Tuettu Asuminen/tukiasunto kokemuksia

Anonyymi-ap

Ihan mielenkiinnosta kun toisessa ketjussa oli tästä.. Minkälaisia kokemuksia teillä on? Mun omani on 3x viikossa ohjaajat jotka oikeesti tehnyt mitään sovittua auttamista. Piti opettaa laskujen maksua, ruuan laittoa, siivomista... (olin osastolla nuoruuden niin en luonnollisesti voinut oppia) ja muuta arjen asioita. Näitä ei kuitenkaan tehty (Helsinki ja tuottajana Mehiläinen)

Ainut positiivinen asia oli 600e vuokra missä vesi ja sähkö ja sijainti. Varsinainen tuki jäi mun mummin vastuulle ja poikaystävän. Ite ohjaajat/hoitajat vaan kyttäs lääkkeiden ottoa, mitään muuta ne ei tehny. Jäi vähän sellainen rahat pois sotelta meno tosta.

Mut ehkä muilla on erilaisia kokemuksia? Kiinnostaa tietää ne hyvät ja huonot ja pääsikö joku pelkän tuetun asumisen avulla omilleen? Mä en nimittäin ikinä olis päässy kouluun tai minnekkään jos se olis ollu noiden vastuulla

26

149

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Itselläni ei kyllä ollut mitään ongelmaa, vaan opin hyvin hoitamaan omia asioitani, kuten laskunmaksut jne. Ehkä suurin ongelma oli, että kaikki muut asiakkaat olivat psykoosipotilaita, niin se hoito oli ikään kuin räätälöity heille, mutta ollutta ja mennyttä, sitä on turha enää jäädä kitisemään.

• Anonyymi
        UUSI

Joo mullakin mennyttä, kuhan mielenkiinnosta onko muilla ollut parempia kokemuksia. Mua itteeni mietityttää lähinnä ne joilla ei oo ketään, et miten ne muka tolla avulla pääsee itsenäiseksi? Eihän laskuja yms välttämättä opi tekemään jos ei oo ikinä tehny eikä kukaan neuvo,,,

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Joo mullakin mennyttä, kuhan mielenkiinnosta onko muilla ollut parempia kokemuksia. Mua itteeni mietityttää lähinnä ne joilla ei oo ketään, et miten ne muka tolla avulla pääsee itsenäiseksi? Eihän laskuja yms välttämättä opi tekemään jos ei oo ikinä tehny eikä kukaan neuvo,,,

Älä murehdi muita. Sinä olet selvinnyt ja oppinut tekemään asioita. Kuulostat jotenkin katkeralta ihmiseltä joka ei osaa elää tässä hetkessä vaan olet ottanut tehtäväksi katkeruuden. Se mitä on tapahtunut niin sitä ei voi muuttaa. En ymmärrä mikis jotkut ihmiset jumituu menneisyyteen kun se ei tule muuttumaan . Jos sä voit tänä päivänä hyvin niin miksi hitossa pitää miettiää aikaa jota ei voi muuttaa. Mitä sä saavutat sillä.

Mitä sä saavutat muiden kokemuksilla? mitä sä saat sillä. paremman olon itsellesi. että pääset sun katkeruudesta. Eikö sulla ole muuta tekemistä elämässä kuin miettiä muiden kokemuksia tukiasumisesta. Mutta laita energiasi siihen kun se tuo sulle iloa ja mielihyvää elämään.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Jos sua ahdistaa ihmiset joilla ei ole ketään niin oletko ajatellut että alkaisit esim tukihenkilöksi?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Älä murehdi muita. Sinä olet selvinnyt ja oppinut tekemään asioita. Kuulostat jotenkin katkeralta ihmiseltä joka ei osaa elää tässä hetkessä vaan olet ottanut tehtäväksi katkeruuden. Se mitä on tapahtunut niin sitä ei voi muuttaa. En ymmärrä mikis jotkut ihmiset jumituu menneisyyteen kun se ei tule muuttumaan . Jos sä voit tänä päivänä hyvin niin miksi hitossa pitää miettiää aikaa jota ei voi muuttaa. Mitä sä saavutat sillä.

Mitä sä saavutat muiden kokemuksilla? mitä sä saat sillä. paremman olon itsellesi. että pääset sun katkeruudesta. Eikö sulla ole muuta tekemistä elämässä kuin miettiä muiden kokemuksia tukiasumisesta. Mutta laita energiasi siihen kun se tuo sulle iloa ja mielihyvää elämään.

Katkera ehkä olen joo mut en tukiasumisen takia. Mut se ei kuulu tähän ketjuun eikä sillä väliä. Kuhan nyt olin utelias. Kai mä saan kysyä muiden kokemuksia?

• Anonyymi
      UUSI

Miksi ihmiset ei osaa elää tässä hetkessä. Jos aloittajalla on trauma niin menee terapiaan purkaa niitä jos se menneisyys vaikutta nykyhetken onnellisuuteen.

• Anonyymi
        UUSI

Saan kai mä utelias olla muiden kokemuksista? Mulla alkaa terapia kyllä ens kuus mut en oo traumatisoitunu tosta asumisesta. Enemmänkin pettynyt ja huolissani niistä jotka täysin ton tuen varassa

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Saan kai mä utelias olla muiden kokemuksista? Mulla alkaa terapia kyllä ens kuus mut en oo traumatisoitunu tosta asumisesta. Enemmänkin pettynyt ja huolissani niistä jotka täysin ton tuen varassa

Eikö elämässäi ole mitään mielekästä tekemistä vaan olet huolissasi muista jotka tarvitsee tuettua asumista. Eikö sulla ole muuta mietittävää kuin murehtia miten muut voi ja millaista apua muut saa. Olet ottanut elämän tehtäväksi murehtia miten muut pärjää. Mutta jos se murehtiminen ei vaikuta sun mielialaan ja nautit elämästä niin toki saat murehtia ja olla huolestunut muista. Mä jaksais laittaa energiaa vieraitten ihmisten elämiin joihin mä voi vaikuttaa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Eikö elämässäi ole mitään mielekästä tekemistä vaan olet huolissasi muista jotka tarvitsee tuettua asumista. Eikö sulla ole muuta mietittävää kuin murehtia miten muut voi ja millaista apua muut saa. Olet ottanut elämän tehtäväksi murehtia miten muut pärjää. Mutta jos se murehtiminen ei vaikuta sun mielialaan ja nautit elämästä niin toki saat murehtia ja olla huolestunut muista. Mä jaksais laittaa energiaa vieraitten ihmisten elämiin joihin mä voi vaikuttaa.

Kai saa olla utelias? Ajattelin tehdä aiheesta opinnäytetyön sit myöhemmin. Onhan mulla muutaki tekemistä, opiskelen AMK:ssa ekaa vuottani ja muutenkin menee hyvin. Kuhan nyt kyselin kun omassa Discord ryhmässä kaikilla on huonoja kokemuksia mut se ei kerro kuin pienen totuuden asioista

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä hittoa sä hyökkäilet aloittajan kimppuun? Eikö sulla ole parempaa tekemistä? Hirveää syyllistämistä ja katkeraksi haukkumista kun aloittaja vaan kysyy kokemuksia.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä hittoa sä hyökkäilet aloittajan kimppuun? Eikö sulla ole parempaa tekemistä? Hirveää syyllistämistä ja katkeraksi haukkumista kun aloittaja vaan kysyy kokemuksia.

En hyökkäile. En syyllistä ja en ole haukkunut. Mutta toivottavasti hän saa muiden kokemuksia tänne . Jos hän voi niiden kokemusten jälkeen paremmin. Koska ohan toi raskasta jos oma elämä menee siihen että murehtii miten muut pärjää ja mitä apua muut saa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

En hyökkäile. En syyllistä ja en ole haukkunut. Mutta toivottavasti hän saa muiden kokemuksia tänne . Jos hän voi niiden kokemusten jälkeen paremmin. Koska ohan toi raskasta jos oma elämä menee siihen että murehtii miten muut pärjää ja mitä apua muut saa.

Ei mun vointi parane enkä tuhlaa liiemmin siihen energiaa. Kuhan mielenkiinnostani kyselen. Tuli vaan Discord-ryhmästä tää mieleen. Ja ehkä samalla mietin onks täst opinnäytetyöhön ainesta sit myöhemmin

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ei mun vointi parane enkä tuhlaa liiemmin siihen energiaa. Kuhan mielenkiinnostani kyselen. Tuli vaan Discord-ryhmästä tää mieleen. Ja ehkä samalla mietin onks täst opinnäytetyöhön ainesta sit myöhemmin

Olisit heti sanonut että teet koulutehtävää.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Olisit heti sanonut että teet koulutehtävää.

En vielä. Mahdollisesti 1-2v päästä. Kuhan nyt utelias oon ekana millasia kokemuksia muilla on. Meidän discord ryhmässä missä on ehkä 50 osallistujaa on kaikilla huonoja kokemuksia

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

En vielä. Mahdollisesti 1-2v päästä. Kuhan nyt utelias oon ekana millasia kokemuksia muilla on. Meidän discord ryhmässä missä on ehkä 50 osallistujaa on kaikilla huonoja kokemuksia

eli sinä olet saanut kokemuksia mutta haluat edelleen lisää kokemuksia . Luulin että olet huolissasi mutta haluatkin kokemuksia koulutehtävää varten johon voit sitten liittää näitä kokemuksia.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

eli sinä olet saanut kokemuksia mutta haluat edelleen lisää kokemuksia . Luulin että olet huolissasi mutta haluatkin kokemuksia koulutehtävää varten johon voit sitten liittää näitä kokemuksia.

Noh enemmän oon kiinnostunu muiden kokemuksista tällä hetkellä. Juteltiin meiän ryhmässä ja se nyt on pieni otanta

• Anonyymi
      UUSI

Turhaa pelleillyä, muutin pois heti kun voin

• Anonyymi
      UUSI

Asumispalveluiden huono puoli on se, että siellä jokainen saa syrhjäytyä jos niin haluaa. Mitään ei siis ole pakko tehdä tai opetella.

• Anonyymi
        UUSI

Näin mä oon käsittäny, mikä on aika huono juttu kun idea kai on ihan päinvastainen

• Anonyymi
      UUSI

te siis halusitte että teille opetetaan ruuanlaittoa ja kotitöitä. Miten pestään koneella pyykit ja siivotaan eli miten imuri toimii?

• Anonyymi
        UUSI

Jostain se pitää alottaa se omillaan olo.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Jostain se pitää alottaa se omillaan olo.

Voiko joku sanoa mikä teidä lähtötaso jos te ette osaa pestä pyykkiä ja siivota . Kun se tarkoitettu heille jotka selviytyvät päivittäisistä toimistaan melko itsenäisesti. ja jos te ette osaa pestä pyykkiä koneella tai imuroida niin mikä teidä lähtötaso kotitöissä on ollut.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Voiko joku sanoa mikä teidä lähtötaso jos te ette osaa pestä pyykkiä ja siivota . Kun se tarkoitettu heille jotka selviytyvät päivittäisistä toimistaan melko itsenäisesti. ja jos te ette osaa pestä pyykkiä koneella tai imuroida niin mikä teidä lähtötaso kotitöissä on ollut.

Aika moni missä mä olin alunperin oli ollu monta vuotta nuorena osastolla eli aika tyhjästä lähetään

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Aika moni missä mä olin alunperin oli ollu monta vuotta nuorena osastolla eli aika tyhjästä lähetään

Eli netissä on väärää tietoa kun kerrotaan että tuettu asuminen on heille jotka selviytyvät päivittäisistä toimistaan melko itsenäisesti . Kerrotko mistä päivittäisistä toiminnoista olet selvinnyt kun hait tuettuun asumiseen . Oliko sulla vaikeuksia käytttää pesukonetta ,neuvottiinko sulle miten pesukone toimii ja miten pyykit laitetaan kuivumaa. olit nähtävästi aikuinen kun muutit tuettuun asumiseen.Eikö sinulle neuvottu miiten siivotaan tai oliko sinulle pölynimuri ihan uusi kodinkone? Mitä ruokia olisit halunnut osata tehdä ,mihin olisit tarvinnut apua ja jos et osannut laittaa ruokaa niin mitä söit jos kukaan ei tehnyt sulle ruokaa. Olitko sä ihan pimennossa siitä miten kotitöitä tehdään ja kuka sulle opetti näitä asioita jos siellä tuetussa asumisessa ei neuvottu. Opettiko sun poikaystävä sulle ruuan tekoa ja kotitöitä

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Eli netissä on väärää tietoa kun kerrotaan että tuettu asuminen on heille jotka selviytyvät päivittäisistä toimistaan melko itsenäisesti . Kerrotko mistä päivittäisistä toiminnoista olet selvinnyt kun hait tuettuun asumiseen . Oliko sulla vaikeuksia käytttää pesukonetta ,neuvottiinko sulle miten pesukone toimii ja miten pyykit laitetaan kuivumaa. olit nähtävästi aikuinen kun muutit tuettuun asumiseen.Eikö sinulle neuvottu miiten siivotaan tai oliko sinulle pölynimuri ihan uusi kodinkone? Mitä ruokia olisit halunnut osata tehdä ,mihin olisit tarvinnut apua ja jos et osannut laittaa ruokaa niin mitä söit jos kukaan ei tehnyt sulle ruokaa. Olitko sä ihan pimennossa siitä miten kotitöitä tehdään ja kuka sulle opetti näitä asioita jos siellä tuetussa asumisessa ei neuvottu. Opettiko sun poikaystävä sulle ruuan tekoa ja kotitöitä

Osaaminen ja selviäminen on eri asia. En mä sinne ite edes hakennu, kun pääsin osastolta sossu tai joku muu järkkäs sen mulle. Suostuin kun ne lupas et saan tukea mitä tartten siellä. Olin tosiaan joo vähän yli 18v tollon.

Aika moni tuolla selvis kyllä päivittäisistä toiminnoista.. Jos joku opettaa. Jos oot osastolla ollu nuoruuden niin tottakai sulla puutteita osaamisessa. Ei siellä mitään kummemmin tehdä. Valitettavasti.

Kyll mä pölynimuria osasin ite käyttää, mut jouduin osastolle 13v ja ulos 18v niin en kuule osannu tehdä yhtään ruokaa. Mikroa toki osasin käyttää. Tein aikalailla kaiken mikrossa siis. Laskujakaan en oikein osannut maksaa kun en ollut ikinä joutunut maksamaan saatika taloudenhallintaa. Aikalailla kotityöt opetti mun mummi kun se totes et eihän tosta pelleilystä oo mitään apua. Vuokran halpuus oli ainut syy asua siellä. Iskä miten laskut maksetaan ja poikaystävä taloudenhallintaa eli budjettien tekoa (Ja taulukon ja tietokoneen käyttöä. En osannu sitäkään. Tietokone oli vähän pakollinen lukioon ja nyt AMK:ssa).

Mitä pyykinpesuun tulee, ei ne sitäkään neuvonnu. Sano vaan et kato ohjekirjasta. Kiva mut kun en tienny mistään mitään. Ton mä opin ite kokeilemalla. Tuli jokunen kerta valkosista värillisiä mut sellasta sattuu kun opettelee.

Nykyäänhän mä osaan aika hyvin tehä ruokaa alusta alkaen ja leipoa pikkusen. Tein just keittoa ja uunissa vegemakaroonilaatikkoa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Aikalailla kun menin tuettuun mun taidot oli mitä 13v on. Nähtävästi se teki musta riittävän selviämään päivittäisistä askareista. Vissiin tulkinnanvaraista mitä se sit on. Tuolla oli muitakin, jotka suoraan osastolta muutti tuettuun etten ihan ainut ollu. 24/7 tuettu asuminen+tuettu asuminen omassa kotona. Mulla oli oma koti. Jonkun mielestä olin siihen tarpeeksi osaava.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      53
      5480
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      93
      3379
    3. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      45
      3269
    4. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      155
      3016
    5. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      63
      2377
    6. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      52
      2308
    7. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      71
      1851
    8. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      230
      1807
    9. Persut palkkaavat verorahoilla

avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei
      Maailman menoa
      296
      1662
    10. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      92
      1646
    Aihe