Trump laski pakolaiskiintiön murto-osaan nykyisestä

Anonyymi-ap

Rasisti Trump?
https://yle.fi/a/74-20191469

Trump laski pakolais­kiintiön murto-osaan aiemmasta ja antoi etusijan valkoisille Etelä -Afrikkalaisille – tästä on kyse
Yhdysvaltain kiintiö uudelleen sijoitettaville pakolaisille on viime vuosina ollut korkea, mutta Trump alittaa nyt jopa ensimmäisen virkakautensa luvut.

Valokuvaajat kuvaavat ihmisryhmää lentoasemalla.

Avaa kuvien katselu
Toukokuussa lentokone toi Etelä-Afrikasta turvapaikan saaneita afrikaanereita Dullesin lentokentälle, Washingtonin lähelle. Kuva: Chip Somodevilla / Getty

Avaa
Presidentti Donald Trump tömäytti torstaina tiskiin kovan päätöksen. Kiintiöpakolaisten kattoluku lasketaan viime vuoden 125 000:sta vain 7 500:aan eli vain kuuteen prosenttiin aiemmasta.

Heistäkin iso osa on Trumpin päätöksen mukaan valkoisia afrikaanereita Etelä-Afrikasta.

Mistä on kyse?

Kiintiöpakolaisten määrä vaihdellut suuresti
Yhdysvallat on maailman mittakaavassa niitä harvoja maita, jotka uudelleensijoittavat pakolaisia. Se on tehnyt niin jo 75 vuotta.

Myös Suomi osallistuu uudelleensijoitukseen. Suomessa niin sanottu kiintiöpakolaisten kiintiö oli suurimmillaan 1 500 vuonna 2022, nykyhallituksen aikana luku on 500. Lähtömaat ja toteutuneiden uudelleensijoitusten määrä vaihtelevat.

Yhdysvalloissa lukumäärä on yleensä ollut kymmeniätuhansia. Trumpin ensimmäisellä virkakaudella luku laskettiin alimmillaan 18 000:een vuonna 2020 ja seuraavalle vuodelle 15 000:een.

Suurimmillaan luku on ollut tällä vuosituhannella presidentti Joe Bidenin kaudella 125 000. Käytännössä kiintiöitä ei ole yleensä saatu täyteen.

Uudelleensijoitettavien lähtömaat heijastelevat normaalisti maailman kriisipesäkkeiden listaa. Viime vuonna kolmen kärki oli Kongon demokraattinen tasavalta, Afganistan ja Venezuela, joista tuli liki puolet pakolaisista.

Uudelleensijoitettavien pakolaisten oikeus suojeluun määritellään jo ulkomailla. He hakevat pakolaisasemaa YK:n pakolaisjärjestöltä UNHCR:ltä ja heidän taustansa tutkitaan heidän ollessaan ulkomailla.

Kiintiöpakolaisten ohella Yhdysvalloistakin voi hakea turvapaikkaa myös maahan saapuva tai maassa jo oleskeleva ihminen.

4

88

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

maailmassa on selvästi kaksi erilaista maailmaa oikeistolainen ja vasemmsitolainen
      suomi kun on aina kuulunut vasemmistolaiseen suuntaukseen niin miksi esim. kouluihin pääsee päästötodistuksella eli arvosanalla , eihän sellainen ihmisten luokittelu kuulu heidän maailmaansa ????

• Anonyymi

Hyvä alku. Pitäisi olla tosin nollatoleranssi.

• Anonyymi

tanskassa on vielä parempi meno kun tavoite on nolla turvapaikanhakijaa vuodessa
      ja tämä päätös on tehty ja toteutetaan tanskan työväenpuolueen johdolla

• Anonyymi

KYLLÄ SE NIIN ON ETTÄ JOKAISEN DIKTAATTORIN PITÄÄ SAADA OMA SOTA PUTIN UKRAINASTA JA NYT TRUMPPI ON VENEZUELLAN ÖLJYN PERÄSSÄ , HUUME KAUPAN VARJOLLA

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      16
      457
    2. Näytät kivalta kun nukut

*zoomaa palohälyttimen kameraa*
      Ikävä
      10
      412
    3. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      16
      347
    4. Arvaa mitä mies

Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      3
      341
    5. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      13
      206
    6. Hyvää yötä

Janne niminen mies🥰
      Ikävä
      1
      103
    7. 0
      90
    8. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      0
      90
    9. Kuinka moni palstalaisista on näin hyvässä kondiksessa

76-vuotias rokkari Rick Springfield esittelee elämäntyyliään : https://www.youtube.com/watch?v=GbxHuNy6d68
      70 plus
      3
      67
    10. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      1
      61
    Aihe