vastaamista?! Mitä ketjussa on jo sanottu pakastamisesta?
No ei se niin vaarallista olejos parikin kertaa puhuu samasta asiasta eri näkökulmasta.
Se on vaarallista kun ajetaan ketjukolareita ihan tyhmyyttään.
- Anonyymi
Ajatella siis kauheeta jos leipä pyörii kauppakassissa ollen jopa väärinpäin varmaan siitä johtuu kolaritkin ja äkkikuolemat !
Ja entäs ne leipäviljan jyvät, millonka ne on oikeinpäin!
On tämä vasn varsinainen kristikansa.- Anonyymi
Kyseessä olikin pakanallinen uskomus. Vähän niin kuin jollain Venäjän ortodokseilla, joiden pakanauskonto on täynnä taikuuden ja kristinuskon yhdistelmää.
- Anonyymi
Jes.55:10 Sillä niinkuin sade ja lumi tulee taivaasta alas, ja ei mene sinne jälleen, vaan tuorettaa maan, ja tekee sen hedelmälliseksi ja antaa sen kasvaa, ja antaa siemenen kylvettää ja leivän syöttää. Biblia (1776)
- Anonyymi
Mistä voi juontaa alkunsa tuollainen leivän väärinpäin oleminen, en osaa kuvitella.
- Anonyymi
Ortodoksien taikauskoisesta vaikutuksesta heidän naapureinaan asuneisiin Karjalan kannaksen luterilaisiin.
- Anonyymi
Heitä ylijäämä johonkin lähelle niin saavat rotatkin syödäkseen.
- Anonyymi
1Kun.17:6 Ja kaarneet vievät hänelle leipää ja lihaa, huomeneltain ja ehtoona, ja hän joi ojasta. Biblia.
- Anonyymi
Jos kertakaikkiaan jää ylimääräistä kaikesta hiolimatta, niin mielummin eläinten ruuaksi kuin roskiin.. Sikalaan ??
- Anonyymi
Kaupungeissa voi ruokkia lintuja.
- Anonyymi
Täällä on monenmoista vinkkiä, mutta tee niinkuin itse koet itsellesi parhaaksi. :)
Kyllä sitä ruokahävikkiä syntyy joka tapauksessa, se on yllättävän isokin osa, mitä biojätteeseen joutuu laittamaan.
Lightning
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja16922165Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"
Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant669027Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va656222SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1785812Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?
Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua3215330Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot294846Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.204702HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.794452Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm804241"Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana
Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste1153760